“Mənim ömürnaməmdə
fərəh hissi daha çoxdur”
Vaqif Bəhmənlinin professor Qəzənfər
Paşayevlə söhbəti
- Qəzənfər müəllim,
sizi yubileyiniz münasibətilə ürəkdən təbrik
edir və maraqlanıram: səksən yaşlı alim
özünü necə hiss edir? Təəssüf hissi
çoxdur, yoxsa fərəh?
- Mənim
ömürnaməmdə fərəh hissi daha çoxdur. Təəssüflənməyə əlimdə elə
bir əsas yoxdur. Ona görə ki, görəcəyim
işləri görə bilmişəm. Ailə, ev, uşaqlar barədə
narahatçılığım olmayıb. Bu
yaşı ki, mən qazanmışam, səksənə
çatmışam, bununla fəxr eləyirəm. Fəxr eləyirəm ki, bu qədər
yaşadım, çox insanlar gördüm, çoxlu sayda
dostlarım oldu. Yaşlı nəsildən hələ də yaşayan
dostlarım var. Bəziləri əbədiyyətə
qovuşub. Abbas Zamanov, Bəkir Nəbiyev,
Yaşar Qarayev, Qasım Qasımzadə, İmamverdi Əbilov,
Yavuz Axundlu. Dahi Səməd Vurğunun
"Tək məzar" şeiri göz önünə gəlir.
Heç kəsin keçə bilmədiyi sehrli aləmə
yaxınlaşdığını duyursan... Bəli,
səksən yaş böyük yaşdı. İkinci tərəfdən isə arxaya çevrilib
baxanda deyirsən ki, vaxt nə tez gəldi keçdi. Səksənin təəssüfü var, gəncliyin
təəccübü var. Səksəndə insan çox təəssüflənir.
Nəriman Həsənzadənin gözəl bir şeiri var: "Şöhrətin
sevinci, yaşın kədəri, tərs kimi ikisi bir vaxta
düşür", səksənin ləzzəti də var. Ləzzəti
odu ki, Vaqif Bəhmənli kimi tanınmış bir şair gəlib
səndən müsahibə alır.
- Elə hadisələr, xatırlamalar varmı, o sizin səkkiz
yaşınıza qədər baş verib və indiyəcən
yadınızda qalıb?
- Bir hadisə
yadımdadı. Maşan oğlu Məhəmməd
vardı, kərənti bıçaqla başımızı
qırxardı. O vaxt
ülgüc nə olduğunu bilməzdik.
Başımızı soxurdu arxa,
ovxalıyırdı-ovxalıyırdı, bu əməliyyatı
elə hazırlayardı ki, kərənti bıçaqla
tükümüzü qazıyanda ağrı-zad bilməzdik. Başımızı qırxıb qutarandan sora
deyirdi ki, baş qırxmaq haqqı iki kartof, bir
çataxlı soğan elədi, böyüyəndə verərsiz.
Onun bağında yaxşı bar verən
ağaclar vardı. Bir dəfə, isti
havalarıydı. Cavan armud
ağacının üstündə bir dənə iri,
yetişmiş armud vardı. Armudu dərdim,
gətirdim evə. Sən demə, bu
ağac ilk dəfə bar verirmiş və ilk bar verən
ağacın üstündə cəmi bircə meyvə
saxlayırlar. Onu da mən üzmüşəm. Axşamüstü
idi. Gördüm Məhəmməd kişi
gəlib, bizim həyətdədi. Anama deyir ki,
eşitmişəm Qəzənfər mənim bağıma
girib, armud qırıb. O ağacın nübar meyvəsidi,
bilmək istəyirəm, armud tam yetişib ya yox. Anam evə girib soruşdu ki, neynəmisən armudu.
Dedim çamadana qoymuşam. Çamadan da
balacadı, içi də dolu. Armud da elə
yekədi ki, çamadanın qapağı qalıb aralı.
Anam armudu götürüb utana-utana verdi Məhəmməd
kişiyə. O da baxıb armudu qaytaranda anam götürmək
istəmədi. Kişi israr elədi ki, inciyərəm,
mən eləcə armudun yetişib-yetişmədiyini,
böyüklüyünü görmək istəyirdim. And içdirəndən sonra anam məcbur olub armudu
götürdü. Sonra da gəldi mənim yanıma,
yavaşca dedi ki,
belə iş görmək olmaz, oğlum,
gördünmü, kişinin yanında necə biabır oldum.
Peşman olmuşdum. Ağlıma
gələn o oldu ki, o mənim başımı qırxır,
mən isə onun bağından oğurluq edirəm. Çox dəcəl olmuşam. Bir
hadisəni də xatırlayıram. Bu bir az
sonrakı yaşlarımda olub. Dördüncü
sinifdə oxuyuram. Tutun təzə-təzə
yetişən vaxtlarıdı. İydə
ağacı da çiçəkləmişdi. Eyvanımızın qabağında
sığırçın balalamışdı. Yuvada beş balası varıydı. Ana
sığırçın gəlib qondu iydə
ağacına. Mən də əlimdə
raqatka, durub gözləyirəm. Sığırçın
mənə baxır, onu vurdum saldım yerə. Öldü. Sığırçının beş balası bir gün axşama qədər
çığıra-çığıra qaldı. Səhərisi gün hamısı yuvadan bir-bir
düşüb öldü. Bir qədər
sonra bərk xəstələndim. Ölümcül
vəziyyətdə məni xəstəxanaya
çatdırdılar. Bir neçə
gün çox ağır vəziyyətdə oldum. Həmin
günlərdə yuxuda gördüm ki, ağ
saqqallı, ağsaçlı, nurani bir kişi durub
başımın üstündə. Əlində
də qılınc. Deyir ki, bu balanı
öldürməyə gəlmişəm. Çox qəribədi, eşidirəm, görürəm,
bilirəm ki, məni öldürəcək, amma qorxu hissi
yoxdu. Əksinə, sevinirəm. Bir sinif müəllimim vardı. Əsgər
Məmmədov. Birdən peyda oldu.
Kişiyə dedi ki, babası, bu yaxşı oxuyan
uşaqdı, məktəbdə birincidi. Yazdığı
inşa rayonda birinci yeri tutub, indi də Bakıya göndərirlər.
Nurani qoca müəllimi dinlədi, sora da
qayıtdı ki, yaxşı, onda qoy yaşasın. Elə bunu deyən kimi divarın dibində bir
çuval duz əmələ gəldi. Kişi
əlindəki qılıncı çaldı çuvala,
qılınc küpünə qədər duza batdı. Bu yuxunu heç unutmadım. Böyüyəndə
başa düşdüm ki, o, mənim ruzumu verib. O yuxu
hadisəsi hamımıza elə təsir eləmişdi ki,
dörd qardaş heç birimiz sonralar toyuq başı belə
kəsmədik, qarışqaya belə toxunmadıq. İndi də uşaqlar bir quşa daş atanda deyirəm
ki, eləməyin, xəstələnib ölərsiniz.
- Yenidən doğulmaq və bu qədər
zəhmətlərə təkrarən qatlaşmaq,
sarsıntılar keçirmək, təbii ki, təkrarən
uğurlar qazanmaq istərdinizmi?
- Mən
həyatımdan narazı qalmamışam. Bircə
dəfə bərk qorxmuşam. Atam əsgərlikdən
qayıdan kimi onu göndərdilər Türkmənistana,
Neftdağa. Orada neft tapmışdılar.
İşçi qüvvəsi lazım imiş.
Bu, Stalinin əmri idi. Yəqin
buna görə idi ki, anam çox əsəbi olmuşdu,
balaca bir səhv eləyən kimi bizi cəzalandırırdı.
Quzularımız vardı, onları otarırdım, birdən canavar
gəldi, quzunun birini
apardı. Qorxudan bütün
günü ağladım ki, anam məni öldürəcək.
Anam bu əhvalatdan sonra əksinə, gəldi məni
qucaqlayıb öpdü, sığalladı. Dedi ki,
Allaha şükür olsun, salamatsan, canavar sənə də xətər
yetirə bilərdi. O vaxta qədər mən ana şəfqətinin
nə olduğunu hiss eləməmişdim. Dünyada
səhvsiz insan yoxdur. Amma elə
böyük səhvlərim olmayıb ki, bu gün ona görə
xəcalət çəkim. Həyatımı
insan kimi yaşamışam. Biz Gəncənin
60 kilometrliyində yaşayırdıq. Orda da ali məktəb vardı, gedib oxuya bilərdim.
Cavanlıqda adam bir başqa olur. Mehdi Hüseynin "Abşeron" romanını
oxuyandan sonra xəyalımda əsərin qəhrəmanı
Tahirin həyatını yaşamağa başladım. Onun gəzdiyi yerləri görmək xəyalı məni
Bakıya gətirdi. Mən həyatımda
yaxşı nə varsa bu şəhərdə tapdım.
Sevgimi də. Tale
böyük məsələdi. Dördüncü
kursdayam. Rus dilini yaxşı bilənləri seçib tərcüməçi
kimi xarici ölkələrə
göndərirdilər. Mən də rus
dilini uşaqlıqdan bilirdim. Bu necə
olub? Anamın vəfatından sonra atam bir
rus qadını gətirdi. Bu həmin
qadın idi ki, atamı müharibə vaxtı ölümdən
xilas eləmişdi. Qadın atamdan cavan
idi. Deməli, anam, 1949-da rəhmətə
getdi, 1951-ci ildə atam rus qadını ilə evləndi. O qadın bizə rus dilini öyrətdi.
İşə bax ki, fələk qapını
bir yandan bağlayanda o biri yandan açırmış. Elə rus dilini bildiyimə görə institutu bitirən
kimi məni göndərdilər xaricdə tərcüməçi
işləməyə. Mənim əsas həyatım,
fəaliyyətim bundan sonra başladı. Yəni,
analığım həyatımda əsas rol oynadı. Onu da deyim ki taleyimdə ikinci, həm də müstəsna
rolu Rəsul Rza oynayıb. Üç dost
İndoneziyanı seçmişdik. Lakin mən
Rəsul Rzanın "Uzaq ellərin yaxın töhfələri"
məqaləsini oxuyandan sonra İraqa getmək qərarına
gəldim. Altı aydan sonra İndoneziyada
çevriliş oldu. Yoldaşlarım geri
qayıtdılar. Həm də əliboş.
Mən isə altı il sonra Azərbaycana
zəngin ədəbi xəzinə ilə döndüm. Ancaq xaricə getməmişdən əvvəl bir
hadisə oldu. 1960-cı il idi. Bizim institutda Süleyman Rəhimovun 60 illiyi qeyd
olunurdu. Təntənəli şəkildə.
Özü gəlmişdi. Rəsul Rza, Nəbi
Xəzri də tədbirdə iştirak eləyirdi. Tələbəlik illərində ictimai işlərdə
kifayət qədər fəallıq göstərirdim. Yazıb-pozurdum, tərcümələrim
çıxırdı. Cəfər
Cabbarlının "Firuzə" hekayəsini, Abdulla
Şaiqin "Məktub yetişmədi"sini ingilis dilinə
çevirmişdim. Yəni, tələbəlikdən
səmərəli çalışırdım. Burada da tələbələr adından mən
danışası oldum. Çıxış eləyəndə
onu da dedim ki, 1947-ci ildə dayım
oğlu İsfəndiyara deyirdim ki, "Saçlı"dan mənə
oxu, yağ, pendir payımı sənə verəcəm. (İsfəndiyar indi sağdı, təqaüddədi,
polkovnikdi). Bunu deyəndə Nəbi Xəzri
qayıtdı ki, ə, nə danışırsan,
"Saçlı" 48-də çap olunub. Dedim ki,
xeyr, "Saçlı" ilk dəfə 44-də çapdan
çıxıb. Oyan-bu yan, mübahisə başlayanda
Süleyman müəllim qayıtdı ki, ay Nəbi, sən Moskvada,
Leninqradda oxumusan o vədələr, bu balam düz deyir. Mən
də bir az qürrələndim. Rəsul
Rza dedi ki, bu oğlandan nəsə çıxacaq. Zal da bərk alqışladı. Qismətə
baxın, bu hadisədən düz səkkiz il
sonra - 1968-ci ildə Rəsul Rza ilə müştərək
"Kərkük bayatıları" kitabımız
işıq üzü gördü. İndi
ömür keçib, gün keçib-gəlib bu yaşa
çatmışam, hələ də tərəddüddəyəm
ki, Rəsul Rzanın elədiyini eləyə bilərdimmi, gənc,
təcrübəsiz biri ilə kitabımın
çıxmasına razı olardımmı? Bilmirəm. Təsəvvür eləyirsizmi,
sovet hökumətinin qılıncının
dalı-qabağı kəsən bir vaxtda Rəsul Rza bu
böyüklüyü elədi. Adım
kitabda onun adı ilə qoşa getdi. Həqiqətən
də o böyük ürəkli adam mənim
həyatımda, sonrakı yaradıcılıq
uğurlarımda müstəsna rol oynadı. Bu
günlərdə "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
onun haqqında "Həyatımda müstəsna rol
oynamış iki şəxsiyyətdən biri" adlı
yazı yazdım. Ehtiram əlaməti olaraq məqalənin
altında heç bir titul göstərmədim, sadəcə "Beynəlxalq
Rəsul Rza mükafatı laureatı Qəzənfər
Paşayev" yazdım.
- Bir kəndin, bir evin içində
kimin şüurlu, kimin şüursuz olduğunu müəyyən
eləmək çətin olduğu halda, yer üzündəki
şüurlu və şüursuzların statistikasını
aparmaq müşkül bir məsələdir. Ortada olan zəhmət
və yekunlarınız göstərir ki, siz şüurlu həyat
yaşamısınız. İlk dəfə nə zaman hiss elədiniz
ki, siz şüurlu insansınız və məqsədiniz var?
- Əvvəla, onu deyim ki, şüursuz insan olmur. Baxır dərəcəsinə.
Gərək ağılnan tərpənəsən.
Bu da Allah vergisidi. Ağıldı,
müdriklikdi, bunlar İlahidən gəlir. Desəm ki, əldə elədiklərimi, yalnız
oxumaqla qazandım, doğru olmaz. Müdrikliyi
oxumaqla artırmaq, cilalamaq olar. Bəzən görürsən
cavan bir adam bütöv bir nəslə
ağsaqqallıq eləyir. Bu, İlahidən gələndi.
1963-cü ildi, bir neçə aydı İraqda
işləyirdim. Çevriliş oldu.
Prezident Əbdül Kərim Qasımı
öldürdülər. Əbdül Salam
Arif hakimiyyətə gəldi. Babilin
yanında, Bağdadın yüz kilometrliyində Hilla şəhərində
çalışırıq. İğtişaş
başlayandan sonra bizə olan münasibət tamam dəyişdi.
O vaxt Amerika, İngiltərə ilə münasibət möhkəm
idi. Su idarəsinin böyüyü vardı, çox
sözükeçən adam sayılırdı - mister Əla. Moskvadan gələn Zamorin elmlər namizədi idi və
o vaxtlar bu, qiymətli titul idi. Məsələn, kabinetlərin
qapısına, kitablara belə yazılırdı: dosent filankəs.
Zamorin də buna görə özünü
hamıdan yüksək tuturdu. Getdik mister
Əlanın yanına ki, bizə filan xəritə
lazımdı. Əla dedi ki, baxarıq, varsa, sizə xəbər
eləyərik. Həmin xəritə misterin
başının üstündən asılmışdı.
Zamorin bir qədər əsəbi şəkildə
əlinin işarəsi ilə xəritəni göstərərək
qayıtdı ki, yalan deyir. Xəritə
odur. Onun fikrini misterə yumşaldaraq tərcümə
elədim ki, mister Əla, Zamorin deyir ki, deyəsən bizə
lazım olan xəritə burda var. Amma mister Zamorinin səs
tonundan, üzünün ifadəsindən onun etirazını
anlamışdı.
Acıqlı-acıqlı dedi ki, çıxın
bayıra. Çıxıb getdik. Aradan bir saat keçməmiş bizi
çağırdılar Bağdada, səfirliyə. Soruşdular ki, nə məsələdi, nə
baş verib. Hadisəni olduğu kimi
danışdım. Zamorin nə dedi, mən necə tərcümə
elədim. Sonra misterə zəng vurub
soruşdular ki, tərcüməçi sizə nə deyib.
O da mənim dediyimi təsdiqlədi. Məsələ
qaldırıldı ki, Zamorin 24 saat ərzində ölkədən
çıxarılsın. Zamorini
qaytardılar Moskvaya, mən qalıb işlədim. Doğrudan da tale, qismət, bəxt böyük məsələdi.
Həqiqəti də deyəndə gərək
ağılnan hərəkət eləyəsən. Yalan danışmağın da yeri var. Əgər
bir adamın taleyi həll olunursa, başı vurulacaqsa,
övladlarının çörəyi kəsiləcəksə,
o halda yalan danışıb onu xilas eləmək olar. Buna müqəddəs yalan deyirlər. Bu müqəddəs yalan ifadəsi bir çox
xalqlarda var. Adam bəzən çətin məqamda yalan
danışmağa məcbur olur. Əslində,
həqiqəti söyləmək ən doğrusudur. Şüurlu-şüursuz məsələsi bir
növ ənənəylə bağlıdı. Əgər xalq bütövlükdə
şüursuz cəmiyyətdə yaşayırsa, o yüksək
səviyyəyə gəlib çata bilməz. Bu nə ilə bağlıdır? Belə deyirlər ki, bir xalq üçün birinci
təhlükə odur ki, qınına qapanıb ordan
çıxmasın. Bir də var
qınından çıxasan, amma onu bəyənməyəsən.
Bəzən yolda sürücülərin maşın sürməyinə
fikir verirəm, bəzi
insanların hərəkətlərinə baxıram, deyirəm,
İlahi, görəsən şüurlu insan cərgəsinə
qoşulmaq üçün bunlara nə qədər zaman
lazımdır? Bu qənaətə
gəlirəm ki, heç yüz il də bəs
eləməz. Bəzən mühit özü
şüursuzları yetişdirir. Ərəb
aləmi niyə bu gündədi? Ömrümün
altı ildən çoxunu ən uzaq ulduzuna, ən kiçik
daşına qədər dinlə bağlı bir ölkədə
keçirmişəm. 1997- ci ildə
Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin elmi-dini
şurası yarandı. Həmin vaxtdan o
şuranın üzvüyəm. Şeyxin
bütün yüksək səviyyəli
yığıncaqlarında iştirak eləyirəm. Bu
elə-belə deyil ki... Gərək hər
şeyə şüurla yanaşasan. Din də bir
şüurdur. Orada olduğum müddətdə, ateist bir
dövlətdən gedən, gənc bir adam
tərcüməsini eləyər, pulunu qazanar, heç dinlə
maraqlanmazdı. Deməyim odur ki, İslam fəlsəfəsinə
göstərdiyim maraq, hazırkı intellektimə yeni bir
şüur qatı əlavə eləyib. Ramazan
ayında ildə bir dəfə böyük iftar süfrəsi
açılır, ölkə prezidenti də gəlir. Mən şahidi oluram ki, bəzi ərəb ölkələrində
bəzi din xadimləri xalqı xurafatda, cəhalətdə
saxlamağa çalışır ki, onları idarə eləmək
asan olsun. Ərəb aləmində ən böyük
anlaşılmazlığın, az qala
şüursuzluq səviyyəsində özünü
büruzə verən məqamın biri döyüş vaxtı
silahı yerə qoyub namaz qılmaqdır. Başına od yağır, əzan səsi gələn kimi
silahı atıb başlayır namaz qılmağa. 2007-ci ildə Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin xətti ilə Səudiyyə Ərəbistanına
getmişdik. Nazir Əbülfəs Qarayev də
bizimlə idi, onun müavini Ədalət Vəliyev də.
Ciddə şəhərində küçədə
əmniyyət keşikçiləri bir cavanı kötəkləyir
ki, namaz vaxtı niyə küçədəsən. Cavan da izah eləməyə çalışır
ki, evimin yanındayam, gedirəm namazımı qılmağa.
Kimdi onu dinləyən, vur ki, vurasan. Mən bu hadisənin canlı şahidiyəm. Ərəb aləmində belə hallar baş
alıb gedir. Qətər məsələsi
elə-belə deyil. Məqsəd İslam
dünyasını parçalamaqdı. Az
qala heç nəyin fərqinə varmadan onlar buna gedirlər.
Gələcəkdə onları nə gözlədiyini
elə də düşünmürlər. Dünyanın dərki
üçün dörd mərhələ var. Birincisi şəriət,
ikincisi təriqət (elm), üçüncüsü mərifət,
dördüncüsü həqiqətdir. Bunlar
böyük mənada dərk eləyənlər, kamillər
üçündür. Mən şəriəti
keçmişəm, təriqəti keçmişəm, mərifətə
gəlib çata bilsək, böyük işdir. Həqiqət isə demək olar ki, əlçatmazdır.
Onu dərk etmək yalnız və yalnız insanın
şüurlu təfəkkürü, müdrikliyi ilə
bağlı ola bilər. Mən
şüurlu həyatı səkkizinci sinifdən dərk eləməyə
başlamışam.
Səkkizinci sinifdə oxuyanda tarixə çox maraq
göstərirdim. Keçdiyim dərsləri mükəmməl
öyrənməklə bərabər keçmədiklərimi
də oxuyub öyrənirdim. Tarix müəllimlərim
vardı: Ziyad müəllim, İlyas müəllim. Onlar da mənim tarixə həvəsli olduğumu
görüb əlavə kitablar verirdilər mənə.
Həyatım boyunca iki şeyin konspektini
tutmuşam. Biri orta məktəbdə
oxuyanda tarixlə bağlı vacib bildiyim məqamları qeyd
eləməyimdi, ikincisi, sırf ədəbiyyatla
bağlıdı. Niyəsini bilmirdim, amma
xoşuma gələn əsərləri, fraqmentləri
konspektləşdirirdim. Nəticəsi də
oldu. Qarşıma məqsəd
qoymuşdum. Tarix fakültəsini
seçmişdim. 1956-cı ildə gəldim
Bakıya, sənədlərimi verdim universitetin tarix fakültəsinə.
368 gənc sənəd vermişdi. Sona cəmi 27 nəfər qaldı. Mənə sual verdilər ki, Buz
döyüşü harda və nə vaxt olub?
Başladım əhatəli şəkildə iki il əvvəldən danışmağa. Dörd yazdılar, dedilər ki, biz sənə bir
sual vermişdik, sən iki suala cavab verdin. Kənddən
gəlmiş uşaq idim. Bilmirdim ki,
şikayət eləyə, komissiya qarşısında
yoxlamadan keçə bilərəm. Bunları
bilmirdim, başa salan da olmadı. Məni
universitetə şərti qəbul elədilər. Nə idi bu? Yanvara qədər təqaüd
almayacaqdım, yataqxanada yerim olmayacaqdı. Baxdım ki, bu şərtlər altında
oxumağım mümkün deyil, sənədlərimi alıb
qayıtdım kəndə. Rus dilini
yaxşı bildiyimə görə ingilis dilini də
yaxşı oxumuşdum. Kəndə qayıdandan sora
ingilis dili müəllimim Məryəm xanım dedi ki, indi bu dilə tələbat
çoxdu, sənin də dil öyrənmək qabiliyyətin
yaxşıdı, niyə gedib ingilis dili fakültəsinə
girmirsən? Bu da belə oldu. Tale elə gətirdi ki, tarix fənnini seçməyimə
baxmayaraq, tamam başqa istiqamətə yönəldim. Qismət belə imiş.
- Qayıdaq doğma kəndinizə,
niyə ora Düzqırıxlı adlanır və
Düzqırıxlı sizə görə nədir? Nələr
danışıblar oralarda, nələr eşitmisiniz?
- Əslində, bu "qıraqlı"dı. Biz
Kürün qırağında yaşamışıq. XX əsrin əvvəlində Kür
qırağından gəlmişik Tovuzun Aran hissəsinə,
dəmir yolunun qırağına. Tiflisə
gedən şosse bizim kəndin yanından keçir. Yəni, kənd əslində
Düzqıraxlıdı. Burada başqa
bir məqam da var. "Qırıqlı" böyük bir
tayfadır. Bununla da müəyyən
bağlılığı ola bilər. Çünki "Düzqırıxlı" da deyən
var, "Düzqıraxlı" da. Bir kəndimiz də
var rayonda,
adına Dönük Qırıqlı deyirlər. Bu kənd
Əhmədli nəslindəndir. Əhməd
bəy olub, gedib bizim kənddən 2-3 km. aralıda məskən
salıb. Sonra da yavaş-yavaş kənd əmələ
gəlib. Adını da qoyublar
Dönük Qırıqlı. Uzun müddət sovetlik bir
olub. Mənə görə
Düzqırıxlı yalnız bir yaşayış məskəni
deyil, o, bir dünyadı. Ata-anamın
sağlığında elə hey can atırdım kəndə.
İki ayda bir, üç ayda bir gedirdim.
Sonra da qardaş-bacı aralandı, hərə bir yana düşdü. Kənddə
bircə bacım qaldı. Belə-belə
get-gəl azaldı. Təbii ki, ora mənim
pərvazlandığım, dünyaya ayaq
açdığım bir yerdi. Müharibədən
sonrakı illərdə, 51-52-də dolanışıq
çox çətin idi. Müharibə
vaxtı camaatın olan-qalanını götürüb
aparmışdılar. Yükdən
yorğanı çəkirdilər. Guya
ki, Azərbaycan müharibədən çıxmayıb, guya
bizim ehtiyacımız yox idi. Halbuki adicə
yavan çörək sarıdan çox əziyyət çəkirdik.
Bir az diribaş adamlar gedib Gəncədən
çörək alıb gətirirdi, satırdı. Eyni əziyyəti biz də yaşıyırdıq.
Həmin ağır vaxtlarda birdən yadıma
düşdü ki, axı bizim də Gəncədə
tanışlarımız var. Hümbətəli kişiynən
Pərzad xala. Getdim tapdım onları,
müharibə vaxtı anamın çox
yaxşılığı dəymişdi onlara. Sağ
olsunlar, dar ayaqda mənə kömək elədilər. Deməli, səhər saat dörddən adamlar
sıraya durub çörəyin gəlməyini gözləyir.
Gecə yatmırıq, adambaşı iki
çörək verirlər. Hümbətəli kişi, Pərzad xala və mən
üçümüz dururuq sırada, altı çörəyi
alıram, qayıdıram kəndə. Kəndin
girəcəyində iri bir tut ağacı vardı,
çörək satanlar otururdu onun kölgəsində, camaat
da gəlib alırdı. Birinci mənim
çörəyimi alırdılar. Öz aralarında
belə sözləşiblər, hətta qarğış da
eləyiblər ki, Paşa oğlu Məhəmmədin
oğlunun çörəyi qurtarmamış bir adamnan
çörək alana Allah lənət eləsin.
Mən böyüdüm, yaşa doldum, ağlım kəsdi,
Allah da imkan verdi ta yetmiş yaşa qədər kənddə
elə bir xeyir-şər yeri olmadı ki, ora getməyim.
Yaşlaşandan sonra bir az gediş-gəliş
çətinləşdi. Yas yerinə kənd
adamı 10-15 manat verəndə mən əlli manat verirdim.
Özü də kəndə getdimmi, tay bu
qohumun, bu qardaşın evidi deyib ora düşmürəm. Kəndi gəzib-dolanıram, yorulanda hər hansı
qapını olsa açıb bir stəkan çayların
içirəm. Bu, təkcə mənə
olan hörmət deyil. Nəslimizə, ailəmizə
hörmət var o kənddə. Atam adi adam
olub. Qəribə xasiyyəti var idi.
Kitabı vardı, kənddə, kolxozda kim
hansı işi görürdüsə onun qeydiyyatını,
haqq-hesabını aparırdı eləcə
könüllü. Ömrü boyu kənddə
hesabdar işləyirdi. İllər sonra o
kitabın əsasında camaata pensiya təyin olundu. Atam müharibə vaxtı gedir düşür
İsveçrəyə. Bir bankirin
mal-heyvanına qulluq eləyir. Heyvanların
yatdığı yerdə balaca bir otaqda qalırmış
atam. Bir gün bankirin oğlu ağacın
dibində oturub hesab dərsini yazırmış. Atam da kənardan göz qoyur ki, uşaq hesabları
düz eləmir. Dəftəri alır,
oğlanın səhvlərin düzəldir. Çox gözəl xətti vardı, muncuq kimi
yazardı. Axşam bankir məsələdən
xəbər tutur, malabaxanın yazı-pozusuna heyrətlənir.
Tapşırır ki, onun kimliyini, nə işin
sahibi olduğunu öyrənsinlər. Kişini yuyundurub,
çimizdirib, səliqəyə salıb gətirirlər ev sahibinin yanına. Atamın danışığı,
davranışı çox xoşuna gəlir, özü
yaşadığı evdə atama da bir otaq
ayırtdırır. SSRİ-yə
qayıtmaq vaxtı çatanda ona həmişəlik
qalmağı təklif eləyir. Subay bir
bacısı varmış evdə. Deyir
bacımla evlən, burda rahat yaşa. Atam
deyir ki, qala bilmərəm, ailəm, dörd uşağım
illərdi yolumu gözləyir. Atam yola
çıxana yaxın bankir bir çamodan gətizdirir.
Lap altdan bir sıra çox bahalı, üst
qatdan da sıra ilə nisbətən ucuz saat
yığırlar. Bankir deyir ki, bu bizdən
hədiyyədi, apar, ailənə lazım olar. Yolda səni saxlayan olsa, üstdəki saatlardan verib
keçib gedərsən, amma altdakıları bildirmə.
Atam gəldi çıxdı. Gələndən sonra da ölənə qədər
hesabdar işlədi. Heç haranı
bitirməmişdi ha. Kəndimiz
ayrı-ayrı basanaqlar idi. Hamı atama
hörmət eləyirdi, ona çox inanırdı camaat.
Sovxoz direktoru təsərrüfatın
bütün açarlarını ona etibar eləyirdi. Vicdanlı adamdı. Bizə öyüd-nəsihət
verəndə deyirdi ki, içki də için, gəzin də,
istəsəniz papiros da çəkin, yeri gələndə
fit də çalın, ancaq iki şeyi qətiyyən eləməyin.
Birinci, qumardan uzaq durun, ikinci də o
qırmızı şeydən yığmayın. Dediyi kimi deyirəm ha. "Qırmızı
şey" də qızıla deyirdi. Rəhmətlik
babamın çoxlu qızılı olub... Biz
bunun nəticəsini müharibədən sonra gördük.
Özüm şahidiyəm. Bizim
əslimiz Ərdəbil tərəfdəndi. Qohumlarımız Gəncədə
yaşayırdı. Gəncəyə xəbər
gəlir ki, Nikolay taxtdan düşüb. O vaxt
çervon var imiş, yüzlük. Qızıldan bir az baha imiş. Babamı
aldadırlar, qızılı dəyişir çervona.
Əl damımız varıydı, onu sökəndə
bir çuvala yaxın çervon çıxdı onun
divarından. Çervon da nə
çervon, nə cırılmır, nə yanmır. Gör bir pulu nə keyfiyyətdə
buraxırlarmış. Külək o pulu
hara gəldi dağıdırdı. Bunu
gözlərimlə görəndən sonra başa
düşdüm ki, atam bizə niyə elə deyirmiş.
Onun nəsihətinə əməl elədim,
qızıla baş qoşmadım. Heç
həyat yoldaşıma da əməlli-başlı
qızıl, zinət almamışam.
- İndi böyük
babasınız. Baba da
babasız deyil. Atanız Məhəmməd
kişiyə qədər nəsil şəcərənizi
anlada bilərsinizmi?
- Hacı Mustafalar nəslindənik. Onlar Ərdəbildən gəliblər. Bir qismi Gəncədə binə tutub. Babam heyvandarlıqla, torpaqla məşğul imiş. Mülkədar olub. Kəndimizdə öz əcəliynən dünyasını dəyişən yeganə mülkədardır Paşa kişi. Kim qapısına borca gəlsə, əliboş qayıtmazmış. Payızda məhsul yığılan vaxtı gətirib borcunu ödəyərmiş. Amma borcu vaxtında qaytarmayan adama bir də heç nə vermirmiş. 1918-ci ildə kəndimizdə məktəb tikiləndə çox kömək eləyib. Mən həmin məktəbi bitirmişəm. Bir gün babam yolnan gedəndə görür ki, milis bir dəstə adam aparır. Soruşur ki, nədi, a bala, hara aparırlar sizi. Biri cavab verir ki, bizi Tovuza milisə aparırlar, həbs eləyəcəklər. Deyir, niyə? Deyir, könüllü vergini vermədiyimizə görə. Milislərdən soruşur ki, a bala könüllü nədi, həbs nədi? Bu nə olan şeydi belə? Bəs, bu könüllü vergi nə qədərdi? Deyirlər ki, bəs filan qədər. Babam pul kisəsini çıxardır, könüllü vergini ödəyir, adamları buraxdırır. Mülkədar olmağına baxmayaraq heç kimi incitməyib, hamıya kömək eləyib. Bir suçu Abbas kişi vardı kənddə. Bir gün soyuqlu havada gedir 50 hektar sahəni sulayır, gəlir babama desin ki, bəs sahəni suvarıb qutardım. O vaxt da indiki kimi çəkmə-zad nə gəzirdi. Babam nənəmə deyir ki, tez Abbasa yumşaq bir yemək ver, isti-isti yesin, canı qızışsın. Mütəkkəni də qoy peçin yanına bir az dincəlsin. İsti peçin böyründə mütəkkəyə dirsəklənən Abbası yuxu aparır, başlayır xoruldamağa. Oyanandan sonra babam deyir ki, bəxtəvər başına, xoş halına, ay Abbas. Abbas babamın sözündən bir az alınır, fikirləşir ki, bu qədər zülmün qabağında bu kişi niyə mənə bəxtəvərlik oxuyur. Babam da arif adamdı, onu çox intizarda saxlamır. Deyir ki, sənə nə var ki, gedirsən, çətin də olsa işini görüb qayıdırsan, başını yastığa qoyub yatırsan. Mən yatammıram, ay Abbas. Gecələr aranı dağa aparıram, dağı arana gətirirəm. Deyirəm sürü filan yerdədi, görəsən nooldu, otun-alafın dərdini çəkirəm. Çoban xəstələnir, gələmmir, fikirləşirəm ki, onu kim əvəz eləyəcək. Sən bilmirsən bu dünyada nə çətinliklər var, ay Abbas. Babam 1934-cü ildə ölüb, öz əcəliynən...
Davamı gələn
sayımızda
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 26
avqust.- S.8-9.