Ümidlərin
ardınca
Avqustun 29-da tanınmış
yazıçı-publisist, qəzetimizin dostu Aydın
Tağıyevin 65 yaşı tamam olur.
Bu münasibətlə dəyərli
Aydın müəllimi təbrik edir,
Pərvinin “Ümidlərin ardınca” məqaləsini
oxucularımıza təqdim edirik.
Tanınmış
yazıçı, istedadlı publisist Aydın
Tağıyevin 65 yaşı tamam olur bu il. Aydın müəllimin
doğum günü avqust ayına təsadüf edir.
Doğrusu, astroloji məntiqə o qədər də inanmasam
da, yazıçının həm xarakterindən, həm də
yaradıcılığından gələn istiliyin avqust
ayı ilə əlaqəsinin olub-olmaması haqqında
azacıq fikrə gedirəm. Amma sonra da düşünürəm
ki, axı nə fərqi, Aydın müəllimin bu insansevər
xasiyyəti, adamda xoş, ilıq hisslər oyadan əsərləri
avqustun “günahıdı”, ya da deyil... Əsas odur ki, bu,
faktdır və sadə oxuculardan tutmuş, məşhur
yazıçılara, tanınmış tənqidçilərə
kimi hər kəs bunu təsdiq edir.
Aydın
müəllim indiki Şabran, o vaxtkı Dəvəçi
rayonunda dünyaya gəlib. Əsərlərini oxuyanda məndə
belə hiss yaranır ki, elə ədəbiyyata da gəlişi
dünyaya gəlişi kimi təbii olub. Yəni Aydın
Tağıyev özünü yazmağa məcbur edənlərdən
deyil. Şöhrət naminə, hansısa maddi, ya da sosial
rifahdan ötrü qələmə sarılmaz. Ürəyini
deşən, beynini rahat buraxmayan sözü kağıza
köçürüb. Və elə buna görə də
yazdıqları zamanındaca əks-səda doğurub.
İlk dəfə
1975-ci ildə “Ulduz” jurnalının 2-ci sayında “Buz heykəllər
əriyir” adlı hekayəsi dərc olunub və dərhal da ədəbi
mühit, ədəbi tənqid hekayəyə müsbət
reaksiya verib. Akademik Bəkir Nəbiyev gənc müəllifin
debütünü yüksək qiymətləndirib. Aydın
müəllimin yubileyinə məqalə yazmağa
hazırlaşanda haqqında olan bir çox yazıları
oxudum və bütün bu yazıları birləşdirən
ümumi cəhəti də duya, dərk edə bildim...
Aydın Tağıyevdən, onun əsərlərindən
danışan hər kəs saflığı,
dürüstlüyü, gələcəyə inamı və
ümidləri, dosta sadiqliyi xüsusi vurğulayır. Bu
sadaladıqlarımı həm yazıçının
özünə, həm də əsərlərinə aid edirlər.
Oxuduqca düşünürəm, görəsən, necə
olur hamını məhz bu cəhətlər
düşündürür. Yəqin ki, saflığın,
dürüstlüyün, etibarın nadir keyfiyyət olmasına
görə. Və qəribədir ki, zaman keçdikcə
heç nə dəyişmir, Aydın Tağıyevin hələ
ilk gənclik illərində yazdığı əsərlərdəki
işıq, inam, ümidlər lap son zamanlarda qələmə
aldığı əsərlərində də göz
qamaşdırır. “Buz heykəllər əriyir” hekayəsi
haqqında məqaləsində akademik Bəkir Nəbiyev
yazır: “Bu hekayə insana inam və etibar haqqında gənc
müəllifin qəlbindən qopan səmimi poetik səsdir.
Bu səs insanların ən yaxşıları
üçün səciyyəvi olan nəciblik, xeyirxahlıq
duyğularına alqışlar deyir”. Hekayənin də, məqalənin
də yazılmasından otuz ildən
çox zaman keçib. Bu zamanda həm
yazıçının həyatında, həm də
mühitdə, ölkədə bir çox hadisələr
baş verib. Amma o nəcibliyə alqış və insana inam,
etibar Aydın müəllimin əsərlərində hələ
də aparıcı xətt olaraq qalır. Və mənə
görə bu əsərləri oxunaqlı, maraqlı edən
də məhz bu cəhətidir.
Amma
bununla belə Aydın Tağıyevi dünyanın
çirkabını, insan xislətindəki naqislikləri
görməyən, yalnız xəyallar, arzularla, böyük
ümidlərlə yaşayan yazıçı da hesab etmək
olmaz. Sadəcə məsələ burasındadır ki,
yazıçıya gələcəyə,
insanlığın itməməsinə inamdan ötrü
kiçicik bir işarə bəs edir. Elə “Buz heykəllər
əriyir” hekayəsində olduğu kimi... Əgər
şaxtada, balası ilə birgə yolda soyuqdan donan ananı
darda qoymayan, ona yardım edən bircə nəfər də
olsa adam tapıldısa, deməli “insan buz heykəl deyil”. Bir
az dərin düşünəndə doğrudan da belədir.
Dünya tək-tək insanların
yaxşılığı, az-az adamların nəcibliyi üzərində
durub.
Aydın
Tağıyev yaradıcılığında əsas motivlərdən
biri də insanın özünün özünü tərbiyəsidir.
Yəni qəhrəmanının səhvini anlaması, ya da
düz yola qayıtması, ləyaqətini, mənliyini
qoruması üçün fövqəladə hadisələrə,
ciddi olaylara ehtiyac duymur yazıçı. “Yaxın qohumlar”
hekayəsinin qəhrəmanı Vəliyev toylara gedən
müğənnidir. Amma eyni zamanda, bir dövlət işində
də çalışır. Hər dəfə rayonlara toya
getmək üçün dostları iş yerinə teleqram
vurub hansısa qohumunun öldüyünü xəbər
verirlər. Yazıçı bu tragikomik olayı o qədər
incəliklə, dəqiqliklə qələmə alır ki...
Həm millətimizin mentalitetindən gələn, dərdli
adama hayan, dayaq olmaq kimi cəhətləri qabardır, həm
də maddi rifahı üçün rola girən insanın
içindəki təzadları göstərir. Əsərin qəhrəmanı
Vəliyevin elə rayona gedən qatardaca
düşündükləri, özünü bütün
ölənlərə görə günahkar bilməsi, cibində
“sığalladığı gözəlin” yəni, pulun da
bir anda gözündən düşməsi, bütün bunlar
yazıçının ustalıqla
düşündüyü, qəhrəmanını gətirib
çıxardığı məqamdı. Bir sözlə mənəvi
dəyərlərin, insanlığın, köklərə
bağlılığın hər şeydən, maddi təminatdan
daha vacib olmasını yazıçı belə sadə, həm
də dərin üsullarla göstərir.
“Çini
kasalar” hekayəsində olduğu kimi... Əsərin qəhrəmanı
Rəhim müəllim ehtiyac üzündən evində olan
qiymətli çini kasaları satmaq qərarına gəlir.
Bir yandan arvadın dır-dırı, bir yandan ehtiyac...
Bütün bunlar qəhrəmanını
çıxılmaza salmaq, çətinə çəkmək
üçün yazıçı priyomlarıdır. Hər
yerdən əli üzülən Rəhim müəllim
kasaları imkanlı müdirinə təklif etmək qərarına
gəlir. Yazıçı qəhrəmanının
qürurlu xarakterini də elə bu müdirlə dialoqda
açır:
“Saleh
deyilən müdir gözucu kasalara baxa-baxa pis-pis güldü:
- Bəh-bəh! Bəxtimin yeyinliyinə bax, özgə
müdirlərə işçiləri pay verir, mənimkilər
isə hərifcə müştəri axtarır...
Rəhim
müəllimin arvadı fağırlaşdı. Nədənsə
kefi birdən-birə kökəlmiş Rəhim müəllim
coşdu: Rüşvətxor, yekəqarın! Borcum var sənə,
bilməmişdik hələ bir pay da verərdik!”
Gətirdiyim
bu kiçik nümunədə yazıçının
insanlıq resepti var; ehtiyacın olsa belə,
başqasının qarşısında aşağılanma,
özünü sındırma, qürurunu əymə. Bu mənada
“Tərəkəmə” hekayəsinin qəhrəmanı
Balağanın da başına gələnlər xeyli
düşündürücüdür. Bir vaxt istəmədiyi
havanı oynamadığı üçün işdən
çıxarılan, sonra da dolanışıq dalınca kənddən
çıxan, özünə iş tapıb güzaran qurmaq
istəyən bu adam doğulduğu kəndə ayrı
cür, yəni Jiqulinin sükanı arxasında qayıtmaq istəyir.
Yazıçı bir vaxt əzilmiş insanın belə bir
kiçik özünütəsdiq arzusunu ustalıqla qələmə
alır. Başı daşdan daşa dəyən Balağa
indi şəhərdə ofisiant işlədiyi restoranda istədiyi
maşının pulunu yığmaqdan ötrü hər hava
oynamağa məcburdu. Amma yenə də
yazıçının özünəməxsus priyomu ilə
sonda qürur, ləyaqət hissi, mənliyini qorumaq
düşüncəsi hər şeyə üstün gəlir.
Hekayədə öz havasını oynamaq, yaxud hər
havanı oynamamaq ideyası həm də bir simvoldur. Ümumiyyətlə,
Aydın Tağıyevin yaradıcılığında belə
simvollar çoxdur. Məsələn, “Güllü çit
yorğan” hekayəsində üşütməsi keçməyən
Seyidağa müəllimi isidən güllü çit
yorğan simvoldur. Valideynləri repressiya olunan zaman bir əsgərin
rəhmi, insanlığı sayəsində bu güllü
çit yorğanı uşağın əlindən
almamışdılar. İndi də artıq yaşa dolmuş
Seyidağa müəllimi isidən elə illərin o
tayında qalmış əsgərin insanlığı, mərhəmətidir.
Bir sözlə, yazıçı çit yorğanı
simvollaşdırıb. Necə ki, “Ağrı” hekayəsində
oğlunu itirən atanın dişini də itirməsi,
özü də bu dişi oğlunu ondan alıb aparan gəlinin
çəkməsi kimi... Yaxud “Boy” hekayəsində əsərin
qəhrəmanı Allahdan hamını bir boyda
yaratmasını diləyir. Yazıçı bu üsulla
“sinfi bərabərsizliyi” simvollaşdırır əslində.
Aydın
Tağıyevin əsərlərinin digər məziyyəti də
koloritli dili, folklora söykənən üslubudur. Xalq
yazıçısı Mövlud Süleymanlı Aydın
Tağıyev haqqında “Aydın Tağı və
çoxlarının qibtə etdiyi söz” məqaləsində
bu məqamı xüsusi qiymətləndirir. Bir vaxt “Bulaq”
verilişi üçün mətnlər yazan Aydın müəllimin
koloritli üslubundan, dilindən söz açır: “Aydın
Dəvəçi bölgəsini duyub, anlayıb “Bulaq”
üçün qələmə ala bildi... Mənim, bəlkə
də hər birimizin tanımadığımız çox
maraqlı etnoqrafiya, folklor, söz səmtini radio verilişlərinə
gətirib çıxara bildi...”
Mövlud
Süleymanlının vurğuladığı bu məqamları,
yəni həm folklor elementlərindən, həm də
nağıl dilindən istifadəni Aydın Tağıyevin
“Alma oğurlayan divlər”, “Çiçəkli
çölün sarı gülü”, “Çiçəkli
çölün qırmızı gülü”, “Dan
üzü ölən adam” və digər hekayələrində
görmək olar. Görünür, yazımın əvvəlində
vurğuladığım gələcəyin yaxşı
olacağına, insanlığın üstün bir mərtəbəyə
çatacağına ümid də elə folklora
bağlılıqdan gəlir. Axı nağıllarda həmişə,
hər şey gözəl bitir!
Bir də
Aydın Tağıyev mənəvi həyatla
yaşamağın mümkünlüyünə inanır və
belə yaşamağa çalışır. Elə
yazımın bu məqamında bir xatirəmi
bölüşmək istərdim. Şabrandakı tədbirlərdən
birindən sonra Aydın Tağıyevlə ədəbiyyat
söhbətləri edirdik. İstedadlı yazıçı
olmaqla bərabər, gözəl bir ədəbiyyat bilicisi, həm
də ardıcıl oxucu olan Aydın müəllimin çox
orijinal fikirləri var bədii əsərlər haqda. Elə
son illərdə çıxan əsərlərdən
danışa-danışa birdən Aydın müəllimi
azacıq çaşdıran bir sual verdim: “Doğrudan
düşünürsüz ki, ruhu olan adam yaltaqlıq edə
bilməz?” Sualımın səbəbi vardı. “Adəmin
oğlu” hekayəsindən gəldiyim qənaəti dəqiqləşdirmək
istəyirdim. Əsərin qəhrəmanı Adəmlə Həvvanın
oğlu Habil ruhunu itirməmək üçün yaltaqlana
bilmir. Yaltaqlandıqca ruhunu itirəcəyindən qorxur...
Yazıçı bu cür dini, əfsanəvi adlara müraciət
etməklə problemin qədim olduğuna işarə edir əslində.
Amma eyni zamanda sual da yaranır, doğrudanmı belədir?
Doğrudanmı bütün yaltaqlar ruhsuz insanlardı? Bunu
soruşanda Aydın Tağıyevin gülümsəməsi və
mövzunu dəyişməsi də yaxşı yadımda
qaldı. İndi bu əsərləri təkrar oxuyub
yazını yazdıqca düşünürəm, heç
şübhəsiz ki, Aydın müəllim zahirən ruhsal,
intellektual, ağıllı adamların da necə
yaltaqlandığını görüb, görməmiş
olmaz hər halda... Sadəcə bunlardan danışıb
heç kəsi məyus etmək istəməyib o məclisdə.
Axı o həmişə yaxşı olanı, pozitivi ötürməyə
çalışır. Hətta bədbin ruhlu, faciəvi
sonluqlu “Səssiz film”, “Külək qəfil qalxan gün” kimi
hekayələrində də bir işıq, ümid yeri qoyur.
Çünki insan ölümü ondan ötrü
böyük faciə deyil, sadə bir təbiət hadisəsidir...
yarpağın ağacdan düşməsi kimi. Amma bununla belə
yazıçı əzizlərinin ağrılarına, kədərinə
biganə qala bilmir. Bacısı haqqında yazdığı
“Qapın elə bağlanıb ki”, yaxud dünyadan vaxtsız
köçmüş Dürdanənin ölümündən
sarsılıb dosta təsəlli olaraq qələmə
aldığı “Bir dürr dənəsi idi” essesi bu mənada
son dərəcə təsirlidir.
Aydın
Tağıyevin nəsri ilə yanaşı, publisistikası
da çox maraqlıdır. Ümumiyyətlə, son illərdə
qələmə aldığı publisistik məqalələrinə
nəzər salanda belə başa düşmək olur ki, o, ədəbi
mühitdə baş verən yeniliklərə, mühüm
hadisələrə biganə qala bilmir. “Yoldur gedirik” adlı
kitabında məhz bu yazıları yer alıb. Və bu
kitabın adı da elə Aydın müəllimin həyatını
simvolizə edir. Şabranda yaşayan, amma tez-tez Bakıya gəlib-gedən
yazıçının yollara zamanı çox gedir.
Görünür, elə həyatı da Aşıq Veysəl
demiş “uzun, incə bir yol” sayır...
Yazıçını
tanımaq üçün bir neçə yol var; onun
özüylə ünsiyyət, əsərləriylə
yaxından tanışlıq, yaxud haqqında
yazılanları diqqətlə oxumaq. 65 yaşlı Aydın
Tağıyevlə hər üç üsulla tanış
olmaq mümkündür. Ünsiyyətə çox
açıqdır, əsərləri mətbuatda mütəmadi
çap olunur, həmçinin haqqında da
saysız-hesabsız yazılar qələmə alınıb.
Və Aydın Tağıyev bu məsələlərdə
bir az da şanslıdır məncə... Çünki hər
yazıçı haqqında roman yazılmır.
Yazıçı-publisist
Novruz Nəcəfoğlunun Aydın Tağıyev haqqında
“Nağıl adam” romanı onu mühitə, oxucularına, elə
ən yaxın dostlarına da ayrı yöndən, bir az daha dərindən
tanıtdı. Bu roman haqqında ayrıca məqalə
yazdığım üçün, burda özümü təkrar
etmək istəmirəm. Amma etiraf edim ki, Aydın müəllimin
əsərlərini araşdırandan sonra bu romanı tamam
ayrı cür dərk etdim. O zaman “Nağıl adam”ı
böyük dostluğun, Aydın Tağıyev - Novruz Nəcəfoğlu
birliyinin bədii nümunəsi kimi yozmuş, təhlil
etmişdim. Çünki əsərdə kifayət qədər
dost zarafatları var. Novruz müəllim özünəxas
yumorla qəhrəmanının başına gələn
qeyri-adi hadisələri qələmə alır, hətta bəzən
özü də oxucusuna qoşulub gülümsəyir də
bütün olanlara. Bir az nasiranə “əlavələrini” də
edir məncə. Amma bütün bu rahat söhbətlərin,
zarafatların fonunda bir yazıçı ömrü təsvir
olunur. Və Aydın müəllimin yazdıqları ilə dərindən
tanış olandan sonra o əsərlərin bir çoxunun
kökünü “Nağıl adam”da, yəni
yazıçının nağıl kimi ömründə
görmək, tapmaq olur. Novruz müəllim bir neçə
cümlə ilə yazıçı Aydın Tağıyevi belə ifadə
edir:
“Aydın
yazıçıdı. Yazıçı olmaq Aydına nə
qazandırıb? Çox şey - elə indiyəcən
bütün bu danışdıqlarımı!
Axtardığımız, daha doğrusu,
arzuladığımız bu ali keyfiyyətləri:
saflığı, səmimiliyi, gözü toxluğu, insani
sevgini, mərdliyi, əxlaqlı həyat tərzini, həm də
bir-birindən gözəl, içdən gələn
yaratdığı obrazları! Aldığı
öyüd-ibrətdən naxışlanan, mərdlik, vətənpərvərlik,
milli qeyrət, mənəvi dəyərlərimizin nümunəsi
olan o obrazlar bəlkə də daha çox Aydının
öz xarakterik cizgilərindən qaynaqlanıb. Bir sözlə,
yazıçılıq Aydına elə Aydını
qazandırıb”.
Novruz Nəcəfoğlunun
fikirlərinin davamı kimi onu da əlavə etmək olar ki,
yazıçılıq Aydın Tağıyevə
dostlarını qazandırıb, bir də oxucu sevgisini.
Beş il öncə Şabranda keçirilən təm-təraqlı
yubiley gecəsi, yazıçının
işığına toplaşan oxucuları, qələm
dostları elə buna bariz nümunədir.
Bir
yazıda Aydın Tağıyevin bütöv
yaradıcılığını əhatə etmək
mümkünsüzdür. Mən sadəcə
yazıçının yubileyini “bəhanə” edib
yaradıcılıq aləminə azacıq da olsa nəzər
salmağa çalışdım... Bir də niyyətim əziz
dostumuzu təbrik etmək idi. 65 yaşınız mübarək
olsun, Aydın müəllim!
PƏRVİN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 26
avqust.- S.12-13.