Körpüdə iki yazar
- Sizcə, yazmaq üçün nə lazımdır? Necə yaza bilərəm?
- Məncə, yazmaq üçün sadəcə noutbuku və ya dəftəri açıb yazmağa başlamaq lazımdır. Düşünmədən və götür-qoy etmədən. Bu cür yaza bilməyən adam başqa heç cür də yaza bilməyəcək deyə əminəm.
* * *
Sosial şəbəkədə bu qısa dialoq müxtəlif zamanlarda, müxtəlif insanlarla eyni cür təkrarlandı deyə, bu barədə kiçik də olsa bir yazı hazırlamağı qərara aldım.
Bu sualı adətən gənclər yazırlar, hələ yazı aləminin qapalı künclərində xəfif addımlarıyla dolaşan, üzə çıxartmadıqları mətnlərin keyfiyyəti barədə tərəddüdlə düşünən, hər gün bədii ədəbiyyat oxumağa can atıb, hər gün çağdaş yazarların virtual aləmdə yayımlanan mətnlərini ölçü meyarı kimi qəbul edərək, öz yazdıqlarını onlarla müqayisə edən, bəzən öz yazdığının daha gözəl olduğunu görsə belə, yenə də çəkinən, çəkinən gənclər.
Belə gənclər sonralar ədəbiyyata ya ağır artilleriya kimi qəfil, güclü və hazırlıqlı gəlirlər, ya da heç vaxt gəlmirlər.
Lakin birmənalı
olaraq, istedadlı olurlar.
Aldığım suala verdiyim cavab heç də həmişə razılıqla qarşılanmır. Bəzən
müqabilində incik
smaylik göndərirlər,
bəzən susurlar, bəzən də "bu mümkün deyil" rakursundan məni özlərinin yazı barədə bildikləri ilə tanış etməyə can atırlar.
Mən də sadəcə gülümsəyirəm. Başqa cavabım
yoxdur deyə.
* * *
Belə bir rəvayət yadıma düşür.
İki adam bir
körpüdən keçməli
olur.
Körpü dar, qədim, hər an qırılıb
üstündəkiləri kənara
ata biləcək haldadır.
Aşağıda isə çay axır.
Dəli-dolu, bulanıq, hər
an körpünün ona atacağı adamları udmağa hazırdır.
İki adamdan biri gah körpüyə,
gah çaya, gah da yol
yoldaşına baxıb,
dəhşətlə çiynindəki
heybəni yerə qoyur və diz
üstə çöküb
əllərini göyə
sarı açaraq, uzun-uzun dualar oxumağa başlayır. Sonra buna
qane olmur, iki rükət namaz da qılır.
Digər
adam təbəssümlə
ona baxıb, "ya Allah" deyə əmin-arxayın bir halıyla, dodağının
altında şən bir mahnı zümzümə edə-edə,
heybəsi çiynində,
əlləri ciblərində,
körpünü keçir.
Birinci adam namazını,
dualarını bitirib
ayağa qalxır, heybəsini çiyninə
aşırıb qorxa-qorxa
çayın qarşı
sahilinə baxır. Yol yoldaşı oradan əl edib, onu
gözlədiyini bildirir.
Adam ürkək addımlarla,
son dərəcə diqqətlə,
ehtiyatla körpünü
keçməyə başlayır. Hər addımında
da dayanıb dərindən nəfəs
alır və dua oxuyur. Lakin körpünün ortasına
çatanda başı
həyəcandan hərlənir
və müvazinətini
itirib suya düşür.
Yol yoldaşı
adamın suda çapalayıb batdığını
görərək, özünü
çaya atır və onu xilas
edib sahilə çıxardır.
Sonra onların
arasında belə bir qısa dialoq
olur.
- Axı bu necə
olur? Mən namaz qıldım, dualar oxudum, hər addımımda zikr elədim, amma körpüdən keçə bilmədim, az qalmışdı
boğulum ölüm.
Sən isə...
- Mən isə bütün o duaları, zikri, namazı evdə ikən pıçıldamışdım, - gülümsəyir ikinci adam, - hələ
yola çıxmamışdan
çox-çox əvvəl...
* * *
Məncə, əlavə izaha ehtiyac qalmadı, əziz dostlar.
Biz yazmağı körpüdən
keçmək, ədəbiyyatı
qarşı sahil, dəli çayı ədəbi uğursuzluq girdabı kimi düşünsək, özümüzün
həmin iki adamdan hansı olduğumuzu asanlıqla anlaya bilərik.
Ətrafımızda elə insanlar var ki,
heç birisi yazar olmağa iddialı deyil, ədəbiyyatı sevirlər,
ədəbiyyatla nəfəs
alırlar, ədəbiyyatın
mahiyyətindən arı
çiçəklərdən bal toplayan kimi, zərrə-zərrə zövq
və güc alıb, öz əsas işlərində
və həyatlarında
tətbiq edirlər, çox zaman uğur qazanırlar.
Və ətrafımızda elə
insanlar da var ki, həyatı
sevirlər, həyatın
mahiyyətindən arı
çiçəklərdən bal toplayan kimi,
zərrə-zərrə zövq
və güc alıb, ədəbiyyatda tətbiq edirlər, çox zaman uğur qazanırlar.
Çünki yazmaq - digərlərinin yazdıqlarına baxıb,
onların kopyasını
və ya bənzərini yazmağa çalışmaq deyil. Bunu özündə ilk dəfə
hiss edən şəxs
mütləq elə həmin an yazar
olmaq həvəsindən
imtina etməlidir.
Eləcə də, yazmaq - qafiyələnən kəlmələri
dəftərlərə toplayıb
ehtiyatda saxlamaq, hecaları barmaqlarıyla sayıb misraların bir-birinə uyğun gəlib-gəlmədiyini yoxlamaq,
yaxud asan görünür deyə,
adi bəsit cümlələri kəlmələrə
bölüb alt-alta sütun edib adını sərbəst
şeir qoymaq deyil.
Yazmaq heç
sənə qədər
yazılmış məşhur
əsərləri "postmodernistəm"
çaşqınlığıyla söküb korlamaq, təhqir etmək də deyil.
Ədəbiyyat - zülmlə mətn yığmaq deyil, ləzzətlə barmaqlarını
hərflərin üzərində
gəzdirməkdir. Vallah, billah,
budur.
Və əgər
sən dodağının
altında zümzümə
edə-edə eyni bir rahatlıqla, həzlə qəzəli,
bayatını, gəraylını,
qoşmanı, soneti və sairəni yaza bilmirsənsə, sərbəst şeiri də yaza bilməyəcəksən. Alt-alta düzdüklərin perik düşmüş söz yığınından
başqa nəsə olmaz.
Eyni misalı nəsr
üçün də
demək olar.
Yazmaq sənə
əzab və qul əziyyəti verirsə, qələmi tulla.
Mətni görə bilmirsənsə,
varlığını hiss etmirsənsə, çəkil
və dincəl.
Yaradıcılıqla quruculuğun fərqi var və sən
bu sözlərdən
birincisinə aid olmalısan.
Çünki yazı canlıdır, təfəkkürlə təxəyyülün
vəhdətindən yaranır,
sənin beynində, ürəyində, ruhunda.
Mətn isə həmişə
tam və hazırdır.
Sənə sadəcə, onu öz mahiyyətindən, öz daxili kosmosunun nəhayətsiz dalğalarının birindən
götürüb kağıza
köçürmək qalır.
Bunu bacarırsansa, qarşı
sahilə xoş gəlmisən!
Cavi Dan
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 26
avqust.- S.25.