Ədəbiyyatın yaratdığı
estetik sevgi üslubu
Ədəbiyyat insan həyatına birbaşa olaraq təsir edən amil deyil. Bəli, bunu dəfələrlə söyləmişik, bunu bilirik. Ədəbiyyatın cəmiyyətə, fərdlərə təsir etmə, tərbiyə etmə kimi missiyası da yoxdur. Bu da çox doğrudur. Amma insan istəsə də, istəməsə də ədəbiyyatın yaratdığı modelləri öz həyatına yansıda bilir. Daha doğrusu, iqtisadi dillə fikirlərimizi ifadə etsək, biz bazarın bizə təklif etdiyi istənilən əlbisəni və yaxud məhsulu maraqla qarşılayıb və onu öz əynimizdə, həyat tərzimizdə görmək istəyində bulunuruq. Onu istəyirik, alırıq, tətbiq edirik.
Kitabdan uzaqlaşan müasir cəmiyyəti
bazar idarə edir. Təklif olunan hər şey maddidir,
parıltılıdır, gözəldir. Mənzillərimiz
belə ilin trendinə uyğun şəkildə təmir edilir.
Biz bənzər həyat tərzini seçirik. Biz bənzər
həyat tərzini bəyənirik. İndividium
anlayışı zamanla təfəkkürümüzdən
sıxışdırılır. Hətta biz, insanlar
arasında saç düzümü ilə, əlbisəsi, həyat
tərzi ilə seçilən şəxsi də normal qəbul
edə bilmirik. Çünki o, çoxluqdan fərqlənir.
Çoxluqdan fərqlənənlər isə bənzərlər
arasında yabancı kimi görünür.
Bu, təkcə
bizim cəmiyyətin problemi deyil. Üzü proqresə
addımlayan istənilən cəmiyyətin keçdiyi yoldur.
Yəni teatrların, kitabxanaların, sərgilərin, ədəbiyyatın
estetik anlayışlardan biri kimi qəbul etməsi
üçün əlbəttə, cəmiyyət hələ
maddi estetikanın dadını çıxarmalıdır.
Bizim cəmiyyətdə də zatən hər şey bu
yöndə getməkdədir. Üzü mənəviyyata
doğru gedən yolda xaotik bazar cazibəsi insanların
başını döndürür. Biz daha çox komfortu bəyənirik.
Biz istirahətimizi də hamı kimi qurmaq istəyirik.
Rahatlıq anlayışı yaşam anlayışı ilə
paralellik təşkil etməyə başlayır və s.
Bir əlavə
də etmək istəyirəm, cazibə dedikdə cəngəlliklərin
geridə qalmış tayfalarını xatırlayıram. Maraqlı
bir məlumatı sizlərlə bölüşmək istəyirəm.
Avropalılar zəngin qızıl yataqlarına malik ərazilərdə
yerli əhali ilə qarşılaşdıqda onların
istifadə etdiyi bəzək əşyalarını -
qızılı, gümüşü görüncə onu
asan yolla əldə etmək formasını
tapmışdılar. Bu forma mübadilə idi. Avropalılar
yerli əhaliyə rəngli şüşə
qırıntıları təklif edərək onları sehrə salırdılar.
Parıltılı şüşələri qızıl və
gümüşlə dəyişirdilər.
Əslində,
demək istədiyim bu deyil ki, biz də bizə təklif olunan
nəyəsə görə nələrisə əlimizlə
könüllü surətdə veririk. Yox, əsla. Bunu
söyləmək istəmirəm. Sadəcə, təklif
modeli və həmin modeli həyatımıza tətbiq etməni
aydınlaşdırmağa çalışıram. Əlqərəz,
müasir bazarların mövcud olmadığı zamanlarda,
komfortun mövcud olmadığı zamanlarda insanlar
düşüncələrini nə iləsə məşğul
edirdilər. Öncə sayrışan, parıltılı
ulduzlar onların diqqətini çəkdi. Elə bu maraq
insanları astronomik açılışlara, həndəsəyə,
rəqəmlər sisteminə gətirib çıxardı.
İnsanlar bekar qaldıqları zamanlarda təbiətlə
maraqlanmağa başladılar. Həyatlarına komfortu
yansıtmaq üçün uzaq meşələrə giləmeyvə
toplantısı üçün getmək istəmədilər.
O səbəbdən də bağ-bostançılıq,
ağac əkmək ənənəsi yarandı.
Əkinçilik meydana çıxdı. Müasir dünyada (həm də qədim
zamanların sivilizasiyaları nəzərdə
tutulur) isə məhsul verən, doyuran yaşıllıq, estetik
anlayışa çevrilə bildi. Yəni biz
gül-çiçəkdən məhsul almasaq belə, onunla
özümüzü doyurmasaq belə, zövq alma
estetikasını özümüzdə
formalaşdırdıq. Zövqlə kifayətləndik. Eləcə
heyvandarlıq da asan yaşayış yoluna bir addım oldu. Yəni
hər şeyi ətrafımızda cəm etməklə
komfortlu yaşayışın ilkin nümunələrini
yarada bildik. Sonra bu, daha da genişləndi. Komfort
anlayışına estetika da əlavə edildi. Sənətkarlıq
bir zamanlar yalnız əkinçilik alətlərinin
yaradılmasına xidmət edirdisə, sonradan estetik
anlayışa çevrilməyə başladı. Estetika
anlayışı zamanla daha da böyüdü. Hər
şey paralel olaraq inkişaf etdi. Nələrsə bir zamanlar
yalnız yedirməyə hesablanırdısa, sonralar həm də
zövqə çevrilməyə başladı. Hətta ilkin
bütlər belə sonrakı dövrlərin bütlərindən
öz estetik quruluşuna görə fərqləndi. Bu
artıq incəsənətin doğuluşu idi.
Dilin
özü belə məhz estetik anlayış sayıla bilər.
Yalnız hərbi qayda-qanunları tətbiq etmək
üçün istifadə olunan dil, sonradan estetik biçimdə
danışıq dilinə çevrildi. İlkin ədəbiyyat
isə onu bir az da cilalayaraq fərqli üslubda, fərqli tərzdə
nümayiş etdirməyi bacardı. Ədəbiyyatın
uydurduğu kəlmələr estetik biçim kimi
danışıq dilinə daxil oldu. Özünü
savadlı göstərmək istəyən şəxs kitab əhli
olduğunu bildirmək üçün ədəbi dilin
potensialından istifadə etməyə başladı. Ədəbi
dil estetikası danışıq dilini öz tilsiminə
saldı.
Ədəbiyyat
əslində insan şüurunun fantaziya, xəyal qoludur. Yəni
yaradıcı beyin düşüncələrində
yaratdıqlarını rahatlıqla sözə çevirir. Mətn
adlı esetetik söz qalası yapa bilir. Həm də cəmiyyətə
yetəri sayda modellər çoxluğu təklif edir. Ana
modeli, qəhrəman modeli, ayrılıq, xəyanət modeli,
eşq, sevgi, duyğu modeli və s.
İnsan
bütün canlılar kimi bioloji varlıqdır. Qidalanır,
hərəkət edir, nəfəs alır, nəsil
artırır və s. Nəsil artırmaq anlayışı həm
də kobud səslənir. Daha çox bəşəriyyətin
ilkin mərhələsindəki kobud alətlərin
quruluşu kimi kələ-kötür, dəqiq biçimi
olmayan daş parçası kimi görünür. Elə bu səbəbdən
də müasir dünyada zorakılıq, heyvani
davranış estetik quruluşa uyğun gəlmədiyi
üçün vəhşilik və qeyri-insanilik hesab olunur.
Çünki insanlığın əsrlərdir
formalaşdırdığı estetik, etik davranışlar
çərçivəsindən baxdıqda şəxsin
kobudluğu, barbarlığı, zorakılığa
meyilliliyi müasir insanlıq konstekstindən
çıxmış olur. O səbəbdən də cəmiyyətdə
özlərini uyğun apara bilməyən şəxslər cəmiyyətin
nadanlar üçün nəzərdə tutulmuş həbsxana
divarları ilə cəzalanırlar. Və yaxud normal cəmiyyətləri
qanunlar idarə edir də deyə bilərik. Və yaxud din
yazılmamış mənəvi qanunlar sistemi kimi insan hisslərini
çərçivədə saxlamağa dəvət edir.
Çünki meşə insanından fərqli olaraq müasir
dünyanın adamına çevrilmiş bəşəriyyət
daha həmin insana qayıtmaq istəmir. (Doğrudur, biz son
vaxtlar cəmiyyətdə və filmlərdə, hətta cizgi-filmlərində
bunun əksini görürük. Hələ ki insanlıq
içindəki meşə adamını obraz şəklində
təqdim etsə də, bacardığı qədər
müasir insan biçimindən uzaqlaşmaq istəmir. Bəlkə
də fantaziya məhdudluğu və film industriyasında
yenilik istəyi ssenari müəlliflərini meşə
xurcunundan vəhşi obrazları sənətə gətirməyə
sövq edir). O səbəbdən də estetik anlayışlar
insanları bütün həyatı boyu izləyir. Şəxs
cəmiyyət arasında barbar görünməmək
üçün özü üzərində işləməli
olur.
Nəsli
artım kimi anlayış, yəni insanı daha çox digər
canlılardan fərqli etməyən anlayışa ədəbiyyat
məhəbbət və sevgi adı verməklə estetik libas
biçir. Həm də hissləri önə çəkərək
onu fiziki istəkdən uzaqlaşdırmağı bacarır.
Üzü miflərdən, Homerdən, nağıllardan bu yana
biz müxtəlif biçimli sevgi modelləri
görmüş oluruq. Ədəbiyyat yaradıcıları
öz fantaziyalarını işə salaraq insan hisslərinə
yeni biçimli paltar tikir. Həmin biçim estetik cazibəsi
ilə insanları ovsunladığı üçün
insanlar ədəbiyyatın təklifini məmnuniyyətlə
qəbul edərək onu həyatlarına yansıtmağa
çalışır. Əsli və Kərəm, Paris və
Yelena, Romeo və Cülyetta, Odissey və Penelopa, "Dədə
Qorqud" dastanında rastlaşdığımız onlarla
cütlük model olaraq, bəlkə də ədiblərin
özü də bilmədən estetik, zövqlü
anlayışa çevrilə bilir. İnsanlar real həyatlarında
atdıqları addımları belə o modellərdən
istifadə edərək gerçəkləşdirirlər.
İztirab, göz yaşı, romantika, yuxular, məktublaşmalar
ədəbiyyatın gətirdiyi vasitələr idi. Və həmin
ədəbi yazışmalar öz romantikasını
gerçək həyatda da tapa bildi. Sevgiyə görə
Bisütun qayasını yarmaq, sevgiyə görə qəhrəmanlıq
nümayiş etdirmək ədəbiyyatdan real həyata
keçid etdi. Əslində mükün ola bilən konkretlik,
uzun-uzadı məhəbbət pillələrinə
çevrilərək öz estetikasını yaşamağa
başladı. Və hər kəs öz real həyatında
romana bərabər ömür yaşamaq istəyində
olduğundan ssenariyə alınmış mətn kimi öz həyatını
proqramlaşdırmağa başladı. Qəribəsi odur ki,
bu estetika hələ də XXI əsrdə qalmaqdadır.
Ədəbiyyat
öz ideal yaradıcılığı ilə sanki ilahi sirlərin
üzərindən örtük açır. Amma bu
örtüyü açana qədər ona o qədər bədiilik
və rənglilik verir ki, sanki sirr daha cazibəli
göründüyü üçün heç
açılmasına ehtiyac duymursan. Sanki Platonun özü də
bilmədən yaratdığı yeni, ruhi platonik sevgi
açıqlamaları, sevgi fəlsəfəsi ədəbiyyatın
sonrakı mərhələlərində inkişaf edərək
real həyatı da öz ahənginə ala bilir. Və sevgi
dedikdə hamı inandığı ədəbiyyat
üslubunun işartılarını öz praktik həyatında
görmək istəyir. Sanki bu düstur yalnız ədəbiyyatdadır
və həmin düstura uyğun olan işartılar sevgi
sayıla bilər kimi anlaşılır.
İstənilən halda, təklif olunan ədəbiyyat
modeli və ya üslubu olduqca maraqlı, bəyənilən və
estetikdir. Belə deyək, sivil insan biçiminə daha
uyğundur. Və insan hisslərinin heyvana çevrilməməsi
üçün kitabların çiyinlərinə
aldığı missiya sonradan musiqiyə, film janrına
ötürülərək cəmiyyəti idarə edən
din adlı mənəvi kodeksə bənzər şəkildə
görünməz haşiyə ilə insanlığı
çevrələyir. Estetika hələ də
insanlığın xislətində yaşayan meşə
adamını üzə çıxarmamaq üçün təbliğatını
davam etdirir. Müasir dünyanı cənginə alan iki
ünsür isə hələ də kəsişməz şəkildə
paralel olaraq inkişaf edir. Əslində, dünyanı,
insanlığı qoruyan həmin paralelin kəsişməməsidir.
Çünki kəsişməsi ilə müəyyən
anlayışlar öz yerini səhv sala bilər. Hələ
ki, sülh və müharibə, vəhşilik və insanilik,
xeyir və şər, olum və ölüm, intihar və
günah anlayışı, zorakılıq və mərhəmət,
laqeydlik və diqqət eyni müstəvidə öz yolunu
davam etdirir. Ədəbiyyatın yaratdığı
doğruluq, həqiqilik estetikası hələ də tərəzinin
yaxşılıq qolu üzərinə
ağırlığını salır. O səbəbdən
də sənət insanlığı təbliğ edən, həm
də insanlığı qoruyan anlayış kimi elə bizimlə
birgə real dünyada addımlayır.
Günel EYVAZLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 26
avqust.- S.29.