İnsan mənzərələri
Pirayə xanıma
Bursa həbsxanasında
yatdığım illərdə "Görkəmli
adamların həyatı" seriyasından bir kitab üzərində
işləyirdim. Və görkəmli adamlar dedikdə, qəribə
də olsa, məşhur sultanları, paşaları, sənət
adamlarını, alimləri, gözəllik
kraliçalarını, quldurları, milyonçuları
deyil, səs-sədaları işlədikləri fabrikdən,
tarladan, dükandan, yaşadıqları məhəllədən
uzağa getməyən adi insanları nəzərdə
tuturdum. Təbii ki, təxəyyülə yox, real həyata
müdaxilə etdiyim üçün poetik süsdən daha
çox publisistik tona üstünlük verirdim.
Həmin ərəfədə
faşist Almaniyası SSRİ-yə hücum etdi - İkinci
Dünya müharibəsi başladı. Bu mənim
planlarımı dəyişdirdi. Belə qərara gəldim
ki, iyirminci əsrin tarixini yazım, əlbəttə, bədii
şəkildə. Bu tarix müxtəlif millətlərdən,
təbəqələrdən olan insanların həyatlarını
ehtiva etməli idi. Yəqin düşünəcəksiniz:
faşist Almaniyasının SSRİ-yə hücumu ilə
iyirminci əsr tarixi arasında nə əlaqə? Bəlkə
də haqlısınız. Amma indiki kimi xatırlayıram:
Baş mühafizəçinin müharibənin
başladığını xəbər verəndə, elə
bil, içimdə nəsə qırıldı və iyirminci
əsrin tarixini yazmaq duyğusu qəlbimə hakim kəsildi.
Belə qərara gəldim ki, Hitlerlə başlayım, sonra
geriyə - Boyer hərbinə doğru getdim, həbsxanadan
çıxdıqdan sonra da, ölənə qədər hər
il müharibə əleyhinə bir kitab yazım. Demək ki,
faşizmin yeniləcəyindən, eyni zamanda, həbsxanadan
çıxacağımdan əmin idim…
İyirminci əsrin tarixini tanıdığım
bütün xalqların - türklərin, azərbaycanlıların,
rusların, ukraynalıların, ingilislərin,
fransızların, hindlilərin bəzən üç sətirlik,
bəzən üç səhifəlik tərcümeyi-hallarını
anladaraq yazacaqdım. Bələd olduğum bu insanlara təxəyyülümdə
yaratdığım insanları da qatacaqdım.
Sonradan mən "İyirminci əsrin
tarixi" kitabının adını dəyişib, məzmununa
uyğun olaraq, "İnsan mənzərələri"
qoydum.
O günlərdə kraliça
Yelizavetta dönəmində yaşamış şairlərin
şeirlərini və Qoqolun "Ölü canlar" pyesini təzəcə
oxumuşdum. Güman edirəm ki, o sənət nümunələrinin
də yazdıqlarıma müəyyən təsiri və
faydası olmuşdur.
Həbsxanadan
çıxdığım zaman
artıq 66000 misra yazmışdım.
Azadlığa çıxdıqdan
bir il sonra vətənimdən ayrılmaq məcburiyyətində
qaldım. "İnsan mənzərələri"ni
özümlə götürə bilmədim, yaxalansam məhv
edərlər deyə qorxdum. Sizə bəlkə də qəribə
gələcək: 66000 misranın üzünü
köçürməyə, yəni ikinci nüsxəsini
hazırlamağa vaxt tapmamışdım. Tam mətni bir
neçə yerə bölüb, dostlarıma payladım.
Moskvaya gəldikdən bir qədər sonra onların
böyük bir qisminin polisin əlinə keçdiyini və
yandırıldığını öyrəndim. Xoşbəxtlikdən,
mən hələ həbsdə olarkən əsərin bəzi
hissələri Parisdə kitab halında dərc olunmuşdu.
Bu gün əlimdə 66 min misradan cəmi - 17000 misra var…
Amma insan heç vaxt ümidini
itirmir, yerdə qalan o 49000 misranın da bir gün
tapılacağına inanıram.
Nazim Hikmət
1961-ci il, Moskva
1941-ci
ilin baharında
Heydərpaşa
vağzalında
gündüz
saat üç.
Pilləkənlərin
üstündə
gün
işığı,
yorğunluq
və təlaş…
Bir adam
pilləkənlərdə
dayanıb,
bir şeylər
düşünür.
Zəif,
gücsüz
və qorxaqdı.
Burnu sivri
və uzundu.
Sifəti
çopur-çopurdu.
Pilləkənlərdə
dayanan adam -
Qalib usta -
qəribə
şeylər
düşünməyilə
məşhurdu:
"Halva
yesəm hər gün" -
deyə
düşündü beş yaşında.
"Məktəbə
getsəm" -
deyə
düşündü on yaşında.
"Atamın
bıçaq dükanından
axşam əzanından
əvvəl
çıxsaydım" -
deyə
düşündü on bir yaşında.
"Sarı
çəkmələrim olsa,
qızlar
mənə baxsalar" -
deyə
düşündü on beş yaşında.
"Atam
niyə bağladı dükanını?" -
deyə
düşündü on altı yaşında.
"Məvacibim
artarmı?" -
deyə
düşündü iyirmi yaşında.
"Atam əllisində
öldü,
mən də
belə tezmi öləcəyəm?" -
deyə düşündü
iyirmi bir yaşında.
"İşsiz
qalsam" -
deyə düşündü
iyirmi iki yaşında.
"İşsiz
qalsam" -
deyə düşündü
iyirmi üç yaşında.
"İşsiz
qalsam" -
deyə düşündü
iyirmi dörd yaşında.
Və
zaman-zaman işsiz qalaraq,
"İşsiz
qalsam" -
deyə
düşündü
əlli
yaşına qədər.
Əlli
bir yaşında
"Qocaldım,
atamdan bir il çox
yaşadım" -
dedi.
İndi əlli
iki yaşındadır.
İşsizdir.
Pilləkənlərdə
dayanıb,
qəribə
bir hiss gəmirir beynini:
"Neçə
yaşımda öləcəyəm?
Öləndə
üstümdə
bir
yorğan olacaqmı?"
Burnu sivri
və uzundu.
Sifəti
çopur-çopurdu.
Dənizdə
balıq qoxusu,
döşəmələrdə
taxtabitilər ilə gəlir
Heydərpaşa
vağzalına bahar.
Səbətləri
və heybələri
pilləkənlərdən
endirirlər,
pilləkənlərdən
qaldırırlar.
Polisin
yanında
bir çocuq,
təxminən on
beş yaşında,
enir pilləkənlərdən.
Bir sənədi-filanı
yox,
adı
Kamaldı,
və
yapyalnızdı,
köynəksizdi,
ayaqqabısızdı
kainatın
ortasında...
Aclığından
başqa
bir şey
xatırlamır,
bir də
xəyal-məyal -
qaranlıq bir yerdə bir
qadın...
Pilləkənlərlə
qaldırılan heybələrin
qırmızıdı,
mavidi,
qaradı
naxışları.
Bu cür
heybələri
əskidən ata, qatıra
yükləyərdilər,
indi
qatarla aparırlar...
Pilləkənlərdən
bir qadın enir.
Çarşaflıdı,
şişmandı.
Adviyədi
adı.
Əslən
qafqazlıdı.
1311-ci ildə qızılca çıxartdı.
1318-ci ildə
gəlin oldu.
Paltar
yudu,
xörək
bişirdi,
uşaq
doğdu.
Və
bilir ki,
öldüyü zaman
bir şal qoyacaqlar
tabutuna,
Selatin camilərindən.
Bir
kürəkəni imamdır.
Pilləkənlərin
üstündə gün işığı,
bir baş
yaşıl soğan
və bir insan:
Əhməd
onbaşı.
Səfərbərlik
oldu:
yunan
müharibəsinə getdi.
Məşhur
bir sözü vardı:
"Dayan,
həmşərim, dayan,
axırına
çıxırdıq..."
Pilləkənlərdən
bir qız qalxırdı.
Corab
toxuyandır:
Topxana
küçəsində, Qalatada.
Atifətdi
adı.
On
üç yaşındadı.
Qalib usta
baxdı
Atifətə.
"Evlənsəydim
əgər
nəvəm
olardı bu boyda,
çalışardı, mənə
baxardı" -
deyə
düşündü...
Sonra
birdən- birə
Şevkiyə gəldi
ağlına,
Eminin qızı
Şevkiyə.
Mavi-mavi
gözləri vardı.
Keçən
il
hələ həddi-buluğa
çatmamış
Şahbaz dərəsində
pozdular.
Pilləkənlərdə
səbətlər və heybələr...
Pilləkənlərdə
səbətlər və heybələr...
Pilləkənlərdə
səbətlər və heybələr...
Qalxan kim,
enən kim...
Qalxan kim,
enən kim...
Qalxan kim,
enən kim...
Əhməd
onbaşı:
- Gələn
yenə əsgərdi, - dedi
və
yetişdi heybəyə.
Heybədə
mavi nimtənə,
palto, qara şalvar,
kətan
və rezindən tikilmiş çəkmələr,
fetr
silindr,
saqqal,
Lahur
mahudundan qurşaq.
Əsgər,
Əhməd onbaşının
çiyinlərini
sığallayaraq:
- Qorxma, -
dedi,
arvad-uşağı
incitmərik,
amma bir az
xərciniz çıxacaq...
Heydərpaşa
limanında
qağayılar
enib-qalxır
dənizdə
üzə çıxmış
leşlərin üstündə.
Həsəd
aparılacaq
bir şey deyil
qağayıların həyatı...
Vağzal
saatında
dördə beş dəqiqə
işləyir.
Elevatorla
buğda yükləyirlər
İtaliyan bayraqlı
bir gəmiyə.
Ayrıldı
Əhməd onbaşıdan əsgər,
girdi
vağzala...
Pilləkənlərdə
gün işığı,
yorğunluq
və təlaş
və
bir də
qızılı rəngli
bir ölü kəpənək
var.
İri
insan ayaqlarını
məhəl qoymadan
bəmbəyaz,
upuzun
daş döşəmənin
üstü ilə
sürütləyirlər
qarışqalar
kəpənəyin
ölüsünü...
Avdiyə
xanım
yanaşdı
polisə,
nə
danışdı - nə danışmadı,
oxşadı çocuq
Kamalın başını
və bir
yerdə
şöbəyə
getdilər.
Və
hər nə qədər,
bir də görülməyəcəksə
də,
xəyal-məyal
qaranlıq
bir yerdə
xatırlanan
qadın,
çocuq
Kamal
yapyalnız deyil artıq
ortasında kainatın...
Bir az
qab-qaşıq yuyub,
bir az su
daşıyacaq
və
Avdiyə xanımın
dizinin dibində yaşayacaq...
Pilləkənlərdən
dustaqlar çıxırdı,
zarafatlaşıb,
gülüşərək.
Üç
kişi,
bir
qadın
və
dörd jandarma.
Kişilər
qandallı,
qadın
qandalsız,
jandarmalar
süngülü...
Pilləkənlərin
üstündə
bir ərik
çiçəyi,
bir siqaret qutusu,
bir qəzet
parçası.
Dustaqlar
ayaq saxladılar.
Jandarma Həsən
salamlaşdı Əhməd
onbaşı ilə.
Jandarma
Heydər
bir siqaret qutusunu
yerdən
götürüb,
qoydu cibinə.
Dustaq
qadın
boynuna sarılan Atifətin
öpdü iki
yanağından.
Qolları
qandallı Xəlil
əyilib
baxdı
ərik çiçəyinin
yanındakı
qəzet
parçasına:
bir
sütunluq bir əsgər şəkli,
uniforması
bəlli deyil,
uzun
saqqalı,
başındakı
ağ sarğı
qana bulaşıb,
sonra təyyarələr
-
qanadlı köpək
balıqları kimi -
altında
"qırıcılar" deyə yazıblar...
Sonra bir
liman -
kiçik, ağ dairələr
cızılıb
üzərində.
Adını
oxuya bilmədi -
neft ləkəsi
hərfləri pozmuşdu.
Üç
qadın
yüyürərək
qalxdılar
pilləkənləri,
başlarında
uzunşüllə papaq,
ayaqlarında
yastı çəkmə,
şəhərli
olmadıqları bəlli.
Qolları
qandallı Süleyman
qadınları
gördü.
Gənc
bir xanım
keçirdi ürəyindən.
Ərik
çiçəyini
nişan alıb
tüpürdü.
Qolu
qandallı Fuad
söz atdı Qalib ustaya:
- Yenə
tuhaf şeylər düşünürsən.
-
Düşünürəm, övladım...
sizə də
keçmiş olsun...
- Sağ
ol, usta.
Amma
düşünmək
dəyişdirməz həyatı...
Fuad
tərsanədə
çilingər işləyirdi.
19
yaşında tutuldu -
iki
yoldaşı ilə
pərdələri endirib,
bir kitabı oxuduqları
üçün...
Və iki
ildir yatır.
İndi
uzaqlara göndərirlər.
Qalib usta
bu səfər
dəhşətli şeylər
düşünərək,
baxdı
Fuadın qollarındakı
qandala...
Bu günədək
fərqinə varmadan
üst-üstə
yığılan şeylər
tıxacını
atan
bulaq suyu kimi
əvvəlcə
bulanlıq-bulanlıq,
sonra bərraq-bərraq
axdı
beyninin içindən:
"Nə
qədər çox fabrik var
İstanbulda,
hələ
Türkiyədə nə qədər çox,
hələ
dünyada nə qədər çox,
sayılmayacaq
sayda...
Dünən
axşam
tornaçı əyyaş
Qədirin
meyidini
tapdılar
universitetin
qapısında,
qorxusundan
tələbə
qızlardan
birinin
ürəyi getdi...
Nə
çox sağanaq var,
nə
çox qayış,
nə
çox dirsəkli val,
nə
çox mator
fırlanır
ha, atam,
fırlanır,
fırlanır...
Nə qədər
çox adam,
nə qədər
çox adam
işsiz
qalarsam,
işsiz
qalarsam
deyə
düşündü...
Mürəttib
Şahab usta
kor oldu,
indi mətbəələrdə
dilənir...
Nə
çox tikiş dəzgahları,
frezləmə
dəzgahları,
torna dəzgahları,
pulanya dəzgahları,
pulanya dəzgahları
var..."
Qalib usta
pulanyaçı idi...
Kim bilir,
dünyada nə qədər,
nə qədər
işsiz var,
bir
gün
işsizləri
yığıb
əsgər
apardılar,
işsiz
adam
əsgər gedərsə
yenəmi işsiz
sayılar?
Fuad,
Qalib ustanın üzünə
baxdı:
- Yenə,
dərin fikrə getdin, usta.
Qalib usta,
Fuadın
qollarındakı
qandala toxundu:
- Allah
axırımızı.... -
öz səsindən
diksindi...
sonra
yavaş səslə dedi:
- Xeyrə
calasın, oğlum...
Nazik,
qara bığları altından
gülümsündü Fuad:
-
İnşallah,
axırımız xeyir olar
mütləq...
Qalib
ustanın
kirpikləri
tökülmüş gözləri
nəmli,
uzun burnu
titrəyir.
Və ətrafda
heç kəs
görməsin deyə,
gizlicə
Fuadın cibinə qoydu
əlli
beş quruşundan
iyirmi quruşunu.
Vağzal
saatı 15:08-i göstərir.
15:45-də
yola düşəcək qatar.
Gözləmə
salonunda
oturan kim,
gəzişən
kim,
üzüqoylu
yatan kim...
basqıcı
Ömər
ovuclarında
saqqalı,
ayaqyalın,
betonun
üstündə
ikiqat olub səhərdən bəri.
Və
yenə səhərdən
bəri
Ömərin
gözləri önündə
nazik,
uzun qollarını
yelləyə-yelləyə,
əlində
bıçaq
var-gəl edir Rəcəb.
Stolda
üzüqoylu yatır Əli,
qumralsaçlı
başını
qoyub biləklərinin
üstünə .
köynəyinin
kürəyi cırıq-cırıqdı...
Gözləmə
salonunda
oturan kim,
gəzişən
kim,
üzüqoylu
yatan kim...
Nazim Hikmət
Ardı var
Hazırladı: Dilsuz
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 2
dekabr.- S.16-17.