"Səni qurtum-qurtum deyil,
damla-damla içəcəyəm"
Türkiyə
Cümhuriyyəti tarixində silahlı qüvvələrin rəhbərliyi
ilə üçüncü açıq müdaxilə olan
12 sentyabr Hərbi çevrilişi və ya 1980 qiyamı haqda
türk ədəbiyyatının ən önəmli
imzalarından olan Gültən Akın "42 gün"
adlı kitab yazır. Bu gün gənc nəsil üçün 12 sentyabr
1980-ci il hadisəsinin bir anlamı olmaya bilər. Amma o günləri
xatırlayanlar üçün həmin tarix ağıllara
aylarla davam edən həbslər, itkilər, ağlagəlməz
işgəncə üsulları və edamlar gətirir.
Gültən Akın "42 gün"də həbsxanalardakı
12 sentyabr hücumlarına qarşı başladılan və
42 gün davam edən aclıq aksiyasını son dərəcə
ustalıqla göstərir. 12 sentyabr əsgəri zərbəsi
minlərlə məhbus üçün işgəncə və
zülm demək idisə, bayırdakılardan ötrü də
başqa bir işgəncəydi...
Böyü
Böyü,
atan sənə
Böyü,
Əzablar
alacaq.
Böyü,
atan sənə
Böyü,
Yoxluqlar
alacaq.
Böyü,
atan sənə
Böyü,
Bitməz
işsizliklər, aclıqlar alacaq,
Böyü,
Böyü,
atan sənə
Hücumlar,
işgəncələr alacaq,
Qandallar,
həbslər, məhbəslər alacaq.
Böyü,
Böyüyüb
on yeddinə gəldiyində
Böyü,
atan sənə
edamlar
alacaq.
Öz
oğlu Murat Cankoçak da məhbəsdə olan Gültən
Akının "42 gün" adlı kitabında qısa
hekayələri, esseləri ilə yanaşı, qiyamdan sonra həbsxananın
ən ağır günlərində içəridəkilər
kimi bayırdakıların da yaşadığı əzabların
bədii təsviri yer alıb. Murat Cankoçak Ankarada bir bank
soyğununa qatıldığı iddiasıyla həbs
edilmiş, sonra amnistiyaya düşmüşdü. Akın
sonralar "Kitabı bir daha belə hal yaşanmasın,
insanın insana zulmü bitsin, bir daha bu cür kitablar
yazılmasın deyə yazdım" deyəcəkdi...
Akın o
günləri həm bir şair, həm də ana kimi təsvir
edir:
"Ana
idik. Oğullarımızın, qızlarımızın
yatdığı həbsxanalardan görüşlərdən
çıxardıq... O
aclıq günlərində dağılışıb getməyi
düşünmədik. Birlikdə qaldıq. Qaçdıq
yollarda. Avtobuslara doluşub getdik böyük qapılardakı
yetkililərlə görüşməyə. Diləklərdə,
saysız pullarda ümid aradıq."
Kitabdakı
son hekayə görüşə gedən bir qadınla
dörd ildir atasını sadəcə o günlərdə görən,
dörd yaşında bir uşağın səfərindən
danışır:
"Nə
gözəl böyüyürsən, daha da böyüyəcəksən,
o zaman..." deyir anası. Uşaq araya girir: "Mən
böyümək istəmirəm. Böyük qardaş olmaq
istəmirəm. Ata olmaq istəmirəm. Həbsə
atılmaq istəmirəm".
Akın
qiyamın, həbsxanaların, illərlə həbsdə
yatmanın və bayırda gözləmənin
yükünün ağırlığını, bir
uşağın dilində axtarır. Və Tanrıya üz
tutur:
Hey
Tanrım, bu çocuklar çocuklarımız bizim,
Bunca il
hansı daşı oraya qoysan
Bapbalaca
olar.
Bunca il
hansı quşu
Bizə
hüznlü görüşlər, nazik hörgülər,
Beton
kölgələr bağışlayan
Bunca il
hansı bir quşu?..
Ölür,
ölür, ölür,
anlamırsanmı?
Yoxmu sənin
oğlun, qızın?
Türk şeirinin anası
Gültən
Akının şeirlərinin ana xəttini təbiət,
eşq, ayrılıq, həsrət təşkil edir. Ancaq
sonralar cəmiyyətdə baş verən hadisələr onun
ictimai-siyasi lirikasında daha qabarıq şəkildə
öz əksini tapır. 80-ci illərin əvvəlləri
xalqın yaşadıqları onun həm həyatına, həm
də şeirlərinə yansıyır.
Yağmurlu
Uzağı
nə zaman düşünsəm aydınlıq,
Burda gecələr
qaldı, sən getdin
Mənimlə
Gecəylə
yuxu, suyla yosun kimi
olduğunu
bilməzsənmi?
Uzaq və
bəyaz şəhərlərdən
Bir incə
yağmurla gələrsən
Gecə
gözətçisini küçədən
Qəribi
yatağından götürüb gedərsən,
Bir hekayə
bilər, söyləyərəm.
Dost
ulduzlara qarşı və sabaha doğru
Bu hekayənin
bir ucu səndədir
Xilas etmək
istərəm səni,
İstərəm
xilas edəm, istərəm,
Bütün
çərpələnglərin ipi əlindədir.
Gültən
Akına türk poeziyasının anası da deyirlər. Cemal
Süreya da onu şeirin anası olaraq
tanıdığını deyirdi. İctimai lirikası ilə daha çox ziyalı və elit təbəqənin
zövqünə xitab edən Gültən Akının
yaradıcılığında İkinci Yeni adlı cərəyanın
bütün izlərini görürük. Şeirləri
oxucuların ürəyini sızladır, yalnız bir şair
olaraq deyil, bütün həyatı boyunca yazdıqlarıyla
nə qədər həssas və gözəl qəlbli biri
olduğunu bütün varlığımızla hiss edirik.
Relslər
Burulan
yollar, qatar
Bir
gün
Ümid
etmədiyim bir gün
Alacaqlar səni
məndən.
Nələr
aldığını bilməyəcək
Düşünməyəcəksən.
Bəlkə
dönəcəksən
Düşərkən
ulduzum bir sərv kölgəsinə
Bəlkə
də ömür boyu gözlədəcəksən.
İlk zəfəran
çiçəyilə gəl
Nə var
ki, dünyada
İtirib
tapmaqdan gözəl?
Deməsi
asan, amma
Elə yanır,
yanır ki, içim
Bir qərib
çöl yolcusu kimiyəm.
Doymaq
üçün susuzluğuna
Səni
qurtum-qurtum deyil,
Damla-damla
içəcəyəm.
Gültən
Akının şeirlərində hər kəs
özünü, öz taleyini görə bilir. Şair
üçün ən böyük xoşbəxtlik elə
budur-hər kəsin qəlbinə yol tapmaq, oxucuların taleyinə
biganə qalmamaq…
Kəsdim qara saçlarımı
Kəsdim
qara saçlarımı, nolacaq indi?
Bir
şey olmadı, sınayın lütfən,
Aydınlığam,
dəliyəm, rüzgarlıyam
Günaydın
əriyi tərpədən yelə,
Xilas
olanlara, dirilənlərə günaydın!
İndi
çaşıram bir dəstə iynəni
Bir həyat
ilə qarşılayanlara.
Getdim, gəldim,
qara saçlarımdan xilas oldum.
"Yaşayan ən böyük
türk şairi"
Fazil
Hüsnü Dağlarca vəfat etdikdən sonra 1967-ci ildə
Uluslararası Şeir Forumu tərəfındən
"Yaşayan ən böyük türk şairi"
seçilmişdi. Ədəbiyyat cameəsi Dağlarcanın
vəfatından xeyli sonra bu adı kimin alacağını
müzakirə etməyə başlayır.
Yazıçılar, şairlər, tənqidçilər və
mədəniyyət, sənət sahəsində
çalışan redaktorlar bu adın yeni sahibinin kim
olacağını seçirlər. 50 nəfərdən ibarət
jürinin seçdiyi adlar Gültən Akın, Hilmi Yavuz, Arif
Damar, İsmet Özel, Küçük İskender, Sezai
Karakoç, Murathan Mungan, Lale Müldür, Ahmet Güntan və
Birhan Keskin idi. Kimiləri də bu statusa layiq ola biləcək
şair olmadığını söyləyir.
Səslərin
çoxunu yığan Gültən Akın, böyük fərqlə
"Yaşayan ən böyük türk şairi"
seçilir.
Paylaşım
Kədərini
mənimlə dirhəm-dirhəm
paylaşan
qonşum
sevinclərin
varmı, harada,
niyə
onları heç bilmirəm?
1956-cı
ildə işıq üzü görən ilk şeir
kitabı "Rüzgar saatı"ndan bəri vicdanı, məsuliyyəti,
həssaslığı və incəlikləri öz
poeziyasında əridən, yaşadan Gültən Akının məhəbbət
lirikası səmimiliyi ilə seçilir…
Türkiyənin
çox oxunan və sevilən şairi Gültən
Akının şeirləri bir çox dilə çevrilir. Bəstəkarlar,
müğənnilər onun şeirlərinə biganə qala
bilmir və qırxdan çox şeirinə mahnı bəstələnir.
Dəli
qızın türküsü
Sənə
böyük küçələrin birində rast gəlsəm,
Əlimi
uzatsam, tutsam, aparsam,
Gözlərinə
baxsam, gözlərinə, danışmasaq
Anlasan,
Əlimi
uzatsam tuta bilməsəm.
Olan
sevgimi, yalqızlığımı
Düşünsəm,
yox, düşünməsəm,
Sənin
heç xəbərin olmasa
Sənin
heç xəbərin olmaz ki,
Başlayar,
bitər öz-özünə o türkü.
Yağmur
yağar, akasiyalar islanar,
Buludlar
uçuşar gecələr.
Mən
yağmura dəli, buluda dəli,
Bir
böyük oyun yaşamaq dediyin
Məni
ya sevməli, ya öldürməli.
İtirməli
böyük yolların birində nə varsa,
Böcəklər
kimi başlamalı yenidən.
Bu
Allahsız, bu yağmur tutmayan qaranlıqda
Yan qəribliyinə,
ürək, yan,
Getdi gedən.
Akın həyatı
boyunca şeirdən başqa ədəbi janrlara maraq göstərmir.
Yalnız onun qələmə aldığı yeddi qısa
tamaşası özündən sonra yadigar qalır.
Yazdığı teatr mətnləri də qadın, evlilik,
tale mövzuları üzərində qurulur.
Və şeir yazmağı bir maral
ovuna bənzədir Gültən
Akın
"Şeir
yazmaq geyil, ovlamaqsa əgər, öldükdən sonra
ovlanmalıdır marallar. Yəni yaşananlar soyuduqdan sonra
yazılmalıdır. Həyatı yox etmədikcə
şeiri var edə bilməzsiniz. Həyatdakı o
canlılığı, tərpənməyən nəsnəni
yox edəcəksiniz - o biri tərəfdə var etmək
üçün.
Həm gənc
bir qadınkən, hər kəsi sizin sirləriniz, gizlinləriniz
maraqlandırar. Bu üzdən bu günə qədər sirlərimi
həmişə saxladım, onları qorudum. Zatən sirriniz
olmasa, yaza bilməyəcəksiniz. Amma indi ipucları verməyi
tövsiyə edirəm. Çünki marallar çoxdan
öldü."
Akın həyatı
boyunca, aralarında Ağdəniz Qızıl portağal
şeir mükafatının (1999) da yer aldığı bir
çox mükafat alır. Və poeziyasında bir zirvə
olaraq qiymətləndirilən "Məni soruşarsan"
şeiri ilə də 2013-cü ildə "Metin
Altıok" Şeir mükafatına layiq görülür.
Xuraman HÜSEYNZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 2
dekabr.- S.30.