Əhməd Sami
Elaydinin rakursunda Azərbaycan ədəbiyyatı
Misir ədəbiyyatşünası,
gənc türkoloq Əhməd Saminin "Müstəqillik
dövrü Azərbaycan romanı" mövzusunda işlədiyi
monoqrafiya elə ilk abzasdaca diqqətimi özündə cəmlədi. Əlbəttə, öz ədəbiyyatımız
haqqında müəyyən mülahizələr irəli
sürmək, mövzular üzrə tənqidi yanaşmalar
yazmaq müəyyən qədər asandır. Çünki
öz tarixinə bələd olan şəxs öz ədəbiyyatını
da tarixi mənzərə ilə paraleldə çözələyir. Amma bir əcnəbi ədəbiyyatşünas
üçün ədəbiyyatımıza baxış
müəyyən araşdırma labirintindən keçməni
tələb edir. Elə mövzunun
adından da göründüyü kimi, öncə müstəqillik
dövrü ab-havasını, atmosferini düşüncədə
yaratmaq lazımdır. Daha sonra bu atmosferin fonunda ədəbiyyatı
təhlil etmək gərəkir.
Maraqlı cəhət ondan ibarətdir
ki, monoqrafiyada müqayisə üçün gətirilən
mövzular, hamıya tanış müəlliflərin
tamamən fərqli, daha çox Əhməd bəyin diqqətini
çəkən əsərlər bir ədəbiyyatçı
olaraq təhlil edilir. Məsələn, biz Əzizə Cəfərzadənin
yaradıcılığını təhlil edərkən daha
çox "Gülüstandan öncə" kimi əsərlərin
təhlilinə başlayardıqsa, müəllif Əzizə
Cəfərzadənin "Xəzərin göz
yaşları", "Eşq sultanı" əsərlərinin
təhlili ilə bərabər, paralel şəkildə XIX əsr
İran Azərbaycanında yaşayıb-yaratmış qadın şairə və Bab hərəkatının
liderlərindən biri olan Tahirə Qürrətüleynin həyatından
bəhs edən "Zərrintac-Tahirə" romanının
çözələnməsini məqsədəuyğun hesab
edir.
Məncə, müəllif
"Müstəqillik dövrü Azərbaycan romanı"
mövzusunu işləməklə maraqlı psixoloji, ədəbi
proseslərin, bir dalğadan, fərqli ideologiyadan müstəqillik
adlanan dövlət quruluşuna keçid etmənin çabasını yaşayan
düşüncələrin təhlilini verməklə bizim
özümüzçün də axtarış
cığırı açır.
Əslində yaradılan istənilən
ədəbi məhsul həm də daxili təlatümün nəticəsidir. Müstəqillik
dövründə yaradılan əsərlər sovet
ideologiyasının hökmran olduğu zamanlarda yaradıla
bilməzdi. Həm də bir atmosferdən
digər atmosferə keçid edən şüur qəribə
bir narahatçılığın arasında əzilməkdə
idi. Bəlkə də elə bu səbəbdən
hələ də yazılması məqbul olan mövzular
yaşantımızın ədəbi, poetik rəsmini çəkə
bilmir. Ağrının mənbəyi məlum
olduğu halda yaranın təsviri hələ də istənilən
şəkildə yazıçı qələmindən boy
vermir. Biz yaranın özü haqqında
daha çox danışırıq və yaxud yaranma səbəblərini
xronoloji ardıcıllığa gətirməklə bədii əsərlərimizi
tarix kitablarına çeviririk. Bəlkə
də Qarabağ mövzularının işlədilmə
texnikasını, formasını özümüz
üçün təyin etməmişik. Ya
da ona qədər təhlil edilməsi məqbul olan
düşüncə məsələləri var.
Məsələn, müəllif belə
yazır: "İyirminci yüzilin sonlarında Sovetlər
Birliyinin çöküşü və Azərbaycanın
yenidən istiqlaliyyət əldə etməsi cəmiyyətin
ictimai-siyasi həyatında olduğu kimi, ədəbi-mədəni
sferada da köklü, əsaslı dəyişikliklərin təməlini
qoymuş oldu. Qeyd edək ki, sovet siyasi rejiminin
çöküşü ilə uzun illər boyu ədəbiyyata
hakim olan vahid yaradıcılıq metoduna - sosialist realizminə
son qoyulması ədəbi-estetik fikirdə
çoxmetodluluğun inkişafına təkan verdi".
Bəli, məntiqcə belə olmalıydı,
amma hər şey bu qədər sadə deyildi. Çünki cəmiyyətdə "keçid
dövrü" adlı depressiv ovqat özünü ədəbiyyatımızda
da göstərməkdə idi. Həm də
tarixi baxımdan yaradılan romanlar müstəqillik
dövrünə təsadüf etsə də, fikir baxımından
tam müstəqillik dövrü romanları adlana bilməzdi.
Biz ilkin dövrlərdə deyil, sonrakı
dövrlərdə Azərbaycan insanını əsərlərdə
görməyə başlayırıq.
Monoqrafiyada roman janrının öncəki
illərdən fərqli olaraq müstəqillik dövrlərində
daha geniş vüsət alması onun geniş areala malik
olması ilə səciyyələndirilməsi
çox doğru fikirdir. Bu məqamda da müəlliflə
tam razıyam.
Bəlkə də illər
öncə gənclər arasında geniş vüsət
almış romançılıq vərdişinin inkişaf
etməsinin əsas səbəbi, elə bu idi. Çox qəribədir
ki, genişliyə olan maraq indi xeyli azalmaqdadır. Gənc yazarlar bir müddət öz enerjilərini
roman yazma ilə tükətirdilərsə və fundamental əsərlər
ortaya çıxara bilmirdilərsə, indi hekayəyə,
şeirə, poeziyaya qayıdış hiss olunmaqdadır.
Burada da əsas səbəb dərketmə məsələsidir
ki, qısa həcmin daxilində dərin fikir yerləşdirmək
dəbi, əslində lazımlı və vacib nüans olaraq
gənc yazarların qələmində hiss olunmaqdadır.
Maraqlı təhlillərdən
biri də əvvəlki dövrlərdən fərqli olaraq
müstəqillik dövründə yaradılmış
romanlarda tarixi faktlar və hadisələrə
yanaşmanın qeyri-ənənəvi yollarla gerçəkləşməsi
məsələsidir ki, monoqrafiya boyunca Əhməd Sami
düzgün koordinatlarla yazıçılarımızın
əsərlərinin izahını verməyə
çalışır və bu izah onda gözəl
alınır.
"Hadisələrə
yanaşmanın qeyri-ənənəvi yolları" deyərkən...
Yadımdadır ki, universitet
tələbəsi olarkən, səhv etmirəmsə,
üçüncü kursda oxuyurdum, o zamanlar Kamal Abdullanın
"Yarımçıq əlyazma" romanı müzakirə
obyektinə çevrilmişdi. Və müəllimimiz
həmin qeyri-ənənəvi təqdimetməni, hadisələrə
yanaşmanı bizə təqdim etdikdə "niyə?",
"nə üçün?" suallarını verənlərdən
biri də mən idim. Və o zamanlar
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanından
tanıdığım personajların, mifik obrazların
adlarının "Yarımçıq əlyazma"da
hallandırılmasını gördüyüm zaman və
onların yeni dövr insanının obrazına
büründüyünü oxuduqca hiddətlənirdim. Yəqin bu, "toxunulmaz"
adlandırdığımız nəsnələrin, bütləşdirilmiş
dəyərlərin tərbiyəsiydi ki, həmin vaxtlarda məndə
çox güclü idi. Mən də
axın içində yaşayan "bütpərəst"
kimi "dəyərlərə toxunmaq olmaz"
ideologiyasını beynimdə daşıyanlardan idim. Əlbəttə, zamanla bu münasibət
büsbütün dəyişdi. Çünki gerçəkliyin
bu tip təsviri ən gözəl, ən dərin təsvirlərdəndir.
Keçmişin fonunda indinin problemlərini
işləmək Avropa ədəbiyyatında daha geniş
vüsət almış ədəbi priyomlardandır.
Əslində, müstəqillik
dövrü zamanı roman yazan müəlliflərin bu tip
yanaşmaları da elə-belə deyildi. Sanki sənə
aid olanın məxsusluğunu hiss etmək və ondan istədiyin
şəkildə istifadə etmək, çatdırmaq,
özünə gülmək və bu gülüşün,
ironiyanın ardından özünü düzəltmək, rəndələmək
istəyi dayanırdı. Müstəqillik
qazanmış ölkənin vətəndaşı kimi müəlliflər
özlərinə aid olan hər şeyə toxuna bilirdi.
Həm də cəmiyyətdə baş verən
psixoloji çabaları öz əsərlərində təsvir
etməyə çalışırdılar. Bu yolla keçmişin səsini müasir, müstəqil
insanın qulaqlarına çatdırmaq istəyirlər. Necə ki, Kamal
Abdullanın "Yarımçıq əlyazma"sını
oxuyan oxucu həm də "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanını yenidən oxumaq istəyində bulunur.
Özününkü olmaq. Özünəbaxışın
yeni rakursu, yeni tərəfləri. Olduqca maraqlıdır.
Necə ki, Tanrının mahiyyətini öyrənən
Nəsimi də onun varlığını öz içində,
özündə hiss edirdi. Özünü
o, onu isə özü hesab edirdi. Eyni
vücudda Yaradanın və özünün mahiyyətini birləşdirirdi.
Bəlkə də İslam dinini
özümüzdə yoğrulmuş, qanımıza qarışmış
halda hiss edirik ki, indi, məhz indi onun mahiyyətini açmaq,
dərk etmək üçün təftişlərə
başlamışdır. Dinin özünü fəlsəfi
yanaşma ilə birgə, mifologiyayla, digər dinlərlə birgə
öyrənməyə çalışırıq.
Sosial-siyasi məsələlərin bədii
imkanları sərlövhəsində Əhməd bəy
yazıçı Anarın "Ağ qoç, qara
qoç", Afaq Məsudun "Azadlıq", Seyran Səxavətin
"Nekroloq" və başqa müəlliflərin əsərlərinin
təhlilini, bədii yanaşmasını verir. Bu
yanaşma olduqca fərqli və
düşündürücüdür. Ümumiyyətlə,
sosial-siyasi vəziyyət müəlliflərimizin işlədiyi
əsərlərdə daha gözəl, daha real təsvir
edilmişdi. Yəni Qarabağ
mövzusundan öncə özümüzdə, içimizdə
mövcud olan durumun, çatışmazlıqların yoluna
qoyulmasına ehtiyacı olduğundan bu tip əsərlər
yaradılırdı. Necə ki, eyni sosial
vəziyyət Haqverdiyevin, C.Məmmədqluzadənin,
M.Ə.Sabirin və digərlərinin əsərlərinin
ruhuna hopmuşdu. Elə o zamanlardan ədiblər
sosial durumu, insanların bəsit düşüncə tərzini
dəyişmək üçün meydana
atılmışdılar. Çünki cəmiyyətin
inkubator cücəsini xatırladan eynibiçimli təfəkkürü
düşünən adamları narahat edirdi. Onlar isə "Anamın kitabı" motivli əsərləriylə
Azərbaycan insanının beynində gedən üç
istiqamətliliyi "yox" etmək istəyirdilər. Əslində elə indinin özünə də
fikir versək, həmin düşüncə
parçalanmasını hiss edə bilərik. Nə yazıq ki, bütün ömürlərini,
yaradıcılıqlarını, enerjilərini buna sərf edən
ədiblərin əsərlərinə haqq qazandırsaq da və
bu tip düşüncə fərqliliyinin
qarşısını almaq istəsək də, problemi
beynimizdə həll etməmişik.
Eyni problematika müstəqillik
dövrü əsərlərində də zühur etməyə
başlayır. Anarın
"Ağ qoç, qara qoç" romanı eyni mahiyyəti
özündə daşıyaraq cəmiyyətin önündə
növbəti güzgüyə çevrilir. "Ağ qoç, qara qoç" romanının
ikinci nağılı birinci nağıla tam kontrast təşkil
edən hadisə, epizodlarla müşayiət olunmaqla
maraqların parçaladığı Bakını yenidən
üç düşüncə yoluna gətirib
çıxarır. Eynilə nağılların
işıq gələn, it hürən fikir
ayrılığına bənzər şəkildə əsərdə
Bakı I,II,III zonalara bölünərək
reallığı əks etdirir,
həmişəyaşar problematika əsər boyunca
gözəl təsvir edilir.
Demək ki, dəyişən
əsər və müəlliflərin adlarıdır. Azərbaycan ədəbiyyatı sosial-siyasi durumu dəyişə
bilmir, müəlliflərin gücü problematikanı
işıqlandırmağa çatır. Yazıçılarımızın
hər biri Azərbaycanda baş vermiş ictimai, əxlaqi, mənəvi
dəyişikliklərin təsvirini yaratmaqla daxili
ağırlıqdan xilas olmağa çalışırlar.
Həm də bu əsərlərin hər birində
"SOS" həyəcan siqnalı çalınmaqdadır.
Əhməd Sami Elaydi
monoqrafiyası boyunca işlədiyi, qarşıya qoyduğu
suallarla düşünən insan üçün yeni
cığırlar açır. Məhz bu səbəbdəndir
ki, yazı boyunca kitabın özünəməxsusluğu
haqqında və dəyərini anlatmaqla bərabər həm
də öz düşüncələrimə, mülahizələrimə
geniş yer verdim. Əslində bu,
monoqrafiyanın çoxtərəfliyi, uğurlu olmasından
xəbər verir. Müəllif kölgədə
olan mövzuların, düşünməsi vacib olan məqamların
üzərinə işıq salır.
Məncə, bu monoqrafiya Azərbaycan
romançılığı haqqında çox söz deyir. Həm də
bu sözü ərəb ədəbiyyatşünasının,
türkoloqun deməsi xüsusilə xoşagələn və
qürurvericidir. Gətirilən bütün təhlillər,
fəlsəfi-psixoloji problemlərin həlli istiqamətində
verilən şərhlər, romanlar daxilində milli-mənəvi
dəyərlərin bədii təcəssümü,
romanların bədii- sənətkarlıq xüsusiyyətləri,
tarixi kodların əsərlərdə yer alması,
sosial-siyasi problemlərin öz bədii həllini romanlarda tapa
bilməsi və ya tamlıqla açılmaması monoqrafiyada
olduqca gözəl təhlil olunmuşdu. Bu zəhmətinə
görə əlimizdən Əhməd Sami Elaydiyə
yalnız təşəkkür etmək gəlir.
Günel EYVAZLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 9 dekabr.- S.9.