Zedi Smit yazıçı uğursuzluğu haqqında
Mənbə: Zedi Smit.
"Fail better" essay for Guardian, Yanuary 13, 2017.
6.Yazmaq-özündən
imtina etməkdir?
Daha bir yazıçı "Siz
yazıçının iflasını necə təsvir edərdiniz?"
sualını belə cavablandırmışdı:
Bir dəfə Çennaida məktəb
auditoriyasında bir şagird mənə sual verdi: "Cənab,
siz niyə, oxucunu qane etməyə
çalışırsınız?" Mən iflası belə
müəyyənləşdirirəm - Haydeggerin "Das
Mann," adlandırdığı kəslərə,
özünüz və özlüyünüzü qiymətləndirərək yazarkən
çiyniniz üzərindən boylanan və mühakimələrinizi
təhrif edən naməlum "Onlar"a həsr olunmuş
işlər.
Mənim kimi bir romanist, postmoderndən
sonra yetkinləşmiş hər bir yazıçı kimi, təbiidir
ki, mənlik konsepsiyasına, xüsusilə "kultural
orijinallığa" şübhə ilə yanaşır-
axı nəhayətində, necə həqiqətdə
olduğundan daha çox və ya daha az orijinal olmaq olar? Bizi
öyrədiblər ki, orijinallıq ədəbiyyat
üçün sonuncu bir şeydir. Bəs onda bir
yazıçı kimi öz müvəffəqiyyətsizliyimizi
izah edəndə ən güclü hissin- ən dərin, ən
real "Öz"ə xəyanət hissi olması faktı
ilə necə barışmalı?
Bu çox təşəxxüslü
səslənir: bəlkə öz səsimizin ən sadə ədəbi
xəyanətindən, tənqidçinin sevimlisi: klişedən
başlayaq? Bu "onlar" üçün seçdiyimiz dil
deyilsə, bəs nədir? Bizə qədər
çoxları tərəfindən işlədilmiş və
köhnəldilmiş, özümüzü ifadə etmək
üçün istifadə edilməli olan səmimi
düşüncələrdən yayındıran sözlər?
Klişe ilə siz ümumi bir anlayışa gətirib
çıxardınız, ən qısa yolu göstərdiniz,
həqiqi və qeyri-adi olanla risk etmədiniz, yenə də
xoşagələn və tanış olanı təqdim
etdiniz. Bu estetik və etik iflasdır: sadə sözlərlə
desək, siz yalan dediniz. Yazıçılar
uğursuzluqları qəbul edəndə kiçik şeyləri
etiraf etməyi sevirlər. Məsələn, mənim hər
bir romanımda qəhrəman bir şey üçün
"pul kisəsində eşələnirdi",
çünki mən çox tənbəl, düşüncəsiz
idim və ağlıma gəlmirdi ki, "pul kisəsini"
köhnə daimi dostu "eşələnmək"dən
ayırım. Pul kisəsində eşələnmək cümlə üzərindən
lunatik kimi gözübağlı keçməkdir- kifayət
qədər kiçik özünə xəyanətdir, lakin yenə də xəyanətdir.
Bəlkə də mən məhz ona görə yazıram ki,
həyat boyu yuxuda gəzməyim. Bir cümlənin sizi səksəndirdiyini
qəbul etmək asandır, bir çox
yazıçıların abzaslar, qəhrəmanlar və hətta
kitablar üzərindən gözübağlı keçməsi
gerçəyi ilə üz-üzə gəlmək isə
daha çətindir. Mənlik əskikliyi bu yazarlar
üçün doğru diaqnozdur.
7.
Yazıçıların vəzifələri varmı?
Orijinallıq və xəyanət
haqqında söhbətlər müəlliflərin də,
oxucuların da üzərinə düşən öhdəliklər
məsələsini doğurur. Ədəbiyyatda
yazıçıların vəzifələri, onların
hansılar olduğu və necə pozula bildiyi haqqında nadir
hallarda danışılır. Vəzifə o qədər də
ədəbi termin deyil. Gəlin müəllifin vəzifələrindən
oxucu, ədəbiyyatın istehlakçısı nöqteyi-nəzərindən
danışaq. Gəlin istehlakçının istəkləri
haqqında danışaq. Bu ölçü ilə
yazıçıların vəzifəsi oxucuları məmnun
etmək və buna çalışmaqdır.Və bu vəzifənin
müxtəlif altkateqoriyaları var: anlaşıqlı olmaq vəzifəsi,
maraqlı və ağıllı olmaq, ancaq heç vaxt qəsdən
gizlətməmək, orta oxucunu fikrində tutaraq yazmaq,
zövqlü olmaq. Bundan əlavə, müasir yazıçı oxucuları əyləndirməlidir.
Vəzifələrin bu siyahısına etina etməyənlər,
şöhrətdən imtina edir və tənqidçilərin
gülüş hədəfi olurlar. Gözlənilən
süjet dönüşlərinə əsaslanan, qəhrəmanları
teleserialların adət edilmiş dilində danışan həyəcanlı
romanlar həmişə populyar olacaq. Hal-hazırda ədəbiyyatdan
mürəkkəblik tələb edilmir. Oxucular,
görünür ki, "təmsil olunmaq" istəyirlər, buna görə də bədii ədəbiyyat
konkret deyil, ümumi olmalıdır. Müasir bədii ədəbiyyat
bazarında yazıçı əyləndirməlidir və
tanınan olmalıdır; bunların yoxluğu
uğursuzluğa və oxucular tərəfindən rədd edilməyə
gətirib çıxarır.
Şəxsən mən əyləndirən
və sevindirən, anlaşıqlı, maraqlı və
ağıllı, müəllifi zövqlü olan, qəsdən
oxucunu dolaşdırmayan kitablara qarşı deyiləm- lakin
bu, mənim fikrimcə, bədii ədəbiyyat
üçün kifayət deyil. Əgər hətta kitab bu
sadalanan keyfiyyətlərə malik deyilsə belə, o, mənim
üçün vacib olan yeganə ədəbi vəzifəni
yerinə yetirməlidir. Mən əminəm ki,
yazıçının yalnız bir vəzifəsi var:
özünü və dünyanı gördüyü kimi ifadə
etmək. Əgər bu kobud və qeyri-dəqiq səslənirsə,
üzr istəyirəm.Yazıçılıq elm deyildir və
mən sizinlə kompüterim arxasında oturub inadla təsvir
etməyə çalışdığım (hələ də
nail ola bilmədiyim) yeganə terminlərlə
danışıram.
Mən yazarkən dünyadakı həyat
tərzimi ifadə etməyə çalışıram. Bu,
ilk növbədə, lazımsız olanların aradan
qaldırılması prosesidir: siz ölü dili, ehkamları,
özünüzünkü olmayan həqiqətləri, devizləri,
sloqanları, patriotik yalanları, tarixi mifləri
çıxaran kimi- inanmadığınız və sizin
olmayan bütün bu şeyləri çıxaran kimi, şəxsi
konsepsiyanızın həqiqətinə yaxınlaşırsınız.
Mənim roman oxuyanda axtardığım budur: bir insanın həqiqəti,
onun bədii dilinin imkan verdiyi qədər. Düzgün şəkildə
yerinə yetirilən bu yeganə vəzifə, mürəkkəb,
fərqli nəticələr doğurur. Bu, bir avtobioqrafiya
yazacaqsınız demək deyil, buna baxmayaraq, bəzi
yazıçılar oxucunun şəxsi həqiqət arzusunu
hər zaman səhvən traktat, ya nitq və ya incəliklə
maskalanmış özlərinin qəhrəmanı olduğu
memuar yazmaq üçün özünəməxsus işarə
kimi qəbul edəcəklər. Bədii həqiqət avtobioqrafik deyil, perspektiv məsələsidir.
Bu, elə bir şeydir ki, yaxşı yazırsınızsa,
ondan qurtula bilməzsiniz; bu, sizin etdiyiniz hər şeyin
içindən keçən təbiətinizin özlük
nişanəsidir. Bu şüurun danışdığı
dildir.
8. Biz
bir-birimiz olmağı rədd edirik
Böyük roman- nə qədər
yaşamağınızdan, nə qədər insanı sevməyinizdən
asılı olmayaraq, heç vaxt bilməyəcəyiniz
metafizik hadisənin göstəricisidir: sizinkindən fərqlənən
şüur vasitəsilə dünya təcrübəsi. Vacib
deyil ki, bu şüur qonaq otağında və ya İnternet
şəbəkələrindədir; vacib deyil ki, o öz qəhrəmanı
olaraq Doritonun küncünü və ya burjua ailəsinin cazibədar
böyük qızını seçir; vacib deyil ki, o öz yazısında "e" hərfindən
istifadə etmir və ya iki min səhifədə beş qitəni
ələk-vələk edir. Böyük romanları birləşdirən-təcrübəni
formalaşdıran və bizi həyatımızın
lunatizmindən oyadaraq diqqətli olmağa vadar edən
individual tərzdir. Və bədii ədəbiyyatın
böyük sevinci bu prosesin rəngarəngliyidir: Ceyn Ostinin nəsri
Edit Uortonun nəsrindən tamamilə fərqli bir şəkildə
və fərqli şeylərə diqqəti cəlb edir; Filip
Rotun bizi yuxudan oyandırmaq istədiyi gerçəklik Pinçon nöqteyi-nəzərindən
hələ də yuxu sayılır.
Böyük bir roman, ətraf
mühitin sizə nə qədər yad olmasından
asılı olmayaraq, sizdən reallıq haqqında
böyük bilgilər tələb edir. Bu, həmçinin sizi
çox tanış gələn şeylərdə gizlənən
radikal bənzərsizliyi qəbul etməyə məcbur edə
bilər. Buna görə də təcrübəli oxucu bilir
ki, Corc Sonders Lev Tolstoy kimi realistdir, Henri Ceyms isə bir
eksperimentator kimi Jorj Perekdən heç də geri qalmır.
Böyük üslub "dünya" və "mən"
arasındakı qovuşuqda yaranır və bədii ədəbiyyatın
gücü ondadır ki, bu kəsişmə hər kəsdə
özünəməxsusdur. Yazıçı o vaxt
uğursuzluğa düçar olur ki, bu kəsişmə
bizim tələblərimizə
uyğunlaşdırılır, ümumiləşdirilir, bizə
artıq televizorda dəfələrlə
gördüyümüzə oxşar dünya təklif edir.
Pis yazı heç nə etmir, heç bir şeyi dəyişdirmir,
heç bir emosiya vermir, yeni neyron əlaqələri qurmur. Biz
kitabı dünya haqqında onun birinci səhifəsini
açdığımız andakı eyni fikirlər və təsəvvürlərlə bağlayırıq. Ancaq
böyük yazı- böyük yazı sizi öz xəyalatına
tabe olmağa məcbur edir. Siz səhəri Çexovu oxumaqla
keçirirsiniz və günorta qonşuluqda gəzərkən
ətraf Çexov dünyasına çevrilib; ofisiant
qadın absurd zarafatlar edir, it küçədə rəqs
edir.
9.Mükəmməl
roman arzusu yazıçıları dəli edir
Yazıçıları təqib
edən bir arzu var: mükəmməl roman haqqında arzu. Bu
arzu ancaq xaos və əzab-əziyyətə səbəb olur.
İdeal roman arzusunda ideal bir şəkildə öz şəxsiyyətini
açmaq ümidi yaşayır. Amerikada müəllifin şəxsiyyəti
cəmiyyətlə elə sıx əlaqələnmişdir
ki, onların böyük roman arzusu "Böyük amerikan
romanı" adlanır və yalnız bir şəxsin deyil,
bütün millətin ruhunun aşkar edilməsini tələb
edir. Bununla belə, düşünürəm ki, prinsip
eynidir: Atlantik okeanın hər iki tərəfində biz təcrübənin
həqiqətini mükəmməl bir şəkildə
söyləyən roman xəyal edirik. Bu nəinki
öz-özlüyündə mümkün deyil, hətta ideala
maksimal yaxınlaşmaya belə nail olmaq alınmayacaq. Bunun səbəbi
odur ki, barəsində danışdığım vəzifə-
şəxsi konsepsiyanın həqiqətini dəqiq
çatdırmaq- ən tələbkar vəzifələrdəndir.
Əgər hər otuz ildə insanlar şikayət edirlərsə
ki, yalnız bir neçə əla roman çap olunub, bu ona
görədir ki, böyük romanlar doğrudan da az idi. Bədii
ədəbiyyatda dahilər həmişə çox nadir olub
və həmişə də çox nadir olacaq. Bizim bu qeyri-təkmil
dünyamızda, qeyri-mükəmməl dilimizlə,
özümüz haqqındakı qeyri-müəyyən,
sürüşkən, aldadıcı biliyimizi nəzərə
almaqla şəxsiyyət konsepsiyası haqqında həqiqəti
demək üçün doğrudan da, elə bir dərəcədə
estetik və etik baxımdan təmiz dahi lazımdır ki, bu
fikirdən adamın gözləri yaşarır.
Ancaq buna görə kədərlənməyə
dəyməz. Əgər doğrudursa ki, mükəmməl
romanlar nadirdir, onda bu da doğrudur ki, bizim ədəbi kanon
adlandırdığımız əslində ikinci-dərəcəli
romanlardan ibarət şərəfli uğursuzluqlar
mirasıdır. İstənilən müəllif bu
siyahıya daxil olmaqdan qürur duymalıdır, necə ki, hər
bir oxucu o əsərləri oxuduğu üçün
özünü şanslı hesab edir. Sevdiyimiz kitablar müvəffəqiyyət
deyil, cəhdlər nümunəsidir. İncəsənət cəhddədir,
o ətrafda olanların daxili prizmamızdan keçərək
anlaşılmasından doğulur. İncəsənət
böyük bir intellektual və emosional əmək tələb
edir. Bu həm də oxucunun vəzifəsidir. Mən artıq
bunu qeyd eləmişəm?
10. Oxuculara
qeyd: roman ikiistiqamətli hərəkəti olan küçədir
Roman hər iki tərəfdən bərabər
əməyin tələb olunduğu iki istiqamətli hərəkəti
olan küçədir. Düzgün yerinə yetirilən
oxuma, yazı yazmaq qədər çətindir- mən buna, həqiqətən,
inanıram. Oxumağı televiziya seyr etmək kimi passiv bir fəaliyyətlə
müqayisə edənlərə gəldikdə isə, onlar
yalnız oxumağı və oxucuları alçaldırlar.
Daha dəqiq analogiya budur ki, həvəskar musiqiçi
notlarını stendə yerləşdirir və
çalmağa hazırlaşır. O, bu musiqi
parçasını çalmaq üçün
özünün çətinliklə qazanılmış
bacarıqlarını işə salmalıdır. Bacarıq nə
qədər çoxdursa, onun bəstəkara və bəstəkarın
ona verdiyi də, o qədər çoxdur.
Bu "oxumağın" indi nadir
hallarda eşitdiyimiz
konsepsiyasıdır. Yenə də siz oxuduqda, kitabla vaxt
keçirdikdə səylərinizin
qarşılığını görürsünüz. Oxu
bacarıq və sənətdir və yaxşı oxucular
bacarıqları ilə fəxr etməli və sadə bir səbəbə
görə onu inkişaf etdirməkdən çəkinməməlidirlər:
yazıçıların onlara ehtiyacı var. İdeal
yazıçıya reaksiya vermək üçün ideal
oxucu lazımdır, elə bir tip oxucu ki, öz
şüurundan tamamilə fərqlənən bir şüurun
şəklini ağlına buraxacaq dərəcədə
açıq olsun. İdeal oxucu yazarın üslubuna
alışır, onun itirilmiş əkizinə çevrilir.
Dediyim odur ki, oxucunun istedadı
olmalıdır. Əslində bir çox istedadları,
çünki ən istedadlı oxucu da ədəbiyyat
torpağının böyük qismini çətin ərazi
sayacaq. Aramızda neçə adam dünyanı Kafkanın
hiss etdiyi kimi, bir kənddən digərinə getmək
üçün həddən artıq təhrif olunmuş
şəkildə görə bilər? Və ya dünyanı
isimlərsiz təsəvvür edə bilər, necə ki
Borxes edirdi? Dikkens kimi hissi baxımdan comərd olmağı və
ya dini inancı Qrem Qrin kimi ciddi qəbul etməyi arzulayan
neçə nəfər var? Bizdən hansımızda Zora Nil
Herstonda olan sevinc qabiliyyəti və ya Duqlas Kuplandda gələcəyi
görməyə ürək var? Kimdə Floberin ən incə
nüansına ağlayacaq qədər zərafət və ya
Devid Foster Uollesin qarışıq təkrarlanan
düşüncə spirallarını təqib edəcək
səbir və iradə var? Yazmaq üçün tələb
olunan bacarıqlar oxumaq üçün də tələb
edilir. Yazıçılar oxucuları nə qədər məyus
edirsə, oxucular da yazıçıları o qədər məyus
edir. Oxucunun uğursuzluğu o köhnə yarı-həqiqətdə
gizlənir ki, romanda özlərini oxuyurlar, yazıçı
isə onların dünyanı görmə şəklinin
doğru olduğunu sübut edir. Bu, əlbəttə, bədii
ədəbiyyatın edə biləcəyi çox şeydən
biridir, amma bu daha dərin bir sehri olan fokusçunun kələyidir.
Daha yaxşı oxucu və yazıçı olmaq
üçün bir-birimizdən bir qədər çox tələb
etməliyik.
Zedi Smit
İngilis
dilindən tərcümə edən: Günay Rzalı
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.- 9 dekabr.- S.10.