Bu ömür ki
var - əvvəli hanı?
Məsələ də budur ki,
sənətin, ədəbiyyatın
əsl mahiyyəti barədə proqmatik qənaət bölüşmək
mümkün deyil.
Çünki ədəbiyyat
özü rasionallığı
sevmir, sənət müstəvi üzərində
təhlildən iraq anlayışdır,
həyatın özü
kimi.
Həm bir küncünə qısıldığı, həm
onu içinə aldığı, həm də fövqündə durduğu fəzada süzən bu anlayış - sənət
haqqında novatorların
yetərincə diri mülahizələri mövcuddur.
Bəzən yanlış olaraq, modernistlərin "Sənət
sənət üçündür"
deyimini "hər şey insan üçündür" müstəvisində
təkzib eyməyə
çalışırlar.
Modernistlərin sənəti rəva bilmədiyi insan obrazının digər adı "mövcud məntiqi qavrayış",
"formalaşmış rasional
baxış" idi. Təbii ki,
sənət insanın
özü üçün
formalaşdırdığı qənaət toruna toxunmalı, bu şəbəkədə müəyyən
rezonans yaratmalıdır.
Torun fövqündə duran məsələlər
isə insan üçün deyil, azından hələ ki, insan üçün
deyil. Əslində
modernistlərin sloqanlarından
olan bu fikri
bir az
aydın formada izah etmək istəsək, "sənət
insan üçün
deyil, sənət sənət üçündür"
kimi yox, "sənət rasionallığa,
məntiqə xidmət
etməyə borclu deyil" ifadəsinə gəlib çıxarıq.
Ədəbiyyata təkcə bir estetik cərəyanın
- modernizmin timsalında
nəzər yetirdikdə
bu sahənin "böyük sirr"ə canatma olduğunu anlayırıq. Düzdür, qarşımızda bizə rahat yaşam vəd edən, sonsuzluğu düşünməyin səhv
və əhəmiyyətsiz
olduğunu deyən yetərincə qalın kitablar və klassik cərəyanlar durmaqdadır. Bu pozisiyada
sənət, insan, kainat, zaman, barədə hökm vermək olduqca çətin və mücərrəd iş kimi görünür.
Bu, an qədər
vəfasız mövqedə
insanın karına
gələn, bəlkə
də sadəcə ovunduran məhz ədəbiyyatdır.
Ona görə də zaman-zaman - bu gün bir
az da
çox - əsərlərin
əsl gücü onların "böyük
sirr"ə nə qədər yaxın olması ilə ölçülür.
Kamal Abdullanın demək olar ki, bütün
əsərlərində bu
və ya digər şəkildə
"Sirri zəmanə"yə
eyham var.
Yazıçının romanları, hekayələri,
şeirləri, esselərindəki
yanaşmalar əksər
mətləblərin fövqündəliyi
ilə diqqət çəkir.
O, esselərinin birində sonsuzluq məsələsinin qavrayışının
həlli mümkünsüzlüyünün
belə bir linqvistik izahını tapır:
"Bilirsinizmi,
sonsuzluğu niyə təsəvvür eləmək
çətindi, bəlkə
də mümkün deyil?! Çünki biz onu sonu olan, kəsik-kəsik quruluşa malik "söz" vasitəsilə
dərk və izah eləməyə çalışırıq. Sonsuzluğun
isə öz bitib-tükənməz, fasiləsiz
izahedici "aparatı"
olmalıdı. Məsələn,
biz onu fasiləsiz şüuraltımızda "dərk"
edə bilərik, fasiləli dilə isə gətirməyi bacarmarıq..."
"Alın
yazısı hədər
yazılmır" şeiri
isə yuxarıda qeyd olunan Kamal
Abdulla məziyyətlərilə yanaşı xüsusi poetik yükə malikdir. Şeir həm
quruluş, həm də məzmun etibarilə yetərincə
fərqlidir.
Bu şeir
oxunmağa başladığı
andan artıq xüsusi qayğı tələb edir. Oxucu həmən-həmən hiss edir
ki, şeirin hər misrasının üzərindəki ruhun daşıyıcısı ola bilsin ki, illərdir yol gələn həmin yolçudur, amma yol qətiyyən
həmin yol deyil. Və bu estetik fərqlilik şeirin əsas özəlliklərindəndir.
İsti yay günü heysiz bir axşam...
Bu uzaq yolun bağrını dəlib.
Mən ha çağırsam,
mən ha bağırsam,
Heç kim inanmaz - bu odu gəlib.
Kamal Abdullanın bütün əsərlərində müşayiət
olunan digər məziyyət isə onun dillə ənənədənkənar, şablonların
fövqündə davranışdır.
Şeirlərdəki ayrı-ayrı misraların
yaratdığı təəssürat
haqqında danışmaq
bizi çox uzaqlara apara bilər. Çünki "Alın yazısı
hədər yazılmır"
şeirinin demək olar ki, bütün
misraları müstəqildir.
Hər misranı ayrılıqda oxuyub, haqqında 7 üfiq uzaqlara dalmaq olar.
"Yayda qar deyib üzümə
baxma..."
Hər misrası müstəqil olan əksər çağdaş Azərbaycan
şeirlərinə verilən
bir mənfi rəy bizi hər
zaman narahat edib; "gözəl fikir yığınıdır,
amma şeir deyil".
Başda aşağıdakı
bənd olmaqla, ümumilikdə bu şeir tez-tez deyilən həmin rəydən xeyli uzaqdır.
Kim xatırlayar, nədən başladıq,
Bu ömür
ki var - əvvəli hanı?
Necə yaşadıq,
necə yaşlandıq,
Payız da bitir - xəzəli
hanı?
Kamal Abdulla yaradıcılğı bizə
sonsuzluq qarşısında
riyazi həmlələr
etməyin, rasional zarafatlarda bulunmağın
yetərincə təhlükəli
olduğunu bir daha təqdim edir.
Necə ki, bu zarafatı 2500 il bundan
əvvəl yunan alim Parmenid qarşısında
etmişdilər; onun
"Həqiqət təkdir
və dəyişməzdir.
Çoxluq, dəyişim, hərəkət
əslində yoxdur və hisslərimizin bizi aldatmasından yaranır" fikrini o dövrün riyaziyyatçıları
hoydu-hoyduya qoymuşdular.
Nəticədə Parmenidin tələbəsi
Zenon bəşəriyyətə
xüsusilə riyaziyyatçıları
bu gün də rahat buraxmayan
paradokslar miras qoydu. Zenonun sayəsində Axilles
hələ də Tısbağaya çata bilmir.
İnsanın yer aldığı yaxud ona nəsib edilən bu mövqedə heç kəs rasionallıqdan yaxa qurtara bilmədiyi
üçün bəziləri
döşünün altındakı
izaholunmaz hissləri çərpələng kimi
ipə bağlayıb
başının üstündə
yelləyir, bəziləri
də ip olmasa belə o hisslərin ona və səmaya, sonsuzluğa aid olduğunu
anlayıb ağ
göyərçinlər kimi
yuxarı uçurdur.
Əlini gözünün
üstünə qoyan bu
insanlar mahiyyəti göyərçinlərin
geri dönməsində deyil,
onların pişvazında görürlər. Çünki
onlar, əmindirlər: "Alın
yazısı hədər yazılmır".
Sərdar Amin
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.- 9 dekabr.- S.11.