Öz əsərini danışdır"
Pərviz Cəbrayıl - "Öləngi"
- Necəsiniz, Pərviz
Cəbrayıl?
- İlk dəfəydi öz
romanımı oxuyurdum bu söhbətə görə. Çətindir.
- Bəs onu necə
yazdınız?
- Fikrimdəydi, ancaq
başlamağı düşünmürdüm. Daha doğrusu, yüz roman olsun başımda, qeydlərimdə,
hətta köçürməkdən başqa bir şey
qalmasın, mənə təkan verən, məni məcbur edən
nəsə, kimsə olmasa, yazmıram. Hər
şey kimi yazmaq da mənasız gəlir mənə. İçimdə yazdığım, təkcə
özüm oxuya bildiyimlə qane oluram. Üstəlik,
bilirəm ki, bu, çox sarsaq anatomiyadı məndə.
Bu gedişlə yazıçı olmaq olmaz...
1996-da başladım,
böyük oğlum ana bətninə düşəndə. Açığı,
məndə qıcıq doğurdu, Öləngdən əvvəl
kiminsə doğulacağını həzm edəmmədim.
Söz verdim ki, Öləng oğlumu qabaqlayacaq,
dünyaya oğlumdan əvvəl gələcək. Elə bilirdim, əks halda cəzalanacağam, ya
yaradıcılıq əlimdən alınacaq xəyanət
etmiş biri kimi.
- Ad belə təməl
bilgi tələb edir. Ağır
başlanğıc deyilmi?
- Əslində, sözün
özü "Öləng"di. Türk mifolojisində
ən əski və xüsusi çəkisi olan kultun
adıdı. Təəssüf eləyirəm ki,
özüm istəmədən quyruğuna bir fars
şəkilçisi "İ"ni bağlamalı
olmuşam. Ama "İ"siz də olardı.
Səhv etmişəm. "Öləng"
olmalıydı. Çünki əsərin
qəhrəmanı Öləngdi.
Həmişə
düşünürdüm ki, türkün təfəkküründə
"ölüm", "ölmək" sözü son,
bitmək, yox olmaq anlamına gələ bilməz. Heç bir
bilgim olmadan inanırdım buna. Bir gün əlimə
gözəl alim Mirəli Seyidovun "Azərbaycan mifoloji təfəkkürünün
qaynaqları" kitabı düşdü. Oxudum. Məlum oldu ki,
görünür, genlərimdən gələn yaddaşla
doğru düşünmüşəm - "Öl" son deyilmiş,
əksinə, yeni başlanğıcmış. Öləng
sözünün izahında belə yazmışdı:
yaşıllıq (göylük, yəni, həm rəng
anlamında, həm də məkan olaraq. Öl sözü
göyü, göylüyü ifadə edir), yaş, sulu, təzə-tər anlamında işlədilir
və Öləng də kult kimi gənclik ilahəsidi. "Örüş-ölüş", göl -
g-öl" sözləri də buradandı. Geniş izahla vaxt almaq istəmirəm. Öləng hələ də qazaxlarda şeir
formalarından birinin adı kimi yaşayır.
Hə, bir də o qədər
savadlarına baxmayaraq, başa düşdüm ki, oxuculara
heç çatmamış, "Öləngi"dən
yazan bir tənqidçinin də bu kult haqda bilgisi yoxmuş. Düzü,
heyrət etdim. Məni təəssüfləndirən də
budur ki, roman haqda kim yazdısa, onlardan bircəciyi
də Öləng haqda heç nə bilmirdi. Ona
görə də, bütün o yazılanları cəfəng
hesab edirəm. Öləngi bilmədən
bu kitab haqda heç nə yazmaq olmazdı. Bizdə hər şey tərsinə
anlaşıldığı kimi, bu ad da yanlış başa
düşüldü və ölüm kimi qavranılıb
çox sərt reaksiya doğurdu. Demək olar, hamı
bu romanı ölüm fərmanı qədər sərt
qarşıladı...
- "Öləngi" haqda danışmaq, bu məqamda
yəni, necə hissdir? İyirmi il əvvələ qayıtmışıq.
Dediniz ki, çətindir. Hətta heyrət etdiniz...
- Heyrət etmədim, amma utanmadım
da, hətta sevindim belə. 17 il sonra öz
romanını oxucu kimi kitabdan ilk dəfə oxumaq. Sanki 17 il (bu, kitabın çapından keçən
vaxtdı, ancaq 20-21 ildi yazılıb) hansısa şifrəni
unudubsan, əsərinə yad bir adama, adi bir oxucuya
çevrilibsən. Daxil ola bilmirsən. Şifrədən bəzi sözcüklər
yadındadı. Cəhdlər edirsən,
sonsuz variantları yoxlayırsan. Bu sənə
romanına kənar gözlə baxma, qiymətləndirmə
imkanı verir və budur, nəhayət, şifrəni
tapırsan... "Öləngi" haqda hələ 3 il də susa bilərdim, vaxtım vardı,
çünki bu roman mənim 50 yaşda yazacağım roman
idi...
-...Və iyirmi
altı yaşın içindəydiniz, rayondaydınız... Tez yazılması sizi incitdimi?
- Bakıda böyük heç nə
yazmamışam indiyəcən. Yaza bilmirəm
Bakıda. Təmtək olmalıyam.
Yanımda yalnız mənə çay-çörək verən
adam ola bilər. O da kölgə kimi
olmalıdı.
İncidirdi, nə gizlədim. Hekayələrdən
sonra ilk böyük mətn idi. Təcrübəsizlik və
s. Özümdən çox ağır daşı
qaldırmağa girişmişdim, təbii ki, incidəcəkdi.
Amma ölsəm
də, yazmaq xoşdu mənə. Həyatda
şikayət etmədiyim tək işgəncə. Yazmayanda ölürəm. "Daha yaşamıram",
"cəhənnəm olsun həyat" deyirəm...
-
Maraqlıdır, bəs bu illər ərzində o
"övladın" üzünə niyə çevrilib
baxmırdınız?
- Heç bir övladımın
üzünə baxmıram. Nə o biri
romanın, nə şeirlərin. Bir dəfə
yazmışdım bunu: kitab əsərin öldüyü
yerdi. Məzar ziyarətini sevmirəm. İçindən çıxdı, öldü,
getdi. Mənimçün. Elə bil mənim dünyamda ölür,
oxucuların dünyasında doğulur. O da Öləng
kimi bir prosesdi...
- Əsərin son
nöqtəsini qoydunuz...
- Sonra qayıdıb gəldim
Bakıya. Hardasa yazıb bitirəndən 15
gün sonra. Düz bir il baxmadım
yazdığıma. Türkərin bir yaşında belə
söz dedim: "Səni böyüdüb bir yaşa
çatdırdım, ama qardaşın üçün
heç nə etmədim..."
- "Özümdən ağır daş" dediniz. Həmin daşın
ağırlığı onda çox hiss olunurdu, ya indi?
- Əlbəttə, indi. Ancaq indi
daş ağırlığı yox, ölü
ağırlığı var. Sən onu bilirsənmi, adamlar
öləndə çox ağırlaşırlar? Mən indi o mənada çox ağıram.
Daha heç kim qaldıra bilmir məni...
- O zaman da kimsə
qaldırmamışdı... Özünüz
bacarmışdınız. Hər mənada, qəbullanmaq
mənasında, etiraf edilmək mənasında, görünmək
mənasında, canlanıb ikinci romanı yazmaq mənasında...
Ya Öləng kimi yerlə göy
arasındasınız hələ də. Narahat ruhlar,
deyirlər nə gedərmiş, nə qayıdarmış,
yerlə göy arasında çırpınıb
dururmuş...
- Əslində, təkcə
mən yox, mənim ölkəm də o məkanda, o
aralıqdadı. Roman da elə bundan bəhs edir. Klinik ölüm, ölüm tuneli, sonra isə arada
qalmaq - nə dünyaya qayıtmaq, nə ölümə
doğulmaq. Hər iki tərəfə gedən qatarı buraxmaq...
- Sonra nə oldu?
- Sonra... "Öləngi"
məni də, qardaşını da ta uzaq Sibirəcən,
Dostoyevskinin katorqada olduğu yerlərəcən apardı.
Sanki qisas aldı ikinciliyinə görə... Çünki
ətdən-sümükdən olan qardaşından yarım
saat gec doğulmuşdu. Yəni əslində,
o Öləng kultunun yarandığı yerə, öz vətəninə,
öz yanına apardı bizi ailəlikcə. Kitabın çapından bir-iki ay sonra
çıxıb getdim ölkədən. Altı
illik könüllü sürgün. "Öləngi"ni ölkədə tək buraxıb getdim. Övladını atan ata kimi. Əllərdə
qaldı. Sağdan da döşədilər,
soldan da. Anlayan da döşədi, bir hərfini
anlamayan da.
- Uzaqdan adama necə
təsir edirdi olanlar? Vətəndə qoyub gəldiyiniz
kitabın xəbərini kimdən alırdınız?
- Uzaqdan... Qürbət
ümumiyyətlə ölüm kimidi. Hələ-hələ
bizim dövrdə tam eləydi. İnternet
yox kimi, telefonlar soyuq silah kimi. Səni vətəndə,
sadəcə, bir şəkil kimi xatırlayırlar. Arabir telefonda səsini eşidirlər. O da elə
bil ölübsən, kiminsə yuxusuna girib
danışırsan. Heç fərqi yoxdu.
Bircə onu bilirsən ki, yenidən dünyaya
qayıda bilərsən. Vəssalam. Hər şeyə bir ölü kimi baxırsan
göy üzündən, hər şeyi, hamını
görürsən. Əlin də çatmır heç
yana...
Başım yaşamaq
uğrunda savaşa qarışmışdı. Bəzən
şeirlər yazırdım. 2000-ci ildən
başımda ideyası yaranmış "Yad dildə"nin qeydlərini edirdim. Ədəbi
aləmlə əlaqəm tam kəsilmişdi. Bir gün ölkədən sovqat gəldi. Atam "Öləngi" haqda məqalələr
çap edilmiş qəzetləri yığıb göndərmişdi.
Sonra bir dəfə aldığım Azərbaycan pomidorunun
yeşiyinə salınmış qəzeti gördüm -
adı "RUH"... Qəribə hisslər
keçirdim. Baxdım ki, redaktoru Salam
Sarvan. Məndən sonra
açılmışdı qəzet. Vərəqlədim,
nə görsəm yaxşıdı? Salam şeirlərimi
verib... Bunun nə demək olduğunu ancaq yaşayıb anlamaq
olar...
- İnsan sevincini
bölüşmək istəyir...
- Orda bacılarım, qohumlarım
vardı. Sadəcə, mənimçün
sevinirdilər. Ancaq kiminsə o sevincin
mahiyyətini anlaması mümkün deyildi.
- Altı il sonra qayıtdınız. "Öləngi"
sağmıydı?
- Hələ qayıtmamış
"Öləngi"nin
yaşadığını bilirdim. Qayıdandan
sonra kitab haqda 5-6 məqalə yazıldığını da
bildim. Yaşayırdıq artıq... Üstəlik
qayıdanda artıq necə deyərlər, boylu
qayıtmışdım, ikicanlıydım. "Yad dildə"nın sancıları içimi deşirdi.
Qayıdandan 3 il sonra yazıb bitirdim. Yəni 3 ilə ənənəvi 5 variantımı
yazdım.
- Hə,
romanlarınızı bir neçə dəfə, bir
neçə variantda işlədiyiniz məlumdur...
- "Öləngi"ni də 5 dəfə işlədim. Əlbəttə, çətindi. Amma yazıçılıq da elə bu gözəl
cəhənnəm əzabındadı. İlə
bir roman yazanları heç vaxt qəbul etmirəm, ciddi
saymıram. Dünyadan tam qopmadan, uzun-uzun
düşünmədən necə yazıb dərhal nəşriyyata
cummaq olar? Onu da nəzərə alaq ki, biz
yalnız yazıçılıqla məşğul olmuruq.
Vaxt bölgüsünə görə
yazıçılıq, ədəbiyyat bizdə hobbi səviyyəsindən
də aşağı yüklüdü. Yəni ilə
uzağı bir ay sərbəst, tam ora yönəlik ola biləcəyin vaxtın olur. Axşamacan xəbər
oxuyub redaktə edən adam ilə bir roman
yazırsa, demək, oxucunun o kitabdan uzaq qaçmağa,
oxumamağa tam haqqı var. Hə, bir il tam bekar olsan, bəlkə
də yaza bilərsən. Hərçənd romanın
bişmə prosesi üçün azı iki il
lazımdı...
- Kitab necə
yayıldı?
- Satışa verməmişdim.
Dostum öz hesabına çap etmişdi, kitabı kim istəsə,
bağışlayırdım. Haqqı sadəcə
xahiş etmək idi. Ötən il
bir Feys dostum (sonradan onun çox gözəl şair
olduğunu bildim təsadüfən) yazdı ki, bir neçə
il qabaq sənin kitabını bir dostumdan
oğurlamışam. Bilirsən neynədim?
Həmin adam üçün
çıxmamış şeirlərim də daxil olmaqla tək
nüsxəlik bir kitab çap etdirdim,
bağışladım ona. Bircə nüsxə.
- Oxucunuzu
qısqandım... Yeri gəlmişkən, bunca il
keçib, hələ axtarılır, deməli haqqı
çatır yenidən çap olunsun.
- Mən də. Özümdə də yoxdu
axı o kitab... Düşünmüşəm, amma vaxtına
hələ var...
- "Öləngi"
kimin, nəyin
hekayəsidir?
- Mən insan ruhunun tarixini yazıram.
O ruhun ayağı, başı hara dəyirsə, hekayə də
o yerlərin, o havanın hekayəsidi. Ətrafda
zaman var, o hekayədəki insanlarda yox. Məsələn,
"Öləngi"nin qəhrəmanı
I əsrdə yaşamış adamdan heç nə ilə fərqlənmir.
Hətta o, həmin əsrin də adamı deyil
və bütün davası da sonacan elə bunun üstündə
gedir. Ancaq onu zorla çağa
uyğunlaşdırırlar, bəzən zorla, bəzən
içindəki o insanlıq naminə özü
könüllü insan olmağa çalışır. Qorumaq istədiyi insanlığın ilkin, çirklənməmiş
ruhudu. Təəssüf ki, nə onu qoruya
bilir, nə də zamana, məkana tam uyğunlaşa.
- Deməli, romanda
sanki əldə tutulacaq hadisə yoxdur, bir mənada məkansızlığa,
zamansızlığa və çəkisizliyə keçməyi
bacarmayanlar bu romanı
oxuya bilməzlər. Hər şey dayanıb, bəlkə
an var, andan da kiçik, amma o ikinci ana keçmir, içindən
genişlənir. İkinci an yoxdur, hər şey "indidədir",
amma "indi" də yoxdur.
- Eynən. Hadisə
yoxdu, onun proyeksiyası, hardasa inikası, bəlkə hətta
imitasiyası var. Ölüm qatarında, qaranlıq tuneldə
getmək, hərəkəti yalnız yırğalanmaqla hiss
eləmək əslində elə dayanmışlıqdı.
Dediyim kimi, klinik ölümdə insanlar bir
boruyla yol gedir, hərəkət edir. Ancaq
bu, elə deyil, zaman yoxdu, hərəkət yoxdu. Və bu hərəkətsiz qatarda kimsə kimsəni
ötə bilməz. Hamı qatarın
sürətiylə gedir və ya dayanır.
- Amma adamlar var...
Hər şeyilə adamlar, olmayan adamlar...
- Ruh kimi... Hətta mən
adamlar yox, adamların ağrıları var deyərdim. Adamlar hardasa ölüm çarpayısında
yatır, ruhları yol gedir. Kimi
ölüb xilas olacaq, kimi bədəninə qayıdacaq.
Bizim qəhrəman isə - mənim ilk
romanımın qəhrəmanı, yəni iki dünya
arasında vurnuxan, ruhunu qorumağa çalışan adamlar
isə, hər ikisindən olur. "Yad dildə"də
də həmin adamdı - həm asi, həm
satqın. Beləcə, iki dünyadan da olan bir
nəslin adamlarıyıq biz. Ağlayanımız
yoxdu. Daha doğrusu, elə "Öləngi"də
deyildiyi kimi, ölmüşəm, götürənim yoxdu...
- Bu həm də
onu göstərirmi ki, biz daimiyik, hər dəfə başqa
biriyik, ruhumuz lənətlənmiş kimi bütün
yaddaşı bərabərində gəzdirir həm də,
ondan qurtulammır, yəni "öz" itib,
başlanğıc itib?
- Gəlib reainkarnasiya söhbətinə
çıxırıq. Bu yaxınlarda Dalaylama
ilə rus alimləri anlaşıb, təcrübə ilə
bunu araşdıracaqlar. Adam iddia edir ki, bu
nəzəriyyə, inam gerçəklikdi. Deyir, təkzib edin, buddistlər inanclarından imtina
etsin. Yəni reinkarnasiya bir kənara
qalsın, mən ruhun yaddaşına inanıram. Sadəcə, doğulan insanın ruhu zaman-zaman
dirildilir. Yaddaşı yadına
düşür. "Öləngi"də
də o deyilmi? Adam getdikcə dirildilir,
yaddaşı özünə qaytarılır. Onun da üsyanı bunadı.
- Mən buna o qədər
inanan adamam ki, "Öləngi" məni həyəcanlandırdı
və qorxutdu. Niyə hər şey
"heç nə"dən başlamır? Qapı niyə
var, bu nəyin cəzasıdır?
- Hələ də həyəcanlana
bilənlərə paxıllığım tutur... Qapı... Qapı orda o romanın qapısıdı. Qapı - ekzistensial sərhəd. Ölüm-həyat sərhədi. Ancaq burda sərhəd aşılması tərsinə
baş verir. İnsan ölümə yox, həyata
doğru keçirilir və Öləng bunu, bu dirilməni
ölüm sayır. Qapı - fərdin
qalası. Qapı toru haqda qərar və fərdin
ovlanması, göy mərtəbəsindən köy mərtəbəsinə
endirilməsi. Ruhani varlığın öləri birinə
çevrilməsi, hamıdan birinə çevrilməsinə
cəhdlər...
Ancaq mən belə nəzəri
şeylərdən danışmağı sevmirəm. Bu, tənqidçilərin
çörəyidi. Biz elə hər
gün o qapının ağzındayıq. Kandarındayıq. Tirinin
üstündə, çox zaman isə torundayıq
hörümçək kimi. Bizim o
qapıdan keçməyə - hansı üzə olur-olsun - cəsarətimiz
çatmır. Ona görə də yazar
olaraq dünyaya çıxa bilmirik. Eləcə
başımız qapımızı qorumağa
qarışıb və sonda məlum olur ki, qarı
düşmənlər başı öz qapısına
qarışanın hər şeyi, hər şeyini, ölkəsini
belə əlindən ala bilirlər. Yeri gəlmişkən,
zədələnənə kimi futbolda qapıçı
olmuşam.
- ... Meydança hissəsi ən dolu səhnədir. Elə digər anlamda da
meydança-toplanma yeridir. Sanki çox şey burada birləşib,
sonra dağılıb öz yerinə... Tam ortadan, romanın
tam ortasından həm də... Bunu bilərəkmi
etmisiniz? Olan və olmayan hər şey
ordadır. Qapı, kölgə, günəş, qar, dirək,
qoca, keçid, kol, külək... Yeri gəlmişkən, sizi
heç meydança təmizləməyə
aparıblarmı?
- Hə, romandakı meydança təmizləmə
səhnəsi realdı. Tikan kolları zəmi
kimi olurdu, biz meydançanı təmizləyəndə əl-ayağımız
tikanla dolurdu. Hətta hansısa şəkildə
orda baş verənlərin də arxasında bəzi gerçək
hadisələr dayanır. Təbii ki, bu,
romanda sadəcə karkas rolunu oynayır, ilkin təbiətini
tam dəyişib. Və tamamilə
doğrudur, bütün oyunlar oradan başlayır. Romanda da həyatda olduğu kimidi. Düzünü desəm, unutmuşam çox
şeyi - nəyi, niyə etdiyimi. Ancaq o da
bir növ dialektikadı. Orda meydança
amfiteatr formasındadı. Bütün
çevrəsi, belə deyək də, dağlarla əhatələnib.
Meydança - oyunun getdiyi səhnə tam
ortadadı. Yəni kəndin meydan yeri.
Tam ortaya düşür. Hər
şey orda baş verir, orda görünür, ordan
yayılır. Kəndin yerləşdiyi o
tamaşaçı hissəsindən oyun seyr edilir. Adamlar öz evlərində bir növ stadionda
oturmuş kimidilər. "Ata" isə daha ucadan,
öz xaçşəkilli qülləli kranından hər
şeyə nəzarət edir...
- Heç nəyə
lazım olmadan qurulmuş kran. Amma deyəsən onsuz da olmur...
- Hə, yastı-yapalaq, tatı evlərindən
başqa bir tikilisi olmayan yerdə, yəni elə Yerdə
qülləli kran. Tanrı. Ancaq
bu, gələcəyə yönəlikdi.
İnsanları total nəzarətə tabe etmək və gələcəyə
inandırmaq. Yəni bir də gördün bir kənddə
göydələnlər tikildi. Ancaq bilirik
ki, heç nə tikilən deyil. O kran xaç şəklindədi.
Yəni çarmıx. Bir
növ biz bu dördlüyün arasında qalmışıq.
Çarmıxda yaşayırıq. Mahiyyətə varılarsa, kran - Allah institutu, dinlər
tamamilə gərəksizdi.
- Günlərin
bir günü qopub gələcək yerə və
Kişi-Ata-Tanrı-Kölgə... Altında qalıb öləcək…
- Hə, o da köhnə ideyadı. Tanrının (tanrıların) ölümü.
Ancaq bir iş var ki, o Tanrının içi sevgi
işığıyla doludu. Sadəcə,
bir-birimizlə yad dildə danışdığımıza
görə anlaşa bilmirik. Bəlkə də əlavə
Yer dəftərxanaları bu anlaşmaya imkan vermir...
-
Qıpqırmızı çılpaq adam,
ya da ruh, hər nəsə, qapının keşikçisi, o
bəlkə də o üzə keçə bilməyib
qalıb. Hər şeydən dirəyə sığınır...
Qala qurmağa çalışır. Nəyi nədən qoruyurdu?
- İndi onu həm
yuxarıdan, həm aşağıdan səsləyirlər ki,
evə qayıt. İki seçim arasında qalıb.
Çaşqınlıq içindədi. Beləcə, vaxt ötür və bağ
qırılır. O, çağırışların
heç birinə getmir. O cür də, məhz əsərin
sonunda olduğu kimi, o dünyadan da, bu dünyadan da olur. Onun özgürlüyü burda üzə
çıxır. Ancaq o azadlıq
çox bahadı. Onu qorumaq, onun
ağrılarına tablamaq çox çətindi.
Savaş başlayır... Bir növ həm Göy Atasına, həm
Yer Atasına asi çıxır.
Və bu dəhşətli iki
nöqtənin arasında çarpşmağa
başlayır... Bu, insanın təbiətidi -
ruh və bədən ikilənməsi. Ömürlük
savaş meydanı... Həyatımızda
olduğu kimi, o da getdikcə mövqelərini itirir. Bəzən könüllü, hansısa
xeyirxahlıq naminə, bəzən də zorən.
Öləng bizik! İllah da söz-sənət
adamları. Amma bütün hallarda sonunda bəlli
olur ki, bizim "ümumdünya cazibə qüvvəsinə",
Yer çəkiminə qarşı dayanmağa o
gücümüz yoxdu. İnsan
bütün əzəməti ilə belə, sonunda məğlubiyyətə
məhkumdu. Heminqueyin "Qoca və dəniz"ində
də elə bu ideya qoyulub: Böyük məğlubiyyət!
- Bunu sizinlə
mübahisə etmək istəməzdim, qəbul edirəm, bu
bizik... Amma daha yüksək, naməlum,
göründüyündən çox dərin nələrsə
var.
- Ağzında
"göründüyündən çox dərin nələrsə"
deyirsən. Bəli, o var. Bəzən
yazıçı özü bilmədən də o dərinliklərə
baş vurur, ancaq heç özü də sonacan anlaya bilmir.
Çünki o müəmma bizim
şüurumuzdan yox, ruhumuzun yaddaşından gəlir. Gəlir,
ancaq anlaşılmaz gəlir...
- "Ata"nın hər şeyi nəzarətdə
saxlamaq çabası... -Haqqı varmı buna?
- Ata heç şübhəsiz,
klassik obrazdı. Amma bayaq dediyim kimi, ikiyə
bölünür - Göy və Yer Tanrısı şəklində.
Bu, türkün mifik təfəkkürüdü.
Ata-əcdad türk üçün
Tanrının Yerdəki simasıdı. Belə
deyək, filialıdı. Heç bir Ataya
sığınmaq istəməyən insanlar da var... Hər iki Ata da bizi özünə övlad etmək
istəyir. Valideynlik haqqını danmaq
olmaz. Amma övladın da özgürlük haqqı var.
Dediyim kimi, kimsə ikisinə də asi
çıxır, kimsə yerdəkini, kimsə göydəkinin
padşahlığını qəbul edir. Ən
dünyagirlər isə ikisinə də birdən. Yəni
ikiatalılıq... Mən özümüzü bir az atasızlar kimi hiss edirəm... Yəni bizim
Öləng qardaş-bacılarımızı... Ömrünü savaşda keçirən,
ağrı-acılarla yaşayan varlıqlar.
- Qəribədir,
romanda cəmi bir KİŞİ var, hər yerdə ancaq odur,
redaktor da, Otel sahibi də, Ata da, Prezident də, Qoca da, Kölgə
də...
- Belə yerdə deyirlər: Yaşa!
Eynən elədi. Bu mənim
üslubumdu. "Yad dildə"də belədi.
"İç-içə"də də...
Tanrının, evrənin müxtəlif parçaları... Sən bunu tutmusan.
- Pəri?
- Pəri - bu simvol bir az
avtobioqrafikdi. Amma romanda mənim, necə deyərlər,
qadın şəklində təcəlla edən söz yanımı
rəmzləşdirir.
- Bəs sizin
"Günyatan otağınız" olubmu?
- O, bədii uydurmadı. Real bir otağı elə görmüşəm sadəcə.
Günbatan tərəfdəki otaq. Bizim qəhrəmanımızın qüruba
doğru sürükləndiyini simvollaşdırır o otaq.
Onu orda dirildirlər... Qürub və dirilmə... Əlbəttə, paradoks kimi görünür, ancaq
həyatımızın reallığı odu. Maddi dünya üçün dirildikcə
qürubumuz başlayır.
-
Qırxıncı otaq kimidir sanki həm də, sirr ordadır.
- Hə, dediyim kimi. Meydançadan
başlayan konflikt o otaqda öz finiş nöqtəsinə
yaxınlaşır. Öləng öz
öləngliyindən orda uzaqlaşdırılmağa
başlayır. Gah
özü-özünü aldadır, gah aldadılır və
bu dünya üçün, yaxud elə Azərbaycan
üçün yeni insanın yaranması prosesi beşikdəcə
boğulur. Bəli, Öləng (Azərbaycan
adamı) hələ özü də özünün
yeniliyinin nə olduğunu tam dərk etmir. Ancaq bir
şeyi bilir ki, yeni insan lazımdı, bu iş ondan
başlayır. Təəssüf ki, o bu yeniliyi
dərk etməmiş adiləşdirilir. Bəsitləşdrilir,
köhnə adamlardan biri olaraq məğlub olur.
- "Günyatan
otaq"da olduğunuzu bilirəm... Ordan kim
olub çıxmısınız?
- Qəbul edirəm, haqlısan, o otaq
olub. Mən orda Pərviz olmuşam. Bir az irəli də getmişəm. Ancaq
irəli dediyim təkcə o olub ki, mən yeni insanın,
öz məğlubiyyətimi xəbər verə bilmişəm.
Bu qədər. Tale eynidi.
- Yazmağa başlayanda beş kəlmədən
neçəsini bilirdiniz maraqlıdır?
- Səmimi etiraf edim, birini də
bilmirdim, indi də bilmirəm. Onu bilən,
romanda olduğu kimi, ölümə, əslində isə
ölməzliyə qovuşur.
-
Axtarırsınızmı?
- Ömrümüz o axtarışda
keçir. Ancaq tapmaqla bağlı o qədər
nikbin deyiləm.
- Qatardakı adam cavab verir bu yerdə:
"Tapmırlar, çünki içlərində
olduğundan xəbərsizdirlər".
- Doğrudur. Düzünü o kişi deyir. Biz insan olaraq kim
olduğumuzu bilmirik. Hər şey bir yana,
gerçəkdən bilmirik. Biri deyir meymundan əmələ
gəlmişik, biri deyir insan kimi yaranıb təkamül
etmişik, biri palçıqdan yarandığımızı
deyir, mən özümsə daha çox yad planetdən
toxumumuzun gətirildiyini düşünürəm.
Romanın əvvəlində torpağa əkilən o
çağa kimi...
- Bəli, Qapı
- başlarda məzardı, amma o həm də çuxurdur,
"adam əkiləcək".
Gəl ki, o çuxurda əkilən nə zaman göyərib
ki, indi də göyərə?.. Yəni,
belə çıxır ki, göyərir, amma "göyərən"
başqasıdır... Bu üzdən məni basdırır
bağban, o üzdən başqa biri çıxır, o, yenə
mənəm...
- Yeri gəlmişkən, xeyli
inanıram bu fikrə. Necə ki, indi bizim Yer əhli
artıq insan ixrac etmək üçün başqa planetlər
axtarır. Demək, bu, milyon il əvvəl
də burda həyata keirilmiş ola bilərdi... Məsələ
ondadı ki, o göyərmə də, bizim qəhrəman
üçün qaralma, qurumadı. Qoca da
özünü ona görə qarğayır... Bəli, bizi o cür doğurlar. Dəyişdirirlər.
Ruh əkib, bədən götürürlər.
Ancaq o bizik, biz deyilik, bilmirəm. Məncə, deyilik.
- Deyilkisə,
hardayıq? "Qatardamı?"
- Yox, qatarlar gedib. Perronda
qalmışıq. Bir də qatar gələcək,
gəlməyəcək, kim bilir. Azı bilirəm ki, 1996-dan
bu yana qatar gəlməyib...
- Pərviz Cəbrayıl bu romanın hansı yerindədir?
- "Məryəm surəsi"nə
çatmışam.
- Yəni deyirsiniz
ki, Pərviz Cəbrayıl "Öləngi"nin heç yerində qalmayıb, onu aparıb
getmisiniz. Onu heç yerdə
qoymazsınızmı?
- Yox, mənim yazılmış və
yazılacaq bütün romanlarım "Öləngi"dədi.
O bizi aparır hələ ki.
- Qəbul etməsəniz
də, "Öləngi"ni bitirib,
"Əşyalarınızı götürməyi
unutmayın", - demisiniz... Bəs kimləri
"Öləngi"yə çəkib, orda qoyub
çıxmısınız?
- Adəm əfəndini. Bayaq dediyim kimi, insan ruhunun xatirələri. Tarixi. Və onların da
hamısı Azərbaycanın fonunda. Yəni
hər bir əsərdə olduğu kimi, konkret adamların
acılı-şirinli xatirəsi var orda. Ancaq
bu, sadəcə, skelet rolunu oynayır. Ruh
zamansız, məkansız insanlığın ruhudu.
- Bəlkə
dünyaya təzə sual gətirəsiniz?
Qarşınızda "Məryəm surəsi" durarkən...
- Yaralı yerimdi... Yadıma
düşdükcə, dünyadan əlim üzülür.
Üfüqdə heç nə
görünmür. Təminatım,
yaşamaq imkanım olsa, bu gün işdən əl çəkib
ancaq romana verərəm özümü.
- Bu durumda sizin
köməyinizə hara
çata bilər - "Günyatan otaq",
"Otel", "Redaksiya", "Qatar",
"Meydança", hara?
- Mən hələ də o
redaksiyadayam... mənə Meydan lazımdı, Meydan!
- Oxuyanda
düşünürdüm... Mənə İşıq barədə
bir xatirənizi də danışmışdınız,
atanızla bağlı...
- Hə, atamın son günü bədənindəki
yaradan gördüm o işığı. Ancaq bu, roman yazılandan
16 il sonra baş verdi. Sanki əvvəldən
görüb yazıbmışam onu.
- Gələcəyi
qabaqlamaq mümkündür.
- Deyəsən, haqlısan. Çünki romanda uzun illər sonra olduğu kimi,
nöqtə-vergülünəcən həyatda baş verən
olaylar oldu. Var elə şeylər.
"Yad dildə"də də, "İç-İçə"də
də oldu belə məqamlar...
- Və Dostun
"K"- Höte... "Faust"... "Eh, əziz körpəm"...
- Romanda iki yerdə onun
açılışı var. Epiqrafdan başlayır.
Torpağa basdırılan körpə, qutsal ruh...
- Niyə tez-tez
sona tələsirsiniz, perronu xatırlayırsınız?
- Xatırlamıram. Ordayam... Ordayıq. Az qala
hamımız.
- Az qala... Orda
olmayan varmı?
- Nə yazıq ki, yoxdu...
Söhbətləşdi:
Hədiyyə ŞƏFAQƏT
Ədəbiyyat qəzeti.-
2017.- 9 dekabr.- S.18-19.