Olduqca vacib, aktual mövzu
Son illər divar qəzeti səviyyəsindən
ciddi, məzmunlu bir qəzetə
çevrilən, ədəbi prosesdə mühüm rol
oynamağa başlayan "Ədəbiyyat qəzeti"ndə Sayman bəyin
irfan mövzusunda məqalələrini görəndə
çox sevindim. Bu mənim arzu etdiyim, bu qəzetdə
görmək istədiyim yazılardan idi. Fikrimcə, bu
tipli yazılar başqa mətbuu orqanlarımızda, ədəbiyyata,
fəlsəfəyə, ümumiyyətlə, həyatımızın
bütün sahələrinə aid saytlarda olsa, ədəbi,
elmi müzakirələrin mövzusu olsa, bu həm ədəbiyyatımızın
xeyli inkişafına, həm də ümumiyyətlə, mədəniyyətimizin
zənginləşməsinə, ölkəmizin tərəqqisinə kömək edər. İrfan
mövzusuna diqqət ədəbiyyatımızda xeyli ciddi,
müsbət dəyişikliklər edə bilər. Niyə?
Əvvəlcə məsələyə
sosioloji tərəfdən baxaq. Hər bir vücud, orqanizm, eləcə
də sosial
sistem o vaxt daha uğurla inkişaf edir ki, onun daxili potensialı
daha əhatəli olaraq hərəkətə gələ
bilsin. Yandan, ətrafdan olan dəstək o vaxt daha faydalı ola bilir ki, o həmin daxili potensialın hərəkətə
gəlməsinə daha çox kömək edə bilsin. Daxili potensialı hərəkətə gətirmədən
ətrafdan nə qədər bəhrələnsən də,
ortaya qurama bir variant çıxacaqdır. Gözünüzün qabağına iki insan gətirin,
birisi yalnız onu-bunu yamsılayır, təqlid edir, digəri
isə, başqalarının ta təcrübəsindən
istifadə edərək öz potensialını inkişaf
etdirir. Təbii ki, ikincinin uğuru daha
çox olacaqdır. Kimi isə
yamsılamaqla heç vaxt ondan qabağa keçmək
mümkün deyil. Olsa-olsa
yamsıladığın adamın kölgəsində
aşağı məqamlarda bir yerə çatmaq olar. Ədəbiyyat da belədir. Mədəniyyət
də, həyatımızın başqa sahələri də.
Daha uğurlu inkişaf, tərəqqi
üçün yalnız və yalnız öz daxili
potensialımızı hərəkətə gətirməliyik.
İndi tez-tez dünya ədəbiyyatı
arenasına çıxa biləcək bədii əsərlərdən
danışırıq. Bizim ədəbi nümunələrimiz heç zaman
hansısa böyük yazıçısının əsərinə
oxşar, yaxud o əsərin kanonlarına uyğun olmaqla
dünya arenasına çıxa bilməz! Bizim ədəbiyyat
yalnız və yalnız öz daxili potensialını hərəkətə
gətirə bilsə, onun nümunələri dünya ədəbi
prosesində hadisə ola bilər və ən
yüksək mükafatlara da layiq görülə bilər. Bir misal çəkmək istəyirəm. 1994-cü ildə mən mühüm bir vəzifədə
işləyirdim. Hollandiyaya getmişdim.
Məqsədim həm də, Azərbaycan-Hollandiya
mədəni əlaqələrini yaratmaq idi. Özümlə 15 müğənninin kasetini də
aparmışdım. Musiqi sahəsində
olduqca ciddi bir holland mütəxəssisi ilə bu kasetlərə
qulaq asdıq. O yalnız üç müğənnini
seçdi. Bunlar Rəşid Behbudov, Şövkət Ələkbərova
və Alim Qasımov idi. Mən ondan maraqla müasir estrada mahnıları oxuyan müğənniləri
niyə seçmədiyini soruşdum. O, müəyyən
etika çərçivəsində mənə anlatdı ki,
seçdiyim üç müğənnidə öz milli
kökündən gələn, bizim dinləyicinin də
estetik dünyasını zənginləşdirə biləcək
cəhətlər var. Amma o birilər daha çox bizi
yamsılayırlar. Bizim dinləyicidə ciddi bir maraq
doğura, onların estetik aləmini faydalı bir yöndə
inkişaf etdirə
bilməzlər. Bu çox ibrətamiz
bir misaldır. Bu gün bizim ədəbiyyatımızda
da Rəşid Behbudova, Şövkət Ələkbərovaya,
Alim Qasımova ehtiyac vardır. Böyük Nizami də
bütün dünyada ona görə dahi bir şair kimi
tanınır ki, o heç kimi yamsılamadan, Şərq mədəniyyətinin,
islam mədəniyyətinin, elminin potensialını hərəkətə
gətirərək sözü o zirvəyə qaldıra bilib.
Bizim istənilən sahədə, o
cümlədən ədəbiyyatda əsas potensialımız
Orta əsrlərdəki İntibah dövrümüzdə,
Orta əsr islam fəlsəfəsində,
qədim türk mədəniyyətindədir. Daha
gözəl, əbədiyaşar, dünya oxucuları
üçün maraqlı olan ədəbi əsərlər
yazmaq üçün həmin potensial, indiki dünya ədəbiyyatının
təcrübəsindən istifadə etməklə hərəkətə
gətirilməlidir. Bu baxımdan Sayman bəyin
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə
çıxmış üç məqaləsini müzakirələrə
dəvət kimi qəbul etsək, çox qazanmış
olarıq. Bu müzakirələrə
başlamaq üçün ən əvvəl iki suala cavab
vermək lazım gəlir. 1) Bizim bu daxili
potensialımız nə dərəcədə
böyükdür və onun mahiyyəti nədir? 2) Bu
müzakirələri aparmağa hazırıqmı?
Əvvəlcə birinci sual
barədə.
İndi bəzi gənc, eləcə də gənc
olmayan yazarlarımızın, ədəbiyyatşünaslarımızın
ağız büzdüyü klassik ədəbiyyatımız,
klassik mədəniyyətimiz əslində bütün
xalqların həsəd aparacağı bir zəngin potensiala
malikdir. Bizim mədəniyyətin dərin
qaynaqları qədim türk mədəniyyətidir. İndi bir çoxları şumerlərlə
türklərin nə dərəcədə yaxın olduğu
barədə mübahisə edirlər. Amma bütün qaynaqları təhlil
etdikcə şumer mədəniyyəti ilə türk mədəniyyətinin
biri-birinə çox yaxın olduğunu görmək çətin
deyildir. Qədim əsatirlərimiz, mifoloji
sistem, sözlərdəki yaxınlıq bu mədəniyyət
sistemlərinin yaxın olduğunu göstərir. Axtardıqca yaxınlığı təsdiq edən
xeyli fərziyyələrə də rast gəlmək olar.
Məsələn, şumerlərə aid mənbələrdə
göstərilir ki, onlar tarixdə bizə məlum olan məskənlərinə
- Dəclə-Fərat arasına uzaq bir məkandan gəlmişlər.
Bu məkan başı buludlara dəyən bir
dağ yerində yerləşən Dilmondur. Yer üzündəki Dilmon adlı yerlərdən
yalnız biri "başı buludlara dəyən məkanda"
- Şamaxıdan İsmayıllıya gedən yolun
üstündəki, indi Ağsu ərazisi olan yerdə yerləşən
Dilman kəndidir. Şamaxı adı,
Dilmandan Dəclə-Fərat ərazisinə gedən yolun
üstündəki Şam şəhəri, Bilqamıs
dastanındakı Şamxat obrazı və b. şumer
adına çox oxşayır. Müəyyən məlumatlar
əsasında mütəxəssislərin
hazırladığı şumer kəlləsinin
müqəvvası müasir türk kəlləsi ilə
eynidir. Konkret olaraq onu demək olar ki, şumer
mədəniyyətinin əsas qaynağı kainat, kosmos
olduğu kimi, qədim türk mədəniyyətinin də əsas
qaynağı kainat, kosmosdur. Şaman mədəniyyəti
də buradan qaynaqlanır. Tenqri mədəniyyətini
təhlil etdikcə bu daha aydın şəkildə
özünü göstərir. Qədim
türk mədəniyyəti kainatla insanın
qarşılıqlı əlaqəsini, ahəngini əks
etdirən bir mədəniyyət sistemidir. İndi sürətlə gedən
qloballaşmanın yer üzünə gətirdiyi xaos, kəskin
qarşıdurmalar, qan burulğanlarının tüğyan
etdiyi dövrdə bu mədəniyyət sistemindən bəhrələnməyə
çox ehtiyac vardır. Bunu bizim
yazıçılardan daha yaxşı müasir dünya ədəbiyyatının
ən tanınmış simalarından biri olan P.Koelyo
vaxtında duydu. O, türk mədəniyyət sistemindən
bəhrələnərək, dünya şöhrətli
yazıçı oldu. Halbuki, bizim yazarların
kodları həmin qədim türk mədəniyyətini,
düşüncəsini örənməyə daha
açıqdır. Amma bizə mane olan,
bir aşağılıq kompleksidir. Bizim
yazarların böyük əksəriyyəti öz köklərimizdən
daha çox bəhrələnmək əvəzinə, sovet
dövründə daha çox rus ədəbiyyatından,
müstəqillik illərində isə dəbdə olan
dünya şöhrətli yazarların tərcümə
olunmuş əsərlərindən bəhrələnməyə
üstünlük verirlər.
X əsrdən sonra, daha çox
türk mənəvi aləminin böyük memarlarından
olan Əhməd Yəsəvinin dünyagörüşü,
fəlsəfəsi əsasında qədim türk mədəniyyəti
ilə islam mədəniyyəti sintez
olunmağa, qaynayıb-qarışmağa başladı. Bu yaxınlaşma təbii bir məcrada baş
verirdi. Belə ki, islamın bu ərazilərdə
yayılması ilə yanaşı islam mədəniyyətinin
mahiyyətindəki kainata baxış, təkallahlıq, ahəngdar
yaşam tərzinin təbliği türk mədəniyyətinin
mahiyyətinə yaxın idi. Yeni islam mədəniyyətində
qədim türk mədəniyyətinin bir çox
ehkamlarının həyata keçmə mexanizmi vardı. Ona görə, bu yaxınlaşmanın, sintezin nəticəsi
uğurlu alındı. Türk dünyasının islam dünyası ilə
qarşılıqlı əlaqələri möhkəmləndi.
Türklər çox müxtəlif sahələrdə - hərbdə,
siyasətdə, fəlsəfədə, ədəbiyyatda,
iqtisadiyyatda islam dünyasının
aparıcı qüvvəsinə çevrildilər. Yaranan Səlcuq mədəniyyəti türk
dünyasına yeni bir İntibah erası gətirdi. Bu
dövrdə islam dünyasında sufilik hərakatı
gücləndi və təsəvvüf fəlsəfəsi
formalaşdı. Bu fəlsəfənin necə
formalaşdığına diqqət versək irfan
dünyagörüşünün mahiyyətini daha
yaxından hiss edə bilərik.
İslam yarandığı
vaxt yer üzündə uzun bir cəhalət dövrü davam
edirdi. Vəhy nəticəsində yaranmış Qurani-Kərimin
meydana gəlməsi bir neçə əsr davam edən cəhalət
dövrünün sona çatmasına, yer üzündə
tamamilə yeni bir inkişaf dövrünün
başlamasına səbəb oldu. Vəhy - yəni
dünya nizamı, insanın, cəmiyyətin fəaliyyətinin
doğru yolu barədə kainat sistemindən kodlarla, obrazlarla
alınmış məlumatları ehtiva edən Quranı-Kərim
eyni zamanda rasional olmayan aləm barədə dərindən
düşünmək üçün imkanlar yaradır.
Həmin rasional olmayan aləm barədə
islamdan xeyli əvvəllər də Misir məbədlərində,
Yunanıstanda dərin təsəvvürlər
yaranmışdı. Ortada Aristotelin
(384-322) metafizika kimi adlandırılan əsəri də
vardı. Amma bir çox məhdudiyyətləri
də üzə çıxmış bu təsəvvürlər,
kitablar VII əsrdə demək olar ki, bütün yer
üzündə unudulmuşdu. Sufi deyilən
insanlar, kiçik qruplar öz aralarında bu sahəni zəif
şəkildə də olsa yaşadır, davam etdirirdilər.
İslam qeyb aləmi, qeyri-rasional aləm barədə
daha dərindən düşünmək, onu real həyatla əlaqələndirmək
imkanları yaratdı. İslam dininin
yayıldığı məkanda yaşayan sufilər
islamı qəbul etsələr də, Qurani-Kərimin
bütün tələblərinə iman gətirsələr
də, təbii ki, idrakları bu tələbləri elmi olaraq
təhlil etməyə yönəlirdi. Onlar Qurani-Kərimə
sadəcə iman gətirənlər, yaxud bu kitabdakı hər
kəlamı birbaşa, demək olar ki, hərfi mənada qəbul
edənlərdən fərqli olaraq, hər bir ayəni hikmətli
bir fikir kimi qəbul edərək, obrazlı deyimlərin
arxasındakı mənaları axtarmağa
çalışırdılar. Həm də bu
axtarışı təkcə idrakları, intellektləri ilə
aparmırdılar. Onlar hiss edirdilər ki, mənəvi
inkişaf olmadan doğru düzgün bilik əldə etmək
mümkün deyil. Qurani-Kərim
bu mənəvi inkişafa nail olmağa kömək edirdi. Onlar şəriətə əməl edərək,
dünya nizamı barədə əsl həqiqətə -
doğru biliklərə nail olmaq üçün özlərinin
xüsusi sistemlərini yaratdılar. Beləliklə,
sufilərin islami dünyagörüşün təsiri
altında yeni bir fəlsəfi sistem - təsəvvüf
yarandı. Təsəvvüfçülərin
fikrinə görə, insan yalnız ətraf mühit,
dünya haqda doğru məlumat ala bilər ki, onun qəlb aləmi
təmiz olsun, o daxilən təmizlənsin. Onlar insanın qəlbini güzgüyə bənzədirlər.
Təmiz güzgüdə ətraf mühit, aləm
daha düzgün əks olunur. Kirlənmiş
güzgüdə isə əks olunan əyri-üyrü şəkildə
olur. Qəlb təmizləndikcə
insanın bəsirəti artır - dünya barədə daha məzmunlu
və müfəssəl məlumat almaq mümkün olur.
Yalnız qəlb təmizləndikdə mənəvi yüksəlişə
nail olmaq olar. Mənəvi
yüksəlişlə əldə olunan biliklər irfani bilik
sayılır.
Beləliklə, bizim mədəniyyətin
kökündə həm möhtəşəm - tarixin bir
çox sınaqlarından çıxmış, uğur gətirmiş,
böyük tarixi təcrübəyə - bundan doğan kodlara malik
türk mədəniyyəti vardır, digər tərəfdən
isə Qurani-Kərim prinsipləri əsasında islam mədəniyyəti.
Bir çoxlarının səhvən iddia etdiyi kimi, islam mədəniyyəti bədəvi ərəb
mədəniyyəti deyildir. Konkret bir kitabın
ortaya qoyduğu inanclar sisteminin, fəlsəfənin,
dünyagörüşünün
formalaşdırdığı mədəniyyətdir. X
əsrdən sonrakı mədəniyyətimiz Qurani-Kərim
prinsipləri əsasında formalaşan, islam
dünyasının bütün sahələrdə olan nəaliyyətlərindən
bəhrələnən yeni türk mədəniyyətidir. İstənilən böyük türk mütəfəkkirinin
fəaliyyətində, davranışında,
yaratdığı əsərlərdə islami dəyərlərin
hər birindən həm də türk dəyərləri boy
verir. Türk mənəvi dünyasının
memarları hesab olunan dahi insanlarımızın, məsələn,
İbn Fərabinin, Əhməd Yəsəvinin, İbn
Sinanın, Hacı Vəli
Bektaşinin, Yunus Əmrənin, Nizami Gəncəvinin, Şəms
Təbrizinin, Cəlaləddin Ruminin və b. əsərlərində
islamın yaratdığı imkanlarla ortaya çıxan
türk ruhu var. Ciddi,
bədii, sənət əsərlərimiz də elə bu
qarşılıqlı çulğalaşmanın əsasında
daha uğurlu alınır. Misal
ücün, Nizamini diqqətlə oxuyan hər bir oxucu, tədqiqatçı
da təsdiq edər ki, Nizami məfkurəsində islami dəyərlərin
köməyi ilə daha da formalaşan, nizamlanan türk dəyərlər
sistemi mühüm rol oynamışdır.
Azərbaycan mədəniyyətinin
özü ayrılıqda olduqca unikal bir mədəniyyət
sistemidir. Mərkəzində
əsasən türk, islam dəyərləri
olan bu mədəniyyət sistemi ta qədimdən indiyə qədər
yer üzünün mühüm mədəniyyət sistemləri
olan yəhudi, xristian, İran, slavyan, sovet və s. mədəniyyət
sistemləri ilə yaxın təmasda, həmin mədəniyyət
sistemlərindən də bəhrələnərək
formalaşmışdır. Belə bir mədəniyyət
sistemi irfani düşüncə baxımından ortaya olduqca
mühüm, indiki qlobollaşma dövründə
bütün yer üzü üçün faydalı ideyalar
qoya bilər. Bu baxımdan təbii ki, əvvəlcə
irfani düşüncə sistemimiz formalaşmalıdır.
İndi keçək ikinci suala. Biz indiki vaxta irfanla bağlı məsələlərdə layiqli müzakirələri aparmağa hazırıqmı? Çox təəssüf ki, yox. Çünki biz irfanla bağlı məsələlər barədə arzu olunan müzakirələri apara bilmək üçün ən əvvəl Orta əsr islam mədəniyyəti, təsəvvüf fəlsəfəsi ilə bağlı qaynaqları oxumalıyıq. Həmin qaynaqlarda olanları müasir dünyanın tələbləri ilə təhlil etməliyik. Bu qaynaqları oxuya bilənlərimiz isə çox azdır. Bu sahədə təhlillər apara biləcək mütəxəssislər də hazırlamamışıq. Acınacaqlı bir vəziyyət yaranmışdır. Bir baxın, dünyanın ən məşhur, böyük şairi Nizami bizimdir. Amma ən ciddi nizamişünas kim hesab olunur? Yevgeni Bertels. Niyə? Çünki o Nizamini orijinaldan dəqiqliklə oxuya bilir və onda yüksək səviyyədə təhliletmə qabiliyyəti var. Ona görə də bizim Nizami barədə fikirlərimiz bir yəhudi aliminin qənaətləri heabına formalaşır. Halbuki, özümüzdə bu səviyyədə bir mütəxəssis olsaydı, onun qanındakı, genindəki kodlar Nizamini daha dərindən öyrənməyə imkan verərdi. Bu mənada Sayman bəyin potensialına çox ehtiyacımız var. O həmin qaynaqları oxuya da bilir, mətbuatda gedən məqalələri göstərir ki, lazımi təhlilləri apara da bilir. Ona görə bu istiqamətdə olan böyük boşluğu doldurmaq üçün Sayman bəyin geniş fəaliyyətinə ehtiyac var.
Bütün bu giriş
xarakterli yazıdan sonra indi də Sayman bəyin "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə irfan mövzusu ilə bağlı gedən
məqalələri barədə danışmaq istərdim.
Əhməd Qəşəmoğlu
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.- 9 dekabr.- S.30.