Knut Hamsunun torpaq sevgisi
Ana
torpaq... Üstündə ilk addımlarımızı
atdığımız, uğrunda canımızı fəda
etməyə hazır olduğumuz müqəddəs torpaq.
Qış yuxusundan oyanışını da toy-bayramla, səməni,
şəkərbura, paxlava ilə qarşılayırıq.
Bir parçası düşmən tapdağındadı deyə
rahat yaşaya bilmirik, yuxumuz ərşə çəkilir.
Doğmalarımızın orda qalan məzarları qədər
qəribdir Qarabağdan uzaqda dəfn olunan
yaxınlarımızın, əzizlərimizin məzarları...
Yurd həsrəti ilə yaşayanların doğulduğu
torpağı bircə dəfə görə bilmək istəyinin
azmı şahidi olduq?
Torpağın
müqəddəsliyini bir daha bilmək, dərk etmək
üçün bir də Knut Hamsunun "Torpağın bərəkəti"
romanını oxumaq gərəkdir. Yazıçıya
"Nobel" mükafatı qazandıran bu əsər torpaq
haqqında deyilmiş ən gözəl sözlərin məcmusudur
desək, yanılmarıq yəqin ki...
Romanın
əsas qəhrəmanları İsaakla İngerin torpağa
olan sevgisi, diqqəti oxucunu zəhmətin nəyə qadir
olduğuna inandırmaqla yanaşı zəhmətsevərliyə
də öyrədir. İsaak saatı günəşlə
bilən, quru kökə və keçi pendiri ilə nahar
edib, bulaq suyu içən bir qəribdir. Gəlib
çıxdığı kimsəsiz torpaqlar heç kimin
deyildi - kim ki, onun qədrini bilirdi, ona məxsus idi.
İsaakın idi - zəhmətkeş İsaakın. O, burada -
bu kimsəsiz torpaqlarda yaşamağa başlayır.
Özünə gün-güzəran qurur... Meşədəki
tozağacı ağaclarını doğrayıb havada,
günün altında qurudur, həm ağac kimi, həm də
təknə düzəldərək bir az aralıdakı
qonşu kəndə aparıb satır, azuqə və
yaşamaq üçün zəruri əşyalar,
avadanlıqlar alır. İsaak torpağı çox sevir,
onun qədrini, qiymətini bilir...
"Ehtiyac adama ağıllı
olmağı öyrədir"
Yazıçı
bunu düşünərək İsaakın da ehtiyac
üzündən necə ağıllı adam olduğunu
göstərir. O, çiynindəki ağır yüklə
yanaşı iki təkə, bir keçi də alıb gətirir
və beləcə heyvandarlıqla məşğul olmağa
başlayır. Qazma tikir. Qazmanın bir tərəfində
özü, o biri tərəfində heyvanları
yaşamağa başlayır. Gündüz keçiləri
açıb çölə, bayıra buraxır ki, otdan,
yarpaqdan yesinlər. Sonra başqa bir şey fikirləşir
İsaak. Taxtadan düzəltdiyi qabı çayın kənarına
elə yerləşdirir ki, içinə damcılayan su on
saata qabı doldurur. Sonra su ilə dolu qab
ağırlığa tab gətirməyərək
aşağı sallanır və samanlığa birləşdirilmiş
kəndirə ilişirdi. Beləcə üç bağlama
ot aşağı sallanır və heyvanlar yeyirdilər.
Yavaş-yavaş özünə zəhmətlə
gün-güzəran qurmağa başlayır İsaak. Boş
torpaqda həyat işığının gəldiyini görənlərdən
özünə köməkçi, mal-qaraya xidmət edəcək bir qadın
soraqlayır. Kimsəsiz torpaqlarda tək-tənha yaşayan
İsaaka kömək etmək əlbəttə, çətin
idi. Əvvəla ona görə ki, ən yaxın
yaşayış məntəqəsindən İsaakın yaşadığı
yer bir günlük yol idi. İkinci də tək-tənha, vəhşi
kimi bir həyat yaşayan kişiyə qulluq eləmək hər
qadının işi deyildi. Nəhayət, onun bu arzusu da
gerçəkləşir... İnger onun həyatına qədəm
qoyur. Yaraşıqdan uzaq, pinti kişi olan İsaak
dovşandodaq olduğuna görə adamlardan utanan, kompleksli
İngerlə yeni bir həyata başlayır...
İnger
İsaak kimi zəhmətkeş və qoçaq idi. Məhəbbət
onları zəhmətə bir az da bağlayır. Məsələn,
İsaak meşədə iri ağacları kökündən
çıxarıb gətirəndə İnger də
kartofların dibini yumşaldır... Günlərin bir
günü İnger qohumlarıgilə gedir. Gələndə
özü ilə bir inək gətirir. Əvvəlcə
İsaak İngerin inəyi qohumlarıgildən gətirdiyinə
inanmır. Amma sonra bu şübhələrin yersiz olduğunu
başa düşür. İndi onların "Qızıl inək"ləri
də vardı... Boğaz olan inəyi İngerin qohumları
vermək istəməsələr də o, inəyi alıb gətirə
bilir. Zəhmətkeş və qoçaq İsaak
yaxınlıqdakı kənddə odun daşıyıb
satır, un, siyənək balığı və lazım olan
digər ərzaqları alıb gətirirdi. Bir gün o,
kirşədə öküz, sonra isə at alıb gətirir.
Sirləri və planları barədə İngerə heç
bir məlumat verməyən İsaak sirr
dağarcığı olaraq qalır. Gün-gündən
kökələn, ağırlaşan İnger nəhayət,
yükünü yerə qoyur. Onun oğlu olur. Uşağa
Yelisey adını verirlər. İngerin qorxduğu şey
başına gəlmir: uşaq dovşandodaq olmur! İngerin
istəyilə alınan qutu indi beşik olmuşdu.
İsaak
sıx meşənin ağaclarını doğrayıb
yığırdı ki, sonra oduna ehtiyacı olanlara satsın
və əkin-biçin üçün yararlı sahənin ərazisi
çoxalsın. Artıq onları zəngin hesab etmək
olardı... Vaxtilə bataqlıq olan ərazi iki zəhmətkeş
insanın əməyi, zəhmətsevərliyi sayəsində
yavaş-yavaş xutora çevrilir. Bir gün İsaak yenə
evdən gedir və bu dəfə at və araba ilə
qayıdır...
"İllər
tezmi keçir? Hə, kim ki qocalıb, onun üçün
tez keçir" - deyir müəllif. Beləcə, günlər,
aylar bu minvalla ötüb keçirdi. Bu iki insanı həyata
bağlayan zəhmət onların
başını elə qatır ki, əsərboyu
yalnız onların əməksevərliyini və onun nəticələrini
görmək olur. Vaxt gəlir, kimsəsiz torpaqlara da sahib
çıxan tapılır. Sellanro adı verilən həmin ərazinin
sənədləşmə işi qaydasına
salınır...
İngerin xəyanəti
İki
övladı dovşandodaq olmadığı üçün
xoşbəxt və rəvan yaşayışına davam edən
İngerin üçüncü uşaqdan sonra həyatı
başqa məcraya yönəlir. İnger uşağı
dovşandodaq doğulduğuna görə öldürür.
İngerin daim kompleksi olduğu, onu adamlardan gizlənməyə
vadar edən dovşan dodaqları anadan balaya da
keçmişdi - onun üçüncü uşağı
da dovşandodaq doğulmuşdu. İnger körpəni
dovşandodaq olduğu üçün öldürür.
İsaak hadisəni bilsə də, min bir əziyyətlə
nail olduğu rahat həyatı alt-üst etmir. Əlbəttə,
mənfi obrazlar olmadan nə həyatı, nə də bədii
əsəri təsəvvür etmək olar. Dovşandodaq
olduğu üçün İngerə dovşan hədiyyə
edən və sonra onun tərəfindən möhkəm əzişdirilən
Olina da bu tiplərdəndir. Hadisədən şübhələnən
Olina bu xəbəri kəndə çatdırır və
İngerin həbs olunmasına nail olur. Cinayət cəzasız
qalmır. Altı il həbsdə yatan İnger orada
yazıb-oxumağı, tikiş tikməyi, insanlarla
davranmağı, mədəni rəftarı öyrənir.
Aşırımın o biri üzündə, qonşu xutorda
yaşayan qadınlar İngerdən paltar tikməyi öyrənir,
tez-tez onun yanına məsləhətlər almağa gəlirlər.
Həbsdən çıxdıqdan sonra zəhmətkeş,
sadə qadın obrazını soyunan İnger çox dəyişir...
Hətta o dərəcədə ki, mədən işçiləri
ilə rəqs edib əyləndikdən sonra ərinə xəyanət
edir. İtmiş boğaz qoyunu axtaran İsaak gəlib
İngerlə gənc teleqrafçını süpürgə
kollarının üstündə oturan zaman tapır. Və
beləcə, İnger ərinin ağır zəhmətlə
övlad böyütməyinə, ailə saxlamağına xəyanətlə
cavab verir. Həbsxanada xarici görkəmindəki
qüsurları aradan qaldıran İnger ağır zəhmətin
üzünün hər cizgisinə həkk olunduğu əri
İsaakı bəyənmir. Yazıçı İsaakı zəhmətin
simvolu kimi xarakterizə edir. İsaak zəhmətdən qopa
bilmir. İnger günahlarının bağışlanması
üçün dinə pənah gətirir, tövbə edir.
İsaakın zəhmətkeşliyini görüb xilas yolunu təsərrüfat
işlərində ona kömək etməkdə görür.
Xutorun başqa bir sakini Aksel də İsaakın taleyini
yaşamalı olur. Varvara da uşağını
öldürür, sonra isə İsaakın oğlu Yeliseylə
sevgi macərası yaşayır.
İsaakla
İngerin iki oğlu, iki qızı olur. Böyük
oğlanları Yelisey torpaqdan ayrılıb elm arxasınca
gedir. Yazıçı onun uğur qazanmamasını məhz
torpaqdan ayrılmasına bağlayır.
Əsərdə
Heysler adlı başqa bir qəhrəman da var ki, eynilə
"Səfillər"dəki Miriel, Jan Valjan kimi əməlisaleh,
xeyirxah əməlləri ilə seçilir. Heysler, zəhmətkeş
olduqları üçün İsaaka və Akselə rəğbət
bəsləyir, onlara həmişə köməklik göstərir...
Torpağı sevərək xoşbəxt
olmaq...
"Torpaq
- əgər uğrunda ölən varsa, vətəndir", -
deyirik. Əlbəttə, elədir. O, müqəddəs
olduğunu biz onun qayğısını çəkdikcə
göstərir - barını-bəhrəsini bizdən əsirgəmir,
yaşayışımızın təminatçısına
çevrilir...
Əsəri oxuduqca torpağın gücünü, qüdrətini bir daha görürsən. Bilirsən ki, torpaq tək qoynunda doğulub, gömülmək üçün deyil. O intervalda yaşamağı da torpağa əmanət etməli, onu sevməli, ondan bəhrələnməlidir insan.
Yazıçı Nobel mükafatına layiq görülən bu əsəri vasitəsilə oxucuya torpağı nəyə görə sevmək lazım olduğunu öyrədir, zəhmətlə xoşbəxt olmağın necə mümkün olmasını diktə edir.
Və sonda: İnsan beyni torpağa bənzəyir.
Torpaqda toxum əkdiyimiz kimi oxuduğumuz kitabları da beynimizə
əkirik. Tanrı hər ikisinə bərəkət versin...
Xuraman Hüseynzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 23
dekabr.- S.27.