Şopenin sonatası
Hekayə
Sevgi
haqqında şeir yazdığımı deyəndə Sevil
müəllimə dərindən ah çəkdi, eynəyinin
altındakı həyalı gözlərini bir az əvvəl
yarıya qədər su töküb pəncərə
qabağına qoyduğu güldana dikdi. Adətən
orda zərif güllər olurdu, bu dəfə isə güldan
çiçəksiz idi. Darısqal sinif
otağına pərişan sükut çökdü.
Bilmirəm, nədənsə onu, ağlamağa adət
etmiş yetim uşaqlara bənzətdim, boynunu bükdü, kədərli
baxışlarını məndən gizlətməyə
çalışdı. Və birdən, sanki divarların
qulaqları eşitməsin deyə:
- Musiqi və
sevgi - ikisi də eyni gündə doğulub, - ətrafa
pıçıldadı. (Hə, hə, ətrafa
pıçıldadı, mənə demirdi və deyəsən,
bir anlıq məni unudub öz-özünə
danışırdı.) - Onlar biri-birindən ayrı yaşaya
bilməzlər...
Bu, o zaman
baş verdi ki, mən həmin gün
Şopenin sonatasını öyrənməmişdim, yenə
çala bilmədim. Ona görə yox ki,
musiqini sevmirdim, ya da o sonatadan xoşum gəlmirdi. Ona görə ki, notu görən gözüm yox
idi. Not dəftərinə baxa-baxa pianoda ikiəlli
çalmaq mənim üçün tonqalda diri-diri
cızdağı çıxan o panteist italyan Brunonun əzabından
da betər idi.
-Axı sənin
musiqi duyumun var!- birdən-birə ovqatı
dəyişdi, yumşaq tərzdə
məni danlamağa başladı... -Niyə öyrənə
bilmirsən? Bəs buraxılış imtahanında
nə çalacaqsan? O boyda oğlansan, yeddinci sinifdə
oxuyursan! Bir sonata nədir ki, çala bilmirsən?..
Qız kimi qızardım, başımı
aşağı salıb susdum. Sevil müəllimə uzun, ağ barmaqları arasında
oynatdığı qələmini yavaşça yenə not dəftərinə
sarı tutdu. Onun nazik barmaqları, çəhrayı
laklı uzun dırnaqları mənim xoşuma gəlirdi;
onları görən kimi diqqətim yayınırdı.
Ürəyimdə dedim ki, nolaydı, bu zəhrimar sonatanı
onun dediyi kimi çalaydım.
-Təzədən
başla görüm, tənbəlin biri tənbəl!- yenə yumşaq səslə əmr elədi.
Başladım çalmağa. Sağ əlim klavişlərə
yatırdı, amma sol əl ilişib qalırdı. Həmişə eyni şeylər təkrar olurdu.
Bu dəfə də sol əldə ilişdim.
Sevil müəllimə incimiş halda "eeeee,
olmadı ki! Lya, lya, lya!.. Bemolları neylədin bəs, yedin?" - dedi,
özünü mənə sarı əydi, sol əlini sinəmin
tuşundan uzadıb qələmlə barmaqlarımın
üstünə üç dəfə vurdu. Mən onun nəfəsini,
sarışın saçlarının ətrini, yumşaq sinəsinin
həyəcandan, ya da əsəbdən tez-tez qalxıb-endiyini
və çiynimə
toxunduğunu hiss etdim, tər məni basdı.
-Bəs
evdə nə işlə məşğul olursan bütün
günü? Şeir yazırsan?- gözlərimin
içinə baxa-baxa bir qədər də səsini
qaldırdı. -Bəlkə o biri dərslərin mane olur, hə?
Ananı çağıracam... Görüm sənə
noolub belə?
İkimiz də susduq. Otağa həzin
sükut çökdü. Başımı
aşağı sallamışdım. Alnımda
puçurlanan tər damçılarını silmək
üçün dəsmal çıxartmaq istəyəndə
gördüm ki, Sevil müəllimənin gözləri yenə
dolub, sezməyim deyə, üzünü çevirib balaca
mizin üstündəki boş güldana baxır. Mən o güldanda bəzən qırmızı qərənfillər,
bəzən də bənövşə və yasəmən
çiçəklərini görərdim. Hərdən bu gülləri ona qısqanardım.
Axı hər dəfə sinif otağına girəndə
görərdim ki, o, bu güllərə xüsusi nəvaziş
göstərir; gah güldanı burnuna aparıb iyləyir, gah
yerini dəyişdirib günəş şüasaına tərəf
tutur, gah da onlara baxıb gülümsəyirdi. Düşünürdüm ki, yəqin o, gülləri
sevir. Bəlkə də bu, tamam başqa
bir sevgiydi, sadəcə mənim xəbərim yox idi. Amma güldan boş idi. Görəsən
niyə? Mən lap dilxor oldum. "Bircə
bu otaqdan tez çıxıb getsəydim!"
düşündüm.
-Axı sən
qiymət almasan mənim üçün də minusdu! Bilirsən
bunu?- Sevil müəllimə qəflətən mənə
sarı döndü. Gözlərinin qıraqlarındakı
qara tuş alma yanaqlarından
süzülürdü, deyəsən bundan heç
özünün də xəbəri yox idi. Aman Allah, necə
yaraşırdı ona! Qəribə də olsa,
indi heç bu otaqdan tez çıxmaq istəmirdim. Elə
istəyirdim ki, o, mənə bu cür acıqlansın, lap ana
südəmər körpəsinə necə
acıqlanırsa, bax eləcə...
-Deyəcəklər,
müəllimi pisdi!- o, davam elədi. -Nə
bilim... Sənə də attestat verməyəcəklər... Belə də şey olar? Vallah, birinci dəfədi
belə şagirdə rast gəlirəm... Bəs sən bu
yeddi ili musiqi məktəbində necə
oxumusan?
-Sevil
müəllimə...- istədim nəsə deyəm,
sözümü kəsdi.
-Yox, mənə
müəllimə demə... Daha mən sənin
üçün Sevil müəllimə deyiləm...
Gördüm ki, yenə kövrəldi, üzünü
çevirib nəmli gözlərini naməlum nöqtəyə
zillədi. (Görəsən o, nə axtarırdı orda?).
-Mən...
mən... musiqiçi olmayacam...
-Bə nə
olacaqsan?- Yenə qəflətən mənə
dönüb soruşdu.
Bilmədim nə cavab verim. Axı mən orta məktəbin
də yeddinci sinfində oxuyurdum. Əksər
yaşıdlarımdan fərqli olaraq hələ özüm
üçün müəyyənləşdirməmişdim:
kim olacağam... Heç
bilmirdim ki, nə üçün oxuyuram, ümumiyyətlə,
kiməm, nə üçün gəlmişəm həyata,
bu həyatdan nə istəyirəm, böyüyəndə,
daha doğrusu, orta məktəbi bitirəndən sonra hara gedəcəyəm,
nə üçün gedəcəyəm, necə
olacağam? Bircə ədəbiyyata və
kimyaya həvəsliydim. Atam deyirdi ki, sən
həkim olacaqsan, anam isə məni musiqiçi kimi görmək
istəyirdi, məni zorla musiqi məktəbinə qoydu ki, piano
sinfini bitirim, sonra da konservatoriyaya girim. O, xəyalında
məni məşhur pianoçu kimi təsəvvür edirdi. Atam anamın istəyinə mane olmadı; əlbəttə,
atama elə gəlirdi ki, musiqidənsə, dəqiq elmlərə
fikir vermək lazımdı.
-Kimyanı,
fizikanı, riyaziyyatı öyrən... Nə varsa, o fənlərdə
var... Dünya bu fənlərin üstündə qurulub,- deyə tez-tez qulaqlarımı doldururdu.
Sinif otağı doğrudan da çox darısqal idi, təxminən
beş-altı kvadrat metr olardı. Hündür
tavanı, bir pəncərəsi, ikilaylı qapısı
vardı. Qapını açan kimi
"Belarus" pianosunu, qarşısındakı daim
cırıldayan iki köhnə stulu görürdün.
Sağ tərəfdə, pəncərə qabağında
üstünə qırmızı ucuz çit parça sərilmiş
balaca miz də qoyulmuşdu. Pianonun arxa tərəfindəki
divarın sağ küncündən Şopenin, soldan isə
Üzeyir Hacıbəyovun iri portretləri asılmışdı.
Otağın divarlarının rəngi
solmuşdu, suvaqlar oyulub tökülürdü. Qəribə
də olsa, mən hər dəfə bu otağa girəndə
çox sehrli bir aləmə düşürdüm;
otaqdakı güllərin ətriylə Sevil müəllimədən
gələn qoxu
bir-birinə qarışaraq elə bir məstedici
aləm yaratmışdı ki, adam burda xumarlanmaq istəyirdi.
Mən hələ də o qarışıq qoxunu unuda bilmirəm...
Sevil müəlliməyə gül gətirən
oğlanı görməmişdim; məktəbdə
uşaqlar danışırdılar ki, o, qarayanız, arıq,
hündürboy cavan bir oğlandı, onlar
görüşürlər. Hətta onların öpüşdüklərini
də görmüşdülər. Danışırdılar
ki, oğlan hər dəfə ona gül gətirir, Sevil müəllimə
də bunun əvəzində oğlanı öpür. Həm
də nişanlanıblar... Düzü, bu
söhbətlərdən sonra tanımadığım və
görmədiyim o oğlana qarşı nifrətim, Sevil müəlliməyə
isə anlaşılmaz, kövrək və mənim
üçün indiyə kimi sirr qalan duyğularım
artdı. Əslində həmin gün
güldanı boş görəndə içimdə xəfif
bir sevinc hissi də oyandı. Düşündüm: nə
yaxşı oğlan gül gətirməyib! Lakin tezliklə
bu hisslərim də alt-üst oldu, sən demə, sevgilisinə
gül gətirən oğlanı əsgər aparıblar,
Əfqanıstana, güldan buna görə boş
qalıbmış! Sevil müəllimə də
nişanlısının məhz Əfqanıstana düşməsinə
görə ağlayırmış. Axı sovet
qoşunları əfqan torpağına girmişdi, orda
ölüm-dirim savaşı gedirdi! Hər gün də pis xəbərlər
eşidirdik; dünyanın düz vaxtında o mənasız
müharibə qurbanlarının sink tabutlarını gözləyirdik...
Bu dəfə
qısqanclıq hissləri mənim yeniyetmə qəlbimdəki
mərhəmətli, xeyirxah duyğulara üstün gələ
bilmədi, musiqi
müəllimimin göz yaşlarına qəlbən
acıdım, onun beləcə əzab çəkməsini
istəmədim.
-Hələ
bilmirəm... Ədəbiyyata həvəsim var...-dedim.
-Hə,
deməli şeir yazırsan?
-Ötən
həftə qəzetdə də çap ediblər...
-Belə
de... Gələn dəfə gətir
baxım...- o, maraqlanmağa başladı və bir qədər
də təəccübünü bildirərək əlavə
elədi. -Bu yaşda şeir yazmaq? Afərin sənə!
-Mənim
artıq on beş yaşım var!-
yaşımın üstünə bir yaş da əlavə eləyib
ürəkləndim. Sevil müəllimə
güldü. (Ah, o gülüş!).
Əlindəki qələmi pianonun dilləri üstünə
qoydu, nazik barmaqlarıyla səliqə ilə ütülənmiş
qırmızı pioner qalstukumun ucundan yapışıb
dartdı...
-On beş yaşın var? Hələ
pionersən? Bəs komsomola niyə
keçməmisən?
Pörtdüm. Düzü, yalan
danışdığıma peşiman oldum. Gərək
düzünü deyəydim... Otağa yenə həzin
sükut çökdü. Deyəsən
Sevil müəllimə buna fikir vermədi, arxasını mənə
çevirdi, eynəyini çıxarıb mizin üstünə
qoydu, əl çantasından yumurtaya oxşayan balaca
güzgüsünü götürdü, özünə
baxdı. Görünür,
üz-gözünü qaydaya salırdı, pambıqla
yanaqlarını sildiyini gördüm. Bir
qədər rahatlaşdım. O, mənə tərəf
dönüb stulunu lap yaxına sürüşdürdü.
-Gələn
dəfə bu qalstuku taxma! - dedi.-
Bığ yerin tərləyib, yekə kişisən, sənə
artıq bu qalstuk yaraşmır!
Bu
sözləri elə iltifatla dedi ki, içim əsdi,
başımı aşağı sallayıb daha heç nə
deyə bilmədim. Sonra o yenidən stulunu mizə
sarı sürütdəyib gündəliyimə nəsə
yazmağa başladı. Mən böyürdən
gözucu ona baxırdım; dizdən yuxarı arxası kəsik
yubkasının üstünə salınmış ağ krujevalı ipək koftası onun ətli
əndamına kip oturmuşdu, arxadan açıq-aşkar
görünən qara lifçiyi dartıldı. Mənə bir anlıq elə gəldi ki, kofta
yırtılacaq, o lifçik də qırılıb
açılacaq. Ürəyim
düşdü. Görəsən o, nə
üçün belə geyinib? Özünü
kimə göstərmək istəyir, hə?
Evə gələndən
sonra bütün gecəni bu barədə
düşündüm və həmin gündən də
yuxularım qaçdı...
Dörd ay ötdü. Mənə elə bil
ilahidən güc verildi və Şopenin sonatasını əzbər
çalmağa başladım. Nota baxmadan
çalırdım. İstəyirdim ki,
Sevil müəllimə hər yerdə məni tərifləsin
və yalnız mənim sonatam barədə
düşünsün. Amma nədənsə,
Sevil müəllimə buna bir o qədər də sevinmirdi.
Hər dəfə dərsin axırında mənə deyirdi:
-Bir qədər
diri ol. Daha canlı.... daha canlı ifa elə...
Buraxılış imtahanı həm də konsertdi...
Bakıdan da musiqiçilər gələcək... Sənin
qiymətin nə çalmağından yox, necə
çalmağından asılıdı... Mənim
ümidlərimi puça çıxartma, bildin?
Əlbəttə,
hiss edirdim ki, o, əvvəlki Sevil müəllimə deyil. Baxışları bir qədər sərt, bir qədər
də quru olmuşdu, yol çəkən gözlərini
tez-tez yarıya qədər suyu olan büllur şüşəli
çiçəksiz güldana dikirdi.
Buraxılış imtahanı günü bizim musiqi məktəbinin
konsert zalı adamla doluydu. Mən də o biri
uşaqlar kimi həyəcanlıydım. Görəsən
necə çalacağam? Hərə
öz növbəsini gözləyirdi. Elan
verilən kimi uşaqlar bir-bir səhnəyə
çıxırdılar; kimi royalda, kimi tarda, kimi də kamançada
ilboyu səylə hazırladığı bir əsəri
çalırdı. Zaldan gah gurultulu
alqışlar qopur, gah da beş-on nəfərin astadan əl
çalmaqlarını eşidirdim. Adətən
imtahan verən uşaqların müəllimləri qabaq cərgədə
oturardılar. Mən də
düşünürdüm ki, səhnəyə
çıxanda Sevil müəlliməni mütləq görəcəyəm
(o, hər ilin yekununda verilən konsertlərdə anamın
yanında oturardı), sonatanı daha ürəklə
çalacağam. Şopenin özü də qəbirdən
çıxıb gəlsə ha, elə çala bilməz!
Biz səhnə
arxasında olarkən tar çalanları royalda müşayiət
edən cavan müəllimələrdən biri kiməsə
dedi ki, Sevilin nişanlısı Əfqanıstanda həlak
olub, təcili Sumqayıta getdi. And olsun
bütün müqəddəslərin ruhuna, elə bil
başımdan qaynar su tökdülər. Sarsılıb
yerimdəcə qurudum. Ağlamaq istədim,
bacarmadım. Əllərim əsməyə
başladı. Axı mən bu sonatanı onun
üçün çalacaqdım! Məhz onun
üçün! Necə çalacağam?
İnan Allaha, bildiklərim də yadımdan
çıxdı və elə bu vaxt mənim adımı elan
etdilər. Qorxa-qorxa səhnəyə
çıxdım və royal arxasında oturmamış zala
göz gəzdirdim, qabaq cərgədə oturan anamı
gördüm, sevgi dolu gözlərini mənə zilləmişdi.
Böyründəki oturacaq isə boş idi: deməli, Sevil
müəllimə yoxdu!
Dünya-aləm başıma fırlandı və
heç bilmirəm ha vaxt royalın arxasında oturdum. Bircə bu
yadımda qalıb ki, o anlarda mənə qeyri-adi hirs gəlmişdi,
qəhərdən boğulurdum, acığımı dillərin
üstünə tökməklə çıxartmaq istəyirdim.
Sonatanı çalıb qurtaran kimi dik ayağa
durdum, gördüm bütün zal da ayağa qalxıb; əl
çalırlar, nəsə deyirlər,
qışqırırlar; hamı anamı təbrik edirdi.
Onun fərəhli simasını görəndə
isə gözlərim lap doldu. Evdə anam
danışırdı ki, sən səhnəyə
çıxanda elə bildim Şopenin özüdür, Paris
salonlarına girir, şəstlə, hikkəylə, bir qədər
də hirslə royalın arxasında oturur, barmaqlarını
zərblə klavişlərdə gəzdirir,
başını, çiyinlərini, əllərini,
bütün əzalarını musiqinin tempinə və ruhuna
uyğun oynadır, nəhayət, elə akkordlar vurur ki,
bütün Paris titrəyir. Mən isə heç nə demədim,
pərişan-pərişan başımı aşağı
salıb uzun müddət susdum...
O gündən
bir daha Sevil müəlliməni görmədim. Orta
məktəbi bitirib Bakıya gəldim. Təbii
ki, konservatoriyanın heç həndəvərinə belə
dolanmadım. Universitetdə oxudum, ədəbiyyat
yolunu tutdum. Yalan olmasın, altmış
ildi yol gedirəm, şairliyim hələ də başımdan
çıxmayıb. Hərdən yazı
yazmaq həvəsim gələndə Bakı küçələrini
dolaşıram.
Çoxdan idi ki, sevgi hekayəsi yazmaq istəyirdim, yaza
bilmirdim. Axı həmişə sevgi şeirləri
yazmışam, hekayəçilik sevdasında
olmamışdım. Necə oldusa, birdən-birə
könlümdən sevgi hekayəsi yazmaq keçdi və mən
süjet barədə düşünə-düşünə
bilmədim ha vaxt gəlib çatdım konservatoriyanın
qabağına. Üzeyir bəyin heykəlinə
baxdım, o darısqal sinif otağını xatırladım,
divardan asılmış portretləri, boş güldanı və
Sevil müəlliməni gözlərim önünə gətirdim.
Üzeyir bəyin heykəlinin böyründəki
oturacaqların birində əyləşdim, konservatoriyadan
çıxan cavan qız və oğlanlara tamaşa etdim.
Necə bəxtəvər görünürdülər!
Düşünürdüm ki, nə olaydı, Sevil müəlliməni
bir də görəydim, ona deyərdim ki, bax, mən o vaxt
sizin tapşırığınızı yerinə yetirdim,
Şopenin sonatasını diri çaldım... indi isə o
barədə hekayə yazmaq istəyirəm... Heç
özüm də bilmirəm niyə belə
düşünürdüm.
Bu nə
sirdi, bilmirəm, bəlkə Allah da bu sirdən xəbərsizdi:
bir də onda gördüm ki, o qapıdan bir qadın
çıxdı, qara şalvar, ağ
kofta geyinmişdi, çiynindən tünd qəhvəyi
çanta asmışdı. Bu, o, idi, Sevil müəllimə!
Əvvəlcə gözlərimə
inanmadım, qeyri-ixtiyari yerimdən sıçradım. İşə bir bax, bayaqdan onun barəsində
düşünürdüm. Gör neçə illər
keçib! Zalım qızı heç dəyişməyib!
Qırx beş il əvvəl necə
görmüşdümsə, eləcə qalıb! Bəlkə o deyil? Yox, odur, odur, eynəyi də
elə həminki eynəkdir! Heç dəyişməyib! İnsan əbədi cavan qala bilərmi? Yenə tərəddüdlər, yenə şübhələr
içində çaşıb qaldım. Yaxınlaşmaq istədim, dayandım. Uzaqlaşmaq istədim, yenə dayandım. Aman
Allah, o, mənə tərəf gəlir! Hə,
özüdür - yerişi, duruşu, o yan-bu yana
nazlı-nazlı baxması... Vallah, bu, möcüzədir!
Billah, bu sehirdi!
Yenə ürək eləmədim yaxınlaşmağa. O, mənim yanımdan
ötüb keçdi, gözücu da olsa, mənə tərəf
baxmadı. Düşdüm dalınca. Yenə fikir vermədi mənə. Yolu adlayıb o biri səkiyə keçdik. O
qabaqda, mən də onun dalınca. Ürək-göbəyimi
yemişdim, qorxurdum çağırmağa... Bizim
aramızda cəmi üç-dörd metr məsafə
vardı. Birdən çantasını
açdı, əl telefonunu götürüb qulağına
apardı, görünür, kimsə yaxın adamdı, zəng
vurmuşdu, gülə-gülə danışmağa
başladı. Doymuş qadın
gülüşüydü bu! Ah, mən necə amansız
söz işlətdim! Qadın heç vaxt, heç nədən
doymur! Qadın heç vaxt qocalmır! Qadın hər
yaşda gözəldi! Səsini də eşitdim, həmin səs
idi, ilahi! Yox, yüz faiz Sevil müəllimədir.
Axı mənim hesablamalarıma görə, indi Sevil müəllimə
məndən təxminən on yaş böyük
olmalıdır! Bəs hanı dizdən yuxarı, dalı kəsik yubkası? Qara şalvar geyinib!
Görəsən o gözəl, ağ
baldırlarını kimdən gizlədir? Ah! Yenə o ağ krujevalı ipək kofta! Bəs
o qara lifçik niyə görünmür? Görəsən nə
üçün belə geyinib? İndi
özünü kimə göstərmək istəyir, hə?
Yox, bu, o, deyil! İstədim geri dönəm,
özümü qovaq ağaclarının arasına verəm,
ürəyim dözmədi, elə bil kimsə mənə
pıçıldadı ki, onu çağır.
-Sevil
müəllimə!..- Qeyri-ixtiyari
qışqırdım.
Qadın qəflətən mənə sarı döndü. Onun uzun, ağ barmaqları arasında tutduğu telefon əsdi, eynəyinin altında görünən iri, həyalı gözlərini təəccüblə (həm də bir qədər soyuq-soyuq!) mənə dikdi.
-Sevil
müəllimə! Tanımadız?.. Mən...
Şopenin sonatası!.. Şooo...
Nitqim tutuldu.
Eynək iriydi, altındakı gözəl gözlər
də dipdiriydi. Qadının bəbəkləri daha da
böyüdü, azca sezilən qırışları bir qədər
büküldü; yanaqlar, dodaqlar, burun, çənə,
sarışın saçlar həminkiydi. Bəli, bu,
odur! Özüdür ki, var! Lap ürəkləndim.
O, qırx beş il əvvəl mənim
yuxularımı qaçıran uzun, nazik barmaqları
arasındakı telefonunu qulağından azca araladı, məni
ehtiyatla süzdü, sonra telefonu yenə qulağına
dayadı, gülə-gülə (bircə bu
gülüşü xatırlaya bilmədim! Sən
demə, qadının yalnız gülüşü dəyişirmiş!)
dedi:
-Azzz...
heç kimdi! Yoldan ötən yaşlı kişidi... Məni çağırdı. Dönüb
baxdım, dedim, görəsən məni hardan tanıyır?... Nəsə Şopen-filan dedi elə bil... Hə...
həəə... (daha
bir amansız gülüş qopdu!) Görünür, elə
bilib Jorj Sandam...
Daha heç nə eşitmədim. Çünki
mən artıq orda yox idim.
Kamran NƏZİRLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 30 dekabr.- S.6-7.