Sirli Abe
Sirli, qapalı,
həm də qeyri-adi üslublu, ədəbiyyatda yeni yol açan Kobo Abe. O, 1924-cü ilin
martında Yaponiyada doğulub. Yazıçı, dramaturq və
ssenarist. İkinci dünya
müharibəsindən sonra
incəsənətdə avanqardın
Yaponiya üzrə lideri. Onun mövzularının əsas mahiyyətini müasir dünyada insanın özünü
tapması təşkil
edir. "Qadın
qumluqda", "Özgə
sifət", "Yandırılmış
xəritə", "Gil divar"
əsərləri ilə
qızıl fonda
daxil olan yazıçı dəfələrlə
kinorejissorların da marağını cəlb
edib. Ötən əsrin 60-cı illərində rejissor Hirosi Tesiqahar adıçəkilən əsərləri
ekranlaşdırıb.
Yazıçı uşaqlıq illərini Mancuriyada keçirib. Səbəbi belə idi ki, 1940-cı ildə həmin bölgədə orta məktəbi bitirmişdi. İlkin təhsildən sonra yenidən Yaponiyaya qayıdıb. 1943-cü ildə Tokio İmperator Universitetinin tibb fakültəsinə daxil olub. Hələ tələbə ikən, 1947-ci ildə rəssam Mati Abe ilə ailə həyatı qurub. Lev Tolstoyun həyat yoldaşı kimi Mati Abe də onun əsərlərinin qaralamasını ağ vərəqlərə köçürər, həmçinin əsərlərinin teatrdakı dekorasiyası işinə köməklik göstərərmiş. Bəlkə 1948-ci ildə aldığı pis xəbər olmasaydı, Abe ədəbiyyata gəlməyəcəkdi. Universitetdən bildiriblər ki, "ümumi nəticəyə əsasən təhsiliniz kafi qiymətləndirilib. Məhz bu səbəbdən praktiki cəhətdən həkimlik fəaliyyəti ilə məşğul ola bilməzsiniz. Belə olan surətdə həyat yoldaşı Mati onu sakitləşdirib: "Həkimlik yoxdur, ədəbiyyat var". Doğru deyiblər ki, hər bir uğurlu kişinin arxasında dəstək verən həyat yoldaşı olar. Abe ömür-gün yoldaşının sözlərindən yaxşı mənada təsirlənib. Və 1947-ci ildə başladığı "Anonim şeirlər" külliyyatını davam etdirib. 62 səhifəlik kitabı öz hesabına dərc etdirməyə nail olub. İlk qələm məhsullarında Rilke poeziyasının və Haydeqqer fəlsəfəsinin sirayəti duyulub. Tənqidçilər əsasən Rilke və Haydeggeri çox vurğulayırdılar. Amma çox az sayda tənqidçilər onun ilk əsərinə nəzər yetirirdilər. Dünyanın əksər tənqidçiləri tanınmayanların əsərlərinə çox da nəzər salmır, bu həmişə belə olub. Elə ona görə də Kobo Abe yaradıcılığı qismən kənarda qaldı. Ancaq ona alman dilindən dərs deyən məşhur tənqidçi və filoloq Rokuro Abe yazıçının "Gil divar" əsərini nəzərdən qaçırmadı. Maraqlı fakt ondan ibarətdir ki, Rokuro Kobo Abe barədə yazarkən başqa tənqidçilər onu qınayıb: "Çox da tanınmayan və çox da güclü yazmayan gəncin tam təəssürat oyatmayan yaradıcılığına müraciət etməyiniz müəmma doğurur". Əlbəttə ki, tənqidçi Rokuro Abenin gəncdə tutduğu işığı az insan görə bilərdi. Bunun üçün geniş təxəyyülə malik oxucu olmaq da kifayət idi. Lakin ovaxtkı yapon tənqidçilər Kobo Abedə məhz nəyin gizləndiyini açmağı bacarmırdılar. Yaxın gələcək sübut edəcəkdi ki, tanınmış insan yanılmayıb. 3 cilddən ibarət "Gil divar" əsərindəki hadisələr tənqidçini mütəəssir hala gətirib. Gənc yapon doğma şəhəri ilə əlaqələrini kəsir, uzaqlara gedir, lakin mancuriyalı quldur dəstəsinə əsir düşür. Rokuro Abe əsəri "Müasir ədəbiyyat" jurnalının yaradıcısı Yutake Haniyə göndərir. Əsərin birinci cildi "İndividual" jurnalında dərc edilir. Yazıçının istedadını görüb onu "Gecə" adlı ədəbi birliyə üzv götürürlər. "Gil divar" əsəri isə Yutake Hani və bir neçə nəfərin köməkliyi ilə kitab formasında dərc edilir.
Kobo Abe sakit insan təsiri bağışlasa da, hərdən inqilabi çağırışlarla çıxış edirdi. Bu çağırışlar yalnız ədəbiyyata aid idi. O, ilk kitabının dərcindən sonra oxucularına müraciət etdi ki, gerçəkliyə qarşı protest etsinlər. "Gecə" ədəbi birliyində əsərlərini səsləndirən Abe getdikcə hiss etməyə başladı ki, bura sığmır. Bu, lovğalıqdan irəli gəlmirdi. Çünki öz ədəbi üslubu var idi və belə birliklər yaradıcılığı ilə uzlaşmırdı. Nəticədə 1950-ci ildə Hirosi Tesiqahar və Siniti Seqi ilə "Əsr" ədəbi birliyini yaratdı.
1951-ci ildə "Müasir
ədəbiyyat" jurnalında yazıçının
"Divar. S.Karmanın cinayəti" adlı povesti dərc edildi. Belə qeyri-ordenar əsər
yapon oxucusunda böyük iz buraxdı. Anlaşıldı ki, günçıxar
ölkənin yeni günəşi doğulub.
Fevralda dərc edilən povest geniş müzakirələrə səbəb
oldu. Elə həmin il
povest "Akutaqava"
mükafatına layiq görüldü. Bu mükafatı verənə
qədər münsiflər
heyəti arasında qızğın müzakirə
getdi. Tanınmış ədəbiyyatşünas və tənqidçi Kodzi Uno əsəri tənqid edərək Kobe
Abeyə "Akutaqava"
mükafatının verilməsini
lazım bilmədi.
Seçim zamanı digər
münsiflər Yasunari
Kavabata və Kosaku Takinin əsaslandırılmış çıxışları və
dəstəyi olmasaydı,
Kobo Abe "Akutaqava" mükafatına
layiq görülməyəcəkdi.
1962-ci ildə rejissor
Tesiqahara Abenin ssenarisi əsasında film
çəkdi. Filmin uğurundan sonra
daha 3 əsərinə
müraciət etdi.
Kobo Abenin kino
və teatr yaradıcılığı bununla
yekunlaşmadı. O, özünün
"Abe Kobo Studiyası" adlı teatrını yaratdı. Bu o demək
idi ki, yazıçı
dramaturji fəaliyyətlə
ciddi şəkildə
məşğul olacaq.
Aktyor və rejissor heyətinin toplanmasına da özü nəzarət etdi.
Kobo seçim zamanı
izah edirdi ki, onun teatrı
fəlsəfi xarakter daşıyır: "Siz
aktyorlar qeyri-adi oyunlarınız ilə teatr sənətinə yenilik gətirməlisiniz".
Eksperimental kollektivin çıxışını
təkcə Yaponiya tamaşaçıları izləmədi,
ölkə hüdudlarını
aşdı. 1979-cu ildə Abenin "Fil balası öldü" pyesi əsasında hazırlanan
tamaşa ABŞ-da nümayiş etdirildi.
Öz Vətənində olduğu
kimi Amerikada da Abe teatrının qeyri-ənənəvi çıxışı
geniş rezonans doğurdu və tənqidlərlə üzləşdi.
Ümumiyyətlə, Abe teatrının
səfər etdiyi ölkələrdə bu proses eyniliklə təkrarlanırdı. Söhbət tənqid dolu məqalələrdən gedir.
Tənqid tərifi üstələyirdi.
Bütün bunlardan bezən
Abe getdikcə vaxt ayırmadı və
1980-ci illərdə teatr
öz mövcudiyyətini
itirdi.
Abe hər zaman axtarışda olub. Bir üslub
yaradıb onun kölgəsində durmayıb.
Hər zaman dünya yazıçılarının əsərlərini oxuyub,
filosofların fəlsəfi
fikirlərini dərindən
araşdırıb. 1981-ci ildə Abe alman yazıçısı Elias Kanettinin yaradıcılığına
nəzər salıb.
Dostu
Donald Kin isə ona Kolumbiya yazıçısı
Qabriel Qarsia Markesin kitablarını oxumağı məsləhət
görüb. Kanetti və
Markesin əsərləri
Abedə elə bir təəssürat oyadıb ki, ədəbi birliklərdə
bu barədə danışıb, yazıçı
dostları ilə müzakirələr aparıb.
Hətta
dəvət edildiyi televiziya verilişlərində,
oxucularla görüşlərdə
də böyük məmnuniyyətlə adıçəkilən
yazıçıların yaradıcılığından
danışar, onların
kitablarını oxumağı
tövsiyə edərmiş.
Kobo Abe 1992-ci ilin dekabrın
25-də beyninə qan
sızması nəticəsində
qospitilizə olundu. Xəstəxanadan
qayıtdıqdan sonra
sağlamlıq durumu yaxşı olsa da, 1993-cü lin
yanvarın 20-də halı
yenidən pisləşdi.
Nəticədə yanvarın 22-də dünya 68 yaşlı işıqlı yazıçını
itirdi. Kendzaburo Oe xatirələrində
Kobo Abeni Kafka və Folknerlə bir siyahıda qoyaraq, onu dünya ədəbiyyatına inanılmaz
töhfə verdiyini yazdı. 1994-cü ildə
Nobel mükafatı alan Oenin xatirəsi belə bitirdi: "Abe bir az da yaşasaydı,
Nobel mükafatı alacaqdı".
Ölümündən sonra Abe daha çox araşdırma müstəvisinə keçirildi. Həyatındakı müxtəlif faktlar onu deməyə əsas verir ki, Abe həmişə yenilikçi olub. Məsələn, ilk dəfə məhz
o, 1984-cü ildən etibarən
yapon yazıçıları
arasında öz mətnlərini mətn prosessoru avadanlığında
yazıb. Onun musiqi
ehtirası isə həmişə fərqli
olub. "Pink Floyd"
qrupunun pərəstişkarı
olan yazıçı
Bel Bartokun da mahnılarını dinləyib. Yenilikçi Abe istehsal edilənlərin
ən birincisini alarmış. Yaponiya sakinləri
arasında yalnız
o, ilk dəfə sintezator
alıb və ifa etməyi öyrənib. Abe həm də fotoqrafiya ilə də məşğul olub. Onun fotoları neçə il əvvəl
nümayiş etdirilən
sərgidə baha qiymətə alınmışdı.
Yazıçı çəkdiyi fotoları
kitablarının illüstrasiyalarında
da istifadə edib.
"Qadın qumluqda",
"Gil divar" əsərlərinin
müəllifi Abeni digərlərindn fərqləndirən
əsas xüsusiyyət
onun qəhrəmanlarının
labirintə düşməsi,
oradan necə çıxmasına yönələn
fədakarlıqdır. Abe özünün yaradıcılığını
düz xətlə aparmayıb. Əyri yollar,
dolanbaclar, sonra ilkə qayıtmaq və məntiqi tutmaq. Məhz bu idi Abe yaradıcılığını daha maraqlı edən, bu günümüzdə
də tükəndirməyən.
Azər Qismət
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 30
dekabr.- S.31.