Qərb festivallarına bağlanmış
yolumuz
və ya Pənahi
"Dairə"ni qapatmasaydı...
Qərb festivallarına yol haradan keçir?
Bu sual Azərbaycanda
son dönəm aktuallaşıb. Çünki
dünya kinosu ilə tanış
olan azərbaycanlı
gənclər arasında
yetərincə potensiallı
ssenaristlər və rejissorlar boy verməkdədir.
Bu gənclər minimalist müstəvidə yetərincə
cəsarətli cəhdlər
etməkdədir. Təsüdüfi deyil ki, sözügedən
şəxslərin səsi
artıq Avropa festivallarından gəlməkdədir.
Bu gedişatla yaxın
illərdə Azərbaycanda
istehsal olunan bu tip filmlər festivalların yüksək
kateqoriyalarında nümayiş
olunacaq.
"Doqma 95"-in manifestində
qeyd olunduğu kimi - "texniki avadanlıqla, pulla film yaratmaq əsl sənət deyil, rejissor gördüyünü
çəkməli və
kompüter qrafikası,
güclü texnologiyadan
istifadə maksimum azalmalıdır" - bu gənclər də minimum
büdcə ilə - bəzən öz hesablarına az maddiyyat tələb edən səhnələrdən
ibarət filmlər ərsəyə gətirir.
Yetərli mütaliə və
film bazası olan bu kimi rejissorların
mənəvi potensialları
hesabına uğur qazanacaqları da şübhəsizdir.
* * *
Tanınmış İran rejissoru Cəfər Pənahinin
2000-ci ildə lentə
aldığı "Dairə"
filmi fonunda polemik bir mövzunun
sualı yaranır. Sual film üzərində
gəzişmələrin sonunda
bəlli olacaq.
"Dairə" filmi
Solmaz Qulami adlı İran qadınının doğum
evindəki durumu ilə başlayır. Qulaminin yaxını
olan bir qadın xəstəxananın
pəncərəsi qarşısında
doğuşun nəticəsini
gözləyir. Çox keçmir
ki, tibb bacısı pəncrəni
açaraq Solmaz Qulaminin yaxınlarını
səsləyir. Pəncərəyə yaxınlaşan qadına
"ay parçası kimi
bir qızın doğuldu", - deyən tibb bacısının üzündəki sevinci Solmazın yaxını olan qadının simasında görmək olmur. Olduqca kədərlənən bu
qadın tibb bacısından uşağın
qız və ya oğlan olduğunu
bir də dəqiqləşdirməyi xahiş
edir:
"Axı biz yoxlatmışdıq. Onun oğlu
olmalı idi".
Tibb bacısı növbəti dəfə pəncərəni açaraq
eyni xəbəri verir: "Xeyr, xanım, dünyaya gələn uşaq qızdır". Qadın isə
son dərəcə peşmanlıqla
pıçıldayır. "Yazıq Solmaz. Onu boşayacaqlar". Bunu deyən
çadralı xanım
pilləkənlərlə aşağı
düşməyə başlayır.
Səyyar çəkiliş üsulunda lentə alınmış filmin operatoru xanımı təqib edir. Həmin xanım aşağı düşərək küçədə
duran iki qadının yanından ötür. Bu zaman operator izlədiyi xanımı boş verib, küçədəki
qızların yanında
durur və filmin irəliləyən dəqiqələrində bizə
daha iki İran qadınının
hekayəti bəlli olur. Onlar həbsxanadan qaçıblar
və polislərdən
gizlənə-gizlənə bir vaxtlar həbsxana
yoldaşı olmuş
başqa bir xanımı axtarırlar.
İlk baxışdan kustar tərzdə çəkildiyi
görünən filmin
dramatik gücü dəqiqəbədəqiqə artır
və biz artıq filmdəki operator işinin
səliqəsizliyini unuduruq.
Budur,
operator (təbii ki, rejissor) artıq bu iki xanımın
da izini buraxıb onların küçədə rastlaşdığı
başqa bir İran qadınının
ardınca düşür.
Bu xanımın da İrandakı mental, sosial, ictimai qadağalardan doğan neqativ tarixçəsi
var. Beləcə, film zəncirvari
şəkildə bir neçə İran qadınını əhatələyir.
Sonuncu qəhrəman isə gecə saatlarında şəhərdə tək
dolaşdığına görə
polis tərəfindən yaxalanan
küçə qadınıdır.
Və
polis həmin qadını
saxlayaraq təcridxanaya
gətirir. Filmin kulminasiya
nöqtəsi isə bu mənzərə üzərindədir; küçə
qadını salındığı
kamerada bir küncə qısılır
və operator dairəvi
şəkildə (panoram)
içəridəki qadınların
üzlərini çəkir
və biz burada oturan bütün xanımları artıq tanıyırıq. Bu xanımlar
hamısı az öncə müxtəlif problemlərlə
dolaşan, operatorumuzun
obyektivinə tuş gəlmiş həmin İran qadınlarıdır.
Onları birləşdirən vahid "dəyər"
isə həbsxanadır.
Operator dairəvi çəkilişi həbsxana
kamerasında qoyulmuş
sonuncu, boş oturacaqda bitirir. Burada heç kəs əyləşməyib. Elə bu
zaman həbsxananın
dəhlizdəki telefona
zəng gəlir.
Nəzarətçi: "Kim, Solmaz Qulami? Yox, Solmaz Qulami adlı
şəxs burada deyil. Bura gələcək? Oldu, göndərin".
Bəli, operatorun bizə göstərdiyi o boş oturacaq da filmin
əvvəlində qız
doğan Solmaz Qulaminindir. Axı onun yaxını olan qadın filmin əvvəlində demişdi: "Solmazı boşayacaqlar". Çox güman
ki, artıq Solmaz boşanıb və küçələrdəki
sərgərdan həyatının
sonunda polislərə
yaxalanıb. Bir müddət
sonra o da, həbsxana kamerasındakı
boş oturacaqda əyləşərək İran
qadınının dairəsini
qapadacaq.
Bəli, Cəfər Pənahi İran qadınının
dairəsini bu filmində qapadır. İndi
isə keçək yuxarıda anonsu verilən polemik suala: "Cəfər Pənahi dairəni qapatmasaydı, nə olardı?". Yəni, o qadınlardan biri özündə güc tapıb stereotiplərlə
vuruşa bilsəydi, mənfi reallıqlara qarşı işıqlı
bir insan obrazı yarada bilsəydi və bununla da İranda
qadın kimi yaşamağın çox
da çətin olmadığını, nələrisə
dəyişməyin mümkün
olduğunu göstərməyə
çalışsaydı, film hansı dəyərlərə
xidmət edəcəkdi?
Təbii ki, Pənahi bu addımı atsaydı, onun filmi İrana həsr olunan, İranın sosial-ictimai problemlərinin daxildə həllinin mümkünlüyünü
göstərən Şərq
filmi olacaqdı. "Dairə" (Yəqin ki, bu zaman
filmin adı da "Dairə" deyil, məsələn,
"Dairəni dağıdan"
olacaqdı) filmi ölkəsinin neqativlərini
həll etməyə çalışan cəsarətli,
seçdiyi yolda nələrisə dəyişən
ziyalı İran qadınına həsr oluna bilərdimi? Təbii ki, bilərdi. Amma məsələ burasındadır
ki, bu zaman
film Qərb dünyasına
xoş gəlməyəcəkdi.
Pənahi "Dairə"ni qapatmasaydı, Qərb festivallarına aparan yolunu qapatmış
olacaqdı. Avropa Şərq filmlərində
mübariz, ağıllı,
işıqlı məqsədini
dövlətinin, cəmiyyətinin
inkişafına hədəfləyən
qəhrəmanlar görmək
istəmir. Qərb
Şərq dövlətlərinin,
böyük mənada
Şərq mədəniyyətinin
artıq çürüdüyünü,
bu gün-sabah məhv olacağını
isbatlayan "balaca Şərq adamları"nın taleyinə həsr olunan filmlər görmək istəyir. Hansı ki, bu filmlərdə
Şərq sivilizasiyasının
mədhi ola
bilməz. Məzlumlaşmış, Qərbdən nicat
gözləyən qəhrəmanları
təbliğ edən filmlərə isə Avropa festivallarında həmişə yaşıl
işıq yanır.
Belə filmlərdəki
istənilən qüsur
bağışlanar - səs,
görüntü effekti
ciddiyə alınmaz -
yetər ki, əsas kriteriya gözlənsin: "Öz
məzlum tarixçəni
çək. Bu tarixçə insan faciəsindən bəhs etsin. Məhrumiyətlərin görünsün, ey Şərq adamı!"
İndi isə qayıdaq bizim gənc rejissorların düşdüyü bu tələyə. Bizimkilər də Avropa festivallarında qiymətləndirilən filmlərdən dərs alır. Təbii ki, hədəf festivaldırsa, filmi festivalın qiymətləndirmiş olduğu mövzulara uyğun çəkmək lazımdır. Axı əksər rejissorların arzusu filmi ilə dünyada tanınmaqdır.
İndi biz
filmlərimizdə "dairəni qapatmalıyıq", yoxsa bizə təqdim olunan
bu dairədən özümüzə qalxan düzəldib Qərblə, qloballaşma ilə mübarizə
aparmalıyıq?
Sərdar AMİN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 8
iyul.- S.5.