"Don Kixot" barədə
düşüncələr
- Roman haqqında
kiçik traktat
Xose Orteqa-Qasset
Ədəbiyyat və fəlsəfə
sahəsində XX əsrin ən maraqlı şəxsiyyətlərindən
olan ispan filosofu Xose Orteqa-Qassetin (1883-1955) təliminin əsasını
tarixin fəlsəfəsi problemləri təşkil edir. Onun qənaətinə görə, insan
varlığının sirlərinə nüfuz etməyə
yalnız tarix imkan yarada bilər və tarixi idrak həyatı
dərk etməyin yeganə üsuludur. Özünün
"Sənətin dehumanizasiyası" və "Kütlələrin
qiyamı" əsərlərində o, fəlsəfədə
"kütləvi cəmiyyət" nəzəriyyəsinin əsas
prinsiplərini müəyyənləşdirmişdir. 1925-ci ildə nəşr
etdirdiyi "Sənətin dehumanizasiyası" əsəri
onu fəlsəfə və sosiologiya, eləcə də ədəbiyyat
sahəsində məşhurlaşdırmışdır.
Burada sənət əsərlərini üç əsas
növ üzrə təsnif etmək ideyası irəli
sürülmüşdü: populyar, qeyri-populyar və
"köklü şəkildə qeyri-populyar". Onun fikrincə,
sonuncu bölgüyə düşən əsərlər əsl
dəyərlərdir və bunlar heç vaxt populyar ola bilməz. X.O.Qasset
Debüssinin və Starvinskinin musiqisini, Pikassonun və
Brakın rəsmlərini, Coysun və Pirandellonun bədii
yaradıcılığını əsl dəyərlərə
aid edirdi.
"Kütlələrin
üsyanı" isə 1930-cu ildə
yazılmışdır. X.O.Qasset
bu əsərində XX əsrin əvvəllərində
Avropada meydana gəlmiş "kütləvi cəmiyyət"
anlayışının fəlsəfi konsepsiyasını əsaslandırmağa
çalışmışdı. O, belə hesab edirdi
ki, cəmiyyət siniflərdən deyil, azsaylı mənəvi
aristokratiyadan və çoxsaylı kütlələrdən təşkil
olunub. X.O.Qassetin qənaətinə görə,
hər bir normal cəmiyyət "seçilmiş
azlığa" (elitaya) və "kütlələrə"
bölünür. "Seçilmiş
azlıq" - özünün həyatını daha yüksək
estetik dəyərlərə uyğunlaşdırmağa daxili
tələbat hiss edən mənəvi aristokratiyadır.
Normal cəmiyyətdəki kütlə isə öz həyatını,
gün-güzəranını müəyyənləşdirmək
ixtiyarını "seçilmiş azlığa"
buraxır.
O, kütlə dedikdə hər
hansı konkret bir sosial təbəqəni və ya sinfi deyil,
insan yaşayışının üsulunu nəzərdə tutur və belə
hesab edirdi ki, varlı və kasıb olmağından, hansı
vəzifəni tutmağından, hansı mövqedə yerləşməyindən
asılı olmayaraq bütün ictimai təbəqələrin,
siniflərin içərisində kütlə var.
"Kütlə-insan" özü üçün həyat
layihəsi müəyyənləşdirmədən
ömür sürür. O, özünün başqaları ilə
bərabər gün keçirməsi, ideya, niyyət və
arzularının hamı tərəfindən qəbul
edilmiş standartlara uyğun gəlməsi ilə kifayətlənir və bundan
o tərəfi arzulamır. X.O.Qasset bunun səbəbini
texnikanın və liberal demokratiyanın inkişafında
görürdü. Belə hesab edirdi ki,
inkişaf etmiş texnika və liberal demokratiya adi insan və
ya "kütlə" üçün rahatlıq və
sosial asayiş təmin edir. X.O.Qasset öz
dövründəki vəziyyəti "hiperdemokratiya" kimi
səciyyələndirirdi. Bu şəraitdə öz
yerini sağlam sosial dinamikanın içində görən
kütlə səhnəyə çıxır,
özünün nələrə can atdığını və
zövqünü ortaya qoyur, "doğru olmamaq
hüququnu" təsdiqləyir. X.O.Qassetin fikrinə görə,
Yeni tarixə aid elm "praktik burjuaziyanın" məhsuludur
və "kütlə-insan"ın
formalaşmasında əhəmiyyətli rol oynayan da odur. Elmin inkişafı alim
üçün elmin müəyyən bir sahəsinin az hissəsini əhatə edən biliklə
kifayətlənmək imkanı yaradır və gerçəkliyin
interpretasiyası ilə maraqlanmağa yol vermir. İndi
dar ixtisasa malik alimlər dünya haqqında öz "bilikləri"
çərçivəsində mülahizə
yürüdürlər. X.O.Qasset onları
"kütləvi şüurun" ən qorxulu
daşıyıcıları hesab edirdi. Onun konsepsiyasına əsasən,
insanı "homo faber" kimi müəyyənləşdirmək
mümkündür. İstehsalçı mənası
daşıyan "faber" maddi məhsullar yaradan insanlara aid
edilən termin olsa da, mənəvi yaradıcılığa
da tətbiq olunur: "Roman necə yaradılırsa və ya
teatr tamaşası üçün pyes necə
yazılırsa, insanın özü tərəfindən kəşf
olunmuş bu həyat da o şəkildə yaradılır,
daha doğrusu, insan bunu həyat adlandırır... İnsan
öz həyatnın bu cür "kəşfindən"
sonra özünü özü yaradır..."
Sizə fraqmentlərini təqdim
etdiyimiz "Don Kixot" barədə düşüncələr. Roman haqqında kiçik traktat" əsəri
isə filosofun estetik görüşlərini əks etdirir.
Onun ədəbiyyat və sənət
haqqında mülahizələri XX əsrin estetik
düşüncəsinin ümumi mənzərəsində
xüsusi seçilirdi və bu gün də öz
aktuallığını saxlamaqdadır.
Gəlin
özümüzdən "Don Kixot"un
nə olduğunu soruşaq. Bu suala (əgər
sırf zahiri cəhətdən götürsək), adətən,
belə cavab verirlər ki, "Don Kixot" romandır və yəqin
haqlı olaraq onu da əlavə edirlər ki, özünün
yaranma vaxtına və əhəmiyyətinə görə
birinci yerdə dayanan romandır. Onu bizim zəmanənin
sevimli janrı olan müasir romanla doğmalaşdıran əlamətlərinə
görə "Don Kixot" indiki oxucuya az
həzz vermir. Köhnə kitabın vərəqlərinə
göz gəzdirə-gəzdirə hər yerdə yeni zəmanənin
ruhu ilə rastlaşırıq və bu, kitabı qəlbimizə
xüsusilə yaxınlaşdırır. "Don
Kixot" bizi Balzakın, Dikkensin, Floberin, Dostoyevskinin müasir
romanın bünövrəsini təşkil edən əsərləri
kimi həyəcanlandırır.
Bəs roman nədir?
Ola bilsin ki, ədəbi janrların mahiyyəti
haqqında mülahizələr dəbdən düşüb,
hətta çoxları bu cür sualları ritorik hesab edirlər. Elələri
də var ki, ədəbi janrların mövcud olmasının
özünü belə inkar edirlər.
Lakin biz dəb tərəfdarı deyilik. İnsan vurnuxmaları
içində firon sakitliyini saxlamaq cəsarətini üzərimizə
götürüb özümüzə sual veririk: roman nədir?
1. Ədəbi janrlar
Antik
poetika ədəbi janrlar dedikdə şairin riayət etməli
olduğu müəyyən yaradıcılıq
qanunlarını başa düşürdü - boş sxemlər,
muzanın zəhmətsevər arı kimi poetik bal
yığdığı xüsusi şanılar və pətəklər.
Mənsə ədəbi janrlar haqqında başqa
cür düşünürəm. Forma və məzmun
ayrılmazdır, poetik məzmun isə o qədər
azaddır ki, onu zorla mücərrəd normalara salmaq olmaz.
Buna baxmayaraq forma və məzmun arasında fərq qoymaq
lazımdır, çünki bunların ikisi də eyni şey
deyil. Flober
demişdi: "İstilik alovdan doğulduğu kimi, forma da məzmundan
doğulur". Düzgün metaforadır. Lakin
düzünü desək, forma orqandır, məzmun isə onu
yaradan funksiya. Başqa sözlə desək,
ədəbi janrlar elə poetik funksiyalar, elə istiqamətlərdir
ki, bədii yaradıcılıq onlarda yaranıb inkişaf
edir.
Məzmunla
(mövzu ilə) forma (həmin məzmuna xas olan ifadə vasitələrinin
arsenalı) arasında fərq qoyan müasir tendensiya mənə
bunların sxolastik qaydada bölünməsi qədər bəsit
görünür. Əslində, söhbət
istiqamətlə yol arasındakı fərqlə tam eyni olan
bir fərqdən gedir. Müəyyən
bir istiqamət seçmək heç də qarşıya
qoyulan məqsədə çatmaq demək deyil. Atılmış daş havada trayektoriya
cızır. Həmin trayektoriya
başlanğıc impulsun izahını, gedişatını,
həyata keçməsini əks etdirəcək.
Faciə müəyyən fundamental poetik məzmunun,
yalnız və yalnız faciəvi mövzunun
inkişafını əks etdirir. Deməli, məzmunda
olan formada da mövcuddur. Lakin məzmunda
niyyət və ya sırf ideya xarakteri daşıyan hər
şey formada nəsə ifadə edilmiş, qaydaya
salınmış və genişləndirilmiş kimi verilir.
Forma ilə məzmunun ayrılmaz xarakterini təşkil
edən də məhz budur.
Beləliklə, ədəbi janrlar haqqında mənim
anlayışım antik poetikanın irəli
sürdüyü anlayışın əksinədir; ədəbi
janrlar prinsip etibarilə bir-birinə birləşməyən
müəyyən baş mövzulardır, həqiqi estetik
kateqoriyalardır. Məsələn, epopeya poetik formanın
adı deyil, substansial poetik məzmunun adıdır, həmin məzmun
öz inkişafı və ya ifadə olunması zamanı
bütövlük qazanır. Lirika -
artıq dram və ya roman dilində deyilmişləri tərcümə
etməyin mümkün olduğu şərti bir dil deyildir,
lakin həm də söylənilməsi lazım gələn
bir şeydir, özü də bunu kifayət qədər tam
söyləmək üçün yeganə üsuldur.
Necə olur-olsun, sənətin əsas mövzusu həmişə
insandır. Bir-biri ilə birləşdirilməsi mümkün
olmayan və eyni dərəcədə tamamlanmış və
zəruri xarakter daşıyan estetik mövzular kimi başa
düşülən janrlar mahiyyətcə insanın ən
mühüm cəhətlərinin baxıldığı
geniş baxış bucaqlarından başqa bir şey deyildir.
Hər bir dövr özü ilə insanın əvvəlki
zəmanədə olduğundan əhəmiyyətli dərəcədə
fərqlənən yeni yozumunu gətirir. Daha
doğrusu, bunu özü ilə gətirmir, artıq həmin
yozum mövcud olur. Elə buna görə də hər
bir dövrün öz sevimli janrı olur.
3. Epos
Ən
azından bir mülahizə şübhə doğurmur:
keçmişdəki oxucunun "roman" kimi başa
düşdüyü sözün antik eposa heç dəxli
yoxdur. Bunların birindən digərini almaq roman
janrının dolaşıqlığının başa
düşülməsinə gedən yolu bağlamaq deməkdir:
mən XIX əsrdə romanın yaranması ilə
bağlı başa çatmış bədii təkamülü
nəzərdə tuturam...
Roman və epos mütləq əkslikliklərdir. Eposun
mövzusu - məhz keçmişdir. Epos
olub bitmiş bir dünyadan, mifik zamandan, heç bir tarixi qədimliklə
ölçülməsi mümkün olmayan dərin
keçmişdən bəhs edir. Bəlkə də yerli ehtiram
hissi Homerin qəhrəmanları və tanrıları ilə
müasir zəmanənin görkəmli şəxsiyyətləri
arasında zəif əlaqələr yaratmağa cəhd
etmişdir, lakin bu cür əfsanəvi yaxınlıq mifik
keçmiş ilə real indi arasındakı mütləq məsafəni
aradan qaldırmağa imkan yarada
bilməmişdir. Biz bu dibsiz uçurumun üzərində
nə qədər real dünənlər qursaq da, Axilles ilə
Aqamemnonun dünyası heç vaxt bizim mövcudluğumuz ilə
bir araya gəlməyəcək.
Biz zamanın irəli apardığı yoldan dönməyib
onlara heç vaxt çata bilməyəcəyik. Eposdakı
keçmiş bizim keçmişimiz deyil. Biz öz keçmişimizi nə vaxtsa olmuş indi
kimi təsəvvür edə bilərik. Lakin eposdakı
keçmiş istənilən indi ideyasını rədd
edir...
Əfsanənin kifayət qədər uzaqlığı
eposun obyektlərini dağılmaqdan qoruyur. Onları özümüzə
yaxınlaşdırmağın və onlara izafi gənclik -
indiyə aid gənclik verməyin qarşısını alan səbəblər onların həndəvərinə
qocalığın yaxın düşməsinə də yol
vermir. Homerin nəğmələri ona görə
əbədi təravət və ölümsüzlük ruhu
ilə səslənmir ki, onlar əbədi gəncdirlər, bu
ona görə belədir ki, onlar heç vaxt qocalmırlar.
Zaman keçdikcə hər şey ilə bizim
aramızdakı məsafə böyüyür, məsafə
böyüdükcə hər şey qocalır. Qoca hər
gün ixtiyarlaşır. Buna baxmayaraq
Axilles Platondan hansı məsafədədirsə, bizdən də
həmin məsafədə qalır.
13. Realist poeziya
Dağların və buludların görüntüsü
müəyyən canlıların formalarını göz
önünə gətirdiyi kimi, bütün şeylər də
öz inert maddiliyi ilə bizə sanki işarələr verir
və biz həmin işarələri yozuruq. Bu yozumlar bir yerə
toplanaraq obyektivliyi yaradır, real adlandırılan ilkin
obyektivliyin ikiqatı olan obyektivliyi. Əbədi konflikt də
buradan gəlir: hər bir şeyin "ideyası" və ya
"mənası" ilə onun "maddiliyi" bir-birinə
nüfuz etməyə can atır. Bu mübarizə
başlanğıclardan birinin qələbəsi ilə nəticələnir. "İdeya" qalib gəlib, "maddilik" məğlub
olanda biz təxəyyül aləmində yaşayırıq.
"Maddilik" qalib gələndə,
ideyanın dumanlı örtüyünü yırtaraq onu
udanda isə ümidlə ayrılırıq.
Məlumdur ki, görmə prosesi bizdə duyğunun təsiri
ilə yaranan ilkin obrazın predmetə tətbiqini əhatə
edir. Uzaqdakı qara nöqtə bizə gah qüllə,
gah ağac, gah da insan fiquru kimi görünür.
Görməni eyni vaxtda fəaliyyətdə olan iki şüa
hesab edən Platonla razılaşmaq lazımdır: onlardan biri
gözdən predmetə yönəlir, digəri predmetdən
gözə. Leonardo da Vinçinin bir adəti varmış:
şagirdləri daşların formasını, ifadə etdikləri
formaların müxtəlifliyini hissləri ilə başa
düşsünlər deyə onları daş hasarın
önündə saxlayırmış. Qəlbinin
dərinliyində Platonun tərəfdarı olan Leanardo
gerçəklikdə yalnız ruhu oyadan Parakleti
görürdü. Ancaq hər halda, məsafə,
işıq, rakurslar mövcuddur ki, onlarda hiss edilən şeylər
bizim yozum imkanımızı minimum səviyyəyə qədər
azaldır. Sərt və inert şey
bütün "fikirləri" inkar edir, bizim
qarşımızda özünün bütün təsəvvürlərdə
olan hər şeyə qarşı dayanan lal, amansız
maddiliyini təsdiq edir. Bax, realizm adlandırılan da
budur: şeylərin müəyyən məsafəyə
qoyulması, onların elə işıqlandırılması
və yerləşdirilməsi ki, sırf maddiliyə tərəf
çevrilmiş hüdudları seçilsin.
Mif həmişə istənilən poeziyanın, o
cümlədən də realist poeziyanın
başlanğıcıdır. Bununla belə, məsələ
bundadır ki, realist poeziyada biz mifi ondakı alçalma,
düşmə ilə müşayiət edirik. Realist poeziyanın mövzusu poeziyanı
dağıtmaqdır. Mən düşünmürəm
ki, gerçəklik sənətə öz inert
boşluğunu aktiv və mübarizə aparan stixiyaya
çevirməkdən başqa bir yolla daxil ola
bilsin.
Gerçəklik bizi maraqlandırmamalıdır. Onun ikiləşməsi isə
bizi ondan da az maraqlandırmalıdır.
Dediyim sözü bir daha təkrar edirəm: roman qəhrəmanları
cəlbedicilikdən məhrum olunublar. Bəs
onda nəyə görə onların necə təqdim
olunması bizi həyəcanlandırır? Məsələ
məhz belədir: bizi həyəcanlandıran real insanlar kimi
personajların özləri deyil, onların necə təqdim
olunması, başqa sözlə, onların geçəklikdə
necə olduqları barədə təsəvvürdür. Mənim
fikrimcə, bu fərq həlledici xarakter daşıyır:
gerçəkliyin poeziyası bu və ya digər şeyin
gerçəkliyi deyil, növ, "janr"
funksiyasının reallığıdır. Elə
buna görə də əslində, realist
yazıçının təsvir üçün hansı
obyektləri götürməyinin fərqi yoxdur. Təxəyyül orealı ilə əhatə olunan
hər şey maraqlıdır. Söhbət
ondan gedir ki, onun vasitəsilə sırf maddilik göstərilir. Və onda biz son instansiyaya,
qarşısında istənilən ideala (insanın sevdiyi və
təxəyyülündə yaratdığı hər
şeyin) insanın öz gücü ilə çatmasına
can atmasının dayana bilmədiyi nəhəng həlledici
gücə aid olanı görürük.
Bir sözlə, poetik realizmin mənasını mədəniyyətin
ziyan görməsi, bütün nəcib, aydın və
ülvi şeylərin ziyan görməsi təşkil edir. Servantes etiraf edir ki, mədəniyyət
bütün bu keyfiyyətləri ehtiva edir, lakin bütün
bunların hamısı, təəssüflər olsun ki, tək
bir saxtakarlıqdan ibarətdir! Fantastik şəbədə mədəniyyəti
taverna kimi hər tərəfdən əhatə edərək
şeylərin vəhşi və sərt, mənasız və
lal reallığına uzanır. Əlimizdən
kədərlənməkdən başqa heç nə gəlmir,
gerçəklik özünü bizə real kimi göstərir,
təkzibedilməz və heybətli şəkildə deyir ki,
"mən buradayam". Gerçəkliyin
gücü və yeganə mənası da onun əbədi
mövcudluğundadır. Mədəniyyət
xatirələr və vədlərdir, arzunun geri dönməyən
keçmişi və gələcəyidir.
Gerçəklik isə sadə və qorxunc "burada
olmaqdır". Mövcudluq, əmin-arxayınlıq,
inersiyadır. Maddilikdir.*
*Rəssamlıqda
realizmin istiqaməti daha aydın təqdim olunur. Rafael və Mikelancelo şeylərin formasını
çəkirlər. Forma həmişə
idealdır. Bu keçmişin obrazı və
ya bizim təxəyyülümüzün
yaratdığıdır. Velaskes şeylərdən
təəssüratlar axtarır. Təəssüratın
forması yoxdur və materiyanı - bu və ya digər obyektləri
təşkil edən atlası, kətanı, ağacı,
orqanik protoplazmanı nəzərə çarpdırır.
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 8
iyul.- S.24.