Mirzə Fətəlini Tiflisdə işə
kim düzəltmişdi...
Şahbaz Şamıoğlu
Ədəbi-bədii, elmi-mədəni, ictimai-siyasi fikir tariximizdə müstəsna xidmətləri olan böyük Mirzə Fətəli Axundzadənin mükəmməl elmi bioqrafiyasının hazırlanmasında onun özü tərəfindən 1874-cü ildə fars dilində qələmə alınan və ilk dəfə 1887-ci ildə "Kəşkül" qəzetinin 43-45-ci saylarında ixtisarla hissə-hissə dərc edilən "Bioqrafiyayi, yəni sərgüzəşti-kolonel Mirzə Fətəli Axundzadə" qiymətli mənbə hesab edilir. Görkəmli ədəbiyyatşünas F.Köçərlidən başlayaraq bütün tədqiqatçılar ədibin tərcümeyi-halını yazarkən istər-istəməz həmin mənbəyə istinad etmişlər. Öncədən qeyd edək ki, "Kəşkül"də dərc olunan avtobioqrafiya ixtisarla verildiyindən ilk dövrlərdə bəzi məsələlər tədqiqatçılar üçün qaranlıq qalmış, həmin ixtisardan xəbərsiz olan mühacir ədəbiyyatşünaslar (o cümlədən Ə.Cəfəroğlu, M.B.Məhəmmədzadə) isə əllərində olan həmin tam olmayan mətndən çıxış etdiklərindən müəyyən səhvlərə yol vermişlər. M.F.Axundzadənin vəfatının 50 illiyi ərəfəsində şəxsi arxivinin Tiflisdən Bakıya gətirilməsi ilə bioqraflar kifayət qədər zəngin material əldə etdilər və ortaya əhəmiyyətini bu gün də qoruyub-saxlayan xeyli araşdırma çıxdı. Hələ sağlığında ikən qiymətli saydığı hər bir əlyazmasının qeydinə qalan, bədii və elmi-fəlsəfi əsərlərinin mümkün qədər surətlərini çoxaldan, dostları ilə yazışmalarında gələcək nəsillərə çatması naminə məktublarını qorumağı tövsiyə edən M.F.Axundzadə bizim günlərimizə zəngin və səliqəli bir arxiv çatdıra bilmişdir. Apardığımız müşahidələr və təhlillər göstərir ki, nə qədər əvəzsiz və əhəmiyyətli olsa da, hər halda həmin arxiv ədibin bütün əlyazmalarını əhatə etmir, bu və ya digər səbəblərdən arxivdən kənarda qalan materiallar vardır. Böyük ədibin bioqrafiyasını yazmaq üçün bizə onun bədii əsərləri, zəngin epistolyar irsi - müasirlərinə göndərdiyi ictimai-elmi əhəmiyyətə malik məktubları da mötəbər məlumatlar vermək gücündədir. Çox maraqlıdır ki, M.F.Axundzadə bir çox hallarda istər ədəbi-bədii, istərsə də epistolyar irsində vacib hesab etdiyi bəzi məqamlar barədə nədənsə açıq və ətraflı danışmamış, sadəcə, bizlərə həmin məqamların parollarını ötürməklə kifayətlənmişdir. Bu da "sirli Mirzə Fətəli"nin daha bir manerasıdır. Belə "parol"lardan birinə ilk qələm məhsulu sayılan "Zəmanədən şikayət" qəsidəsində rast gəlirik. Bioqraflar həmin qəsidəyə əsaslanaraq gənc Fətəlinin arzusunda olduğu Tiflisə gəlib rəsmi dövlət qulluğuna girməsində görkəmli şair-mütəfəkkir, həmin dövrdə Qafqaz canişinliyində tərcüməçi işləyən polkovnik A.Bakıxanovun xüsusi rolunu qeyd edirlər. Bu, nə qədər əsaslı fikirdir? Parol "Bakıxanov"dur? M.F.Axundzadənin bioqrafiyasında önəmli detal olduğundan məsələ üzərində bir qədər ətraflı dayanmağı zərurəti sayırıq.
... M.F.Axundzadənin ilk əsəri hesab edilən "Zəmanədən şikayət" qəsidəsini görkəmli ədəbiyyatşünas alim Məmmədağa Sultanov taparaq üzə çıxarmış, fars dilindən Azərbaycan dilinə tərcümə edərək, 1954-cü ildə Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının "Məruzələr"ində "M.F.Axundovun yeni tapılmış bir şeiri haqqında" adlı mükəmməl ön sözü ilə çap etdirmişdir. Əlyazmasında sərlövhəsi olmayan qəsidəni M.Sultanov əsərin ruhuna uyğun olaraq "Zəmanədən şikayət" adı ilə dərc etdirmişdir. Bundan sonra qəsidə dəfələrlə M.F.Axundzadənin çap edilmiş külliyyatlarına salınmışdır. Klassik Şərq şeiri ənənəsi əsasında yazılmış avtobioqrafik səciyyəli qəsidənin şərti olaraq birinci hissəsində qəhrəmanın - gənc müəllifin əhval-ruhiyyəsi təsvir olunur. Gənc şairin könlü dərdli, ürəyi nalan, şərabı göz yaşları, badəsi gözünün peymanəsidir. Bu da səbəbsiz deyildir. Kiminlə ünsiyyət qurursa, ondan pislik görür, vəfa umduqlarından cəfa çəkir, ümidlə baxdığı dostlarının xor baxışları ilə üzləşir. Həyatdan bezdiyi anlarda daxili bir səs ona bu qəm yuvasından qaçıb uzaqlaşmağı, Tiflisə getməyi məsləhət bilir. Bundan sonra qəsidənin şərti ikinci hissəsi başlanır...
Ədib "Səbuhi" təxəllüsü ilə yazdığı bu qəsidənin şərti ikinci hissəsində Tiflisdə yaşayan bir nəfəri mübaliğəli şəkildə mədh etmişdir. M.Sultanov həmin şəxsin kimliyinin hələlik bəlli olmadığını yazmışdır: "Lakin şübhə etməmək olar ki, bu şəxs Mirzə Fətəlinin həyatında çox böyük rol oynamış və onun sonrakı yüksək mövqeyə çatmasına yaxından yardım etmişdir". Görkəmli axundzadəşünas Feyzulla Qasımzadə də həmin "bilikli bir fəzilət sahibi və alim"dən bəhs etsə də, onun kimliyi barədə dəqiq heç nə deməmişdir. M.F.Axundzadənin həyat və yaradıcılığına dair qiymətli tədqiqatlar aparmış Nadir Məmmədov isə qəsidədən çıxış edərək qəti bir inamla hökm vermişdir: "Ədəbiyyatşünaslarımızın yekdil olaraq göstərdikləri kimi, gənc Fətəlinin təsvir və təqdir etdiyi bu ziyalı həmin illərdə Tiflisdə dövlət qulluğunda olan görkəmli Azərbaycan alimi və şairi A.Bakıxanovdur". Tədqiqatçı Çingiz Qacar da tədqiqatlarından birində gənc Fətəlinin 1834-cü ilin noyabrın birində məhz A.Bakıxanovun təqdimatı əsasında canişinlikdə işə başladığını yazmışdır Beləliklə, ədəbiyyatşünasların əsər üzərində təhlillərindən belə bir mənzərə yaranır: birincisi, müəllifin qəsidədə mədh etdiyi ("görüşdə Rumidən artıq, məqamı Şəmsdən yüksək, fənni-hikmətdə İbn-Sinadan böyük, Səbhanı xəcalətdə, Xaqanini heyran qoyan") şəxs həmin dövrdə canişinlikdə qulluqda olan A.Bakıxanovdur; ikincisi, gənc Fətəli canişinlikdə işə A.Bakıxanovun təqdimatı əsasında götürülmüşdür.
Qəsidədə mədh olunan şəxsin A.Bakıxanov ola biləcəyini yəqin edən, yaxud bunu birmənalı şəkildə təsdiqləyən tədqiqatçıların, əlbəttə, öz arqumentləri vardır. XIX əsrin otuzuncu illərində Tiflisdə yaşayan azərbaycanlı ziyalılardan bəhs edərkən göz önünə tam təbii olaraq dərhal A.Bakıxanov gəlir. M.Ş.Vazeh və İ.Qutqaşınlı Tiflis ədəbi mühitinə daxil olana qədər bu mühitin bütün mənəvi yükünü A.Bakıxanov təkbaşına daşımış, gürcü və yenicə formalaşmaqda olan rus ədəbi-mədəni mühiti ilə əlaqələri o, qurmuşdur. O, canişinlikdə yeganə azərbaycanlı olaraq məsul vəzifə tutmaqla yanaşı, məşhur şair, tərcüməçi, filosof kimi tanınmış, böyük nüfuza malik olmuşdur. A.Bakıxanovun bütün bu keyfiyyətləri və göstəriciləri, qəsidədəki mədhlərin ona tamamilə yaraşması, şübhəsiz ki, bu məsələdə tədqiqatçıların diqqətini birinci növbədə onun üzərinə yönəltməlidir və yönəldir. Lakin tamamilə əks-arqumentlər də vardır və bunlar tədqiqatçıların qənaətlərini və mülahizələrini qüvvədən salmaq gücündədir. Nədənsə tədqiqatçılar bu vaxta qədər qəsidədə A.Bakıxanova aid ola bilməyəcək bir neçə misraya diqqət yetirməmişlər. Məsələn, "Qəza həqdən gətirmişdir ona qaziliyə fərman" (seçmə bizimdir - Ş.Ş.) misrası qəsidədə söhbətin, ümumiyyətlə, A.Bakıxanovdan getdiyini şübhə altına alır. Üstəlik diqqət yetirəndə aydın olur ki, Səbuhi bu misrada həmin şəxsin dini vəzifəyə təyin olunması ilə bağlı verilmiş fərmana işarə etmişdir. A.Bakıxanov isə heç vaxt dini vəzifəyə təyinat almamışdır... Yaxud aşağıdakı beytə nəzər salaq:
"Bütün qazilər ondan bil, alarlar
təfsirin dərsin,
Ona Qaziyyi-Beyzavi
olar şagird-əlif,
beyxan".
Beytdən görünür ki, həmin şəxs kifayət qədər dərin dini bilgilərə malik olmuşdur ki, müəllif hətta Beyzavini onun "şagird-əlif"i adlandırmışdır. Tədqiqatçıların
diqqət yetirmədikləri
bu beytdə adı çəkilən
əl-Beyzavi əbd
Allah bin Omar (?-1291) Quranın görkəmli müfəssiri
olmuş, Atabəy Abubəkr dövründə
(1226-1260) yaşamış Fars böyük qazısının
oğlu olub, Şirazda qazılıq etmiş, sonra Təbrizə köçmüş
və orada vəfat etmişdir. O,
"Ənvar əl-tənzil
və əsrar əl-tavil" kimi çox məşhur əsərin müəllifidir
və həmin əsər uzun illər Şərq və Qərb alimlərinin diqqət mərkəzində olmuşdur.
Beləliklə, aşkar görünür
ki, Səbuhi (Fətəli) qəsidədə
məhz "qaziliyə
fərmanı həqdən
gələn" bir
din xadiminə işarə
etmişdir. Odur ki, Fətəlinin mədh etdiyi, tədqiqatçıların
yazdığı kimi,
sonralar onun həyatında mühüm
rol oynayan bu xeyirxah insanı
din xadimləri arasında
axtarmaq zərurəti
yaranır. Diqqət isə
istər-istəməz həmin
dövrdə Tiflisdə
yaşayan Məhəmmədəli
Hüseynzadənin üzərinə
yönəlir. Çünki həmin dövrdə Tiflisdə Məhəmmədəli
Hüseynzadə səviyyəsində
ikinci bir müsəlman din xadimi tanımırıq. Odur ki, qəsidədə adı çəkilməyən həmin
şəxsin Qafqazın
birinci şeyxülislamı
Axund Məhəmmədəli
Hüseynzadə (1760, Salyan-1852, Tiflis) olduğunu söyləyə
bilərik. M.F.Axundzadənin Tiflisə ilk dəfə getdiyi zaman (1834) Şeyxülislam Axund Məhəmmədəli Hüseynzadə
bu şəhərdə
kifayət qədər
böyük nüfuza
malik idi. Tiflisdəki Şah Abbas məscidinin rəisi və baş axundu olan Məhəmmədəli
Hüseynzadə Bağdad
Universitetinin ilahiyyət
və tarix fakültələrini bitirmişdi.
Tədqiqatçıların yazdığına görə, onun Şeyx Şamillə dostluq əlaqələri olmuşdur. Qafqazı yenicə fəth
etmiş çarizmin diyarda sözü keçən, müsəlmanlar
arasında xüsusi hörmət və ehtirama malik şəxsləri yaxına
çəkməyə ehtiyacı
vardı. Odur ki, Qafqazda dini məsələləri
nəzarətdə saxlamaq
üçün 1823-cü ildə yaradılmış
şeyxülislam postuna
Axund Məhəmmədəli
Hüseynzadə gətirilmişdir.
Bizcə,
qəsidədə "Qəza
həqdən gətirmişdir
ona qaziliyə fərman" misrası da həmin təyinata
bir işarədir.
Qəsidə həmin
təyinatdan cəmi bir neçə il sonra
yazılmışdır. Axund Məhəmmədəli
Hüseynzadə 1846-cı ilə
qədər Qafqazın
şeyxülislamı olmuşdur
(1872-ci ildən rəsmən
Ruhani idarəsi yaradılmışdır - Ş.Ş.).
O, böyük ilahiyyatçı
olmaqla yanaşı, milli təəssübkeşliyi
ilə də seçilmişdir. M.F.Axundzadənin
mənəvi atası
Axund Hacı Ələsgərin də dövrünün nüfuzlu
ilahiyyat alimi və din xadimi olduğunu nəzərə
alsaq, onun şeyxülislam Axund Məhəmmədəli Hüseynzadə
ilə şəxsi tanışlığının mümkünlüyünü, üstəlik,
gənc Fətəlini
baron Rozenə məhz
şeyxülislamın (Bakıxanovun
yox!) təqdim etdiyini söyləmək olar. Baron Rozenin
tanımadığı Axund
Hacı Ələsgəri
və gənc Fətəlini dərhal və ehtiramla qəbul etməsini qətiyyən təsadüfi
saymaq olmaz. Ədibin tərcümeyi-halındakı
bu cümlələr çox şeylərdən
xəbər verir:
"Bilmirəm hansı
bir dil ilə
bu sərkarın, yəni baron Rozenin yaxşılıqlarını zikr
edib, şükrgüzarını
yerinə yetirim. Mələk xasiyyətli bu əmir ikinci atamın iltimasını fövrən qəbul edib, iltifat və
mərhəmətlərini mənim haqqımda zahir qıldı ki, onları vəsf etməkdə acizəm".
Bu ehtimalı qüvvətləndirən başqa
nüanslar da vardır. Məlumdur ki, A.Bakıxanov
1832-ci ildə ikiillk məzuniyyət götürərək
Avropa və Rusiyaya səyahət etmişdir. 1834-cü ilin iyulunda A.Bakıxanov
Peterburqdan Odessa yolu ilə Tiflisə qayıtmış və Qubaya getmişdir. Deməli, M.F.Axundzadə ilk dəfə
Tiflisə gəldiyi dövrdə A.Bakıxanov
ümumiyyətlə, şəhərdə
olmamışdır. Digər
tərəfdən, baron
Rozen A.Bakıxanova olduqca soyuq münasibət
bəsləmiş, demək
olar ki, ona inanmamış, hətta barəsində Peterburqa müvafiq idarələrə yazılı
məlumatlar göndərmişdir.
Hətta
onun A.Bakıxanovun
"Gülüstani-İrəm" əsərinin çap edilməsinə əngəllər
törətdiyinə dair
məlumatlar da vardır. Bəlkə də, elə
bu cür münasibət A.Bakıxanovun
ömürlük məzuniyyətə
çıxmaq barədə
qərar qəbul etməsinə gətirib çıxarmışdır.
Beləliklə, yekun olaraq qeyd edə bilərik ki, "Zəmanədən şikayət" qəsidəsində mədh olunan anonim şəxs Qafqazın ilk şeyxülislamı Axund Məhəmmədəli Hüseynzadə olmuşdur. Axund Məhəmmədəli Hüseynzadə üçüncü şeyxülislam, M.F.Axundzadənin yaxın dostu və sirdaşı Axund Əhməd Hüseynzadənin (1812-1887; şeyxülislamlığı: 1862-1884) əmisi və qayınatası idi...
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 8
iyul.- S.30-31.