Duyğular şəhərinin şairi
Əlizadə
Nurinin poeziyası haqqında düşüncələr
Qeyri-adi deyim tərzinə, qeyri-adi metaforalara müraciət başlanğıc mərhələ, poeziya məkanına adlamaq üçün gərəklidir. Bəs qalmaq necə? Bax, bu ciddi məsələdi. Şairin ömrü və onun poeziyada çevrələdiyi ərazi burdan başlanır. Bu, həm də şairin nə qədər özü olması, özü olaraq qala bilməsi məsələsini gündəmə gətirir. Qələmin işlək, yaşın müdrik çağında şairin qəribəliyə can atan manevrlərinin yerini sadəlik və onda ifadə olunan monumentallıq tutmursa, poetik sözlə mənəvi-ruhsal irtibat baş tutmamışdır demək... Məsələn, içi mən qarışıq yəqin çoxumuz Əlizadə Nurinin şeirlərində 90-cı illərə qədər artıq poeziya səmasında parlayan şeirlərin təsirini axtarmışıq. İndi düşünürəm ki, buna əsas verən başlıca səbəb həmin dövrdə bütün şeirlərin ruhuna çökən ağrı, hüzn simvolikası olub ki, bu ovqata köklənən əksər şairləri eyni poetik sferada dəyərləndirməyə imkan yaradıb. Bu gün isə tamam başqa qənaətdəyəm və bu qənaəti hasilə gətirən Ə.Nurinin son zaman ard-arda çap etdirdiyi silsilə şeirlərdir. Onlar Ə.Nurinin bədii-estetik düşüncəsində gedən təbəddülatları, inkişafı daha aydın nümayiş etdirir. Bu, daha çox fikrin, düşüncənin dərinləşməsi hesabına baş tutur əlbəttə. Burada diqqət çəkən Ə.Nurinin yalnız epik təhkiyəyə meyl etməsi deyil, əksinə, illərlə qələm işlətdiyi lirik şeirlərində həm mövzu genişliyinə, həm də fikrin estetik siqlətinin qorunmasına nail olmasıdır. Daim yenilənən modernistik şeir axtarışları, ekzistensial ovqat, metafizik düşüncə Ə.Nurinin poeziyasında getdikcə daha qabarıq formada ifadəsini tapır.
XX əsrin sonu şeirdə nəsrləşmə prosesinin getdiyi zaman kəsimidi. Bu, poeziyada gedən modernizə axtarışları ilə bağlı deyil, zənnimcə. Həm də yeni nəsr zamanının başlanması ilə əlaqədardır. XX əsrin əvvəllərində də belə bir proses getmişdi. Uzun illər şeir üstündə yol gələn, gəlişən poetik düşüncə tədricən yerini nəsrə vermiş, buna zəmin elə poeziyanın öz içində yetişmişdi. H.Cavidin, M.Hadinin şeirlərindəki kiçik süjetlər yetişən yeni nəsrin çalarlarını daşıyırdı özündə. 90-cı illərdə də şeirdə nəsrləşmə prosesi vüsət aldı. Amma bir qism şairlər oldu ki, onlar sözün poetik ecazını qorumağa nail oldular. Ə.Nuri yeni düşüncəni poetik şeirin imkanları hesabına gətirənlərdən oldu. Və daha əsası, onun poeziya qanunlarında bütün anlayışlar, bütün dəyərlər yerində, məqamında qaldı. Dövrün irəli çəkdiyi və yenilik adına deqradasiyaya uğratdığı bir çox məfhumlar - Tanrı, vətən, sevgi, qadın və s. bu poeziyada əzəli ucalığını qorudu. Dəyərlər baqi qaldığına görə ironiya bu poeziyaya yad oldu, metafizik başlanğıc sabitliyini qoruduğuna görə çözümsüz kədər bura yol tapmadı. Əvəzində düşüncə dərinləşdi, səsin düşən amplitudası əvəzində fikrin siqlətini gücləndirdi. Bu gün, Ə.Nuri imzası hüzn simvolikasına bürünmüş sevgi, dünya, Tanrı obrazlarına müraciətin yeni forma və məzmun çalarlarını hasilə gətirməklə çağdaş dövrün narahat üslub axtarışlarında poetik fərdiyyət kimi sabitləşməkdədir.
Ə.Nuri poeziyaya hansı ovqatda qədəm qoyub, demək çətindi, amma zənn edirəm 80-ci illərin sonlarında ölkədə və dünyada gedən kardinal dəyişikliklər onun da şair duyumuna təsirsiz ötüşməyib. Hər halda şeirləri belə deyir. Bu şeirlərin hər birinin alt qatında sonsuz hüzn boy verir, sevgi üçün yaşanılan əzabdan, vətən üçün duyulan narahatlıqdan savayı, bir də dünya üçün, ümumən, insanın sabahı, gələcəyi ilə bağlı intəhasız düşünməyin ağrısıdır bu. Təbii ki, müharibə gerçəkləri və keçid dövrünün məşum olayları onu taleyindən keçirən yazarın dünyaduyumunda və həyata baxışında pessimist çalar diktə etməliydi. Ə.Nurinin də şeirlərində şüuraltına dəyən hər cür ictimai-siyasi, sosial, mənəvi-psixoloji və ekzistensial zərbələrin nişanəsi gözə dəyir. Bu şeirlər bir az da zamana qarşıdır əslində. Ona görə zamanın öz ardınca gətirdiyi bütün süni yenilikçi cəhdlər bu poeziyada yalnız forma baxımından deyil, həm də məzmun planında dövriyyəyə qatılmır. Çünki bu poeziyanın öz mövzu-problematika dairəsi, öz dəyərlər sistemi var. Məsələn, bu şeirlərdə insanın tale, qədərlə söhbətini duyub hiss eləmək var, ona qarşı çıxmaq meyli yoxdur amma. Sevginin, dərdin əlindən yanıb-yaxılmaq var, bu hissə dönüklük yoxdur amma. Burda ağrıların şəklini görmək olar, amma bu ağrı insanı müdrik bir məqama yetirməklə sonuclana bilər yalnız. Dərdin, hüznün əlində əsir-yesir olub çökmək deyil, onun qəlbdə açdığı şırımın cazibəsinə varıb müdrikləşmək... Yalnız bu məqama yetən insan təbiətlə belə biçimdə danışa bilər:
Bir az yağış götür, gedək, payızım,
Gedək, səhraların son nəfəsidi.…
Ə.Nurinin sevgi şeirlərində platonik sevgi hissləri, meyarları yoxdu. Ona görə yox ki, çağdaş dövrün ultramodern insanı artıq əvvəlki qanadlı romantika ilə sevmək iqtidarında deyil. Ona qalsa Əlizadənin şeirlərdəki sevgi həmin üst meyarlarla, qadın da ilahi bir hüsn-rəğbətlə tərənnüm olunur.
Yağışa bax, misra-misra,
Bəlkə Tanrı şeir yazır?
Bəlkə buludlardı elə
Göy üzünün əlifbası?
Sən də
bir eşq yağmurusan,
Yağ
könlümə, yağ bu axşam.
Sən
göylərdən enən gündən
Yer üzünü unutmuşam.
Sadəcə, Ə.Nuri gerçək sevginin, gerçək
duyğunun bədii modelini yaratmağa çalışır. Bu sevgi nə
metafizik qatdadır, nə də maddi dünyanın
qanunlarına tabedir. Dopdolu yaşanan,
ağrısını, sızıltısını çəkməkdən
doyulmayan, uğrunda ölümünə belə varacaq
duyğunun şəklidir bunlar.
Gəldim
şəhərinə, sevindi şəhər,
Gəldin, işıq düşdü küçələrinə.
Oturub
şəhəri tumarlayıram, -
Saçını
sərmisən gecələrinə.…
Mən sənin
adına şəhər salmışam,
Heç kəs bu şəhərə
çıxmasın şərik.
Ev tikib,
yol salıb duyğularımdan
Bir şəhər
salmışam - iki nəfərlik.…
Bu yerdə bəzi iradlarımı da qeyd etmək istəyirəm. Sevgi şeirlərində
bəzən müraciətlər zəruri anlarda edilmir,
şeirin ümumi stixiyasından doğmadığından
texniki təsir bağışlayır. Biz bu ruhsal
qatı, müəllifin iç gərginliyi və
emosiyasını hiss eləmirik, həyəcan
ötürülmür, çünki təsvir daha çox
kosmetik, dekorativ vəziyyətin canlandırılmasına
hesablanır. Bu misralarda olduğu kimi, məsələn:
Sənin
ad gününə hesab açmışam, -
Sənin
adınadır nə yazıramsa.…
Yaxud:
Yan almaq
istədim sənin yanına,
Yenə də
ilişdim həyəcanıma.…
Yayın
hərarəti köçüb canıma,
Day bundan belə yay sərin keçər.
Digər bir qeydim şairin Tanrı mövzusuna müraciətin
səmimiyyəti ilə bağlıdır. Bəri
başdan qeyd edim ki, bu, Ə.Nurinin poeziyası
üçün daim işlək bir mövzu olmuşdur.
Amma mövzuya baxış, onun yeni rakurslardan mətnə
gətirilməsi həmişə baş tutmur, yeni düşüncə
miqyaslarının göstəricisi olmaq səciyyəsi
qazanmır. O halda təzələnir və estetik
biçim kəsb edir ki, şeirin bütün
misralarını çevrələsin, o məqama doğru
misra-misra yol gəlinsin, kompleks yanaşmanın təzahürü
kimi doğularaq öz ruhsal qatı ilə ayrı bir ecaz
qatsın oxucu dünyasına. Halbuki bəzi
şeirlərdə Əlizadə Nuri sonluğu sanki bilərəkdən
ilahi qata kökləyir.
Qaçasan
bu qaranlıqdan,
Hardasa sabah görünə.
Səni
aparan yolların
Sonunda
Allah görünə!..
Ə.Nuri
lirik şeirlərində sevgi, epik şeirlərində daha
çox ictimai-sosial tematikaya yön alır. Məsələn,
şairin "Ağlayan əlləri ovutmaq olmur" şeiri
var. Bu şeirdə Ə.Nuri dünyaya etirazını
yalnız linqvistik qatda gerçəkləşdirmir, həm də
predmetlər vasitəsilə əyaniləşdirir.
Şeirin bütün strukturoloji ladında şairin çəkdiyi
rəsmin ağrısı görünür:
Kim
çəkə bilərsə dərdin rəsmini
O yetim
uşağın əlini çəksin.…
O yetim
uşağın əlini çəksin, -
Ancaq elə
çəksin, əllərindəki
O
xırda pulları utandırmasın.
Bu
uşaq haçandı küncə qısılıb,
Tərs kimi günəş də küncə
düşməyir.
Elə
ağlayır ki, solğun əlləri -
Qoyulan pula da ovunan deyil.
Bu şeirdə açıq pafos yoxdur. Müəyyən işarələr,
iki müxtəlif qütbün
qarşılaşdırılması və bu pozulan yaşam
arifmetikasına üstüörtülü üsyan var:
"Bu uşaq haçandı küncə qısılıb,/Tərs kimi günəş də küncə
düşməyir". Ə.Nurinin
qarşılaşdırdığı bu təsvir daxili
dramatik lada söykənir. Akvarel boyalarla
çəkdiyi rəsmi iki antiqütbün
dünyasındakı ziddiyyətləri, fərdin topluma
üsyanını üzə çıxarır. Bu üzəçıxmada şairin narahat fikir
axtarışlarının, səssiz fəryadının izləri
boy verir. Müəllifin demək olar ki, əksər
şeirlərinə bu keyfiyyət xasdır. Ə.Nurinin daxilən gərgin və təlatümlü
ritmdən nəşət tapan duyğularının zahiri ifadəsi
ləngərli və təmkinli səs tonunda təcəssüm
tapır. Bu həzinlik bəzən
pıçıltıya çevriləcək qədər səs amplitudasında təbəddülat
yaradır. Lakin bu səssiz düşüncə axarı
şairin iç yaşantılarına daha yaxşı, daha
yaxından bələdliyə imkan verir.
Haçansa
günah edib,
əzab
çəkən əlləri,
Qoymaga yer
tapmamaq
Nə böyük sitəm imiş.
Açıb
qanadlarımı,
yerə
sərmək istədim,-
Sən
demə, bu yer üzü
Ocaq-ocaq qəm
imiş...
Bu misralar Ə.Nurinin Azər Turana ithaf etdiyi "Dərvişin
məktubu" adlanan son şeirlərindəndir. Burada iki
anlayış bir obraza - "əl"ə
sığdırılaraq insanın günah-savabını bəlirtən
poetik detal olaraq mənalanır. Misradan-misraya
fikrin ifadə tutumu ekpressiv rəng alır, vəzni və
çəkisi dolğunlaşır. Varlığın
dərki ilə yola çıxan müəllif sonrakı
misralarla dünyanın mənəviyyat orbitini çox simvolik
ifadə edir. Eyni uğurlu bədii təsvir
üsulu, məna və ideya vüsəti şairin "Bir
cüt əlin şeiri"ndə də sərgilənir.
Minib bir gəmiyə
çıxıb gedəsən,
O da əllərini
arxanca ata...
Görəsən:
- gözlərin islanıb bir az,-
Sənin
yaylığın da o qızda qalıb...
Dənizin
üzündən öpəsən hərdən,
Hərdən
danışasan balıqlar ilə...
...
Çatasan dünyanın son limanına,
Səni qarşılaya "O"nun əlləri.
Görəsən:
- əllər var, o, özü yoxdu,-
Bu necə
sahildi, dənizi yoxdu?!.
Qaçıb
o əlləri qucaqlayasan,
Xatirə
danışa sənə o əllər...
Sonra o əllərin
sahibinə də,
Bir məktub
yazasan öz əlləriylə...
Sonra
düşünəsən:-bəs bu əlləri,
O
qızın canından kim dərib sənə?
Kimsə
dodağına pıçıldaya ki:
"Təkcə
öpmək üçün deyil o əllər,
Tanrı
uçmaq üçün göndərib sənə..."
Şeirin dili sətiraltı semantika ilə səciyyələnib. Xüsusilə,
sonluq məcazi qata vurğusu ilə heyrət doğurmaya
bilmir. Söz müstəqim mənanı
yarıb məcazi ifadə qatına keçir və semantik
polifoniya əmələ gətirir. İmpressionist
ovqat yaradır. Şeirdə "əl"
bədii obraz kimi özündə ruhsal qatı daşımaqla
fərqli poetik mənalar çözələmiş olur.
Biz o əlin sahibini görmürük, buna
ehtiyac da duyulmur heç. Amma o, fon
olaraq şeirdədir. Arzu, pərvəriş,
uçuş, romantika… hər biri "əllər"in
nümunəsində əyaniləşir. Ümumiyyətlə,
"əl" poetik detal olaraq Ə.Nurinin şeirlərində
çox və
müxtəlif rakursdan işlənir. Tanrının uçmaq
üçün göndərdiyi əllər - şair həm də
poeziyanın daşlaşmış, min il işlənməklə
göz, qulaq yoran obrazlarını yeni biçimdə işlədir,
onlara özgə hava qatır, daha dərin düşüncənin
qanadında poetik dövriyyəyə gətirir. Əslində poeziyada
təsvir edilən, seçilən heç bir nəsnənin
müəllifin özünəməxsus mənalanmasından
keçmədən bədii obraza çevrilməsi
mümkün deyil. Bu mənada, Ə.Nuri
poeziyamızda dəfələrlə işlədilən
obrazları, bədii bənzətmələri şeirə gətirib
onları yeni estetik biçimdə təqdim etməyə nail
olur. Məsələn, göy üzü, bulud,
yağış, payız, göz yaşı, dua… Poeziyanın özü qədər yaşı olan
bu obrazlar Ə.Nurinin saldığı duyğular şəhərində,
onun təxəyyül və fikir meydanında daha sərbəst
görünürlər. Bu çalar
şairin minimalist biçimli şeirlərində belə
özünü göstərir.
Onların arasında tək "göy üzü"
obrazı ilə bağlı bizi heyrətləndirən
çeşidli mətləb kəşflərinə rast gəlirik:
Bəlkə
də haçansa nəhəng
Bir dəniz imiş.
Çəkilib
göylərə
Göy
üzü olub.…
Çiçəklər
- baharın, bahar- təbiətin,
Ulduzlar -
göy üzünün,
Göy üzü - Allahın təbəssümüdü.
Ə.Nurinin yazdığı bütün şeirlərə
qərib, qəribə bir hüzn aşılanıb. Lap uzaqlardan gələn səs,
çəkilən həsrət, ağrıdan
nisgil kimi misraların arasından sızaraq oxucunun
varlığına hopur. O, bütün şeirlərini sanki
bir ünvana, bir şəxsə aidləyib yazır. Bu obrazdan yol alaraq özünün Tanrı, vətən,
qadın, təbiət sevgisini meydana qoyur. Munis bir eşq
havasında, mövlanəlik ruhunda olsa da: "Ey dünya
sultanı, ey böyük Paşam,/Bu gecə
yuxuma girmisən, xoşam!", -
onlarda heç bir mistika, ezoterik aludəlik yoxdur. Ümid və inam doludu bu şeirlər. Bu da hər şeydən öncə şeirlərin
metafizik qata bağlılığı ilə əlaqədardı.
Şair qaranlıqdan, ağrıdan, kədərdən
yazır, amma oxucu bu kədərin içində üstünə
sel kimi axıb gələn işığı da
görür. Şair-oxucu tandeminin bu forması, iki fərqli
duyumun bir nöqtədə kəsişməsi nadir hallarda rast
gəlinən hadisədi:
Kədərə
heykəl qoyulur,
Kədər dünyaya padşahdı.
Dün
üzünün qızartısı,
Bəlkə, candan qopan ahdı?
Payızı
kim qorxutmuşdu,
Heyva-heyva saralmışdı?
Gələcəyə
məktub yazdım,
Çapar
keçmişdə qalmışdı…
Taleyin
qış fəsli gəlib,
Qar da gəlir birəm-birəm.
Ümid
közərəcək deyə,
Haçandı
ki, üfürürəm.…
Mənə elə gəlir, Ə.Nurinin şeirlərinin
estetik cazibəsi də elə bununla bağlıdır.
İnamı ölməyə,
işığı keçməyə qoymamasındadır.
Oxucu inanır ki, üz tutduğu bu duyğular şəhərindən
ümidlə geri dönəcək... Hətta ən dar məqamda belə
mütləq ümid közərəcək!
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 15
iyul.- S.14-15.