Tənhalığını yazan
yazıçı
"Nə çox yalan söylənilirdi
yer üzündə: sözlə, yazıyla, ya da
susaraq"-deyirdi Yusuf Atılqan...
Ara-sıra Nevzat Çorum imzasıyla yazmağı da vardı yazıçının. Hətta bu imzayla müsabiqələrdə də qalib olmuşdu. Hər iki imzada özünü göstərən Atılqana "İçində boğulduğumuz tənhalığı sillə kimi üzümüzə vuran yazıçı" da deyirlər...
Doğulduğu Manisada orta məktəbi bitirən Yusuf Balıkəsir liseyini və İstanbulda ədəbiyyat fakültəsi Türk dili və Ədəbiyyatı bölümünü bitirir. Ağşəhərdəki Maltəpə hərbi liseyində ədəbiyyat müəllimi işləyən Yusuf Atılqana universitetdə oxuduğu illərdə Kommunist Partiyasında fəaliyyət göstərdiyi iddiasıyla 10 ay həbs cəzası verilir. Həbsdən çıxdıqdan sonra o, Manisanın Hacırəhmanlı kəndinə dönür və doğulduğu kənddə evlənərək əkinçiliklə məşğul olur. Xeyli vaxt keçdikdən sonra o, İstanbula qayıdır. İstanbulda ikinci dəfə ailə qurur: aktrisa və müğənni Serpil Gence ilə xoşbəxt bir həyatı paylaşır...
Oxucu və yazıçı sevgisi
Bacarıqlı sənətçi Serpil Gence ilə Yusuf Atılqanı ədəbiyyat bir araya gətirir. İlk tanışlıqlarını belə nəql edir Serpil xanım: "O vaxt Ankarada yaşayırdım. On altı, on yeddi yaşlarındaydım. "Aylak adam"ı oxudum və çox təsirləndim. Yəni belə bir hiss yaşadım: çox yaxından tanıdığım birinin yaşantılarını hiss etdim. Onun dünyagörüşü, dünyaya baxışı məni məftun etdi. Ədəbi anlamda da müdhiş heyranedici, inandırıcı, şeir kimi, dili son dərəcə təmiz... Bir sözlə, vuruldum ona. Dedim ki, mən bu adamı tapacağam. Kor və ya topal olsa da, fərq etməz. Ondan sonra nə olar, nə olmaz, bilmirəm... "Aylak adam"da hiss edə bilərsiniz: bu adam həm çox xoş biridir, həm də xarakterinin qorxunc tərəfləri vardır. Ola bilsin, ona yaxınlaşa, sahib ola bilərsiniz, sonda sizə problem yaradar. Bəlkə də belə deyildi. Sadəcə, bu cür düşünürdüm. Və onu axtarmağa başladım. Üç aya qədər Ankarada gəzdim onu. Tapmadım. Durdum gəldim İstanbula. Bir dostumun köməyilə nəşriyyatların birindən Manisanın kəndində yaşadığını öyrəndim. Məktub yazdım ona. Çox gəncdim, İstanbula gəlməyim belə problem idi. Manisaya gedə bilmədim. Həmin vaxtlar "Aylak adam" çox populyar olmuşdu, o da beş yüzə qədər məktub almışdı. Heç sevməzdi bu cür şeyləri: məktublara baxsın və cavablar yazsın... Yəni onun üçün bunlar maraqlı deyildi. Təkcə mənə cavab yazmağı istəyir. Bir ilədək məktublaşdıqdan sonra İstanbula gəldi və görüşdük. Tuneldə oldu ilk görüşümüz. Yusuf qarşıdakı keçiddə gözləyəcək və mən də tuneldən çıxacaqdım. Tunelə endim, gördüm dayanıb orda. Salam belə vermədik bir-birimizə. "Vyana" lokantasına qədər yanaşı addımladıq. Bir masada üz-üzə oturduq. Aradan bir az keçdi. İkimiz də titrəyirdik. Bu cür başladı tanışlığımız... " Həmin vaxt Serpil Gencenin onun on yeddi, Yusuf Atılqanın isə otuz doqquz yaşı olur. İlk görüşlərində solçu olmasından danışır yazıçı. Münasibətləri uzun zaman davam edir. Və çox gec evlənirlər. Evləndikləri zaman Serpil Gencenin otuz iki yaşı olur.
"Para yox,
pul yox. Mənim də
pulum yox idi. Məmləkətdə bir tarlası
vardı Yusufun. Şərikinin işləyib pul
yolladığı kiçik
bir tarla. Vəssalam.
Heç
vaxt pul hesabı aparmazdı.
O azacıq pullarla istədiyimizi edər, iki gündə bitirərdik. Sənət adamıydı, təbii.
Hər şeyi görürdü.
Kimsənin fərqinə varmadığı
şeyləri o, havada
tuturdu. Ən çox fikir
verdiyi yaxşı yemək idi. Heç kimə yuxarıdan aşağı baxmazdı.
Yaş fərqi bir yandan, həbsdə
yatıb-çıxması o biri yandan... Əlbəttə, ikimiz üçün
də çətin idi." Onlara bu evlilik oğulları Mehmeti bəxş edir. Sənətin yerinə qoyacağı tək şeyin sevgi ola biləcəyini
deyən Serpil Gence bütün sevgisini Yusufa və Mehmetə həsr edir. Maddi çətinliklə üzləşdikləri
vaxtlarda bütün türk qadınları kimi əllərinin zəhmətinə güvənir.
Qadın
ərini daha yaxşı tanıyır,
deyirlər. Serpil
Gence Yusuf Atılqanı
yazıçı və
ər kimi belə xarakterizə edir: "Aktrisalığın
acısını çox
çəkdim. Sənətimdən ayrıldığım dövr
çox sancılı
keçdi. Əgər sənətimdən
ayrılmasaydım, başqa
cür yaşayacaqdım.
Bunun qarşılığı sevməmək,
sevilməmək olacaqdı.
Heç
geriyə baxmadan Yusufla evləndim. Bütün həyatım boyu Yusuf və Mehmet həmişə ön planda oldu. Yusuf, söz-söhbətdən, qalmaqaldan
uzaq bir adam idi.
Ağır təbiətliydi. Onu seçdiyimə heç vaxt peşman olmadım." Pulsuz-parasız qaldığı vaxtlarda futbol yazarı olmaq istəyir. Dostları onu qınayır: "Olarmı
heç? Qosqoca Yusuf Atılqan..." Serpil xanım bu haqda
danışarkən təəssüflənir:
"Halbuki məncə,
yepyeni bir ovqat gətirə bilərdi idman yazılarına."
Yazıçı, ədəbi söhbətlərdən
qaçırmış həmişə. Yazdıqları insanı pessimist ovqata kökləsə də, özü son dərəcə
pozitiv, həyatı sevən, ailəsinə bağlı bir insan idi. Film izləməyi çox sevir və bunun üçün
pul xərcləməyə
əsla xəsislik etmirdi. Amma kinonu nə
qədər çox sevsə də, həyatın özü ilə, gerçəkliklərlə
daha çox maraqlanırdı.
Gerçək sevgini aramaq...
Yusuf Atılqanı
hər kəs kənd yazıçısı
kimi tanıyır. Və onun
haqqında danışarkən
ən çox vurğulanan budur. Əsasən tənhalıq mövzusunda
uğurlu əsərlər
yaratmış yazıçının
adı modern türk ədəbiyyatının öndə
gələn usta yazıçıları sırasında
çəkilir. "Aylak
adam"la "Anayurt otelində" əsərləri tənhalıq
mövzusunun psixoloji dərinlikləri önə
çıxarmasıyla diqqət
çəkir.
Dörd hissədən
ibarət "Aylak adam" romanı
C.-nın yaşantılarından
bəhs edir. Atasından qalan əmlaklardan aldığı kirayə
pulları ilə heç yerdə işləmədən keçinən
C., gününü kitab
oxuyaraq, barlara, restoranlara gedərək, kinoya baxaraq, sənət camiəsindən
olan dostlarıyla söhbət edərək
və dayanmadan düşünərək keçirir.
C., nonkonformist, iki adamdan ibarət
cəmiyyətin ən
yaxşısının olduğunu
düşünən ruhsuz,
bədbəxt və
"aylak" (sərsəri)
bir adamdır. Bir ildə C. iki eşq macərası yaşayır. Birincidə universitet
tələbəsi bəzək-düzəksiz,
sadə Gülərdə
axtardığını tapmayan
C., yay aylarında getdiyi pansionda rastlaşdığı əvvəlki
sevgilisi rəssam və şəxsiyyətli
Ayşə ilə də maraqlı bir məhəbbət macərası yaşayır.
Roman vasitəsilə yazıçının
demək istədikləri
budur: "...Mən toplumdakı dəyərlərin
saxtalığını, insanların
ikiüzlülüyünü, gülünc olduğunu görəndən bəri
gülünc olmayan tək dəyəri arayıram-gerçək sevgini!
Bir qadın... Bir-birimizə bəs edəcəyimiz,
mənimlə bərabər
olmağı düşünən,
məni duyan və sevən bir qadın!"
"Anayurt oteli"
Yazıçının ikinci romanıdı. "Aylak
adam" romanında olduğu kimi, bu roman da tək xarakter
üzərində qurulub.
"Aylak adam"dakı
C.-nin yerini burada otelin katibi
olan Zebercet tutur. Azadlığının
sərhədini otel otağı ilə məhdudlaşdıran Zebercetin
xarici aləm və insanlarla əlaqəsi də yox dərəcəsindədi.
Oteldə Zebercet və
onun otağında yır-yığış edən
qadından başqa kimsə yoxdu. Roman, Ankara qatarıyla gələn bir qadının oteldə bir gecə qalıb
ertəsi gün yenə gələcəyini
söyləyib getməsiylə
başlayır. Çünki
bu ziyarət Zebercetin iç dünyasındakı gerçək
bir sevgini yaşaya biləcəyi bir qadına sahib olma istəyini oyadır. Zebercet artıq özünü
bu qadının geri gələcəyi ana hazırlayır. Bığını qırxır, özünə
təzə paltarlar alır. Bu, onun
xarici aləmə açıldığı, tənhalıqla
baş-başa qaldığı
anlardır. Bu dönəmlərdə
Zebercet məruz qaldığı basqılara
tab gətirməyərək ruhi sağlamlığını
itirməyə başlayır...
"Anayurt oteli"
romanı əsasında
Ömər Kavur tərəfindən eyni adlı film çəkilib.
* * *
Müəllim işlədiyi vaxtlarda ədəbiyyat çevrələriylə
əlaqə yaradan yazıçının öyküləri,
romanları tez-tez müsabiqələrdə qalib
olur. Ədəbi fəaliyyəti əksər
yazıçılar kimi
onun da yolunu
mətbu nəşrlərdən
salır. O, Milliyyət
(sonra Karacan) nəşriyyatlarında tərcüməçi,
sonra "Can Yayınları"nda
redaktor işləyir.
Yarımçıq qalan
"Canistan"
1989-cu il
oktyabrın 8-dən 9-na keçən
gecə narahat olur Yusuf Atılqan. Serpil xanımı sabaha yaxın oyadır: "Mən pisəm deyəsən."
Serpil xanım ambulans çağırdığında
artıq çox gec idi...
O, üzərində
çalışdığı "Canistan" adlı romanını tamamlamadan
68 yaşında ürək
tutmasından vəfat
edir. İstanbul Üsküdardakı Bülbüldərəsi məzarlığında
torpağa tapşırılan
yazıçının xatirəsini əbədiləşdirmək
məqsədilə Hacırəhmanlı Bələdiyyəsi
"Yusuf Atılqan Xalq
Kitablığı"nı yaradır. Burada
yazıçının əsərləri, müsahibələri
və onun haqqında yazılan məqalələr
toplanır.
Xuraman Hüseynzadə
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.- 22 iyul.- S.19.