Ömür harda
yaşansa...
Poeziya
nədir sualına içimdə min dürlü cavabım
olub həmişə və cavab tapdığım anda da Sizif
çabasına, faydasız əməyə mübtəla
olmağımın fərqinə varmışam.
Çünki mənim məhz, o müəyyənliyi yerinə
qoyduğumu güman elədiyim məqamda yeni hisslərin
doğuluşu baş verib, anlamışam ki, yox, bu sualın
cavabı tapdığım deyil deyəsən. Amma illərdən
bəri beynimdə müvazinətini pozmayan tək fikir bu olub
ki, şeir poetik yaşamdı və
o, oxucunun duyğularından keçib onun ruhunu,
varlığını saran ən munis hissləri tərpətməyi
bacarmalıdı. Adətən rasional düşüncə tərzi
ilə seçilən şair Səlim Babullaoğlunun bu
şeiri mənim üçün ilk növbədə, həmin
qatı ilə maraqlı oldu. Burda rasional düşüncəyə
diqqət çəkərək sözümü geri
götürmürəm, nədən ki, heç bu şeir də
emosional ovqatın təzahürü deyil. Səlim
poeziyanın adı ilə az qala sinonim kimi səsləşən
emosiya sözünün özünü bu şeirdə fənaya
uğradır. Ən dərin, ən çılğın
hissləri belə sakit, təmkinli bir əda ilə şeirə
gətirməyin mümkünlüyünü, onların daxili
səsə uyğun səslənişini meydana qoyur. "Uzun
illərdən sonra" soyuqlaşan münasibəti elə
soyuq tərzdə, birxətli intonasiya ladında təqdim edir:
Mənə
şəkil göndərdin
uzun
illərdən sonra,
bəraətçün
şəkillər
görən,
nə deməliydi?
Hə,
elədi, sükutda
gizlənib
bütün sözlər.
Gözəldi
saçında ağ-
iztirabın
sancağı.
Bu məktub
iki zaman kəsiminin prozaik naturallığını
daşıyır özündə. "Keçmiş
yanıq çıxıb", amma gələcəyə də
"əl uzanmır". Buna səbəb "indi" olan zaman
kəsiminin donuq mənzərəsidir. Yaşanmış
duyğuların, keçilmiş yolun, üstünü zaman
örtmüş xatirələrin izi, səsi-sorağı elə
oxunan anda bitəcək kimi gəlir adama. O qədər ki,
şair burada artıq kiçik ümidə belə yer
saxlamır. Kamal Abdullanın "kimsə yox xatırlamağa,
unutmağa da kimsə yox" misralarının
yaratdığı söz oyunundakı kimi deyil məsələ…
Burada xatırlamaqla unutmağın arasında var-gəl etməyin
nəticəsiz sonluğuna məhkum deyilsən. Yəni, bu,
hardasa xatırlayırsansa, unutmamısan demək, unutmaq
haqqında düşünürsənsə, demək
xatırlanmağa həmişə kimsə var anlamına gəlmir.
Çünki bu şeir oyun yox, bir zaman yaşanan eşq hekayəti
üstündədir. Son günün çəkilmiş şəkli
yaddaşda ilişib qalan ağrılı məqamları
sıralayır və sıralanma doğurduğu qüvvətli
montaj effekti ilə yadda qalır. Hər misradan sonra ötən
günün səhifələri kino lenti kimi keçir
gözlərimiz önündən. Misralar öz təsir
gücü, şüuraltının işlədiyi və
işlətdiyi dərin(lik)lərə qədər bizə
anlatdığı məlumlarla yanaşı naməlumları
- kəsilib atılan parçaları aydınladır
arxasında. Bu məqam isə sadəcə təsvir elementi
olmayıb, misralara sığışmaqdan çıxaraq
"hadisə"(ni) bəlirtməyə gücü
çatan təsvir qismində, poetik strukturun diktəsi ilə
reallaşır. Qeyd edək ki, bunun özü də
poeziyamızda az rast gəlinən hadisədir.
Mənimsə
köksümdədi
xəyanət
qəlpələri.
Şəhvətin
köynəyini
təəssüf
yeli qurudub.
Birlikdə
son günümüz,
yəni,
o şəkil, əda
keçmisin
yaddaşında
indi
çoxdan soluxub.
Şeirdə
dilin müxtəlif - ciddi, ironik
üslub çalarlarından istifadə ilə yanaşı mətləbin
ifadəsinin, hadisənin məzmununun təqdimində semantika
qüvvətliliyi ilə seçilir. Belə ki, şeirdə
hər misra ideya yüklüdür, mətləb
daşıyıcısıdır, rəmzi tutuma malikdir.
Keçmişin anıları burada
düzüm-düzümdür, fon səciyyəsi
daşımır, əksinə, onun kontekstinin faktları misra
boyu səpələnib bir ömür hekayətinin nişanələrini
çevrələyir. Bəzi hallarda boyalar tündləşir,
ironiya acısı üzə çıxır (gözəldi
saçında ağ / iztirabın sancağı), şair təsəlli
dolu sətirlərlə gələcəyin dumanlı məchulluğunda
qadını aqibətinə qənşər buraxır. Son
misralar isə bəhs edilən eşq hekayətinin akkord
sonluğu kimi səslənir:
Ümidlər
ilə yama
sabahın
cübbəsini.
Dualardan
bərk yapış,
təkcə
özün üçün yox.
Xatirə
güvəsini
təmizlə
üst-başından
İndiysə
getməliyəm,
oğlum
məktəbdən çıxır.
Şair
söylədiyi bu hekayətə ömrün müdriklik zirvəsindən
nəzər yetirərək nöqtələri yerinə
düzür və "ömür harda yaşansa, tale ora
qonaqdı" deyibən son ümid işığını
öz əlləri ilə qapayır.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 29
iyul.- S.10.