Şairin həmin qadından intiqamı...
Ədəbiyyat dünyasında hekayə,
romanla tez-tez yolu kəsişən, sınaq, gəzinti yazısı, tənqid kimi növlərlə qarşılıqlı halda
öz bədii səfərinə davam edən məktub, insanın xəyallarını,
etiraf və etirazlarını azadca əks etdirən xüsusi bir növ və xüsusi bir texnikaya çevrilib.
İnsanların bir-birlərilə xəbərləşmək,
duyğu və düşüncələrini paylaşmaq
üçün faydalandıqları
məktub, zaman içində yazarının
bir mövzu haqqındakı fikirlərini
müxtəlif növ
və janrlar üzrərinə köçürüb.
İlk nümunələrinə
Antik dövrdən etibarən rast gəlinən, Orta əsr və İntibah dövründə
inkişafını davam
etdirən məktub, Avropada XVII əsrdə ictimai və mədəni həyatın
mərkəzi olaraq görülən ədəbi
ortamlarda yayılıb. XVIII əsrdə fərqli bir məzmun qazansa da, bir
ədəbi növ olaraq inkişafını
XIX əsrdə tamamlayıb.
Ədəbiyyat və fikir adamlarının
xüsusi məktubları,
məktub başlıqlı
nəzm və nəsrlə ifadə olunan növlərə köçürülən ismarıc,
ertiraf və etirazları, ədəbiyyat
tarixini və ictimai tarixi işıqlandıran əhəmiyyətli
sənədlərdir.
Eşq məktubu, yoldaş məktubu, əsgər məktubu, məhbus məktubu, iş məktubu, tövsiyə məktubu, ihbar məktubu, heyran məktubu, oxucu məktubu, təhdid məktubu, rəsmi məktub, dəvət məktubu, açıq məktub, vida məktubu kimi fərqli növləri olan məktublar roman və hekayələrin süjetlərində hadisənin
axışını dəyişdirən,
intriqanı inkişaf
etdirən bir köməkçi ünsür
funksiyasını daşıyır.
Hər məktub bir etiraf, qəhrəmanın
daxili dünyasını
əks etdirən xüsusi bir mətndir sanki. Qadın yazarlar tərəfindən
ustalıqla istifadə
məktublar ədəbiyyat
dünyasında qadının
"etiraf və etiraz dili" olaraq xüsusi bir əhəmiyyət daşıyır.
Orxan Vəli Kanık, Əhməd Arif, Səbahəddin Əli, Nazım Hikmət başda olmaqla Türk ədəbiyyatında
iz buraxan məktublarda məktubun müəllifinin
daxili dünyası, görülməyən etirazı
yaxud etirafı ön plana çıxır.
Son vaxtlar Azərbaycan
ədəbiyyatında daha
çox etiraf xarakteri daşıyan bir növ məktub
xarakterli, ünvanlı
yazılar, şeirlər
çıxır qarşımıza.
Səlim
Babullaoğlunun "Həmin
qadına məktub"
şeiri bu məqamda diqqəti çəkir. Doğrudur nəzm
şəklində yazılan
hisslərin ifadəsi
bizim ağlımıza
gələn məktub
formatından çox
uzaqdadır. Ancaq gəlin
görün ki, həm şeirin adındakı məktub ifadəsi, həm də misralardakı ünvanlı fikir və hisslər əsas verir ki, bu şeirə
bir növ məktub, ismarıc kimi baxaq. Və şeiri həmin nöqteyi-nəzərdən təhlil
edək.
Şeirdə uzun illərdən sonra bir sevgilidən
digərinə göndərilən
şəkil bütün
keçmişi yenidən
canlandırır. Şairin qəhrəmanı rəsmi incələdikdən
sonra görür ki, sevgilisi çox
dəyişilib, fələk
onun da yanından
əli boş keçib getməyib.
Fələyin qırmancının
kosmetik bəzək verdiyi sevgilisinin
saçları şairin
qəhrəmanında uğultulu
hisslər oyandırır.
Bu hisslər həm
də çox qarışıqdır. Ancaq
yenə də indiki
qadını həmin
qadın qiyafəsindən
uzaqlaşdıran bu fərqlilik şairin yaddaşında qalan qadına olan sərt duyğularını
yumşaltmağa kömək
edə bilmir:
Gözəldi saçında ağ-
iztirabın sancağı.
Ancaq görünür
illər keçməsinə
baxmayaraq, qəhrəman
keçmişi təəssüf
hissi ilə xatırlayır. Sevgidən daha çox
təəssüfün yer
aldığı misralarda
üst-üstə qalaqlanmış
kədər və qəzəb sezilir. Qəhrəman şəkilə nəzər saldıqca xəyanət qəlpələrinin
yeri sızıldayır.
Bu şəkil şairin qəhrəmanının
yarasına duz basır. Yara ağrıdıqca qəhrəman sevgilisinin də canını yandıracaq dərəcədə
ironik sözlər sərf edir misralarda. Qısaca təəssüf yağışı
yağır qəhrəmanın
dilindən:
Birlikdə son günümüz,
yəni, o şəkil, əda
keçmisin yaddaşında
indi çoxdan soluxub.
Keçmişin yaddaşında çoxdan
solan, rəngsizləşən
rəsm qəhrəmanın
ürəyində hələ
də soluxmayıb. Təravətini qoruyur. Çünkü hər unutdum
demək axı həm də xatırlamaqdır. Qəhrəman
ağ düşən
saçları, yaxud fiziki dəyişikliyi sevgilisinin keçmişi ilə müqayisə fonunda xatırlayıb, təhlil edir. Şeirdə bir çox psixoloji duyumlar da ön
plandadı:
İndi
mən çox düşmüşəm,
sən də cavan deyilsən.
Qırışları gizlətmir
boynundakı yaylığın.
Tənhasan, yeməyini
yəqin yavan yeyirsən.
Gövdəni gəzdirəndə
büdrəyir ayaqların.
Şairin qəhrəmanı sevgilisini
hələ də tək (tənha) görmək istəyir. Burada ikili
pryom yer alıb. O, həm sevgilisini başqasıyla xəyal edib, keçmişdə onları
uzaqlaşmağa məcbur
edən hadisəni qəbul edə bilmir. Həm də bir vaxt onun olan
qadının indiki, faktiki mövcud tənhalığına ironiya
edir. Onu tənha görmək istəyir elə bil…
O adamlar deyilik,
bir də nə yazım axı?
Ehtirasın külündə
qaralar üz-gözümüz.
Bu misranı oxuduqda isə şairin qəhramanına insanın
acığı tutur.
Bir qədər qəzəblənirsən.
Sanki o həmin qadına
sonuncu ən qəddar zərbəni vurur bu misrayla…
"Sənə olan hisslərim eşq yox, ehtiras idi"…
Yaxud "eşqim artıq bitib sənə qarşı"
-bağırır misralarda…
Şairin qəhrəmanı da günahkardır. Görünür
balaca şəhərdə
yayılan söz-söhbətlərdən
də nə özünü, nə də sevgilisini çəkib xilas edə bilməyib:
Balaca şəhərlərin
çox rahat dünyası var:
üç-dükan, meydança,
klub və qəbiristanlıq.
Amma əsas bu deyil,
orda bütün söhbətlər
dünyanın özü
qədər
yaman çəkər
adamı.
Beləliklə, sonu gətirən
həmin situasiya cərəyan etməyə
başlayır… sevgi cəmiyyətin doğruluq nəzəriyyəsinə
qurban edilir.
Ümidlər ilə yama
sabahın cübbəsini.
Dualardan
bərk yapış,
təkcə özün
üçün yox,
Xatirə
güvəsini
təmizlə üst-başından.
Şairin qəhrəmanı nəhayət
"mən səni unutdum sən də yaxşısı budur məni unut" - deyir.
Və sonda, ikinci ən
sərrast zərbə
olaraq misralarda özünün tək olmadığını elan
edirmişcəsinə-
İndiysə getməliyəm,
oğlum məktəbdən
çıxır -
deyərək həmin
qadına həyatının
bir kadrını nəzərində canlandırma
icazəsi verir. Ancaq bu kadr
son dərəcə dramatikdir,
ağrılıdır, yarımçıqdır…
NARQİS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 29
iyul.- S.10-11.