Xaqani
Şirvaninin “Meratül-səfa”-sının şərhi
İkinci hissə
Birinci hissədən
xatırlama:
Şübhəsiz ki, XII əsrin ən böyük qəsidəsürası məhz Xaqani Şirvanidir. Hansı ki, əsrlərdir bütün ədəbiyyatşünaslar onun şairlik məqamı və söz mərtəbəsinin əlçatmaz olmasını etiraf edirlər. O,öz istedad və himməti sayəsində Quran, hədislər, ədəb və lüğət elmləri, həmçinin, digər elmlər sahəsində özünü kamal dərəcəsinə çatdıraraq şeir dünyasında da öz dahiliyini sübut edə bildi. Qəsidə janrı məhz onun yaşadığı əsrdə püxtəliyə çatdı. Xaqaninin Divanına nəzər salsaq, görərik ki, şeirlərin, məzmunların çoxluğu və məfhumların müxtəlifliyi elmi-ədəbi araşdırmalar üçün tamamilə əlverişlidir. Xaqaninin qəsidələri başqa qəsidələrdən fərqli olaraq hikmətli söz və nəsihətlərlə zəngindir. Xüsusilə də onun “Şiniyyə” və ya “Miratül-səfa”sını qeyd etmək olar ki, hikmət dolu sözlərinin sayəsində Xaqaninin əxlaq və bu kimi məzmunlara olan baxışını tamamilə açıq-aşkar oxucu önünə sərgiləmişdir. Onun “Şiniyyə” qəsidəsi bir əxlaq və təlim-tərbiyə üzrə qanun kitabı kimi də sayıla bilər. Ona görə ki, bütün əxlaqi nöqtələr, eyni zamanda təlim-tərbiyə, sükut fəlsəfəsinin öyrənilməsi, infaq və hətta Peyğəmbərin mədhi, dindarlıq və tərki-dünyalıq kimi anlayışların hər biri müxtəlif formalarda qeyd olunubdur. Xaqani bu qəsidədə dünyanın məzəmmətindən və zahiri gözəlliklərə etinasızlıqdan danışır. Onun bu qəsidədə yaratdığı “Dəbistan”, bütün məktəb və mədrəsələrdən fərqlidir. Onun “Dəbistan”ında, onun “məktəb”ində, müəllim, fazil və aqil bir Pirdir ki, Xaqaninin dilini zamanın ötkəmliyi sayəsində və məkan anlayışını inkar edərək laməkanlıq vasitəsilə açır və natiq bir şairə çevirir. Xaqani qəsidənin ikinci beytini belə başlayır:
Səri zanu dəbistanist çon kəşti-ye Nuh an ra
Ke tufan cuşe dərde ust, cudi, gerde damanəş.
“Dizin
üstü Nuhun gəmisi
kimi bir dəbistandır
ki,
Tufan, onun
dərdinin təzahürü,
və
damənin ətrafı isə onun Cud dağıdır.”
Əttar Neyşaburi deyir: ” Arif o adamdır ki, həmişə təfəkkür
etmək və ibrət götürməkdədir”. Xaqani də
inanır ki, əgər kimsə təfəkkür və ibrət
əhli olsa, onda onun düşüncə məkanı geniş, həyatı
rahat və ruh etibarilə təhlükəsizlik meydanına
daxil olması çox asan olur. Sual yarana bilər ki, həmin
meydanı təhlükəsiz edən və digər meydanlardan fərqləndirən
amil nədir? Cavab isə yuxarıda qeyd etdiyimiz
beytdə var. Xaqaninin söz açdığı dizin
üstündəki dəbistan Nuhun gəmisi kimi insanı nicat
mənzilinə çatdıra bilir. Ancaq
bu Xaqaninin söylədiyi nicat mənzilinə çatmaq
üçün bir neçə vasitəyə ehtiyac var ki,
Xaqani onları bu qəsidədə rəmzləşdirir.
Kəştiye
Nuh ya Nuhun gəmisi, metal və ya taxtadan düzəldilmiş
gəmi deyil. O gəmi, təfəkkür və hərəkəti
simvolizə edən, salikin daxili(ruh) cihad və
inqilabının nəticəsində hərəkətə gələn
və sonda da ən uca və ulu zirvədə həyatın “fəna
fillah”ına çatan gəmidir. Bu gəmi, Məhəmməd
peyğəmbərin “bir dəqiqə təfəkkürə yetmiş
il ibadətdən qabaqdır” sözünün poetik
obrazıdır. Nuh dünyanın sel vasitəsilə
dağılacağını biləndən sonra, hər
canlıdan bir nümunə yığaraq öz böyük gəmisində
yerləşdirir və sonda da onları bütün bəlalardan
qoruyaraq “səlamət mənzilinə” çatdırır.
Bu “gəmiyə” irfani baxışla baxsaq, bir
neçə cəhətdən məna vermək olar. Bir
bu ki, gəmi yaşadığımız dünyanı, gəmi sakinləri
dünya sakinlərini, Nuh isə hidayət yolunu bilən və
xalqa o yolda rəhbərlik edən bir kapitan və ya
sarvanı, Cud dağı da məhz “mədinətül-fazilə”
və ya bütün insanların axtardığı cənnəti
mənalandırır. İkincisi, bu ki, gəmi,
salikin beyni, gəmi sakinləri, insan beyninə yüklənən
düşüncələr və Cud dağı isə həqiqətin
ən zirvə və ulu nöqtəsidir.
Xaqaninin təsvir etdiyi nicat gəmisinin yelkənləri
tufanla hərəkətə gəlir, canlanır. Ancaq məsələ
burasındadır ki, bu tufan isti və soyuq havanın
yaratdığı tufan deyil, bəlkə sükutun, o
sükut içində düşünülən zidiyyətlərin,
niyazların, ehtiyacların, inkişaf və təkamül istəyinin,
“fəna fillaha” və məşuqa çatmağın,
ölməzliyə nail olmağın və sonda da əbədiləşməyin
yaratdığı dərdin hərəkətə
gətirdiyi havadır. Bu tufan bir növ salikin
öz naqisliyinə olan üsyanın tufanıdır. Hansı ki, arif o naqisliyi eşq ilə doldura və
kamilliyə doğru addımlaya bilir.
Mövlanə
Cəlaləddin məşhur “Neynamə”sində deyir:
Oddu bu ney püsgürür, tufan deyil,
Bu odu dərk etməyən insan deyil.
Mövlanə də Xaqani kimi tufanı təkcə hava
axını hesab etmir. Əslində, arif olmayan bir fərdin
görmədiyi məqam da elə bu məqamdır. “Ney”də, ya daha dəqiq desək, insan nəfəs
borusunda cərəyan edən hava axını da,
düşüncənin yaratdığı üsyanın
odu-alovudur. Bu üsyan qətiyyən
dağıdıcı üsyan deyil, əksinə, hərəkət
və can verici, İsrafilin Suru kimi birlik və oyanış
nidası, yaradıcı quvvəsidir. O, elə bir tufandır
ki, insanın yaralarını sağaldar, kədər və dərdlərini
səadət və fərahlığa çevirər.
İrfan ədəbiyyatında “tufan” daxili(içsəl)-mənəvi
inqilab mənasında işlənir. Hansı ki,
özü ilə sel və bəzən fəlakət gətirə
bilir. Əslində arifin vəzifəsi də
elə budur ki, o qarışıqlıq, izdiham, xaousun
içində nəzm və həqiqəti tapa, ən
doğru yolda addımlaya və sonda da öz dərdləri ilə
özünə nicat dağını yarada bilsin.
Dərd
cuşa gəldikcə dağa çevrilir, şişir,
böyüyür və salikin riyazəti, təqvası, irfanı nəticəsində
sonda özü bir nicat “Cud”una
çevrilir. Xaqani demək istəyir ki, dərd
yaradıcı quvvədir və dərdin dərinliyi
çoxaldıqca onun “Cud”a çevrilmə ehtimalı daha da
böyüyür. Allah, ən dərdli
varlıqdır ki, bu dünya da onun “Cud” dağını
simvolizə edir. Əslində, Şəhriyarın
“Heydərbaba” poemasında “Heydərbaba” dağına
müraciət edərək “Dərdlərimiz qoy dikəlsin,
dağ olsun” deməsi də XX əsr şeirinin də məhz
Xaqani kimi düşündüyünü göstərir.
Ta qədimdən bəri, irfan termininə çevrilmiş
“dağ” anlayışı, poeziyada özünü dərdlərimizin
simgəsi kimi təsdiqləyə və yaşaya bildi.
Hansı ki, düşüncə “tufan”nı
ilə birləşdikdə ən kiçik fərddən
tutmuş böyük bir ictimaiyyətin nicat sərmənzilinə
çevrilə bilir.
Damən obrazı İslam dininin kilassik ədəbiyyata
bəxş etdiyi ən mühim obrazlardandır. Peyğəmbərimzin
məşhur “kişilər qadınların damənindən
meraca gedirlər” və “cənnət qadınların
ayağı altındadır” sözləri ta islamın
yarandığı gündən bu günə qədər
müqəddəs dinimizin əsas manifestinə
çevrilmişdir. Ona görə də əsasən
din elminin daşıyıcısı olan arif-şair və ya
sufi-şairlərimiz də bu obrazı müxtəlif mənalarda
işlətməyə çalışmışlar.
Ariflərin gözü ilə baxsaq, hər şeyin daməni
və ya ətəyi var. Məsələn, Allahın ətəyi(daməni) tövbə edənlər,
vəslin daməni aşiqlər, təbiətin daməni aqillər,
yarın daməni isə aşiqlər üçündür
və bunların hər biri damənin ətrafında və ya
Xaqaninin təbiri ilə desək, “gerdi damən”də öz
istəklərini təmənna edirlər. Sual
oluna bilər ki, daməndə hansı gizli məna
yükü var ki, klassik ədəbiyyatda bu qədər önəmli
yeri tuta bilib. Məsələ
burasındadır ki, irfan ədəbiyyatında “tələb”
deyilən bir irfanı pillə və məqam vardır.
Tələb- irfan ədəbiyyatında yarın, həqiqətin və
Allahın qarşısında diz çökmək, ona səcdə
etmək və fəna fillaha çatmaq yolunda onlardan yardım
istəyində bulunmaqdır. Xaqani bu misrada demək istəyir ki, nicat dağı
elm, həqiqət və təbii olaraq irfanın
yaratdığı meydanın zirvəsindədir. Bu dağı fəth edən hər bir salik də
öz damənini arxadan gələn saliklərin yolunda sərməyə
və Cud dağına çevirməyə hazırlanır.
Xod an kəs
ra ke ruzi şod dəbestan əz səre zanu
Nə ta
kəbəş bovəd cudi və ney ta
saq tufanəş.
“Kimsə
dizinin başını məktəb edərsə,
nə nicat
üçün Məkkəyə ehtiyacı var,
nə də
heç bir bir tufan,
seli
topuğuna qədər qaldıra bilməz.”
Belə bir rəvayət var ki, hansısa bir tacir
Allahın evini ziyarət etmək üçün Məkkəyə
tərəf yola düşür. Yolda Şəmsi Təbrizinin
yaşadığı kəndə çatır. Gecəni Şəmsin evində qonaq qalan tacir Şəmsin
“hara səfər edirsən?” sualına “Allahın evini ziyarət
etmək üçün Məkkəyə gedirəm”-deyə
cavab verir. Şəms ondan soruşu ki, “nə
qədər pulun var”? Tacir “beş yüz
dirhəmim var”-deyir. Şəms “dur ayağa pulunu gətir
ver mənə və məni təvaf et” –
deyir. Tacir pulu Şəmsə verir və Şəmsin
ətrafına yeddi dəfə dolanır. Şəms
də “sən artıq həci oldun, evinə dön və ailənin
yanında ol”- deyir. Tacir bu işin sirrini Şəmsdən
soruşanda isə Şəms ona belə cavab verir:
“Oğlum, mən səni ürək evinin ziyarətinə
apardım, sən isə palçıq evin ziyarətinə
gedirdin. Ürək evi elə bir evdir ki, Allah heç vaxt
oranı tərk etmir, ancaq o palçıq ev elə bir evdir
ki, Allah heç vaxt oraya ayağını qoymayıb.”
Ekzistansiyalizm
və bir çox nəzəriyyələrin kökü Şərq və
xüsusilə də azərbaycanlıların
yaşadığı ərazilərdədir desək, qətiyyən
yanılmamışıq. İnsan mərkəzlik,
insan daxilində insanı idarə edən başqa bir mərkəzin
varlığına inanmaq və bu kimi dərin mənaların
Azərbaycan ədəbi-mədəni mühitinə aid
olmaları danılmaz faktdır.
Bunu qəbul
etsək ki, İslam dininin dediyi kimi, Allahı
tanımağın yolu özünü tanımaqdan
keçir, o zaman Quranın niyə bu qədər “nəfs” və
xüsusilə də “nəfsi əmmarə” ilə mübarizə
etməyə təkidi vardır. Onun da mənası budur ki,
özünə qalib gəldinsə demək ki, laməkan və
lazəman olmaqla yanaşı Allahı “görə” bilərsən.
Bu məqamda iki sual yaranır:
1 . Bir bu ki, nəfsə necə qalib gəlmək olar?
Əslində, bütün din və elmlər elə “nəfsə”
qalib gəlməyin yolarının
axtarışındadırlar. Dinlər “zöhd”,
“ibadət”, “təqva” və elmlər isə məntiq və
zahiriyyata əsaslanaraq insanı öz nəfsindən
qurtarmağa çalışırlar. Ancaq
bu prosesdən min illlər keçsə belə, insan oğlu
hələ də ürəyi istədiyi mənəvi-ictimai
xoşbəxtliyə çata bilməyib. Dinlər
radikalizmə, elmlər isə kimyəvi silahlar və səd əlbəttə,
nüvə bombasına gedib çıxdılar. Xaqani, Nizami və üzü qədimdən bəri
Azərbaycan ədəbiyyatı bu həll olunmayan məsələnin
həllini insanın özündə axtarıblar. Ancaq bu insan mərkəzlik qətiyyən
avropalıların təbliğ etdiyi “insan mərkəzlik”
deyil və onunla çox ciddi fərqləri vardır.
İnsan təbiətin bir parçası və ya hətta
Mövlana Cəlaləddin demişkən təbiətin
güzgüsüdür. Ona görə də bütün kainat o
cümlədən xaliq və Allahı belə özündə
əks elətdirməyə qadirdir. Yəni
məxluq xaliqin güzgüsüdür. Demək
ki, güzgüyə baxdıqda bir çox həqiqətləri
müşahidə etmək olar. İnsan təbiət
etibarilə güzgüyə baxdıqda özünü
görür. Və bəlkə də bir
çox filosoflarda bu şaibə yaranır ki, xaliq elə
insanın özüdür. Bax, əsas səhv
də elə buradadır. Güzgüdə
özünü görməyə adət edən və
özündən başqasını görə bilməyən
insan Allahı görə bilməz və bu qətiyyən
Sartr və onun kimi Avropa alimlərinin dediyi “insan mərkəzlik”
deyil. Xaqani və irfan əbəbiyyatının
fərqi buradadır ki, Xaqani güzgüyə baxanda
özünü deyil, özünün özünü və
ya Şəmsin təbiri ilə desək, “fəra insan”
(müasir “post insan”)-ını görür. Hansı ki, insanı özünün hüzuru
olmadan idarə edir və ya daha dəqiq desək, yaradır.
Əslində, Xaqani “post insan”ın necə
yaranmasının formulunu şeir dili ilə bəyan edir.
“Səri zanu”, dizini həqiqət yolunda qatlayan, yəni xidmət
məqsədilə məşuq və məbud
qarşısında əyən və bu “əyilməyi”
özünə baş alçaqlığı deyil, bəlkə
abır hesab edən insanların cəmləşdiyi bir mərkəzdir.
“Səri zanu”nu irfanı mənalarla desək,
öz içində riyazət, ibadət, səbir, təzkiyə,
təhzib, zöhd, suluk və eləmi ehtiva edir.
İnsana bu mesajı verir ki, xaliqin qarşısında dizini
qatlaya, onun sənə bəxş etdiyi həqiqi elmi öyrənə
və həqiqətin özəyinə çatdınsa, demək
ki, Məkkəni
öz daxilində yarada bilibsən. Mövlanənin dili ilə
desək:
Yar də
xane və ma gerde cəhan migərdim,
Ab dər kuze və ma teşne ləban migərdim.
Yar evdədir,
amma biz dünyanı
yar
axtarışında gəzirik.
Su küzədədir,
amma biz susuz
su
axtarışında dünyanı gəzirik.
Mövlanə də Xaqani kimi insanları baxmaqdan çəkindirərək,
görməyə və həqiqətləri dərk edtməyə
səsləyir. Bildirir ki, insanların əsas problemi
öz fəra insanların görməmək, öz həqiqətlərini
dərk etməməkdir. Hansı ki, bu həqiqəti
idrak edəndən sonra heç bir tufan, özü ilə nə
gətirdiyindən asılı olmayaraq, seli topuğuna qədər
də qaldıra bilməz.
2 . İkinci, bu ki, nəfsə qalib gəlmək niyə
lazımdır?
Nəfs əsasən
üç yerə bölünür:
2-1 Nəfsi
Əmmarə (Heyvani)
Nəfs irfanın ilkin pillələrində insanın
şeytanı kimi təbir olunsa da, salikin məqamı yüksəldikcə
insanın dostuna çevrilir. Quran və
bütün dini kitabların mübarizə apardığı
və insanı onunla mübarizə etməyə
çağırdığı nəfs “nəfsi əmmarə”dir.
Nəfsə əmmarə şəhvəti, kini və heyvani
istəklərin göstəricisidir. Ona görə də ona “əmmarə”,
yəni pisliklərə əmr edən nəfs deyilir
2-2 Nəfsi
Ləvvamə(İnsani)
Bu nəfs, salikin müəyyən təlim-tərbiyə,
təqva və cihaddan sonra ucalığı məqamdır. Ancaq bu məqamda
salik tamamilə xəta və günahlardan təmizlənmiş
hesab olunmur. Salik heyvani istəklərin təzyiqi ilə
bəzən günaha aludə ola bilir ancaq öyrəndiyi təlim-tərbiyə,
təqvas və vicdanı sayəsində tövbə
suyu ilə üzünü yuya və doğru yola qayıda
bilir. “Qurani-Kərim”də də “nəfsi ləvvamə”yə
and içərək onu insanları qəflət yuxusundan
oyadan vicdan adlandırıb.
2-3 Nəfsi
mütməinnə (İlahi)
Bu nəfs irfanda fəna fillah mərtəbəsi hesab
olunur. Salik
bütün irfani mərhələləri uğurla keçəndən
sonra bu mərhələyə
qalxa bilir. Bu məqam ənbiya və peyğəmbərlərin
məqamıdır. Bu məqamda pis əməllər
ağıl və imanla mübarizədə məğlub
olurlar. Quranda “nəfsi
mütməinnə” barəsində belə deyilir: “Ey “nəfsi
mütməinnə, Allahına tərəf qayıt. Hansı ki, o səndən sən də ondan razı
və xoşnudsuz.”
Xaqani bu beytdə “nəfsi əmmarə” ilə
mübarizə və “nəfsi mütməinnə” ilə
dostluq etməyin yolunu göstərir. İnsanın xoşbəxtliyi
o zaman baş verə bilir ki, düşüncə və
ruhunda olan bütün heyvani şəhvətlərdən uzaq
dura bilir. Xaqani təkid edir ki, elm insanı bu məqama , yəni “nəfsi mütməinnə,
“yə çatdıra bilmirsə demək ki, o elm həqiqətə
xidmət etmir.
Sayman Aruz
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 3
iyun.- S.30-31.