"Sözümüzün
suqovuşanı"
Sona Vəliyevanın
şeirlərində söz, səs
və rəngin metafizikası
Tanrı və şair
Bu necə olur, axı? Necə olur ki, ən
adi sözlər şeir, ən xaotik rənglər tablo, ən
disharmonik səslər nəğmə adlı möcüzəyə
çevrilir? Çünki Tanrı öz ruhundan
üfürməklə hərəkətsiz və cansız
ünsürləri açan çiçəyə, əsən
küləyə, uçan quşa, yağan yağışa
çevirdiyi kimi, şair də öz ruhundan sözə, bəstəkar
da səsə, rəssam da rəngə üfürür və
onu cana gətirir.
Tanrı dünyanı
dörd maddi ünsürdən yaratdığı kimi, sənətkar
da öz əsərini söz, səs və rəng adlı
üç estetik ünsürün hər hansı birindən
yaradır. Bu qarşılaşdırmada
söz oda, səs suya, rəng torpağa uyğun gəlir.
Bədii yaradıcılığın
dördüncü ünsürü, yəni havası sənətkarın
sözə, səsə və rəngə üfürdüyü
ruhdur.
Odur ki, özünün mimesis təlimində "sənətkar
dünyanı yamsılayır" deyən Aristotelin platonik
bir düzəlişə ehtiyacı var. Sənətkar
dünyanı yox, Tanrını yamsılayır. Bir önəmli
fərqlə onlar hər ikisi yaradır – Tanrı yoxdan, sənətkar
vardan var edir. Amma hər iki halda yaratmaq ruh
verməkdir.
İlk
baxışdan elə görünür ki, texnogen eramızda sənət
ruhdan hər gün bir az daha
uzaqlaşır və sehrini itirərək cansız bir şeyə
çevrilir. Amma bu, sadəcə, bir görüntüdür:
–
Tanrı varlığa elə düzən verib ki, ruhdan nə
qədər uzaqlaşırıqsa, bir onca da ona
yaxınlaşırıq. Çünki
zamanın hərəkəti düz xətt yox, Platonun dediyi
kimi, çevrə boyuncadır. Bu
çevrə üzrə hər şey vaxtaşırı
özünə dönür. Bizim
özümüz ruhumuzdur və deməli, vaxtaşırı
ruhumuza dönürük.
– Əgər ruh bizim
özümüzüksə, ondan necə qaça bilərik?
Bu, günəşli gündə öz kölgəndən
qaçmaq kimi bir şey deyilmi?
– Özünü cisim kimi anlayanlarla
yanaşı, bütün tarix boyu ruhuna tay
tutanlar da olub. Bu silsilənin üzvləri mənəvi
və intellektual estafeti biri digərinə ötürə-ötürə
çağımızacan gətirib çıxarıblar.
Hərdən indicə qırılacaqmış
kimi bu kəndir lap nazilib, amma heç vaxt üzülməyib,
çünki tanrısal istəklə müəyyənləşib.
O, dünən olub, bu gün var, sabah da
olacaq.
Bu
yazı çağımızın öz ruhuyla
yaşayıb-yaradan ünlü söz adamı – şairə
Sona Vəliyevanın poetik yaradıcılığı,
özəlliklə də tanınmış şair Elçin
İskəndərzadənin təşəbbüsü ilə
"Vektor" Beynəlxalq Nəşrlər Evində
yaxın günlərdə işıq üzü görən
"Dünya Tanrı biçimdədir" kitabına həsr
olunub.
Şair və dünya
Sözümüzə metafizik tonda başladıq və
axıracan da bu ton dəyişməyəcək. Çünki
nəinki "Dünya Tanrı biçimdədir"
kitabında toplanmış şeirlər, hətta kitabın
adı belə söhbətin bu tonda aparılmasını istəyir.
Digər yandan, S.Vəliyevanın poeziyasına
dair yazılarda məsələnin məhz bu tərəfi bir
qayda olaraq unudulur. Halbuki, hər şey
metafizikadan başlayır və necə başlayırsa, elə
də irəliləyir və necə irəliləyirsə, elə
də bitir. Odur ki, başlıca diqqəti
şairənin metafizik laboratoriyasını
açıqlamağa yönəldəcəyik. Amma şeirin metafizikası monoqrafik araşdırma
istəyən geniş, dərin və çoxyönlü
mövzudur. Odur ki, bu yazıda sadəcə
mövzunu irəli sürmək və onun ən genəl
konturlarını cızmaq imkanımız olacaq.
***
Başlanğıcda yalnız Tanrı olub, gerçəkliyi
yaratmaq üçün başqa material olmayıb və O,
dünyanı özündən doğurub. Bu üzdən
dünya nəsə yeni bir şey deyil. O, sonsuz nur
qaynağından, kəsilməz işıq selindən ibarət
Tanrının maddiləşmiş forması, bərk
halı, bir özgə şəklidir, yəni dünya
Tanrı biçimdədir. Bu üzdən
yaradılanlar Yaradana bənzəyir. Dünya
Tanrının fenomenal, Tanrı isə dünyanın noumenal tərəfidir.
Dünya Tanrının zahiri, Tanrı isə
dünyanın batini yönüdür. Dünya
Tanrının gözəgörünən, Tanrı isə
dünyanın gözəgörünməz qatıdır.
Dünya Tanrının şəkli, Tanrı isə
dünyanın mahiyyətidir.
Amma dünya Tanrının mahiyyətini, zatını
özündə daşımır və daşıya da bilməz. O, Tanrının sadəcə
camalını göstərən bir güzgüdür.
Tanrı dünyanı yaratdıqdan sonra bu güzgüdə
özünə baxıb və – "Fətəbərəkallah
əhsənül xaliqin!", – yəni, –
"Ən gözəl Yaradana eşq olsun!", – deyə
öz işindən razılığını bildirib.
Tanrının baxdığı dünya
güzgüsünə insan da baxır. Tanrı bu
güzgüdə özünü görk, insan isə dərk
eləyir. S.Vəliyevanın aşağıdakı
misralarından mən yuxarıda dediklərimi oxudum:
Mən kiməm, kimim var burda?
Gəldim nəyi axtarmağa?
Dünya
yol üstə güzgüymüş,
Gəldim özümə baxmağa.
"OL"dan əvvəlki sözdənəm"
"Dünya
Tanrı biçimdədir" fikri ilk baxışdan yəhudi
filosofu Spinozanın ünlü pantest ideyasının təsdiqi
kimi görünsə də, əslində, panteizmdən
uzaqdır. Çünki pantezimdə Tanrı
dünya, dünya isə Tanrı deməkdir. Yaradan həm də yaradılan, yaradılan həm də
Yaradandır. Belə çıxır ki, Tanrı ilə
dünyanın, eləcə də insanın birliyi, yəni
töhvid elə bu dünyada, maddi biçimdədir və guya
başqa cür ola da bilməz. Allah bir olduğu kimi, dünya da birdir, ikincisi yoxdur.
Və burdan hər şeyin vahid maddi
başlanğıcdan törədiyini iddia edən materialist
monizmə vur-tut bir addım qalır.
Bu fikir yəhudi filosofundan öncə öz ifadəsini
ünlü ərəb metafiziki İbn Ərəbinin vəhdəti-vücud
təlimində tapıb. Onun son ciddi redaktələrindən biri isə
fransız filosofu, katolik teoloqu Pyer Tayyer de Şardenin
yaradıcılığıdır.
Vəhdəti-vücuda
qarşı özünün vəhdəti-şühud
ideyası ilə çıxan İbn Simnaniyə görə
isə vəhdət sadəcə maddi biçimdə ola bilməz. Bu vəhdətə
hökmən və hökmən şüur şəhadət
etməlidir. Özünüdərk
şüuru isə yaradılanlar içində insandadır və
deməli, insan olmasa, cansızlar, bitkilər və heyvanlar
Tanrı ilə vəhdətə gələ bilməz. Əslində, vəhdəti-vücud obyektiv, vəhdəti-şühud
isə subyektiv idealizm idi və bunlar Hegelin ünlü
tezis-antitezis-sintez üçlüyündə bir araya gəldi.
İslami düşüncəyə söykənən
S.Vəliyevanın dünyadərkində isə dünya
Tanrı deyil, sadəcə, Tanrı biçimdədir. Yəni
Tanrıya sadəcə öz biçiminə görə bənzəyir.
Bənzəyiş və eynilik isə ayrı-ayrı
anlayışlardır. Dünya Tanrının eynisi ola bilməz və onlar arasında bərabərlik
işarəsi qoymaq yanlışdır. Bu
üzdən Tanrının zatının hansısa konkret yerdə
olduğunu demək absurddur. Tanrı hər
yerdə və heç yerdədir. O, laməkandır. Platona görə, mütləq gözəllik, yəni
Tanrı hardasa dünyanın xaricindədir. Dünya isə Tanrının özü yox, sadəcə
kölgəsidir. Pantesit məhz burda səhv
edir, Tanrının kölgəsi ilə onun özünü dəyişik
salır. Dünyada Tanrının ancaq əlamət,
nişanə, sifətləri, bir sözlə, necəliyi var,
ismi, zatı, yəni kimliyi isə yoxdur.
Tanrının zatı və əlamətləri, yəni
ismi və sifətləri məsələsi S.Vəliyevanın
dayaqlandığı islami metafizik morfologiyanın ana
yasası, bel sütunudur. Bu morfologiyaya görə,
Tanrı və dünya, yəni isim və sifətlər
arasında önəmli keyfiyyət ayrılığı var.
Tanrı varlığı vacib olan, dünya isə
varlığı sadəcə lazım olandır. Yəni Tanrı olmasa, olmaz, dünya isə olmasa da,
olar. Bu üzdən onlar bir-birinə bərabər
deyil.
Ola bilsin ki, yuxarıdakı yozumlarımız kiməsə
subyektiv göründü, yaxud, doğrudan da, elə belədir. Əvvəla,
biz yazdıqlarımızın mütləq anlamda həqiqiliyinə
iddia etmirik, Simnani kimi buna sadəcə "şəhadət
edirik". İkincisi, çoxsaylı
yozumlara yol açmaq tanrısal intellektə
çıxışı olan poetik mətnlərin önəmli
özəlliklərindən biridir. Təkcə elə
kitabının adı göstərir ki, S.Vəliyevanın
şeirlərinin belə bir çıxışı var. Bu
üzdən "Dünya Tanrı biçimdədir" fikrinə
dürlü yanaşmalar ola bilər. Bu, bizim yozum idi.
Babalara salam olsun!
S.Vəliyevanın elmi, publisist və bədii nəsr yaradıcılığında
olduğu kimi, şeirlərində də qabarıq
görünən bir yön var – konseptuallıq, yəni məsələlərə
köklü yanaşmaq. Onun şeirlərinin elmi özülü
var. Bu özül olmayanda isə, Füzulinin diliylə desək,
"...şeir əsassız divar olur və əsassız divar
qayətdə bietibar olur".
Biz "elmilik" deyəndə elm və texnikanın
uğurlarını vəzn və qafiyəyə salıb,
şeir adlandırmaqdan danışmırıq. Bu şeir yox,
bayağı bir nəzm, onun müəllifi isə şair yox,
nazim olardı. Sona xanım öz şeirlərində
bu cür elmilikdən uzaqdır.
Amma "elmilik" sözünü şairənin
poetika elminə bələdliyini görk etdirməsi
anlamında da işlətmirik. O, formal estetik xırdalıqlardan nəinki
gen durur, bu xırdalıqlara bəzən hətta
düşünülmüş etinasızlıq göstərir.
Biz elmilik deyəndə tanrısal, metafizik, batini, ezoterik
düşüncə ilə əlaqəni göz önünə
alırıq.
Orta çağ irfan sahiblərinin təbirincə
söyləsək, o, elmi-lədun, dədə-baba dilində
desək, helmdir. Həmin helm ki, yunis əmrələr,
qurbanilər, dadaloğlular, tufarqanlılar, dədə ələsgərlər
ondan pöhrələnib və həmin elmi-lədun ki, nəimilər,
nəsimilər, xətailər, füzulilər ondan bəhrələnib.
S.Vəliyeva bir
bulaqdan iki dəfə su içib. Birinci dəfə
bu bulağın gözü, ikinci dəfə axarından.
Mərifət adlanan aprior, əzəli
tanrısal bilgi ona ilk öncə alter-eqosu, yəni daxili
"mən"i, ruhundan açılıb. Bu, bulağın gözüdür. Burda şairə tanrısal bilgini
başqalarının araçılığı olmadan,
birbaşa Tanrının özündən alıb. Çünki o bilgi insana veriləndə hələ
başqaları yox idi. Onda hər şey
bir şey idi. S.Vəliyeva mərifətin insana əzəl
gündən Tanrı tərəfindən verildiyini, Platonun
diliylə desək, belə "xatırlayır":
Yer üzü bomboş idi.
Mənim
qəlbim kimi...
Tanrı
"OL" dedi.
Sən
qarşıma çıxdın...
Mən sən
"OL"dum,
Sonra
meşələr,
dağlar,
dənizlər,
hər
şeylər "OL"du,
Beləcə
dünya
yarandı...
"Milyon
il əvvəl"
Tanrının insana bilgi verməsinin iki forması var.
Hamı üçün gözə alınan zahiri bilgi
açıq verilir. Məsələn, Quranın zahiri qatı
fərq qoyulmadan bütün insanlara göndərilib. Bu, Tanrı ilə insan arasında
açıq-aşkar bağlantıdır.
Batini, ezoterik bilgini isə Tanrı hər kəsə
ayrı-ayrılıqda və öz dərəcəsinə
görə verir. Bu üzdən Tanrı Quranın batini
qatını vəhy, intuisiya, yuxu, ilham kimi vasitələrdən
hər hansı biriylə, örtülü surətdə
açır. Bu, Tanrı ilə insan
arasında gizli bağlantıdır.
Batini qatda Tanrı insanla söz yox, görüntü
vasitəsi ilə danışır. Bu vaxt biz
Tanrının kitabını oxumur, birbaşa səsini
eşidir, görüntülərini izləyirik. Tanrısal həqiqəti torpaq, çiçək,
arı, pətəyin dilindən duyur, Süleyman əleyhissəlam
kimi quş dilində anlaşırıq. Amma
daxili qulaqla eşidib, daxili gözlə
gördüyümüz bu həqiqətlər ancaq bizə məxsusdur.
Tanrı öz bəndəsinə sirrini təklikdə
açır, sevgisini ikilikdə etiraf edir. Burda üçüncüyə yer yoxdur. S.Vəliyevanın
dediyi kimi, batini bilgini başqalarına açıqlamaq
yasaqdır:
Torpaq
dili, çiçək dili,
Arı dili, pətək dili.
Bir sirr
içrə sirrin mini,
İzin yoxdur sirr açmağa.
"Ol"dan
əvvəlki sözdənəm
Tanrının sevgi etiraflarını açıqlamaq,
sirri-nihanı faş eləməyin
qarşılığı tanrısal cəzadır. Tanrı
adildir, onun nə qədər mehri varsa, bir onca da qəhri var.
Odur ki, S.Vəliyevanın şeirlərində Tanrı tərəfindən
açılan sirlərin özündən daha çox, onlara
edilən eyhamlar, vurulan işarələrlə
rastlaşırıq. Lakin eyni və ya
oxşar ruhi-metafizik təcrübəsi olan oxucu bu
eyhamların ardında sözün nədən getdiyini təxmin
eləyə bilir. Arifə bir işarə
də bəs edir.
Tanrısal bilginin şairə
ötürülməsinin ikinci yolu da var. Bu zaman şair
bilgini birbaşa Tanrıdan yox, başqalarından – mərifət
sahibi olan klassiklər, yaxud folklor örnəklərindən
alır. Bunların hər ikisi bulağın gözü yox,
axarıdır. Çünki heç biri
ilkin qaynaq deyil, hər ikisi törəmədir. S.Vəliyeva
bu məsələyə dolayısı ilə olsa da, işarə
edərək yazır:
Tələbə
oldum,
Çox şeylər oxudum, bildim.
Amma
misalımı
Oxuduqlarımdan
deyil,
Nənəmdən, babamdan çəkdim.
"Salam, ata!"
Nənə-babaların dedikləri başqa bir şey
yox, məhz folklordur. Fransız əsilli İslam
düşünəri, tradisionalizmin banisi Rene Genona görə,
"folklor örnəkləri kosmik-metafizik mənşəlidir,
bizə insanüstü sivilizasiyadan verilib və onun başlıca
görəvi tanrısal həqiqəti qoruyub saxlamaq və gələcəyə
ötürməkdir". Folklorun sadəliyi
və xəlqiliyi bu ötürücülük prosesini
asanlaşdırmaq üçündür. Onun üst qatını istisnasız olaraq hamı
anlayır. Alt qatı – helm isə ancaq
ariflər üçündür. Helm
folklor örnəklərinin öz canında
daşıdığı gizli, batini anlamlardır. S.Vəliyeva nənə-babasından məhz helm
öyrənib.
Klassik divan şeiri ənənələrindən gələn elmi-lədun isə şairəyə sadəcə öz nənə-babası yox, söz nənə-babalarından qalan mənəvi mirasdır. O birincilərə geni və qanı, ikincilərə isə ruhu və canıyla bağlıdır. Xətayinin, -
"Yer yox ikən, göy yox ikən
ta əzəldən var idim, Gövhərin yekdanəsindən
iləri pərgar idim", beytindən şairənin
"Ol"dan əvvəlki sözdənəm" şeirinə
gələn mesaj da bu ruhsal əlaqənin göstəricisidir.
Əsəd Cahangir
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.-3
iyun.- S.19.