Cənnət
qapısını döyən söz
Sabir
Rüstəmxanlı imzası məni həmişə illərin
üstünə toz qondura bilmədiyi "Ömür
kitabı"nın amal, məfkurə dalğasına
aparır. Daha sonra tənqidçi Cavanşir Yusiflinin onun
haqqında yazdığı "Sabir Rüstəmxanlı:
yaddaşın poetikası" kitabındakı bu fikri
xatırlayıram: "Mən Sabir Rüstəmxanlının
ədəbi prosesdəki yerini belə görürəm -
Nüşabə qalasının uçuq
bürcü". Məsələ bu ki, həmin uğurlu təyin
S.Rüstəmxanlının ədəbiyyatdakı yerini dəqiq
təyin edir, obrazını, kimliyini bilindirməyə
açar söz səciyyəsi daşıyır. Bu söz həm də "Ömür kitabı"
kimi səlnamənin diri qalmasına, onun daim bədii-estetik
yaddaşın dövriyyəsinə gətirilməsinə
araçılıq edir. 80-ci illərin
sonlarında xalqımızın milli azadlıq
duyğularının oyanışında həmin kitabın
rolu danılmazdır. O günlərdə S.Rüstəmxanlının
özü də meydan hərəkatına "Ömür
kitabı"nın səhifələrindən
adlayaraq daxil olurdu, kitab azad fikirlərin ardınca gələn
azad əməllərin göstəricisi olaraq
bütövlük qazanırdı. Bu mənada,
90-cı illərdə qazandığımız milli müstəqillik
mənim üçün ədəbiyyatda yalnız mətn, əsər
anlayışı ilə məhdudlaşmır. Bu
azadlıq həm də Sabir Rüstəmxanlının
meydanlarda kükrəyən odlu nəfəsindədi, oğlu
Təbrizin dəfnində vətən boyda qüruru ilə
dünya boyda kədərinə qol-boyun olan Xəlil Rza
Ulutürkün məhzun bir görkəmdə uzaqlara zillənən
baxışındadı, Sabir Əhmədlinin göz
yaşlarındadı.
Sabir Rüstəmxanlı
yaradıcılığının milli dəyər
anlayışı və əxlaqi yaddaş rolu bütün
qatlarda əyaniləşib fərdə, cəmiyyət və
xalqa xidmətin real göstəricisinə çevrilə
bilir. Yalnız əsərlərində deyil,
çıxışlarını dinləyəndə də
şahid olmuşam, S.Rüstəmxanlı hansısa qlobal
sosial-tarixi məsələlərə belə milli-mənəvi
hüdudların çevrəsindən nəzər yetirir,
"mən"lə tarix və yaddaş arasında olan
bağların, vəhdətin prizmasından
çıxış edir. Onun
poeziyasının fərdiliyi də ona görə müstəsnalıq
qazanır ki, poeziyanın ağrı yaddaşına öz
xalqının yaddaşını əlavə etməyi
bacarır və bu yaddaşda S.Rüstəmxanlıya məxsus
yeni dünyagörüşün, yeni poetik üslubun öz fərdiliyi
görünür.
Sabir Rüstəmxanlı içindəki vətən
aşinalı, yurd sevdalı bu obrazı -söz-söz,
misra-misra daşıyır. Publisistikasından nəsrinə,
nəsrindən poeziyaya adlayır bu obraz. Seçilən
şeirdə şairin Məmməd Aslanla dərdləşməsi
də onun elə özü ilə söhbəti kimi simvolik
çalar kəsb edir. Sabir Rüstəmxanlı
öz mövqeyini tərənnüm etmək üçün
bədii vasitə kimi Məmməd Aslana xitab üsulunu nahaq
seçmir. Şairin obrazı Sabir Rüstəmxanlının
misralarında yeni və koloritli bədii portretə
çevrilir. Bu iki şairin bütün əsərlərində
hakim olan əbədilik və bütövlük
axtarışı onları tarixin və təbiətin də
bir parçasına çevrilməsinə imkan verir.
Ömür və tarix, dünən və gələcək,
köklə zirvə anlayışı Sabir Rüstəmxanlı
və Məmməd Aslan poeziyasında milli şeirin min il yol gələn
bədii təcrübəsini yaşatmaq, onu qorumaq əzmində
gerçəkləşir. Poeziyada M.Aslanın şeirlərinin
bütün qatlarına çökən milli kolorit S.Rüstəmxanlının
şeirlərinin bütün qatlarına çökən
milli duyğularla qoşalaşıb ruhsal bir harmoniya yaratmaqla
bərabər, həm də vahid estetik düzən əmələ
gətirirlər və bu estetik ərazidə dünya, təbiət
və saf hisslərlə təmasın həzin
oyanışı, özünəqayıdış
çaları var.
Daş
çəkdin, dörd yanım daşlara taykən,
Çay
çəkdin, ömrümüz axarı çaykən,
Ömrümüz
bir rüzgar qanadındaykən
O ötən
küləkdən nə istəyirsən?
Şeirin
tutumu həm də ondadır ki, burada əsas motiv -
üz-üzə gələn dost qınağı və məzəmməti
məhz Vətənə sevgi və can
yanğısının ahəngi şəklində ümumiləşir.
Bir az da V.B.Odərin
misralarını xatırladır mənə: "Qəribik,
şairim, qəribik, sözüm / qəribik, gözəlim bu
yer üzündə", - deyərək səssiz haray, həzin
pıçıltı içrə qəriblik, tərki-dünya
duyğulara sığınıb bütün şairlərin
keçdiyi yola qədəm qoyulur.
S.Rüstəmxanlı ömür yükünün
ağırlığından usanıb dərvişsayağı
bir ah çəkərək insana bu reallığın
çevrəsindən baxır. Fatehlərin düzəldəmmədiyi
dünya ilə savaşmağın mənasızlığını
anladır. M.Aslan
hələ də təbiətin, yaradılışın
sirrinə vaqif olmaq üçün təşnədir,
axtarışdadır. S.Rüstəmxanlı
üçün sirr deyilən nəsnə qalmayıb
artıq. Bütün yollardan
ötülüb, ömür "bir rüzgar
qanadında" süzüb keçmədədir. Amma hər
iki şairin vicdan və məhək rolunu eyni amal və niyyət
birləşdirir: bu yurdun yaddaş işığı həm
də elə bu ünvanlardadır. Hər qədim
daş parçası, hər gül ləçəyi vətənin
ömür kitabından yeni səhifədir və hər biri
tarixin bir əzəmətini daşıyır özündə.
Ona görə də daşlaşmış
linqvo-poetik sintaksisin, həqiqi daxili narahatlıq və gərgin
intonasiyanın hakim olduğu bu misralara kədər
ovqatının ifadəsi kimi baxa bilmirik. Bu,
sadəcə, milli-ictimai idealın fərdi çərçivədən
ucalığı ideyasının bədii əksidir. Həsrət və hüzn notlarının
oluşuna rəğmən ümid işığının
duyulduğu mehrabdır. O mehrab ki, təsəllisiz
yaşamağı deyil, təsəllisiz ölməyi belə
öyrədir insana: "Cənnət qapısını
döyürsə sözün/ Mövla da özünsən, dərviş
də özün"...
Elnarə Akimova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 10
iyun.- S.4.