Nazim Hikmətin xoşbəxtliyi...
Aktyor Yuri Nikulin "İzvestiya" qəzetinə müsahibəsində "Xoşbəxtlik nədir" sualına belə cavab verir: "Xoşbəxtliyi Nazim Hikmət daha gözəl anladıb. Xoşbəxtlik sabahlar sevinclə işə gedib axşam eyni cür geri dönməkdir." Ölümündən sonra Moskvadakı "Novodeviçye" məzarlığında Nazim Hikmətlə qonşu olan Nikulin onun xoşbəxtliyi daha gözəl anlatmasından danışarkən "Sən xoşbəxtliyin rəsmini çəkə bilərsənmi, Abidin?" şeirini nəzərdə tuturdu.
İşin asanına qaçmadan
amma gül yanaqlı körpəsini əmizdirən
mələk üzlü ananın rəsmini deyil
nə ağ örtükdə almaların,
nə akvariumda su qabarcıqlarının
arasında dolaşan
qırmızı balığı.
Sən xoşbəxtliyin rəsmini
çəkə bilərsənmi, Abidin?
1961-ın yayının ortalarındakı
Kubanın rəsmini çəkə bilərsənmi?
Çox şükür, çox şükür
bu günü də gördüm
Ölsəm qəm yeməm
Qeyrilərinin rəsmini
çəkə bilərsənmi, üstad?
Nazim Hikmətlə
Abidin Dino çox yaxın dost idi. Məmləkət həsrətiylə
keçən illərdə iki dost bir-birlərini
tapmış və bu həsrət onları daha da mehriban
etmişdi. Nazim Hikmətin arvadı Veraya yazdığı
"Saman sarısı" şeirində Abidin Dinoya xitabən
"Sən xoşbəxtliyin rəsmini çəkə bilərsənmi,
Abidin?" deməsində məqsədi rəssamın rəsm çəkib-çəkə
bilməməsini sorğulamaq deyildi. Bu sual, vətən həsrəti
çəkən iki sənət adamı arasındakı
sıx dostluğu göstərirdi. Sualda məqsəd, eyni
fikirdə olmağı demək məqsədilə ürəkdən
keçənləri misralara tökməkdi. Əslində
,Nazimin Dinodan rəsm istəyi yox idi. Bəlkə o da yaxın
dostunun verəcəyi cavabı bilirdi. Abidin Dino, şairin bu
sualına rəsmlə deyil, eyni şəkildə şeirlə
qarşılıq vermişdi.
Abidin Dino
xoşbəxtliyin rəsmini çəkmədi. Çünki
o da bilirdi ki, bir şəkillə xoşbəxtlik
anlayışını izah etmək çətindir. O,
xoşbəxtliyi sözlərlə anlatmaq yolunu seçdi.
Arzularının, xəyallarının və
yaşadıqlarının sözə çevrildiyi bir
şeirlə…
Qoxusu
buram-buram yayılan
Limanda
simit satan çocuklar,
Qağayıların
təlaşı bambaşqa
İşçilər
gözlər yolunu.
Enə bilsəydin
o gəmidən
Ayağında
Varnanın tozu,
Ürəyində
incə bir sızı.
Mavi
gözlərində yanıb alovlanan
Həsrətlə
qucaqlaya bilsəydim
Səninlə
bir daha...
Nağaralar
çalsa, zurnalar söyləsəydi,
Bağrımıza
bassaydıq səni, Nazim,
Çəkərdim
xoşbəxtliyin rəsmini.
Başında
dəliqanlı şapkan,
Qolların
çirməli, davaya hazır
Dənizçi
addımları ilə düşüb yola
Gedə
bilsəydik
Meserret qəhvəxanasına,
İlk
qarşılaşdığımız yerə
Və bir
acı qəhvəmi içsəydin.
Danışsaydıq
O günlərdən,
keçmişdən, gələcəkdən
Nə
günlər bitərdi,
Nə gecələr…
Dinərdi
bütün ağrılar səninlə
Bir xəyal
olardı ayrılığımız
xatirələrdə
qalan...
Və
dolaşsaydıq Türkiyəni
Bu
başdan o başa.
Yatdığımız
yerlər muzey olmuş,
Sürgün
şəhərlər cənnət.
Bax o zaman
Nazim,
Çəkərdim
xoşbəxtliyin rəsmini.
Buna da nə
kətan yetərdi,
nə
boya…
Çünki
Dino da bilirdi Nazimin sualının cavabı
olmadığını, xoşbəxtliyin şəkilinin kətanlara
sığmayacağını... Ona görə də Nazimə
ünvanladığı şeirin son misrasında bu sözləri
yazmışdı: "Buna da nə kətan yetərdi, nə
boya..."
Abidin Dino, yoxsa Diana Dengel?
Abidin
Dino, Nazım Hikmət və çox sevdiyi həyat
yoldaşı Vera, Parisdə bir oteldə qalırdılar.
Nazim Hikmət, gecənin yarısı qələmi əlinə
alıb Veraya "Saman sarısı" adlı şeiri
yazırdı. Vera çoxdan yuxuya getmişdi. Nazim və
Abidin otelin pəncərəsindən şəhərə
baxırdılar. Abidin rəsm çəkirdi. Nazimin
şeirindəki bu mısradan görürük bunu: "Abidin
ucsuz-bucaqsız sonsuzluğun rəsmini çəkir."
Nazim Hikmət, yaxın dostu olan Abidin Dinonun çəkdiyi rəsmlərə
heyran idi. O gecə yazdığı şeirin bu misralarından
həmin ortamı hiss etmək olur:
"Yüz
əlliylə altmış arasında suda balıqları necə
görüb, suda balıqları necə ovlaya bilərəmsə
elə görüb, elə ovlaya bilərəm
dalğa-dalğa axan vaxtları kətanında Abidinin."
Türkiyədə
rəssamı Abidin Dinonun olduğu deyilən həmin məşhur
rəsm əslində amerikalı rəssam Diana Dengelə
aiddir...
1 yanvar 1939-cu ildə
dünyaya gələn Diana Dengel bu rəsmlə
tanınır.
Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, Diana Dengelin qəhrəmanları
çox xoşbəxtdir. Yoxsul həyatın içindən
sıyrılıb çıxan bunca xoşbəxti təsvir
etməkdə rəssamın bir məqsədi var: nəfəsin
gedib-gəlirsə; sevdiyin insana qovuşmusansa; bir yastıqda
qocalırsansa; balaların böyüyürsə xoşbəxtsən.
Qarın, yağışın altında meyvə-tərəvəz
satmaq bahasına belə ac qalmırsansa, kiməsə əl
açmırsansa həyatından məmnun olmalısan. Rəssamın
fırçası xoşbəxtliyin eskizini cızır,
düsturunu göstərir. İnsan bu rəsmlərə
baxdıqda bir də naşükür olmamağı öyrənir.
Təbii, ən əsası cansağlığıdır.
Ən böyük xoşbəxtlik elə canın sağlam
olmasındadır... Əgər bu varsa, sağlamsansa, işləyib
çörək pulu qazana bilərsən. Rəssamın
insanlara ötürdüyü subliminal mesaj budur...
"Kiçik bir xoşbəxtlik..."
Kasıb bir ailədə böyüyən Diananın
fitri istedad sahibi olacağı uşaqlığından özünü
göstərir. Rəsm çəkməyə hədsiz marağı olsa da, maddi
çətinlik ona fırça, boya alınmasına imkan vermir. Buna baxmayaraq
o, rəsmlərini barmaqları
ilə, qəzetdən
fırça düzəltməklə
çəkir. Beləcə
Diana istedadı, rəssamlığa
olan sevgisi ilə hər cür çətinliyə
qalib gəlir... Rəssam, çəkdiyi rəsmlərlə
insanlara pozitiv enerji ötürməyi bacarır. Ona görə də
onu "xoşbəxtliyin
rəssamı" adlandırırlar…"Xoşbəxtlik nədir"
sualının ən gözəl cavabı D. Dengelin əsərlərindədir.
Onlara həyatın ağrı-acılarını,
kəm-kəsirini unudaraq
baxırsan. Baxırsan və
bir də görürsən ki, gözlərində bir ümid işığı
doğub. Üzün
gülür... Bir yastıqda qocalmağın;
sevginin qüdrətinin;
bir loxma çörəklə dünyaya
gəlişinə peşman
olmamağın; uşaqlıq
səadətinin sevincini
yaşayırsan...
Böyük Nazim Hikmətin
"Kiçik bir xoşbəxtlik" istəyini
Diana Dengelin rəsmlərinə
baxdıqca daha yaxşı başa düşmək olur:
Kiçik bir xoşbəxtlik
istəyirəm,
O qədər kiçik olsun ki,
İstəməsin
kimsə məndən onu
Mən
ürəyimdə, əlimdə,
torpağımda
birlikdə yetişim həyata.
Bir borcum
olmasın insandan,
təbiətdən yana,
Bir xoşbəxtlik
ki,
heç soruşma getsin,
Yetər ki, tək mənim
olsun.
Bütün dünyada
bütün
gözəllikləri seçərkən
Mənim
sevgimlə sənin sevginlə coşan
Bu gün, sabahın hekayəsi olsun
Yazmaq istəyib yazmadığım
İlk səhifəmdə sevda
xoşbəxtlik, eşq,
azadlıq bir olsun...
Nazim Hikmət
sevgi adamı idi. Hələ həbsdə
olarkən yazdığı bir məktubunda eşqi belə
izah edirdi şair: "…Məsələn, mən 45
yaşımı bitirdim. Amma hər gün bir az da aşiq
oluram... Və çox
şükür, aşiqəm... Mənə elə gəlir
ki, bir insana, yüz milyonlarla insana, hər tək ağaca,
bütün meşəyə, tək bir düşüncəyə,
bir çox düşüncəyə və fikrə aşiq
olmadan yaşamaq, yaşamaq deyil".
O, məhbəsdən anasına
yazdığı məktubda
onun daha az üzülməsini
də xoşbəxtlik
hesab edir: "Ah, anacığım, "gələcək
bayramını evində
qeyd edərsən, inşallah" deyirsən.
Heç
sanmıram. Çünki
hələ neçə
il buralarda
qalacağımı bilirəm.
Evim, döyəcək qapım
varmı? Günün
birində, bəlkə
beş, on il sonra, şikəst
və köçmüş
halda burdan çıxsam belə, məskənim subaylar üçün məkanlar
olacaq. Nə üçün bunları sənə yazıram? Alışasan deyə, hisslərə
qapılmayasan deyə.
Məni bir dəfə ölmüş zənn
etsən, bunu qəbul etsən, əzabına bir kərə qatlanmış
olarsan və hər dərd, əzab kimi bu da keçər,
sonra alışarsan. Acılara ancaq həbsdə alışmaq olmur, həbsdə insan heç nəyi unuda bilmir, halbuki
bayırdakı insanlar
üçün unudulmayacaq,
alışılmayacaq dərd
yoxdur.
Bütün bunları sənə həqiqəti olduğu kimi görmən, hisslərə qapılıb
boş-boşuna üzülməmən
üçün yazıram. Fərz
et ki, mən
öldüm. Məni bir ölünü düşünən kimi düşün, daha rahat olarsan, daha az üzülərsən. Sənin
daha az üzüldüyünü
bilmək mənim
üçün xoşbəxtlik
olar."
Xuraman Hüseynzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.-
17 iyun.- S.3.