Aktyor təzimə vicdanla getməlidi...
“Dördüncü divar” layihəsinin
bugünkü qonağı Gənc Tamaşaçılar
Teatrının aktyoru Şövqü Hüseynovdur
Aktyor ən
kiçik rolu ilə belə tamaşaçının
yadında qalırsa, deməli onu izləməyə dəyər.
Şövqü Hüseynovu ilk dəfə 1999-cu ildə
"Məhv olmuş gündəliklər" televiziya
tamaşasında görmüşdüm. O gündən bu
günə həmin aktyorun adı keçən mənbələrə
mütləq şəkildə diqqət kəsilmişəm.
İnanmışam ki, Şövqü Hüseynov adı olan
yerdə istedad və peşəkarlıq yanaşı
addımlayır.
-
Şövqü bəy, sizin haqqınızda istedadlı
aktyordu deyirlər. Bəs sizin fikrinizcə, aktyor
üçün tək istedad kifayət edirmi?
- İstedad mənim aləmimdə nisbi anlayışdı. Bir az banal səslənsə də hər bir insanda müəyyən dərəcədə istedad vardır. Çünki Allah-taala insanı kamil yaradır. Bəzən deyirlər ki, filan insan anadan aktyor doğulub. Bu belə deyil. Heç kim hansısa peşə üzrə doğulmur axı. Zamanla yavaş-yavaş insanın içindəki istedad üzə çıxdıqca onun gələcəkdə məşğul olacağı peşə də müəyyənləşir. Aktyorluq da həmin peşələrdən biridir. Sadəcə, sənət seçimində bizim bəxtimiz bəzən gətirir, bəzən isə gətirmir. Əgər yaxşı ustadla qarşılaşırıqsa, bizim istedadımız cilalanıb normal vəziyyətə gətirilir. Bu baxımdan mən hesab edirəm ki, insanın istedadı olan sahə üzrə aldığı təhsil və ustadın yaxşı olması vacib şərtdir.
Konkret mənim özümə gəldikdə isə məndə sənətə bağlanış təhtəlşüur baş verdi. Mən bir də ayıldım ki, teatrsız yaşamaq mənim üçün artıq mümkün deyil. Tələbəliyə qədər olan dövrlərdə mənə qəribə gəlirdi ki, necə olur insanlar aktyorluq sənətini seçmirlər, gedib mühəndis və ya digər peşələrə yiyələnirlər? Yəni akyorluq sənətinə belə münasibət bəsləyirdim. Sonradan da elə oldu ki, ustad əlinə düşdüm. Elə doğulduğum Cəlilabad rayonunda neçə illərdi sənətə təmənnasız xidmət göstərən Buludxan Buludov adlı müəllimim mənimlə məşğul oldu. O, bizə bu sənəti akademik səviyyədə öyrətmirdi. Sadəcə olaraq o, mənə və bir neçə başqa yoldaşlara aktyorluq sənətinə məhəbbətlə yanaşmağı, sevməyi öyrətdi. Sonra da bəxtimiz gətirdi biz Cənnət Səlimova kimi ustadla qarşılaşdıq. Və Cənnət xanım bizə bu sənətin akademik tərəflərini də öyrədərək sənətə olan sevgimizi daha da gücləndirdi.
- Müsahibələrinizin
birində belə fikir səsləndirirsiniz ki, "bu gün
tamaşaçı teatra gəlmirsə, bunun günahı
aktyordadı". Axı tamaşa kollektiv işin məhsuludur.
Niyə bütün yükü aktyora yükləyirsiniz?
- Bilirsiniz, tamaşaçı ilə üz-üzə qalan aktyordu. Bəzən rejissor tamaşaçının taleyi ilə də maraqlanmır. Rejissor işini görür, primyeralarda iştirak edir, səhnə arxasında olur və gedir. Ekzüperinin "Kiçik şəhzadə" əsərində belə bir fikir var: "Sən əhilləşdirdiyin hər bir şeyin həmişə cavabdehisən." Yəni tamaşada rejissorun ərsəyə gətirdiyi bir işdir. Amma yenə deyirəm, tamaşaçı ilə üzbəüz rejissor yox, aktyor qalır. Rejissor ortaya yaxşı, ortabab hətta pis iş qoya bilər. Tamaşaçı deməyəcək ki, rejissor pisdir. Çünki ona görünən aktyordu. Burda təbii ki, adi tamaşaçıdan söhbət gedir, teatrşünasdan yox. Teatrşünas aydın məsələdir ki, tamaşaya baxanda aktyorun və rejissorun işinin nə səviyyədə olduğunu müəyyənləşdirir. Mən adi tamaşaçıdan bəhs edirəm və mənim tamaşaçım da həmin o, adi tamaşaçıdır. Yəni qohum-əqrəba, dost-tanışdan da önəmli məni tanımayan tamaşaçıdır. Çünki o, bileti alıb gəlib tamaşaya baxır, əgər tamaşa xoşuna gəlmirsə, çıxıb gedəcək. Amma dost-tanış, qohum tamaşa yaxşı olmasa belə, etika xatirinə sona qədər oturacaq, hətta tərifləyəcək də...
Bu səbəbdən həmişə demişəm və deyəcəm də əgər tamaşaçı tamaşa zamanı zalı tərk edib gedirsə, bunun yeganə günahkarı aktyordu. Aktyor işinə o qədər vicdanla yanaşmalıdı ki, tamaşaçı zalı tərk etməsin. Aktyor təzimə vicdanla getməlidir.
Bizim sənətimiz canlı sənətdir. Bəzən alınır, bəzən alınmır. Sizə deyim, hər dəfə də alınmır. Çünki əhval-ruhiyyə, tamaşaçıdan gələn enerji, tamaşanın, səhnənin ümumi atmosferi var. Bütün bunların hansısa birində çatışmazlıq olanda bəzən alınmır. Həmin o alınmayan məqamlarda sizi inandırıram ki, mən səhnəyə təzimə çıxmağa utanıram.
- Yəni alınmayan məqamlar
olanda siz özünüz bunu hiss edirsiniz?
- Əlbəttə, hiss edirik. Özünü idarə
etmə məsələsi var də. İndi
əsasən gənc aktyorların çox deyir ki, mənim
özünü idarəetməm yoxdur. Heç
bir həyəcan, gərginlik hissi keçirmirəm. Bu, təbii ki, inandırıcı deyil. Mən artıq professional olaraq otuz ildir ki, aktyor sənəti
ilə məşğulam. Yəni həyəcansız,
ürək ağrısız səhnəyə
çıxmaq, səhnədən ayrılmaq mümkün
deyil. Ola bilər kimsə bunu bacarır.
Nə xoş bunun bacaranın halına... Amma mən öz
adıma deyirəm ki,
tamaşa alınmayanda otaqdan çıxmağa, hətta
güzgüyə baxmağa belə utanıram. Amma
aktyor var ki, tamaşa alınmasa belə, bunu normal
qarşılayır. Bəlkə bu da
normal xüsusiyyətdir. Bilmirəm. Ancaq hesab edirəm ki, həyəcan, gərginlik hər
zaman aktyorla birgə olmalıdır. Yəni
texniki baxımdan söhbət getmir. Ümumiyyətlə,
demək istəyirəm ki, aktyor yüz faiz obraza çevrilə
bilməz. Nə olur olsun o, aktyordu, obraz
deyil. Hara fırlanır-fırlansın,
obraz insandan yaranıb ortalığa çıxır.
- Bayaq qeyd etdiniz ki, bəxtiniz həm
də onda gətirdi ki, Cənnət Səlimovanın tələbəsi
oldunuz. Cənnət Səlimovanın tələbəsi
olmaq sizin üçün çətin olmadı?
-
Çox çətin oldu. Əvvəla, dil
baxımından xeyli çətinliklərim olurdu. Çünki mən rayondan Bakıya gələndə
rus dilini bilmirdim. Amma bilirsiniz bizim sənətin
başqa tərəfləri də var. Aktyorluq həm də
dili olmayan bir sənət növüdür. 1997-ci ildən, yəni Kamera teatrından üzü
bəri bu günə qədər biz daima festivallarda oluruq.
Köhnə sovet ittifaqının, Orta
Asiyanın elə bir şəhəri yoxdur ki, bizim teatr orda
tamaşa göstərməsin. Daima
festivallarda iştirak edirik. Həmişə
də Turizm Nazirliyi bizə bu məsələ ilə
bağlı dəstək olur. Və
çox vaxt da festivallar bizim iştirakımızda özləri
maraqlı olur. Tamaşanın bütün
xərcini öz üzərinə götürərək təklif
edir ki, biz gedib o festivalda iştiak edək. Elə bu yaxınlarda İvanovka vilayətinin
Kineşma şəhərində keçirilən "Hərarətli
ürək" klassik rus dramaturgiyası III Beynəlxalq teatr
festivalında iştirak etdilk. Ostrovski adına
Kineşma Dram Teatrında bizim öz dilimizdə Qoqolun "Bir
dəlinin qeydləri" monotamaşasında
çıxış etdim və "ən yaxşı
kişi ifaçısı" nominasiyasına layiq
görüldüm. Həmin festivalda
iştirakımızın bütün xərclərini festival
öz üzərinə götürmüşdü. Bu il belə festivalların dəvəti ilə
iştirak edəcəyimiz bir neçə festival da var.
Yəni demək istədiyim odur ki, bu gün əldə
etdiyimiz uğurlar illərlə qazandığım zəhmətin
heabınadır.
Cənnət
xanımla işləmək isə həddindən
artıq şəxsən mənim üçün çox
çətin idi. Amma bu çətinliyin
özündə də bir həzz, ləzzət, öyrənmək
yanğısı vardı. Çünki Cənnət
xanım bizimlə dərs prosesini elə qururdu ki, mən
hazırlıqsız gəlməyə utanırdım ki, birdən
o, mənə deyər filan tapşırığı niyə
yerinə yetirməmisən?
Çox güman ki, bu müsahibəni dostlarım da
oxuyacaq və onların oxuması imkan verməz ki, mən yalan
danışım. O vaxtları səhər saat yeddidən axşam saat on
ikiyə qədər hər gün bizim dərslərimiz və
məşqlərimiz olurdu. Yəni aktyor
dostlarım da bunu təsdiq edərlər. Axşam
saat doqquzda qızları yola salırdıq ki, çox gecəyə
düşməsinlər. Onlardan sonra isə
biz davam edirdik. Gecə saat on ikidə bizim
akrobatika dərsimiz sona çatırdı. Biz uzun illər bu sistemlə
çalışdıq. Və sizə
deyim ki, həmin günlər mənim həyatımın ən
xöşbəxt günləri idi.
Mən uzun illər tək yaşamışam. Gecələr
evə gedəndə bir narahatlığım olurdu ki, birdən
hansısa başqa işə gedərəm. Aktyorluqdan yayınaram. Bu səbəbdən
də gecələr evdə ya kitab oxuyurdum, ya da ki, pyeslərdən
yadımda qalan personajların maketlərini düzəldirdim.
İndi onların bəziləri qalıb. Baxanda gülməyim tutur. Amma o
zaman mən onları gətirib Cənnət xanıma göstərəndə
elə tərifləyirdi ki, öz-özümə qürrələnirdim.
Yəni Cənnət xanımın tələbəsi
olduğum o dövrlər mənim üçün çox əzizdi. Həmin təhsil,
müəllim-şagird münasibəti bu gün də davam
etməkdədir.
- Mən sizi “O olmasın, bu olsun”
tamaşasında Məşədi İbad rolunda daha sonra isə
"Dərvişin qeydləri" filmində
karvansaraçı obrazında gördüm. Və belə qənaətə
gəldim ki, siz bizim klassik əsərlərimizdəki
obrazları çox gözəl ifa edirsiniz. Tamaşaçının
sizin haqqınızda belə düşünməsi ampula
baxımından sizdə bir narahatlıq yaratmır?
-
Bilirsiniz, hər halda aktyor klassik əsərlərlə
yetişir. Mən inanmıram ki müasir
dramaturgiya ilə aktyor yetişsin. Baxmayaraq
ki, istər bizdə, istər dünyada bu gün müasir
dramaturgiyanın yaxşı nümunələri var. Amma hər
halda məktəb olaraq aktyor klassika məktəbini keçməlidir.
Şekspirin, Çexovun, Qoqolun, Ostrovskinin, Mirzə Fətəli
Axundovun, Cəfər Cabbarlının, Hüseyn Cavidin,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin və digər klassiklərin
əsərlərindəki obrazları ifa etmək vacib şərtdi.
Siz qeyd etdiyiniz obrazların mənim sayəmdə
uğurlu alınması da məni narahat etmir, əksinə,
xoşdur. Çünki bayaq dediyim kimi, o obrazdakı insan ən
nəhayətdə mənəm. Ola bilər ki, bu gün
Məşədi İbadam, sabah III
Riçard, o biri gün Şeyx Sənan.
- Ölkəmizdə teatrın
yaranmasının çox keşməkeşli tarixi var.
Xüsusən də qadın aktrisaların yetişməsi
xeyli çətin proses olub. Bu gün sizin həyat
yoldaşınız da aktrisadır. Təbii ki, sənətlə
bağlı fikir mübadilələriniz, iş prosesiniz olur. Bəs aktyorluq baxımından hansısa
qadağalarınız var?
- Hər
halda elə bir vəziyyət yaranmayıb ki, hansısa
qadağalar olsun. Yəni bunu səmimi olaraq
şişirtmədən deyirəm. Yəni
yaşam tərzi kifayət edir ki, hərə öz
mövqeyini müəyyənləşdirsin. Misal üçün ailədə uşaq deyilənlə
yox, gördüyü ilə tərbiyə olunur. Yəni
valideyn özü başqa həyat tərzi yaşayıb
uşağına başqa cür tərbiyə verirsə, bu,
baş tutan iş deyil. Çünki uşaq hər
şeyi görür. Bizim ailədə həyat
yoldaşımla sənətlə bağlı münasibətimiz də bu
cürdü. Mənim sənətə olan
münasibətimi, yanaşma tərzimi bildiyi üçün
ailə qurandan sonra da mənim sənəti hansı tərəfdən
qəbul etməyimdən də tam formada xəbərdardı.
Yəni sənət baxımından nə olar,
nə olmaz bu, artıq bəllidir. Amma yenə də deyirəm,
hələ konkret bir qadağa olmayıb ki, bunu səhnədə
etmə! Çünki Şəbnəm
xanımın da müəllimi Cənnət Səlimovadır.
Yəni biz ikimiz də eyni məktəbin
nümayəndəsiyik.
- Aktyorluq həm də göstərmə
sənətidir. Yəni fərz edək ki, aktyor obraza uyğun
olaraq açıq-saçıq səhnələrdən
birində iştirak etməlidir. Buna necə
qadağa qoymaq olar?
- Mən
sizi əmin edirəm ki, açıq-saçıq səhnələrsiz
də mümkündür. Onlar əsasən
köməksiz insanların istifadə etdiyi variantlardı.
Təsəvvür edin ki, "Otello"
tamaşasında Otello və Dezdemona əl-ələ tutmadan həmin
rolları ifa edib "Qran pri" mükafatını qazanmaq
olar. Bizim aldığımız təhsildə
də belə olub. Misal üçün Cənnət
xanım tamaşa vaxtı hətta aktyorlara yanaqdan öpməyə
belə icazə vermirdi. Bu o demək deyil
ki, Cənnət xanım belə şeylərə pis
baxır. Xeyr. Sadəcə
olaraq onlarsız da tamaşada ifa etmək mümkündür.
Özüm üçün deyə bilərəm
ki, filmdə məcbur olub belə səhnələrdə
iştirak etmişəm. Amma səhnədə
on səkkiz plus tamaşaları qəbul etmirəm.
- Şövqü bəy, Stanislavski
deyirdi ki, "aktyor Otello rolunu ifa edərkən fikirləşməməlidir
ki, mən Otelloyam, belə etməliyəm, bu cür
danışmalıyam və s. Aktyor fikirləşməlidir
ki, mən Otellonun yerində olsam, Dezdemonanı sevsəm,
qısqansam, nə edərdim?" Sizin rol üzərində
iş prosesiniz necə baş verir?
- Mənim
rol üzərində işləməyim çox sadə olur.
Yəni nə başımı yormuram, kobud
çıxsa da, havalı adamlar kimi rolun təsiri ilə
dolaşıb gəzmirəm. Mən rol
üzərində çox sərbəst işləməyi
bacarıram. Baxın, indi mən sizinlə
danışarkən belə öz rolum üzərində
işləyə bilərəm. Amma bəzən
elə olur ki, istər evdə, istər işdə mütləq
şəkildə sakitlikdə olmalısan. O sakitlik də
ona görə deyil ki, mən rola hazırlaşıram və
mənim üçün mütləq sakitlik
yaradılmalıdır. Xeyr, bunlar mənim
üçün gülməli gələn şeylərdi.
İndi görürəm bir çox cavanlar bu
cür göstərişlər edirlər. Mən isə göstərmə məktəbinin
nümayəndəsi deyiləm. Mən
Stanislavskinin "Yaşantı" məktəbinin nümayəndəsiyəm.
Göstərmə bitib-tükənəndi.
Və heç kimə maraqlı deyil mənim iş prosesim. Mən nəticə ilə tamaşaçı
üçün daha maraqlıyam. İş
prosesi mənim özümlə sənətim arasında
baş verən intim prosesdi. Və bunu heç kim görə bilməz.
Evdə belə mən rol üzərində işləmirəm. Ancaq daima
düşünə bilərəm. O vaxta qədər
ki, gözümü yumanda bir anlıq ifa edəcəyim obraz mənim
fikrimdə, xəyalımda canlanır. Vəssalam.
Bundan sonra artıq mən həmin obraz üçün
özümü hazır hiss edirəm. Anatoli Efrosun belə bir
kitabı var. "Məşq- məhəbbətim mənim".
Fikir verin, tamaşa mənim məhəbbətim
yox, aktyor mənim məhəbbətim yox. Məhz məşq
mənim məhəbbətim! Mənim üçün də ən
vacib proses həmin bayaq dediyim məqamlardı.
Tamaşaların primyeralarından sonra aktyor
dostlarımız sevinirlər. Amma mən kədərlənirəm.
- Səbəb nədir?
-
Çünki artıq mən sabah evdən
həminki sevinclə, axtarışla çıxmayacam. Həmin bayaq dediyim hazırlıq və məşq
prosesi artıq bitdi. İndi mən o
tamaşadakı obrazımı cilalamaqla, yoxlamaqla məşğul
olacam. Bu baxımdan mən hər premyeradan
sonra növbəti işə qədər kədərlənirəm.
- Geridə qalan, belə deyək də,
artıq səhnədə ifa etmədiyiniz rollarınız
üçün darıxırsınız?
- Təbii
ki, çox darıxıram. Ancaq 1992-ci ildən
üzü bəri iştirak etdiyim tamaşaların bir-ikisi
repertuardan çıxarılıb. Digər
bütün tamaşalardakı obrazlarımı bu gün də
ifa edirəm. Bəzən deyirlər ki,
rollar mənim övladımdı. Mən
belə düşünmürəm. Səmimi
deyim. Amma övladım olmasa da,
obrazlarım hamısı mənim üçün çox əzizdir.
Misal üçün mən öz
personajımın hansısa bir detalını başqa aktyorun
üzərində görəndə çox böyük
qısqanclıq hissi keçirirəm. Ona
görə də mənim bütün rekvizitlərim
özümdədir. Bəlkə də
qanunla buna icazə yoxdur. Amma mən
hamısını bu günə qədər saxlayıram.
Mənim yerim olsa, bütün paltarlarımı
da saxlayaram. Ayaqqabılarım
hamısı özümdədir. Yəni hər
bir əşyanın mənim üçün bir xatirəsi,
enerjisi var.
Misal
üçün mən böyük teatrlarda ən çox
sevdiyim və
görmək istədiyim yer kostyumlar saxlanılan
otaqdır. Hansı ölkənin teatrlarına gediriksə,
mütləq oranın kostyum sexi ilə tanış
oluram. Oranın başqa aurası olur. Ələlxüsus da dünən oynanan
tamaşanın paltarı ordadırsa, deməli o paltar hələ
istidir. Vallah, bəlkə də bunu nəsə
möhvumat kimi başa düşəcəklər. Amma mənim üçün bu belədir. Hər bir paltarın öz enerji yükü var.
Əgər o paltarı götürüb başqa personajı
ifa edən aktyora versələr, həmin paltar öz enerjisini
itirir. Çox şükür, belə də
etmirlər.
- Özünüz də əyalətdən
gəlmisiniz. Bu gün teatra istər əyalətdən,
istər elə paytaxtın özündən gələn gənclərə
dəstək olursunuz?
- Bəli,
mütləq bunu edirəm. Hətta mən
rolları belə onlarla məşq etməyə hazıram.
Pedaqogika baxımından mənim o qədər
də hövsələm yoxdur. Amma obraz,
ifa baxımından həmişə onlar üçün nəsə
etməyə hazıram. Və bizim teatrda
bu gün öyrənmək istəyən gənclərimiz
çoxdur. Onlara nəinki mən
teatrımızda fəaliyyət göstərən
yaşlı və təcrübəli aktyorlarımız da həmişə
kömək olurlar.
- Şövqü bəy,
bilirəm ki, mütaliə edən aktyorlardansınız. Bu qədər işin ardından
mütaliəyə vaxt qalır?
- Təbii ki, işimiz çətindir. Amma yenə də hələ gənclik illərindən mən mütaliə vərdişini özümdə yaratmışam. Bu gün ən çox pyeslər oxuyuram. İşimlə bağlı olduğu üçün adətən monotamaşalar da çox oxuyuram. Hüseyn Cavidin, Cəfər Cabbarlının, Şekspirin, Qoqolun, Çexovun əsərlərini dönə-dönə mütaliə edirəm. Baxmayaraq ki, həmin əsərlərin çoxunu artıq əzbər bilirəm və həmin müəlliflərin əsərlərindəki obrazların çoxunu da ifa edirəm. Bədii ədəbiyyat demək olar ki, bu gün oxuya bilmirəm. Hesab edirəm ki, bədii ədəbiyyatı qocalanda da oxuya bilərəm. Hal-hazırda mənim sənətim üçün nə qərəklidirsə onları oxumağa üstünlük verirəm.
- Hal-hazırda
hansı yeni əsərlər üzərində işləyirsiniz?
- Bu ay
regionlara qastrol səfərimiz var. Ordan qayıdandan sonra
Dilsuzun tərcüməsində Fridrix Dürrenmattın
"Fiziklər" əsəri üzərində işə
başlayacağıq.
Söhbətləşdi:
Samirə ƏŞRƏF
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 17
iyun.- S.12-13.