Sözümüzün suqovuşanı
Sona Vəliyevanın şeirlərində
söz, səs və rəngin metafizikası
Əvəlli ötən sayımızda
Səsin şikayəti
Şairənin ikinci şeirlər kitabı - "Arazbarı" onun poeziyasının səs məqamıdır. S.Vəliyeva İncəsənət Universitetini bitirib, yəni sənətə, özəlliklə də musiqiyə professional səviyyədə bağlı söz adamıdır. Amma məncə, onun "Arazbarı" muğamına, "Yallı" rəqsinə, "Qaragilə" mahnısına, "Karvan" süitasına həsr etdiyi şeirlər səsə professional maraqdan daha çox, fitri doğmalıqdan yaranıb. Məsələ auditoriya otaqları yox, içdən gələn səsdə, müəllimin öyrətdikləri yox, ruhdan doğan musiqidə, bir sözlə, tanrısal tədrisdədir.
Platon deyirdi ki, musiqi Tanrının varlığını görk edən ən ciddi dəlildir. Nitsşeyə görə isə musiqi faciənin dəfi deməkdir. Antik dahi ilə alman filosofunun fikrini sintez etsək, musiqi faciəni dəf etmək üçün Tanrıya minacatdır. Səs bizə təkcə bir-birimizlə danışmaq yox, ilk öncə Tanrıya dua etmək üçün verilib.
S.Vəliyeva səsə məhz bu cür yanaşır. Onun şeirlərində tərənnüm olunan rəqs, muğam, mahnı və simfonik lövhələr özünün ilkin məzmun və janr özəlliyindən çıxıb, mistik-tanrısal, bədii-fəlsəfi, sosial-siyasi anlam qazanır, hansısa ideyanın rəmzi işarəsinə çevrilir.
Ünlü xalq rəqsimizin ən uğurlu bədii mənalandırmalarından olan "Yallı" şeiri səsin tanrısal mənşəyindən, musiqinin dini inancımızla bağlı yönündən başlayır. Sənətin bütün növləri Allahla dialoq kimi yaranıb. Dua bütün sənətlərin anasıdır. Şeir sözlə, mahnı səslə, rəsm rənglə, rəqs isə hərəkətlə edilən duadır:
Məhrəm əllər,
dost əllər
düşüncələr, beyinlər
birləşib təvaf edir
Yurd Kəbədi
ətrafında
sevgi niyyət tutulur,
oğullar təvaf edir.
"Yallı"
S.Vəliyeva bu şeirini də, Platonun təbiri ilə desək, xatırlama poetikası
üstündə düzüb-qoşub.
Lakin şairə
burda ruhun yox,
qanın analizini edir, sözün yox, səsin tarixini vərəqləyir,
"Ol"dan öncəkiləri yox, sonrakıları xatırlayır. Dünya
Tanrının sözündən yaranıb, insanın səsiylə
davam edir. Odur ki, söz şairənin daha
çox dini inancıyla bağlıdırsa, səs daha
çox milli inamı ilə ilgilidir. Amma səs sözdən, vətən
sevgisi Tanrı eşqindən ayrılmazdır. Peyğəmbər əfəndimizin
dediyi kimi, "Hübbül vətəni min əl iməni"
- "Vətənə məhəbbət imandandr." Odur ki, milli kimliyimiz dini mənsubiyyətimizi,
dini mənsubiyyətimiz milli kimliyimizi nəinki inkar etmir, əksinə,
tarixən də, bu gün də təsdiq edir:
Qobustan
qayasından
babaların duası
"Yallı"m "Ya Allah" - deyir.
...Oğuz eli qorunur,
Oğuz eli birləşir.
Əl-ələ,
çiyin-çiyinə
çinar olur oğullar.
"Yallı"m
göyə ucaldıqca
sərhədim genişlənir.
Pərən
torpağım birləşir,
gedənim geri dönür.
"Ya
Allah"lar ucalır,
"Yallı"m duaya dönür.
"Yallı"m
Tanrı duası,
"Yallı"m sərhəd qalası.
"Yallı"
S.Vəliyevanın poeziyası bütün mistisizmi ilə
birlikdə həm də yüksək vətəndaşlıq
idealları ilə aşılanmış, realist məzmuna
malikdir. Bizim bir çox şairlərdə bunların biri
olanda adətən o biri olmur.
Çünki onların önəmli bir qismi vətəndaşlıq
poeziyasını hələ də kommunist rejiminə
yarınmaq kimi qavrayır və bu yanaşma onların fikrən
sovetlər dönəmində qaldığını göstərir. Bu şairlər fərqində
deyillər ki, sovetlər dönəmi çoxdan tarixə
qovuşub, iyirmi beş ildən çoxdur
ki, özgürük və bu amil vətəndaşlıq
poeziyasına yanaşmada da qaçılmaz dəyişkənlik
istəyir. Ötə yandan bu
şairlər gerçəkliyi bütöv görmür və
bu yarımçıqlıq çağdaş şeirin ciddi problemlərindən
birinə çevrilib.
İnsanın
üzündə Allahın təcəllasını görən
Nəsimi, Məcnunu ilahi eşqin, Leylini tanrısal gözəlliyin
rəmzi sayan Füzuli gerçəkliyin hər iki - həm
real, həm də metareal tərəfini vəhdətdə
qavrayır, realizm anlayışına geniş, konseptual
yanaşırdılar. Onlar üçün sözün təkcə bəri
yox, o biri üzü də gerçək idi.
Yüzillər keçdikcə insanın gerçəklik
anlayışı daralmağa başladı. İyirminci əsr filosofu
Haydegger bütün fəlsəfə tarixi boyu altından xətt
çəkilən metafizikanın üstündən xətt
çəkməyə çağırdı, anlayışı alt-üst
etdi. Amerikan filosofu Bodriyarın
diliylə desək, hər şeyə simulyakr, yəni yalan
kimi baxan postmodernizmdə bu proses özünün
aşırı sınırlarına vardı. Bu
gün gerçəklik anlayışının kəndiri o qədər
dartılıb ki, sözün havası çatmır.
Qurtuluş üçün o, təmiz havaya - Nizami, Nəsimi,
Xətai, Füzuli,
Cavid fəzasının
sonsuz genişliyinə çıxmalıdır.
S.Vəliyevanın reallıq anlayışı məhz
bu klassik ənənə üzərində gəlişir. Bu üzdən
o, reallıq və metareallığın sintezinə vara bilir.
"Yallı" sözün həm bəri, həm
də o biri, həm real, həm də metareal üzünü
özündə əks etdirir. Şeirin müəllifi milləti türkçülərə
və islamçılara bölən siyasi radikallar və dini fanatiklərə
ümummilli birlik mesajı göndərir və bununla da C.Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı" pyesinin qəhrəmanı
Gülbaharın real təcəssümü kimi
görünür. Amma o, bunu hər cür tribun
pafos, prokuror sanksiyası və hakim ədasından uzaq tonda, bədiilik
qanunlarını pozmadan, şeirin sərhədləri və
şairin görəvləri dışına çıxmadan
eləyir. Yəni
danışmır, göstərir və hansı sonuclara varmağı
oxucunun öhdəsinə buraxır. Bu,
şeirin siyasi-ideoloji yönü, yəni realizmidir.
İkinci
məsələ "Yallı"nın
sadəcə rəqs olmayıb, kütləvi dua səciyyəsiylə
bağlıdır. Şairəyə görə, məsələ təkcə
silah tutmaqda deyil, əllərimiz ilk öncə Tanrıya
açılmalıdır. Erməni kimdir ki,
Qarabağı ala, beynəlxalaq güclər nədir ki, erməniyə
havadar ola?! Hər şeyin -
xeyirin də, şərin də kökü Tanrıdadır.
Əgər doqquz milyon insanın əli eyni vaxtda göylərə
açılsa, bu tanrısal proqrama təsir edəcək qədər
güclü energetik təsirə çevrilər və
möcüzə baş verər - Tanrı öz qərarını bizim
xeyrimizə dəyişə bilər. Odur ki,
göylə barışmalı, yerlə döyüşməli
və qələbəni almalıyıq - dualarımızla
dostumuz, silahımızla düşmənlərimizdən.
Bu isə şeirin metareal yönüdür.
"Yallı"nın istər real, istərsə də metareal
orbiti bir ana ideya - azərbaycançılığın
başına dolanır. Şairə birinci orbitdə bizi
bir-birimizlə, ikincidə isə Tanrı ilə birliyə çağırır. Qələbəyə və ümummilli rifaha gedən
yol bu birlikdən keçir. Son dönəm vətəndaşlıq
lirikamızın orijinal, yaddaqalan örnəklərindən
olan şeirin başlıca ideyası belədir. İndi bizim
iki "Yallı"mız var. "Yallı" şeiri "Yallı" rəqsinin
söz qardaşı, qız qardaşıdır.
* * *
İyirminci
əsrin ünlü mistiki Maks Gendel səsi sözdən
və rəngdən ucada tutur. "Hər şeydən
ucadır sözün məqamı" deyən Nizami isə bu üçlükdə
üstünlüyü sözə verir. İnsanla Tanrı
arasındakı pilləkənin ən yüksək pilləsində
söz, ən aşağıda rəng dayanır. Səs bu ikisinin arasındadır. O, aralıq,
körpü, keçiddir.
"Yallı"
şeirində səs yerlə göy, fəzanın o üzü ilə bəri
üzü, insanla Tanrı arasında, "Arazbarı"da isə Arazın o tayı ilə bu
tayı, güneylə quzey, Təbrizlə Bakı arasında
körpüdür. Bu üzdən "Arazbarı" təkcə
şeir hadisəsi yox, həm də ictimai-siyasi olay, onun müəllifi sadəcə şair
yox, həm də bir ideoloqdur. Təsadüfi deyil ki, Biləsuvar
sərhəd məntəqəsində İran sərhədçiləri
yeni çapdan çıxmış
"Arazbarı"nı, - "Kitab nə
üçün "Arazbarı" adlanır? Üz qabığında nəyə görə
Xudafərin körpüsünün şəkli var?
- deyə
müsadirə etmişdilər. Sərhədçilərin bu
suallarının cavabı S.Vəliyevanın
bütün sərhədlərin fövqündə duran torpaqlarımızın bütövlüyü arzusundadır:
Ahım
yandıracaq daşı,
Daşa
dönən yar-yoldaşı,
Mən fələyin
qarğanmışı
Dərdim
bütöv, torpaq yarı-
"Arazbarı".
"Arazbarı"
"Yallı"da
səsin istiqaməti
aşağıdan yuxarı - vertikaldır. "Arazbarı"da isə quzeydən
güneyədir - horizontaldır. Riyazi dillə
desək, birincisi səsin x, ikincisi y oxudur. Bu iki oxun kəsişmə nöqtəsi şairin
Tanrı və vətən sevdası ilə döyünən
qəlbidir. S.Vəliyevanın
bədii düşüncə koordinatları
bütövdür.
Birinci
şeirdə millətin mənəvi, ikincidə çoğrafi
bütövlüyü ideyası irəli
sürülür. Hər iki xətt şairənin istər publisisit, istər
elmi, istərsə də bədii
yaradıcılığından qırmızı xətlə
keçən azərbaycançılıq ideyasının
poetik ifadəsi kimi səslənir.
"Yallı" tanrısaldan
milliyə keçidi, "Arazbarı" millini əks etdirir.
Özünün ünlü "Ay Qaragilə" şeiriylə
isə şairə millidən fərdiyə körpü
salır:
Bu əzab
ruhuma doğma, müqəddəs,
Ayrılıq günahsa, necə yuyaq bəs?
Tökmə
göz yaşını sel kimi əbəs,
Günah səndə oldu, ay Qaragilə.
"Ay
Qaragilə"
Bu
üç şeir S.Vəliyevaya məxsus vətəndaşlıq
poeziyasının üçrəngli bayrağı, "Yallı" onun yaşıl, "Arazbarı"
göy, "Ay Qaragilə" isə qırmızı rəngidir. Birincidə biz iman sahibini, ikincidə
azərbaycanlını, üçüncüdə isə
insanı, konkret desək, bir qadını, xanımı
görürük. Amma bu xanımın qadınlığı onun vətəndaşlığı,
vətəndaşlığı isə imanından qətiyyən
ayrı deyil.
Sözün
əbədiyyəti
S.Vəliyevanın sonuncu - "Dünya Tanrı
biçimdədir" kitabı onun poetik düşüncəsinin
söz məqamıdır. Söz ölməzdir və ölməzlik
sirrinə bütün vaqiflər kimi S.Vəliyevanın da
düşüncəsi düz xətt yox, çevrə
quruluşundadır:
Qalacaq
ruhumun yükü sözümdə,
O məndən
doymadı, doymadım ondan.
Mən
"Ol"la gəlmişdim, "Öl"lə gedirəm,
Yaşamaq
ümidim başlayır sondan.
"Sözüm"
"Ol" əvvəl, "Öl" axırdır və
bunların birləşməsi əvvəl-axırın
qovuşub, eyni bir şeyə çevrilməsi, yəni var
ola-ola həm də yox, yox ola-ola həm də var
olmasıdır. Əvvəl də, axır da zamanla bağlıdır və
onların birləşməsi zamanın aradan qalxması,
zamansızlığa keçid deməkdir. Çevrə
əvvəl-axırı olmayan həndəsi fiqurdur. Odur ki, rümuzat elmində o,
bütövlüyü, sonsuzluğu və əbədiyyəti
işarələyir.
Düşüncəsi çevrə quruluşunda
olduğu üçün S.Vəliyevanın həm
özü ölməzliyi duyur, həm sözü də əbədiyyətlə
nəfəs alır:
İçimdə
söz, söz də mənəm,
"Ol"dan əvvəlki sözdənəm.
Söz
ölməsə, mən ölmərəm,
Gəldim sözlə sağ qalmağa.
"Ol"dan
əvvəlki sözdənəm
Tanrı ömürlərinin hansısa məqamında
öz nurlu camalını sevdiyi kəslərə göstərir,
onları ilahi vüsala qovuşdurur. Seyri-şühud edən insan Tanrının
varlığına əmin olur. O, tanrısal gözəllik
önündə heyrətdən lal olur və bütün
ömrü boyu bu görüşün sərməstliyini
yaşayır. Amma
ruzi-vüsalı şəbi-hicran əvəzləyir və
insanın bütün ömrü bu tanrısal
görüşün bir daha təkrarlanması həsrətiylə
keçir. Bütün klassik
Şərq poeziyasının metafizik-psixoloji
özülündə bu Tanrı-insan metadramı, bu
metadramın fabulasında isə S.Vəliyevanın
aşağıda təsvir etdiyi olay durur. Leyli-Məcnun
olayı bu metadramın sadəcə melodramatik
yönüdür:
Şeytan
min hiylə
qurdu
bu
ayrılığa
İlahi,
tək bir bəhanə göndər
təzədən rastlaşmağa,
təzədən qovuşmağa.
Amma burda vurğulanası bir nüans var.
Şeytanın hiylə ilə
ayırdığı kimlərdir - Tanrı ilə insan, yoxsa
sadəcə iki insan? Yəni S.Vəliyeva tanrısal
eşqdən danışır, yoxsa insani sevgidən? Klassik Şərq şairləri kimi çağdaş
şairə də bu sualın qəti, birmənalı
cavabını vermir. Yəqin ki, ən doğrusu
tanrısalla insaninin vəhdəti, paralel dərkindədir.
Axı bütün yaratdıqları, o sıradan insan da Tanrının
surətidir. Bu üzdən
Tanrını sevmək həm də insanı, insanı sevmək həm də
Tanrını sevməkdir. Bu üzdən tanrısal sevgi həm də insani,
insani sevgi həm də tanrısaldır.
Lakin istər tanrısal, istərsə də insani olsun,
vüsal anlarında səs susur, nitq lal olur, dialoq batini qatda -
ürəkdə gedir. Ötə yandan, səsdən
fərqli olaraq,
sözdə ikilik
yox, vəhdət var. Yəni burda
danışan da, dinləyən də eyni şəxsdir
və odur ki səsə ehtiyac yoxdur.
Söz insanın daxili məni, alter-eqosu,
vicdanı, ruhu, özüylə söhbətidir. Söz insanın
öz daxili mahiyyətinə, batini həqiqətinə
varmasıdır. Söz insanın Tanrı ilə dialoqudur. Söz Tanrıdır.
Rəng və
səsdən fərqli söz üçün hərəkət
və inkişaf
səciyyəvi deyil. Hərəkət inkişaf naminə, inkişaf
qeyri-kamillər üçündür. Söz
Tanrıdırsa, kamildir və kamildirsə, nə hərəkət,
nə də inkişafa ehtiyacı var. O hər cür
dialektikanın dışındadır.
Lakin
sözün şəkilləri çoxdur və
yuxarıdakı fikir onun xalis, kristal,
qeyri-maddi formasına aiddir. Səs sözün
maddəyə keçidi, rəng isə artıq onun maddi
halıdır. Bütün varlıq
sözün metafizik özülü və dünyadakı əkslərindən
ibarətdir. Bunlardan birincisi Tanrının ismi, sonrakılar isə
sifətləridir. Birincisi
ölümsüz, sonrakılar ölümlüdür. Birincisi baqi, sonrakılar fanidir.
Söz hər dəfə dürlü ölüm
formalardan keçərək özünün ölməzliyinə
dönür.
Varlıq sözün sonsuz ölüb-dirilmə
prosesidir. Varlıq tanrısal yazıdan insana, insandan
torpağa enən, torpaqdan gah tikan, gah da gül şəklində
baş qaldıran sözdür:
Taleyim
Tanrı əliylə
Yazılıbdır məndən öncə.
Hər adam bir sətir imiş,
Əcəl torpağa gömüncə.
Qarışınca torpaqlara,
Sətir-sətir göyərəcək.
Kimi qara
tikanlara,
Kimi laləyə dönəcək.
"Alın
yazım - 1"
S.Vəliyevanın bədii-fəlsəfi dünyaduyumu
üçün səviyyəvi olan pantekstualizm sözün
haldan-hala, məqamdan-məqama düşməsi ilə
bağlıdır. Yəni hər
şey ilahi sözün, tanrılsal mətnin dürlü
şəkillər almasından başqa bir şey deyil. Hər şey ya sözdən gəlir, ya da sözə
gedir. Hər şey sözə
yaxınlaşdıqca ölümsüzlüyü, sözdən
də uzaqlaşdıqca ölümünü tapır.
* * *
Tanrısal yaradılış söz, səs, rəng
ardıcıllığı ilə baş verib. Tanrı öncə
dünyanı yaratmaq haqda düşünüb - bu sözdür. Sonra bu düşüncəsini gerçəkləşdirmək
üçün "Ol" deyib - bu səsdir. Sonra ilahi səs maddiləşərək fəza
boşluğunda əriyib və hər şeyə
çevrilib - bu, rəngdir.
Klassik alman filosofu Fixtenin təbiri ilə desək,
dünya Allahın maddiləşmiş düşüncəsi,
donmuş səsidir.
S.Vəliyevanın
bədii fikrinin gəlişməsi ilk baxışdan
tanrısal yaradılış aktının əksinədir - rəng, səs və
söz. "Çəhrayı
rəngli dünyam"
kitabı şairənin bədii düşüncəsində
rəng, "Arazbarı" səs,
"Dünya Tanrı biçimdədir" söz məqamıdır.
Sözümüzün
başlanğıcına, Platonun, - "Şair Tanrının təqlidçisidir",
- fikrinə qayıdaq. Əgər şair Tanrını yamsılayırsa,
dünya Tanrı biçimdədirsə, bəs, onda şairənin
bədii düşüncəsinin inkişaf yolu niyə
tanrısal yaradılış aktının əksinədir? Bu
qarşıdurmanın səbəbi kimdədir - antik dahidə,
yoxsa çağdaş şairədə? Səbəb
onların heç birində deyil. Səbəb
Tanrının dünyaya verdiyi düzəndə, daim dəyişən
və yeniləşən varlığın ilahi
dialektikasındadır.
Zaman saat əqrəbləri
kimi çevrə
boyunca durmadan fırlanır. Antik filosof bu çevrənin birinci
yarımçevrəsini - sözdən rəngə
enişi, çağdaş şair isə ikinci
yarımçevrəni - rəngdən sözə
dönüşü görür.
Bu üzdən
çağdaşımız tanrısal yaradılış
aktının "əksinə" gedir. O, Tanrının
başladığı yox, dayandığı, estafeti insana verdiyi yerdən start
götürür. O, Tanrını təkrarlamır, davam
etdirir. Və yaradıcılıq aktını tamamlayır.
Vadiyi-vəhdət
Azərbaycançılığa dair kitablarından publisitikasına, elmi-filoloji əsərlərindən "İşığa gedən yol" romanına və poeziyasına qədər S.Vəliyevanın çoxcəhətli yaradıcılığının bir genəl yönü var - bütün zidd qütblərin birləşməsi, bir ümumi tonu var - sözün bütövləşməsi.
Ənənəvi maarifçi düşüncənin bir-birinə qarşı qoyduğu metafizika və gerçəklik, tanrısallıq və vətəndaşlıq, irfan və maarif kimi "zidd" qütblər onun əsərlərində sintez olunur, sözün real və metareal, ilahi və milli, irrasional və rasional yönləri bir-birinə qovuşur. Bütün bunlar S.Vəliyevanın yaradıcılığını maarifçiliyin yeni dönəmi - neomaarifçilik örnəkləri kimi dəyərləndirməyə əsas verir.
Bizim suqovuşanımız var - əli-qolu sərhəd dirəkləriylə bağlanmış Xan Arazın məcrasına sığmayan Dəli Kürlə qovuşduğu yer. Bu, çoğrafi vadiyi-vəhdətimizdir. Amma bədii-estetik, mənəvi-etik, fəlsəfi-ideoloji, sosial-siyasi qovuşana ehtiyacımız var. Bu, mənəvi vadiyi-vəhdətimiz olacaq.
Bütün danılmaz bədii-estetik yönləri
ilə yanaşı S.Vəliyevanın
yaradcılığının ən önəmli tərəfi
bu qovuşmanı özündə əks etdirməsidir. Bizcə,
tanrısal, milli və insani arzularımızın gerçəkləşəcəyi
ünvana - mənəvi Xəzərimizə
yol yalnız və yalnız bu düşüncə
qovuşanından keçib gedir.
Əsəd Cahangir
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 17
iyun.- S.28-29.