Şərqdə günəş, Qərbdə
ay
"Tanrının ruhu" silsiləsindən
Bu gün dünyanı bürüyən qloballaşma
fırtınası qarşısında sivilizasiyalar yenidən
öz köklərinə söykənərək performanslar göstərirlər. Multikulturalizm
erası başlanır və bu artıq Avropanın
assimilyasiya siyasətinin çöküşü deməkdir.
Mədəniyyətlərin də
qabarıb-çəkilmə dövrləri olur. Bu, təbii ki, tarixi proseslərlə, imperiyaların
yüksəlişi və çöküşü ilə
birbaşa bağlı olaraq periodik yerdəyişmələrin
nəticəsi kimi meydana çıxır.
Müxtəlif qütblər arasındakı soyuq
müharibələr bütün dövrlərdə olub. Amma yeni əsrin
reallıqları gözlərimiz önündə başqa mənzərələr
sərgiləyir. Sanki gözəgörünməz
bir əl dünyanı nizamlamaqla məşğuldur. İdeoloji qovğalardan yorğun
düşmüş bəşər dincini almaqla məşğuldur
və bu "istirahət" çağı Şərqlə
Qərb dəyərlərin toxunulmazlığı müstəvisində
bir araya gəlir. Demək, əsrlər
boyu davam edən mübarizələr nəticəsiz qaldı;
Qərb Şərqi məğlub edə bilmədi. Bu bir cümlənin izahı üçün son
dörd yüz ildə bəşəriyyətin inkişaf
tarixinə, eyni zamanda Şərq mədəniyyətinin tənəzzülü
və yenidən dirçəlişi dövrlərinə
qayıtmaq lazım gəlir. Necə baş verdi bu proseslər?
Renessans dövründən sonra avropalılar Şərq
fəlsəfəsi və ədəbiyyatı adlı xəzinəni
kəşf edərək məhsuldar bir həyat qaynağı
tapdılar. Əlbəttə, bu xəzinəyə Roma və
yunan ənənələri də daxil idi. İncə nüans bundan ibarətdir ki, onlar yunan fəlsəfəsini
- Ksenefonu, Petrarkanı, Siseronu örnək götürdülər
və bu xətti bəşəri müstəvidə
inkişaf etdirdilər, nəzəriyyələr yaratdılar.
Şərqdə uzun illərdən bəri
imperiyalar arasında gedən savaşlar onu zəif saldı.
Amma Şərq fəlsəfəsi elə bir təməldir
ki, vaxtilə yunanların ilk materialist filosofu Demokrit (e.ə.
460-370) bu fəlsəfəni öyrənmək
üçün Misirə, Hindistana, Finikiyaya uzunmüddətli
səfərlər edib. Misirdə həndəsəni,
Babilistanda astronomiyanı, Midiyada maqların elmini
araşdırıb müəyyən nəticələrə
gəlib. Demokritdən başqa da digər
yunan filosofları da Şərqə mütəmadi səfərlər
edib Şərq mütəfəkkirləri ilə fikir
mübadilələri aparıblar. Bunlar
tarixə məlum olan faktlardır. Amma
çox təəssüflər olsun ki, zaman-zaman Qərb və
eləcə də rus alimləri Şərq fəlsəfəsinə
qarşı qərəzli mövqe nümayiş etdiriblər.
Xüsusən sovet dönəmində yazılan
"Fəlsəfə" kitablarında zəngin Şərq
mədəniyyəti və fəlsəfəsi haqqında
cüzi məlumatlar verilirdi ki, bu da oxucuda heç bir təsəvvür
yaratmırdı. Şərq fəlsəfəsinin
tarixi o qədər zəngindir ki, onun öyrənilməsi
üçün bəlkə də bir insan ömrü yetməz.
Çünki o dibi görünməyən bir xəzinədir.
Nizami Gəncəvi bəşəriyyətin
böyük şairi olmaqla bərabər həm də nəhəng
filosofdur. Biz Nizaminin "Xəmsə"sini hər dəfə
oxuyanda təzə mənalar əxz edirik, bir misranın, bir
beytin içində yüz məna gizlənir ki, o mənalar
insan üçün müxtəlif yaş dövrlərində
oxunduqca tədricən açılır. Bu
mənaların da zahiri və batini tərəfləri var ki, hər
kəs bu xəzinədən özünə pay götürə
bilir; zahiri tərəflərini anlayan bir zövq dadır,
batininə varan bir başqa fezy alır. İnsanların
anlama dərəcəsi də müxtəlifdir, oxuduğumuz
kitablardan aldığımız informasiyalar, əxz etdiyimiz
fikirlər hər birimizin beynində yalnız
özümüzə məxsus olan bir modelin qurulmasıyla nəticələnir
və bu model qavranan biliyə adekvat ola da
bilər, olmaya da bilər. "Qüvveyi-aqilə"
- ağlın gücü Nizamidən çəkə biləcəyi
yükü götürür, fəzilət artdıqca Nizami
öz sirlərini sənə açır. Nizami təkcə ədəbiyyatşünaslıq
obyekti deyil, elmin müxtəlif sahələrində bəşəriyyət
bu gün də onun fikirlərindən faydalanmaqdadır.
Elm nə qədər inkişaf etsə də, texniki tərəqqi
möcüzələri reallığa çevirsə də
Nizaminin tezisləri əhəmiyyətini itirmir. Bu fikirləri İbn Sinaya da, Fərabiyə də,
digərlərinə də şamil edə bilərik.
Şərq fəlsəfəsinin ən mühüm
xüsusiyyətlərindən biri də budur ki, o insanı mənəvi-ruhi
rahatlığa, ataraksiyaya qovuşdurur. Bu gün gənclər
arasında Qərb fəlsəfəsinə həddən ziyadə
aludəçilik onlarda ruhi tarazlığın pozulmasına
və bir sıra psixoloji problemlərin yaranmasına səbəb
olur ki, bu da beyindəki sağlam düşüncəni virus
kimi dağıdır. Günümüzün
mənzərəsi buna əyani sübutdur. Ekzistensializm xaosunda mənəvi mutasiya yaranır və
ağlın gücü müxtəlif hissələrə
parçalanaraq zəifləyir.
Bu yazıda məqsədimiz əsla Qərb fəlsəfi
fikrinə kölgə salmaq, birini üstün, digərini
naqis hesab etmək deyil. Bəşəriyyətin bu iki
qovşağı ayrı-ayrılıqda və bir-birindən
qidalanaraq, bəhrələnərək dünya elminə, mədəniyyətinə,
ictimai fikrinə və ədəbiyyatına böyük
töhfələr bəşx edib. Didro, Russo, Volter,
Yaspers, Erix Fromm, Veyninger və digər fikir nəhənglərinə
göylərdən vəhy gəlməyib. Onlar
Platondan İbn Sinaya, Aristoteldən Fərabiyə, Demokritdən
Nəsirəddin Tusiyə qədər fəlsəfənin
keçdiyi inkişaf yolunu izləyərək öz təfəkkür
süzgəcindən keçirmişdilər və hər biri
özünün nəzəri platformasını,
düşüncə modelini yaratmışdılar. Yazının birinci hissəsində qeyd etdiyimiz kimi,
Hegel "mütləq ruh" postulatını loru dildə
desək, havadan götürməmişdi. Fərabinin
"idrak iki təsəvvürə bölünür"
fikrinə əsaslansaq, Hegelin ideyası təsdiqə
ehtiyacı olan ikinci təsəvvürdür. Birinci təsəvvür gözlə görünməyən,
amma varlığına şübhə olmayan
anlayışlardır. Məsələn,
ağıl, ruh və sair. Fərabi
yazır ki, elə təsəvvürlər var ki, anlamadan
onları başa düşmək mümkünsüzdür.
Anlamaq artıq idrakın ikinci təsəvvürüdür.
Hegeli anlamaq üçün də Şərqin
bu böyük mütəfəkkirlərini oxumaq lazım gəlir.
Bir elmə tam yiyələnməyin yolu onu
sistemli, ardıcıl öyrənməkdən keçir.
Əks halda insan nə qədər mütaliə
etsə də yenə natamam sayılacaq. Beyni
gərəksiz informasiyalarla yüklənəndə orda xaos əmələ
gəlir və sən istədiyini tapa bilmirsən, fikrini əsaslandırmaqda
çətinlik çəkirsən.
Ədəbiyyat sahəsinə göz yetirəndə də
görürük ki, yazıçı olmaq istəyən gənclərin
çoxu sistemsiz mütaliə edirlər. Nizamini, Xaqanini, Qətran Təbrizini,
Saib Təbrizini, Arif Ərdəbilini, Füzulini, Nəsimini, Vaqifi
oxumadan Kafkanı, Markesi oxuyurlar və fəlakət də
burdan başlayır. Onlara elə gəlir ki,
artıq hər şeyi bilirlər. Amma
unudurlar ki, insan nə qədər çox oxusa da, biliyini
artırsa da, anlamağa başlayır ki, o heç nə
bilmir. Hansısa bir müdrik öz şagirdinin hər dəfə
intellektiylə öyündüyünü görüb ona belə
deyir: Sən öz intellektinlə çox öyünürsən.
Bununla sən mənə öz kamerasının
genişliyi ilə fəxr edən məhbusu
xatırladırsan.
Avropanın
intibahı, fransız maarifçiliyi bəşəriyyətin
simasını dəyişdirsə də bir sıra ziddiyyətlərə,
məhrumiyyətlərə rəvac verdi. Fransanın böyük şairlərindən olan Pol
Valeri yazırdı ki, Avropanın mənəvi
nizamsızlığı nədən ibarət idi? Bütün təhsil görmüş beyinlərdə
bir-birindən kəskin fərqlənən ideyalar həyat və
onun dərkində təzadlı nəticələr
doğururdu. Pol Valeri də, onun müasiri
olmuş Uilyam Batler Yeyts də keçmişdən və bədii
təfəkkürün normal insani formaları ilə
kökündən ayrılma, qopma bahasına nicat və
şöhrət vəd edən modernizmin bu avtomatik
simvolikasına tabe olmaqdan vaz keçmişdilər.
Digər tərəfdən Tənzimat dövrünün
türk yazıçıları öz romanlarında Avropa zadəganlığına,
aristokratizmə ironik münasibət göstərir,
meşşanlığı mənfi səciyyələndirirdilər. Bu
yazını işləyərkən XIX əsrin sonlarında
yaşamış türk yazıçısı Əhməd
Midhət Əfəndinin "Fəlatun bəy və Rakım əfəndi"
romanını oxuyurdum. Əsərdə qərbləşməni
yanlış anlayan, meşşan həyat tərzi sürən
Fəlatun bəylə ənənələrə bağlı
olan, yetimçiliklə böyüsə də yüksək təhsil
almış Rakım əfəndi
qarşılaşdırılır və Rakım əfəndinin
yüksək mənəvi keyfiyyətləriylə müqayisədə
Fəlatun bəyin mənəvi çürüklüyü
göstərilir. Rakım əfəndinin bir qoca
kişidən yüz qızıl müqabilində alıb evə
gətirdiyi Canana pianino dərsi keçən Josefina türklərin
yaşam tərzinə, ənənələrinə heyran
olduğunu dilə gətirir və "türklərin hər
şeyi avropalılarınkından yaxşıdır...
baxmayaraq ki, Avropanın əyləncəsi çoxdur, ancaq
orda daim yeknəsəq həyat mövcuddur... həm də
türklərdə olan qonaqpərvərlik Avropada yoxdur" -
deyir. Müəllif sonra yazır ki, Jozefina
Avropanın bəyənilməyən cəhətlərinə
dair söylədiyi hər şeyi isbat etdi.
Biz uzun bir zaman müddətində Şərq
dünyasına, Şərq fəlsəfəsinə
avropalıların gözüylə baxmışıq. Hələ
uzun illər bundan əvvəl, sovet sisteminin
çöküşü ərəfəsində dəyərli
fikir və düşüncə adamı, kulturoloq Aydın
Talıbzadə Şərq dünyasının yenidən kəşf
olunmasının zəruriliyi haqqında geniş və əhatəli
bir yazı yazmışdı. Xatırlayıram,
Aydın müəllim o yazıda Yaxın və Orta Şərq
ölkələrinin mədəniyyət aləmini və onun
ayrı-ayrı təzahür formalarını
başqalarına şərqlinin anladığı kimi təlqin
etməyin vacibliyini xüsusi olaraq önə çəkirdi.
Amma başqaları deyəndə biz
avropalıları düşünürük. Qərb ölkələri Şərqi mənəvi
cəhətdən işğal etmək istəyirdilər, onun
mənəvi xəzinəsi olan elmi-fəlsəfi irsini əsrlər
boyu tərcümə edib öyrənir, şərqli beyninin məhsulunu
Qərb zəkası ilə inkişaf etdirib nəzəriyyələr
yaradırdılar.
Qərb fəlsəfəsi sözsüz ki, Şərq fəlsəfi
fikrindən mayalanaraq inkişaf etdi. İbn Ərəbinin,
Şeyx Mahmud Şəbüstərinin irfan yönümlü əsərləri
zaman-zaman fikir assimilyasiyasına uğrayaraq Qərb nəzəriyyələrinin
təməl prinsiplərinə çevrildi. Diqqət etsəniz görərsiniz ki, Qərb fəlsəfi
fikrində Şərqə heç bir istinad yoxdur. Şərq
və Qərb sivilizasiyası arasında dialoqun
yarandığı yeni dönəmin ən sonuncu
filosoflarından biri Cübran Xəlildir ki, onun elmi-fəlsəfi
irsi hər iki mədəniyyətin
daşıyıcısı olmaqla bərabər həm də
bu iki qütb arasındakı fikir, düşüncə sərhədlərini
müəyyənləşdirir. Cübran Xəlilin
fikir cəbbəxanası transsedentalizm təliminə söykənir
ki, bu cərəyan da qədim hind fəlsəfəsindən əxz
olunmuş ideyalarla zəngindir. Buddizmin ana kitabı hesab
olunan "Dhammapada"nı oxuyarkən
görürük ki, Budda həqiqətin dərkini nirvanada
görür. Budda həqiqəti tapmaqdan ötrü saraydan
imtina edib iyirmi il meşədə guşənişin
yaşamışdı. İnsan ruhunun təbiətlə
əlaqəsi Buddadan başlayır. Bəs
sufilik nədir? Nəfslə mücadilə
aparıb islah olunaraq haqqa yetmək. Mahiyyət
eyni deyilmi?
Amerika yazıçısı və filosofu Ralf Uold
Emerson hesab edirdi ki, fəlsəfənin əbədi problemi Ruh
və Materiyanın münasibətlərindən ibarətdir. O, bu problemi "Ali ruh" əsərində
belə cüz çözür: "Təbiət ruhun rəmzidir.
Varlığın ən yüksək sintetik
prinsipi fövqəlruhdur, Allahdır". Beləliklə,
bəşəriyyətin inkişafı boyu nisbi
anlayışlar tədricən mütləq anlayışlara
çevrilir. Nisbi anlayışların
mütləq anlayışa çevrilməsində
filosofların müstəsna xidmətləri olub. Bir çox Amerika, Avropa, rus
yazıçılarının əsərlərində təbiət
və insanı vəhdətdə görmək, insanın
ruhuna xitab etmək cəhdi transsendentalizm nəzəriyyəsindən
qaynaqlanır. Bu nəzəriyyənin əsasında
isə Şərqin ruhani düşüncəsi dayanır.
Qərb alimlərinin özləri də bunu dəfələrlə
etiraf ediblər.
L.Tolstoyun
"Dirilmə", "Sergi ata", Dostoyevskinin "Karamazov
qardaşları", Con Steynbekin "Qəzəb
salxımları", Alber Kamyunun "Yad",
"Çöküş" əsərləri qəhrəmanların
mənəvi katarzisi xətti ilə
inkişaf edir. Kamyunun absurd fəlsəfəsində
belə insan ruhunun labirintlərində dolaşan narahat bir
düha görürük. Kamyunun həyatını
yaşayıb gedən, lakin bir işə yaramayan qəhrəmanları
ruhi didərginlərdir. Onların evolyusiyası ruhi təlatümlərdən
keçir, çünki ali həqiqətə,
ruhani qata yüksələ bilmirlər. Nexlyudov ("Dirilmə")
sonda ali həqiqətə çata bilsə
də, Sergi ata nəfsinə qalib gəlmək
üçün barmağını baltanın altına qoysa
da Merso ("Yad"), Jan Batist Klamans
("Çöküş") vicdan ağrılarıyla
qıvrıla-qıvrıla qalır. Bu obrazlar əslində
Şərqin söykəndiyi dəyərlərdən uzaq
düşmüş, Tanrıyla bağları qopmuş, Ruhun
deyil, cismin istəklərinə əsir düşmüş,
istinadgahı olmayan, yaşamın mənasını özləri
üçün aydınlaşdıra bilməyən çarəsizlərdir.
Bu, əslində bütövlükdə
Avropanın problemi idi. Bütün həyatını
fəlsəfə cəngəlliyində dolaşan alman filosofu
Nitsşe Allahı "öldürəndən" sonra qalan
ömrünü ruhi sarsıntılar içində
keçirdi. Bu fakt həm də
Nitsşenin timsalında Avropa insanının mənəvi
böhranı idi. Bu problemin nədən
qaynaqlandığını Stefan Sveyq "Dünənin
dünyası. Bir avropalının xatirələri"
kitabında müfəssəl şəkildə izah edir.
Maraqlananlar həmin kitabı tapıb oxuya bilərlər, əsər
bir neçə il öncə bizim dilə
tərcümə olunub.
Tanrıya aparan yollar insanın içindən, ruhundan
keçir. Şərqin böyük fikir sahiblərinin elmi-fəlsəfi
traktatları, nəzəriyyələri olmasaydı, heç
şübhəsiz ki, Avropada elm və fəlsəfə bu qədər
inkişaf edə bilməzdi. Ay işığını
Günəşdən aldığı kimi dünyanın bu
iki qütbü də Tanrının əta etdiyi
işığı Günəş və Ay kimi insanlara
ötürürlər.
Kənan Hacı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 4
noyabr.- S.28.