Ramiz Həsənoğlunun
ədəbiyyatlaşan teleməkanı
Ramiz Həsənoğlu mənə həmişə
çinar obrazını xatırladıb. Uca boyuna,
çinar obrazından teleməkanda çox istifadə etdiyinə
görə yox, əlbəttə. Əl
qoyduğu çox işlərə çinar zirvəsindən,
çinar ucalığının estetikasından nəzər
yetirdiyi üçün. Bəlkə buna
görə yaratdığı əsərlər milli
televiziyanın bu gün də təravətini itirməyən,
baxılan tamaşaları, verilişləri olaraq qalır.
Bu mənada, "Ramiz Həsənoğlu milli
televiziyamızın fəxri tarixidir" (Aydın Talıbzadə)
fikri dominantlığını qorumada. Demək,
həm də Azərbaycan televiziyasının, milli
teatrımızın əlli ilə yaxın bir
dövrünü öyrənmək baxımından R.Həsənoğlunun
fəaliyyəti əhəmiyyətli və gərəkli məxəzdir.
Bu məxəz bütün estetik ruh halı ilə
fərqli duyumun, fərqli yaşamın şəklidi.
Poetik ruhun teatrda gerçəkləşən şəkli...
R.Həsənoğlu bizim üçün yalnız teatr
deyil, həm də və bəlkə daha çox ədəbiyyatın
obrazıdır. Axı ədəbiyyat mətnlərdə
doğulur, səhnədə isə yaşayır, ruhi
mövcudluğunu sürdürür. Nəyə görəsə,
biz "Qatarda" tamaşasını yalnız İsi Məlikzadənin,
"Topal Teymur"u Hüseyn Cavidin, "Ötən ilin son
gecəsi"ni Anarın əsəri olaraq görmürük.
Hərçənd, hər uğurlu
tamaşanın arxasında elə uğurlu mətn dayanır.
Zəif mətnə uğurlu səhnə tərtibatı
etmək çətindir. Gərək
sözlərin tamaşaçıya ötürdüyü dərinlik,
böyük ideya mətndə ehtivasını tapsın.
Amma rejissorun da ədəbi zövqü yerində
olmalıdır ki, o böyük ideyaya xidmət edən mətni
onlarla nümunənin arasından seçib ayırmağı
bacarsın.
İndi tamaşaçının inandığı imza
- sənətkar azalıb. Hansı sahədə
çalışırsan-çalış, gərək
imzanın həqiqətinə inandıra biləsən ətrafını.
Ramiz Həsənoğlu sənətə gəldiyi
70-ci illərdən, ilk tamaşasından sənətə
hansı estetik meyarlarla yanaşdığını meydana
qoydu. Məlum oldu ki, teleməkana yeni
düşüncə xətti ilə gələn bu gənc
çiynini çox ağır yük altına verməyə
qadirdir. Verdi də. Bu,
həm də o zaman idi ki, ədəbiyyatın özündə
yeni nəsr deyilən hadisə baş verməkdə, bədiilik
meyarlarına mühafizəkarlığı ilə gündəmə
gəlməkdə idi. Sənət pafosdan
real həqiqətə, sırf bədii-estetik meyarlara
dönüşürdü. Ədəbiyyatın
içindəki ağrı simvolikası, ruhun təklik, tənhalıq
çalarları üzə çıxırdı. Axı ən böyük zərbə insana
vurulmuşdu. Onunla zamanın, mənəvi-əxlaqi
dəyərlərin sabitliyi arasındakı əlaqə
pozulmuşdu, insan özgələşməyə,
özündən ayrılmağa, yadlaşmağa
başlamışdı. Ramiz Həsənoğlu
yalnız sovet dövrünün qəlibindən
çıxan insanın deyil, həm də tək
qalmış, təcrid olunmuş, cəmiyyət tərəfindən
təbii bir proseslə uzaqlaşmış,
yadlaşmış çarəsiz insanın sənətkarı
kimi gəldi teleməkana. Həmin dönəmin
mahiyyəti, onun yaddaş strukturunda yer almış
görüntüləri ilə çağın
insanının düşüncəsi arasında dialoq bir
neçə insanın şəxsində teatral məkana
yansıdı. Yalnız bədii
düşüncə deyil, teatr estetikası da yeni təfəkkür
modelləri axtarışında fərqli fəaliyyət
sferasına daxil oldu. Anarın "Mən, sən, o və
telefon", "Ötən ilin son gecəsi"
tamaşaları nə idi bəs? Onun sənət
estetikasında fərdilik ilk növbədə, mətndəki
adi detalları səhnənin bədii materialına çevirməsində
özünü göstərirdi. Məsələn,
telefon, çinar, piano... Bir-biri ilə əlaqəsi olmayan,
zahiri assosiasiya doğurmayan nəsnələri teatral məkana
sürükləyir, ilk baxışda o qədər də
seçilməyən, fərqlənməyən qeyri-poetik
detallara diqqət yönəldir, onlara həm estetik məna-məzmun,
həm də düşündürücü siqlət
aşılayırdı.
Darıxan,
əzab çəkən, təkliyinə qısılıb
yaşayan insan... Qərbdə bu sosial anomaliya ilə
ekzistensialist fəlsəfə məşğul olurkən, bizdə
60-cı illərdən başlayaraq dünya ilə, insanla yeni
münasibətlər sistemi yaratmağa çalışan fəlsəfi-estetik
fikrində sərt realistik boyalar üstünlük
qazanmağa başladı. Belə bir durum
(dekadans) yalnız ədəbiyyat sahəsi üçün
deyil, ümumən mədəniyyətin bütün
sferaları üçün səciyyəvi idi. Rəssamlıqda Səttar Bəhlulzadənin rəsmlərində
(məsələn, "Kəpəzin göz
yaşları" tablosu) ehtiva olunan altqatlığı, rənglərin
bətninə çökən, daxilinə hopdurulan dərinlik
ideyaları, ağrı simvolikasını virtual olaraq hiss eləmək
çətin olmurdu. Musiqidə Qara Qarayevin
çoxqatlı musiqisi -"Üçüncü
simfoniya", "Skripka ilə orkestr üçün
konsert"də "gur, çılğın, əsəbi
notlar arxasından axıb gələn dərin bəşəri
kədərin səsi aydın eşidilir"di. Daha sonra teatr sahəsinə Vaqif İbrahimoğlu gələcəkdi.
Yaratdığı "Yuğ"
teatrının tamam özgə məzmun, mündəricə
arayan, tamaşaçını yepyeni dünya ilə üzbəüz
qoyan estetikası əslində, ənənəvi teatr
baxışlarını dəyişməyə, yeniləşdirməyə
yönəlmiş bir missiya idi və palimpsest olan (yəni, qat
altından qat verən) fəaliyyətində bu missiyanı
realizə edirdi. Bu illərdə
yaranmış əsərlər artıq cəmiyyət həyatına
oppozisiyada meydana gəlirdi. Sənət
artıq həqiqətlərin yaşamını verməyə,
bədii qəhrəmanın mənəvi dünyasına
varmağa çaba göstərirdi. Ramiz Həsənoğlunun
öhdəsinə bu dönəmin insanının
tamaşasını yaratmaq missiyası düşdü.
Müsahibələrinin birində özü də bu
nüansa işarə edərək demişdi: "Mən bunu
zamanın hökmü kimi qəbul edirəm. Xoşbəxtlikdən
zaman məni seçdi. Sizə deyim, o vaxt
elə güclü pul da yox idi. Senzura da bir yandan... Yalnız həvəs vardı. Yüksək
həvəs və sənət yanğısı".
Zənnimcə, o, hər bir sənətkarın arzusunda
olduğu işləri gerçəkləşdirdi. Azərbaycan
teleməkanında yüksək səviyyəli tamaşalar
meydana qoydu. Səhnəyə öz nəfəsini
gətirdi, öz üslubunu, dəst-xəttini yaratdı,
qoyduğu tamaşalar, hazırladığı verilişlərlə
səhnə imicinin müsbətə doğru dəyişməsində
rol oynadı.
R.Həsənoğlunu digər rejissorlardan ayıran cəhət
təbiətindəki poetiklik, ədəbiyyatı sevən
ruha sahib olması idi. Ona görə klişe dramaturji fəndlərdən
imtina edərək özünün estetik dalğasına
güvəndi. Bu cəhət onda
tamaşaçıya intellektual emosiya ötürməsində,
onun birbaşa şüuruna, düşüncələrinə
təsir etməsində rol oynadı. Anar, R.İbrahimbəyov,
R.Rövşən, V.İbrahimoğlu, C.Quliyev və başqa
sənət xadimləri ilə R.Həsənoğlu
arasındakı qarşılıqlı münasibətlər
rejissor üçün yaratdığı əsərlərə
yeni baxış, traktovka sərgiləmək baxımından
arsenal olsa da, bu gün onun adı ilə bağlı yüksək
materiyalı işlərin dayaqlandığı müstəvinin
poeziya olması da nəzərdən qaçmır.
"Azərbaycan
Poeziyası Xan Çinardı…
Bir gün Ramiz Həsənoğlunun rejissor ruhunun
üstünə bu xan çinarın yarpaqları arasından
bir işıq şüası düşdü və onlar
qoşalaşıb teleməkan içrə yola
çıxdılar".
Lap nağıla bənzəyir. İşığı
tutub yola çıxmaq.
Çinar ağacına doğru... Bakirə duyğulara,
toxunulmamış hisslərə, ilahi bağlara doğru...
"Üç
çinar yarpağı"na qədər
olan dövrə səpələnən poetik ruhlu verilişlər
çox olsa da, - V.Səmədoğlu, R.Rövşən və
V.Cəbrayılzadənin yer aldığı videofilm bu
gün R.Həsənoğlunun ömür tarixçəsini nəql
etmək, onun sənətə gəlişini
vizuallaşdırmaq üçün akvarel fon səciyyəsi
daşıyır. Saflıq mücəssiməsi
sayılan Çinar rejissorun
yaradıcılığının ilk, gənclik illərini
canlandırmaq, hələ "dünyaya şeir misraları,
poeziyanın pafos dumanı arasından", "səadət
pəncərəsindən" baxdığı
anlarını diriltmək, tale yollarından bəhs etmək
üçün simvolik obraz əhəmiyyəti kəsb edir.
Bu videofilmdə görünən daha çox
poeziyanın obrazı olur, "ruhun, çinarın ekran
estetikası" kimi gerçəkləşən poeziya.
Ramiz Həsənoğlunun repertuarında milli
dramaturgiyanın ən yaxşı örnəkləri yer
alır. Klassika və müasirlik, komediya və faciə burada
sintez şəklində insan mahiyyətinin, şüur
oyanışının, habelə milli kimlik məsələlərinin
xarakterizə olunmasına yönəlib. Bu
tamaşaların janrları belə çaşdırır
tamaşaçını. Bu qədər fərqli
rakurs, fərqli janrlar çeşidi bir rejissorun tərcümeyi-halına
necə çevrilə bilib görəsən?
Günahsız Abdullanın taleyində yaşanan mənəvi
böhran həddi, son problematikası, "Qatarda"
tamaşasında qoyulan sosial-əxlaqi kolliziya, mənəvi və
sosial ekologiyanın tarazlığının pozulması,
"Evləri köndələn yar"dakı yumorlu, satirik
ifadə pafosu, "Ac həriflər"dəki fəlsəfi
ironiya, təhtəlşüur ifadə və üslub tərzi,
"Nigarançılıq" tamaşasındakı Mirzə
Cəlil psixologiyası ilə günümüzdə baş
verən hadisələrin mahiyyətini açıb-tökmək
ehtirası, "Topal Teymur"dakı vahid Turan ideyası
yanğısı və s... Ramiz Həsənoğlu
rejissor kimi bu forma və məzmun çeşidinin arasında,
onların nəql texnikası çərçivəsində
rahat gəzişib, obrazların xarakteristikasını,
portretini cızıb, psixoloji ovqat və durumunu dəqiq
çatdırıb tamaşaçıya. Və ən əsası,
əsərdəki bədii niyyətin ifadəsi səhnədən
tamaşaçıya
ötürülə bilib. Bu
tamaşalarda bütün obrazlar özlərinin bədii,
plastik həllini tapa bilirlər, mizanlar, rakurslar doğru
seçilir. Məsələn, mən
"Günahsız Abdulla" tamaşasındakı əvvəldən
axıradək hakim olan gərginliyi hər
baxdığımda yenidən yaşayıram. Hələ fleşbəklər vasitəsilə qəhrəmanın
yaddaşında keçmişinə dönüş
anları. Əsərin dramaturgiyasında olduğu
kimi, orqanik, canlı və diri təqdim olunub. Yaxud "Qonşu qonşu olsa"
teletamaşasında R.Həsənoğlunun şəxsində
qurulan yeni və maraqlı kombinasiyalar - aktyorla rejissorların
eyni filmdə yer alması kimi oyun fəndi məsələn.
Eləcə də insanın yadlaşması,
özgələşməsi problemi. "Ötən
ilin son gecəsi" ailə həyatından bir fraqment olsa da,
tamaşaçı ailənin içindəki bütün
insanların bioqrafiyasını tamamən oxuya bilir. Bu tamaşada artıq bir ailənin sosial-məişət
problemlərinin məngənəsində cırpınması
yoxdur. Qarşılıqlı ünsiyyət
yoxluğunun acıları tamaşada əsas motiv olaraq mənalanır.
Ramiz Həsənoğlu milli xarakteristikamıza
yaxşı bələddir. Bu bələdlik
olmasaydı, "Nigaranlıq", "Ac həriflər"
bunca peşəkar səviyyədə meydana çıxa bilməzdi.
Nahaq demirəm axı, R.Həsənoğlu daha
çox ədəbiyyatdır. Tamaşaları
büsbütün milli insanın, milli
reallıqlarımızın təsvirindən ibarətdir.
Onun yaddaşı, yaşamı, milli duyumu,
keçib gəldiyi tarixi yol - rejissorun ən parlaq səhnə
əsərlərinin dramaturgiyası daha çox bu məsələlərin
ekran həllini tapmasına yönəlib. Bu tamaşalarda göstərilən,
təsvir edilən insan yaşam tərzi, həyata
baxışı ilə cəmiyyətimizdə
oturuşmuş insan modelidir: elmə yox, daha çox xurafata
uyan, fanatik müsəlman. Əlbəttə,
problemlərin kökündə bu məsələlər
dayansa da, rejissor onları çox qabartmağa meyilli deyil.
Yəni açıq işarə, notlarla gəlmirlər
sənət dövriyyəsinə. Bəlkə o səbəbdən
ki, onsuz da fonda açıq
görünürlər? Müəllif bizə sadəcə, millət və vətən
anlayışının zədələrini göstərir.
Dramaturq və rejissor, teatr və teatr fikri arasında problem o zaman aradan qalxır ki, onlar arasında qarşılıqlı anlaşma, dil birliyi baş tutur. Bu qarşılıqlı anlaşmanın da baş tutması onların həyata, insanlara nə dərəcədə bələdliyi ilə şərtlənir. Belə bir bələdliyin, tanışlığın olmadığı vakuumda sənət ehtiva etdiyi dərinlik və ucalıqda görünə bilmir. Bu baxımdan XX əsrin əvvəllərinin obyektiv-tarixi mənzərəsini, milli-mənəvi və əxlaqi gerçəkliklərini əsərlərində görükdürən C.Məmmədquluzadə, Ə.Haqverdiyev kimi sənətkarların yaradıcılığı nahaqdan şüur aktının ünvanı olaraq seçilmir. "Ac həriflər", "Nigarançılıq"... motivlər uzaqdan olsa da, çağdaş günümüzə hesablanır, əks-sədası günümüzdən gəlir. Mənəvi mədəniyyətə bu cür yaxınlığın motivasiyası nədən qaynaqlanırdı görən? Çünki əsrin əvvəllərində qoyulan məsələlər açıq qalırdı, həllini gözləyirdi və elmin, nəsrin, teatr və dramaturgiyanın yaradıcıları yaxşı anlayırdılar ki, bu məsələlərin həlli olmadan başqa problematikaya adlamaq nəticəsiz əməyə məhkumluq deməkdir. Fanatik bir cəmiyyətdən sivil müstəviyə, düzənə adlamaq üçün mənəvi "ölülüyü" yaradan səbəblərin dəqiq ünvanlarını göstərmək ilkin şərtdir. Ramiz Həsənoğlu bu tamaşalarda sərt, qatı, tündləşmiş bədii boyalarla cəhalət və fərd mövzusunu sənətkar narahatlığının hədəfinə çevrilə bilmişdir. "Ac həriflər" və "Nigarançılıq" tamaşalarında dinamik hərəkət tragik və komik qüvvələr nisbətinin üz-üzə gəldiyi dramatik psixoloji məqamlar üzərində qurulur. Realist-psixoloji komediya kimi düşündürür, remarkalar, sosial qrotesk və ifrat şərtilik hüdudlarında Qərbin intellektual teatrına göndərmələr edərək teleməkanı keçmişin estetik buxovlarından xilas edir və bu yolla teatra əslində ona ürək döyüntüsü, hərarət gətirirdi. Topal Teymurun şimşəkli qəhqəhələri, günahsız Abdullanın iztirablı yaşantıları sovet gerçəklərinun hökmranlığı üzərindən sökülən dan yeri təsiri bağışlayırdı.
Ədəbiyyat bu missiyanı örnək nəsr nümunələrini meydana qoymaqla realizə edirdi, teatr isə onların irsi ilə tamaşaçını öz rampası altında görüşdürürdü. Ramiz Həsənoğlunun bu dövrdə teleməkanda nəfəs verdiyi hər tamaşa klassikin rampa altında yeni doğuluşu demək idi, səhnədən tamaşaçı qəlbinə öz əbədiliyi və diriliyində daxil olurdu. Klassiklər səhnəyə dekor və eksponat kimi çıxmırdılar, fəlsəfi problematikanın həlli baxımından nüfuzun predmetinə çevrilirdilər və bu, həm də onların bədii-estetik dərkinə yön verirdi. "Ötən ilin son gecəsi", "Evləri köndələn yar", "Qatarda", "Kökdən düşmüş piano", "Topal Teymur", "Günahsız Abdulla", "Qapalı orbit", "Yaşıl eynəkli adam", "Qonşu qonşu olsa", "Ac həriflər", "Nigarançılıq" kimi teletamaşalar, "Fatehlərin divanı", "Nekroloq", "Dəvətnamə", "Yumurta" kimi filmlərdə yalnız milli bədii-estetik təfəkkür deyil, həm də milli özümlülük, fərdilik əbədiləşir, səhnədə bədii sənətin meridianları genişlənirdi.
Şəxsən mənə görə R.Həsənoğlunun yaradıcı bioqrafiyasının uca vurğusu "Topal Teymur" tamaşasıdır. Niyə? Çünki R.Həsənoğluna qədər C.Məmmədquluzadə irsinə müraciət artıq reallaşmışdı. Meydanda üç dahinin şərikli əsəri vardı: M.Məmmədov, T.Kazımovun səhnə quruluşunda C.Məmmədquluzadənin "Dəli yığıncağı" dramı yetmişinci illərin sonlarında günəş kimi doğmuşdu teatr səmasında. Cavid isə onun irsi ilə ruhsal-mənəvi cəhətdən qaynayıb-qarışan zəmanə qəhrəmanını gözləməkdə idi. R.Həsənoğlunun "Topal Teymur"u Cavid irsinə çağdaş estetik münasibətinin uğurlu realizəsini tapdığı tamaşa kimi müstəsnalıq qazandı. "Mənim universitetim" adlandırdığı Həbibə Məmmədxanlının onun ömrünə saçdığı işıqdan Yola çıxdığını vurğulayacaqdı çox sonralar: "Cavidin Azərbaycan ekranına gətirilməsi ideyası Həbibə xanıma məxsusdu...".
"Topal Teymur" sovet dövlətinin mövcudluğu zamanında türk birliyi anlayışını, vahid Turan ideyasını qorxmadan dövriyyəyə gətirən televiziya tamaşası idi. Azər Turan məqalələrinin birində doğru qeyd edir ki, "Topal Teymur"un qarşısına çəkilmiş sədd 1983-cü ildə Ramiz Həsənoğlu tərəfindən parçalanır. 1983-cü ilə qədər meydanda, səhnədə Cavidin humanizmi vardı. Uğrunda Cavidin şəhid olduğu türk birliyi heç bir halda və heç bir söhbətin mövzusu deyildi". Bir müsahibədə səsləndirdiyi fikirlər isə Ramiz Həsənoğlunun amal, məfkurə bütövlüyünü anlamağa haşiyəsiz, şərhsiz vasitəçilik edir:
- Necə oldu ki, məhz "Topal Teymur"u seçdiniz?
- "Topal Teymur" şübhəsiz ki, rus sosial
imperializminə Cavidin özünəməxsus bir protesti idi. Cavidin
ümidi vardı ki, böyük Turan ideyası nə vaxtsa
gerçəkləşəcək.
-
"Topal Teymur"un həyatınızda
izi qaldımı?
- Mənim
bir türk kimi özümü dərk etməyim bu əsərlə
başladı.
- Həmin
ərəfələrdə Turan xanımla söhbətləriniz
əsasən hansı mətləblər ətrafında
olurdu?
- Hesab
edin ki, o
vaxtlar həmin dövrlə bağlı ədəbiyyat
çox az idi, olanlar da gizlədilmişdi. Mənim əlimə
bir kitab düşdü: "İki dalğa". O kitabı
biz Turan xanımla xeyli analiz elədik. O kitabdan hər ikimiz
xeyli bəhrələndik. Dövrlə
bağlı, Teymurla bağlı, dövrün əşyaları,
geyimləri ilə bağlı çox şeyləri öyrənə
bildik. Kitab 1898-ci ildə Sankt-Peterburqda
çıxmışdı. Müəllifi Çerevanski mən
bilən yəhudi olmalıdı, hər halda, slavyan deyildi. İdeya etibarı ilə irtica xarakteri
daşıyan, türkün əleyhinə olan bir kitabdı.
Əsas ideya o idi ki, yer kürəsində -
Avrasiya məkanında iki dalğa var. Biri Şərqdən Qərbə
gəlir və özüylə birgə vəhşilik gətirir.
Çingiz xandan üzü bəri - 1899-cu ilə
qədər. Biri
də rusların vasitəsi ilə Qərbdən
Şərqə gələn sivilizasiya. İdeyası
bu idi həmin kitabın.
Turan
xanımla mən "Topal Teymur"u incələyə-incələyə
türkçü oldum. Yəni mənim
türkçü olmağımda Turan xanımın rolu
böyük oldu. Əlbəttə, özünü
yalnız türkçü kimi təqdim etmək də
düzgün deyil. Amma sən mütləq ən əvvəl,
kim olduğunu müəyyənləşdirməlisən.
Yalnız bundan sonra dünya vətəndaşı
olmaq mümkündü. Daha dəqiq desəm,
mənim dünya vətəndaşı olmağa doğru ilk
addımım Caviddən başladı".
Sonradan
rejissor türk birliyi mövzusuna yenidən qayıtdı:
"Fatehlərin divanı" tamaşası ilə. Amma bu, artıq "Topal Teymur" effekti
doğurmadı. Çünki R.Həsənoğlu
türk məfkurə sisteminin azmanlığını
bütün qütblərdən göstərə bilmişdi,
türk ruhunun dərinliyini "Topal Teymur"
tamaşasında potensial olaraq sərgiləmişdi. Ona görə nəinki R.Həsənoğlunun, hətta
digər rejissorların bu kontekstdə qurulan tamaşaları
"Topal Teymur"dakı monumentallıq effektini təkrarlamağa
müvəffəq olmadılar.
Zaman Ramiz Həsənoğlunun simasında
türkçülük ruhu və fənnini millətə
aşılamışdı artıq. İndı sıra
dünya vətəndaşı olmağın əzəmətini
yaşamaq feyzində gerçəkləşməyindir.
Gerçəkləşəcəkmi?! Xan
çinarın yarpaqları arasından düşən
işıq şüası buna inandırır...
Elnarə Akimova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 11 noyabr.-
S.4-5.