Nəcib Məhfuz - iki sivilizasiyanın
oğlu
"Nə vaxtsa piramidalar da yox olacaq.
Amma insanlığın ağlı və vicdanı
yaşadıqca həqiqət və ədalət
qalacaqdır".
Nəcib Məhfuzun
Nobel nitqi
Nobel
nitqində özünü "Mən iki sivilizasiyanın
oğluyam" - sözləri ilə təqdim edən
yazıcı Nəcib Məhfuzun mükafatı, əslində,
Şərq nəsrinin uğurudur. Doxsan beş il ömür
sürən yazıçının yaşadığı
illər Misir dövlətinin tarixində siyasi, iqtisadi, sosial
baxımdan çox təlatümlü dövrə təsadüf
edir. Məhfuzun çox az müsahibə verməyini, hətta
1988-ci ildə İsveç Akademiyası tərəfindən
Nobel mükafatına layiq görülərkən tədbirdə
iştirak etməməyini onun həyatı ilə deyil, yazdığı əsərlərlə
yadda qalmaq istəyi kimi qiymətləndirmək olar. Nəcib Məhfuz
zamanında qoyulan qadağalara, senzuraya baxmayaraq millətinin, aid olduğu hər
iki mədəniyyətin, sivilizasiyanın səsini bəşərə
çatdıra bilmiş yazıçıdır.
Özünün də dediyi kimi, bir üçüncü
dünya ölkəsinin insanının həyatını,
yaşadığı çətinlikləri alleqoriya,
simvolizm, ezop dilindən istifadə edərək çox
böyük peşəkarlıqla dünya oxucusuna təqdim
etmişdir.
Hər
yeni kitab oxucusu üçün yeni bir səyahətdir. Və
mənim Nəcib Məhfuzun kitablarına səyahətim onun
"İbn Fattumanın səyahəti" əsəri ilə
başlamışdır. Əsər bu sözlərlə
başlayır: "Həyat və ölüm, yuxu və
gerçəklik - arayan ruhun yolundakı pillələrdir. O, hər
şeydə işarət və nişanları müəyyən
edərək, qaranlığın girdabında
çırpınaraq, ona sirli şəkildə gülümsəyən
hər yeni ümiddən çılğınca tutunaraq bu
pillələri addım-addım keçir. Sən nəyi
axtarırsan, səyyah?" Nəcib Məhfuzun bu
roman-pritçası ilk səhifələrindən oxucuya ərəb
nağıllarını xatırladır. Əsərin qəhrəmanı
Kandil qoca tacirin on yeddi yaşlı gənc qızla evliliyindən
doğulur. Körpəykən atasını itirən Kandil
ondan miras qalan pullarla
ömrünün sonunadək firavan yaşaya biləcək gəncdir.
Yaşca ondan çox böyük olan qardaşları onu qəbul
etmir, Kandilə öz adı ilə deyil, "İbn Fattuma" kimi müraciət
edirlər. İnsanların qınağından qorumaq
üçün anası onu məktəbə getməyə
qoymur. Kandil evdə şeyxdən dərs alır. Bir gün
şeyx ona öz səyahətlərindən, heç vaxt
görmədiyi Qabal adlı möcüzəli şəhərdən
danışır. Qabal hələ heç bir insanın
ayağı dəyməyən, mükəmməl şəhərdir.
Həlimə adlı qıza aşiq olan və tezliklə
baş tutacaq toya hazırlaşan Kandilin həyatı
umduğunun əksinə dəyişir. Həlimə Kandillə toyuna
sayılı günlər qalmış sultanın
keşikçisinə ərə gedir. Şübhələr
Kandili boğur. Həlimənin onun sevgisinə xəyanət
etdiyini, yoxsa məcbur
qaldığına görə
belə davrandığını bilə bilmir. Ona elə gəlir
ki, hər kəs onu tərk edib. İnamını itirən,
xoşbəxt ailə, sevgi ilə bağlı ümidləri
puç olan Kandil çarəni uzaqlaşmaqda, Qabal şəhərinə
getməkdə görür. Bu səyahət ona
özünü tapmaq, cəmiyyətin seçim qoymadan təqdim etdiyi həqiqətləri
dərk etmək və son nəticədə öz həqiqətini
seçmək yolunda başlanğıc olur. Ərəb
nağıllarını xatırladan bu romanda
yazıçı həm də bir Şərq ölkəsində
qadına olan münasibət, onun hüquqlarını da
müzakirə mövzusuna çıxarır. İslam adətləri
ilə böyüyən Kandilin karvana qoşularaq getdiyi ilk
şəhər Maşrik olur. Dindən uzaq, əhalisi
feodalizmdə yaşayan, qadınlara heç bir qadağa, məhdudiyyət
qoyulmayan şəhərdə Kandil üçün ibadət etmək də təhlükəli
olur. Bu şəhərin sakinləri Aya sitayiş edirlər.
İlk günlər darıxan, karvanla yolunu davam etməyi
düşünən Kandil burda Arusa adlı yerli qızı
sevir. Qabal şəhərinə getmək arzusunu unadaraq
Arusanın yanında qalır. Arusaya olan sevgisi
gözünü kor etsə də, övladlarının
olması ilə hər şey dəyişir. Heç bir mənəvi
dəyərin olmadığı, insanların ibtidai instinktləri
ilə hərəkət etdiyi şəhərdə Kandil
uşaqlarını müsəlman kimi tərbiyə etmək
istəyəndə kafirlikdə
günahlandırıb qovulur. Səyahətinin ikinci şəhəri
Hiranın Maşrikdən daha mədəni olduğuna sevinir.
Ən gözə çarpan fərq burda insanların əyinlərində
geyimin olması olur. Amma Kandil
burda da axtardığı mənəvi rahatlığı
tapa bilmir. Hiranın camaatı da heç bir dinə
inanmır. Bura xoşuna gəlməsə də, ailəsini
düşünərək Maşrikə yaxın olan Hira
şəhərində qalmağa məcbur olur. Müharibədə
əsir düşən Arusanı qul bazarında alır. Amma
uşaqlarının aqibətini öyrənə bilmir. Hər
şeyin tam qaydaya düşəcəyinə ümidi yaranan
kimi yenə hər şey əksinə
olur. Arusaya vurulan şəhərdəki ən müdrik adam
Kandilə böhtan ataraq onu həbs etdirir. Əmlakı əlindən
alınan Kandil Qabal arzusundan əl çəkərək, həyatının
həbsxanadan ibarət olduğuna inanır. Həbsxanada
keçirdiyi iyirmi ildən sonra
azadlığa çıxan Kandil Qabal yolundakı
növbəti şəhərə - Hələbə üz
tutur. Uzun illərdən sonra Azan səsini bu şəhərdə
eşidəndə Kandil özünü yenidən
doğulmuş kimi hiss edir. Buranın insanları onunla eyni
dini, inancı paylaşırlar. Amma bu insanlar onun
böyüdüyü şəriət qaydalarına əməl
etmirlər. İlk vaxtlar bu məsələ Kandili çox
düşündürür. Bu şəhərdə o, həqiqi
sevgisini, xoşbəxtliyini tapır. Amma bu xoşbəxtlikdə
onun ruhunu saktiləşdirməyə yetərli olmur. O, Hələbdə
qurduğu ailəsi ilə sağollaşaraq xəyallarının
şəhəri Qabala getmək üçün yola
çıxır. Bu yolun üstündəki növbəti
şəhər Aman şəhəri olur. Bu şəhər
varlı və kasıbın olmadığı, insanların
yalnız işləmək üçün doğuldu bir
yerdir. Burda insanların işləməkdən başqa
heç bir məşğuliyyəti olmur. Növbəti Qurub şəhərinin isə heç bir sərhədi olmur, hər
kəs istədiyi vaxt şəhərə gələ bilir. Bu
gözəl şəhərin insanlarının
danışmaması, ünsiyyətdən qaçması
buranı insansız cənnətə bənzədir.
Dünyanın hər yerindən gələrək Qurubda
toplaşan insanlar Qabal səfərinə
hazırlaşırlar. "Qabala getməyə hazırlaşan insanın ilk olaraq
sahib olduğu gizli xəzinəni kəşf etməyi
vacibdir"- sözləri Kandilə maraqlı gəlir.
Müdrik kişinin sözlərinə görə Kandil
qanadsız uçmağı öyrəndiyi vaxt buna hazır
olacaq. Əsər Kandilin
arzularının şəhəri olan Qabala getmək
üçün yola çıxdığı sonuncu səfərilə
bitir. Nəcib Məhfuz qəhrəmanı Kandilin timsalında
özünü axtarmaq yolunda olan insanın çəkdiyi mənəvi
əzabları, qəlb çırpıntılarını
göz önünə gətirir.
Kandil şərtlər daxilində getdiyi hər şəhərdə
uzun müddət qalmağa məcbur olur. O, Hələbdə
həyatının ən xoşbəxt günlərini
yaşayır. Lakin bu da ona sözün əsl mənasında
xoşbəxt olmağa yetmir. Əsərin qəhrəmanı
hər zaman xoşbəxtliyi uzaqlarda axtarır. Bu səyahət
xoşbəxtliyin bir ruh halı olduğunu və insanın
bunu uzaqda deyil, öz daxilində
axtarması gərəkdiyi fikrini oxucuya çatdırır.
Nəcib
Məhfuzun Misirdə yaşanan iqtisadi, sosial vəziyyətin
insan taleyinə necə təsir etməsini özündə əks
edən "Zülmət gecədən işıqlı
sabaha" povesti və "Başqaları üçün
yaşanan ömür" hekayəsi də xüsusilə
maraqlıdır. Hər iki əsərin qəhrəmanı maddi çətinlik
səbəbindən vaxtında ailə qura bilmir.
Yazıçının özünün də çox gec
ailə qurmasını düşünsək, bu əslində
həmin illərdə yaşamış misirli gənclərin
çoxunun taleyidir. "Zülmət gecədən
işıqlı sabaha" povestinin qəhrəmanı
doğulduğu gündən eyni evdə yaşayan,
uşaqlıqdan bəri eyni çarpayıda yatan, köhnə əşyaların əhatəsində
tənhalıqdan sıxılan təqaüdçü Həlim
bəydir. Firavan uşaqlıq keçirən, universiteti bitirən
və sevdiyi qızla evliliyə hazırlaşan Həlim bəyin
həyatı atasının ölümü ilə dəyişir.
Həmişə varlı olduqlarını düşünsə
də, atasının məmur maaşından başqa
heç bir gəlir yerinin olmadığını onun
ölümündən sonra anlayır. Atasının
qızların təhsil almağını ailə
üçün ləyaqətsizlik hesab etməsinə görə
Həlimin bacıları savadsız olurlar. Toya
hazırlaşan və kiçik məvaciblə işləməyə
başlayan Həlimi həyat şərtləri sevdiyi
qızdan, evlənməkdən imtina etməyə məcbur
edir. O, evdəki tək kişi kimi təhsilsiz anasını,
bacılarını saxlamağa məcburdur. Ölkədəki iqtisadi vəziyyətdə
o, anasıgilə çətinliklə baxa bilir, evlənməyi
düşünmək onun üçün
mümkünsüz olur. Belə şəraitdə işləyərək
yaşlanır. İllər keçir, anası,
bacıları sırayla vəfat edirlər. Tamamilə tənha
qalan Həlim işdən təqaüdə
çıxarıldıqdan sonra məhv olmuş həyatında
nəyisə dəyişmək, hazırda dul qalmış
keçmiş nişanlısı Mələklə evlənmək
cəhdi ilə tənhalıqdan xilas olmaq istəyir.
"Başqaları üçün yaşanan
ömür" hekayəsinin qəhrəmanı Əbdürrəhmanın
da taleyi buna bənzəyir. Əbdürrəhman da ailəsinin,
balaca qardaşlarının yükünü çəkdiyinə
görə evlənmir. Yaşı ötən Əbdürrəhmanın
qonşu qıza aşiq olduqda xoşbəxt olmaq
üçün ümidi yaranır. Özündən
yaşca çox kiçik olan qızla xoşbəxt
olacağını xəyal edərkən balaca qardaşı
həmin qızla evlənmək istədiyini ona deyir.
Əbdürrəhman bir vaxtlar evlilik yaşına çatsa
da, elə bu qardaşını oxutmaq üçün evlilikdən
imtina etmişdir. Beləcə böyütdüyü
qardaşı onun son ümid
qığılcımlarını da söndürür. Bu əsərlərin
hər ikisinində qəhrəmanının həyatı o
illərdə ölkədəki çətin vəziyyətdən
zərbə alan misirli gənclərin
həyatıdır.
Nəcib Məhfuzun yaradıcılığında önəmli əsərlərdən biri "Məhəlləmizin övladları" romanıdır. Yazıçının bu əsərdə dini mövzuya toxunması çoxlarının qəzəbinə səbəb olmuşdu. Roman bir-birilə kəsişən beş sərbəst hissədən ibarətdir. Məhfuzun alleqoriya, ezop dilindən istifadə edərək yazdığı əsərin qəhrəmanları yer üzünə xüsusi missiya üçün gəlmiş seçilmiş insanlardır. Romanda məhəllədəki böyük evin sakinlərinin rahat, firavan həyatı ilə başlayan yaşamları İdrisin, sonra isə Adham və həyat yoldaşının böyük evdən qovulması ilə dəyişir. Bu məhəllənin sonrakı seçilmiş qəhramanlarının hər biri həyatda ədaləti, dürüstlüyü qorumaq amalı ilə yaşayırlar.
34 roman və 350-dən çox hekayə müəllifi
Nəcib Məhfuzun zəngin ədəbi irsini ifadə etmək
üçün sözlər, cümlələr yetərli
olmaya bilər. Onun əsərlərində Şərq
nağıllarının sehri, fironların mistik həyatı
duyulur.
Günel İmran
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 18
noyabr.- S.3.