Tanrının ay üzündən öp
Hər insan Tanrıya açılan nəfəslikdir, yetər
ki, kədərlənsin.
Çox
kədərlənsin. Mustafa Məstur
Hər nə qədər müasir fars
ədəbiyyatının istedadlı
və uğurlu yazıçılarından biri
kimi təqdim olunsa da, mənə
görə, Məstur
dünyəvi yazıçıdır.
Yəni,
hər kəsin yazıçısıdır. Çünki o, elə mövzulara
toxunur, elə hadisələrdən və
insanlardan yazır ki, onlar təkcə
İran mühiti və cəmiyyəti üçün xarakterik deyil. Təbii, kimsə mənə
irad tuta bilər ki, bütün yazıçı
və şairlər öz yaradıcılıqlarında
bu cür məsələlərə və
mövzulara toxunurlar.
Qətiyyən! Bunu bütün
yaradıcı insanlara
şamil etmək olmaz.
Məstur
həddindən artıq
həssas insandır...
O qədər həssasdır
ki, oxucularla keçirdiyi görüşdə
"anlamıram ki, insanlar niyə evlərinə gələn
böcəkləri öldürürlər"
- dedi. Təbii ki, salondakı çox adam
təəccübləndi və
hətta aralarında pıçhapıçla "nə edək bəs, böcəklərlə
bir yerdə yaşayaq?" - deyib
istehzayla gülüşənlər
də oldu. Yəni, Məsturu
anlamadılar. Əminəm
ki, Mövlud orada olsa, anlayardı...
İnsan eqosentrizm nəzəriyyəsinə
əsasən sevdiyi ədəbiyyatda da, musiqidə də, baxdığı filmdə
də mütləq özündən və ya yaşantılarından
nəsə tapmaq istəyir.
Məsələn, mənə elə gəlir ki, Doktor Parsada Mövludu, Yunisdə özümü tapa bilməsəm, bu əsəri anlaya bilməzdim.
"Tanrının ay üzündən öp"
əsərini iki dəfə oxumuşam. İlk olaraq
keçən ilin oktyabrında. Çox bəyənmişdim.
Onda Mövlud hələ...
İkinci dəfə isə bu ilin oktyabrında
oxudum. Bu dəfə
isə bəyənməkdən
daha çox anladım. Və bu
dəfə Mövlud da artıq göyün
on yeddinci qatına yüksəlmişdi. Bilmirəm niyə,
amma əsərdəki
Doktor Parsa obrazında Mövludu tapdım. Bəlkə
də ona görə ki, onun da ölüm
səbəbi tam olaraq
bilinmədi..
Əsərin əsas mövzusu
ictimai araşdırmalar
mərkəzinin aspirantı
Yunis adlı oğlanın dissertasiyasının
mövzusuna görə universitet
müəllimi, məşhur
alim, Kvant fizikasının bilicilərindən
olan doktor Möhsün Parsanın intihar səbəbini axtarmasıdır. Doktor Parsa
bilinməyən səbəbdən
hündürmərtəbəli binanın 8-ci mərtəbəsindən
özünü ataraq
öldürmüşdür.
Bu əsərin süjet
xəttinin bir parçası olan "keçici" axtarışdır. Lakin ikinci - böyük axtarış isə həyatın əsas
"süjet xətti"ni təşkil edən əbədi axtarışdır: Tanrının
axtarışı...
Yunis Tanrını axtarır, onun olub-olmadığını
dəqiqləşdirmək istəyir... O, Tanrını
axtaran ilk və son insan deyil. Hər kəs
ömründə ən
azı bir dəfə də olsa bu sualla
qarşı-qarşıya gəlir.
Hər kəsin sualları, şübhələri, "niyə"ləri,
"bəlkə"ləri, "axı"ları eyni olduğu kimi, sondakı qənaətləri
də eyni olur. Çünki Şekspirin təbiri
ilə desək, biz Tanrı tərəfindən
idarə olunan böyük bir tamaşanın dəyişən
aktyor və aktrisalarıyıq. Rollar və
tamaşanın mətni
isə heç vaxt dəyişmir. Biz oynanılmış və dəfələrlə
nümayiş olunmuş
bir tamaşanı yenidən canlandırır
və hər dəfəsində ona özümüzdən nələrsə
qatmağa çalışırıq. Şübhəsiz,
Tanrı ən yaxşı ifaçılara
tarixdən heykəl ucaldır...
Yəni,
Yunis az
da olsa hər
birimizin içində
bir az var. Hər birimiz həyatımızın müəyyən
mərhələsində və
ya bütün ömrümüz boyu Tanrını axtarırıq.
Doğrudan da Tanrı varmı
və o, haradadır?
Əslində, "Tanrının ay üzündən öp"
əsərini həyəcanlı
və maraqlı edən Doktor Parsanın ölüm səbəbindən daha çox Tanrının axtarışıdır. Xüsusilə,
gündəlik həyatında Yunis kimi axtarışda olan oxucu üçün
maraqlıdır ki, yazıçı sonda nə qənaətə gələcək.
Onun hər zaman içində narahatlıqla daşıdığı
şübhəyə Yunis
- Məstur aydınlıq
gətirəcək. Müəllif
isə cavabı vermək üçün
tələsmir, insanın
keçirdiyi bütün
daxili narahatlıqları,
psixi halları, şübhələr cəhənnəmini
təsvir etməyə,
insanı bu "suala" gəlib çıxmağa vadar edən mənəvi və sosial məsələlərə diqqət
çəkməyə çalışır. İnsanı bu sualı verməyə
məcbur edən yeganə səbəb var: Kədər!
İnsan
yalnız kədərlənəndə
və başqasının
faciəsini görəndə
onda sual yaranır: Tanrı haradadır və görəsən, bütün
bunları görmür?
19 yaşım olanda bir şəkil görmüşdüm: üzləri
qan içində, ağır işgəncələrə
məruz qalmış
balaca uşaqların şəkli idi. Dəhşətə gəldim. İlk
dəfə həmin gün bir şübhə
doldu içimə və o "məşhur"
sualı verdim: "Tanrı hardadır və görəsən, bütün bu olanları görmürmü?"
Məstur
şübhə məsələsinə
həssaslıqla yanaşır,
lakin konkret açıqlama da gətirir: "Şübhə
duymaq yaxşı əlamətdir, amma dayanacaq kimi xoş mövqe deyil". Yəni, şübhə duyursansa, mütləq ona konkretlik gətirməli və davranışlarını ona
görə müəyyənləşdirməlisən.
Yoxsa o, bataqlıq kimi səni öz içinə çəkəcək və
sonunu gətirəcək...
Çünki "qarışıq bilgilərə sahib olmaq cəhalətdən də
betərdir".
Şübhə və ya "anlaşılmaz ümidsizlik"
insanı hər tərəfdən əhatələyən
barama kimidir. Hər kim bu baramanın içində
uzun müddət qaldıqdan sonra gerçəkləri ilə
üzləşə və
həqiqətini tapa bilsə, kəpənəyə
çevrilib çox yüksəklərə uça
bilir. Lap elə Mövlud və Doktor Parsa kimi... Əks
halda isə...
Demək ki, Tanrı kədəri insanlar onu duya bilsin,
onun varlığını
xatırlasın deyə
yaradıb. Xoşbəxt insan heç
zaman Tanrını bədbəxt və ya kədərli insan qədər yaxından duya və dərk edə bilməz.
Tanrı elə bir varlıqdır
ki, insan onu yalnız kədər anında hiss edə və anlaya bilir. Tanrı
kədərdən doğulur...
Yəni, "Tanrının ay üzündən
öp" romanı bir axtarışın nəticəsidir. Məstur bu əsəri
böyük depressiyada
olduğu və Tanrının olub-olmamasını
dəqiqləşdirməyə çalışdığı vaxtlarda yazdığını
etiraf edir. Və sonda bütün suallara Tanrının dilindən cavab verir:
"Məni tapmaq üçün çöllərə
düşmək gərək
deyil ki!Mən
sizin açılan süfrənizdə, ananızın
üzündəki cizgilərdəyəm,
doğan bir qadının iniltisində,
kasıbların işləməkdən
cadar-cadar olmuş əllərinin qabarındayam.
Mən onları səfalət girdabından
xilas edəcək ağ atlı
oğlanın yolunu gözləyən ərlik
qızların arzularındayam.
Xəstə körpəsini həkimdən-həkimə
gəzdirən cibiboş,
xəcalətli ataların
eynəyinin qalın şüşəsindən baxan
kədərli gözlərindəyəm.
Evə əliboş qayıdan ərinin əllərini mazutlu gördükdə sevinən təmirçi qadının könül
çırpıntılarındayam.
Əlləri mazuta bulaşmadığı
gün evə boynubükük qayıdıb,
daxmanın bir küncündə acqarına
yatmaq istəyən, amma arvadının uşaqlarına "Allah böyükdür!
Allaha pənah! İndi yatın, sabah dadlı yeməklər bişirəcəm"
- dediyini eşidib, yuxusu ərşə çəkilən ərin
ürəyinin sızıltısındayam...
Mənim varlığımın
isbatına çalışan,
lakin bacarmayan zavallı filosofun fikirlərindəyəm... Mən insanların
tənhalığındayam, çarəsizliyindəyəm. Daim pozulan və təkrarlanan tövbələrdəyəm.
Günahlarda duyulan peşmanlıqdayam, mən
qayıdışdayam... Sənin
istəyindəyəm..."
Və "Tanrı
körpələrin simasındadır".
Və
"Tanrı hər kəsdən ötrü onun
Tanrıya inandığı qədər vardır".
Və...
"Hər insan
Tanrıya açılan nəfəslikdir,
yetər ki, kədərlənsin.
Çox kədərlənsin..."
Cahanxanım
Seyidzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 18
noyabr.- S.9.