Mübariz Örən: Ruhən Bulqakovu,
Platonovu,
Selinceri özümə
doğma sayıram...
"Açıq müstəvidə"
layihəsində bir yazar ayrı-ayrı ədəbiyyat
adamlarının ona ünvanlanmış suallarını
cavablandırır. Bu dəfə suallara Mübariz Örən
cavab verir.
1. Məti
Osmanoğlu: - Bir vaxtlar İsa Hüseynovun Mehdi Hüseynlə
dialoqu ədəbi aforizmə çevrilmişdi: ilk mətbu
oçerkini atasından yazan İsa Hüseynov bunun
üstündə onu tənbeh edən Mehdi Hüseynə
demişdi: "Ona görə atamdan yazmışam ki, onu
yaxından tanıyıram". Bəs siz əsərlərinizin
qəhrəmanlarını və personajlarını necə
müəyyənləşdirirsiniz? Onları yaxından
tanıyırsınızmı?
-
Ən ağlasığmaz təsvirlər də, mifik, mistik
obrazlar da, hadisələr də müəllifin canından -
etibarlılıq, güvənlik süzgəcindən
keçir, onun ağlında, yaddaşında olan materiallardan
hazırlanır, əmələ gəlir. Bəzən
yaddaşın ən dərin, qaranlıq qatlarında - əndərunda
ilişib qalmış tək bir söz, silinmiş bir
xatiratın, hadisənin üzərinə işıq
salır, onu vərəq-vərəq açır,
tanışlandırır, təhkiyəlik edir. Şüuru,
təhtəlşüuru sanki "onlayn" rejimə gətirir;
baxırsan hər yer, hər kəs sənə doğmadı,
yaxud yaddı, fərqi yoxdu, amma aydındı,
tanıdığındı, bildiyindi... Hə, bildiyindir!
Əks halda yazın qəlp olacaq, inandırmayacaq, Kentavr kimi bədheybət
görünəcək...
2.
Qan Turalı: - Mübariz, səndə məni maraqlandıran
yazmaq və yazmamaq məsələsidir. İlk hekayəni 42
yaşında yazmısan. O zamana qədər isə çox
güman ki, intizamlı, səliqəli oxucu və yaxşı
müşahidəçi olmusan. Sualım budur: Yazmaqla həyatında,
daxili dünyanda nə dəyişdi? Yazmadığın
günlər üçün darıxırsanmı? Yoxsa
yazmaqla yaşamaq daha gözəldir?
-
Əvvəla onu deyim ki, heç vaxt "intizamlı",
"səliqəli" oxucu olmamışam. Düzdür,
yeniyetməlikdən kitab xəstəsi idim, harda bir kitab
dükanı gördüm özümü verirdim ora. Ən
axırıncı qəpiyimi belə kitaba xərcləməyə
hazır olmuşam, "uf" da demədən. Əlimə nə
keçdi oxumuşam. O ki qaldı daxili dünyam yazmaqla dəyişibmi
sualınıza… Deyəsən, dəyişib, hə, -
rahatsız olub. Hüzuru, ritmi pozulub. Nə qədər ki, mətn
bətndədir, yazılmayıb, zənginsən; daxili
"yük" səni müvazinətli, taraz saxlayır. Elə
ki, o "yük"ü boşaltdın, - mətn o vaxt
uğurlu, bütöv olur ki, o mövzuyla bağlı deyəcəyin,
bölüşəcəyin heç nə qalmır, - bir
müddət için nağara kimi boş olur, danqıltı
salır. Sonra hər şey təzədən başlayır,
hə. Yazmaqla yaşamağın əsas gözəlliyi də
bundadır; daimi daxili təlatüm...
Yazmadığım
günlər üçün darıxırammı? Əsla!
Yazmadığım günlərə olan
etibarsızlığım, - satqınlıqdır! Bir də
var, yazmadığım günlərin, o vaxtın
adamlarının, tanışlarının sənə
qarşı inamsızlığı, - bu, daha dəhşətlidi;
illərdi səni yaxından tanıyan adam hətta ehtiyat da eləməyə
başlayır: bu qədər sözü içində məharətlə
gizlədə bilən adam görəsən bizdən daha nələri
gizlədib!..
3. Kənan
Hacı: - Hansı yazıçını ədəbi əcdadınız
hesab edirsiniz? Azərbaycan və dünya ədəbiyyatında
hansı yazıçılar ruhən sizə doğmadır?
- Ruhən
Bulqakovu, Platonovu, Selinceri özümə doğma sayıram...
4. Cəlil
Cavanşir: - Nəsri musiqi kimi bəstələməyi bacaran
bir adam, niyə postmodern nəsrin imkanlarını sınaqdan
çıxarmaq istəmir? Klassik üslubda özünü təsdiq
etmiş bir yazıçı gərək müasir tendensiyaya
uyğun nə isə yazsın. Mübariz postmodern nəsrin
imkanlarını gözdən keçirmək istərdimi?
-
Hamı hər şeyi yaza bilməz. Hərənin öz mətni
var. Mənə hətta elə gəlir ki, müəllif mətni
yazmır, tapır; mətn əvvəldən hardasa
mövcuddur, var - yerdə, göydə, fərqi yoxdur, - müəllifin
işi yalnız o "əmanəti" bütöv şəkildə
necə var tapıb üzə çıxarmaqdı. Söz
yox ki, bu "tapıntı" arxeoloji tapıntı deyil,
hansısa qanunauyğunluq, mərhələlilik var bu prosesdə.
Necə ki, ədəbi cərəyanlar quru yerdən
yaranmır, biri o birindən doğub özündən əvvəlkini
ya inkişaf, ya da inkar edir (bəzən bu iki təzadlı
proses paralel baş verir), burda da elə. Hər
yazıçının yaradıcılıq yolu tarixi ədəbi
cərəyanların mərhələli inkişafını
sanki təkrarən keçir, avtonom olaraq. Postmodernizm öz həqiqi,
düzgün məqamına - xaosa! - yalnız o vaxt
çatır ki, dağıtmağa bir şey olsun. Əks
halda... topla usta davrana bilməyən futbolçunun etdiyi
"fintlər" - fəndlər qeyri-ciddi, gülməli
görünəcək.
"Oğru"dan
başlayaraq hekayələrimə postmodern elementləri
ara-sıra daxil olmağa başlayıb, zənnimcə,
"Ağ buludlar"da isə bu hal ciddiləşib.
5.
Samirə Əşrəf: - Uzun muddət Rusiyada
yaşamısınız. Rus ədəbiyyatının və
mühitinin təsiri hiss olunur.
Mübariz Örən kənar gözlə bugünkü
çağdaş yazıçılara, lap elə öz
müasirlərinə nəzər saldıqda onlarda nəyin
çatışmadığını hiss edir?
-
Çox gəzmək, başqa xalqların, millətlərin mədəniyyətini,
məişətini, mətbəxini bilmək
yazıçının ələdüşməz
lüksüdür.. Ömrümün barlı-bəhərli
on beş ilini Rusiyada yaşamışam. Xantların və
mansilərin ölkəsində! Neftdə işləmişəm,
bizneslə məşğul olmuşam. Çox yerlər gəzmişəm,
bərkə-boşa düşmüşəm, çətinliklər,
macəralar görmüşəm... Nəyi pisdi ki: bir də
gördün, cümlənin ən çətin, keçilməz,
dolaşıq yerində hansısa bir detal - heç vaxt fərqində
olmadığın - aralıdan sənə
qımışır, göz vurur, əl edir, yol göstərir.
Ariadna sapını uzadır, hə. Özümə də,
dostlarıma da çox ölkələr gəzmək
imkanı, şansı arzulayıram.
Samirə
Əşrəf: - Ədəbiyyata yaş etibarı
baxımından gec gəlsəniz də, dərhal parlayan
yazıçılardan biri oldunuz. Ümumiyyətlə, ədəbiyyat
və yaş məsələsinə münasibətiniz mənə
maraqlıdır.
-
Əsas odur, sözün təzə olsun!
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 25
noyabr.- S.13.