Tanıdığımız adamın naməlum
dünyası
Azərbaycan
Respublikasının ictimai-siyasi həyatında fəal
iştirakına görə yazıçı-publisist Xeyrəddin
Qoca Azərbaycan Prezidentinin sərəncamı ilə 3-cü dərəcəli
"Vətənə xidmətə görə" ordeni ilə
təltif edilmişdir. Təbrik edirik.
Ustad Mirzə
Cəlilin, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin, Sabirin,
Üzeyir bəyin hər cür avamlığa,
zorakılığa, zalımlığa, geriliyə dov gələn
gülüş məktəbinin çeşməsindən su
içən daha bir sənətkarımız var; o mənalı
gülüşü, o saf gülüşü, o oyadıcı, tərbiyəedici,
"insanda insan oyadan" gülüşü
çağdaş ədəbiyyatımıza özünəməxsus
lətafət və zərifliklə daşıyan Xeyrəddin
Qocadı bu…
Onun şəfaverici, zərif
gülüşünün hədəfi olan çoxsaylı
(və fərqli) obrazlar aləminin tünlüyündən kənarda
dayanan, eyni zamanda nüfuzedici nəzərlərlə bu aləmin
iç dünyasına, gerçək üzünə
çox həssaslıqla diqqət yetirən daha bir obraz da var
ki, bu, Xeyrəddin Qocanın öz obrazıdı. Bu obraz bütün halı ilə Sabiranədi, Mirzə
Cəlilin, Haqverdiyevin, Üzeyir bəyin ruh
daşıyıcısıdı. Onların
vətəndaş mövqeyi ilə həmahəngdi. Və bu mövqeyin ifadəçisi ilk növbədə
Xeyrəddin Qocanın özünəməxsus (eyni zamanda
gözlənilməz) cəsarəti, mərdliyi, ləyaqətidi.
"Xeyrəddin hədsiz dərəcədə
zəhmətsevər, işgüzardı" (İntiqam
Mehdizadə). Eyni zamanda həssas və
duyğuludu. Elə o qədər də səmimidi.
Və bu deyilənlər ilk növbədə vətəndaş
məsuliyyətinin çeşməsindən su içir.
O, fitrətən narahat, təbiətin özü qədər
zəngin bir söz adamıdı. Hər cür
qələbəlik və tünlük əhatəsində
darıxdığı hallar əslində bezginlik, tənhalıq,
tərkidünyalıq əhvalı, haləti deyil, ilk növbədə
sənətkar fərdiyyətinin, müşahidəçilik
"azarının" gəlişmələridi. Hal-əlbət, belə olmasaydı türkiyəli ədəbiyyatşünas
Camal Anadol X.Qocadan "Azərbaycanın Əziz Nesini",
İrfan Ülkü "Azərbaycanın
Zoşşenkosu" - deyə bəhs etməzdilər. Türkiyədə çıxan "Hürriyyət"
qəzetinin əməkdaşı Dursun Özdən
yazmazdı ki, Xeyrəddin bəy həyata baxışı,
yumor hissi və ironiyaları ilə Nəsrəddin Xocaya bənzəyir.
"Əlbəttə, bütün bu müqayisələr
Xeyrəddin Qoca yaradıcılığının yalnız
formal-zahiri tərəfi, yazı üsulu, yaxud üslubu ilə
bağlı deyil, eyni zamanda oxucuları onu məzmunu, mündəricəsi,
yazıçının yaradıcılıq məqsədi,
ideya-fikir dünyası ilə tanış etmək zərurətindən
irəli gəlir (Nizami Cəfərov). Və
birmənalı şəkildə qəbul edilir ki, Xeyrəddin
Qoca gülüşü hadisələrin, vəziyyətin
mahiyyətindən qaynaqlanır. Onun Sabirə, Haqverdiyevə,
Üzeyir bəyə, Əziz Nesinə bir köynək daha
yaxınlığı da bu məziyyətdən irəli gəlir.
Eyni zamanda sevərək yaza bilməsindən… Bizləri
sevib də qələmə əl uzatmasından. O,
yaşının hər çağında da vaxtilə nəşr
olunan "Millət
vəkili" bülleteninin aynasından görünən
kimidi: "Dolça bürcündə anadan olub. Daim narahat həyat tərzi keçirir. Son dərəcə
demokratdır… Heç kəsin
paxıllığını çəkməz. Həmişə cavan göründüyünü
ona xatırladanda deyir ki, çünki ürəyim təmizdir,
xəbis deyiləm, xəbislər vaxtından tez qocalırlar.
Yaltaqlığı görməyə
gözü yoxdu, son dərəcə kövrək qəlbi
var. Gözəllik vurğunudu. Şəxsi
işi üçün heç kəsə cüzi də olsa
əziyyət verməz. Bir sözlə,
müsbət adamdı, lakin özünə qarşı
amansız dərəcədə tənqidi yanaşmağı
bacarır".
Çoxsaylı qələm dostlarının dönə-dönə
vurğuladıqları kimi, X.Qoca sözsüz ki, Azərbaycan
ədəbi və ictimai fikrində özünəməxsus
yeri olan (özünü təsdiqləmiş) bir şəxsiyyətdir. Onun tənqidi
mövqeyi, baxışı, yaradıcı missiyası fəaliyyətinin
bütün dövrlərində dəyişməz olaraq
qalıb. Ən əsası, bəsirət
gözü həmişə açıq olub, haqqı
yazıb, tərəzinin doğrunu çəkən
gözündə dayanıb. Ulu öndər Heydər
Əliyev X.Qocanın bu dəyişməz, ilkinliyindən sadiq
obrazını Milli mətbuatımızın 125 illiyi
münasibətilə söylədiyi nitqində belə dəyərləndirib:
"Vaxt var idi ki, məsələn, mən Moskvada yaşayanda
əleyhimə təbliğat gedirdi. Mən o qəzetlərlə
nəinki əməkdaşlıq etmişdim, onlar məni
yaxşı tanıyırdılar, onların redaktorları mənimlə
uzun müddət dostluq əlaqələrində olmuşdular.
Onda sistem belə idi. Mənim
əleyhimə müddəalar yazmağa başladılar.
Buna zəng edirdim ki, mənim məqaləmi,
müsahibəmi qəbul elə, qəbul etmirdi. Ondan
xahiş edirəm, bundan xahiş edirəm, - qəbul eləmir.
Mən sonra Azərbaycana gələndə də.
Mən bura gəldim, 1990-cı ildə deputat
seçildim. Buraya, sessiyaya
Naxçıvandan gəldim. Mən
çıxış etdim. Bir qəzetə müraciət
etdim ki, bunu dərc elə, - eləmədi. İkincisinə
müraciət etdim, bunu dərc elə eləmədi.
Üçüncüsünə müraciət etdim, bunu dərc
elə, - eləmədi. Sonra burada Xeyrəddin Qocanın
"Dan ulduzu" qəzeti var idi, Korlar Cəmiyyətinin qəzeti
idi, o götürdü, bunu dərc elədi…"
Bu, o zaman idi ki, Heydər Əliyev haqqında mətbuatda
söz demək əsl kişilik tələb edirdi. Ulu öndər
hələ Yeni Azərbaycan Partiyası yaratmamışdı,
sistemin inkaredici, dağıdıcı və hər şeydən
əvvəl dönük siması ilə üzbəüz idi.
Milli liderin Kommunist Partiyasının
sıralarını tərk edərkən qeydiyyatda durduğu
SSRİ Nazirlər Kabinetinin partiya təşkilatına məktub-bəyanatında
deyildiyi kimi, Azərbaycanda onun
çıxışlarını dərc edən qəzet
redaktorları, jurnalistlər işdən
çıxarılır, təqiblərə məruz
qalırdılar. Bax, həmin təlatümlü,
xaosla dolu günlərdə X.Qoca dahi siyasətçi Heydər
Əliyevin parlaq şəxsiyyəti, onun hakimiyyətə gəlməsi
zərurəti barədə fövqəladə cəsarətlə
yazırdı. Onun vacib olanı yazmaq cəsarəti barədə
xalq yazıçısı Anar belə dəyərləndirdi:
"Satirik olmaq cəsur olmaqdır, heç nədən
qorxmamaqdır. Bu gün həyatımızda
olan bir çox nöqsanları görmək və göstərmək
böyük cəsarətdir. Xeyrəddin
Qoca heç nədən və heç kimdən qorxmur".
Bu deyilənləri
xalq şairi Cabir Novruzun yazdıqları tamamlayır:
"Beş il deputat olduğum Milli Məclisdə
qazandıqlarımdan biri (şübhəsiz ki, mənəvi dəyərlər
mənasında) X.Qoca ilə dostluğum olub. Əvvəllər
mən onun adını eşitməmişdim, imzasını
tanıyırdım, xalqımızın böyük oğlu
Heydər Əliyevin ağır günlərində, bəlkə
də az-az jurnalistlərdən biri kimi cəsarətlə,
qorxmadan öz publisist yazıları ilə müdafiəsinə
qalxdığını bilirdim…"
Bu bilinən
məqamlar barədə xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının
yazdıqları var: "Xeyrəddin bəy Azərbaycanın
taleyini düşünən adamdı…. O, nə qazanıbsa -
haqqı ilə qazanıb, nə qazanıbsa - qəlbi ilə,
sözü ilə, zəhməti ilə qazanıb. Xeyrəddin
Qoca hansı mübarizələrdən keçib mən bilirəm…"
Bu mübarizə sınaqlarında o, səsinə səs
verdiyi milli liderin "Zamanı biz yazırıq" əminliyinə
tapınırdı. Bilirdi ki, böyük ideallarını ürəklə,
qorxmadan dəstəklədiyi milli lider elə bir şəxsiyyət
ucalığından qərar tutur ki, bu zirvə bütün
dövrlərdə ona məxsus olacaq, o, öz fəaliyyətini,
həmçinin, ölkəsinin və xalqının
yaşayışını zamanın tələbləri ilə
uyğunlaşdırmırdı, əksinə, zamanı millətinin
və dövlətinin maraqlarına tabe etdirirdi. Bilirdi ki, tarix belə fövqəlinsanların
yaratdığı kimi, onlara qənim kəsilmiş nakəsləri
də unutmur. Onlar öz dönük əməlləri,
qarayaxmaları ilə həm də tarixi ləkələyirlər.
X.Qoca o tarixi dönəmlərdə
"Əliyev, siz erməni xalqı tərəfindən ittiham
edilirsiniz" başlıqlı sərsəm məqalənin
müəllifi İqor Muradyan kimi başabəla
dedi-qoduçuların dəyirmanına su tökən
"sapı özümüzdən olan baltalar"a
qarşı savaş açmışdı. Ən ağrılı məqam o idi ki, İ.Muradyana
yarınanlar milli lideri ilk növbədə Azərbaycana xidmətdə,
əsl milli ziyalı təbəqəsini
formalaşdırmaqda, türk olduğunu dərk etdiyinə,
gerçək tariximizi yazan alimləri himayə etdiyinə
görə hədəfə götürmüşdülər.
Bu hücumların arxasında Kreml-Yerevan ittifaqı
dayanmışdı və X.Qoca həmin dönəmdə bu
"ittifaqın" milli liderə qarşı
yürütdüyü siyasətin iç üzünü
açmaq üçün mümkün fədakarlığı
gerçəkləşdirə bilmişdi. Daha
doğrusu, tarana getmişdi. Bu barədə X.Qocanın
özünün qeydləri var: "O dövrdə bir qrup
ziyalı ilə bərabər Azərbaycanda Heydər
Əliyevin hüquqlarının müdafiəsi ilə məşğul
idik. Mən bu işin həm də mətbuat
üzrə əlaqələndiricisi sayılırdım.
Milli liderin işığına toplaşanlar,
onun böyüklüyünü çəkinmədən,
qorxmadan etiraf edənlər daha çox sadə vətədaşlar
idi. Biz o zaman milli lideri haqsız hücumlardan müdafiə
etməkdən qürur duyurduq… Sonra 20 Yanvar hadisələri
baş verdi. Böyük
siyasətçi canı qədər sevdiyi xalqına
qarşı edilən qəsdə dözmədi. Heç nədən, heç kimdən qorxmadan Azərbaycanın
Moskvadakı daimi nümayəndəliyinə gələrək
sovet rəhbərliyinin bu qətliamını pislədi,
xalqımıza başsağlığı teleqramı vurdu.
Təəssüf ki, bu teleqramın Azərbaycanın
heç bir mətbuat orqanında dərc olunmasına və
efirdə səslənməsinə imkan verilmədi. Həmin
teleqramı ilk dəfə mən baş redaktoru olduğum
"Dan ulduzu" qəzetində dərc etdim… Hadisələrin
sonrakı gedişi hər kəsə məlumdu… Dahi siyasətçi bütün təzyiqlərə
məhəl qoymadan qətiyyətlə öz
missiyasını yerinə yetirdi, Bakıya gəldi. Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinə
sədr seçildi. Belə bir ziddiyyətli icttimai-siyasi
proseslərin gərdişində Heydər Əliyevin liderliyi
ilə Yeni Azərbaycan Partiyası təsis edildi və bu
partiya ölkəmizdə ilk dəfə olaraq sağlam əsaslarla,
xalqın mənafeyinə uyğun fəaliyyət göstərən
təşkilata çevrildi… Növbədə
isə bütün Azərbaycanın xilası
dayanırdı. 1993-cü ilin 15 iyunundan etibarən
tariximizin Heydər Əliyevin müəllifliyi ilə
qurtuluş mərhələsi başlandı. Aradan ötən illər sübut etdi ki, xalq öz
böyük oğluna, əbədiyaşar liderinə
inamında səhv etməyib. O, tezliklə Azərbaycanın
bütün sahələrdə inkişaf etməsinə şərait
yaratdı, sivil dünyanın ayrılmaz parçasına
çevirdi… Zaman keçir, biz Heydər
Əliyevi hər gün yenidən dərk edir, yenidən
öyrənir və fəxarət duyuruq. Bir qələm,
söz adamı kimi deyə bilərəm ki, o, Azərbaycan ədəbiyyatını
"sovet şineli"ndən çıxardı! O, ədəbiyyatımıza
Azərbaycan insanının obrazını gətirməyi
tövsiyə etdi və buna nail oldu. O, ədəbiyyatımıza
milli hisslərlə yanaşı, həm də tarixi ədalətsizliyin
ən bariz nümunəsi olan, milli duyğumuzun ən canlı
faciəsi kimi yaşanan Cənub mövzusunun gətirilməsinə
müvəffəq oldu. Heydər Əliyevin ədəbiyyat
xadimlərinə sətiraltı ifadələrlə nəyi
yazmaq lazım olduğunu başa saldı; problemləri, milli
ruhun yaşadılmasını,
şüarçılıqdan uzaq durmağı… Bu idi milli
liderin ədəbiyyat xadimlərimizdən əsas
umacağı və böyük fədakarlıqlar hesabına
nail olduğu əsl Azərbaycan ədəbiyyatı".
Belə deyir, bu unudulmaz duyğularla söz açır
X.Qoca böyük ömrün mübarizələrlə
keçən günləri barədə. Deyir ki,
1990-cı ildə Heydər Əliyev barədə
yazdığım məqalələr haqqında
çoxsaylı oxucu məktubları alırdım. Həmin məktublarda bu dahi şəxsiyyətin
siyasi təşkilat yaratmasını arzu edirdilər. Naxçıvanda Heydər Əliyevlə hər dəfə
görüşərkən həmin məktubları ona təqdim
edirdim. Deyirdim artıq xalq Sizdən siyasi
partiya yaratmağı təklif edir. Soruşdu: "Səndə
neçə belə məktub var?" Dedim ki, iki yüzdən
artıq". Dedi: "Mən isə hər gün ərzində
yüzlərlə belə məktub alıram, özü də
Azərbaycanın bütün bölgələrindən".
Qeyri-ixtiyari soruşdum: "Bəs bu təkliflərə necə
baxırsınız?" Ani düşünərək
"Mən fikrimi dəyişməmişəm. Heç
bir siyasi fəaliyyətlə məşğul olmayacağam,
heç bir partiya yaratmayacağam… Mənim bir
partiyam var o da xalqa xidmətdir. Mən bu
"partiyanın artıq qırx ildir ki, üzvüyəm..."
Ancaq o zaman ölkənin hər yerindən sadə vətəndaşlar
bizə "Heydər Əliyev Partiyasının yaradılması
sosial sifarişdir, bunu siz ziyalılar həyata keçirməlisiniz"
- deyə çoxsaylı müraciətlər edirdi. Nəhayət,
ölkəmizin tanınmış ziyalılarının ulu
öndərə məktub yazmaları barədə yekdil qərar
qəbul edildi. "Azərbaycan sizin
sözünüzü gözləyir" başlıqlı məktub
15 oktyabr 1992-ci ildə "İki sahil", bir gün sonra isə
"Səs" qəzetində dərc edildi. Dahi siyasətçi
həmin məktubu oktyabrın 24-də müsbət
cavablandırdı, bildirdi ki, sizin müraciətinizdə
göstərilən Yeni Azərbaycan siyasi partiyasının
yaradılması obyektiv zərurətdən doğur… Əgər belə partiya yaradılırsa, onun fəaliyyətində
fəal iştirak etməyə hazıram".
Beləliklə, Heydər Əliyevin təklifi ilə
1992-ci ilin 21 noyabr günündə Naxçıvanda Yeni Azərbaycan
Partiyasının təsis konfransı keçirildi. Heydər
Əliyev konfransda giriş nitqi ilə çıxış
etdi, yeni yaranan partiyanın məqsəd və vəzifələrini
açıqladı.
Və mən o zaman partiyanın Siyasi Şurasının
üzvü seçildim. 25 ildi Siyasi Şuranın üzvüyəm.
Sevinirəm ki, bu gün Prezident İlham
Əliyev ulu öndərin siyasi dəst-xəttini uğurla
davam etdirir və mənim fəaliyyətimi də həmişə
yüksək dəyərləndirir.
İndi bütün bu deyilənlər tarixin
unudulmazlığına qovuşub. Ancaq Xeyrəddin Qoca
bitib-tükənməz bir vəfadarlıqla o unudulmaz tarixlə
bağlı xatirələrlə baş-başa
yaşayır.
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 25 noyabr.- S.19.