Canımın içi...
Borçalıya Rafiq Hümmətə
açıq məktub
Əzizim
Rafiq Hümmət!
Borçalı mənə qarış-qarış,
ev-ev doğmadı. Sazı-sözü, aşığı
ruh kimi canımda əsir. Sənin şeirlərini də o torpağın bir
parçası kimi qəbul elədim - doğma,
ağrılı, yanğılı. Duyğularımı
bir parça kağıza büküb bütün
yazarlarınıza ehtiramla sənə - Borçalıya
ismarıc göndərirəm.
İsa İsmayılzadədən yazmaq arzusu
başımda dolanırdı. O şairin gülüzlü
misraları tez-tez könül evimin qapılarını
döyəcləyir, dilimdə, ruhumda səslənirdi...
"Ay ata, ay ana, ay doğma ocaq, siz mənə, siz mənə
bir ömrü halal eləyin...",
"Mən bir termos şüşəsiyəm,
çiliklənib tökülmüşəm içimə,
kimin nə vecinə...", "Keçim Qarayazı düzənliyindən..."
və başqa misraları bəzən içimdə
zümzümə eləyir, daim narahat, axtarışda olan
sevimli İsa İsmayılzadənin ruhuna dualar oxuyurdum. "Yurd yeri"nin payız nömrələrinin birini
ona - üslubunu, özünü və yurdunu sevdiyim
istedadlı söz adamı İsa İsmayılzadəyə həsr
elədim. Bununla, ürəyim
soyumadı, möhtərəm "Ədəbiyyat qəzeti"nin səhifələrində oxucularla öz
duyğularımı bölmək istəyim hələ də
öz qüvvəsində qalır.
Sadəcə bu yazını bilərəkdən, ya bilməyərəkdən
özüm uzadıram ki, qoy onun misralarını, onun iç
dünyasını bir az da canımda
çox gəzdirim...
Elə bu
anlarda "Ədəbiyyat qəzeti"nin
23 sentyabr 2017-ci il sayında başqa bir Borçalı
torpağının yetişdirməsi, məndən bir az da
cavan, Borçalı ədəbi mühitinin
ağırlığını çiyinlərində
daşıyan Rafiq Hümmətin şeirlərini oxudum. O
yazılar məni o qədər duyğulandırdı ki, - yəqin
İsa İsmayılzadənin ruhu məni bağışlayar
- onu arxa plana keçirdim. İsa İsmayılzadənin, şəxsiyyətinə
hörmət elədiyim Abbas Abdullanın nəfəsi
döyünən Rafiq Hümmətin şeirləri
haqqında fikirlərimi bir qədər önə çəkdim. Qabaqcadan onu deyim ki, mən Rafiq
Hümmətin ilk dəfədir ki, bu qədər şeirləri
ilə tanış oluram. Səhv etmirəmsə,
bu səhifədə Rafiq Hümmət on iki şeiri çap
olunub. Yazılarının
hamısı gözəldir. Ancaq onların altısı
mənim ürəyimcədir:
"Tiflisdə yaz yağmuru", "Sənə nə,
adam...", "Ruhum sızlar kiçik çöldə",
"Yavru qurdum", "Məni bircə gün sevin" və
"Canımın içi"... Mənə elə
gəlir bunların adları da çox söz deyir. Ancaq
adlarından başqa Rafiq Hümmətin bu şeirləri, o
yazılardakı hissləri "can köynəyi"ndən
keçirib, "canının içinə bələyib"
o qədər özünə doğmalaşdırıb ki,
deyərsən elə bunun özünün, babasının
sözləridir, yazılarıdır, ancaq özünə, fərdi
mülkiyyətinə aiddir. Kənarda nə bu sözlərin,
nə bu düşüncənin, nə bu ifadənin, nə də
bu "dilin" yaxşı mənada özündən
başqa heç kimə, heç kəsə dəxli,
aidiyyatı yoxdur. Beləcə
çəkilib "içinin içinə" -
özünü qabağına sərib bir az
ağlayır, bir az canıyla dərdləşir, içiylə
bağlı sorğulara cavab verir...
...Elə
soyuyub, gülüm,
qanım,
qanımın içi -
sənin
canın ağrıyır,
mənim
canımın içi...
"Canımın
içi"nin heç kimə bənzəməyən
ağrısının - bıçaq sümüyə dirənən
dərəcədə bədii iniltisi eşidilir. Rafiq Hümmət
çağdaş sözümüzdə olan formanı
götürüb, abstrakt ünvan qurub, "oynamır",
"ağrımayan yaranı qaşıyıb qan
çıxartmır" - dərdin ən aşağı mərtəbəsinə
- "içinin içinə" enir, alt qatdan ruhu, canı
silkələyir. Forma
baxımından buna gəraylı demək də olar, deməmək
də... Ancaq hər halda öz formasını
tapmış şeirdi. Çox sadə başlayır
yazı...
İlk
görüş... soyuq oda,
işləmirdi qaz peçi.
Dedim, gəl
mənə sığın,
İsin, canımın içi.
İlmə-ilmə
toxunur, söz-söz, bənd-bənd hörülür...
Yüz
şeirimdə sordular,
- O bəxtəvər
kim, nəçi?
Dedim mən
ona canam,
o da
canımın içi.
Bir var misrayla, bəndlə yazılan şeirlər, bir də
var söz-söz, səs-səs çapılan, doğranan
duyğular. Rafiq Hümmət
şeirlərindəki səsi, sözü canının
içindən "yonub çıxarır".
Rafiq Hümmətin "içinin içini"
ağrıdan nədir? Nədi onu Tiflisin yaz yağmurunda
çöllərə salan? "Bizim dərdlərimizin
ayaqları" çox uzundu.
Dərbəndə, Təbrizə, İrəvana,
Borçalıya qədər uzanıb gedir. Nə dərdlərimizin
ayaqlarını gödəldə bilirik, nə də
ağrımızın boyunu...
Tiflisin mən
bilən küçəsi ilə
Özüm-özüm
ilə danışa-gülə,
adamdan,
heyvandan, quşdan aralı,
bir azca
bəxtiyar, bir az yaralı,
Yağmuru
canıma sarıb gedirdim,
Sahibsiz dəlitək
varıb gedirdim...
...Sahibsiz
dəlitək varıb gedirdim... Bax, dilin bu
qatı üçün ölürəm. Bu dildi Rafiq Hümmətin şeirlərini mənə
sevdirən.
Köhnə gedişlərə bənzəyir
"Sahibsiz dəlitək varıb getmək". Vaxtilə Mirzə Şəfi
Vazeh, Mirzə Fətəli Axundov, sonra Mirzə Cəlil, Həmidə
xanım, nəhayət, Tiflisdən, dostlardan bulunmaz dərdinə
çarə arayan Mirzə Ələkbər Sabir... Heç
biri nə özünə, nə də millətinə əlac
tapa bilmədi "Tiflisin qarışıq, dar küçəsində"...
Çünki, küçələr burda başdan dar
çəkilib. Bu dar küçələrlə
böyük dərdləri daşımaq olmur. Nə içimizdən, canımızdan pöhrələyən
çatışmazlıqları, nə də kənardan bizə
təlinən soyqırımları, ərazi
parçalanmalarının şırım açan
yarasını bağlamaq olmur.
Gedirdim...
getdiyim yollar dar idi,
Qulaqlar
tıxalı, gözlər kor idi,
Vəzirə,
vəkilə ağız açmağım -
Yaman çətin idi, yaman zor idi.
Tiflis o vaxtlar da canişinliyin mərkəzi idi. Güney
Qafqazla bağlı əksər idarələr, mərkəzlər
orda - dar küçələrdə yerləşirdi. Böyük Mirzə Fətəli müsəlmanın
başına gətirilənlərə bir az
bələd idi deyə haray çəkib "Mürafiə vəkilləri"nin
əlindən dad qılırdı.
"Xırs quldurbasan"ları ortaya hədəfə
gətirirdi ki, bu qadasın aldığım "iki ayaqlı
müsəlmanlar" ağır başını
qaldırıb qovzasın. O vaxt da eləydi, indi də...
İndi də Rafiq Hümmət "Vətənin qıraqda
qalan yerləri"nin mənəvi
ağırlığını boynunun ardına çəkərək
gileylənir.
...Gedirdim
gözləri dolaşa-dola,
Nə sağa baxırdım, nə də ki, sola.
Tanrı
su səpirdi yanan ümidə,
Əriyən
asfalta, alışan yola...
Tanrıya üz tutmaqdan başqa kiməsə
gümanımız gəlirmi, şair? Ulu Səməd Vurğunun
misraları yada düşür:
Allah da
çox sevir, Allaha yalvar,
Onun məndən
də çox kəraməti var!..
...İnsan dünyaya gələndə öz yükü
ilə doğulur. Kimininki ağır olur, kimininki
yüngül. Rafiq Hümmətin taleyinə
cavabdehlik deyilən bir bəla yüklənib. O, yerə, göyə cavabdehdir. Ətrafında, böyür-başında olan biganəliyə,
soydaşlarının bulanlıq suda "balıq
tutmasının şirinliyinə", aludəçiliyə
dözə bilmir. Adamın çox, lakin adamlığın hürr
kimi göyə çəkilməsiylə barışmır.
Yurddaşları oyatmaq üçün
ayrı-ayrı bədii formaların köməyi ilə
fikrini çatdırır.
Duydunmu bu məsəli, yavru qurdum?
ruzigarlar
nə qədər ağır olsa belə,
qağayılar öz dənizlərini tərk etməmiş,
qartallar
öz zirvələrini,
qurdlar
öz meşələrini,
sərçələr öz həyətlərini -
cənnət misal yaylaqlara dəyişməzmiş...
Sözdən, misradan şairin yanğısı
duyanın ruhunu odlayır, yananın bağrını. Şeirin
minillik yoludur bu. Bu yolu ərənlər gedər. Bu yolun
təşnələri torpağın altında belə diridir,
nəinki torpağın üstündə ola.
Kişilər
də belədir, yavru qurdum...
Aclığa
da, səfalətə də,
Kinə də, nifrətə də.
içinə qan sızan zəhmətə də
Əqidəsinə və sevgisinə bürünüb
dözər.
Ədəbiyyatla cəmiyyətin tərbiyə
olunmasına ümidim çox azdır.
Ancaq onunla yanaşı sözün, bədii
mətnin islah edən tərəfini daha çox sevirəm. Ömrüm boyu bir
şeyə özümü inandırmağa
çalışmışam ki, nə vaxtsa insan cəmiyyətinin
çox vaxt özündən qaçdığı ruhi məqama,
özündə gizlənən idrak işığına
dönüşü başlanacaq. Belə olmasaydı
minillik söz ağacının kökü də,
budaqları da çoxdan quruyub, çürüyüb gedərdi. Yoxsa qılınc
tutanların, hökm sahiblərinin çürümüş
sür-sümüklərinin üfunəti dünyanı
ağzına alardı. Onda nə sözə,
nə də xislətində olan naqislikləri vurub yox eləməyə,
dağıtmağa çalışan, söz sahiblərinə
ehtiyac belə qalmazdı. Hökm sahibləri söz xiridarlarının
külünü göyə sovurardı. Deməli, hələ
sözə, onun islah gücünə bərayi ehtiyac var. Yoxsa
Rafiq Hümmət özünə deməzdi ki...
Nədən üzülürsən?
sənə
nə adam? -
kim kimi
aldadır,
kim
kimi satır;
kim kimə
qoz verir,
kim
kimə badam,
harda kim
oyanır,
harda
kim yatır.
Şairin
həmcinsləri, yurdçuları, eloğluları - əksəriyyəti
bu şeirdə deyilən və deyilməyənləri, bir az da göstərilənlərdən
artığını eləyir, bununla da sivil dünya
qanunlarından uzaq dədə-baba qaydalarının
icraçısına çevrilir.
Ancaq lirik qəhrəman - şair özü bu
"qoz-badam" alverindən, aldadan, satan
oyunu ilə razılaşmır, bunlardan üzülür.
Otur bax
beləcə - əli üzündə...
otur
öz-özünə tamaşa elə.
Bu
dünya başlayıb tamaşa ilə,
bu
dünya bitəcək tamaşa ilə.
Tamaşa
qəhrəmanlarını xatırladan, üzlərinin suyu
qurumuş bu adamlar o qədər kəmrəhimdilər ki, elə
bilirlər bütün bu elədiyi işləklər
Tanrıdan gələn yazılmayan qaydalardır, o pir
olmuşlar bilmək istəmirlər ki, iki ayaqlı, bir
başlı, iki uzunqulaqlı bəndələrin əliylə,
əməliylə yazılıb. Bunun qanuna, genə,
millətə, onun irfani qaydalarına dəxli-zad yoxdur. Bir də o binəvalar elə bilirlər ki,
bununçün günahkar onu göstərənlərdir,
yazanlardır, eləyənlər yox. Sabirdi,
Mirzə Cəlildir, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevdir, ya
da Səməd Qaraçöpdü, Rafiq Hümmətdi, Abbas
Abdulladı. Yadıma qəfil düşdü dədə Abbas
Abdullanın illər öncəsi harayı.
Göyə
ucalıb damları,
Çiçək
açıb badamları,
Mən
ağlasam adamları -
Göz
yaşımı silərmi ola?
Yəqin ki, bu harayına cavab olmayan ustad özünə,
içinə qapıldı.
Gördü ki, səs çıxmır, ağlasa səsinə
səs verən olmayacaq, başını buraxdı -
şeirimizin gül xonçası olacaq özündə ulu
ruhları yaşadan gülüzlü gəraylıları...
Sonra da hər şey çox rahat oldu, həmin
çarx, həmin dəyirman. İndi də Rafiq Hümmət
üyünür o dəyirmanda...
Nə
vaxt sevgilər tən olar,
nə
vaxt dost dosta düz gələr -
Eynimə
olmaz göylərdən
Daş ələnə,
ya buz gələ...
Düz gəlmir. Rafiq Hümmət, nə sevgilər tən olur, nə
dost-dosta düz gəlir. Dünya aldadır,
ovudur insanları. Baban Göyçəli ustad Ələsgər
demişkən:
Yaxşı
gözəl qismət olur yamana -
Yaxşılar
yaxşıya yazılmır nəysə...
Gör nə qədər paralellər, çarpazlar gəlir
bir bəndə, bir misraya. Demək bütün
ucalıqlar bir məcrada birləşir. Yaxud əksər fikirlər deyilib,
qalır nəsə demək... Necə ki Rafiq
deyir.
Ruhum
sızlar kiçik çöldə,
Ətrim əriyər
bir güldə,
Son
ümidim ölhaöldə -
Əllərimə üç tuz gələr.
Baxın özünəməxsus deyim nə gözəl
sonluqla bitir.
Lala
dönsəm bu dünyada,
Dil
qapatsam, dosta, yada,
Ya
dağdan can dostum ya da
Bakıdan Nurafiz gələr.
Sözü
gör necə usta eydirib - haraya gətirib çıxarır.
"Sahibsiz dəli tək varıb gedirdim" -
kimi.
Rafiq Hümmətin şeirlərində dil durudu,
aydındı.
Ən uca mətləbləri yumaq kimi
açır, incələyir. Torpağından,
yurdundan, canından gələn bir ruh var ki, o daim oyaqdır,
ayıqdır, haradan gəlib, haraya getdiyini çox aydın dərk
eləyir. Yüyənə, qantarğaya məhəl
qoymayan kəhər at kimidir ruhu. Misralar, bəndlər
arasında dördnala çapır belədən-belə.
İnsanlara, özünəməxsus qaydada
yanaşa bilir.
Giley-güzar
ha etmirəm,
Hər şey öz qismətimdi.
Nifrət
etməyim də zülm,
Sevməyim də çətindi.
İnsanların bir-birinə qənim kəsildiyi,
heç kimin bir-birinin kitabını oxumadığı bir
vaxtda Rafiq Hümmət sevgidən danışır - insanlara,
iki ayaqlıya olan saf sevgidən danışır. Özə də necə sevgidən...
Sevdiyimi
bürcüm kimi,
qalam
kimi sevərəm.
Atam-anam,
qardaş-bacım,
balam
kimi sevərəm.
Sevginin ucalığına bax - bir dinli, bir ruhlu, bir
yönlü, heç kəs belə sevmir. Dilucu sevgilər
var, boğazdan yuxarı münasibətlər... bunlar
zamanın yaratdığı münasibət sevgiləridi.
Rafiq Hümmət isə ürəyi dolu, gözü tutunca
sevir... Ruhu göy, çuxasının ətəyi
yer süpurən kişilər kimi sevir. Bu əyilməz,
dəyişilməz, qılıncların, mizraqların od saçan ağzından su içən
sevgidir. İllər,
sənələr bu sevgini aşındıramaz.
Yekun
olaraq, əzizim Rafiq Hümmət!
Şeirlərin mənim ruhumu silkələdi. Çap olunan
yazıların içində şah misralar var ki, daim
yaddaşımda istədim, istəmədim təkrarlanacaq.
"Sənin canın ağrıyır, mənim
canımın içi", "Sahibsiz dəlitək varıb
gedirdim", "Son ümidim ölhəöldə, əllərimə
üç tuz gələr", "Ya dağdan can dostum, ya
da Bakıdan Nurafiz gələr" və başqa
misraların tam əminəm ki, istedadlı qələm
adamlarının dilinin əzbərinə çevriləcək.
Deməyən də ola bilər. Hamı odun hənirini
doğma qarşılamır. Ancaq mənimçün
Borçalı torpağından sevdiyim şairlərin - Abbas
Abdullanın, İsa İsmayılzadənin, Səməd
Qaraçöpün layiqli sırasına bir imza da əlavə
olundu. Rafiq
Hümmət adıyla bağlı hər bir yazı mənimçün
maraqlı olacaq.
Bundan əlavə, sənin Gürcüstan ədəbi
mühiti üçün elədiklərin işlərin bəzilərindən
bir qədər halıyam. Bir də halı
olmayım. Bu cür duyğularla
yaşayan, bu tipli ağır mövzuları öz
canından, canının içindən keçirən
söz adamının hansı təlatümlə
yaşadığı mənə gün kimi aydındı.
Onun millət sevgisi, milli yanğısı, yurd
təəssübkeşliyi misralardan, sözlərin
ağrısından, ağırlığından bilinir. Hər şeyə
yüngül baxan duyğu adamının misraları da
özünə bənzəyir. Yaxşı
ki, səndə bunlar ağırdı, ağrılıdı. O şey gözəldir ki, onun
xiridarı, qiymət verəni gözəldir.
Çox pis haldı ki, bizdə çox vaxt layiq
olmayanın ön sırada adı çəkilir.
2015-ci ildə Əlabbas, İbrahimxəlil,
sən və mən Tiflisdə görüşəndə
yanıqlı-yanıqlı dərdlərimizi xırdalayanda, səni
tanımırdım. Heç bu yazılara
qədər də sənə bələd deyildim. Şeirlərinlə tanışlıq,
səni mənə bütün çalarıyla
tanıtdı, bütün əzalarının nəylə nəfəs
aldığı mənə gün kimi aydın oldu. Əsas bu tanışlıqdı, o birilər elə
belədi.
Nə yaxşı səni belə tanıya bildim.
Oyanışı
yolunda canını qoyduğun yurdunla şən ol! O yurdun
ağırlığını kürəyində
daşıya bilən qələm və qol, ruh adamlarıyla
var olun.
Bir də və ən əsası qələmini dərin
və yüklü mövzulara daha salğarla yönəlt,
daha zəngin qənimətlə qayıt söz səfərindən,
ustad Nazim Hikmət demiş "Pətəkdə balın
olsun, arısı gələr Bağdaddan".
Qələminə və ruhuna dərin sayğılarla
Avdı Qoşqar.
P.S. Bu yazını oktyabr ayının
ikisi-üçü səfərdə olduğum Amerikanın
Kaliforniya Ştatının San-Dieqo şəhərində qələmə
alıram. Gör şeirlərin
məni necə tutubsa, təzə tanış
olduğum San-Dieqo boyda şəhəri görmək duyğularımı
üstələdi. Burda keçən vaxtımın bir hissəsini bu
yazını yazmağa sərf elədim. Bunu sənin
yazıların məcbur elədi. İnan ki, bəzi
misraları San-Dieqonun küçələrini gəzə-gəzə
bələdçim Elşən bəyə deməyi də
yaddan çıxarmıram. Var ol, növbəti
görüşlərədək!
03 oktyabr 2017-ci il
Amerika, San-Dieqo
Avdı Qoşqar
Ədəbiyyat qazeti.-
2017.- 25 noyabr.- S.28-29.