“Gələn birdir,
gedən birdir, qalan bir”
Vaqif Bəhmənlinin professor Qəzənfər
Paşayevlə söhbəti
Əvvəli ötən
sayımızda
- Dostlarla
oturub-durmağı sevirsiniz, qonaqpərvərliyiniz də ki,
öz yerində. Daha çox kimlər evinizin, süfrənizin
qonaqları olublar?
- Yalnız Azərbaycandan danışsaq, ədəbiyyat adamları, müəllim dostlarım, Kərkükdən olan dostlar evimin ən əziz qonaqlarıdır. Kərkükdən indi də gəlib-gedirlər, görüşürük. Onlar məni çox istəyirlər. Onlarda bir Ərşad Hürmüzlü var, Abdulla Gülün vaxtında baş müşavir idi, kərküklüdü. İyirimi üç ildən sonra Kərkükə gedəndə deyiblər, sən Qəzənfər Paşayevsən?.. O bunu yazıb, jurnalda çap elətdirmişdi. Ancaq deyim ki, elə zahirən çox oxşarlığımız var.
- Bu nə ilə
bağlıdı, o tərəfin adamı niyə bu qədər
sizə can atır?
- 1966-cı ildə Kərkükdə olanda görkəmli şair Molla Məhəmməd Sadiqi ziyarət etdim. İki yaxşı kitabı çıxıb - "Düşüncələrim" (1956) və "Coşqun duyğularım" (1964). Kərküklü dostlarla getdik onunla görüşməyə. Molla deyil, savadına, bilgisinə, müdrikliyinə, aqil adam olduğuna görə molla ləqəbi veriblər. Bir çayxanada görüşdük. Oranın sahibi Hüseyn adında bir kişiydi, mən bunu "Altı il Dəclə-Fərat sahillərində" kitabımda da yazmışam. Bu Hüseyn biləndə ki, Azərbaycandan gəlmişəm, Kərkük şivəsi üzərində işləyirəm, məni qucaqladı, əlimdən öpdü. Dedi ki, sən mənim dilim uğrunda çalışırsan. Bu, 1966-cı ildə olub. Mən hələ onda çox az iş görmüşdüm. Ancaq sonra nə qədər işlər gördüm. Onların mənə olan məhəbbəti yəqin ki, daha çox gördüyüm işlərlə bağlıdı. Mənim "Əta Tərzibaşının folklorşünaslıq fəaliyyəti" kitabım 2016-cı ildə Bakıda çıxdı, 2017-nin əvvəlində Ankarada bu kitabı kərküklülər üçün ərəb əlifbası ilə buraxdılar. Beş yüz nüsxə tirajla. İşdi də, görülüb. Bizim bir yazıçımız, şairimiz haqda xarici ölkədə bir yazı yazılanda necə qürurlanıb sevinirik, o da olsun kitablar. Həm də ki, doğmalıq var da, biz bir xalqıq.
- Özünüzü
xoşbəxt saya bilirsinizmi? Əlbəttə, həyatda
bütün meyarlar nisbidir. Bununla belə siz xoşbəxtliyə
necə tərif verərdiniz?
- Bəli, xoşbəxtlik nisbi anlayışdır. Xoşbəxtlik ötəridir. Ancaq iki xöşbəxtlik var ki, o daimidir. Birinci, Vətənin azadlığıdı, müstəqilliyidi ki, bu daimi xöşbəxtlikdi. Biz artıq bunu qazanmışıq, artıq öz vətənimizin, öz torpaqlarımızın sahibiyik. Bu çox böyük xoşbəxtlikdir. İkincisinə gəlincə, lap elə özümdən deyim ki, iki əsrin, iki minilliyin qovşağında yaşamışam. Səksən il ömür sürmüşəm, bu xöşbəxtlik deyilmi? İnsan yüz əlli il də yaşaya bilər. Amma buna yaşamaq demək olmaz. Gərək ömrü mənalı yaşayasan. Mənə elə gəlir ki, ömrümü boşa xərcləməmişəm, müəyyən işlər görə bilmişəm. Mənə görə ən böyük xoşbəxtlik, daimi xoşbəxtlik adamın övladlarından yarımasıdır. Belə olanda adam dünyasını dəyişəndə də çox rahat gedir. Şükürlər olsun ki, ailəmdən, övladlarımdan nigarançılığım yoxdur.
- Bəs sizin
atanız necə, övladlarından yarımaq, rahat olmaq
xoşbəxtliyinə çata bildimi, bu dünyadan rahat
köçdümü?
- Atam daimi xoşbəxtliyə çatdı. 1974-cü ildə dünyasını dəyişdi. Atamın sağlığında iki dəfə artıq İraqa gedib-gəlmişdim. Atam dünyasını dəyişəndə üçüncü dəfə İraqda idim. İlk gəlişimdə böyük qardaşıma maşın gətirdim. Tələbə olanda qardaşım mənə çox kömək eləmişdi. Atamın vəfatına qədər xeyli sayda kitabım çıxmışdı, müdafiə eləmişdim, kafedra müdiri işləyirdim. Hər dəfə xaricə uzunmüddətli ezamiyyətə gedəndə Bakıda iş yerində yığılan məvacibimin aylıq 50 faizini atama göndərirdim. O biri qardaşlarım da özlərinə görə işlərini qurmuşdular, yaxşı ailələri, uşaqları var. Yəni, atam bizdən nigaran getmədi. Vəsiyyətini yerinə yetirdik. Qumar oynamadıq, qiymətli daş-qaş yığmadıq. Bütün dünyanı gəzmişəm.
- Dini inanclara münasibətinizi
bilmək istərdim. Bu
gün Azərbaycanda ilahiyyat bilikləri insanların mənəvi
təkamülündə nə dərəcədə rol
oynayır?
- Söhbətimizin əvvəlində bu məsələyə bir qədər toxunduq. Yarandığı 1997-ci ildən indiyə qədər Qafqaz Müsəlmanları İdarəsində Elmi-dini şuranın üzvüyəm. Elmi-dini şuranın yaradılmasında ulu öndərin rolu böyük olub. Bəkir Nəbiyev, Fuad Qasımzadə oranın üzvü idi, onlar dünyasını dəyişdi. Bu şuraya akademik Vasim Məmmədəliyev rəhbərlik eləyir. O vaxt siyahıda olanlardan indi də yaşayanlar var. Mən Allaha çox inanıram. Alman filosofu Kant deyir ki, Allahın mövcud olub-olmadığını heç kim nə sübut, nə də inkar eləyə bilər. Sübut eləyə bilməz, çünki o təcrübə fövqündədi. Ancaq bizim əxlaqi şüurumuz tələb eləyir ki, biz onun varlığına inanaq. Həqiqətən də adamın qəlbində inam olanda çox rahat olur. Çətinə düşəndə insanlar Yaradandan kömək diləyir. Mən elə bir adam tanımıram ki, yaşa dolanda Allahın mövcudluğunu inkar eləsin. Məmməd Səid Ordubadi dünyasını dəyişən vaxt Bülbül onun yanında olur, qonşu olublar. Çox zarafarcıl adam olan Bülbül deyir: "Dədə, daha vaxt tamamdı, gedirsən, de görək Allah var, yoxsa yox? Ordubadi qayıdır ki, mənə şpitilni suallar vermə, qoy rahat ölüm. Məməd Səid Ordubadi ateist idi axı, dinlə bağlı felyetonlar da yazmışdı. İnsanın yetişməsində dinin rolunu danmaq olmaz. Təsadüfi deyil ki, şəxsiyyətin yetişməsində dörd amil irəli sürülür: şəriət, təriqət, mərifət, həqiqət.
- Axirət dünyası
necə, ona inanırsınızmı? Nəsimi: "Məndə
sığar iki cahan, mən bu cahana sığmazam" - deyəndə
işıqlı dünyamızla, qaranlıq dünyanı nəzərdə
tutmurmu?
- Bu, bəşəriyyət üçün həyati əhəmiyyəti olan bir məsələdir. İnsan inanmasa ki, o dünya var, cənnət var, cəhənnəm var, onun üçün ülvi heç nə qalmaz. İstədiyi kimi davranar, bu isə bəşəriyyət üçün böyük zərbə olardı. Müqəddəs saydığımız heç nə qalmazdı. Mənə belə gəlir ki, axirət dünyası məsələsi, yəni iki cahan məsələsi bəşəriyyətin ən böyük, mən deyərdim, bəlkə də ağlasığmaz kəşfidir.
Qədim
yunan mifologiyasında bir süjet var. Mənə belə gəlir
ki, o süjet sizin sualınıza cavab verməkdə mənə
yardımçı ola bilər. Mifdə deyilir ki, möcüzəli şəkildə
tütək çalan gənc oğlan nişanlısı ilə
çəmənlikdə oturub tütək çalırmış.
Qız hiss edir ki, nəsə qoluna toxunur. Əli
ilə onu itələyir, sən demə qoluna toxunan ən zəhərli
ilan imiş. Qızı çalır və
qız dünyasını dəyişir. Ondan
sonra oğlan gecə-gündüz elə qəmgin tütək
çalır ki, insanlar ağlayırlar. Günlər
həftələri əvəz edir, həftələr
ayları. Bir gün insanlar
yığışıb baş Allah Zevsin yanına xahişə
gedirlər ki, gənc oğlan gedib qaranlıq dünyadan
qızı gətirsin. İnsanların və
allahların hökmdarı Zevs razılıq verir. Yeraltı aləmin hökmdarı olan qardaşı
Aidə xəbər göndərir. Aid
oğlanı qəbul edir. Oğlan
yeraltı aləmlə maraqlanır. Aid
deyir ki, bir gün işıqlı dünyada qul kimi yaşamaq
axirət dünyanın min illik padşahlığından
daha yaxşıdır.
Aid Zevsin əmrinə
boyun əyərək gənc oğlanın
nişanlısını qaytarmaq qərarına gəlir. Lakin oğlana dönə-dönə
tapşırır ki, işıqlı dünyaya çatana qədər
geri baxmasın. Qız arxasınca gələcək.
Əgər geri baxsa, hər şey pozulacaq.
Yola çıxırlar. Birdən
tükürpədici bir səs-küy qopur, qız
qışqırır. Oğlan arxaya çevrilir, lakin
qız yoxa çıxır...
Vaqif
müəllim, bilmirəm bu əfsanə çox ağır
sualınıza cavab verməkdə mənə köməkçi
ola bildimi? Hər halda nəticə
çıxarılacaq əfsanədir.
- Hansı fəsil ürəyinizcədir
və ilhamınızı qanadlandıran xüsusi vaxt, zaman kəsiyi
varmı? Çox ağır sualdan sonra
özüm bilə-bilə yüngül suala keçid etdim.
- Ürəyimə
ən çox yatan yazdı. Həyat təzələnir,
təbiət oyanır, insanda da bir dirçəliş əmələ
gəlir. Yaradıcılıqla məşğul
olmaq baxımından isti havaları daha çox
xoşlayıram. Soyuq havada heç işləyə
bilmirəm. Mənim otağım həm
isti, həm də işıqlı olmalıdı. İki şeyə dözümüm yoxdu;
işıq yanmayanda və hava soyuq olanda tam hərəkətsiz
qalıram, əlim heç nəyə yatmır.
- Siz həyatınızın ən
qaynar illərini Heydər Əliyev epoxasında
yaşamısınız. Onun Azərbaycan üçün
etdiklərini görmüsünüz, bilirsiniz. Bu
dahi şəxsiyyət haqqında düşüncələrinizi
bilmək istərdim.
- Heydər
Əliyev dünyasını dəyişəndə mən
"Xilaskar" adlı məqalə yazdım. Təxminən
bir il sonra "Xilaskar" adlı film
yarandı. Heydər Əliyev dahi şəxsiyyətdir.
Azərbaycan tarixinə onun adı qızıl hərflərlə
yazılmalıdır. Heydər Əliyev
xalqın qayğısına qaldı. Səməd
Vurğunun heykəlindən başqa bütün görkəmli
şəxsiyyətlərin abidələri Heydər
Əliyevin hakimiyyəti dövründə qoyuldu.
Üzeyir Hacıbəyovun ev muzeyi istisana
olmaqla, yerdə qalan bütün ev muzeylərinin təşkili
onun xidmətidir. Nə qədər zəhmət
adamı ən yüksək adlara layiq görüldü.
Yaradıcı adamlar da onlar kimi. Rəsul
Rza, Mirzə İbrahimov, Süleyman Rəhimov, Qara Qarayev, Fikrət
Əmirov, Niyazi. Bunlar hamısı bizim
gözümüzün qarşısında baş verdi. Maraqlıdır ki, Niyazi Sovet
İttifaqında Sosialist Əməyi Qəhrəmanı adına layiq görülən ilk dirijor olub. Budur Heydər Əliyevin xidməti. O, Moskvada
Aşıq Ələsgərin yüz əlli illiyini
keçirdi. Yeri gəlmişkən, Aşıq
Ələsgər təhsilsiz deyildi. Bunu
deyənlər yanlış fikirdədilər. Aşıq Ələsgər mükəmməl
mollaxana təhsili almışdı. Bayaq dedim, Azərbaycanda
"Əlif-Lam"la yazan iki şair olub. Onun biri Nəsimidi,
biri də aşıq-şair Ələsgər. Moskvada kim tanıyırdı Ələsgəri
olduğu səviyyədə. Vladimir Qafarovun tərcüməsində
kitabı çıxdı, rus oxucusuna təqdim olundu. Bunu Heydər Əliyev elədi. Heydər
Əliyev bu şəxsiyyətlərin yubileylərini sadəcə
yubiley kimi keçirmirdi, onların əsl dəyərini ortaya
qoyurdu. Nəsiminin yubileyi oldu. Kitabları buraxıldı, "Nəsimi" filmi
çəkildi. O vaxta qədər Nəsimi bu qədər
tanınırdımı, sevilirdimi? Yox! 1926-cı
ildə Salman Mümtaz Nəsiminin şeirlərini çap
etdirmişdi, balaca bir kitabca şəklində. Bundan da
çox az adam məlumatlı idi. "Kitabi-Dədə Qorqud" o böyük şəxsiyyətin
sayəsində layiqli yerini tutdu. Hələ
Füzulinin yubileyini demirəm. Büdcənin kasad
vaxtında, dəhnədə çörək qıt olanda, dəyirmanda
buğda tapılmayan bir vaxtda biz dörd avtobusla 1994-cü ildə
Füzulinin beş yüzilliyinə getdik
İraqa. Heç nəyimiz yox idi. Həmin ilin noyabrında ulu öndər Azərbaycan
nümayəndə heyətini Füzulinin yubileyini keçirmək
üçün Ankaraya prezidentə məxsus təyyarədə
apardı. Ədəbiyyat, sənət
adamlarına necə dəyər verirdi Heydər Əliyev?!
Heydər Əliyev eşidəndə ki, Səməd
Vurğunu, Süleyman Rüstəmi, Rəsul Rzanı təftiş
edirlər, demişdi ki, bu mənəviyyatsızlıqdı. Bizim "sapı özündən olan
baltalarımız", başqasının dəyirmanına
su tökənlərimiz var. Ancaq Heydər Əliyev onların
qarşısını aldı. Heydər
Əliyev Azərbaycanı parçalanmağa qoymadı.
Ədəbiyyatımıza həddindən artıq diqqət verdi. Onun dövründə Azərbaycan
musiqisi görün hansı zirvəyə qalxdı?!
Yazıçılar Birliyinin, Milli Elmlər
Akademiyamızın bağlanmaması da onun adı ilə
bağlıdır. Bu dahi şəxsiyyət
haqqında bir neçə məqaləm var.
- Sizcə, Qarabağın tezliklə
işğaldan azad olması üçün hansı
addımlar atıla bilər. Niyə bu problemi həll edə
bilmirik, ziyalı insanların üzərinə hansı vəzifələr
düşür?
-
Maraqlı sualdı... Qarabağla bağlı
ciddi işlər gedir, addımlar atılır. Bu sadə məsələ deyil. Mən
də əvvəl elə bilirdim ki, Qarabağ məsələsini
tezliklə həll eləyə bilərik. Ancaq
gördüm ki, yox, kələf çox dolaşıb. "Nostradamusun möcüzəli aləmi"
kitabını yazmışam. Nostradamusda
var ki, bu məsələnin həlli xeyli çəkəcək.
Ancaq son nəticədə Qarabağ
torpağı yenə bizə qayıdacaq.
- Hansı rəngi daha çox
sevirsiniz?
-
Yaşıl rəngi sevirəm. İllər əvvəl
gözümdə bir problem oldu. Qəribədi, onda həkimlər
dedi ki, yaşıl rəngə çox bax. Yəni
təbiətin yaşıllığından söhbət gedir.
Meşə yaşılı, çəmən
yaşılı... Yəqin fəsillər
içində ən çox baharı sevməyim də
yaşıl rənglə bağlıdır. Axı, baharda təbiət bütövlükdə
yaşıla boyanır.
- Ev sizin üçün nədir?
- İngilislərdə bir atalar sözü var. "Mənim
evim, mənim qalamdır". Ev alınmaz qaladı, ev ocaqdı. Kərkük bayatısında
deyilir:
Ocağın;
Daim yansın ocağın.
Övladın
qeydinə qal,
Kor olmasın ocağın.
Mənə
görə ev, ailə müqəddəsdir.
Və Allaha şükürlər olsun ki, ailə,
övlad sarıdan yarımışam.
- Həyatda uğurlar qazanmaqda
ömür-gün yoldaşınızın xidməti nələrisə
deməyə əsas verirmi?
- Bu
günə qədər nə qazanmışamsa, orda həyat
yoldaşımın böyük payı var. Biz evlənənə
qədər yalnız Rəsul Rza ilə müştərək
hazırladığımız "Kərkük
bayatıları" çıxmışdı. Yaradıcı adamın qadını əgər onu
çox istəyirsə, gərək xətrinə dəyməsin.
Yaradıcı adamın qol-qanadını
sındırıb yanına salmaq üçün bircə
yersiz kəlmə bəsdi. İllərdi
bir yerdəyik. Arəstə xanım bircə
dəfə də olsun xətrimə dəyməyib. Bəzən işdən əsəbi gəlirəm,
olur da belə şeylər, məni elə sakitləşdirir
ki, nəyə hirsləndiyim yadımdan çıxır.
Ona görə də üzərində yeddi il
əmək sərf elədiyim "Nostradamusun möcüzəli
aləmi" kitabımı həyat yoldaşıma ithaf eləmişəm.
Yazmışam: "Ağır və gərgin əməyin bəhrəsi
olan bu əsəri ərsəyə gətirmək
üçün ruhi rahatlığımı təmin edən,
fikir və qəlbimi lüzumsuz qayğı və həyəcanlardan
qoruyan həyat yoldaşım Arəstə Mikayıl
qızına ithaf edirəm". Bunu kitabın əvvəlində
xüsusi səhifədə vermişəm.
- O da sizdən razıdımı?
- Mənim
zənnimcə razıdı. Bir məsələni
unutdum, onu da deyim. Arəstənin mənimlə
sözü nəyin üstündə olardı? Məcbur eləyərdi ki, doktorluğu müdafiə
eləyim. Alt-üst evimiz vardı, məcbur eləyirdi
ki, get otur yuxarıda sakitlikdi, işlə. Hə, hələ
belə də deyirdi: - Sənin dörd qızın var, sabah- birigün qapını döyüb istəməyə
gələcəklər, onda deyəcəklər ki, Qəzənfər
Paşayevin qızıdı. Niyə deməsinlər ki, professor Qəzənfər Paşayevin
qızına elçi gedirik. Məni belə şeylər heç
maraqlandırmırdı. Ancaq qadınlarda
var axı, belə şöhrətpərəstlik. O qədər
məcbur elədi ki, tərcüməyə ara
verib doktorluq işimi yazdım.
- Sonra AMEA Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutuna keçdiniz. Fəaliyyətinizə
fikir vermişəm. Göz dəyməsin, ildə 2-3
kitabınız çıxıb. Bu il isə
iki kitabınız Bakıda, bir kitabınız Ankarada, bir
kitabınız Tehranda çıxıb. Ədəbiyyat
İnstitutunda işlər necə gedir?
-
Əslində suala qismən özünüz cavab verdiniz... Ədəbiyyat İnstitutu elm məbədidir. Təkcə bir faktı deyim ki, ölkəmizdə ən
çox tanınmış ədəbiyyatşünas və tənqidçi
alimlərin əksəriyyəti bu elm məbədindən pərvəriş
tapıb. Onlar Məmməd Arif Dadaşzadə, Məmməd
Cəfər Cəfərov, Kamal Talıbzadə, Əziz Mirəhmədov,
Mirzağa Quluzadə, Məmmədhüseyn Təhmasib, Bəkir
Nəbiyev, Yaşar Qarayev, Kamran Məmmədov kimi görkəmli
alimlərdən dərs almış, məktəb
keçmişlər. İndi institut qaynar həyatını
yaşayır.
Akademik İsa Həbibbəyli Ədəbiyyat
İnstitutuna direktor təyin ediləndən sonra burada
böyük canlanma özünü göstərdi. Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı
o vaxt demişdi: "Naxçıvan Dövlət Universiteti
itirdi, Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutu qazandı". İsa müəllimin
əməli fəaliyyəti Sabir müəllimin sözlərini
təsdiq etdi. İnstitutumuzda böyük
ehtiyac duyulan Tənqid, Mətbuat tarixi,
Nizamişünaslıq, Orta Asiya, Yapon və Koreya ədəbiyyatı,
Mühacirət ədəbiyyatı şöbələri
yarandı.
Hər il üzrə "Biblioqrafik göstərici"
buraxılmağa başladı. "Ədəbiyyat məcmuələri"nin buraxılışı intensivləşdi. Elmi konfranslar həm kəmiyyətcə, həm də
keyfiyyətcə dəyişdi. Gənc alimlərin fəaliyyəti
hiss ediləcək dərəcədə dəyişdi. Elmi əsərlərin çapı məsələsində
heç bir problem qalmadı. İnstitutun
elmi əsərləri vaxtlı-vaxtında çıxmağa
başladı. İnanılası olmayan
bir məsələni xüsusi vurğulamaq istəyirəm.
Əvvəllər şöbələrdə
işləyən bəzi əməkdaşların oturmağa
yeri yox idi. İsa müəllim xeyli sayda
otaq aldı. Bir çox məsələlər
həll olundu.
Möhtərəm
Prezidentimizə minnətdarıq ki, Milli Elmlər
Akademiyamızın bu möhtəşəm bunasının əsaslı
təmirinə göstəriş verdi. İndi binaya fəxrlə gedirik. Bununla belə, umacağımız bircə məsələ
qalır. O da alimlərin maaşlarının
artırılması məsələsidir. Həqiqətən
də buna böyük ehtiyac var.
- Qəzənfər müəllim,
nəslinizin məhz sizdən başlayan şəcərəsi
necə davam edir? Övladlarınızdan
razısınızmı, onlar hansı sahədə fəaliyyət
göstərirlər?
-
Kiçik qardaşım Ələsgər müəllim
yaxşı ədəbiyyatçı idi, poeziyanı gözəl
bilirdi. Kəndimizdə məktəb direktoru
işləyirdi. Onun böyük
qızı Qənirə Paşayevadı. Millət
vəkili. Qənirənin
anası kimyaçıdı. Qənirəni
məcbur elədi ki, Tibb Universitetində təhsil alsın, həkim
olsun. Ürəyindən olmasa da oxudu bu sahəni.
Sonra hüquq fakültəsini bitirdi. Sonda yenə ədəbiyyata qayıtdı.
Yaxşı kitablar yazır, yəni ədəbiyyat
baxımından nəslin davamçısı hələlik Qənirə
Paşayevadır. Qənirə siyasi elmlər
doktorudur. Dörd qızım, bir oğlum var.
Hamısı ali təhsillidir. Qızlarım, şükür Allaha, hərəsi məsuliyyətli
bir işin üstündədi, oğlum Murad
hüquqşünasdır. Universiteti
İngiltərədə bitirib. Yəni, mənim
fəxr eləməkdən başqa variantım yoxdur. Şükür ki, hələ nəslimizdə məhkəmə,
prokurorluq, polis qapısı tanıyan yoxdur. Allah heç kimə qismət eləməsin.
Aşıq Aydın Çobanoğlunun arzu etdiyi kimi olsun:
Qazancınız
qismət olsun aşığa,
Nə həkimə, nə hakimə düşməsin.
Yəni, pulunuzu xeyir işə, toya, şənliyə xərcləyəsiniz. Bundan
böyük istək olurmu?
- Boş vaxtınız olurmu?
- Boş
vaxtı indi özüm yaradıram. Yaş
artdıqca elə bil fəalyyət azalır. Boş dayanmaq vərdişim olmadığına
görə başlamışam nərd oynamağa. Halbuki, əvvəllər nərd oynayanların vaxt
öldürmələrinə təəssüflənirdim.
Amma onu da deyim ki, işə girişəndə
ayrıla bilmirəm. Bu il dörd
kitabım çıxıb: "Hüseyn Kürdoğlunun
poetik dünyası" və "Ədəbi estafetlərdə
keçən ömür" Bakıda, "Əta Tərzibaşının
folklorşünaslıq fəaliyyəti" Ankarada,
"Ədəbi məktublar" Tehranda. Son kitabım
"Ədəbi estafetlərdə keçən
ömür" adlanır. Təzəlikcə
işləmişəm. Kitaba prof.
Şirindil Alışanlı maraqlı ön söz yazıb.
Yəqin ki, isti havalarda bir qədər boş
vaxt tapıb dincələrəm.
- Çoxlu səfərlər
etmisiniz. Nə zamansa qürbət duyğusu
keçirmisiniz?
- Nə qədər
bilsən də ki, bir il, iki il sonra Vətənə
dönəcəksən, yenə qəribçilik duyğusu
keçirirsən, həsrət çəkirsən. Qürbət acısını Allah heç kimə
qismət eləməsin. Qürbətdə
sanki insan bütün oxların nişangahına çevrilir.
Hətta qürbətdə olan adamın
yanında bir nahamvar söz deyiləndə o sözü
özünə götürür.
- Həyatınızda elə məqamlar,
hadisələr varmı ki, yadınıza düşəndə
sıxıntı keçirəsiniz?
- Olub. Bəzən yadıma düşəndə diksinirəm,
deyirəm niyə belə oldu, xəcalət çəkirəm.
Məsələn, uşaqlıqda qonşunun bağından
armud oğurlamağım... Bu barədə
danışdım sizə.
- Kimə qarşısa hansısa
bir ədalətsizliyə yol vermisiniz?
-
Yadıma gəlmir. Lakin bəzən elə məsələlər
olur ki, onu ədalətsizlik kimi qəbul eləyirlər.
Ancaq nə eləmişəmsə, vicdanla eləmişəm.
Çox yaxşılıqlar eləmişəm,
ancaq onlar mənim yadımda qalmır. Mənə
elənən pisliyi də unuduram. Mən
pisliyə yaxşılıqla cavab verməyin tərəfdarıyam.
Ədavət aparan adamlarla da işim olmaz. Ədavət aparmaq ancaq ziyan gətirər.
Qaysın Quliyevdən Tofiq Bayramın tərcümə etdiyi
misralar sanki mənim həyat kredomdur:
Qoy
şirin yuxuna girsin gecələr
Ürəyincə olan gözəl bir həyat.
Ləkəli
deyilsə vicdanın əgər;
Sən
rahat yat...
Həyat yoldaşım bəzən mənə həsəd
aparır. Deyir ki, başını balınca qoyan kimi yuxuya
gedirsən. Arzu edirəm ki, hamıda belə
olsun. Pis şeylər barədə fikirləşməsinlər,
yuxuları ərşə çəkilməsin.
- Bəs sizə qarşı ədalətsizlik
olubmu?
- Bir dəfə
olub. M.F.Axundov adına Pedaqoji İnstitutda
xarici dillər kafedrasının müdiri işləyirdim. Xeyli vaxt qəbul imtahanında komissiyanın sədri
olmuşam. Həm də xarici dil
imtahanı sona qaldığı üçün bir çox
halda qəbulun taleyi bu fəndən asılı idi. Kafedrada bir-iki nəfər ortalığa
çıxıb, kafedra müdiri olmaq həvəsinə
düşmüşdü. Burda pis
heç nə görmürəm. Ancaq hər
hansı vəzifəni tutmaq üçün gərək
doğru yol tutasan və bu işə haqqın çatsın.
Onlar qeyri-sağlam yola əl atdılar. Düzü, heç istəməzdim, ancaq bəzən
Allah ədalətsizlərin cəzasını görkediləcək
dərəcədə ağır verir. İki
nəfər idilər. İkisi də elmlər namizədi idi. Birini işdən qovdular. O biri isə
dünyadan vaxtsız köçdü... Uşaqları
yetim qaldı. Onlara yol göstərəni
saxta diplom düzəltməyə görə tutdular. Onlara kömək edən başqa birisi də
öldü. Onun da uşaqları yetim
qaldı. O, idmançı idi. Gözəl
voleybol oynayırdı. Mənə görə
yaxşı insan idi. Nə edəsən
ki, yerlisi onu yoldan çıxarmışdı. Ən inanılmazı isə odur ki, bu işdə
onlara başçılıq edən sən demə
özü kafedra müdiri olmaq istəyirmiş. Kafedra müdiri oldu da. Lakin tezliklə
ağır xəstəliyə tutuldu və vəfat etdi.
Təhsil Nazirliyinin Elmi-metodik şurası
işləri yoxladı, deyilənlərin şər-böhtan
olduğu təsdiqləndi, haqq yerini tutdu. Ədalətsizlik
eləsələr də, bir növ onlara minnətdarlıq
duyğusu var məndə. Öz arzumla
Bakı Dövlət Universitetinə getdim,
çalışdım, istədiyim hər şeyi də əldə
elədim. Doktorluğumu müdafiə elədim,
çoxlu sayda məqalələr, kitablar yazdım, ədəbi
yaradıcılıqla məşğul oldum, sanballı tərcümələr
elədim. Görünür, Allahın
özünün haqq-ədalət tərəzisi var.
- Sizə haqqını almış adam demək olarmı?
- Mənə
elə gəlir ki, cəmiyyətdə qazandığım
nüfuz, hörmət əsl haqqımdır. Səksən
yaşda adama nə lazımdı ki... Əlli,
altmış yaşda bəlkə də bu barədə
düşünərdim; ad almaq barədə. İnanın ki,
düşünməyə vaxtım olmurdu. Gecə-gündüz işləyirdim. 50-dən artıq kitabım çıxıb. Saysız-hesabsız elmi, elmi-publisistik məqalələrim
çıxıb. Mən hələ 7
cildlik əsərlərimi demirəm. Amma
indi bu şeylərə həvəs qalmayıb. Əzizə Cəfərzadənin səksən
illiyiydi, xalq yazıçısı adı almışdı.
Dövlət televiziyası müsahibə
götürürdü, jurnalist soruşdu ki, Əzizə
xanım, xalq yazıçısı adına
layiq görülmüsünüz, özünüzü necə
hiss edirsiz? Qayıtdı ki, a qızım, Əbülhəsənə ad
vermişdilər. Filarmoniyada təqdimat mərasimi
keçirilirdi. Məni də məsləhət
bilib rəyasət heyətinin tərkibinə
salmışdılar. Pərdə arxasında oturub yuxarıdan
gələni gözləyirdik. Əbülhəsən gedirdi o yana, deyirdi gecdi, gəlirdi
bu yana, deyirdi gecdi. Əzizə xanımın
telejurnalistə cavabı elə bu oldu. Bu
cavabda dərin məna vardı. Əzizə
xanım elmlər doktoru idi, xalq yazıçısı idi, Fəxri
xiyabanda halalca yeri vardı. Ölüm
anında vəsiyyət elədi ki, məni öz kəndimdə
basdırın. Orda yeddi illik məktəb
var. Özü tikdirmişdi. Şəxsi
tanışlığım hesabına o məktəbə
Əzizə Cəfərzadənin adını verdirdim. Nə gizlədim, kürəkənimin əmisi
Hacıqabulda icra başçısı idi. Məktəb
şəhid adına olmadığına
görə xahişim eşidildi. Əzizə
xanım vəfat eləyəndə vida sözünü mən
yazdım. Səksən yaşı tamam olanda Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyində yubleyini
keçirdim. Şəkil çəkdirdi, qara
paltarda idi, yaxasında medalyon vardı. Dedi mənim
heç belə gözəl şəklim olmayıb, daha şəkil
çəkdirməyəcəm. Mən də
vida yazısına "Son şəkil" adı qoydum.
Mənim heç vaxt iddiam olmayıb. Hüseyn Kürdoğlu haqqında
yazdığım "Hüseyn Kürdoğlunun poetik
dünyası" monoqrafiyamda maraqlı bir məsələdən
söz açıram. Hüseyn deyir ki, mən
dövlətimdən haqqımı almayan şairəm. Sovetlər dağılandan sonra bir gün onunla kitab
pasajının yanından keçirdik, gördüm ki, sovetin
bütün orden-medallarını cərgəylə
düzüb satırlar. Dedim ay qağa, gəl bundan
üç-dördünü alım, as yaxana, olsun sənin
haqqın. Yəni, bunlar da nisbidi. Ona görə də mən haqq almaq barədə qətiyyən
düşünmürəm. Mənim
haqqım yazıb yaratdıqlarımdı.
Yazmışam, yaratmışam, heç kim
mənə mane olmayıb. Bu, böyük
xoşbəxtlikdi.
- Azərbaycanın müasir gəncliyi
barədə hansı fikirdəsiniz?
- Yenə
qayıdıram gözəl şair Hüseyn Kürdoğluna.
Onun həyat həqiqətlərini, reallıqları təsvir
edən "Yol gedə bilmirəm oğlumla qoşa" adlı
bənzərsiz şeiri var. Sizin
sualınıza o şeirdən bir bəndi verərək
sözümə davam etmək istəyirəm:
Mən
qara deyirəm, oğlum ağ deyir,
Damla sandığıma gur bulaq deyir.
Hər
şeyi yenidən yaradaq deyir,
Yoldaşlıq
yaramır yaz ilə qışa,
Yol gedə bilmirəm oğlumla qoşa.
Açığı, mən öz uşaqlarıma, nəslimizin
uşaqlarına baxanda çox nikbin oluram. Bizimkilərdə elə bil
ki, köhnə ənənə bir az
yaşayır. Böyüyünə hörmət, öz
yerini bilmək və s. elə bil bir az
qalıb. Haqqımda Azərbaycan televiziyası film çəkirdi, bağa yığışmışdı
uşaqlar, nəvələr hamısı. Film
çəkənlər də deyirdilər, maşallah, necə
mehriban ailəniz var. Bacı-qardaş, onların ailəsi,
uşaqları arasında ayrı-seçkilik-filan yoxdu. Mehribançılıq olan yerdə bərəkət
var. Bu da daha çox ailə böyüklərindən
asılı olan məsələdi. Çünki
təməli onlar qoyur. Çalışıram
ki, övladlarım, nəvələrim gəlib-getsinlər, əks
təqdirdə yadlaşarlar. Müasir gəncliyə
gələndə isə indi onlar başqa cür
düşünürlər. Bəzi məsələləri,
düzü, başa düşə bilmirəm. Bu da təbiidi. Zəmanə dəyişir,
gənclər başqa cür fikirləşirlər. Gənclər
üçün iki təhlükə görürəm, biri
qınına girib, qınından çıxmamaq, yəni
başqa xalqların mədəniyyətinə, dilinə, dininə,
adət-ənənəsinə xor baxmaq, başqa bir qrupda isə
qınından çıxıb qınını bəyənməmək,
yəni öz mədəniyyətini, dilini, dinini, adət-ənənəsini
bəyənməmək. Arzu edirəm ki, bu iki cəhət
gənclərdə balanslı olsun. İşləsinlər,
yaratsınlar, zəhmətlə ucalsınlar. Başqalarına həsəd aparmasınlar.
- Yəqin 80 yaşın öz aləmi
var. Bu aləmdə özünüzü necə hiss edirsiniz və
həyat barədə nə düşünürsünüz?
- Həyat
barədə dünyanı dərk eyləyən 80
yaşlı sağlam adamlar nə fikirləşirsə, mən
də onlar kimi fikirləşirəm. Həyatın fəlsəfəsi
budur:
Gələn
birdir, gedən birdir, qalan bir,
Gələn qalmaz, gedən gəlməz, əcəb
sirr.
Deyirlər
ki, bir əvvəl var, bir axır,
Yalan
sözdür, nə əvvəl var, nə axır...
Bir yandan boşalıb, bir yandan dolan dünyanın
keşməkeşlərini ən böyük filosofların qənaəti
səviyyəsində Hüseyn Kürdoğlu "Həyat
ağacı" şeirində verə bilmişdir. Burdan o
yanası yoxdur. Mən bunu dərindən
duyuram.
Barlıdır,
ucadır həyat ağacı,
Bəhəri həm şirin, həm də ki acı.
Dırmanıb
çıxırıq, ucalırıq biz,
Başına çatmamış qocalırıq biz.
Ordan xəyal
kimi düşürük bir-bir,
Ağacın dibində ölüm müntəzir.
Göydə
tutur bizi, gömür torpağa,
Təzə gələnlərsə çıxır
budağa.
Bu cür
ülfətdədir ölümlə həyat,
Ağacın başına çıxan yox heyhat.
- Qəzənfər müəllim,
nəhayət son sual. Əgər təzədən dünyaya
gəlsəydiniz yenə də, təkrarən 80 yaşlı
Qəzənfər Paşayevin yolunu gedərdinizmi?
- Bir daha
təkrarlayıram, mən xoşbəxt adamam. Həm
cəmiyyətdə yerim, nüfuzum, hörmətim var, həm
də nəslimin ağsaqqalı sayılıram. Ailəmdən, övladlarımdan
yarımışam. Ona görə də mən
heç başqa bir şey düşünməzdim. Elə getdiyim yolu gedərdim, bu ixtisası da
seçərdim. Bircə ədəbiyyatşünaslara
həsəd aparmışam. Onlar bu sahəni
universitetdə fundamental öyrəniblər, bunun məktəbini
keçiblər. Məndə isə bu
yardımçı predmet olub. Yəni
yenidən bu ömrü yaşamış olsaydım, bu sahəni
başlanğıcdan sona qədər öyrənərdim.
Akademik Ağamusa Axundov tanınmış alim
olduğu halda Xarici Dillər İnstitutunun İngilis dili
fakültəsini bitirdiyi kimi, mən də BDU-nun filologiya
fakültəsini bitirərdim. Lakin
keçən keçib. Keçdiyim yolun
acısı da mənə şirindi, doğmadı. Acılı-şirinli keşməkeşli bir yol
keçmişəm. Ancaq insan kimi
yaşamışam. Taleyimdən
razıyam, Allahımdan razıyam. Dünyaya
yenidən gəlsəydim, dünyada 1893-cü ildə ilk
avtomobil ixtira etmiş, hamının dəli
adlandırdığı dahi Henri Ford kimi düşünərdim.
Jurnalistin zarafatla dediyi: "Başqa həyatda kim
olmaq istərdiniz?" sualına Ford: "Fərqi yoxdur, təki
həyat yoldaşım yanımda olsun" - deyir.
- Qəzənfər müəllim, zəngin
həyat şəkilləri ilə dolu, canlı söhbətinizə
görə sizə dərin təşəkkürümü
bildirirəm. Mənim bu söhbət
üçün ayırdığım qeyd dəftərçəsində
100 sual əks olunub. Siz o sualların
yüzünə də cavab verdiniz. Sizə cavab verdiyiniz
sualların sayı qədər, yüz il
ömür arzulayıram!
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 7
oktyabr.- S.24-25.