Ədəbi tənqidimizin
çağdaş durumu
və yaradıcılıq problemləri
Azad ədəbi atmosferin, söz,
fikir sərbəstliyinin olmadığı şəraitdə
bədii düşüncənin geniş vüsət kəsb etməsi
mümkün deyil. Tabeçiliyində
olduğumuz sovet hakimiyyəti dövründə bunun acı nəticələrini
hiss etdik. Bu hökmfərmalığa son qoyulan müstəqillik
dönəmi ilk növbədə onunla əlamətdardır
ki, ideoloji təzyiq
və buxovlardan azaddır, onun bədii-estetik təhlillə məşğul
olması qarşısında heç bir maneə yoxdur. Ədəbi tənqidin müstəqillik
qazandığımız dövrdəki səciyyəsini
göstərmək, keçdiyi tarixi mərhələnin kəsir
və məziyyətlərinin dərkini vermək, onun bədii
mətnlərə hansı yeni dəyərləndirmə
prinsipi ilə yanaşdığını meydana
çıxarmaq xüsusi önəm kəsb edən məsələdir.
Müasir ədəbi tənqidin çətinlikləri, onun
hansı təbəddülatlara məruz qalması, nəzəri-estetik
fikrin hansı yeni təmayüllərdən
çıxış etməsini öyrənməyə ehtiyac
var. Bu məqsədlə "Ədəbiyyat qəzeti"nin müzakirə saatında ədəbi tənqidimizin
çağdaş durumu və yaradıcılıq problemlərindən
bəhs etməyə qərar verdik. Beləliklə, müzakirəyə
qoşulurlar: Akademik Nizami Cəfərov, prof. Vaqif Yusifli, prof.
Nizaməddin Şəmsizadə, prof. Cavanşir Yusifli,
f.ü.e.d. Məti Osmanoğlu, f.ü.f.d., "Ədəbiyyat
qəzeti"nin baş redaktoru Azər
Turan və f.ü.f.d. Elnarə Akimova (moderator).
Elnarə Akimova: - Xoş gəlmisiz, hər birinizi
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
redaksiyasında görməkdən məmnunuq. Bu
dəfə "Müzakirə saatı"mızda ədəbi
tənqidimizin yaradıcılıq problemlərindən
danışmağa qərar vermişik. İstərdim
əvvəlcə belə bir sualdan başlayaq ki, son 27 ildə
ədəbi prosesin fonunda ədəbiyyat və ədəbi tənqidin
münasibətləri sizə necə görünür?
Nizaməddin Şəmsizadə: - Belə başa
düşdüm ki, siz müstəqillik dövrünü nəzərdə
tutursunuz.
Elnarə Akimova: - Bəli, istərdim cariliyə
köklənək daha çox.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Müstəqillik
dövrü həm ədəbiyyatda, həm ictimai mühitdə
xüsusi bir dövrdür. Artıq əvvəlki
meyarlar bu dövrdə yaramır, işləmir. Biz hamımız o dövrləri keçib gəlmişik.
Şübhəsiz ki, bizim də fikirlərimizdə
sovet dövründən qalma, sovet rejimindən gəlmə
çox şeylər var. Bunu inkar edə bilmərik. Mən özümü Moskva məktəbi nümayəndəsi
hesab edirəm. Çünki rusları
oxumuşuq, onların nəzəriyyələrini mütaliə
etmişik. Müstəqillik
dövrünün ədəbiyyatının bir çox sahələri
haqqında bizim tənqidçilər yazıblar. Məsələn, Vaqif Yusiflinin "Poeziyanın illəri
və yolları", Tehran Əlişanoğlunun "Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı", rəhmətlik
Aydın Dadaşovun "Müstəqillik dövrünün
dramaturgiyası", sizin özünüzün, Elnarə
xanım, "Müstəqillik dövrünün ədəbi
tənqidi" kitabınız. Məti
müəllimlə biz dərslərimizdə onlardan istifadə
edirik. Amma burada bir problem də var. Problem də
ondan ibarətdir ki, müstəqillik dövrünün ilk illərində
həm ədəbiyyat hələ əvvəlki inersiyanı
saxlayırdı, yəni bədii cəhətdən
dövrün tempinə uyğun yeniləşə bilmirdi.
Daha çox da ədəbi tənqid. Mən hesab edirəm ki, müstəqillik
dövrünün ədəbi tənqidinin əsas problemi
estetik meyar problemidir. İndi bəziləri
ona metodologiya problemi deyirlər. Bu da ola
bilər. Biz yeni estetik meyar
axtarışlarını kifayət qədər intensivləşdirə
bilməmişik.
Elnarə Akimova: - Sizcə, buna səbəb nə
olub?
Nizaməddin Şəmsizadə: - O səbəb olub ki,
dövr dəyişib, bizim qafalarımız dəyişməyib,
hər halda kifayət qədər dəyişməyib. Səbəb
nə ola bilər? Ədəbiyyatda
ilhamım var, istedadım var deməklə iş bitmir. Xüsusilə tənqiddə. Mən
sizə deyim ki, bugünkü tənqid belə öz nəzəri
gücünü köhnə estetik meyarlarla tətbiq edir.
Tutaq ki, türkçülük, Azərbaycançılıq
qayələri, məfkurələri, yaxud da bədiiliyə
baxış nöqteyi-nəzəri dəyişməyib.
Elnarə Akimova: - Məncə, belə deyil.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Bəlkə bir az sərt deyirəm. Bir az
yumşaltsaq, kifayət qədər dəyişməyib deyə
bilərik. Çünki ədəbiyyatın
özündə nə kimi böyük yenilik var? Məsələn, mən Elçinin
"Baş" romanını çıxmaq şərtilə
elə bir böyük yenilik görmürəm.Yəni
seçilən yenilik görmürəm. Eləcə
də tənqiddə. Görürsünüz, o əsər çap
olunandan sonra iyirmi-otuz məqalə yazıldı bu barədə.
Cavanşir Yusifli: - Bəlkə daha çox.
Ancaq bu nəyi dəyişir ki? Siz dediyiniz, yəni, tənqid üçün
ayırdığınız yer əsərin, mətnlərin
ardınca qaçmaqdır, buna "estetik meyar
axtarışları" deyilməz məncə. Ancaq
sizin dediyinizdə bir həqiqət də var: "Baş"
və digər əsərlər haqqında daha çox mətnə
dəxli olmayan, ordakı bədii enerjini təhlilə çəkə
bilməyən yazılar çıxdı.
Elnarə Akimova: - Mən də bu fikirlə
razılaşmıram. Elçinin, Anarın yeni
əsərlərinə tənqidin münasibəti daim
operativ, ardıcıl olub. Yəni,
heç tənqidçi olmayan belə bu xüsusda nəsə
yazmağa borclu sanıb özünü. Deyirsiz
ki, ona görə yenilik adlandırıram ki, əsər
çap olunandan sonra haqqında iyirmi -otuz məqalə
yazıldı. O zaman bir məsələni izah edək. Deməli, yazılan əsərin nə dərəcədə
yenilik olub-olmamasının üzə çıxması
üçün tənqidin rolu vacibdir. Yəni,
tənqid yazdıqca əsər dövriyyəyə gəlir.
Bəlkə tənqiddən kənar qalan
yaxşı əsərlərimiz var.
Cavanşir Yusifli: - Sahə, məkan
genişlənib, bunu da nəzərə alın, ədəbi
portallarda nə qədər müzakirələr
aparılır, ədəbiyyatımızın dünəni və
bu günü ilə bağlı. Dünənin
təcrübəsi ilə bu günün
qarmaqarışıq problemləri bəzən bir müstəvidə
görüşür. Bunların
hamısı var. Olmayan ədəbiyyatdır, məncə.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Bəlkə də var.
İndi mən burda mütləq fikir iddiasında deyiləm.
Bir də bilirsiniz, bəyənmədiyimiz əvvəlki sovet
dövründə müəyyən institutlar var idi, yəni ali məktəb mənasında demirəm,
ictimai institutlar, ədəbi prosesi yönləndirən, o
cümlədən tənqidi lazımi şəkildə fəaliyyət
göstərmədiyi üçün günahlandıran
institutlar var idi. Məsələn,
Yazıçılar İttifaqı, Akademiyanın Ədəbiyyat
İnstitutu. Bu gün o institutlar ədəbi
tənqidi kifayət qədər izləmir. Məsələn, mənim yadıma gəlmir ki,
Yazıçılar Birliyi tənqidə həsr olunmuş
ciddi bir müzakirə keçirsin. Yaxud
Ədəbiyyat İnstitutu illik icmalları müzakirə etməklə
kifayətlənir. Bu o demək deyil ki, bu,
tənqidə kömək edir, yön verir, yaxud deyə bilər
ki, tənqid düzgün yolda deyil, onu aça bilər, izah
edə bilər. Hamı "dəymə mənə,
dəyməyim sənə" prinsipi ilə yaşayır, bu
da ədəbi tənqidin zəifliyinin əlamətlərindən
biridir.
Cavanşir Yusifli: - Məncə, indi ədəbi
tənqid özünün yerini tutmaqdadır, əsərin, mətnin,
müəllifin başının üstünü kəsdirməkdənsə,
kənarda durmaq, susmaq və dinləmək, ortaya həm bədii
mətnlərə dəxli olan, həm də ədəbi
prosesi yönləndirə biləcək ideyalar atmaq
üçün. Problem nədir: dediyimiz funksiya gerçəkləşmir,
məqam yetişmir, istənilən ədəbi orqanı vərəqləyin,
ədəbiyyat haqqında hər şey var, ədəbiyyatın
özü yoxdur. Dünya ədəbiyyatından nə desən,
tərcümə olunur, Allah tərəfi nəşriyyatlar da
yaxşı işləyir, ancaq bizim o proseslərlə
dialoqumuz alınmır hələ ki... Bunun səbəblərini
axtarmaq lazımdır. Hər şeydən qabaq bədii
düşüncənin özündə!
Elnarə Akimova: - Nizami müəllim, mən
1990-cı illər ədəbi tənqidini araşdıranda o
dövrdə də "tənqid yoxdur", "tənqid zəifdir"
kimi fikirlər səslənirdi və bunun səbəbləri
üzərində araşdırma apararkən bir neçə
səbəblər üzərində dayanmışdım. Məlum oldu ki, tənqidçilərdən bir qismi ədəbiyyatdan
müxtəlif sahələrə yön almışdılar.
Sizin də fikriniz var ki, kimi siyasətə, kimi
cəmiyyətə, kimi də başqa sahələrə.
Bir qismi ədəbiyyat tarixçiliyi ilə məşğul
olurdu. Bir qismi belə də bir fikri əsas
gətirirdi ki, yaxşı ədəbiyyat faktı yoxdur.
Ədəbiyyat olsun ki, tənqid öz sözünü desin. Yaxud dövrün özünün xaotik durumu ilə
izah edirdilər bunu. Bəs bu gün tənqid
varmı, yoxmu? Yaxud yoxdursa, həmin səbəblərdən
hansı bu gün işləkdir, yaxud ona hansı səbəblər
əlavə olunub?
Nizami Cəfərov: - Mən fikirləşirəm
ki, sizin bayaq verdiyiniz sual ortadan başlayırdı. Amma elə bilirəm ki, bu sual birinci verilməliydi.
Bax, istənilən dövr olsun, oturursan bir məclisdə,
ədəbi məclisdən söhbət gedir, görürsən
biri, bəlkə də beşi yerindən durub deyir, tənqid
yoxdur. Və bunu o qədər həvəs
və ehtirasla deyir ki, elə bilir, tənqidin olmamasında bircə
bunun günahı yoxdur, qalan hamının günahı var.
Elnarə Akimova: - "Tənqid yoxdur" fikri
bütün dövrlərdə səsləndirilib. Heç cür razı sala bilməyib tənqid ədəbi
prosesi.
Cavanşir Yusifli: - Bəzən bu fikirlər
elə tonda səsləndirilir, arada ritmə düşür, az qalır qəzəl kimi səslənsin...
Azər Turan: - Çoxları unudur ki,
çağdaş dövlət düşüncəmizin əsası olan
üçlü düsturumuz ilk dəfə bir ədəbi tənqid
nümunəsində irəli sürülüb. Əli bəy Hüseynzadənin 1907-ci ildə
yazdığı "Tənqid edirik, tənqid olunuruq" məqaləsi
ilə bu gün bayrağımızda əks olunan milli məfkurəmiz
ortaya qoyulub. Demək ki, hələ 110 il
əvvəl Azərbaycan ədəbi tənqidi milli
ideologiyanı yaratmaq gücündə olub.
Nizami Cəfərov: - Bizim ədəbiyyatımıza
tənqid anlayışını gətirən Mirzə Fətəli
Axundzadədir. İbtidasında izah eləyə-eləyə
ki, kritika nədir, nədən ötəridir və ilk
nümunələrini də verən odur. Və
onun verdiyi "tənqid nədir" sualına cavabın
illüstrasiyası bundan ibarətdir ki, elə ədəbiyyat,
elə yaradıcılıq var ki, məzmunu var, forması
qaydasında deyil, yaxud eləsi var forması var, məzmunu
qaydasında deyil. Amma eləsi də var ki, məzmunu da,
forması da yerindədir: bu mənada, Nizami Gəncəvini,
Firdovsini, Hafizi qeyd edir. Yəni ədəbiyyatı
sırf poetika baxımından qiymətləndirilir. Mirzə Fətəli Axundzadə üçün əsas
olan, mənə belə gəlir ki, birinci növbədə,
ideologiya idi. Yəni tənqid perspektivli
ideya, sivilizasiya gətirən sahə mənasında
anlaşılırdı. İndi gəldik
sovet dövrünə. Ondan əvvəl, yəni
XX əsrin əvvəllərində bizdə tənqid olub.
Ədəbiyyatşünaslıqda hadisə kimi
biz Firidun bəy Köçərlini tanıyırıq.
Amma elə bil ki tənqid o dövrdə, o vaxtda
ədəbiyyatşünaslığın tərkibindəydi
və ədəbiyyatşünaslıq nə dərəcədə
yaxşı ədəbiyyatı seçib müntəxəbat
şəklində təqdim eləyə bilirsə, o dərəcədə
onun ədəbi, nəzəri, tənqidi, ideoloji səviyyəsi
güclü təsir bağışlayırdı. Məsələn, Mirzə Fətəli Axundzadə
deyirdi ki, əsl ədəbiyyat Vaqifdir, Zakirdir. Füzuliyə münasibətində rahat bir şəkildə
mövqe ifadə edirsə, bu da tənqidddir. Amma o spesifik, bizim sonralar adət elədiyimiz və həmişə
görmək, axtarmaq istədiyimiz tənqid 20-ci, 30-cu illərin
tənqididir ki, bunu hörmətli Nizaməddin müəllim tədqiq
eləyib, Nazif Qəhrəmanov tədqiq eləmişdi. Bu dövrün tənqidi artıq tam ideoloji əsaslarladır
və nəticə etibarilə də tənqiddən sui-istifadənin
bütün texnologiyaları yetişdi. Tənqid
olundunsa batdın.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Siyasiləşmə
gedirdi.
Cavanşir Yusifli: - Axundovu çıxmaq
şərtilə, bir tənqidi əsər göstərin ki,
belə demək olarsa, konseptual şəkildə bədii əsərə
qarşı çıxsın. Yoxdur. Demək, ənənə yaranmaq istərkən yoxa
çıxdı. Anlaşılmaz cəhət
nədir? Bədii əsər mahiyyətcə,
bütün fəlsəfəsi etibarilə gerçəkliyi
ötüb keçir, tənqidsə onu ötüb
keçdiyi yerlərə dartıb gətirmək istəyir,
halbuki əksinə olmalıdır. O ki qaldı sovet
dövründə ixtira edilən texnologiyalara, onların təsiri
hələ davam edəcək, məncə.
Nizami Cəfərov: - Bəli. Özü də
hər adam o tənqidə
buraxılmırdı. O işə ancaq xüsusi missiyası
olan, ideoloq biri baxırdı. Bunu kim eləməliydi?
Məsələn, maarif naziri Mustafa Quliyev eləməliydi.
Mehdi Hüseyn eləməliydi. Və o missiyanı Mehdi Hüseyn ömrünün
axırına qədər davam elədi də. Amma Mehdi Hüseynin bu gün tənqidi əsərlərini
oxuyursan, içindən nəsə tapıb sitat verə
bilmirsən, ümumiləşdirə bilmirsən ki, tənqid
inersiyanda tənqidçi kimi ondan istifadə edə biləsən.
Dövründə ən böyük xidmət
göstərən odur, ən aqressiv münasibət bildirən
də odur. Özü də nə deyirdisə
düz qəbul edilirdi, yazısına pozu yoxdu. O
dövrün bütün kontekstində nə deyirsə, məsələn,
bir neçə əsərlər var ki, tənqid olunurdu;
M.Hüseyn əsaslandırırdı ki, yox, doğru tənqid
deyil. Baxırsan ki, misallar çox doğrudur.
Yəni bu düşüncə səviyyəsində bizdə
elə bilirəm ki, həmin dövrdə tənqid müəyyənləşdi
və həmin tənqid, məsələn mən hətta
mahiyyət mənasında deyim, Mehdi Hüseyn iştirak edir
iyirminci-otuzuncu illərdə, yəni artıq təsəvvür
belədir ki, sovet ədəbiyyatının müdafiəçisi
kimi çıxış edib və sovet ideologiyasının əleyhinə
olan şairlər, yazıçılar da o zaman həbs olunub,
qovulub... Mən demirəm bilavasitə Mehdi Hüseyn tənqidinin
orda iştirakı, yaxud əli var. Bu mümkün ola bilməz. Mehdi Hüseyn
dövlət adamı deyildi, daha çox intellekti ilə orda
iştirak edirdi. 50-ci illərdə artıq repressiya
qurbanlarına bəraət verilir və Mehdi Hüseynin bu məsələ
ilə bağlı bir neçə məqaləsi var.
Yazır ki, vaxtilə Hüseyn Cavidin, Əhməd Cavadın,
Mikayıl Müşfiqin yaradıcılığında
çoxlu səhvlər var idi, amma kommunist ideologiyasını
düzgün təfsir eləməyən siyasətçilər
onların ölümünə bais oldu. Yəni
Mehdi Hüseyn burda yenə özünə haqq
qazandırır və baxırsan ki, yazdığı tam
ideoloji tənqiddi. Yaxud məsələn,
Mehdi Hüseyn Rəsul Rzanı novator poeziya, söz
yaradıcılığı ilə bağlı tənqid eləyib.
Deyirdi ki, Rəsul Rza ən çox yeni sözlər gətirməsi
ilə poeziyada
özünü yenilikçi kimi təqdim eləmək
iddiasındadır - ədəbiyyat, poeziya yeni söz
yaratmaqdan ibarət deyil. Bununla da o yenə
ideoloji istiqamətə üz tuturdu. Amma təbiidir
ki, Mehdi Hüseyn Rəsul Rzanı həmişə
böyük şair kimi təqdir edirdi. Mənə
elə gəlir, tənqid nədir məsələsi ortaya
çıxanda biz heç bir cavab verə bilmirik. Nə üçündür tənqid. Tənqid olduqca konyunktur məsələlərə
xidmət edib.
Azər Turan: - Bizdə edib. Avropada
etməyib axı.
Nizami Cəfərov: - Hər yerdə. Avropada bizdəki tipli tənqid yoxdu. Avropada mənim
oxuduğum, bildiyim səviyyədə daha çox ümumi
sivilizasiya baxımından ideoloji təhlil var. Avropada daha
çox qlobal problemlər aktual olub - ədəbiyyat və
din, ədəbiyyat və texnologiya, ədəbiyyat və
ictimai fikrin hərəkətı, ədəbiyyat və dil
xüsusiyyətləri, poetik texnologiyalar, bax bunlar bizim tənqidimizdə
həmişə diqqətdən kənarda qalıb. Və təsadüfi deyil ki, birdən 1960-70-ci illərdə
dilçilər ədəbiyyatla daha çox maraqlanmağa, məqalələr
yazmağa başlayanda, bu, ayrıca bir tendensiya kimi
göründü. Demək belə
çıxırdı ki, ədəbiyyatın dilindən,
üslubundan, poetikasından, strukturundan, bədii
yaradıcılıq hadisəsi kimi dil üzərində
qurulmasından o vaxta qədər danışmayıblar.
Məti Osmanoğlu: - Mənə elə gəlir
ki, burda dilçilərin ədəbiyyata, tənqidə gəlməyi
məsələnin yalnız bir tərəfidir. Ümumiyyətlə, 1950-ci illərdən
başlayaraq, Azərbaycan poeziyasında və nəsrində
çox böyük bir modernləşmə prosesinin
şahidi oluruq. Ədəbiyyat dəyişir.
Yəni 1920-40-cı illərin ideoloji romanı
yeniləşmələrə uğrayır. Əli Kərimin
poeziyası ədəbiyyata yeni hava gətirmişdi, İsa
Hüseynov "Kabus" povestini 1957-ci ildə nəşr
etdirmişdi....
Nizami Cəfərov: - İsa Hüseynov da
ideologiya gətirmişdi.
Məti Osmanoğlu: - İsa Hüseynovun gətirdiyi
ideologiya başqa bir söhbətin mövzusudur. İsa Hüseynovun yaradıcılığı
hakim ideologiyanın yaratdığı ideoloji mifi
dağıtmağa yönəlmişdi. Bədii
ədəbiyyatda 1950-ci illərdə yaranan yeniləşmə
havası öz təsirini tənqidə yetmişinci illərdə
göstərdi. Həmin illərdə yeniləşmə
yalnız dilçilərin fəaliyyəti ilə məhdudlaşmır.
Məsələn, Akif Hüseynovun
"Zamanın və nəsrin hərəkəti" kimi
yaddaqalan əsəri meydana gəlir. Artıq
burada nəsr ideologiyanın deyil, dəyişən zamanın
meyarları ilə qiymətləndirilir. Yaşar Qarayev,
Asif Əfəndiyev ədəbiyyata fərqli tənqidi
baxışla yanaşırdılar.
Nizami Cəfərov: - Yox, mənim dediyim odur ki,
dilçilər ayrıca hadisə kimi qəbul olundu. Dedilər ki, bu yeni bir şeydi. Bəs
niyə onu deyirdilər?
Azər Turan: - Çağdaş dünya ədəbi
tənqidi fikrinin qaynağında həm də dilçi
Ferdinand Sossürün təklif etdiyi konsepsiya - semiotika
dayanırdı.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Azərbaycanda da
dilçi-tənqidçi tipi yaranmışdı. Bəkir Çobanzadənin nümunəsi var idi.
Məti Osmanoğlu: - Paralel olaraq
altmışıncı illərdə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında,
Azərbaycan ədəbi reallığında Bəkir Nəbiyev
modeli də var idi, Asif Əfəndiyev modeli də. Bunlar başqa-başqa şeylər idi. Ancaq bu
bir həqiqətdir ki, tənqid ədəbiyyatdakı yeniləşmə
prosesinə şeirdən və nəsrdən təxminən
iyirmi il sonra qoşula bildi...
Elnarə Akimova: - Ümumiyyətlə, yeni nəsr
istilahının meydana gəlməyində və bu günə
qədər də funksionallığını qorumasında mənə
elə gəlir ki, həmin dövrün tənqidçilərinin böyük rolu oldu.
Məti Osmanoğlu: - Yeni nəsr
anlayışı da tənqidə yetmişinci illərdə
gəldi.
Cavanşir Yusifli: - Ancaq bu lokal bir hadisə
deyildi, dünyada, özü də musiqi, kino, ədəbiyyat
və sair sahələrdə gedirdi bu proses. "Yeni
dalğa", "yeni nəsr" adıyla. Bizdə bunun spesifikliyi həm də qəbul olunma tərzində
idi. Hətta 80-ci illərdə belə bu
termin qıcıqla qarşılanırdı. Mərhum İsmayıl Şıxlının
müsahibəsi vardı. Ancaq eyni proses bizim şeirimizdə
də gedirdi, bu, diqqətdən kənarda qaldı. Poeziyanın konseptuallaşması prosesi.
Elnarə Akimova: - Anar yazılarının birində
yazmışdı ki, 60-cılar ədəbi nəsli
yarandı, amma ədəbi tənqidi yaranmadı. Halbuki belə deyildi məncə. Hətta bu günün prizmasından o dövrün
tənqid mətnlərinə baxanda prosesə yeni gələn
tənqidçilərin belə yeni nəsli inadla təhlil
müstəvisinə cəlb etdiyinin, gündəmə gətirdiyinin
şahidi oluruq. İndi gələk bu
günə. Müstəqillik dönəmində
yaranan ədəbi nəslin ədəbi tənqidi
yarandımı, yarandısa onu yaradanlar kimlər oldu?
Məti Osmanoğlu: - 1990-cı illər deyəndə
biz, adətən, birinci faktor kimi siyasi müstəqilliyi
götürürük. Ancaq 1990-cı illər dünya
miqyasında böyük dəyişmələr, belə demək
mümkündürsə, inqilablar dövrü, yüksək
texnologiyaların həyatın bütün sahələrinə
müdaxilə etdiyi mərhələdir. Bu
dövrdə dünyada qloballaşma gedir, internet
dünyanı bapbalaca eləyib ovcumuzun içinə gətirir.
1990-cı illərdə, mənə elə gəlir,
bu iki amil - həm Azərbaycanın taleyində baş verən
siyasi proseslər, həm də bütün dünyada baş
verən texnoloji proseslər ədəbiyyatla oxucu
arasındakı münasibətlərə də öz təsirini
göstərdi. Onu da qeyd edək ki,
1990-cı ildən sonra Azərbaycan siyasi baxımdan müstəqillik
qazanmaqla yanaşı, həm də yeni ictimai-iqtisadi formasiyaya
- kapitalizmə daxil oldu. Bütün dəyərlər
kimi ədəbiyyata da ən çox təsir göstərən
iqtisadi münasibətlər sisteminin dəyişməsi və
insanların yeni formasiyada özünə yer axtarması idi.
1990-cı illərdə tənqidin meydanı
boşalmadı, ardıcıl tənqidlə məşğul
olan adamlar var idi. Məsələn, Vaqif Yusiflinin fəaliyyətini
xüsusi qeyd eləmək istəyirəm, Vaqif müəllim
Azərbaycan ədəbiyyatında fenomen insanlardan biridir:
heç bir ictimai, siyasi, mədəni və digər maraqlar
onun fəaliyyətinə təsir etmədi və bu adam ədəbi tənqid sahəsində qələmi
yerə qoymadı. Azərbaycan ədəbiyyatında
hansı hadisə baş verirdisə, Vaqif müəllimin ona
reaksiyası da görünməkdəydi. Bir
qədər sonra Tehran Əlişanoğlunun nəşr etdirdiyi
ayrıca "Tənqid" dərgisinin də ədəbi dəyəri
ilə yanaşı, ictimai əhəmiyyətini qeyd etməliyik.
İradə Musayeva tənqidin mübarizə əhval-ruhiyyəsini
qorumağa çalışdı. Əsəd
Cahangir tənqidə fərqli düşüncə tərzi
ilə gəldi. Ancaq bütün bunlara
baxmayaraq, ədəbiyyatın və ümumiyyətlə, sənətin
digər sahələrində olduğu kimi tənqid sahəsində
də oxucu ilə, adresat ilə ünsiyyət
qırıldı. İndi biz fərqli bir
zəmanədə yaşayırıq. Mənə
elə gəlir ki, bundan sonra sizin soruşduğunuz tənqid
yaranmayacaq və yaranmağını da mümkün hesab etmirəm.
İndi tənqid tamamilə başqa bir
funksiyanın daşıyıcısına çevrilib.
Hələ alışa bilmədiyimiz
kapitalizmdə kitab, bədii əsər əmtəəyə
çevrildiyinə görə onun bazardakı hərəkəti,
oxucuya gələn yolu da piardan keçir. Ona
görə də, təbii olaraq, yazıçı tənqidçiyə
piar nümayəndəsi kimi baxır və tənqid də
müəyyən mənada piar işini yerinə yetirir. Bizi tez-tez kitab təqdimatlarına dəvət edirlər
və biz də orada çıxış edirik. Əslində, bu təqdimatların hamısı
ciddi ədəbiyyat müzakirəsindən uzaq olan piar hadisəsidir
və ədəbiyyatın təhlilindən çox,
kitabın satışına yönəldilib.
Cavanşir Yusifli: - Bir dəfə bir ərəb
şairinə sual verirlər ki, kütlə və sizin
yaradıcılığınız arasındakı münasibətə
fikriniz necədir. Cavab verir ki, bədii əsərin
qarşısında duran oxucudur, kütlə deyil,
çünki kütlənin siması olmur. Oxucu çox ciddi fiqurdur. Zaman
keçdikcə əsər dəyişir. Zaman keçdikcə insanların hissləri də,
fikirləri də dəyişir və biz, yaxud bizdən sonra gələn
nəsillər həmin əsərləri əlli ildən
sonra başqa gözlə görürlər. Məsələn, tənqid cərəyanları
içərisində oxucu reaksiyasına əsaslanan,
özü də möhkəm şəkildə əsaslanan tənqid
var. Nizami müəllim Mirzə Fətəli Axundzadədən
söhbət açdı. Hər
dövrün bir stixiyası olur. Deyirlər
e, ədəbiyyat müasir həyatın dinamikasını əks
etdirməyə çalışır. Tənqid
də bunun üzərində qurulur. Məsələn,
Axundzadə və Axundzadənin tənqidi. Hətta Axundzadənin seçimi var. Tutaq ki, Molla Pənah
Vaqif və Zakir. Amma bu gün Molla Pənah
Vaqif daha çox, belə deyək də, mən hətta onu da
təbii hesab eləmirəm, nə mənada, yəni adı
çəkilir, amma Vaqif elə bil ki, prosesə girmir. Zakir isə ümumiyyətlə, yoxdur.
Elnarə Akimova: - Bəlkə ona görə
Rüstəm Kamal XIX əsr ədəbiyyatını mənasız
adlandırır?
Azər Turan: - Amma Rüstəm Kamalın
yanaşmasında müəyyən həqiqət də var
idi. Rüstəm müəllim bunu XIX əsr
Avropa ədəbiyyatı ilə müqayisədə
demişdi.
Nizami Cəfərov: - Amma onun ziyanı
olmadı. Dedi, müzakirələr əmələ gəldi.
Cavanşir Yusifli: - Elçinin kitabı
meydana gəldi.
Elnarə Akimova: - Bəli, "Aqoniya", yoxsa təkamül".
Nizami Cəfərov: - Sizə deyim ki, hərdən
belə məsələləri qurdalamaq lazımdı.
Məti Osmanoğlu: - Mənə elə gəlir
ki, bizdə ən böyük problem oxucu problemidir.
Cavanşir Yusifli: - Orta əsrlərdə
şeirə şərhlər yazırdılar. Baxın
o şərhlərə. Onlar nə istəyirdilər.
Onlar mətni anlatmaq və anlamaq istəyirdilər.
Yəni mən bu bədii mətni oxuyub
anlamalıyam. Amma sonrakı dövrlərdə
münasibət dəyişir axı. Məsələn,
müasir dövrdə belə deyil. Həm
dünya ədəbiyyatında, poeziyasında, xüsusən
bizim poeziyada. Məsələn, ağac
sözü. O sözü olduğu yerə qoymalısan
ki, onun yanından keçən bilsin ki, bunun neçə
yarpağı var, nə rəngdədir və sair.
Azər Turan: - Artıq burda söz iştirak
etmir. İşarələr iştirak edir.
Cavanşir Yusifli: - Artıq burda sözün
yerini boş qoyursan ki, insan gəlsin o boşluğu
görsün. Yəni məna bu cəhətdən
yaradılır. Yəni məna yaratma
mexanizmi dəyişir.
Nizami Cəfərov: - Klassik forma itir yəni.
Cavanşir Yusifli: - Bəli. Əgər
şərh verənlər öyrətməyə, anlatmağa
çalışırdılarsa, müasir dövrün tənqidçisinin
təfəkkürü dəyişir. Bilir
ki, sən bu mətni öyrənməməlisən, bəzəməməlisən,
əzbər deməməlisən. Sən
bununla yanaşı getməlisən. Tənqid,
müasir tənqid bədii əsərlə yanaşı
getmir, onu tamamlayır, yozmur, bir növ kadr arxasından gələn
səsə qoşulur, yaxud buna cəhd edir.
Nizami Cəfərov: - Öz mətnini
yaratmalısan.
Məti Osmanolu: - Biz söhbətin istiqamətini
hansı tərəfə yönəltsək də, tənqidin
yerini oxucu ilə yazıçı, oxucu ilə əsər
arasında görəcəyik. Zaman keçdikcə
tənqidin yeri yox, funksiyası dəyişir. Oxucu kimi tənqidçinin də öz mətnini
yaratmaq və oxucudan fərqli olaraq ictimaiyyətə təqdim
etmək səlahiyyəti var və tənqidçinin
yaratdığı mətn daha peşəkar və bəzən
də daha maraqlı olur. Bu mənada, hər hansı bədii
əsərin özü qədər həmin əsər
haqqında Nizami Cəfərovun, Nizaməddin Şəmsizadənin,
İradə Musayevanın, Elnarə Akimovanın, Vaqif
Yusiflinin, Cavanşir Yusiflinin, Əsəd Cahangirin, Tehran
Əlişanoğlunun həmin mətni oxuması və təqdim
etməsi də maraqlıdır. Rüstəm Kamalın
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə nəşr etdirdiyi
silsilə filoloji esselər mənim diqqətimi bədii mətnlərdən
daha çox çəkir...
Azər Turan: - Cavanşir müəllim Rolan
Bartın konsepsiyasına istinad edib danışdı indi. Bu
proses Avropada 50-60-cı illərdə başladı. Bizdə isə 50-ci illərdə konfliktsizlik nəzəriyyəsi
vardı. Bədii ədəbiyyat da, ədəbi
tənqid də konfliktsizlik mərəzinə
bulaşmış və yoluxmuşdu. Bizdə
ədəbiyyatın, o cümlədən ədəbi tənqidin
konfliktsizlik nəzəriyyəsindən əziyyət çəkdiyi
1950-ci illərdə Avropa Şübhə
çağının ədəbiyyatını
yaradırdı. Antiroman, Yeni roman
çağı yaşanılırdı. Dünya tənqidinə
rəğmən sosrealizmin hesabına Azərbaycan tənqidi
struktual, poststruktual, kulturoloji və s. yanaşmalardan uzaq
düşdü.
Cavanşir Yusifli: - Bayaq Nizami müəllim
Mehdi Hüseyni xatırlatdı. Mən Axundzadə
ilə məşğul olanda onun bir məqaləsini
oxumuşdum. O dövrdə mənə çox təsir
etmişdi. Gözəl məqalə idi. İndi onun özünün tənqidi
yazılarına, bədii yazılarına baxırsan, deyirsən
nə qədər primitivdi. Sonralar
"Yeraltı çaylar dənizə axır" yarandı,
filan. Amma tənqidi yazılarına
baxırsan, görürsən ki, bu tənqid deyil, sadəcə
çək-çevirlərdi. Yəni
direktivlər var, onları tətbiq eləmək
lazımdı.
Nizami Cəfərov: - Doğrudur, elə bil ki,
Mehdi Hüseyn direktivlə reallıq arasında qalır.
Məti Osmanoğlu: - Dedik ki, tənqidin yeri
bütün hallarda oxucu ilə ədəbiyyatın
arasındadır. Və bu gün o oxucunun
kimliyini müəyyənləşdirmək çox çətin
məsələdir. Məsələn, bir şeir
müsabiqəsinə mindən artıq adam
qatılır. Ancaq "Azərbaycan"
jurnalının tirajı 600 nüsxəni keçmir. "Ulduz" jurnalı üç yüz nüsxə
ilə çıxır, onun da bir hissəsi satılmır.
Söhbət bundan gedir.
Nizami Cəfərov: - Bir məsələ də
var. Hər oxucu potensial tənqidçidir. Sovet
dövründə ədəbiyyatın, tənqidin
arxasında duran bir yiyə var idi. Düzdümü?
Sovet hökuməti, Sovet dövləti sovet ədəbiyatının
sahibi idi. Tənqidinin də sahibi idi.
Yeri gələndə qərarlarını da
verirdi, tənqid haqqında məşhur qərar
yadınızdadırsa, illərlə müzakirə olundu.
Nizaməddin müəllim deyir ki,
Yazıçılar İttifaqında, Ədəbiyyat
İnstitutunda, ya hansısa ədəbiyyatın yiyəsi olan
bir mərkəzdə tənqid məsələləri
müzakirə olunmur. O vaxt müzakirə elətdirirdilər
də. Yəni, tənqid haqqında 1972-ci ildə
qərar çıxandan sonra geniş proqramlar, planlar tutulurdu.
Bir yazımda yazmışdım ki, bu demokratiya gələndən
sonra ədəbiyyata öz yerini başa saldılar. Yazıçıya
öz yerini başa saldılar ki, sən ideal deyilsən.
Sən ədəbiyyat olaraq, bütövlükdə
ictimai fikri hərəkətə gətirən qüvvə
deyilsən. Yəni o zaman sənin arxanda
ideologiya dayanmışdı. Müəyyən
bir missiya ilə yükləndirilmiş ədəbiyyat
buraxıldı özbaşına. Əvvəl
beləydi ki, nədən yazırdınsa Lenindən və ya
başqa bir rəhbərdən bir sitat gətirməliydin.
Bu gün ədəbiyyatın xüsusi bir səlahiyyəti
yoxdur. Ədəbiyyat çoxlu sayda ictimai
düşüncə sistemlərinin içərisində
hadisədir. Özü də biz bəzən
hamımız elə başa düşürük ki, ədəbiyyat
xalq üçündür. Ədəbiyyat
xalq üçün deyil. Ədəbiyyat
xüsusi yaradılmış bir sistemdir. Ora
hər oxucunun girməsi mümkün deyil. Onun oxucu
toplaması və oxucunun sayı ilə onun keyfiyyətinin müəyyənləşdirilməsi
tamam absurd bir şeydi. Elmi əsər necə
ki, bütövlükdə oxucu üçün deyil, ədəbiyyat
da elədir.
Məti Osmanoğlu: - Mənə elə gəlir
ki, bu, kifayət qədər mübahisəli məsələdir.
Ədəbiyyatın keyfiyyətinin oxucunun
sayı ilə müəyyənləşdirilməsi nə qədər
absurd görünsə də, ədəbiyyatın oxucusunun
olmaması da o dərəcədə ciddi ictimai problemdir və
cəmiyyətin mədəni inkişaf səviyyəsi ilə
bağlıdır. İndi Yaponiya, ABŞ,
Almaniya kimi elmdə, sənayedə, iqtisadiyyatda qabağa
getmiş ölkələrin ədəbiyyatı oxuma göstəricisi
də yüksəkdir, hər halda bizdən yüksəkdir.
Mən bunu əvvəl də yazılarımda qeyd etmişəm,
indi bir daha demək istəyirəm ki, ədəbiyyatın yiyəsi
onun oxucusu olmalıdır...
Nizaməddin Şəmsizadə: - Bu maraqlı söhbətin
iki qütbü var. Mənim bilirsiz ki, 1985-ci ildə çap
olunan "Tənqidin ədəbi prosesdə rolu"
kitabım var. Gec çap olunub. Orda
yazıçı, oxucu və tənqidçi probleminə
toxunmuşam. İndi bu barədə
geniş danışmaq istəmirəm. "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
çox zəif bir hekayə çap olunubmuş. Mehdi Hüseyn səhər-səhər gəlib hekayəni
oxuyur. Çağırır hekayənin
müəllifini də, qəzetin redaktorunu da. Deyir ki, əvvəla sən niyə bu hekayəni
yazmısan. Sonra üzünü tutur baş redaktora:
yaxşı o zəif yaza bilər, sən niyə bu hekayəni
çap eləmisən. Unutmayın ki, bu ədəbiyyatın
yiyəsi var...
Nizami Cəfərov: - Hətta Mehdi Hüseyn rəhəmətə
gedəndə Mir Cəlal müəllim deyib ki, ədəbiyyatın
yiyəsi getdi.
Nizaməddin Şəmsizadə: - İndi burda tənqidin
düşdüyü vəziyyəti bir balaca təsvir edim. Biz özümüz də tənqidçiyik. Əslində özümüzdən
danışırıq. Yəni mənfisi
də, müsbəti də ən çox bizə aiddi. Bax, burda oturanlar yazır. Yazmayanlar
durub kənarda. Məsələ
burasındadır ki, indi tənqidçi təşəxxüslü
yazıçıyla fağır oxucu arasında qalıb.
Nizami Cəfərov: - Vallah, heç
yazıçıda da daha təşəxxüs qalmayıb.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Məsələ
burasındadır ki, tənqid ədəbiyyatın mənafeyini
həm naşı oxucudan, kütlədən, həm də təşəxxüslü
yazıçıdan qorumalıdır.
Nizami Cəfərov: - Tamamilə doğrudur. Bununla mən razıyam. Düşünürəm
ki, ədəbiyyatın mənafeyini yazıçıdan daha
çox tənqidçi-ədəbiyyatşünas
qorumalıdır.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Amma qoruya bilmirik.
Cavanşir Yusifli: - Məncə, ehtiyac yoxdur. Təəssüb sözünün çox işlənməsi
amirliyə gətirib çıxarır.
Elnarə Akimova: - Baxır kimlər və kimlərin
yaradıcılığına münasibətdə qoruya
bilmir də. İndi də vicdanlı tənqidçilərimiz
var axı mətnə münasibətdə obyektiv elmi-nəzəri
qanunauyğunluqlardan çıxış edən.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Turgenev deyir ki, elə
dövrlər olur ki, ədəbiyyat təkcə öz bədiilik
mənafeyi ilə yaşaya bilmir. Onun digər mənafeləri
də var. Siz dediyiniz 90-cı illərdə tənqid ədəbiyyatın
bədiilik mənafelərini qorumaqla kifayətlənə bilməzdi.
Elnarə Akimova: - Nizaməddin müəllim, niyə
qoruya bilməzdi? Sovet dövründə məlumdu
ki, ikili standartlar var idi. Məsələn,
bu günün prizmasından baxanda görürük ki, Məmməd
Cəfər, Cəfər Cəfərov, Yaşar Qarayev yaza
bildiklərindən zəngin tənqidçilər idilər.
Sadəcə, məlum dövrdə ideoloji
çərçivələrdən ədəbiyyata nəzər
salmağa məcbur idilər. Bu
günün məcburiyyətləri nədir bəs? Bir halda ki, bu gün rəsmi,
partiyalı ədəbiyyat deyilən bir şey yoxdu. Yalnız
iki ayrıntı var: istedadlı və istedadsız mətn. Tənqidçini elmi-nəzəri bazası, ədəbi
zövqü varsa, buyursun istedadlı mətnlə istedadsız
mətni ayırmağı bacarsın.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Təkcə elmi-nəzəri
baza ilə kifayətlənmək olmaz. Fəhm
lazımdı. Ədəbiyyatı dərk
eləmək üçün onu sevmək və onu fəhm
elmək lazımdı. Mətni duymaq
lazımdır. Bizim tənqid, hətta ədəbiyyatşünaslıq
konkret mətndən uzaq düşüb. Uzaqda
durub mətn haqqında danışır. Mətnin
içinə girəndə tənqidçinin zəifliyi
ortaya çıxır. Ona görə ki
biz bədii mətnlə işləməyi öyrənməmişik.
Bayaqdan Nizami müəllim onu deyirdi. Direktivlər verilirdi. Ədəbiyyat
metodologiyası yaradılırdı. İki
şey siyasiləşəndə özünə, öz
missiyasına qarşı çevrilir. Din və bədii
ədəbiyyat. Məsələ
burasındadır ki, bizdə o proseslərin ikisi də gedib.
Şairin nə işi var siyasətdə?
Nizami Cəfərov: - Necə yəni şairin
nə işi var siyasətdə? Şairin
işi elə siyasətdi. Bax, Nizaməddin
müəllim, mən sizin əksər fikirlərinizlə
razılaşıram. Amma 1990-cı illərdə
Xəlil Rza çıxdı ortaya. Xəlil
Rzanın mətni - bədii, klassik texnologiyalar
baxımından mənim üçün ideal deyil. Amma
siyasi, ideoloji mətn olaraq, düşüncə mətni
olaraq və həmin dövrün dərdlərinin tərcümanı
olaraq onun heç tənqidçiyə də ehtiyacı
olmadı...
Elnarə Akimova: - Bu nəyin nəticəsidir, Nizami
müəllim? Xəlil Rzanı yetişdirən
bir ədəbiyyat oldu. Özündən əvvəlki
onilliyin ədəbiyyat faktı idi Xəlil Rza. Sovet ideologiyasının süqutundan sonra hansısa
fikirlərin çarcısı, ruporu kimi yetişdi. İçindəki müstəqillik, hürr
duyğusu vardı, intonasiya fərqli idi. Amma
başqa bir gerçəklik də var axı. Məsələn, 90-cı illərdən sonra, sovet
rejiminin süqutu öz ardınca ədəbiyyatda insan həqiqətini
gətirə bilmədi.
Nizami Cəfərov: - İnsan həqiqəti mücərrəd
bir anlayışdı.
Elnarə Akimova: - Amma Avropa ədəbiyyatı bu
mücərrədliyə çoxdan yetmişdi.
Nizami Cəfərov: - Avropa ədəbiyyatı
çox müxtəlif dövrlər keçib. Avropa ədəbiyyatında o qədər mənasız,
o qədər məzmunsuz proseslər olub ki. Hətta o qədər təhqiramiz proseslər olub
ki, bu gün də Avropanın ədəbiyyatşünasları,
kulturoloqları o dövrü xatırlayanda deyirlər ki, biz xəcalət
çəkirik. Sadəcə olaraq elə
proseslər var ki, onlar baş verəndə ədəbi prosesdə
tənqid tamamilə gücdən düşür, heç nəyə
yaramır. Səksəninci illərin sonu,
doxsanıncı illərin əvvəllərində tənqid
heç nəyə yaramadı. Öldü
tənqid.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Çünki 1960-cı
illərin təriflənən müsbət qəhrəmanları
parlaq ulduzlar idi. Ancaq bunlar alçaq
üfüqlərin parlaq ulduzları idi. Və
səksəninci illərdə meydana çıxan həmin qəhrəmanlar
artıq ədəbiyyatdan çıxıb həyata gəlirdilər
və həyatda daha güclü görünürdülər.
Elnarə Akimova: - Mən istəyirəm, Vaqif müəllim
söhbətə müdaxilə eləsin. Vaqif
müəllim 70-ci illərdə tənqidə gəlib və
90-cı illərdə də ən çox yazan tənqidçi
olub.
Vaqif Yusifli: - Mən yetmişinci illəri
xatırlayıram. Ədəbiyyat İnstitutunun
aspiranturasına daxil oldum. Elmi rəhbərim
Kamal Talıbzadə idi, özüm Qasım Qasımzadənin
şöbəsində idim. Daha sonra Yaşar Qarayev, Akif
Hüseynov, Şamil Salmanov, az sonra da Nizaməddin
gəldi. O illəri niyə xatırlayıram. Mən
ümumiyyətlə, nə ədəbiyyatımızdan, nə
də ədəbi tənqidimizdən ifrat dərəcədə
narazı deyiləm. Bizdə yaxşı ədəbiyyat
nümunələri də olub. Altmışıncı
illərdə də yarandı, bu gün də yaranmaqdadır.
Elnarə Akimova: - Vaqif müəllim, müstəqillik
dövrünün ədəbi tənqidi nə ilə fərqlənə
bildi?
Nizami Cəfərov: - Bu dövrdə bir şey
olsaydı elə bu dövrdən danışardı da.
Vaqif Yusifli: - Nizaməddin müəllim dedi
Moskva məktəbini keçmişəm. Mən
amma elə öz məktəbimizi keçmişəm. Yaşar Qarayev nümunə idi bizə.
Nizami Cəfərov: - Yaşar Qarayev kimisə tənqid
eləmişdi? Yazıçıların
qurultayında Azərbaycan poeziyasından məruzə elədi. Məruzəsində
Azərbaycan şairlərindən bir misra da sitat gətirmədi.
Yəni bu konyunktura tənqidi o tənqid adına
üzə çıxarmamaq bizim klassik tənqid təfəkküründə
olub. Bu gün biz həmin konyunkturadan istifadə
eləyirik.
Azər Turan: - Nizami müəllim, siz bayaq dediniz ki, demokratiya gələndən
sonra ədəbiyyata öz yerini başa saldılar. Amma 1827-ci ildə Viktor Hüqo "Kromvel"in
ön sözündə "Dünya və poeziya
üçün yeni əyyam başlanır" - deyirdi.
Bu, sözlərlə fransız ədəbiyyatı
romantizm mərhələsinə qədəm qoydu. Virciniya Vulf isə dünyanın yenilənməsi
tarixini 1910-cu ilin dekabrına - postimpressionistlərin Londonda
keçirilmiş sərgisinə bağlayırdı. Van Qoq, Pol Qogen, Sezanın sərgisi 1910-cu ildən
etibarən düyada insan xarakterinin dəyişməsinə səbəb
oldu. Bunu da söyləməyim indi məqamına
düşər ki, həmin sərgini ingilis sənət tənqidçisi
Rocer Fray təşkil etmişdi. Fikir
verirsinizmi, bir sənət tənqidçisinin təfəkkürü
qlobal miqyasda dünya insanının xarakterinin dəyişməsinə
səbəb olurdu. Bax, bizdə o məqam
olmayıb.
Nizami Cəfərov: - Bəli, bizdə fəlsəfi
təfəkkür aşağı səviyyədə olub.
Vaqif Yusifli: - Nizami, sən bir yazında
Yaşar Qarayevi filosof tənqidçi adlandırmısan. Doğrudur. Yaşar Qarayevin
yazılarında müəyyən mənada fəlsəfi dərinlik
nəzərə çarpırdı. Mən
Beliniskinin bir sitatını xatırlatmaq istəyirəm.
Deyir tənqidçi kimdir? Tənqidçi
nadir istedada malik olan bir şəxsdir. Yəni
hər yazı yazan, hər məqalə yazan özünü
tənqidçi adlandırırsa, bu yanlış fikirdi.
Tənqidçidə dərin mühakimə
qabiliyyəti, ədəbiyyata böyük sevgi
olmalıdır. Tənqidçi nadir şəxsiyyət
tipidir - sözdən söz çəkən yox, sözü
dəqiq məqsədlə söyləyən bir fiqur, yəni
son məqsəd olaraq özünün ədəbiyyat
anlayışını sakit tərzdə digərlərinə
qarşı qoyan...
Nizami Cəfərov: - Üslubları seçməyi
bacarmalıdır.
Vaqif Yusifli: - Bəli. Mən o mənada
yetmişinci illərdə yaranan tənqidi nümunəvi tənqid
hesab edirəm. Nəyə görə?
Çünki həmin illərdə çox gözəl
əsərlər yaranırdı.
Azər Turan: - SSRİ miqyasında nümunəvi ola bilərdi o tənqid.
Vaqif Yusifli: - SSRİ miqyasında
"Literaturnaya qazeta"da da ən çox çap olunan
Anar, Elçin, Seyfulla Əsədullayev idi. Az-çox
Asif Əfəndiyev idi. Və o dövrdə
mən deyim ki, tənqidə böyük maraq var idi. Məsələn, şəxsən biz tələbələr,
ya aspirantlar Asif Əfəndiyevin məqalələrini səbirsizliklə
gözləyirdik. Həqiqətən. O zaman "Dəli Kür"
haqqında ən yaxşı yazını Asif Əfəndiyev
yazdı. Onun tənqidi çox sərt, kəskin
idi. Rəfiq Zəkanı, Qılman İlkini, Vidadi
Babanlını tənqid eləmişdi. Asif
Əfəndiyev tənqidə yeni janr - esse janrını gətirdi.
Oxumamaq mümkün deyildi.
Nizami Cəfərov: - Özü də onun
maraqlı bir üslubu vardı. Deyirdi, filan
yazıçı o qədər zəif yazır ki, hətta
filan yazıçıdan da zəifdi. Asif Əfəndiyev ən çox tənqid
edən və ən çox tənqid olunan tənqidçi
idi. Onun tənqidi vəhy tənqidi idi.
Vaqif Yusifli: - Gəldik müstəqillik illərinə.
90-cı illərdə heç kəs
yazmırdı. Mən 90-cı illərdə
yazmaqdan yorulmamışam. Hətta mən bir məqalə
yazmışdım: "Tənqid niyə susur?" 1995-1997-ci illərdə bir canlanma oldu. Məsələn, Nizami Cəfərov yazdı.
Nizami Cəfərov: - Amma mən üzr istəyirəm,
bir söz deyim. Mən bilmirəm, mənim
yazdığım tənqiddi ya nədi? Səməd
Vurğunun bir yaxşı çıxışı var Akademiyada.
Deyir ki, vallah, mən belə fikirləşirəm, baxıram, bu Mehdi
Hüseynin yazdığı elmdi? Sonra da deyir
ki, şübhələnirəm mən. Bu
elmə oxşamır. Gah belə deyir, gah
elə deyir. Tənqidin xüsusiyyəti
odur. Mən bir yazı yazmışdım: "Tənqid
missiyadırmı, ya emosiyadırmı?" Missiya
kimi elə bil ki, formalaşmayıb.
Elnarə Akimova: - Nadir Cabbarlının bir
sözünü xatırlayıram. O deyirdi ki, bizdə tənqidçilər
tənqidi həyatlarından epizod kimi keçirirlər,
ömür kimi yox.
Vaqif Yusifli: - Mən bir sualla sizə müraciət
etmək istəyirəm. Azərbaycanda neçə
sırf professional tənqidçi var? Ədəbiyyatşünas
nə qədər istəyirsən var. Məsələn, mən
Bədirxan Əhmədlini tənqidçi saya bilmirəm.
Ya Əlizadə Əsgərlini. Onlar daha çox ədəbiyyat tarixçisidirlər.
Bunlar isə başqa-başqa şeylərdi.
Azər Turan: - Niyə başqa-başqa şeylər
olsun ki. Avropa filoloji elminin metodologiyasında bir ədəbiyyat
tarixçisi, tarixçi olmaq üçün mütləq həm
də ədəbiyyat tənqidçisi olmalıdır prinsipi
əsas götürülür. Amma bizdə məsələn,
bir ədəbiyyat tarixçisinin bir nəsr, bir şeir
nümunəsinə tənqidçi rakursundan baxması, az qala, mümkünsüz hal alıb. Nəticədə sizin dediyiniz hal meydana gəlir.
Bizim uğurlu layihələrimizdən biri də
məncə, "1 şeir 2 rakurs" rubrikasıdır.
Amma bu layihədə ölkənin ədəbiyyatşünaslıq
potensialından yetərincə istifadə etmək
mümkün olmur.
Vaqif Yusifli: - Ədəbiyyat İnstitutunda
professional tənqidçi barmaqla sayılacaq dərəcədə
azdır. Bax, burda oturanları mən tənqidçi
hesab edirəm. Müstəqillik illərində xanım
tənqidçilərin də fəallığı xüsusilə
seçilməyə başladı: Elnarə Akimova, İradə
Musayeva, Bəsti Əlibəyli, Nərgiz Cabbarlı, Mətanət
Vahid.
Nizami Cəfərov: - Özü də
onların bəzisi kişi kimi yazır. Və mən bunu təqdir edirəm.
Elnarə Akimova: - Kişi kimi yazmaq deyəndə nəyi
nəzərdə tutursunuz?
Nizami Cəfərov: - Cəsarət və
intellekti.
Elnarə Akimova: - Cəsarət və intellekt
yalnız kişilərə məxsus keyfiyyətdi məgər?
Nizami Cəfərov: - Dədə-babadan belə
deyiblər adətən.
Cavanşir Yisifli: - Yaxşı oldu ki, Vaqif
Yusifli Asif Əfəndiyevin adını çəkdi. O
doğrudan xüsusi bir hadisəydi. Nizaməddin
müəllim fəhm adlandırdı. Mən
fəhm adlandırmazdım. Bir əsəri
qavramaq üçün istedad, bilik, fəhm bəs eləmir.
İnsan yaşlaşdıqca müəyyən
şeylərin içərisindən keçir. Adamlar var ki, yaşlanır, amma daxili təcrübə
olmur. Daxili təcrübə olanda tənqidçi
o mətni göydə qapır. Yəni bu
göz məsələsidir. Tutaq ki, ədəbiyyat
nədir? Rusların bir sözü var: videniye. Yəni görmə. Ədəbiyyat
məlum olmayan bir şeyə müdaxilə etmək deməkdir.
Çünki məlum olan şeyləri biz
deklomasiya edə bilərik. Müəyyən
bir zaman içərisində bu bizə həzz verə bilər.
Amma tənqidçinin funksiyası bilinməyən
şeyləri, yəni bizim cəmiyyətimiz üçün
çox vacib olan şeyləri aşkarlamaqdır. Axundov həmin şeylə məşğul olurdu.
Bizim tənqidin janr etibarilə şaxələnməsi
və genişlənməsi Asif Əfəndiyevdən
başladı. Axı ondan əvvəl
deyirsiz, Mehdi Hüseyn, Məmməd Cəfər, ya Məmməd
Arif var idi. Bax, o dövrlərdə Asif
Əfəndiyevdən əvvəlki dövrlərdə tənqid
bir bütöv idi və zahirən elə görsənir ki,
bunlar ədəbiyyata güclü müdaxilə ediblər.
Bu, bir düz xətt üzərində gedib məlum
səbəblərə görə. Tənqid
üslubları qabarıq şəkildə seçilmir və
sair. Amma konseptual müdaxilə yox idi.
Çünki tənqid estetik kateqoriya kimi
formalaşmamışdı və əslində, ədəbiyyatşünaslıq
elmi yaradılırdı. Məsələn,
Mehdi Hüseynin məqalələrinə baxırsan, onu
müqayisə elə Səməd Vurğunun ədəbiyyat
haqqındakı çıxışlarıyla. Səməd Vurğunun ədəbiyyat haqqında
çıxışları daha mükəmməldi.
Azər Turan: - Bir haşiyə
çıxım. Mehdi Hüseyni deyirsiniz.
Onun ömrünün sonlarında yazdığı və bəlkə
də son yazısı olan "Bir ay və bir gün"
kitabının çağdaş ədəbiyyatşünaslığın
yeni mərhələsində yenidən incələnməsinə
məncə, ciddi ehtiyac var. Mehdi Hüseynin Türkiyədə professor, esseist
Suut Kamalla söhbəti var o kitabda. Suut Kamal Əhməd Haşimdən,
Orxan Vəlidən, formalizmdən, "kənd romanı"nın gərəksizliyindən və s.
danışır. Məncə bu söhbətin
həmin kitabda yer alması elə Mehdi Hüseynin ədəbi
düşüncəyə ötürdüyü ciddi bir
ismarış idi.
Cavanşir Yusifli: - Hər halda tənqidin janr
etibarilə şaxələnməsi və genişlənməsi
Asif Əfəndiyevdən başladı. Uzun
çəkməsə də. Bir yanda Yaşar Qarayev,
Akif Hüseynov, Rəhim Əliyev, Vaqif Yusifli, Şirindil, Nadir
Cabbarlı və Asif Əfəndiyev. Bunlar
bir-birilərini hansı məqamlardasa tamamlayırdılar, həm
də daxili oppozisiya vardı. Daha sonralar
Tehran Əlişanoğlunun tənqiddə üslublar tədqiqatı
çıxdı. 90-cı illərdə
artıq belə bir sual ortaya çıxmır ki, esse
formasında bunu yaza bilərsən, yoxsa yox. Əsas olan mətnin açılmasıdı.
Məncə, bizim 90-cı illər tənqidinin,
ümumiyyətlə tənqidin böyük problemlərindən
biri necə yazmağı qavramaq məsələsidi. Məsələn, indi bizdən qat-qat cavan olan, ədəbi
tənqidə gələn insanlara baxıram. Onlar istəyirlər ki, birdən-birə insanları
sarsıdan, insanları həyəcanlandıran şeylər
yazsınlar. Amma onun fərqində deyillər
ki, əvvəlcə quru formada, akademik formada yazmağı
öyrənmək lazımdı ki, faktlardan qaça bilməyəsən.
O gəlib nəyə çıxarır? Misalçün,
bir ədəbiyyatşünas yetişir, formalaşır.
Çox gözəl yazıları da olur.
Axırda gəlir moizə oxuyur. Dərs deməyə başlayır. Çox təəssüf ki, bu Yaşar Qarayevdə
də elə oldu. Asif Əfəndiyevdə
də elə oldu. Asif Əfəndiyevin
insanlara böyük qida verən, intellektini zənginləşdirən
yazıları vardı. Amma bir də
gördük ki, açıq-açığına
özünü Aristotellə yanaşı qoydu.
Nizami Cəfərov: - Bütləşdirdi
özünü. Kökündən qopdu.
Cavanşir Yusifli: - Yaxud Yaşar müəllim.
Öz üslubu olan tənqidçi idi. Əgər üslublardan, tənqidçi
obrazından söhbət gedirsə, Yaşar müəllimdə
görürsən ki, onun müəyyən komponentləri var.
Tək, birhüceyrəli deyil. Yaşar
müəllimdə mətni fəlsəfi cəhətdən
qavramaq güclü idi. Nizami müəllimin
yadına gələr, intibahla bağlı müzakirələr
vardı. Yaşar müəllimin də bir məqaləsi
vardı. Qavranılması çətin idi.
Amma orda bizim klassik və müasir ədəbiyyatla
bağlı elə məsələləri gətirirdi ortaya,
görürdün ki, bu məsələ əslində
konseptual şəkildə araşdırılmalıdır.
Onu sübut edirdi. Sonra ədəbi
tənqid haqqında onun proqram yazısı vardı. Orda zahirən belə görünə bilər ki,
insanların adını çəkir, tənqid edir, bu
yazısında o, bir çoxlarını tənqid eləmişdi,
ad çəkmədən və dilçi-tənqidçilərə
üstünlük vermişdi. Ancaq bunun
özündə də səhvlər vardı. Həmin o dilçi tənqidçilərin
yazısında yeni, orijinal ideyaların olmaması nədənsə
diqqətdən yayınmışdı. Yəni o
dövrdə ədəbi tənqid adına
zahirən orijinallıq adına yeni şeylər olsa da, tam
deyil. İdeya metoddan doğur. Bizim metodumuz varmı? Biz məsələn
bir əsəri tənqid edəndə hansı metodla
yanaşırıq.
Məti Osmanoğlu: - Mən tənqiddə metod məsələsinə ehtiyatla yanaşmağın tərəfdarıyam. Metod vahidliyi bəzən fərdi üslubların yaranmasına mane olur. Altmışıncı illərdən o tərəfə baxanda indi ən çox "döyülən" Mehdi Hüseyndir. Tez-tez deyirik ki, ədəbiyyatşünaslıq adına Mehdi Hüseyndən sitat gətirməli bir fikir seçmək çətindir. Bu, doğrudan da belədir. Amma paradoks bundadır ki, əsas ədəbi təyinatı nəsr yazmaq olan Mehdi Hüseynin ədəbiyyat barədə fikirləri indi daha çox xatırlanır, nəinki ədəbiyyatşünas akademik Məmməd Arifin. İndi Məmməd Cəfərdən də sitat gətirmək çətindir. Üçcildlik "Rus ədəbiyyatı tarixi" kitabı var, biz universitetdə rus ədəbiyyatı fənnini o kitabdan öyrənmişik.
Azər Turan: - Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında Nizaməddin müəllim demişkən, rusşünaslığın əsasını qoyurdu o kitab.
Məti Osmanoğlu: - Mən bu yaxınlarda o kitabdan Lev Tolstoy haqqında oçerki oxudum və qənaətim bu oldu ki, Mehdi Hüseyn tənqiddə nə səviyyədə əsas qoyubsa, Məmməd Cəfərin ədəbiyyatşünaslıqda qoyduğu əsas da o səviyyədədir. Mən bunu inkar etmək mənasında demirəm. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında və ədəbi tənqidində metod vahidliyi üslubların müxtəlifliyinə yol vermir, eynilik yaradırdı.
Nizaməddin Şəmsizadə: - Bəkir Çobanzadə, Əli Nazim, Məmməd Arif, Məmməd Cəfər olmasaydı, onların təcrübəsi olmasaydı, o bəyəndiyimiz tənqid ortaya çıxa bilməzdi.
Davamı gələn
sayımızda
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 7
oktyabr.- S.4-7.