Su üstündə
yerimək
2-ci yazı -Şəhrizad və sabun
köpüyü
Şəhrizadı
hamımız tanıyırıq. O, "Min bir gecə"nin qəhrəmanı və Şərqin xəyali də olsa, ilk qadın müəllifidir.
Bu qadın öz
sevimli hərəminin
xəyanətindən sonra
hər gün bir qızla evlənib, hər gecə o qızı öldürən psixi travma almış Şəhriyar adlı hökmdarın növbəti
potensial qurbanıdır.
Lakin ölüm qorxusu Şəhrizadın iti və kübar ağlı ilə birləşəndə qadın
həm özünün,
həm də özündən sonrakı
bütün potensial qurban olacaq qadınların
xilaskarına çevrilmiş
olur. O, hər gecə hökmdar üçün maraqlı
bir nağıl danışır. Nağılın
ən maraqlı yerində isə səhər açılır
və hökmdar öz əyan-əşrəfinin
yanına, iş başına
dönməyə məcbur
olur. Şəhrizad yarıda qalmış
nağılın davamını
danışmalıdır deyə,
hökmdar onun ölüm fərmanını
növbəti günə
qədər təxirə
salır. Gün bitib
gecə başlayanda isə hökmdar Şəhrizadın yanına
tələsir ki, dünən gecə o ən maraqlı yerində yarımçıq
qalmış nağılın
ardını eşitsin.
Və Şəhrizad yarımçıq
nağılı bitirər-bitirməz
daha bir maraqlı əhvalatı nəql etməyə başlayır. Yenə
də təzə nağılın ən maraqlı yerində səhər açılır
və hökmdar yenə də ölüm fərmanını
təxirə salmağa
məcbur olur...
Tanış mənzərədir.
Hər gün qadınlı-kişili milyonlarla
adamın öz həyat ritmini və işlərinin ardıcıllıq planını
başlanma dəqiqələrinə
kökləməyə çalışdığı
televiziya serialları gəlir gözümüzün
önünə.
Siz teleseriallara
dodaq büzüb, etinasızlıqla "sabun
köpüyü" deyə
bilərsiniz, amma mən məhz sabun köpüyünün
elə bir hikmətini görmüşəm
ki, sizə söyləməsəm olmaz.
Lənkəranın mərkəzi parkının
təmizlik işlərinə
baxan bir-birindən qoca nənələr olur, o nənələr günəşli ilıq günlərdə işlərini
bitirib parkın skamyalarında dinclərini
almağı sevirlər. Bir dəfə
mən də onlarla üzbəüz skamyada oturmuşdum.
Bu yorğun, əzgin,
gündəlik məişət
problemlərindən, ev və ailə qayğılarından
bir-biriləri üçün
danışan qadınlara
baxırdım, görəsən
onların gülümsədikləri,
pozitiv və qayğısız göründükləri
məqamlar da olurmu deyə, özümdən soruşurdum.
Yaxınlıqda isə balaca
uşaqlar vardı.
Əllərindəki plastik qabların
içindən ucu halqalı çubuq çıxarıb halqaya üfürür, göyə
uçuşan rəngbərəng
köpüklərin ardınca
gülüb hay-küylə
qaçır, oynayırdılar.
Uşaqların qəhqəhələri parkı bürümüşdü.
Gün işığı altında
göy qurşağının
bütün rənglərində
parıldayıb uçuşan
sabun köpükləri
isə bu şən qəhqəhələrə
daha gözəl ovqat qatırdı. Dodaqlarım qaçdı, bu gözəl mənzərəni
göz dolusu izləməyə başladım.
Və birdən bayaqkı nənələrin skamyalardan
durub uşaqların üstünə sürətlə
getdiklərini görəndə
qanım dondu. İndicə
bu qadınlar bu uşaqları danlayıb qovacaqlar, düşündüm və
əhvalım korlandı.
Uşaqları müdafiə etmək
üçün yerimdən
durub qadınlara baxa-baxa onların ardınca addımladım.
Və...
və birdən
üzümə elə
bir təbəssüm
qondu ki, hələ də həmin məqamlardan bəhs edirəm deyə, o təbəssümü
üzümdə hiss edirəm.
İlahi!
Nənələr deyə-gülə, qaça-qaça o uşaqlara
qoşulmuşdular. Əlləri ilə havada uçuşan rəngli sabun köpüklərini tutmağa, partladıb qələbədən sevinməyə
çalışırdılar. Uşaqlar daha ucadan gülürdülər.
Bir də ayıldım ki, gözlərim dolub və mən də ümumi psixosahədəyəm deyə,
gülürəm...
Bax, bu məqam ədəbiyyat idi. Kino idi. Hərəkətli rəsm idi.
Rəngbərəng musiqi idi... həyatın özü idi ki, vardı
və qarşımda sərgilənmişdi.
Və bu məqamın sütun səbəbi bizim heç vaxt ciddi şəkildə
önəm vermədiyimiz
sabun köpükləri
idi...
İlk sabun köpükləri bizə
Sovetin son dövrlərində
gəlməyə başladı. "Kölə
İzaura", "Varlılar
da ağlayır",
"Sadəcə Mariya"
və s. televiziya seriallarına qapıldıq
ailəlikcə. Baxmayaraq ki,
biz Sovet dövründə
də seriallar izləmişdik və onlar "çoxseriyalı
bədii film" adlanırdı.
"Əzablı yollarla",
"Baharın on yeddi
anı", "Kölgələr
gündüzlər yox
olur" və s. seriallarını yaşlı
və orta nəsil adamları xatırlamaya bilməzlər.
Amma biz, yəni bütün SSRİ vətəndaşları az qala bir nəfər kimi hər axşam səbirsizliklə məhz "Varlılar da ağlayır"ı gözləyirdik. Yadımdadır, serialın aktyorlarının Moskvaya gəlməsi necə ajiotaj yaratmışdı. Bu həyəcanı, aludəliyi yaradan bircə səbəb vardı: primitivlik. Biz bu sözü indi milli serial sənayemizdə çalışan dostlarımıza xətir "sadəlik" kimi də yaza bilərik, lakin mahiyyət dəyişməyəcək. Az qala bütün yaradıcı heyətin və aktyorların intellektual, mütaliəli olduğu sovet çoxseriyalı bədii filmlərinin qarşılığında bizə sadəcə əcnəbilərin zəngin həyatları, gözəl geyimləri, seksi görünüşləri, ehtiraslı davranışları təqdim olunurdu və bu zənginlərin adam yerinə qoymadıqları kasıbların da bir gün mütləq zəngin ola bilmək şansları, eləcə də kasıb-varlı arasındakı eşq hekayəsi içimizdəki primitivliyə meyilliliyi oyada bilirdi. Bu, bir şok idi sovet adamının daim düşünməyə alışmış beyni üçün. "Sən təhsil dalınca qaçmaya da bilərsən, sən sadəcə zəngin bir oğlana (oğlansansa, qıza) aşiq olub onunla evlənə bilərsən və həyatın min universitet diplomundan daha dəyərli olar. Sən qumarda pul uda bilərsən, sən narkotikə qapıla bilərsən və bu, çox romantik, təbii haldır sənin gənc yaşın üçün, axı sən də insansan, niyə başqa ölkələrdəki yaşıdlarından fərqli və mühafizəkar, çərçivələrə, yazılan və yazılmayan qanunlara tabe olmalısan ki? Sən axı kənddəki evinizdən qaçıb şəhərin qarışıq həyatında öz xoşbəxtliyinə qovuşa bilərsən" və s. bu kimi mesajlar efirdən bütün evlərə daxil olur, bütün beyinləri oyadırdı ( oxu:yatırdırdı). Və ümumi psixosahənin təsiri öz işini görməkdə idi.
Və sözümü nəyə gətirmək istəyirəm?
Serialların ciddi filmləri kənara atmasına, telekanallarda özünə hər gün daha artıq zaman və yer zəbt eləməsinə, insanları düşünmək, analiz etmək, beyin işlətmək zərurətindən uzaqlaşdırmasına, təqdim olunan yeməyi paketi açmadan, zombiymiş kimi elə birbaşa ağzına təpib yeməsinə, ən əsas da kitabdan, mütaliədən yayındırmasına, intellektual, kübar olmaq istəyindən uzaqlaşdırmasına.
Və yazarları ədəbiyyatdan qoparmasına.
Bəli, məhz bu mövzuya gətirirdim söhbəti.
Lakin səhər açılır və söhbətimizi yarıda kəsməyə məcbur oluram.
Serial, ssenari,
yazar, ədəbiyyat, oxucu,
tamaşaçı, milli və şəxsi
təcrübə barəsində yazımı qəzetimizin
növbəti sayında oxuya bilərsiniz.
Cavi Dan
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 14
oktyabr.- S.3.