Yalan - kateqoriya və bədii
motiv kimi
Esse
Üç meymun kimi...
"Dil insana fikirlərini gizlətmək üçün verilib."
(Ş.M. de-Taleyran)
"Məkkə bir tərəfdə olsa, həqiqət başqa bir tərəfdə - mən həqiqətin yanında olmağı seçərəm" - Həzrət Əlinin sözləridir - yeri gəldikcə doğruya və yalana münasibətdə mövqeyimizi bəlli etməkçün işlədirik. Hamımız özümüzü doğrucul hesab edirik. Əslində isə kimi çox, kimi az - hamı yalan danışır, istisnasız olaraq hamı. Ən çox da "mən yalan danışa bilmirəm" - deyə sözə başlayanlar.
Bir də var bildiyini susmaq. Qızıla bərabər
tutulan susmaq - yalan deyil, nəyisə nəyinsə xatirinə
gizli tutmaqdır. Bu üzdən müqayisə
etsək, həqiqətləri susmaq daha alicənabca bir
davranışdır, nəinki yalan danışmaq. Mənbəyini xatırlamıram, uzun illər
öncə "yalan eşitmək istəmirsənsə, sual
vermə" fikrini oxudum və o gündən bu sözlər
ağlıma həkk olundu. Odur ki, hətta
ən yaxın adamlarıma belə, cavabında yalan eşidə
biləcəyim ehtimalı duyduğum suallar vermirəm. Bu, eyni zamanda, kimisə etiraf etmək məcburiyyətində
buraxmamaq istəyimdən irəli gəlir. Qarşımdakı gizlətdikləri ilə daha
rahatdırsa, bundan münasibətlərə heç bir xələl
toxunmursa, nədən mən illah da gerçəyi bilməliyəm?
Kiminçünsə bu, sadəcə prinsip məsələsi
ola bilər. Mənim prinsiplərimə
görə isə itirməmək naminə susmaq da məqbuldur.
Bəzən üç meymunun rolunu oynamaq ən
ağıllı rəftardır axı - kar, kor və lal ola bilmək… Təbii, bu, hər
zaman keçərli deyil və olmamalıdır. İnsan özünün və eləcə də
başqalarının haqqını qorumağı
bacarmadıqca, heç deyilsə, buna
çalışmadıqca insan deyil. Mən
bizə aidiyyəti, dəxli olmayan, tamamilə
başqalarına aid, şəxsi məsələlər
haqqında susmağı nəzərdə tuturam.
"Acı həqiqət dadlı yalandan şirindir"
deyirlər - bu fikirlə əksərən razılaşa
bilmirəm. Bəzən həqiqət acıdacaq, yaralayacaq qədər
amansız və eyni zamanda, buna dəyməyəcək qədər
əhəmiyyətsiz olur. İkisini tərəzinin
gözünə qoyub çəkəndə yalanla da olsa,
qorumaq gərəkən münasibətlərin olduğunu
görürsən. Gerçəklərin
məhv etdiyi münasibətlər var ki, onları yalnız
dilinə qıfıl vuraraq qoruya bilərsən. Nə qədər qəribə olsa da, bəzən
yalan danışmaq ən böyük alicənablığa, hətta
xeyirxahlığa çevrilir.
Yayda
YUĞ teatrında izlədiyim, əslində bu teatra
yaraşdırmadığım "Metamarfoza"
tamaşasından beynimdə qalan yalnız bircə cümlə
oldu: "Narahat olma, sən gedəndən yalan
danışmıram." - Anası narahat olmasın deyə,
ona sürəkli yalan danışan qızı etiraf edirdi
bunu. Hə, yalan əksərən
qurtarıcıdır. Adətən, insanı olduğu
kimi qəbullanmayanda, başqaları kimi olmadığına
görə "dəli" damğası vurulanda
başlayır yalanlara: yalan davranış, saxta mimikalar, qurama
təbəssümlər… və beləcə baxıb
görür ki, üzündə maska ilə dolaşır.
Yalan
sosial bəladır, mənəvi şər
daşıyıcısıdır, rəngarəng
çalarları var: məsələn, aldanışla aldatmaq
arasındakı fərq, yaxud simulyasiya ilə zarafat xətrinə
deyilmiş yalanın fərqi... Hiylə,
böhtan, tərif, riya... - məziyyətləri qabartmaq,
qüsurları şişirtmək - məqsəd nə
olursa-olsun, hamısının içində bu və ya digər
dərəcədə yalan var.
Həqiqətin
təhrifi də heç də həmişə yanlış
deyil, bəzən həqiqətin özündən daha
üstün olan yalandır (Bəlkə də, bu fikrimdə
yalanı ideallaşdırmaq cəhdi sezə bilərsiniz, bu
da sizdə sözlərin yaratdığı yalan təəssürat
ola bilər). Adını
"müqəddəs" qoyub sentimentallaşdırmaq istəmirəm.
Həm də yalan özlüyündə mənfi
çalar daşıyan bir sözdür, müqəddəsliklə
uyuşmur.
Yalan həyatımızda hər yerdədir, üstəlik,
sözün geniş mənasında ədəbiyyat və
bütövlükdə sənət də yalandır. Lakin burada
yalan yalnız vasitədir, məqsəd deyil - həqiqəti təhrif
edən yox, həqiqətüstü yalandır. Yəni oxucu "yalan söz"ə
aldandığı müddətcə bu, sənətdir, ədəbiyyatdır.
Onun gerçəkliyini (bədii gerçək)
inkar etdiyi zaman artıq söz sehrini itirir və yerini
çılpaq reallıq alır. Başqa
sözlə, oxuyan yalnız oxucu məntiqi ilə mətnə
yanaşdığı zaman həmin sözlər bədii mətn
olur, real məntiq oxucu məntiqini üstələdikdə isə
o, bədiilikdən çıxır. Oxucu
aldadılmağı könüllü şəkildə qəbullanmalıdır
ki, mətnin gerçəyi ilə üz-üzə qalıb
alternativ dünyanın zövqlərini duya bilsin. Bir oxucu mətn gerçəklərinin içində
yalanlar axtarışına çıxan "həqiqətpərəst"dirsə,
demək, əslində, oxucu deyil. Sənətin
gerçəkliyinə inanmaq Tanrıya inanmaq kimidir.
Şübhələr ürəyini didsə də, suallar
beynində dolu kimi yağsa da, inanırsan...
Yalan
müxtəlif çalarları ilə - riya, təhrif,
manipulyasiya, simulyasiya, özünüaldatma və digər formalarda
bədii mətnlərdə mütləq iştirak edir. Məsələn, bədii ədəbiyyatda
yalançılıq simvoluna çevrilmiş Baron
Münhauzen (R.E.Raspe "Baron Münhauzenin sərgüzəştləri")
başqalarının gözündə öz dəyərini
artırmaq üçün yalan danışır. Lakin onun yalanlarının kimsəyə zərəri
yoxdur, sadəcə danışdığı əhvalatlar məzəlidir,
aşırı dərəcədə yalan olması ilə ətrafdakıları
əyləndirir. 39 yaşlı Uinston Smit isə (C.Oruel
"1984") gənc yaşlarından "həqiqət
nazirliyi"ndə çalışır və davamlı
olaraq statistik məlumatların saxtalaşdırılması,
tarixi faktların təhrifi, əhalini bütün səviyyələrdə
yanlış məlumatlandırılması ilə məşğul
olur. Burada yalan artıq geniş miqyasda sosial
şər daşıyıcısına çevrilir.
"Aldanmış kəvakib" əsərində
(M.F.Axundov) isə ən böyük "yalana uğrayan",
"aldadılan" ulduzlar olur: "Kəvakibin hərgiz xəyalından
xütur etməzdi ki, iranilər oları aldadacaqlar,
padşahi-həqiqinin əvəzinə padşahi-məsnuu
oların sədəməsinin altına salacaqlar..." Hər dəfə yalan danışanda burnu uzanan
Pinokkio (Karlo Kollodi"Pinokkionun macəraları.Taxta
kuklanın hekayəsi") da məşhur
yalançılardandır. Pəri ona deyir
ki, yalan dərhal tanınır. Çünki o, mahiyyətcə
2 cür olur: birinin ayaqları qısadır, digərinin burnu
uzundur - sənin yalanın burnu uzun olandandır...
Reallıqdakı
insanlar kimi əsərlərdəki obrazlar da böyük
yalanlar danışanda Allahı, Peyğəmbəri,
imamı, lap belə Ay işığını da şahid gətirərlər
- yetər ki, məqsədlərinə nail olsunlar,
yalanlarına inandıra bilsinlər. Bədii əsərlərdə
ən geniş yayılanı yalanın xəyanət
çalarıdır. Bir də var
könüllü aldanış, aldadılmağa göz
yummaq.
"Qoyma
bilim"
"ve yalanlar kalanlara kalıyor nasılsa gidenler
gerçeğin olduğu yerde."
(Yılmaz
Erdoğan)
Erix Mariya Remarkın "Lissabonda bir gecə" romanının
qəhrəmanı emiqrant İosif Şvarts (əslində, bu
adı da yalan idi) arvadını həmişəlik itirməmək
üçün onun yalanlarına göz yumur. İkisi də arada
böyük bir yalan olduğunu bilirlər, lakin sözsüz
razılaşmaya əsasən, nə arvadı Yelenanın
ümidsiz xəstəliyi barədə danışırlar, nə
də onun "özxoşuna yaşayan pişik" kimi gecə
gəzintilərindən söz açırlar. 5 il ölkəsindən, ailəsindən uzaq
düşmüş kişi bir gün sevdiyi
qadınını görmək, özüylə aparmaq
ümidi ilə böyük əzablar hesabına geri
qayıdarkən ona bir çox xüsusiyyətləri ilə
tanış olmayan qadınla qarşılaşır: həm
doğma, həm yad. Öz evində yad
kişinin fotosunu görür, hətta arvadı ondan heç
nəyi gizlətmədən bu illər ərzində ona sadiq
olmadığını da dilə gətirir. İosif bunları özünə dərd etmir,
haqqında düşünməməyə
çalışır. Çünki
düşünsə, qısqanclıq
qığılcımı ürəyinə düşsə,
alova dönüb varlığını saracağını
bilir. Buna görə cariliklə yaşayır, indi burada
sevdiyi qadınla birgə ola bilmənin
zövqünü çıxarmağa
çalışır. 5 il ərzində
hər ikisi yalnızlığını unutmaq
üçün kimlərləsə ünsiyyətdə
olublar, lakin bunun sevgi deyil, ötəri hisslər olması təsəllisi
ilə buna fikir vermirlər. İosif arvadıyla
birlikdə yaşadığı aylarda belə, ona məktublar
gəldiyini görür, kamodun siyirtməsində
qalaqlanmış məktubların bircəsini də
açıb oxumur. Həqiqəti bilmək
istəmir. Onu ovudan yalanla xoşbəxtdir.
İosif təsadüfi adama başına gələnləri
danışanda həyat yoldaşıyla birgə xoşbəxt
günlər yaşadığını deyir. Bəlkə də bu xoşbəxtlik
illüziyadır, bəlkə də özünün
uydurmasıdır, amma yaşadığı anlar
üçün ona sevinc, hüzur bəxş edir. Bu hissləri qorumaq naminə yalana tutunmaq, həqiqətə
arxa çevirmək lazımsa, onu da edir.
Arvadı öləndən sonra ona ünvanlanmış
məktub qalağını hər şeyi
danışdığı yad adama verir. Çünki
arvadı bu həyatda olmasa belə, gerçəyi bilmək,
onlu xatirələrini kirlətmək istəmir, səadət
dolu günlər yaşamış olmasının sevincini hər
hansı şəkildə kölgələməkdən
qaçınır. Yelena xüsusən son
zamanlar tez-tez və şövqlə "səni sevirəm"
- deyir ərinə, - "nə olursa-olsun, bil ki, mən məhz
səni sevirəm". Şvarts bu haqda
danışanda belə, bu sevgi etiraflarının yalanmı,
doğrumu olduğunu bilmədiyini deyir, lakin heç vaxt
araşdırmaq da istəmir. Bu, eynən "Qoyma bilim" şeirindəki
kimi könüllü aldanışdır.
Ağrıya
qarşı instinkt
"yalanlar istiyorsan,
yalanlar
söyleyeyim..."
(Özdemir
Asaf)
Gözümün
yaşını silirəm
məğlubam,
dərdimdən gülürəm.
Sən məni
sevmirsən, bilirəm
bilirəm,
qoyma
bilim!
Burada artıq yalan yoxdur, gerçəkdən
qaçış, könüllü aldanış var.
İlqar Kamilin şeirlərində aldanış, yalan motivi nəzərəçarpacaq
dərəcədə qabarıqdır. "Bəyaz yalan"
şeirinə baxaq:
...Sənə
gözəlsən deyəndə
kor idim
mən -
gözüm görmürdü ki mənim
Sənə
ürəyim deyəndə
qəlbim
vurmurdu ki mənim.
...Hər
şey adi yalan idi
su kimi təmiz
bir yalan
Acı həqiqətdən
şirin
doğma
Və əziz
bir yalan...
Şeirin adındakı "bəyaz" sözü
dilimizdə oturuşmuş "ağ" əvəzinə
işlənməklə sanki yalanlara dəyər biçir,
hörmətə mindirir. Şeirdə sevdiyi üçün
dağları "dəldiyini", dəryaları
"ram" etdiyini dilə gətirən lirik qəhrəman nədən
bu yalanlarını etiraf edir ki? Bəlkə, əslində,
bu izahlarla bu gün hər şeyin fərqli olduğunu etiraf
edir. Məsələn, "daha səni
sevmirəm, çünki gözlərim
açılıb" əvəzinə, "sənə
gözəlsən deyəndə kor idim mən" - deyir.
Onda - nə vaxtsa - qeyri-müəyyən zamanda,
yəqin ki, vurğunluq yalanlar dedirdəcək həddə
idi. Bu gün bu qədər ağır
etiraflar etmək üçün ya hər şeyin bitməsinə
ümid edilir, ya da "bəyaz yalanlar" bu iki sevgilini o qədər
birləşdirib ki, aralarına ən acı həqiqət belə
girə bilməz.
İnsan bir məsələ ilə bağlı
yalanı təkrar-təkrar danışarsa, qısa bir
müddətdən sonra inandırdığı adamlardan biri
də özü olar. Belədə yalan obrazların həyatından
epizod kimi keçmir, oturuşur həyatlarda, sonra taleyə
dönür. Bu mətnlərdə
yalnız xoşbəxtliyin deyil, bütövlükdə həyatın
qocaman bir yalan üzərində qurulduğunu
görürük.
İnanmaq
istəyir insan, inanmaq:
Nə
olar,
Yalan
olmasın zülmət gecələrin
işıqlı
səhər vədləri
İndi
işıqlanmasa da, eybi yox, eybi yox
əsas,
işıqlanacaq olsun haçansa
şirin
vədlər verilsin yenə
dönə-dönə...
İnsan
ömrü boyu içində şübhələr baş
qaldırsa da, inandığı gerçəklərin yalan ola biləcəyi qorxusu qarşısında
acizdir. Bu gerçəklər yalan olsa, ümidlərin
sonu deməkdir. Kədərlidir: insan inamı, ümidləri
ölməsin deyə, yalanı seçməyə
hazırdır.
Sənə
deməyəcəm ki, məsələn,
niyə
ölür insanlar?
Sənə
qovuşmaq üçün
niyə
illah ki, ayrılmalıdır bədənlərdən canlar?
"Deməyəcəm ki" deyə beynində
cığır açmış şübhələrin
şübhə olduğu düşüncəsindən
yayınmaq, hər kəsdən çox özünü
aldatmaq istəyir bununla. 5 yaşlı uşağın da dilinə
gələn bu suallar yüz yaşlı qocanı da narahat
edirsə, bəndə sual vermək ehtiyacı duyursa, suallar
özündə cavabları da saxlayırsa, bütün bunlar
şübhə etmək, sual vermək iznini inkar etmir deməkdir.
Niyə var axı hər başlanğıcın bir
sonu?!
Şikayət
etməyəcəm,
yox!
Deməyəcəm
ki, İlahi,
çox
çətindi bizim üçün qurduğun
bu həyat oyunu.
Bu gecə
sabahacan özünü "səcdədən
asacağına" vəd verənin bu sözləri həm
sualdır, həm cavab; həm inkardır, həm təsdiq;
içində şübhə də var, inam da; həm qorxudur,
həm də ümid bəxş edir - bütün hallarda
zikrdir, duadır. Bütün bunlarla
yanaşı, həm də bir yalandır. Çünki
şübhə etdiyini özünə belə etiraf etməyə
gücü yetmir. Misradan-misraya keçid aldıqca
şübhəsi böyüyən və buna görə
qorxuları artan bəndənin son arzusu bağışlanma
olur: "Bağışla, İlahi, məni özümə
bağışla!" misrası dua kimi, üzr, tövbə
kimi səslənir. İçindəki şübhənin
üsyana çevrilməsindən qorxan bir səsdir bu - təbəddülatlar
sualdan başlayıb üzrlə yekunlaşır...
P.S. Bəzi psixoloqlar israr edirlər ki, yalan
danışmaq nəinki lazımdır, hətta vacibdir - səbəblər
buna haqq verir. Cem Yılmaz isə deyir ki: "Yalancı -
yalanı söyleyemeyen adama deyilir. Yalanı söyleye bilen
adama yalancı deyemezsin, çünkü söyleye
bilmiştir..."
Mətanət
Vahid
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 14
oktyabr.- S.22.