"Kölə"lərin peyğəmbəri:
Robot insanlıq dərsi keçir –
"Bir gün bir filmə
baxdım..." silsiləsindən
Birinci qanun: Robot insana zərər verə, ya da hərəkətsiz
qalaraq insanın zərər çəkməsinə
səbəb ola
bilməz.
İkinci qanun: Robot insanların
verdikləri əmrlərə
tabe olmaq məcburiyyətindədir. Ancaq bu əmrlər birinci qanunla ziddiyyət təşkil etdiyi zaman vəziyyət dəyişir.
Üçüncü qanun: Robot birinci və ikinci qanunlara əks olmadığı müddətdə
öz varlığını
qorumalıdır.
"Qarğa", "Qaranlıq
şəhər" kimi
çox sevilən, böyük izləyici kütləsinə malik fantastik filmlərin rejissor kürsüsündə
özünə yer etmiş Aleks Proyasın 2004-cü ildə
bəyaz pərdəyə
daşıdığı filmi
məşhur rusəsilli
ABŞ yazıçısı Ayzek Əzimovun "Mən robotam" romanı əsasında çəkilən eyniadlı
ekran əsəri oldu. Baş qəhrəmanını 2004-cü ilədək özünü
peşəkar aktyor olaraq kifayət qədər tanıtmış,
sevdirmiş, "Pis oğlanlar", "Qara geyimli adamlar", "Əli" (boksçu Məhəmməd Əli
- C.Q.) və başqa filmlərlə sübut etmiş Uil Smitin canlandırdığı
filmdə hadisələr
yaxın gələcəkdə
cərəyan edir. Amma sözügedən yaxınlıq
təkcə vaxt baxımından doğrulana
bilər. İnsanlar artıq
əvvəlki qədər
"cılız" deyillər.
Texnologiyada xeyli yol qət edən həmcinslərimiz süni
zəka sahəsində
inqilab edərək dünyanı daha gözəl yer halına gətirə biliblər. Bütün
bunlarla yanaşı hər şey heç də mükəmməl deyil...
Film əlində silah
yuxudan oyanan Uil Smitin görüntüsüylə
başlayır. Smit görməyə alışdığımız
tərzdədir: həyatdan
bezmiş tənha canavar, əzik, çəkingən, xor görülən, az qala hamının
başdanxarab hesab etdiyi zırrama... Bu, əslində aktyora
qarşı antipatiya yaradır. Digər böyük aktyorlar
kimi fərqli tiplər ortaya qoya bilmir. "Mən robotam" filminin baş qəhrəmanı - polis detektivi
Del Spuner daha sonralar çəkiləcək
"Mən əfsanəyəm"
(2007), "Henkok" (2008), "Yeddi yaşam" (2008),
"Kollateral gözəllik"
(2016) kimi filmlərdəki
qəhrəmanların qəlibləşmiş
formasının təməl
roludur desək, yanılmarıq. Amma bu, filmin gözəlliyinə, ötürdüyü
mesaja çox da xələl gətirə bilmir.
"Mən robotam"
filmində məlum olur ki, insanlar
süni intellektin verdiyi avantajdan yararlanaraq işlərini asanlaşdırmaq üçün
robotların yardımından
istifadə edirlər. Hətta
bir qədər də irəli gedərək onları sinif halına gətiriblər - kölə
sinfi... Hər hansı insana
istənilən növ
şiddət, etiraz olmadan başqa insana şiddət və etiraz olmaması şərtilə
bütün istəkləri
qeyd-şərtsiz əməl
edən kölə.
Günümüzdə az qala bütün
evlərdə ütü
olduğu kimi, sözügedən dövrdə
də az qala bütün evlərdə robot-xidmətçi
var.
Amma bu nizama çox
da bel bağlamayan,
robotları insanlıq
üçün təhlükə
hesab edən bir nəfər var: Del Spuner - Uil Smit.
Spuner robot texnologiyasına,
robotlara bel bağlamır, onları təhlükəli hesab edir. İlk imkanda robotlardan can qurtarmaq lazım olduğu fikrini dəstəkləyir.
Cinayət törətdiyini düşündüyü robotu
həbs etmək istərkən gülünc
duruma düşməsi
isə ona olan inamı daha da azaldır.
İndi hamı ona gülür,
zırrama olduğuna daha çox inanırlar. Patronu buna
görə Spunerə
şifahi töhmət
elanı, xəbərdarlıq
edir. Artıq qəhrəmanımız işini itirmə ehtimalı ilə üz-üzədir. Hadisələrin bu cür inkişafı
fonunda dəhşətli
xəbər gəlir
- USR-in (United Stated Robotics) əsas ofisində intihar baş verib. Robot texnologiyasının atası hesab edilən Alfred Lenninq özünü pəncərədən
ataraq intihar edib. İntihardan əvvəl baş
qəhrəmanımıza ünvanlanan
holoqrafik mesaj buraxıb. Spuner bütün rakurslardan
intihar olduğu görünən ölüm
hadisəsini araşdırmalı,
"Hansel və Qretel"də
olduğu kimi çörək qırıntılarını
təqib etməlidir.
Və əslində çörək
qırıntılarını təqib etmək fikri də professor Lenninqin ideyasıdır.
Detektiv professoru
bir robotun öldürməsi düşüncəsinə
qapılıb, təhqiqatı
bunun üzərində
qurmaq fikrinə düşür. Hətta Lenninqin otağında
şübhəli robotla
qarşılaşır, onu
yaxalayır. USR tərəfi, eləcə
də polislər bir robotun əsla
insana zərər verə bilməyəcəyini,
bunun Üç robot qanununa zidd olduğunu
iddia edirlər. Spunersə dediyindən dönmür.
Detektiv hədəfə yaxınlaşdığını
düşündükcə ona ard-arda sui-qəsdlər təşkil
edilir. Amma hər dəfə
qəhrəmanımız sağ
qalmağı bacarır.
Film irəlilədikcə Spunerin niyə robotlardan xoşlanmadığı
da üzə çıxır. Keçmişdə
yaşananlar, alınan
travmalar, kəsişən
həyatlar...
Detektivimiz izinə düşdüyü
robotu sonunda yaxalayır, USR şirkəti
robotun qüsurlu olduğu nəticəsinə
varır. Üç robot qanununa qarşı
gələn "üsyançı"
robotun məhv edilməsi qərarı alınır. Amma yenə nələrsə yerində və yolunda deyil...
Professorun intiharının, robotun üç əsas qanuna qarşı gəlməsinin arxasında
şirkətin direktoru
Lorens Robertsonun dayanmasını düşünən
Spuner daha bir səhv yola
düşür. Bütün bu baş verənlərlə paralel
olaraq USR yeni nəsil robotlarını təqdim edir. İndiyədək insanlara xidmət
edən N4 robotlarını
əvəz edəcək
N5-lər. Sələflərindən fərqli olaraq
bu robotlar birbaşa USR şəbəkəsinə
bağlı olacaq, bu da onlara
nəzarəti asanlaşdıracaqdı.
İşlər bura çatanda vəziyyət dəyişir. Xeyli fərqli
olsa da Spunerin
dedikləri gerçəkləşir.
Süni intellekt öz qaranlıq tərəfini göstərməyə başlayır.
İllərdir qüsursuz
olduğu düşünülən
Üç robot qanununda
"çat"lar yaranır. Qanunlar simulyasiya edilərək insanları qorumaq adına insanlara
qarşı yönəldilir.
Məlum
olur ki, yeni nəsil robotları təqdimi belə, bu prosesin
bir parçasıdır.
İnsanlarla robotlar qarşı
cəbhələr alırlar.
Üsyan
başlayır. Hollivud
ssenarisi də öz növbəsində
aktivasiya edilir: bütün bu qarmaşanın qarşısını
bircə nəfər
ala bilər - hamının
zırrama, başdanxarab
hesab etdiyi, bizim əsəbi və tənha qəhrəmanımız polis detektivi
Del Spuner. Amma bu dəfə
təkbaşına deyil,
USR-i qüsurlu hesab etdiyi robot Sanni və robot psixoloqu Suzan Kelvin də ona dünyanı xilas etməkdə kömək edirlər.
Filmdə
Hollivud industriyasının
qoyduğu (nə əcəbsə) diqqətçəkən
boşluq da var: təxminən 2 saat davam edən
filmdə sevişmə
bir qırağa, heç öpüşmə
səhnəsi də yoxdur.
Filmin kulminasiya nöqtələrindən
biri Sanninin istintaq prosesi zamanı Spunerə verdiyi sualdır:
- O hərəkət nə anlama gəlir?İçəri
girəndə digər
adamlara baxaraq niyə bir gözünü
qırpdın?
- Bu bir etibar ifadəsidir.
İnsani davranışdır, sən anlamazsan.
Amma filmin sonlarında Sanni Deli şaşırtmağı
bacarır...
Filmin ən maraqlı nöqtələri,
sözsüz ki, Sanninin çox sadə görünsə də cavab vermək
o qədər də asan olmayan suallarıdır. Bu - Spunerin ifadəsilə desək - "tənəkə
qutu" insanı düşünməyə, sorğulamağa,
skeptizmə sövq edir. Bir qədər kobud
desək dəmir yığınından başqa
anlam daşımayan bu mexanizm - robot adamlara insanlıq dərsi verir. Həm də təkcə personajlara deyil. İstintaq zamanı gedən digər dialoqlar da bir qədər
filmoqrafiyadan məlumatlı
tamaşaçıya çox
şey deyir.
Filmdə daha bir kilid nöqtə robotlara (əslində nizama) qarşı çıxan, eləcə də dünyanı xilas edən şəxsin qaradərili olmasıdır. Bunun günümüzdə bəlkə çox da diqqətçəkən tərəfləri yoxdur. Amma əsərin yazıldığı vaxtı - təxminən 70 il əvvəl - nəzərə alsaq, verilən mesaj açıqdır.
Film çəkilişləri əslində kapitalizmə xidmət olsa da filmin özü kapitalizmə qarşıdır. İnsanların qanuni şəkildə "kölə"ləşdirilməsi, elmi texniki tərəqqinin, texnologiyaların insanları sıradan çıxarmasına diqqət çəkməyə çalışır.
Mənə görə, filmdə ən təsirli səhnə sonuncu - sözsüz (lal) - kadrlardır. Robot qəbiristanlığındakı artıq "dəbdən düşmüş" robotların ümidlə üz tutduğu yuxarıda, hamısının təpəsində dayanan Sanni.
Bu kadra bir qədər fərqli yozum versək, mifoloji yanaşsaq (daha dərindən anlamaq üçün Daniel Kuinin "İsmayıl" romanını oxumaq xeyli kömək edə bilər), Tur dağındakı 40 günlük çilədən qayıdan əlində Tanrı kəlamı yazılmış daş kitabə tutan Musa gözümüzdə canlanır. Yolundan azmışların, "kölə"lərin ümid yeri olan peyğəmbər...
Yekun olaraq
qeyd edim ki, filmə araşdıraraq, paralelləşdirmə,
ümumiləşdirmə, eləcə də müqayisəli
şəkildə baxsaq, "bir gün bir
filmə baxdım..." deyə başlayan
cümlə qura bilməmiz mümkün variantlar
arasında ola bilər.
Cavid Qədir
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 21
oktyabr.- S.21.