Tanrı
oturacaqları...
Romandan parça
Əvvəli ötən sayımızda
Gəlib düz yanımda dayandılar, bilmirəm nənəm neyniyir, hə, məni soyundurur. Öküzlərin ikisi də gövşəyə-gövşəyə mənə baxırlar, elə bil içimdən kələf kimi nəsə çözülür, öküzlər də ağrılarımı gövşəyirlər... mən dincəlib rahatlaşıram. Bayaqdan tərs düşmüş kimiyəm, üzüquylu, yəni ağzıüstə, yavaş-yavaş özümə gəlirəm.
"Bu obrazlı, şairanə ifadələr uşaq üçün deyil, əlbəttə, amma belə lazım bildim; qurduqlarımı yenidən söküb-dağıtmaq istəmirəm..."
- Soyundur, çılçılpaq elə... -Mayqa anadı, Ağbilənlərin Mayqa. Agbilənlər nəsilliklə Yazı ocağının baxıcıları,-görücüləri olublar, oğuldan-oğula, qızdan-qıza keçə-keçə min-min illərdi yol gəlirlər.-Qoy uşaq ağız daşının üstə qalsın, götürmə, daşla bir yerdə fırlayaq... Başı hərlənənəcən. -Əliylə də havada dövrə cızdı.- Nayma ana deyərdi ki, yuxuda səmt var, anlaşılmaz, qarışıq olduğuna baxma, səmtsiz yuxu yoxdu.- Bir anlığa üzünə baxa-baxa duruxdu, adını bilmirdi. Əlini uşağın orasına,- ayaqlarının arasına uzatdı, düz şeyinin ucunnan tutdu.- Bu Qaraquraya niyə sünnət eləmirsən?-dedi.- Bax, baaax, artıq ətdi, kəsilməlidi, kəs getsin. Qat, qat, qızlara bat... qat, qat... qızlara.-İçini çəkə-çəkə xeyli güldü. - Kəsiləndə də götürüb atma,-dedi,- kəsdiyini də kərənə,-damın gəzinə qoyarsan quruyar... sonrasını da sonra deyərəm.
Nənəm istəyirdi başımın altına nəsə qoysun.
- Lazım deyil,-dedi, Mayqa ana, o yan, bu yanımı təzədən qurdaladı, qıdıqladı, güldürmək istəyirdi, mən harda olduğumu yaxşı anlamadığıma görə gülməkdən uzaqdım...
- A
Qaraqura, Qaraqura, qaranlıqdı ora-bura...- Mayqa ana yerindəcə
dingildəyə-dingildəyə oxuyur, anlaya bilmirəm, oxuduğu
bata-çıxa qəribə bir ahəng içindədi, məni
də ləngərinə aldı. Zümzümə eləyə-eləyə
dikəlib boyunduruğun zəncirini daşa keçirtdi.
Öküzlər də buna bənddi, tərpəndilər...
Ağız daşı səs-küylə yerindən qopdu. Mən
yenə elə bildim yuxuda burulğanın içindəyəm.
- Onu
yuxuda da belə fırlayırlar,-dedi, Mayqa ana:- O, yuxusunda da bu
haldadı; bilirsənmi,
heç nə yerində
qalmır, hər şey dəyişir.-Əllərini
yumrulayıb başının üstə qadırdı...-
Uzun olanlar da əslində yumru, təkərək kimidi,
çünki fırlanırlar. Biznən bir yerdə dünya
da fırlanır... öz-özünə fırlananlar da var,
yəni, qəsdən, bilərəkdən, sağdan sola...
Bunu da fırlayırlar, bu Qaraquranı, ona görə də
yatmır. Nayma ana deyərdi, soldan sağa yaranışın
səmtidi, bütün hərəkətlər soldan
sağadı əslində, amma
biz indi uşağı tərs fırlayaq, sağdan sola...
fırlayaq... - əliylə də tərsini göstərdi,
sağdan sola...-Nayma ana deyərdi ki, yuxudan oyanmadan qalxıb
qaçanlar vaxtdan qaçanlardı; yəni vaxtdan
qırağa, boşluğa çıxanlardı.
-Üzünü döndərib öküzlərə
baxdı.- Yəni, araba yeriyə-yeriyə qalır, amma sən varıb gedirsən. Nayma ana deyərdi,
bu cür yuxudan qaçanları tərsinə, sağdan sola
fırla... başı hərlənənəcən fırla,
deyərdi. Bilirsənmi ay Hürü, ən sağlam şey dəyişməkdi,
yeriməkdi, hərəkətdə olmaqdı. Fırla, narahat
olma, sağalacaq uşaq. Tərs fırla, göylərdə,-
başını qaldırıb göyə baxdı,-bizim tərsimizə
fırlanan qatlar var, yeddinci qat oradı, o qatın səmtinə...
fırlayaq.
Ağız
daşının üstə uzanmışam, göy
üzünün dərinlikləri də fırlanır. Bir az
aşağıda dağların, təpəliklərin ətəyilə
durna qatarı keçir, bir də baxdım, sən demə,
durna qatarı deyilmiş, bizim obanın uşaqlarıdı, Ədildi,
Əjdərdı, İsadı, mənə əl eləyə-eləyə
uçurlar... Amma mən çox şeyləri bilməsəm
də göy üzünə baxıb tərs
fırlandığımı anlayıram...
- Bax, belə,
ağıllı balam, görünür bizim
düzümüz, səmtimiz budu, sağdan sola...-nənəmin
səsidi, yenə nəsə demək istəyir.
- Sən
də çıx, uşağın yanına,-deyir, nənəmə,
Mayqa ana,-çıx, daşın üstünə, uşaqnan
sən də get, ağlayıb-sıtqama, əksinə,
yuxularına maşallah de, başını dizin üstə
al.
Mən nənəmə
sığınmaq istəyirəm, amma dikələ bilmirəm,
əyri olub, suyulub axıb gedirəm elə. Mayqa ana bunu bilir:
- İndi
mən də gələcəm yanına, Qaraqura, səni dikəldəcəyik.-Mayqa
ana belə deyə-deyə ağız daşının
yanıyla addımlayır.-Yuxuda yenə fırlayacaqlar səni,
yadında saxla, axına-burulğana salıb aparacaqlar, sən
onlarla getmə, nənəni çağır...Yoxsa yerinə
siyəcəksən. Oyanmasan quyuya sallayacaqlar, kölgələr
alıb-alladıb aparacaqlar səni...
"Yazdığım
yerdə unuduram hər şeyi, özümü də unuduram,
Mayqa ana demiş, vaxtdan çıxıram elə bil,
yetmiş il bundan qabaq olduğu kimi, yuxulu-yuxulu taxtın yan
qırağıyla,-tiniylə bacamızın
alaqaranlığına sarı gedirəm. Nənəm
taxtın ayağına bir ləyən su qoyub ki, suya
düşüm, oyanım, amma ayaqlarım sudan qaçır,
taxtın yanıyla rahatca keçib məni qapıya sarı
aparır, qapıdan qomrov asılıb ki, səsə
oyanım, amma mən qomrovun səsinə də oyanmayacam, nənəm
oyanacaq...
Beləcə,
o illərə qapılıb qalıram; bu yetmiş ildə
görüb-yaşadığım, amma dərinliyinəcən anlamadığm, ən əsası,
unuda bilmədiyim illərə... güclə də olsa
özümə gəlib yazıya-yaddaşıma, daha
doğrusu, Yazı ocağına qayıdıram..."
Öküzlər
dövrə vurub telekanallarda gördüyüm kosmik çəkilişlərdəki
izlərə bənzər izlər
yaradırlar. Mayqa ana da
mahnısını oxuya-oxuya daşın yanıyla gəlir:
-
Tülkü-tülkü tümbəki,
həm
Şəkidi, həm Bəki...
Belə
deyib uşağı ağız daşının
üstündən götürdü, quyuya sallayıb var
gücüylə qışqırdı:
-
Qaraltılar aparaca-aaq...s əni.
Neçə
vaxtdı ağzı bağlı olan quyunun dərinliklərindən
gurultuyla yarasalar, böcəklər, həşəratlar
uçuşdu.
- Nənəəəə...!
Uşaq
özünə gələndə hər tərəfə
sakitlik çökmüşdü, nə qədər
keçdiyindən xəbəri yoxdu. Ağız daşı
yerindəydi, öküzlər uzaq səfərlərdən
qayıdıblarmış kimi, ağır-arxayın
gövşəyirdilər... quyunun ağzından
çıxan yarasa, böcək, həşərat
qarışıq yağlaşov hava uşağın
canını sürüşkən eləmişdi,
Hürü qarı onu əlində saxlaya bilmirdi, huş
içində hər şeydən sürüşüb
üzü aşağı gedirdi...
- Gəl
bura! - Ağız daşının bir tərəfində nənəm
oturub, bir tərəfində Mayqa ana. - Gəl yanıma, -
deyir, Mayqa ana. - Gəl, bayaq mahnını axıracan
oxumadım, gəl oxuyum.
Nənəm
məni qucağından yerə qoydu... mən, gəl,
sözünü gözləyirdim. Quyudan çıxan yarasa
sürüsündən qorxmuşdum. Ona görə də
"gəl" səsinə doğru getdim. Elə bilirdim
buraların, daha doğrusu, burda gördüyüm
qorxuların yiyəsi Mayqa anadı.
Gəldiyimi görüb sevindi, qollarını
oynada-oynada mənim mahnımı təzədən oxumağa
başladı.
Tülkü-tülkü
tümbəki,
Həm
Şəkidi, həm Bəki,
Qalxır-düşür
səndəki,
Açılır-yumulur
məndəki,
Həm
Şəkidi, həm Bəki...
A,
qara-qura, Qaraqura,
Qaranlıqdı
ora-bura.
Qızlardan
istədi, vermədi,
Qaldı
qarnına vura-vura...
A,
Qaraqura, Qaraqura.
Nənəm
gözü yaşara-yaşara uğunub gedib, Mayqa ana da
gülür, mən də gülümsəyirəm deyəsən,
bununla belə, ətrafda nə var anlayıram artıq.
"Amma indi ki, bu yetmiş yaşın
uzaqlığında oturub bunları yazıram, birdən mənə
elə gəldi, Mayqa ananın mahnısı gülməli olsa da, oxuyanda gözləri
yaşlıydı, yaşlı olmalıymış. Niyə mənə
belə gəlir, fikirləşməyə vaxt yoxdu... mən təzədən
cümlənin əvvəlinə qayıdıb Mayqa ananın
gözlərinə yaş yazdım."
Nənəm
ətək cibindən bir ovuc dəmir pul çıxarıb
ağız daşının üstə qoyur:
- Ay Mayqa,
qorxmadı ki, uşaq?! Canıma qor dolsun, uşağı
hayıf eliyərik birdən! Gödəkçələrdən
Yetər arvad deyir, vergilidi bu uşaq, heç nə eləmə,
qoy belə də böyüsün.
- Yox, elə-belə
böyümək düzgün deyil, yaxşı elədin, gətirdin.
Yoxsa gəldiyi- getdiyi yeri bilməzdi...-Mayqa ananın səsində
ağlamaq yoxdu, amma gözlərinin yaşını
silirdi.-Onun "üstünnən vaxt
addayırdı",-dedi,- aydan keçəcəkdi, ildən
yox.
"İndi
mən yetmiş ildən sonra Yazı ocağından
çox-çox uzaqlarda onu da xatırladım ki, bu
sözü mənə əmim də demişdi, o zamanlar on
iki, on üç yaşım olardı, əmimin yedəyində
gedən atımız getdiyi yerdə birdən-birə
yıxılıb çırpınmağa başladı... Əmim:
-atın üstünnən vaxt addadı,- dedi,
bıçağını çıxardıb, atın
burnunun üstündən qan aldı. Başını
qaldırıb mənə baxdı: - Sən də beləsən,
-dedi,-at kimi sənin də üstünnən vaxt addayır,
ona görə durub yuxulu-yuxulu evdən gedirsən. Bax, unutma,
yuxuda da unutma, bir də belə eləsən, sənin də
burnunun üstünnən qan alacam. Bilirsən,
"üstünnən vaxt addamaq" nə deməkdi? Yəni
vaxt gedir, sən qalırsan... Bəlkə də səninki elə
deyil, başqa cür də ola bilir; vaxt qalır, sən gedirsən...
İndi
yazdıqca bunları xatırlayır, uzun müddətdi yuxuda
burulğan axınına
düşmədiyimə görə kədərlənirəm...
...Təzədən
özümü yazının üstə əyilmiş
görürəm..."
O
günün axşam qaranlığı məni də
içinə alıb ocaq öküzləriylə bir yerdə
Ağbilənlərin həyətinə enir, bir-birinə
sığınıb Balatəpənin ətəyinə səpələnmiş
daxmalar qatı qaranlığa bürünür...
***
Paytaxtdan
xeyli uzaqda olan bu dağ rayonunda hamının Çapıq
dediyi komissar idarəyə çatan kimi köməkçisinə:
-
Sarını çağır,-dedi,-əlini irəli
uzadıb havada açıb-yumdu, bu, "heç kəs bilməsin..."
demək idi.
Köməkçi
belə də anladı:
- Oldu,
yoldaş komissar!
Çapığın
üzü pəncərəyədi... uzaqdan Yazı
ocağı dağların başında ovuc içindəymiş kimi göünür,
səhər ertə olduğundan günəşin
işığına bələnib, alışıb-yanır
elə bil...Abidə necə düşünülüb, necə
qurulubsa, dörd yanını sarmış dağlar da gizlədə
bilmir. Dağ dağın üstündədi, abidə də
ondan yuxarıda...
Dediyim
kimi, doğrudan da əllə qurulmuş kimidi; altında
özü dağ boyda olan Qarakas yastanası, bu yastananın
üstündə Balatəpə, Balatəpənin
başında da Yazı ocağı...
Çapıq
pəncərədən Yazı ocağına baxa-baxa Ağbilən
Aydəmiri xatırlayırdı...
-
Çapıq, mən həll olunmuş adamam artıq, yəni
sonumu bilirəm, sonum bəllidi. Şura hökuməti mənim
kimilərlə yaşamaz, ona görə də
özümçün demirəm,- bunu Ağbilən Aydəmir
deyirdi, abidənin yanında Çapıq komissarla
üz-üzə dayanmışdılar, özü də niyəsə
gülə-gülə deyirdi.-Sən Yazı
ocağını qoru. Özünçün qoru!..
Çünki sən həll olunmamısan. Sonu da bilinməz bu
işlərin... Şura hökuməti də həll
olunmamış hökumətdi!.. Çünki
keçmişi yoxdu. Keçmişi olmayanı anlamaq
mümkün deyil... Soruşan gərəkdi ki, ay hökumət,
sənin Tanrının tikdirdiyi evdə nə işin var?!
Allahın evindən niyə bu qədər qorxursan? Ya da ki,
qorxmursanmı Tanrı dünyanı başına yıxar?!
- Yooox,
Ağbilən, indi sən öz inandığına
inanırsan, mənim də öz inandığım var,-dedi
Çapıq komissar, yanaşı Yazı ocağına
sarı getdilər.-Bu xalq bu quyudan uzaq olmalıdı,
hökümətlik bir şey yoxdu burda...Hökumət nədən
qorxduğunu bilir. Camaatdan, eldən qorxur hökumət. İldə
bir kərə nə qədər adam yığılır
bura, hökumət ondan çəkinir. İynə atsan, yerə
düşmür. Burda qurulan divanlar yadında deyilmi? Şura
hökuməti belə şeylərə yol verməz, şura
hökuməti öz divanını özü kəsir. Sən
qarışma, güllələnərsən, xalq düşməni
kimi sürgün olunarsan.
- Biz bu
ocağın hücrələrində dərs
almışıq, burda böyümüşük... boşuna deyil ki, Şura hökuməti
sənin başın üstündən Malakanı gətirib rəis
qoydu, buralara... Niyə qoydu, düşünməliyik?!
- Gəmidə
oturub gəmiçiylə dalaşma. Gəl, əvvəlcə
özümüzçün aydın eləyək. Bu camaata bu
abidənin nə xeyri var? Doğrudu, ildə bir kərə
günahlar, suçlar elliklə araya qoyulur, günahsız
günahdan alınır, suçlu baş divana çəkilir...
- Bu dediklərin
bəs eləyər ki, mənimlə razılaşasan.
- Yox tələsmə,
Şura hökumətinin öz divanı var. Onun öz
divanı öz haqqını qoruyacaq. Amma gəl biz də
haqqı arada görək... Abidənin
altında,- quyuda deyək,- nələr baş verdiyi
yadında deyilmi? Bizdən yaxşı kim bilir burda olan
oyunları?..
Qapı
yumşaqca döyüldü, Çapıq komissar dərin xəyallar
içərisindəydi, özünə gəlməyi xeyli
çəkdi.
- Məni
çağırmısız, yoldaş komissar...-Alaqurşaq
Sarıdı, Çapıq komissar üzünü ona tərəf
döndərən kimi çəkmələrini döşəməyə
çırpıb hərbi qaydada salam verdi.-Məni görmək
istəmisiniz!..
Komissar
yüngülcə başını tərpətdi:
-
"Qonaqların" gəldimi?-dedi. Yazı
ocağını qorumaq üçün yığılan
könüllü dəstəni soruşurdu.
- Gəldilər,
yoldaş kamissar, amma iki bölükdə gəldilər, hər
bölükdə iyirmi atlı olardı. Əvvəl bir
bölük gəldi, xeyli sonra o biri bölük...
- Bəs
siz?..
- Bizdən
kəndin xəbəri olmadı. Biz Böyüktəpədəydik,
yerimizi təkcə Aydəmir bilirdi, Ağbilən Aydəmir.
Gələn atlıları da o qarşılayırdı. həə,
bölüyün ikisini də Aydəmir yerbəyer elədi.
Amma bizim yanımıza gəlmədi, gecənin
yarısınacan gözlədik gəlib çıxmadı. Mən
elə bilirəm, yoldaş komissar, o da atlılara qoşulub
getdi.-Çapıq komissarın halının dəyişdiyini
görüb peşmançılıq içində
sözünü dəyişdi.-doğrusunu bilmirəm,
bağışlayın, yoldaş komissar... mənə belə
gəlir.
Komissar
tutqunluq içərisində gülümsəyirdi:
- Sənin
dediyin kimi də ola bilər, Sarı...Aydəmir, Yazı
ocağına əl qaldırmaz, mənə baxma, mən dəyişə
bildim, o, dəyişmədi. Yaxşı, Aydəmiri
araşdırarıq, başqa nə var, nə yox?
-
Açıq-açığına elə bir şey yoxdu,
amma hər yer altdan-altdan qaynayır... Mən siz deyən kimi
komsomollarla görüşdüm... "Abidəni biz
yıxarıq", dedilər. Nə vaxt istəsəniz
dağıdacaqlar
- Həə...?!-
Birdən-birə komissarın gözlərinin önündə
abidə sökülüb- tökülməyə
başladı. Abidənin sökülməyi əslində
kamissarın ürəyincə deyildi, buna görə bir
neçə kərə rəisin yanına xahişə də
getmişdi... Rəis əksinqilabçıların Malaqan
dediyi rus Aleksandr Vasilyeviçdi. Buraları beş
barmağı kimi tanısa da özünü dərindən
tanıyan yox idi.
-
Yoldaş rəis, o tikilidə müsəlmançılıqdan,
ümumiyyətlə hər hansı bir dindən əsər- əlamət
yoxdu. Biz onu dağıtmaya da bilərik, elm ocağı eləyərik.
Qarşısındakı genişlikdə at sürəyi,
güləş yarışları keçirilir. Biz də
idman meydanı eləyərik. Ayrıca Divan evi var, cəza evi
var. Ora seçilmiş yerdi, mən orda, oranın hücrələrində
böyümüşəm, təhsil almışam, orda hər
şey fərqlidi... hava da ayrı cürdü. Orda ayrıca
iç hərəkəti var. Nəbz kimi döyüntü
var orda... bir neçə gün yaşayannan sonra bu
döyüntüyə adamın özü də
qarışır, elə bilirsən bu hərəkət
qanında-içində döyünür. Görsəniz
özünüz hiss eləyəcəksiniz. Nə vaxt istəsəniz
göstərə bilərəm. Dağın içində, tən
ortasında suyu hərəkət edən, yəni suyu dövrə
vuran göl var. İldə bir kərə, gecəylə
gündüz bərabərləşəndə, su hərəkət
edir, dövrə vurur. Bizim indi Novruz dediyimiz İl-Ay gecəsində
su adamların gözü qarşısında qabarır... Bu
doğrudu, yoldaş rəis, oranın heç bir dinə dəxli
yoxdu. Ora xalqın tapınağıdı,
tapındığı yer.
Rəis
buralara yaxın olan Malakan kəndindəndi, atası onu balaca
vaxtından buralarda hamının "rus dərvişi"
dediyi Çerniyayevə qoşub Urusetə göndərmişdi...
Ordan da inqilab havasına qarışıb bolşevik ordusunun
başında qayıtmışdı, Qafqazda Şura hökumətinin
qurulmasında çox böyük işlər
görmüşdü; qarışıq-bulaşıq
adamdı, yəni sarı rənglə qara rəngin
qarışığı. Saçı sapsarıydı,
bığı qapqara, gözləri gömgöy...
Danışanda adama baxmazdı, lap tək olanda belə, hara
baxdığı bilinməzdi. Harda olur-olsun, istər
bayırda, istər kabinetdə, xırdaca hərəkətləriylə
belə ətrafa dözülməz narahatçılıq
yayırdı...
İndi də
gözlərini Çapığın yaxasındakı
düyməyə dikmişdi.
- Sənə
rus dilini kim öyrədib dedin?- gözlərini
Çapığın düyməsindən çəkmədən
gülümsədi, üz-gözündə sarı rənglə,
qara rəng bir-birinə qarışdı.-Rus dərviş?
Çapıq
da gülümsədi, başını tərpədib "hə"
dedi.
- Adı
nəydi rus dərvişin?
-
Çerniyayev...
- Həə,
Çerniyayev, demişdin, sağ olsun, gözəl öyrədib,
ya da sən gözəl öyrənmisən!
- Siz də
bizim türkcəmizi gözəl öyrənmisiniz.
- Mən
sizin dili də rus dilini öyrəndiyim kimi öyrənmişəm,
yəni, necə öyrəndiyimnən
xəbərim olmayıb.
- Bizim
dildə elə gözəl danışa bildiyinizə görə
başımın adamlarıyla siz tərəfə
keçdim, sizə qarışdım...
Rəis
susdu, üzü-gözü dəyişib başqa rəng
aldı. Sonra qalxıb pəncərəyə sarı getdi, tez
də qayıtdı. Pəncərədən nəsə
götürdü elə bil:
-
Yaxşı, neçə kərədi gəlib Yazı
ocağının xahişini eləyirsən,-dedi,- xahiş eləyirsən
ki, Yazı ocağını yıxmayaq, dağıtmayaq. Hər
şeyi deyirsən, amma heç ordakı
"Ağalıq"dan danışmırsan, niyə?
Ayıbdı, həə? Başqa nə deyirlər oranın
adına? Ağalıqdan başqa adı nədi?
Çapıq
özündə deyildi, quruyub qalmışdı ki, Malakan bunu
hardan bilir... Çəkinə-çəkinə
başını qaldırdı. Rəis düz onun gözlərinin
içinə baxıb gülümsəyirdi:
- Yazı
ocağının ən maraqlı yeri elə oradı,
Ağalıqdı,-dedi rəis,- oranı da gizlətmək istəyirsən.
Bir adı da var, oranın...el arasında nə deyirlər?
-
"Buğalıq" da deyirdilər...
- Ay
sağ ol, amma deyirdilər, yox, oranın adı elə
"Buğalıq"dı, düzü budu... Bəs,
buğa, buğalar, haqqında nə bilirsən, onnardan necə
danışaq? Aydəmirlə, səni bildik, başqa kimlər
vardı, buğaların arasında?!
Rəis
özünü xatırladı... on il olardı,
Çerniyayevin qızı Olya Çerniyayeva ilə evlənmişdi,
amma uşaqları olmurdu. Avropadan belə dolanıb günlərin
birində yenidən Malakan kəndinə gəlib
çıxdılar... Atası onları Nayma anaya göstərmək
qərarına gəlmişdi...
***
Yaxın
obaların, elə malakanların özlərinin də Ayvaz Vasil dediyi atası onları
Yazı ocağına aparırdı. Yaza
yaxındı...Yazı ocağının baxıcısı
Nayma ana demişdi ki, İlin-Ayın son çərşənbəsi
gecəsi orda olsunlar...
"Ayvaz
Vasili "Erməni
adındakı hərflər" romanından
tanıyırsız. Aşıq
Ayvazla dost olduğuna, sazı, quruddu xəngəli,
qurudla araq içməyi sevdiyinə, buralar türkcəsini,
bir də "Koroğlu" dastanını gözəl
bildiyinə görə adına Ayvaz Vasil deyirdilər...
Ayvaz
Vasildən az yazdım, daha doğrusu, "Erməni
adındakı hərflər" romanına necə gözlənilmədən
gəlmişdisə, elə də gözlənilmədən
getdi. Ardınca baxa-baxa qaldım. Yazdıqca özümə bənzədirdim.
Ona görə də romandan çıxıb gedəndən
sonra barmaqlarımda dadının qaldığını hiss
etmişdim. Ermənilər onu niyə türkcə gözəl
bildiyinə, niyə sazı, aşığı sevdiyinə,
niyə erməni dilində danışmadığına, erməni
dili kobud dildi, dediyinə görə döyüb
öldürmüşdülər... öldüyü yerdə
dişlədiyi qurud, bir də
otluğa dağılmış araq şüşəsi qalmışdı. Mən buna
çox kədərlənmişdim..."
Ayvaz Vasil
Yazı ocağına qarış-qarış bələd
idi. 1900-cü illərin əvvəllərində
Çapıq Əhmədlə, Ağbilən Aydəmirə
rus dilini öyrədən buralarda adına rus dərviş deyilən
Çerniyayevi də Yazı ocağına o gətirmişdi...
Ordakıların hamısını tanıyırdı.
"Döl yastığı" deyilən hücrənin
baxıcısı Nayma ana hələ sağ idi, elə o
demişdi ki, gəlinini də oğlunu da "Döl
yastığı"na gətir, vaxtla, dava-dərmanla
yatırdım, uşaqları olacaq... " Elə şeylər
var, demişdi, qaranlıqda daha yaxşı görünür.
Boşuna deyil ki, "Yazı ocağı"nın bir
adı da "Qaranlıq"dı... Qaranlıq yorğan
kimidi, bə bilmirsənmi, ay malakan rusu, adamın canına
qaranlıq daha yaxındı," deyərək, zarafat da elədi.
"Amma gələndə gör, alaqarğa vurub gətirə
bilərsənmi, dərman kimi uşaqlarına
alaqarğanın sümüyü lazım olacaq...!"
Oğlu
getmək istəmirdi, ona görə də arabaya minməmişdi,
təkərin yanıyla hikkə içində atyerişi
addımlayırdı, getməyi də daha çox gəlinə
görəydi. Bir əlini də yerdən arabada gəlinin dizlərinin
üstünə qoymuşdu.
- Müsəlmançılıq,
xristianlıq yoxdu orda, heç bir dinin izini,
nişanını tapa bilməzsən...-Ayvaz Vasil gəlininə
üz tutsa da, daha çox oğluna eşitdirirdi. Tez-tez də,-
hə- deyib əlindəki yüyəni tərpətməklə
ata bərk getməyi xatırladırdı.- Allahın evini
indi özünüz görəcəksiniz. Görəcəksiz
ki, Allah ev tikəndə necə tikirmiş?! Elə biləcəksiz həm də sizin evinizdi...
Nayma ana
Ayvaz Vasilin arabasını qarşı dağdan enən kimi
tanıdı... Aşağıda həyət- bacanı
silib-sulayan qızını səslədi:
- Mayqa,
araba gəlir, sümüyü əz, duza
qarışdır...
Görünən
dağın dibi yaxındı, arabanın ordan bura gəlib
çıxmağı çox uzun sürdü,
qaranlığa çəkdi. Qaranlıq da birdən
düşdü; elə bil bir otağın
işığını söndürdülər, bir anın
içində hər yan zülmətə qərq oldu...
Ayvaz
Vasilin alapaça atı buraların yoluna yaxşı bələddi.
Ona görə də dağın ətəyində yoxuşu
tanıyıb dayandı, adam kimi özünü
yığışdırıb toparlandı, əzələlərini
bərkidib dırnaqlarının ucunda dartına-dartına
arabanı Yazı ocağına qaldırdı...Nayma ana qapıda
gözləyirdi, qızı Mayqa balaca taxta qabda
alaqarğanın sümüyünü döyürdü.
Ayvaz Vasil elə arabanın üstündən dedi:
-
Qarğasız gəldim, Nayma ana, qarğa vura bilmədim. Amma
bitki dərmişəm.
- Gəl,
qarğa sümüyünnən bir az varımızdı,
qız indi "döl duzu" düzəldər... narahat
olma, qoy hələ baxım uşaqlarına...
Ayvaz Vasil
bir neçə bitki; gəlinboğan, qulun kişmişi,
süddüyən, bağayarpağı dəstəsini Nayma
anaya verib:
- Mən
Aşıq Ayvazın yanındayam,- sonra da cibindən qəpik-quruş
çıxardıb, -bağışla, olanım budu,-dedi.
- Hər
nədi, sağ ol... mənə vermə, yanındakı
daşın çuxuruna qoy, orda yer var. Bəs uşaqların bizim dili bilirmi?
- Bilirlər...
oğlumun adı Saşadı- Aleksandr, gəlinimin adı
Olya.
- Ad gərək
deyil, ad böyümək üçündü, bura gələn
təzədən doğulmağa gəlir...-Nayma ana əllərini
qıza sarı uzatdı.- Gəl, qızım.
Oğlan
bayaqdan tərpənmirdi, durduğu yerdəydi...
"Nəsə
düz deyildi, nə isə çatmırdı. Yazıyla mənim
aramdaydı, yoxsa yazının özündəydi
anlayammadım... Bunu hiss edib yazdığım cümlələrə
bir də qayıtdım, işlədiyim oğlan" kəlməsi
sıxmağa başlamışdı məni, kələfin
içindəydim elə bil; hər halda oğlanın öz
adını yazsam, daha yaxşıdı, deyə
düşündüm, Oğlan yox, Aleksandr. Adsız işlədikcə onu rus kimi, üstəlik bir malakan
rusu kimi görə bilmədim, adi bir insan kimi gördüm, adi insan, yəni xaraktersiz, yazıya
heç nə verə bilməz, mənə də yeni
heç nə vermədi, bunu anladım...Adi, yəni, elə
belə, insan varmı? Yoxdu, bilirəm; varsa da,
üstüörtülüdü, yəni, tanınması
çətindi, o səbəbdən belə görünə
bilər. Əslində bu cür, balıq kimi
sürüşkən, ələ gəlməyən adamlar
heç kəsə lazım olmur... bir sözlə,
çalışıb-çapaladığım nəsə yaratmaq istədiyim
üçündü, amma onu da düşünürəm
ki, milliyətsiz, köksüz-kötüksüz, adsız, yəni,
şumal, sürüşkən kimi işləməklə
heç nə alınmaz, deyə düşündüm... Genişliyə
çıxım,
"oğlan"ın öz adı şübhəsiz,
yazıya lazım olan çox
şeyləri gətirəcək, çözüləcək,
açılacaq, öz
sözünü, öz
havasını yaradacaq, buna əminəm... Adsız işlədikcə onu rus kimi yox, adi bir insan kimi
gördüyümə görə
dərinə gedə bilmədim, darıxdırdı məni..."
Beləliklə,
Saşa,- üstəlik Aleksandr... Nayma ananın sözü
Aleksandrı tutmuşdu,
"...bura gələn təzədən doğulmağa
gəlir," bu fikri öz dilinə çevirib bir neçə
kərə təkrar elədi... belə bir deyimi Çerniyayev
də tez-tez işlədirdi. Bizlərdə də dualar var,
amma belə tapınağımız yoxdu... deyə
düşündü.
Göy
üzünün dərinliyinə
elə göy üzünün harasındansa get-gedə
böyüyən işıq yeriyirdi. Abidənin açıq
olan qapısı da görünür elə ordan düşən
işığa görə genişlənməkdəydi...
Aleksandra elə gəldi, ayaqları abidə qarışıq
yerdən üzülür... dörd yanına boylandı,
dörd yan yoxdu; görünənlər artıq
görünmür, gözdən itdiyinə görə
aşağılardan boşluq, sonsuzluq hənirtisi, uğultusu
gəlir. Özündən asılı olmadan əlini
Olyanın boynuna salmaq istədi. Olya da elə bu vaxt
aralandı, o da elə bil yuxudaydı:
- Gəl,-Nayma
ana gülümsəyib, - sağdan çağırdılar səni,
gəl...-dedi.-Tərpənəndə sağ
ayağını atdın, bu yaxşıdı, kişilərin
də başlanğıcı sağdı...-Yaxınlaşan
kimi əllərini qızın sağrısına qoyub,
aşağıdan yuxarı sığadı .-Belin düşənə
oxşayır, bilirsənmi bu nə deməkdi? "Belin
düşməyi..."
Qız
dinmədi...
- Gəl...
"Mən
bu yerdə yenə yazıdan ayrıldım... özümə
gəldim, daha doğrusu, "sığamaq" sözünə,
bir də "belin düşüb" ifadəsinə
ayılıb başımı qaldırdım. Elə bil yetmiş il bundan qabaq
itirdiyim sevimli bir adamı tapmışdım...
Mövlud
SÜLEYMANLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 28
oktyabr.- S.12-13.