"Qırmızı saçlı
qadın"da
Şərq-Qərb dilemması -
"Bir gün bir kitab oxudum..."
Heç öz qəhrəmanlarından biri tərəfindən
yazılan roman oxumusunuz bütün səhifələrində
həyati izlər daşıyan? Baş verən hadisələrin
yaratdığı burulğanların izi, personajların
yaşantılarının ilıqlığı səhifələrinə
hopmuş roman... Sona yaxınlaşdıqca sizi daha da içinə
çəkən, dişinizlə-dırnağınızla həyatdan
yapışmağınıza səbəb olan,
keçmişdən şübhəyə düşməyinizə,
gələcəyə ümidli olmağınıza əsas
verən əsər...
İndiyə qədər məlum ədəbi mətnlər
arasında ən yaxşı detektiv əsər kimi antik yunan
müəllifi Sofoklun "Çar Edip" faciəsi göstərilir. Eramızdan təxminən
500 il əvvəl
yazıldığından dolayı onu detektiv adlandırmaq
sözün tam anlamıyla üst-üstə
düşmür. Amma əsərdə sözügedən
janra məxsus arayış, hadisələrin kələfini
çözmə istəyi var. Sofoklun, eləcə də detektiv ədəbiyyatının
şah əsəri "Çar Edip"in sonlarında məlum
olur ki, çarın axtardığı qatil, əslində elə
özüdür. Rüsvayçılığa
dözməyən hökmdar taxtdan əl çəkir, cəza
kimisə öz gözlərini çıxarır. "Çar Edip" indiyə qədər yüzlərlə
əsərə ilham qaynağı olub. Bunlardan
biri tanınmış yapon yazçısı Haruki Murakaminin
"Kafka sahildə" əsəridir. Romanın
yeniyetmə qəhrəmanı atasını öldürsə
də, bunu özü bilmir, üstəlik, yatdığı
qadının anası olduğundan da xəbərsizdir. Bir məsələ də var ki, əsərdə
fantastikaya geniş yer ayıran Murakami kontekst kimi nəsillərin
qarşıdurmasını qoymur. Daha
çox azadlığı simvolizə edir.
Növbəti əsərsə tanınmış
Türkiyə yazıçısı, Nobel laureatı Orxan
Pamukun son romanı - "Qırmızı saçlı
qadın"dır. "Xan" nəşriyyatında
çap olunan əsəri dilimizə Sərdar Amin tərcümə
edib. Danışmaq istədiyim tərcümə, redaktə
və korrektə qüsurlarından daha çox əsərin
tematikası, toxunduğu problemlər, eləcə də
postmodern yanaşmadır.Romanda "Çar Edip"dən
başqa, Firdovsinin "Şahnamə"sindən geninə-boluna
istifadə olunub. Üstəlik, Pamuk bunu hər
hansı şəkildə gizlətməyə
çalışmır. Amma usta yazıçı bu
yararlanmaları öz hekayəsilə bir-birinə elə
toxuyub ki, hər hansı şəkildə təkrarçılıq
və pastişdən söhbət gedə bilməz.
Müəllifin adı çəkilməsə də, təsirləndiyi
açıq hiss olunan əsər Pamuka görə, min ilin
kitabı olan Dostoyevskinin "Karamazov qardaşları"
romanıdır. Burada da eyni kontekst qorunur. Dmitri Karamazovun atası Fyodor Pavloviçə olan
nifrəti freydizmdə də oğulun atanı öldürmə
istəyi üzərində qurulub.
Bundan başqa "Qırmızı saçlı
qadın"da cəmiyyətdəki ierarxiya pamukvari dil və
üslubla çox sadə şəkildə anladılır. Ataların
oğullar üzərində olan avtoritarizmi, oğulların
atalara olan qeyzi nağılvari şəkildə oxucuya
çatdırılır.
Əsərin baş qəhrəmanı solçu
atası tərəfindən atılan anası ilə ikilikdə
çətin həyat şərtləri altında
yaşamağa məcbur qalan Cemdir. Məktəbi bitirəndən
sonra pul qazanmağa çalışan Cem Mahmud adlı
quyuçunun şagirdi olur. İstanbul
civarında kiçik hərbi qəsəbə olan
Öngörənin yaxınlığında quyu qazan ikiliyə
ilk günlərdə Əli adlı gənc kömək etsə
də, suyun çıxması uzandıqca sifarişçinin
bütün dəstəyi kəsməsilə onları tək
buraxır. Atası ilə birgə
yaşadıqları dövrdə belə onu yad kimi görən
Cem öz atalıq mehrini Mahmud ustaya salır. Elə usta
da onunla oğluymuş kimi davranır. Bu məqamlarda
Edip kompleksinin hakim olduğu oxucu onun ustanı öldürəcəyini
düşünür. Amma...
İşdən
sonra qəsəbəyə düşən Cem orada kim olduğunu bilmədiyi, özündən
xeyli yaşlı qırmızı saçlı qadına
vurulur. Artıq qəsəbəyə vaxt
öldürmək, ustasıyla çay içmək
üçün yox, həmin əsrarəngiz qadına görə
getməyə başlayır. Günlər
keçdikcə o da qadının diqqətini cəlb edir, beləcə,
tanışlıq yaranır, öyrənir ki, qadın
aktrisadı və hazırda qəsəbədə olan səyyar
teatrda çalışır. O, Cemi tamaşaya dəvət
edir. Tamaşada daha bir xələflər-sələflər
kontekstindən çıxış edən vaqeə -
Söhrab və Rüstəm əsərə giriş edir.
Burada isə kontekst əksinədir.
Oğul atanı deyil, ata oğulu öldürür...
İrəliləyən
günlərdə Cem qırmızı saçlı
qadının dəvətilə onun evinə gəlir,
sevişirlər...
Səhərdən axşama qədər qazıntı
davam edir, su isə yoxdur. Təxminən bir aydır dayanmadan
qazdıqları quyu digər yunan əsatirini xatırladır
- Sizif. Yaxşı, bəs Mahmud usta bunlardan
hansıdı? Sizif, ya Edipin atası? Yoxsa hər ikisi? Əsəri oxuduqca ortaya
müxtəlif suallar çıxır, amma Pamuk heç də
hamısını cavablandırmır, qələmi sanki
oxucuya ötürür...
İkilikdə
quyunu qazdıqları günlərin birində yorulmuş Cem torpaq dolu vedrəni əlindən
quyuya salır. Ustasının yanıqlı fəryadından
qorxuya düşən yeniyetmə kömək
çağırmaq üçün əvvəlcə
özünü qəsəbəyə çatdırır.
Qırmızı saçlı qadının
qaldığı evə gedib qapını yumruqlayan oğlana ev sahibi onların köçdüyünü
bildirir. Qəhrəmanımız səbəbi
izah edilməyən duyğu ilə qəsəbədən
çıxıb öz əşyalarını
yığışdırır və İstanbul qatarına
oturub evə qayıdır. Anasına heç nə
demir. Qazandığı pula universitetə
hazırlaşır, bir tərəfdən də qorxu
içində qapını döyəcək polis məmurlarını
gözləyir...
O vaxta qədər
yazıçı olmaq istəyən Cem gedişatın təsirilə
mühəndis olmağa qərar verir. Universitetə
girir, Aişə adlı qızla ailə qurur.
Bütün bu illərdə isə nə Mahmud ustanı, nə
də onu axtarmayan atasını unutmur...
Övladı olmayan Cem illər keçdikcə
varlanır.
Aişə ilə birgə öz aralarında övladları
adlandırdıqları "Söhrab" adlı şirkət
qurur, dünyanı gəzir, bu səfərlərində
baş çəkdiyi muzeylərin hamısında çar
Edip və "Şahnamə" mövzulu əsərlər
axtarırlar. Bütün bu ipucları hələ
hər şeyin qabaqda olduğunu Mahmud ustanın
ölümü ilə sona varmadığı qənaətini
getdikcə möhkəmlənidirir. Əslində,
Cem özü də ustasının öldüyünə
çox inanmır.
Günlərin birində Cemə gələn məktub həyatın
axarını kökündən dəyişir. Ənvər
adlı şəxs Cemin oğlu olduğunu iddia edir. Öz vəkilləri ilə məsləhətləşən
Cem sonda DNT analizi verir, Ənvərin həqiqətən də
öz oğlu olduğuna əmin olur. Anasının
Gülcahan - həmin o qırmızı saçlı
qadın olduğunu öyrənir. Sahibi olduğu şirkət
həmin qəsəbədə ərazi satın
aldığından, həm də öz oğlunu tanımaq
istədiyindən, Öngörənə - təxminən 30 il əvvəl ustasını quyuda qoyub
qaçdığı qəsəbəyə qayıdır. Şirkətin toplantısında çox dəyişməyən,
öz qırmızı saçları ilə hələ də
göz oxşayan Gülcahanla qarşılaşır. Hər şeyi yerli-yataqlı nəql edən
qadından öyrənir ki, Gülcahan onun atasının
sevgilisi olub. Sonradan araları dəyən
cütlük bir-birindən uzaq düşüblər.
Cemlə Öngörəndə rastlaşan Gülcahan o
atasına çox oxşadığından kim
olduğunu bilir. Bəzi dəqiqləşdirmələr
aparandan sonra bir növ sevgilisinin ətrini almaq
üçün onunla sevişir. Hamilə
qalan Gülcahan oğlunu - Ənvəri çətinliklə
böyüdür. Ərinə uşağın atası
barədə heç nə deməsə də, o, sanki fəhmlə nələrsə
hiss edir, Ənvərə soyuq davranır. Oğlan
atası sandığı adamla bir tirin altında atasız
böyüyür. Bu, xarakterində iz
qoymadan ötüşmür. Əsəbi,
çılğın yetişən Ənvər onlardan fərqli
olaraq, mühafizəkar, dindar, millətçi fərd kimi
yetişir. Hər şeyə, hamıya üsyan edir...
Gülcahan
əri öləndən sonra fərli bir iş tapmayan, gecələr
qapını bağlayıb şeir yazmaqla hikkəsini soyudan
oğlu səfalət içərisində yaşamasın deyə,
hər şeyi açıb ona danışır. Uzun
mücadilədən sonra varlı iş adamı, Ənvərin
bioloji atası olan Cemə qarşı məhkəmədə
iddia qaldırılır...
Bütün
bunlardan başqa, Cem öyrənir ki, Mahmud usta quyuda ölməyib,
bir qolu şikəst olsa da, sağalan kimi qazıntını
davam etdirib, su çıxanda yaxşıca qazanıb. Ona isə həmişə əsəbi olub.
Gülcahana, Ənvərə əlindən gələn
köməyi əsirgəməyən usta 5 il
əvvəl vəfat edib.
Bütün bu söhbət zamanı onları bir nəfər
izləyir, özünü Ənvərin yaxın dostu kimi qələm
verən Sərhəd bəy. Cem 27 il əvvəl
qaçdığı quyunu yenidən görmək istəyir.
Sərhəd bəy ona bələdçilik edə
biləcəyini deyir. Toplantıdan kimsəyə
bir söz demədən çıxırlar. Özünü bir qədər şübhəli
aparan Sərhəd bəy quyunun yanında Cemə oğlu
Ənvər olduğunu, onları atıb getməyinin səbəbini,
eyni zamanda, necə xarakterə sahib olduğunu öyrənmək
üçün kimliyini gizlətdiyini etiraf edir.
Öz oğlunu görməyi çox istəyən
atanın cəhdləri fayda vermir, Ənvərin hikkəsi
getdikcə daha da artır. Bunu görən Cem hər
ehtimala qarşı evdən çıxanda
götürdüyü tapançanı çıxarıb
Ənvəri soyuqqanlı olmağa dəvət edir.
Atasının bu hərəkətindən daha da qeyzlənən
Ənvər Cemin üzərinə atılır və
süpürləşmə başlayır...
Adını
unutduğum müəllifin təxminən belə bir cümləsi
var: "İnsan əvvəl-axır istədiyi şeyə
çevrilir". Düşünürəm ki,
Pamukun "Qırmızı saçlı qadın"ı
buna ən gözəl nümunədir. Cem ömrü
boyu "Çar Edip" və "Şahnamə"yə
marağıyla bir növ öz tale xəttini cızır,
istiqamətini 27 il əvvəl qaçdığı quyuya
yönəldir.
Digər maraqlı məqam isə Qərb və Şərq dilemmasıdır. Pamuk iki böyük mədəniyyəti qarşı-qarşıya qoyur. Qərbi təmsil edən Edip atasını, Şərqi təmsil edən Rüstəm oğlunu öldürür. Qərb yenilikçi, Şərq mühafizəkardır. Qərbdə gələcək- oğul keçmişi - atanı, Şərqdə keçmiş - ata gələcəyi - oğlu öldürür. Bəs Pamukun hekayətində kim hansı tərəfə üstün gələcək? Cem Ənvəri, yoxsa Ənvər Cemi öldürəcək? Hazırkı durumda Qərblə Şərqin qovşağında olan Türkiyə yönünü hara tutacaq, geriyə - Şərqə, ya irəliyə - Qərbə?
Bir məsələni də qeyd etmək yerinə düşər ki, bütün dilemmalara, mətnaltı eyhamlara, yunan və Şərq mifologiyasının uğurlu sintezinə baxmayaraq "Qırmızı saçlı qadın" Pamuk yaradıcılığının enişi kimi xarakterizə edilə bilər. Digər romanlarına nəzər salanda mətnin daha şaxəli olması, aysberqin görünməyən tərəfinin daha böyük çapda təqdimi bu əsərdə yoxdur.
Pamukun sözlərinə istinad etsək, onun ilk və yeganə siyasi əsəri "Qar" romanıdır. Amma "Qırmızı saçlı qadın"da siyasi məsələlərə kifayət qədər yer ayrıldığını əminliklə demək olar. 80-ci illərdən bu günə qədər Türkiyədə baş verən proseslər açıq və gizli şəkildə təsvir olunur. Türkiyənin siyasi pərdəsi kulisdən oxuculara yansıdılır.
Romandakı daha bir freydist mesaj budur: hər kəs
sevdiyini öldürmək istəyir. Yaradılışdan
üzü bəri nəsillərarası konflikt səngiməyib.
Və insanlıq var olduqca Edip
körpünün üstündə atasına qılınc
çəkəcək, Rüstəm Söhrabı
öldürəndən sonra bazubəndindən tanıyacaq,
"şəhərin meşəsində itən müasir
adam" 27 il əvvəl qaçdığı yerə
oğluyla vuruşmaq üçün qayıdacaq...
Cavid Qədir
Ədəbiyyat qəzeti.- 2017.- 28
oktyabr.- S.30.