"Anamla bağlı xatirələrim kədərlidi"
Vaqif Bəhmənlinin
professor Qəzənfər Paşayevlə söhbəti
-
Atanızı necə xatırlayırsınız, o nə
xasiyyətdə adam olub?
- Həddən artıq müdrik adam idi. Xam torpaqlar məsələsi başlayanda böyük qardaşımı əsgərlikdən birbaşa göndərdilər ora. Qardaşım Belorusiyada əsgərlik çəkirdi, şoferdi. Xam torpaqlardan tez-tez məktub yazırdı. Bir dəfə yazdı ki, mənə əlcək veriblər, gələndə sənə gətirəcəm. Bir dəfə stolüstü saat verdilər. Bir gün də yazdı ki, mənə təzə kəstum verdilər. Bir məktubda isə yazdı ki, qağama deynən, məsləhət görsə, bir-iki il qalım burda özümü tutum sonra gəlim. Dedim, ay qağa, qardaşım belə yazıb, nədi məsləhətin? Qayıtdı ki, özün nə istiyirsən yaz, axırda da bir-iki sətir yazmalıq mənə yer saxla. İndi mən yazıram, bu da gözünün altıynan baxır. Vərəqin axırına çata-çatda dedi ki, indi yaz: "Ora yaxşı torpaq olsaydı, indiyəcən xam qalmazdı. Çıxsın gəlsin". O vədələr bizim kənddə xeyir-şər olanda yeməyi iki adama bir qabda verirlərmiş. Atam təmizkar, səliqəli adam idi. Toya, yasa gedəndə evdən özünə balaca boşqab apararmış, deyərmiş ki, nə bilim yanıma kim düşəcək, bəlkə cavan uşaq olacaq, mən onnan bir qabda nətəri yeyim. Boşqabın göndərərmiş aşpaza ki, payıma düşən nədisə tikə-para öz qabıma çəksin. Beləliklə, o adəti atam aradan qaldırdı. Biz dörd qardaş olmuşuq. Bir qardaşım rus qadından doğulandı. Adını Nikolay qoymuşdular. Anası onu sünnət elətdirməyə qoymurdu. İnstituta girəndə bu bir həftə yoxa çıxdı. Sən demə, həkimə gedib özün sünnət elətdirib. İndi iki oğlu, bir qızı var. Həsən, İbrahim, qız da Şəhla.
- Körpə yaşlardan anasız böyümək nə
deməkdir? Ana xatirəsini, ana varlığının
anlamını olduğu kimi sizin dilinizdən eşitmək istərdim.
- 1956-cı ildə ki, universitetin tarix fakültəsində xüsusi şərtlərlə oxumaq imkanım olmadı, qayıtdım kəndə. 55-ci ildən artıq bizim kənddə radio qovşağı varıydı, evlərin də hamısına balaca radio cihazları quraşdırılmışdı. Evin arxasında dayanmışdım, birdən radioda Şövkət Ələkbərova oxumağa başladı. Səməd Vurğunun "Məni dəryada qərq etsə də zaman" sözlərini eşidəndə məni dəli bir ağlamaq tutdu. Hönkürtü ilə ağladım. Ürəyimdən keçdi ki, indi anam sağ olsaydı, mən də universitetdə oxuyardım. Anamla bağlı xatirələrim kədərlidi. Atam hərdən yuxuma girir. Hər dəfə də xeyir tapıram. Bir dəfə də yuxuda oğlumu - Muradı tapşırıb mənə ki, onu qoru. Anamı yuxuda heç görmürəm. Bilmirəm, necə oldusa anamın qəbrinin yerin itirdik. Anamla bağlı qəlbimdə bir qübar, nisgil, bir təəssüf qaldı. Bəlkə də bu yanğını söndürməklə bağlıdı ki, mən bütün imkansız qohumlarımın qəbrinin üstünü düzəltdirmişəm. Nazanı nənəmin qəbrini, dayım arvadı Zərifə bibimin qəbrini, o dayım arvadı ki, oxumağa gedəndə mənə bir köynək almışdı, cibimə bir az pul qoymuşdu. Dayım həmişə pul qazanan olub. Amma yaman da qəribə adamıydı, hamıya əl tutardı. Özü də həmişə tuturdu. Tələbə idim. Amerika səfirliyinin binasının yerində o vaxt Ağ ciyər xəstəlikləri mərkəzi yerləşirdi. Eşitdim ki, Zərifə mamam, yəni bibim, (biz tərəflərdə bibiyə mama deyirlər) ağır xəstədi, orda yatır. Getdim bunun yanına, elə məni görən kimi çığırdı ki, çıx çölə, əlini də heç nəyə vurma, çıx get, oğlum, sənin gələcəyin var, bir də bura gəlmə. Rəhmətə gedəndən sonra onun da qəbrinin üstünü götüzdürdüm. Salatın mamam varıydı. Çoxlu qarğıdalı əkərdi. Gedib onlardan inəyimizə qarğıdalı şaxı gətirərdim. Üç gündən bir bizə bir balqabaq da verərdi. Onun da iki qızının, bir oğlunun qəbrini düzəltdirmişəm. Bir Safa mamam vardı. Bizə çörək bişirərdi, paltarımızı yuyardı. Ağ qan xəstəliyinə tutulmuşdu. Bakıya müalicəyə gətirmişdik. Vəziyyəti ağırlaşanda dedi ki, ay oğul, mənim səndən iki istəyim var. Dedim, nədi, ay mama. Dedi ki, bilirsən, nəvəm Nizaminin anası ölüb, analıq umuduna qalıb, onu oxut, qoy əli çörəyə çatsın. Gətirdim Bakıya, onu oxutdum. Bir də Camal adında oğlu varıydı, o da öldü, uşaqları qaldı başsız. Dedi Camalın oğlu Xəlil də sənə əmanət. Xəlil yaxşı oxuyan uşaq idi. Gəldi, köməklik elədim, ali təhsil aldı. Universiteti fərqlənmə ilə bitirdi. Aspiranturaya hazırlaşdı. Məlum oldu ki, kimya fakültəsinin elmi katibinin oğlu da sənədlərini bura verib. Elmi katib də infarkt olub xəstəxanadadı. Bu yerdə dövlət hesabına ancaq biri oxuya bilər. Abel müəllim onda dekan idi. Axırıncı imtahan xarici dildi, imtahanı mən götürürəm. Abel müəllim dedi ki, Qəzənfər müəllim, indi vəziyyət necədir, sən də bilirsən, neyləyək? Dedim heç narahat olmayın, əgər nazirlik icazə verərsə, mamam nəvəsini mən özüm oxudaram aspiranturada. Çox sevindi. Rektora xəbər çatdı, uşağın atasına xəbər verdilər. Mən o uşağa beş yazdım, amma heç aspiranturanı başa çatdırmadı. Amma Xəlil, maşallah, indi 38 yaşındadı, müdafiəsini də elədi, elmlər doktorudu, professordu. Ona bütün mərhələlərdə Abel müəllimin də çox köməyi dəydi. Yəni dediyim odur ki, yaxşılıq itmir, yerini tutur. Dünyanı nizamlayan bir qüvvə var. Ona kimi təbiət deyir, kimi Allah deyir.
- Bioqrafiyanıza nəzər saldım. Gördüm ki,
orta təhsilə bir neçə il gec
başlamısınız. Niyə?
- Birinci sinfə gedəndə məktəb direktoru dayım oğlu idi. Mən də papağı basmışam gözümün üstə, fit çala-çala gedirəm buna tərəf. Ərk eləyirəm də. Ancaq nə bilim, direktor ayrı şeydi, dayıoğlu ayrı. Bu çatanda mənə bir şapalaq vurdu, yıxıldım. Durdum getdim evə, o ili daha məktəbə qayıtmadım. Sonra da universitetə bir il gec getdim. Məktəbdə oxuduğum illər ağır illər idi. Qış vaxtı sinifdə oturmaq olmurdu. Çöldə qar yağır, şaxta, soyuq. İçəridə odun-ocaq, istilik yox. Yadımdadı, biznən Səlyan adında bir qız oxuyurdu. Atası müharibədən qayıtmamışdı (indi müəllimədir), qarda məktəbə ayaqyalın gəlmişdi.
- Barmaq hesabı apardım, İkinci Cahan savaşı
başlayanda sizin dörd, bitəndə doqquz
yaşınız olub. O bəşəri fəlakətin
uşaq qəlbində izləri qalmışdımı?
- Xatırlayıram ki, necə ağır vaxtlar idi. Atam Qovlarda pambıq məntəqəsində işləyirdi. Evə gec qayıdırdı. O vaxtlar palto-zad nə gəzirdi. Atamın qalın sırıqlısı vardı, evə gələn kimi onu mismardan asırdı. Əlimi salırdım o qalıncanın cibinə, iki konfet olurdu həmişə, biri mənə, biri də kiçik qardaşım Ələsgərə. Atam müharibəyə getdi. O iki konfet də bizə çox görüldü. Bir də yadımdadı, camaat o vaxt qarğıdalı çörəyi yeyirdi. Bizdə qarğıdalı çox olurdu. Dayım kənd sovetinin sədri idi. Mənim xatırladığım qədərincə biz ailə olaraq çətinliyi bir o qədər də hiss eləmirdik. Ən qəribəsi budur ki, əsas ağırlıqlar müharibədən sonrakı illərdə başladı.
- 1937-də doğulmusunuz, 1938 ondan da ağır gəldi.
Siz doğulandan iki il sonra bəşəriyyətin total
müharibəsi başladı. Özünüzü
ayağıağır hesab etmirsiniz ki?
- Yaxın dostum Əmirhüseyn Məcidov var idi, televiziyada işləyirdi, "Ozan" verilişini hazırlayırdı. Onun haqqında bir məqaləm var. İkimiz də ağrılı-acılı otuz yeddidə anadan olmuşuq. O, Xızıda anadan olub. Bakıda - Dağlı məhəlləsində böyüyüb. Məəttəl qalırdım, nə təhər olub ki, bu adam folkloru bu qədər dərindən duya bilib. O məqalədə yazmışam ki, biz qəndin, şəkərin nə olduğunu bilməzdik. Çayı şor-pendirlə içərdik. Özü də qara çay yox idi ha. Pəncərə altına qoyulan ətirşah bitkisi vardı, onu qoruyub bəsləyirdik. Yarpağından çay dəmləyib içirdik. Çox ləzzətli də dəmləməsi olur. Heyva ağacının kökündən, budağından çay dəmləyirdilər. Qanlı döyüşlər Azərbaycandan çox uzaqda baş versə də, biz onun acılarını uzun illər öz yurdumuzda aldığımız nəfəslə hiss elədik. Qara kağız gələndə kənddə yas qurulardı. Əksinə, əlim yüngül, ayağım ruzulu hesab olunur. Səhər-səhər bazara gedəndə hamı deyir ki, siftəni bizimlə elə.
- Bir mahnı var: "Tələbəlik
illəri": "Sızlar yada düşəndə ürəyimin
telləri, o mehriban, o əziz tələbəlik illəri"...
Sonra tələbə oldunuz, indiyə qədər də tələbələrin
əhatəsindəsiniz. Tələbəlik, tələbə
adı sizinçün nə deməkdir?
- Ondan şərəfli nə var ki?!
Tələbə olmaq o deməkdir ki, insan
göylərdə uçur. Ancaq gərək
yaxşı oxuyasan. Mən əlli nəfərin
içində yeganə əlaçı tələbəydim.
Vnetkada şəklim rektorun şəklinin
altında qoyulub. Həmin fotoda şəklin altına
"əlaçı" sözü yazılan tək mənəm.
Bundan böyük fəxarət nə ola
bilər?! Ancaq maddi sıxıntılarım
vardı. Mənə birinci kursda ayda 20
manat verirdilər, sonrakı illərdə 34-35 manat oldu. Bu mənim həm yemək, həm geymək, həm
kitab-dəftər almaq, həm də yol pulum idi. Bir qom soğan, bir qom kişniş, yarım kilo
kartof, bir buxanka çörək... Kartofu
qaynadıb yeyirdik. Nəqliyyatdan demək olar ki, çox
az istifadə eləyirdim. Piyada
gedib-gəlirdim. Kitabxanada işləməyi
o vaxtlar öyrəndim. Gedirdim kitabxanaya, qəzet
oxuyurdum, kitab oxuyurdum, pulsuz idi. Sıxıntılara
baxmayaraq, tələbəlik illərini həmişə
sevinclə xatırlayıram. Çünki
həmişə seçilmişəm. İqlimə
Abbas qızı varıydı, yetimiydi, kursda
qalmışdı, biznən oxuyurdu. İndi
də yaşayır. Əhməd Seyidovun
(millət vəkili Səməd Seyidovun babası) imtahanı
çatana yaxın bu qızı tapşırdılar qrup
yoldaşım digər Qəzənfərlə mənə ki,
bəs siz bunu imtahana hazırlaşdırmalısız.
İqlimə Sovetskidə, 1 may küçəsində
yaşayırdı. Gedirdik evlərinə, gecə
saat 11-12-nin yarısına qədər bu qızı imtahana
hazırlaşdırırdıq. İmtahan
başlayanda İqlimənin adı bizdən əvvəldə
olduğuna görə onu tez çağırdılar.
Qız suallara cavab verdi, Əhməd Seyidov
dedi ki, yox bu o qız deyil, o belə cavab verə bilməz, mən
ondan imtahan götürmüşəm, bilirəm. Dekanı çağırdı, soruşdu, bu nə
möcüzədi belə? Dekan Qəzənfərlə
məni göstərib dedi ki, bu iki oğlanın hünəridi,
onlar hazırlaşdırıblar. Əhməd müəllim
dedi ki, imtahan kitabçanızı götürün gəlin
yanıma. Kitabçamızı alıb
heç nə soruşmadan ikimizə də "beş"
yazdı. İqliməyə dörd verdi.
Biz də başladıq etiraz eləməyə
ki, yox, professor, bizdən soruşun, zəhmət çəkib
hazırlaşmışıq, cavab vermək istəyirik.
- Hansı səbəbdən
ingilis dilli qərbşünas, həm də türk, ərəb
dilli şərqşünas oldunuz?
- Bu mühitin diktəsi idi. Qərbşünas kimi mənim kitablarım, tərcümələrim
var. Hələ institutda ilk dəfə ölkəşünaslıq
fənnini təşkil eləmişəm. Almanlarda, fransızlarda bu yox idi. Bu
fikir hardan yarandı? Mən xaricdə
çox işlədim, çoxlu material topladım. Azərbaycana qayıdandan sonra Moskvaya kursa getdim.
Moris Torez adına İnstitutda dörd ay
rusca ölkəşünaslıq fənnini dinlədim. Geri
dönəndən sonra xüsusi məktub aldım, təkrar Moskvaya qayıtdım,
Moskvada Xarici ədəbiyyat kitabxanasının qızıl
fondunda mənə araşdırmalar aparmağa icazə verdilər.
İngiltərə haqda kitabım
çıxdı, dərs vəsaiti kimi. Amerikaya
gedəndə Sula Benetin "Necə yaşayasan yüzü
haqlayasan" kitabını gətirdim. Aleksandr
Dümanın "Qafqaz səfəri"ni
gətirdim. A.Dümanın
bu kitabı 1861-ci ildə Fransada çap olunub, 1962-də
amerikalılar ABŞ-da ingiliscə buraxıb. Həmin kitabı gətirdim, hissə-hissə tərcümə
eləyib "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində
verdim. İngiltərədən "Mavi qatarın
sirri"ni gətirdim. Parsi Necat vardı,
fars idi, Axundovdan
yazmışdı, Axundovun nəticəsi ilə evlənmişdi.
Amerikada 1989-da "Axundovun ədəbi tənqidi"
kitabı çıxmışdı, kitabı gətirib tərcümə
elədim. Tərcümələrim
çoxdu. Şərqşünaslıq da
eləcə, onun kimi. Bəkir Nəbiyevin
mənim haqqımda bir məqaləsi var, orada yazır ki, Qəzənfər
Paşayev Şərq və Qərb
ziyalılığının sintezini yaradan bir şəxsiyyətdir.
- Siz heç
şeir yazmısınız?
- Tələbə olanda bir dəfə
yazmaq istədim, gördüm ki, hər heca, hər qafiyə
üzərində gərək nə qədər fikirləşəsən.
Adamın nə qədər vaxtı gedir, dedim, ayə Qəzənfər,
şeir yazmaq sənlik deyil. Şairlik Allah
vergisidi, buna xüsusi qabiliyyət lazımdı.
- Sizcə,
şeir nədir və bu gün Azərbaycan poeziyasında gedən
proseslərə münasibətiniz necədir?
- Mən bir az
mühafizəkar adamam. Səksən az
yaş deyil axı. Bütün o prosesləri
keçib gəlmişəm. Onu da deyim ki,
poeziya həyatı həyatın özündən daha dəqiq,
daha yaxşı göstərir. Elə
poeziya nümunələri var ki, dinlədikcə yorulmursan, ləzzət
alırsan. Elə bir az əvvəl həyətdə
radionu dinləyirdim. Aktyor Səməd
Vurğunun "Şair, nə tez qocaldın sən"
misrası ilə başlayan şeirini söyləyirdi.
Oğlum da yanımda idi, bir səhvə yol verdi,
dedi ki, filankəsin şeiridi. Dedim yox, a bala, Səməd
Vurğunundu. Bu onun rus təhsilli
olmasının nəticəsidi. Bu
yanlışlıqda mənim də payım var.
- Bu, təhsillə
bağlıdır. Təhsil barədə nə
deyə bilərsiniz?
- Uşaqlarım rusdilli məktəblərdə
oxuyublar, amma bunu günah saymıram, çünki etiraf eləmək
lazımdır ki, son dövrlərdə rus məktəblərində
daha yaxşı təhsil verirdilər, nəinki Azərbaycan məktəblərində.
Niyə gizlədim ki, bəzən Azərbaycan məktəblərində
çox cansıxıcı dərs aparırlar. Son illər dövlətimizin bu sahədə mən
deyərdim ki, ideal şərait yaratmağına baxmayaraq,
düz-əməlli dərs keçilmir. Niyə?
Vallah, özüm də məəttəl qalmışam, amma
onu bilirəm ki, təhsilə barmaqarası baxmaq xalqın şüuruna mənfi
təsirini göstərəcək. Təhsil, səhiyyə
xalqın gələcəyidi. Oğlum Murad yeddi il İngiltərədə oxudu. Birinci il tətilə gələndə dostları ilə
zəngləşəndə gördüm çox təəccübləndi.
Soruşurlar niyə tez-tez zəng eləmirsən,
çıxaq görüşək. Oğlum
da deyir ki, axı sizin dərsiniz var, mane olmaq istəmirəm.
Nə desələr yaxşıdı? Dərs nə gəzir, nə vaxt ürəyin istəyir
zəng elə, vaxtımız var. Bu nə deməkdi? Oğlumun oxuduğu
universitetdə əgər tələbə dərs vaxtı
telefon etsə, irad tutarlar, ikinci dəfə töhmət
verilir, üçüncüdə onun məktəbdə
qalıb-qalmaması müzakirəyə qoyulur. Bir
dəfə onun məktəbindən təşəkkürnamə
məktubu aldım. Yazırdılar ki, üç il ərzində Murad bir dəfə də dərs
buraxmayıb. Nizam-intizam vacib məsələdir.
İnsanın zövqünün
formalaşmasında, tərbiyəsində bədii ədəbiyyat
əvəzsiz rol oynayır. Təəssüf ki, indi məktəblərimizdə
bədii ədəbiyyata az yer verilir. Ulu öndər yazıçı və şairləri
dilin qurucuları adlandırırdı. Dil
elə-belə yaranmır ki. Alman filosofu Leybnisin gözəl
bir kəlamı var: "Mənə mükəmməl dil
verin, sizə mükəmməl mədəniyyət verim".
Mədəniyyət göydən düşmür.
Başqasından əxz elədiyimiz çox
şey var. Ancaq mədəniyyət xalqın özünün
diliynən, əxlaqıynan bağlıdır. Bizim Prezidentimizin Milli Konservatoriyanın yeni
binasının açılışındakı
çıxışı mənə ləzzət elədi.
Dedi ki, istəsək də, istəməsək də
qloballaşma həyatımıza daxil olur. Həm
də təsiredici, zədələyici amilləriynən daxil
olur. Bunun qarşısının alınması üçün gərək
insanlarda, xüsusən gənclərdə milli şüur
formalaşsın. Milli şüurun təməlində milli
musiqi, ədəbiyyat, dil, adət-ənənələr, lap
düzü, bunların hamısının açar-kilidi olan
milli təhsil
durur. Prezidentimizin bu ideyası təməl
ideyadır və bu barədə günlərlə
danışmaq olar.
- Günlərin
bir günü, professor Qəzənfər Paşayev hansısa
bir hekayə, povest, yaxud roman ortalığa çıxara bilərmi?
- Üç il
bundan əvvəl "Mirəlinin siğəsi" adlı
bir hekayəm çıxıb. Məncə,
maraqlı yazıdı. Bir vaxtlar türmə
həyatından bir povest yazmağa başladım. Orta məktəbdə mənimlə bir oxuyan dostum
var idi. Rəşid Qasımov, türmədə işləyirdi.
İmkan yaratdı, getdim, müəyyən hadisə və
faktları da öyrəndim. Bu povesti
tamamlayıb çap eləməyi çox istəyirdim.
Amma işin çoxluğu, bir də səhhətim
imkan vermədi. O vədələr çox
ağrıyırdım.
- Mövzu olaraq
niyə türmə həyatını seçmişdiniz?
- Həm o ağırlığı
göstərmək istəyirdim, təsirli və tərbiyəvi
əhəmiyyəti olsun deyə, həm də bəzən
vicdansızlıqlar da baş verirdi, günahsız adamlar cəza
çəkirdilər. Tələbə vaxtı
da hekayələr yazırdım. Toplaşıb
ədəbi məclislərə gedirdik. Lenin adına kitabxana varıydı, orda
yığışırdıq. Fərman Kərimzadə,
Əlibala Hacızadə də gəlirdi. Müharibədən
bəhs eləyən "Ürəkdə məşəl"
adlı hekayə yazdım o illərdə. Qəhrəmanımın biri azərbaycanlıdı,
digəri özbək. Azərbaycanlının
gözü tutulur. Özbək elə hey
buna ürək-dirək verir, kömək eləyir. Bir gün bunun gözünü əməliyyat eləyirlər,
sağalır. Gözünü açan kimi deyir ki, bəs
bu adam hara getdi, nooldu. Sən
demə, özbəyin də gözü kor imiş, heç
bunun üzünü görməyib, elə səsinnən
tanıyırmış. Bu hekayənin başına belə
bir iş gəldi, ad çəkmək istəmirəm, indi
tanınan bir adamdı, götürüb mənim hekayəmi
öz adından təqdim eliyib müsabiqəyə. Hekayə
birinci yeri tutub, beş min də pulu
qatdıyıb qoyub cibinə. Məsələ
qaldırdım, işin üstü açıldı,
Mürşüd Dadaşov bu barədə bir felyeton yazdı.
Bir gün Nəsir İmanquliyev məni
çağırdı yanına. Cabir
Novruz ordadı, Qeybulla Rəsulov vardı, bu da ordadı.
Məni apardılar Nəsir müəllimin
otağına. Qorxuram, düzü,
hay-küy salıb bütün ictimaiyyəti ayağa
qaldırmışam. Nəsir müəllim kreslodan durub
özü mənə tərəf gəldi, əl verdi, görüşdük. Oturduq.
Dedi, oğul, bu adam mənim tələbəmdi,
bir qələtdi eləyib. Ola bilər də iki adam eyni fikri burada da düşünə bilər,
ayrı ölkədə də. Dedi ki, mən sənin
haqqında hər şeyi öyrənmişəm,
yaxşı tərcümələr eləyirsən. Sən başla, ingilis dilindən Azərbaycan dilinə
tərcümələr elə, biz də qəzetdə
çap eləyək. Bu işdən də vaz keç, o da cavandı,
özünə qəsd eləyər,
peşimançılıq olmasın. Dedim, baş
üstdə, Nəsir müəllim. Ondan sonra bu
rəhmətlik məni tərcüməyə bir az da həvəsləndirdi.
Sonralar onun haqqında bir məqalə yazdım,
amma həmin hadisəni də yazmadım.
- "Altı il Dəclə-Fərat sahillərində"
adlı unikal bədii-publisistik əsər yaradandan sonra nəyə
görə təkrarən folklorşünas alim mövqeyinə
üstünlük verdiniz?
- 1969-cu ildə Kərkük dialektindən
namizədlik müdafiə elədim. Akademik Məmmədağa
Şirəliyev mən İraqa getməmişdən əvvəl
dedi ki, oğlum, bu böyük şansdır, orada azərbaycanlılar
yaşayır, yaxşı olar ki, onların dialektini tədqiq
eləyəsən. Onu dinlədim. Kərkük
fonetikasından müdafiə elədim. Dedim ki, qalan hissəsini
də doktorluq işi yazaram. Sonra Şirəliyevin məsləhəti
ilə folklor hissəsini götürüb işlədim. Eyni
anda həm bədii tərcümə və digər işlərimlə
də məşğul olurdum. Məmmədağa müəllimlə
Abbas Zamanov elə bil ikisi də bir-birinin fikrini oxumuşdu.
Dedilər ki, nə qədər sağıq, doktorluq müdafiə
elə, biz də rahat ölək. Bunu da elədim.
Qarşımda heç bir maneə yox idi. Yazdığım əsər
tam orijinal, işlənməmiş mövzu idi, onu istədiyim
vaxt müdafiə eləyə bilərdim. Allah onlara qəni-qəni
rəhmət eləsin. Düz 20 il ingilis dili
kafedrasının müdiri olmuşam. ABŞ (1983) və
İngiltərədə (1988) ixtisasartırma kurslarını
bitirmişəm. Bu 20 il ərzində Qərb ədəbiyyatına
xüsusi önəm verdim. Folklorla məşğul
olmağıma gəlincə, Kərkük folkloru həqiqətən
çox zəngindi. Folklor qan yaddaşıdı. Əsatir və
bayatılar, dastan və lətifələr, xoyratlar hədsiz
zəngindir, dərindir. İnsanın həyatını
tamamlayan və onu yaşadan, xalqın
bütövlüyünü təmin edən, onun mənəviyyatını
qoruyan folklordu. Folklor ciddi bir elm sahəsidir,
yazılmamış qanunlar məcəlləsidir. Xalqın təkzibolunmaz
tarixidir. Əsrlər keçəndən sonra xalq nəynən
tanınır? Milli musiqi də var, amma görürsən onu
da oğurlayırlar. Deyirlər mənimdi. Amma folklorla dil belədir
ki, min illər keçsə də xalqı yaşadır.
Xalqı yaşadan dil və folklordur. Dili yaşadan isə
xalqın şairidi, yazıçısıdı.
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.- 9 sentyabr.- S.8-9.