“Əsl film həm kino peşəkarlarının diqqətini
çəkməli, həm də kütlə tərəfindən
sevilməlidir”
- Namiq müəllim, rejissoru olduğunuz "Ol"
filmi ilə başlayaq. Səhv eləmirəmsə, çəkilişləri
bitirmisiniz. Hazırda filminiz hansı prosesdədir?
- "Ol" filmi üzərində hazırda rənglənmə, qrafika işləri görülür. Bu işlər Türkiyədə həyata keçirilir. Demək olar ki, film hazırdı. Yəqin ki, noyabr ayında artıq ekrana çıxacaq. Filmi festivallara hazırlayırıq.
- Hansı festivallarda qiymətləndirilmək istəyərdiniz?
- Təbii ki, ən
prestijli festivalları istəyərdim. Bunlar da
aşağı-yuxarı 10 festivaldır. Kann, Venesiya,
Berlin və s. "Oskar"a yalnız dövlət filmləri
gedir. Əslində "Ol" filminə də
dövlət filmi statusu verilirdi. Sadəcə, biz ödənişə
görə bir il gözləməli
olacaqdıq. O üzdən özəl işə
başladıq.
Ən yüksək səviyyəli
festivalları niyə istəyirəm? Çünki regional
festivala da getsəm, film münsiflər qarşısında
olacaq. Münsiflər də hər yerdə
demək olar ki, eyni dərəcədə vasvası və diqqətlidir.
Münsif hər yerdə münsifdir. Əgər bu əziyyəti çəkiriksə,
niyə ən prestijli festivallara qatılmayaq?
- Filmin Azərbaycandakı
premyerasını nə vaxta planlayırsız?
- Yəqin ki, noyabr ayında olacaq. Kinoteatrda müəyyən sıralanma var.
Çünki yerli filmlər artır. O məsələlər
danışılacaq. Yəqin ki, payız
aylarında premyerası olacaq.
Film həm geniş kütlə,
həm də festivallar üçün nəzərdə
tutulub. Çox vaxt yanlış olaraq festivallar
üçün geniş kütlənin anlamayacağı,
olduqca qəliz filmlər lazım olduğunu
düşünürlər. Yenə deyirəm,
bu yanlış fikirdir. Yaxud əgər
film geniş kütlə üçün nəzərdə tutulubsa,
onun bayağı, bəsit çəkilməli olduğunu
deyirlər. Amma məncə, əsl film həm
"kinoman"ların, kino peşəkarlarının diqqətini
çəkməli, həm də kütlə tərəfindən
sevilməlidir. Mən həmişə
çalışmışam ki, hər iki tərəfin sevəcəyi
film çəkim. Film həm intellektual, həm
də sadə insanların sevgisini qazanmalıdır.
- Bunu bacarmaq
çətin deyilmi?
- Çətindir. Amma
məncə, rejissorun elə ən ciddi bacarığı
bunun öhdəsindən gəlməsidir. Doğrusu
budur. Ola bilsin buna nail olmaq çox
çətindir. Sadə dildə deyim, deyirlər
ki, bayağı filmlər kütlə üçün,
darıxdırıcı filmlər festivallar
üçündür. Bu, hər iki tərəf
üçün təhqirdir. Bayağı
filmi kütləyə rəva bilmək toplumu təhqir etmək,
festival filmi çəkən rejissorun filminə
darıxdırıcı demək isə müəllifi təhqir
etməkdir. İcazə verin, bu ifadələrə
"subyektiv fikir" adını qoyum ki, bununla
razılaşmayan adamlar narahat olmasın. Məncə,
necə ki, kişi kişidir, film də
film olmalıdır. Buna hamı baxa bilməlidir.
Bunu korifeylərimiz deyib. Eyzenşteyndən
tutmuş Spilberqə qədər bunu tədbiq ediblər.
Film sosial sənətdir. Az
kəsim üçün çəkilmiş filmlər də
var, onlarla işim yoxdur. Mən aktiv, asan
anlaşılan filmləri sevirəm.
- "Ol" filmi də dediyiniz müstəviyə
aiddir?
- Bəli. Amma
prodüserlər bu barədə mənimlə
razılaşmır. Deyirlər ki, bu film sənət
filmidir, festival üçün nəzərdə tutlub. Sadə tamaşaçının çətin
anlayacağı filmdir. Amma mən də bu
fikirlə razılaşa bilmirəm. Rejissor
tamaşaçının nəfəsinə görə film
çəkir. Mənim üçün ən
yaxşı tamaşaçı ən kobud
tamaşaçıdır. O başa düşürsə,
bu mənim üçün ən böyük nailiyyətdir.
İndi prodüserlərlə də mübahisəm bu məsələnin
üstündədir: onlar deyir tamaşaçı
"Ol"u başa düşməyəcək, mən deyirəm,
başa düşəcək. Bu mübahisə
də yəqin ki, film ekranlara çıxanda bitəcək.
1990-cı illərdə vəziyyət
həddən artıq qarışıq idi. Mən o
vaxtlar teatr sahəsində idim. Azərbaycanın
demək olar ki, bütün teatrlarında həddən
artıq yüngül tamaşalar təqdim olunur. Deyirdilər ki, inqilabi dönəmdir, müharibə
gedir, camaatın ağır tamaşa izləməyə səbri
çatmaz və s. Mən o zaman Kukla Teatrının baş
rejissoru idim. Biz Ələkbər əmi ilə
çiyin-çiyinə fərqli işlər
görürdük. Bizə dəli kimi
baxırdılar. Deyirdilər camaat dəyib
bir-birinə, siz hələ də sənət fikirləşirsiz.
İş də orasındadır ki, bizim
hazırladığımız həmin tamaşalar tezliklə
ən kütləvi və kommersiya tamaşalarına
çevrildi. Halbuki məqsədimiz
yalnız sənət idi. Bu təcrübədən
irəli gələrək demək istəyirəm ki, sənət
çəkərək də, kütləvi
tamaşaçının nəbzini yaxalamaq olur. Görürsüz ki, Nizami "Yeddi gözəl"də
çox ciddi hikmətləri bəzən erotik dildə ifadə
edərək oxucuya çatdırır. Bu
cəmiyyət Füzulini, Nəsimini başa düşübsə,
biz nəkarəyik? Rejissoruq, əlimizdə
üstəlik göstərmək kimi
üstünlüyümüz də var. Ona görə
düşünürəm ki, filmimi
tamaşaçının başa düşməməsi mənim
üçün faciə olar.
İndi
döyüşçü kimi 50 döyüşün 50-sində
də qalib gəlib, 51-cidə məğlub olacamsa, bu mənim
ilk məğlubiyyətim olacaq.
- Maraqlı bir məqama
toxundunuz, 1990-cı illərdə siz sənət
hazırlayırdız, amma işiniz kommersiya yönündən
də uğurlu olurdu. Bu gün
tamaşaçımızı Türkiyə və digər
ölkə tamaşaçıları ilə müqayisədə
aşağı tuturlar. Deyirlər Azərbaycan
tamaşaçısı ciddi mətləbləri anlamağa
cəhd etmir. Ona görə də
bayağı komediya filmlərinə qaçır.
- Bizim bir kənddə yaşayan
insanımız Sabiri, Nizamini tanıyır. Amma
Amerikanın kəndlisi Mark Tveni, Cek Londonu tanımır.
Düz deyirsiz, bizim tamaşaçı
üçün tez-tez təhqiramiz ifadələr işlədilir.
Guya bizim tamaşaçı yalnız
bayağı komediya istəyirlər.
Mən bunu millətçi
insan olmadığım halda deyirəm, bizim əhali intellekt
baxımdan bir çox ölkələrin cəmiyyətindən
qat-qat irəlidədir. Hərçənd indiki cavanlar artıq
Lenini tanımır. Amma yenə də
üstünük. Amerikada bir fermerə
Drayzer desən, onu futbolçu bilər. Tamaşaçımızın
boynuna qoyublar ki, bu toplum komediya sevir. Əslində
bizimkilər əzəldən faciəsevər olub. Uşaqlarının adını Amaliya, Hamlet,
Ofeliya, Cülyetta qoyublar. Hamletin,
Şillerin əsərlərini seviblər. Bizim camaat bu gün təkcə komediya istəmir.
Sadəcə, insanlarımıza yalnız
komediya verilir.
Amma İstanbulda bu filmlər
5 janr üzrə çəkilir. Tarixi filmlər də
çəkilir, komediya da, döyüş filmləri də,
qorxulu filmlər də, sevgi filmləri də. Hətta idman filmləri də çəkilir.
Bizdə isə yalnız bu iş bitərəfli aparır. Bunun təqsirkarı tamaşaçı deyil. Düzdür, bizdə komediya filmləri yaxşı
baxılır. Sevgi filmlərinin
alınmamasının bir səbəbi də bizdə sevgi
etiraflarının, sevgi fantaziyalarının zəif
olmasıdır. Hər toplumun öz sevgi
kodu var. Bizdə bu çox lirik, publisistikdir. Ona görə
bu tip səhnələr bir az
darıxdırıcı alınır. Məsələn, bizdə
küçədə çıxıb mahnı oxuyan sevgili
görmürük, baş-başa verib xor oxuyan gənclər
görmürük, restoranda masanın üstünə
çıxıb "səni sevirəm" hayqıran adamlar
görmürük, dəniz kənarında sevgilisi
üçün "ləzginka" oynayan gənc
görmürük. Bir də Hindistana gedək,
ayaqyalın, başıaçıq yağış
altında qaçışan sevgililər görərik.
Bizdə sevginin izharı məhduddur. Bir az içəqapalıyıq bu mövzuda. Bizdə sevgi kodu qaradır. Sevənin
içi qaralır. Kədərlənir.
Şam işığında oturur sevgililər.
Əzabkeş olurlar. Bütün bunlar
kinoya az material verir. Amma rejissorun işi də
bir az fantaziya işidir. Ona
görə də düşünürəm ki, tarixi filmi
çıxmaq şərtilə - çünki tarixi filmlərin
çəkilişi çox böyük büdcəyə
arxalanır - digər 5 janrda tamaşaçıya filmlər təqdim
etməliyik.
Mən komediyanı da sevirəm. İndi filmə
baxanda görəcəksiz, orda janrların sintezini eləmişəm.
Bunu mən düşünərək,
ağılla, prinsip olaraq eləməmişəm. Belə olsaydı, süni alınardı. İçimdə hamısı var - yumor da, qorxulu səhnələr
də. Mən aktiv filmi sevirəm.
- Çəkildiyiniz
Asif Rüstəmovun "Axınla aşağı" filmindəki
obrazınızda adətən xarici aktyorlarda
gördüyümüz bir səmimiyyət gördük. Bu uğurdan yola çıxıb soruşuram, əksər
melodramlarımızda aktyorların yersiz pafosunun səbəbkarı
rejissorlardır, yoxsa elə aktyorlar?
- Birincisi, rejissor zəifliyindən irəli
gəlir. Rejissorların aktyorlarla işləmək
təcrübəsi azdır. Universitetin
rejissorluq fakültəsinin tələbələri gərək
tez-tez aktyorlarla ünsiyyətdə olsun. Praktika
vacibdir. İkincisi yanlış bir təlimat
var ki, iri planda aktyorun mimikası yığcam olmalıdır.
Təbii olan bir mimikanı niyə
yığışdırasan? Ən
sevdiyimiz böyük aktyorlar Al Paçino, Çek Nikolson iri
planlarda ürəkləri istədikləri kimi oynayır.
Təbiisənsə, heç vaxt pafosda
qınanılmazsan. Lazım olsa, rejissor mimikanın bir az dərəcəsini dəyişdirər. Daha qəzəbli, daha kədərli və s.
Bir də rejissorda son dərəcə
həssasiyyət olmalıdır. Bu artıq yəqin ki,
rejissorun doğuşdan qazandığı bir keyfiyyətdir.
O aktyorun içinə nüfuz edə bilməlidir.
Stanislavski deyir: Rejissor aktyorun
içində əriyib yox olmalıdır. Bu,
artıq möcüzəvi bir bacarıqdır, sehrbazlıq
kimi.
Aktyora gəlincə - şəxsən
özüm həmin filmdə də oynayanda
yaşadığım məqamlardır -
yaşadığın hissin doğuluşunu hiss etməlisən.
Diafraqmanın altında hissin doğuluşunu hiss edib, burdan
yola çıxmalısan. Belə olduqda sonda bu hiss aktyorun
üzündə də görünür. Yenə
də Stanislavskidən nümunə gətirirəm. O,
aktyorlara güzgü qarşısında məşq etməyi
qadağan etmişdi. O deyirdi ki, aktyor güzgü
qarşısında məşq etdikdə özünü və
üzünün mimikalarını çərçivəyə
salır.
Qabaqlar filmlər ayrı
texnologiya ilə çəkildiyindən bütün səhnələr
2-3 dubla çəkilirdi. Çünki artıq
çəkiliş israf sayılırdı. İndi isə rəqəmsal texnologiya olduğundan səhnələr
bəzən 20 dubla çəkilir. 20 dubla
aktyorun eyni hissi yaşaması isə mümkün olmur.
Amma bir az böyük səslənməsin,
mən o qəhrəmanlığı etdim. O hissləri
içimdə qorudum. Hətta kadra milçək
girəndə, texniki yanlışlıq olanda belə əsəbiləşmədim.
Yəni mənim təqsirim olmadan "bir də",
"bir də" səslərini eşitmək xoş deyildi.
Amma mən özümə söz verdim ki, o
hissləri saxlayacam. Amma o hisslərin necə
sürüşüb getdiyini də hiss edirdim. Bu zaman insan o qədər
dözümlü olmalıdır ki, onu saxlaya...
Bir də özümün rejissorluq
vas-vasılığım olduğundan bu məqamlarda məsələyə
bir az fərqli yanaşdım.
- Adətən
filmlərimizin uğursuzluqlarından danışarkən
büdcə amili önə çəkilir. Düzdür,
büdcə ciddi məsəslədir. Amma
bütün uğursuzluqları büdcədə görmək
düzgündürmü?
- Təbii ki, büdcə bəhanədir.
Büdcə amili önəmlidir. Amma birinci şərt deyil. Məsələn,
bunun bariz sübutu İranda görülməkdədir. İranlı həmkarlarımızın 10 000 manata
çəkdiyi filmlər xarici festivallarda qiymətləndirilib.
Hətta bir iranlı rejissor var idi, deyirdi ki, mən
200 milyona film çəkə bilmərəm.
2 milyard ver bir istedadsız
rejissora, neyləyəcək? Yaxud dramaturgiyadan
şikayətlənən rejissorlar var teatrda. Adama deyərlər ki, Şekspir var da. Dramaturgiya axtarırsansa, buyur da.
Hə, bu ayrı məsələdir ki, film havayı çəkilməz. Amma büdcənin zəif olması ilk şərt deyil. Yenə İrandan nümunə gətirəcəyəm, orada ssenaristlər var ki, rejissora verməyə pulları olmadığından ssenarilərini özləri çəkir. Uğur da qazanırlar.
Söhbətləşdi:
Sərdar AMİN
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.- 9 sentyabr.- S.14.