Qürbətin dəyişən halları
Türk
yazıçısı Bürhan Sönməzin "Məsumlar"
romanı üzərinə qeydlər
Dərdlə sevincin arasında bir uçurum və taleyin sınıq körpüsündə rastlaşan sevgililər... Üstündə gəzdirdiyi "Sirr kitabı"yla fal açıb taleyinə işıq salmaq istəyən qadın və öz-özünə çöl nəğmələri pıçıldayan kişi... "Məsumlar" köhnə zamanların ümidini özündə əks etdirən bir romandır və bu romanı müasir türk ədəbiyyatının tanınan isimlərindən olan Bürhan Sönməz qələmə alıb.
Bürhan Sönməz 1965-ci
ildə Harvanada doğulub. Orta təhsilini
Poladlıda başa vurub. İstanbul
Universitetinin hüquq fakültəsini bitirdikdən sonra bir
müddət vəkil və redaktor kimi fəaliyyət göstərib.
Müxtəlif qəzet və jurnallarda mədəniyyət,
siyasət və din haqqında məqalələr yazıb.
Uzun müddət Böyük Britaniyada
yaşayıb. Hazırda İstanbul və
Kembricdə yaşayır. İlk romanı
"Quzey" 2009-cu ildə nəşr olunub. Haqqında bəhs edəcəyimiz "Məsumlar"
yazıçının ikinci romanıdır.
Bürhan Sönməz nəql
etdiyi əhvalatların üzərindən nağıl, rəvayət
kimi narın bir pərdə asır, bu pərdənin
arxasından sürgün (səmti-məchul) yolları
görünür və bu yollarda qarşılaşan
insanların taleyi qatı duman kimi bizi əhatə edir. Yazıçı
qəhrəmanların yaşantılarını daxili
monoloqlarla təqdim edir və sehrbazlıq etməkdən
çəkinmir. Bu, nə
Borxessayağı sehrbazlıq, nə də Markesin magik realizmi
deyil. Amma onun obrazlarının hər biri
bir sirr daşıyıcısıdır.
"Mənim vətənim
uşaqlığım idi və mən böyüdükcə
ondan uzaqlaşdım, uzaqlaşdıqca o, içimdə
böyüdü". Roman bu cümlə ilə başlayır
və sehrkar cümlə lokomotiv kimi oxucunu öz arxasınca
aparır. Unudulan şeylər
ağlımızın unutduqlarıdır, amma qəlbimiz
heç nəyi unutmur. "Məsumlar"
qəlbin unutmadıqları haqqındadır. Bəzən
məsumlar günahkarların yükünü
daşıyır... İtkin taleyin dalınca
qaçan insanlar - Pəncəüzlü qadın, tatar
fotoqraf, Hatib dayı, qaranlıqda səhvən
qardaşlarını güllələyən və bu faciədən
sonra biryolluq kənddən didərgin düşüb
dağlara çəkilən Fərman... - hər addımda
ölümlə üz-üzə gəlirlər. Ölüm onların həyatına ayna tutur. Ölüm bu kənddə həyata sızır, ona
qarışır. Yazıçı
"ölüm həyatın ziddi deyil, aynasıdır"
yazır. Ölümün aynasında qədərlə
savaşan bu sadə adamlar yenilməz gücə malikdirlər.
Onların hekayətini əsərin baş qəhrəmanı
Brani Tavo anladır. Onun uşaqlığı
bu talesiz adamların əhatəsində keçib. Bu hekayətlərə Hatib dayısının vaxtilə
danışdığı xatirələr də əlavə
olunur. Fərman Asya adlı bir qızı
sevirmiş, qızın qardaşları onu ölümlə hədələyirlər
və ondan qızı biryolluq unutmağı tələb edirlər.
Fərman kinli qardaşların onu öldürəcəyini
zənn edib onları qabaqlamaq istəyir və gecənin
qaranlığında evlərinə yaxınlaşan iki
qaraltını tüfənglə gülləyə tutur.
Sən demə, gələn qızın yox, Fərmanın
dərsdən qayıdan qardaşları imiş. Bu hekayətlərdə gerçəklə xəyal
iç-içədir. İllüziya
gerçəkliyin cövhəri, mayasıdır və
yazıçı insan talelərini illüziyalar meşəsində
azdırır və bu taleləri birləşdirib onları
ümumi olaraq belə səciyyələndirir - onlar məsumlardır.
Sözlərə, çiçəklərə,
əşyalara başqa mənalar yükləyənlər qədər
məsumdurlar. "Bəzən məsumlar
günahkarların yükünü daşıyır".
Belə deyir Bürhan Sönmez. Onun yaratdığı xarakterlər bütün məsumiyyəti
və günahları ilə birlikdə canlıdırlar,
döyüşkəndirlər, ölümü belə öz
içlərindən keçirməyi bacarırlar.
Təhkiyəçinin
uşaqlığı illüziyalar meşəsində baş
verən bu cür kədərli hadisələrlə zəngindir. Bu obrazlardan
birinin hekayəti həm də o birinin hekayətidir. Bu hadisələr həm həyatı, həm də
ölümü barındırır. Həyatmı
ölümün, ölümmü həyatın
davamıdır? Bu suallara cavab axtarmağa
başlayırsan və qəhrəmanların izinə
düşüb onları təqib edirsən. Əvvəllər güzgünün qabağında
saçlarını hörən, gözəl simasına
baxmaqdan doymayan Səadətin üzünü Boz ayı pəncəsiylə
parçalayır və gözəl sima eybəcər hala
düşür. O gündən Səadət bir də
güzgü önündə oturmadı. O gündən Səadət
dönüb oldu Pəncəüzlü qadın. Asya uzaq dağ kəndində bir ömür boyu
sevgilisinin - Fərmanın yolunu gözləyir və
yarımçıq qalmış xoşbəxtliyinə sahib
çıxmağa çalışır. Anlayırsan ki, həyatla ölüm bir-birinin
davamıdır. Bu kitab insanların ruhuna
xitab edir. İnsanlardakı
duyğusuzluğu unutdurur, hər cümləsi ilə
içimizdə duyğular oyadır. Zamanın
rəngindən, yaddaşın qoxusundan, qürbətin küləyindən
və bu küləyin ayrılıqla birgə həm də
birləşdirici yönlərindən söz açır.
Roman iki hissəyə
bölünür: kənd təhkiyəsi bir dildə, şəhər
təhkiyəsi isə tamamilə fərqli bir leksikon üzərində
qurulur. Keçmişlə bu gün
arasındakı uçurum təhkiyə boyunca aradan
qaldırılır, bir bütün halına gəlir. Dil təhkiyənin ayrılmaz parçasına
çevrilir. Türkiyədən gəlmiş
Brani Tavo və İrandan gəlmiş Fəruzəh İngiltərədə,
əntiq əşyalar mağazasında
qarşılaşırlar və onların arasında bir
eşq macərası başlanır. Qürbət
küləkləri onları keçmişə aid məkanda
- əntiq əşyalar mağazasında üz-üzə gətirir.
Yazıçının onları məhz bu məkanda
görüşdürməsi təsadüfi deyil. Keçmişlə indinin zaman-məkan sintezi romanda
ustalıqla bədii həllini tapır. Burda
keçmişlə bu gün görüşür və gələcəyin
yolları qovuşur. Bu iki Şərq
insanı yabançı ölkədə öz xoşbəxtliklərini
axtarırlar. Brani Tavonun Kembricdə
uşaqlıq xatirələrinin əsirinə çevrilməsi
əslində bu xatirələrdən yaxa qurtarmaq cəhdindən
doğur. Kənddəki rəvayət
dadında olan əhvalatlarla Kembricdəki cansıxıcı həyat
arasındakı uyğunsuzluqlar fərqli mədəniyyətlərin
bir-birini həzm edə bilməməsinin nəticəsi kimi
meydana çıxır.
Brani Tavonu kilsənin həyətindəki
məzarlığa gətirib çıxaran da qəzavü-qədərdir. O, burada analitik fəlsəfənin
banilərindən olan Vitgenşteynin məzarı ilə
qarşılaşır. Böyük filosof nə
deyirdi? "Həyat iki hissədən ibarətdir: biri
yaşanılmış, digəri isə
yaşanılmamış. Əhəmiyyətli
olan yaşanılmamış hissədir". Romanın "Vitgenşteyn" fəsli məncə,
sirlərin açılması üçün ipucları
verir. Əsərdə tələbə hərəkatının
lideri, inqilabçı Dəniz Gəzmiş xatırlanır,
uşaq radiodakı xəbərlərdən eşidir ki, Dənizi
və dostlarını edam ediblər. O,
heç kimin görmədiyi güzgülərdə Dənizi
gizlədir və yaşadır, ölməyə qoymur. Markes son romanını nəşriyyata təhvil vermədən
əsər piratların əlinə keçir. Bu olay gerçəkmi, qurğumu, məlum deyil.
Amma oxucuda xoş təəssürat oyadır.
"Məsumlar"
Bürhan Sönməzin öz həyatıyla da səsləşir. Haymana
ovalığı, Kembric yazıçının həyatında
dərin iz buraxmış yerlərdir. Brani
Tavonun nənəsi Keve Sönmezin anasına nağıllar
danışan bir kənd qadınıdır. Yazıçı bu nağılları
uşaqlığında öz anasından eşidib. Həm də uzun müddət Kembricdə tərcüməçiliklə
məşğul olub və çox güman ki, öz Fəruzəhiylə
elə orada rastlaşıb. Sonunda bu
yaşantılar mükəmməl bir romana çevrilib.
Romanın bir yerində
"balaca kəndimiz ölüləriylə birlikdə qələbəlik
kənd idi" cümləsi keçir. Böyük
türk şairi Yəhya Kamal Bayatlı bir zamanlar
"İstanbulun əhalisini sayarkən ölülərini də
saymaq lazımdır" demişdi. Müəllif
oxucuya nəyi çatdırmaq istəyir? Keçmiş
həm də bu günün ayrılmaz bir hissəsidir. Yazıçının məqsədi keçmişdəkiləri
bu gün yaşanan həyatın ruhuna, sevincinə, kədərinə
ortaq etməkdir.
Fəruzəh və onun
"Sirr kitabı" bu cansıxıcı həyatın
üzərindən duman pərdəsini qaldırır,
onların münasibətlərinə də şirin, həzin
bir sirlilik qatır. Səmti-məchul burada səmti-məluma
çevrilir. Qürbətin beləcə,
dəyişən halları ilə
qarşılaşırıq. Təhkiyə
ənənəvi qürbət sızıltılarının
sərhədlərini aşır, yeni mahiyyət qazanır.
Müəllif qürbətə tamamilə
başqa rakursdan baxmağı bacarır və bunu qəhrəmanlarına
da aşılaya bilir. Haymana ovalığının əbədi
çöl nəğməsi küləklər üstə
köklənib:
Sus, dinlə, külək sənə
söyləsin
hansı
yuxu tez yox olur,
Hansı yuxuya qayıdır insan, sus,
dinlə,
külək sənə desin.
...son nəfəsdə insan nəyə
həsrət qalır, sus, dinlə,
külək sənə söyləsin...
Kənddə dolaşan tatar fotoqraf insanların şəklini çəksə də, onların taleyinin bəstəsini, çöl nəğməsini lentə köçürə bilməyir. Çöl nəğməsi sirrini sözlərə açır. Külək bu sözləri dünyanın yaddaşına səpələyir.
Yazıçı romanda üç növ qürbəti bir araya gətirir. Birinci - uşaqlıq vətən, böyümək isə qürbətdir. Yaşa dolduqca uşaqlığımız üçün darıxırıq, yenidən o məsumluğa, o vətənə qayıtmaq istəyirik. Amma bu, mümkünsüzdür. İkinci - müəyyən səbəblərdən yaşadığın şəhəri tərk edib başqa diyarlara köç etməkdir. Üçüncü - "həyat vətəndir, ölümsə, qürbət" anlamındakı qürbətdir. "Məsumlar"da bu üç qürbət sanki bir-birinə güzgü tutur.
Brani Tavo kənddəki
insanların aqibətindən qaçmağa
çalışır. O, keçmişi xatırlamaqla
içindəki yalnızlıqdan xilas olmağa
çalışır. Keçmişlə bu günün
ruhunu qovuşdurmaq istəyir. Bu məqamda Bürhan Sönməz
bir az ustad Tanpınarı xatırladır. Tanpınarın
"Hüzur" romanının qəhrəmanları
Mümtazla Nuran arasındakı sevgi münasibətləri bu
dəfə sanki Brani Tavo ilə Fəruzəhin timsalında
modern çağa transfer olunur. Amma iki fərqli müstəvidə
eyni aqibəti yaşayan, nəticədə isə başqa
sonuclara gedib çıxan xarakterlər yaranır. Ümid və
ümidsizlik kökünü eyni qaynaqdan alır, amma fərqli
məcraya axıb gedirlər. Sonda isə yenə də bir
çayın iki qolu kimi bir-birinə qovuşurlar. Bürhan
Sönməzin qəhrəmanları kimi.
Kənan Hacı
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.- 9 sentyabr.- S.29.