Poeziyanın cinsi
Bir dəfə ortayaşlı bir
şairlə mübahisə edərkən dedim:
-Ədəbiyyat zövq məsələsidir.
Cavabı olduqca
düşündürücü idi:
-Poeziya qadın deyil ki, zövqə
görə sevilə.
Adam fikrində
olduqca qəti idi. Bu qətilik məni düşündürməyə
başlarkən yenə
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə
Gülsadənin şeirlərini
oxuyurdum. Oxuduqca da adamın qətiyyəti ruhumun titrəyişilə həmahəng
şübhə altında
əzilirdi...
Ümumi götürdükdə, poeziyanın
konkret, təsdiqlənmiş
və dəyişilməsi
namümkün olan bir tərifi yoxdur. Amma ümumilikdən
xüsusiliyə bir addım atdıqda qarşında açılan
hüdudsuz çəmənlikdə
(ədəbiyyat -söz
çəmənliyi kimidir...)
poeziyadan da müxtəlif zövqlərə
uyğun təriflər
doğa bilir... Bu təriflər sonra
bumeranq dönüşü
ilə poeziyanın özünü izah etməyə çalışır.
Bəli, bəli... Məhz çalışır!
Çünki poeziya həmişə izaholunmazlığın
özü olaraq insanı
təəccübləndirir, heyrətləndirir, lazım
gəldikdə üsyankar, məqamı yetdikdə itaətkar edə bilir.
Bəs, poeziyanın cinsi? Bir şeirin müəllifinin
qadın və ya kişi
olmasını anlamaq üçün şifrələr?
Bu suallar ilk şairdən
başlayaraq bu günədək bütün
cavabları və qətiyyətli görünüşü
ilə öyünməyə
çalışan fikirləri
qarşısında diz
çökdürməyə qadirdir. Etiraf edirəm ki,
mən də bəzən öz şeirlərimdə qadın
obrazının acizliyini
gizlətmək üçün
ona həyatın boz rəngindən bir damcı götürüb qatıram.
Və beləcə, mənim şeirlərim içərisində də
sərtliyini, bozluğunu
püskürən misralar özünə
yer tapır. Bu isə, günümüzdə;
məni tanıyan insanlar çevrəmdə
varkən heç bir problem yaratmır.
Amma çox yox, bir iyirmi ildən
sonra həmin şeirləri ilk dəfə
oxuyan birisi müəllifin cinsiyyəti
barədə qara-qara düşünəcək ki,
"bu şeiri yazan qadındırmı, kişidirmi?"
Demək ki, biz hələ də qınaq cəmiyyətindən
qurtulmaq üçün
lazımi qədər
"böyüməmişik"... Elə buna görə
də şeirlərimizdə
xüsusi kodlaşdırmanı
düzgün şəkildə ifadə etmək cürətindən
kasadıq.
Gülsadə isə bu cürətlə birgə doğulub sanki... Onun hər misrası
"mən qadınam"
deyə hayqırmaqdan
qorxmur. Onun şeirləri cəmiyyətin
qınaqlarından ürpənmir.
Və gənc şair şeirlərinin
qadın nazıyla elə öyünür ki, istər-istəməz həsəd aparmamaq əlimdə deyil...
Sevirəm kimsəsiz küçələri.
Aylı gecələri,
Qarlı gecələri,
Yarlı gecələri...
Bir qadın psixologiyasının ən
anlaşılmaz halı...
Qətiyyətsiz şəkildə
kimsəsiz küçələrin
qoynuna atılan qadının təbiətlə
yalnızlıq rəqsi;
çılpaq sinəsində
Ay işığının əksi və yalın ayaqlarının qarla sevişməsi... Bu soyuq, qarlı gecənin tən ortasında qəfildən
baş qaldıran tənhalıq ehtirası estafeti
"ikilik harmoniyası"na
ötürür; "yarlı
gecələr" ən
sevimli zaman kəsiyinə dönür.
Bax, budur Gülsadənin şeirindəki incəsənətin
alt qatı - təbiətin
özü.
"Otuz
beş yaş" şeirinə görə ummadığı ünü
qazanmış türk
şairi Cahit Sıtkı Tarancı deyirdi ki, "poeziya-sözlərlə gözəl
şəkillər yaratmaq
sənətidir".
Bu fikirlə yola çıxsaq, onda Gülsadənin şeirlərinin hamısı
yalnızca bir qadının tablosudur.
Sadəcə olaraq, bu tabloların rəngi, anlamı o qadının hissləri, sevgiləri və ehtirasları ilə fərqliləşir.
Biz bu fərqlilikdə
azmamaq üçün
bəzən bir şeiri dəfələrlə
oxuyuruq; sərgi salonunda bir tablonun
qarşısında saatlarla
heykəl kəsilmək
kimi...
Doldurub ciblərinə
qırıq ümidlərini,
Günün stresini,
İşin yorğunluğunu
Yeriyəsən yol boyu...
Addım səslərinə
diksinə dalğınlığın,
Tuta qolundan
"Gəlməyəcəyini bildiyin".
Dünyanın ilk qadın
şairləri sırasında
anılan Sappho öz şeirlərinin birində
gənc qadına deyirdi ki: "Get artıq otağına, Yatağına gir, Üsulca sev, oxşa öz kişini"... Gülsadə isə öz
obrazının yaşını
(yaşlı və ya gənc olmasını),
yaşam halını
(varlı-kasıb, evli-dul
olduğunu), xarakterini
müəyyənləşdirməyi oxucunun öhdəsinə buraxır. Ona tablosundakı qadının
yalnızca ruh halı maraqlıdır həmişə... Və şair misralarının hamısını bu ruh halını anlatmaq üçün
"bağırır, qışqırır"...
Hər şey mən uşaqkən daha gözəliydi, qızım!
Çöl uşağıydıq,
Azad böyütdük
ürəyimizi.
İndi küçə
uşaqları çoxalıb,
öldürür ümidlərimizi.
Burdakı qadının
ana olduğunu
anlamaq o qədər də çətin deyil. Amma onun
hansı zamanı anlatdığını bilmək
üçün yenə
tablonun bütün çizgilərini bəbəklərinə
hopdurmalısan... Və
burdaca Gülsadənin
poeziyasının qadın
cinsindən olduğuna
artıq şübhə
yeri qalmır... Çünki bütün zamanların
ağrısını qucağına
sıxdığı balasının
təbəssümündə yaşaya biləcək böyüklükdə bir
ürəyə ancaq ana sahibdir.
Gülsadənin qadın yaşamının
hər ayrıntısını
çılpaqlığı ilə şeirində oxucunun önünə qoyması onun fərqliliyidir, oxuyub anladığımızı olduğu
kimi dilə gətirmək də bizim-oxucuların və onun şair həmyaşıdlarının fərqliliyi olsun gərək. Bu gərəkliyi
duyaraq yazdığım
bir neçə cümlənin sonunda da Gülsadə İbrahimli imzalı üç misra qoyuram, durğu işarəsi əvəzinə:
Ən sevməli
qadını olasan,
Qışların,
Baharların...
Gəncə
Şəfa Vəli
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.-16 sentyabr.- S.8.