Siesta və balıq gülüşü
Bizim hamımızın həyatında baş verən hadisədir, xüsusən uşaqlıqda, - günün günorta vaxtı səni yuxu aparır, qısa müddətdən sonra ayılanda vaxtı-vədəni çaş salırsan, elə bilirsən gecə yatıb səhər durmusan, öz arşınınla "dünənki" hadisələri xatırlayırsan. Vaxt hissini itirdiyindən bir müddət çəkisizlikdə qalır, hər şey, böyür-başında cərəyan edən hadisələrə başqa, tam fərqli baxmağa başlayırsan, bu vaqeə uzun çəkməsə də, bəzən sənin həyatında həlledici rol oynayır. Hər bir hekayəsini spesifik vəziyyət - situasiya üzərində quran Mübariz Örən bu hekayəsində daha qəliz situasiya seçib. Hekayədə müxtəlif obrazlar yaradılır, təqdim edilir, başqa bir fraqmentdə onlar başqalaşırlar, məlum semantik sərhədi aşır, gah arxetipik kontekstdə görünür, gah da bu sərhədi də aşaraq ona qarşı çevrilir, həyatın, gerçəkliyin mürəkkəb dönüş nöqtələrini nişan verirlər.
Obrazın öz semantik məzmununu aşması, metaforik, arxetipik anlam kəsb etməsi, təhkiyə strukturunun mürəkkəbləşməsi baş verir. Gənc tədqiqatçı Lalə Həsənovanın müşahidəsi bu mənada düzgündür: "Diqqətin insanın hisslərinə, həyəcanlarına, psixoloji məqamlara yönəldiyi əsərlərin sonunda hadisələrin çözülməsi baş vermir. Çünki onun əsərlərində sonluq deyil, bədii detallar vasitəsilə canlandırılan təsvir əsasdır." Bu isə, fikrimizcə, təhlil edilən hekayənin hansı süjet tipinə aid olması ilə bağlıdır.
Xronikal süjet tipinə malik olan "Siesta" hekayəsində diqqəti ilk cəlb eləyən konsentrik elementlərdir. Süjetin tipi, həm də dinamikanın getdikcə "söndüyü" "təhkiyə massivi"ndə bu konsentrik elementlər mühüm rol oynayır.
"...Qapının pərdəsini aralayıb çölə baxdı - həyət bomboşdu. Ağ çiçəkli akasya ilə baş-başa vermiş tutun üstü isə sığırçınla dolu..."
"... Həmişə eyni yerdən, Gülən xalagilin çəpərindən boylanıb baxan günəş indi yox idi, - hərçənd hava açıq, buludsuzdu... Durub mütləq günəşi tapmalıydı..."
Günəşi tapır. Amma bu dəfə başqa bir yerdə. Əlinə daş götürüb tutun üstündə qaynaşan sığırçınlara atır. Quşlar səslərini də götürüb gedirlər. Onlardan sadəcə bir əsim külək qalır. Bir də yaşıl yarpaqlar arasından boylanan günəş...
Yuxudan narahat oyanmış uşaq rahatlanır.
Nə baş verir
ki? Heç nə!
Adını çəkdiyimiz "konsentrik
elementlər", gördüyünüz
kimi, mahiyyətcə heç nəyə yaramır, ancaq ustalıq onları uc-uca calayıb (hekayə, daha doğrusu, təhkiyənin
müxtəlif bloklarında)
bir baxış bucağı yaratmaqdır. Və bundan sonra başqa
bir "problem" gəlir
- zahiri rabitəsizlik,
əsaslandırmanın olmaması
("motivirovka"), ancaq
hekayədə, danışılan,
nəql edilən mətndə - bu qədər boşluğun
içində nəsə
baş verir və həmin zahiri rabitəsizlik, məntiqsizlik çəni
çəkilib gedir, hadisə hərəkətə
çevrilir, daxilən
elə güclü bir qaynaq yaradır
ki, qarşında mənaları sıralanmış
görə bilirsən.
Bu, təhkiyə, süjet qurma nəzəriyyəsində ümumi
baxışdır.
Elmi ədəbiyyatda
"siesta"nın (günün
ən isti vaxtında yuxuya dalmaq, yatmaq, ancaq bu, vaxt
etibarı ilə 30 dəqiqədən artıq
olmamalıdır, İspaniyada
"Siesta" adında ənənəvi
yarışlar da keçirilir; siesta o mənada
qazancdır ki, çox qısa müddətdə yuxuda olmaq insanı hansı gərginliklərdənsə
adladır, əsəb
sisteminin möhkəmliyinə
təkan verir, beləcə insanda "bu dünyada bir dəfə yaşadığını seyr
etmək" təsəvvürü
yaradır....) xüsusən
uşaq yaşda zəruriliyindən bəhs
edilir. Nələrisə görmədən adlamaq, onlarla həyatın başqa fraqmentlərində rastlanmaq
imkanı, həm də bu hadisələri
başqa, daha dərin baxışla seyr edib anlamaq
imkanı varsa, demək, bizə təsadüfləri yaddan
çıxarmamaq qalır.
"Siesta" hekayəsi əslində həyatın adi, danışsan sözə
gəlməyən, gəlsə
belə, kimsəyə
danışılması mümkün
olmayan hadisələr
zəncirini təqdim edir. Bəlli hadisəylə bağlı
uşaqda ani olaraq vaxt hissi
dəyişdiyindən təhkiyə
ilə bizə çatdırılan hadisələrin
harda, hansı məkanda - gerçəklikdə,
yoxsa yuxuda baş verməsi çözülmür. Və əslində,
təhkiyənin gedişində
bunu çözməyin
bir işə yaramayacağı da meydana çıxır.
Əsas olan bu deyil.
Reallıqla irreal aləmin sərhədlərinin
qovuşduğu, yaxud itdiyi məqamda dilin - daxili nitqin dedikləri dünyanı heç zaman fəhm etmədiyimiz aspektləriylə
nişan verir, elə şeylərə işarə
edir ki, bir azdan yaşanacaq
həyatda bunun nə qədər dəhşətli olmasını
bütün ağrısıyla
hiss edirsən. Təsvir edilən
məkanda hər yer sakitlikdir. O qədər sakitdir ki, adicə səs qırığından
hövüllənib aləmi
başına götürə
bilər. Hekayənin strukturunun məhz
bu şəkildə olması əslində, hadisələrin, daxili nitqlə izhar edilən "hadisə axınının" bloklara
ayrılmasını şərtləndirir.
Tam sakitliyin çökdüyü
məkanda tut ağacının
başındakı sığırçınlar
bir azdan hansısa xəbərin gəlməsini yox, tam fərqli mühitin formalaşacağını bildirir.
Qeyd edək ki, hər
şeyin yer-yerdən göründüyü məkan
düzümlü yox,
xaotik məkandır.
Hərəkət zahiri görüntü
etibarıyla belə dayanıbsa, yaxud belə bir təsəvvür
oyadırsa, gerçəklikdən
"yüz ağac o yana" xaotikliyin baş alması şərtdir. Bilindiyi kimi,
xaotik sistemlər ən cüzi təsirlərə belə
çox həssasdırlar.
Psixologiya və fəlsəfədə bəlli
olan "kəpənək
effekti"nin burada adını çəkmək yerinə
düşər. Hər şeyin
susduğu, dilin qatlandığı zaman və məkanda - dünyada adicə kəpənək qanadının
tərpənişi dünyanı
alt-üst edə bilər. Bu ani
effektlər bəzən
"çoxmərtəbəli" allüziyalar meydana gətirmək gücünə
də malikdir. Bredberinin "Göy gurultusu" hekayəsi var: uzaq keçmişdə
bir kəpənəyin
ölümü çox
uzaq kələcəkdə
baş verəcək hadisələri dəyişdirir.
Qrim qardaşalrının "Bit və
birə" nağılında
qəhrəmanın yanması
daşqına səbəb
olur.
Təhkiyə massivində
adı çəkilən
effekt baş verdimi, ani olaraq
zaman və məkan dəyişir, fərqli zaman və məkan müstəviləri bir-birinə
keçir, dünya durduqca baş verən hadisələr uc-uca calanır, hər şeyin bir-birinə qarışdığı
xaotik sistemdə aydınlıq, aydınlanma
zülmətə, qaranlığa
keçir, ani keçidlər bir anda baş versə
də, min ilin yuxusuna bənzəyir.
"Siesta"da baş verənləri yuxarıdakı mülahizələrə
müncər etmədən
qeyd edirik ki, hekayədə meydana gələn sürəkli dəyişikliklərin
sürəti təhkiyədə
olduğu kimi göstərilmir, başqa
sözlə "susdurulur",
həmin dinamika konfliktin dərinliyinə keçid edir.
Hekayədəki allüziyalar süjet dinamikasına təsir etməklə, kompozisiyanın
formasını bəlləyir.
"Balıq gülüşü"ndə
bir məqam var: ... çəpəri aşıb (özü də güc-bəla ilə-!) başqa bir dünyaya, vaxta düşmək.
".... Çəpəri aşıb bşqa
bir dünyaya, vaxta düşmüşdü
sanki; nəsə əlahiddə bir şey baş vermişdi. Nə? Özü də bilmirdi.
Ətraf,
hər şey dəyişmişdi, bağ-bağat,
çal-çəpər başqa
rəng almışdı;
boz pərdə çəkmişdin sanki hər tərəfə.
Özü də dəyişmişdi.
Böyümüşdü! Sinəsində, ayaqlarında,
dizlərində hiss edirdi
böyüdüyünü..." Bu, demək olar ki, hekayədə cərəyan edən hadisələrin inkişafının
sona çatdığı
birinci mərhələdir
(təhkiyə massivində
birinci blok).
Ancaq sitatda verilən "böyümə" təkcə
fiziki anlam daşımır. Bu qəribə
günün içində
çox vacib yuxu payından imtina edib "adamsız" dünyada (hər gün gəzib-dolaşdığı, ikitəkərli velosipedi olan Bəxtinin, yəni Bəxtiyarın və digər insanların olmaması ona bu dünyanı
başqa şəkildə
seyr etmək şansı yaradır).
Bu fraqmentdən sonra hekayənin (daha doğrusu, təhkiyənin) ikinci son mərhələsi başlanır - gülüş! ("... Gülüşdən qorxmağı da təzə çıxıb"). Bu ikinci mərhələ elə ürəyində danışan bu uşağın həyatının da başqa bir aşamasıdır. Səsdən, gülüşdən qorxmaq, xoflanmaq, daxili dünyanın müvazinətinin dəyişməsi özü ilə rəngbərəng qayğılar və komplekslər gətirir. İlk dəfə Bəxtiyarla balığa getdikləri günü xatırlayır. Uşaq sevinci, uşaq təbəssümü və kanalın sarı, lil sularından sıyrılıb qarğının dalınca uçan balıq gülüşü. Bir də uşağın anasının havalı gülüşü. Oppozisiya ixtiyari şəkildə yaradılır. Gülüşün yaratdığı qorxu və sevincin, ürəkdən gələn təmiz havanın, üzdə işıq haləsi kimi sayrışan təbəssümün bir an içində itməsi, içi sulu kisənin dibində qalması bir nöqtədə birləşir və ayrılır. Kanalda sarı, lilli sudan sıyrılıb uçan körpə balığı görüncə uşaq qorxur, bəlkə sövq-təbii bunun arxasında hansı rəzalətlərin dayandığını hiss edir. Çox təmiz və saf şeylər adi insan ehtiyacına qurban gedir. Bu rəzalət qısa zaman içində kisədə əl toxunan kimi ixtiyari hərəkətlər edən balıqlara baxdıqca üzündə təbəssüm günəşi doğan ananın qarşısına çıxır. Təsvir eynidir, demək olar ki, eyni amplitudada gerçəkləşir. Diqqət edin: "...Qarnı ağ-gümüşü, beli göy-qara, şüşəgözlü, xırda qanadcıqlı... Yer üzünə ilk təşrifinə, insanla ilk görüşünə sevinirdi. Az sonra çat-qızmar torpaqda çapalayıb, quru çör-çöp qırıntılarını suvaşıq bədəninə yığıb, ətcə quş dimdiyinə bənzər sarı, xırda ağzını yumub-açıb imdad diləyəcəyindən hələ xəbərsizdi..."
Dünyada heç nə səbəbsiz baş vermir və bitmir, hadisənin bitdiyini hesab ediriksə, bu o deməkdir ki, o artıq başqa bir hadisənin içində məskən salmışdır, onun gözlə görünməyəcək dərinliyinə çökmüşdür. Uşağın anasının "havalı gülüşü" bu metafizik ağrıyla bağlıdır (vaxt gələcək, imdad diləyəcəksən...). "Tanımadığı yad, heyvərə kişinin anasının yüngül çit xalatından sezilən "balıq " bədəninə, azacıq açılı qalmış yaxasından görünən ağ döşlərinə baxdığını "tutdu". Deyəsən, anası da nəsə duymuşdu; sir-sifəti ani dəyişdi, gözündəki sevinc kisənin dibində qaldı..."
Uşağın bu laübalı dünyasında get-gedə artırdı gülüş səsləri... Qorxulu səslər...
Yaddaşı
özünə gəldikcə, xatirələri dilləndirməyin
məqamı yetişdikcə həmin ixtiyari
allüziyalar uc-uca gəlir,
məkanın, bütövlükdə dünyanın yer-yerdən
oyanmasına, kökündən, rişələrindən
qaçmasına səbəb olur. Sakitliyin içindən fantan,
güclü su
şırnağı kimi qalxan
səslər hər şeyin
aydınlığa qovuşduğu məqamda
ortaya qəliz suallar
çıxarır. Bir şeyi
sevmək bəs etmir. Heç
nəyə yaramır. Arabir ona gülmək lazımdır. Ona tutulmaqla ona gülmək keçmişdə baş verən hadisələrin
qatlarını qaldıracaq, həqiqəti
tanımadığımızı bildirəcəkdir. Bu məqamda, təhlilin sonunda
hekayəyə az dəxli olsa
da, U.Ekonun
gülüşlə bağlı araşdırmasından bir fraqmenti misal
çəkmək istərdik: "Bəlkə də
insanları sevənlərin missiyası onları həqiqətə
güldürməkdir, gülüşü
həqiqətə çevirməkdir, çünki
yeganə həqiqət, insanlar üçün həqiqətə
qarşısıalınmaz ehtirasdan xilas olmağın yollarını göstərməkdən
ibarətdir... "
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.- 23 sentyabr.- S.19.