"Post irfan", ya
müasir irfan nəzəriyyəsi
Üçüncü hissə
Demək ki, hər şeyi aydın və
dürüst görmək üçün boş-boşuna
fırlanmaqları dayandırmalı və bir an öncə
dayanmalıyıq. Yenidən öz daxilimizə qayıtmalı və
sıfırdan axtarışa başlamalıyıq. Ancaq bu dəfə "post irfan" təlimlərinə
əsasən doğru və səhih yolla yürüməliyik.
Ətraf mühitə həqiqətin gözlə,
yəni həqiqəti görə bilən gözlə nəzər
yetirməli və daha sonra hara gedəcəyimizlə
bağlı qərar verməliyik. Bir daha təkrar
edirəm ki, hərəkətə qərar verdiyimiz təqdirdə
kəmiyyətdən keyfiyyətə deyil, kəmiyyətiksə
keyfiyyəti, keyfiyyətiksə kəmiyyəti
özümüzə güzgüyə çevirməliyik.
İrfanın daxilində baş verən hərəkətin
mahiyyəti məhz budur və bundan başqa heç nə
deyil. Məcnunun Leyliyə olan sevgisi Məcnunun
özündən Leylaya qədər hərəkət etməsi
kimi başa düşülməməlidir. Əslində Məcnun Leylidən özünə
güzgü yarada bilmiş və Leyli güzgüsünün
içində şəhadətə doğru hərəkət
etmişdir. Leylinin bütün hərəkətləri,
zahiri görünüşü, insani keyfiyyətləri əslində
Leylinin deyil, Məcnunun keyfiyyətləri idi.
Nizami Gəncəvi deyir:
"Ayene çon ruye to benmud rast,
Xod şekən ayine şekəstən xətast."
Yəni "güzgü sənin eybəcərliklərini
əks edirsə, güzgünü sındırmaq problemi həll
etmir. Özünü, içindəki həqiqətləri
sındırmalı, dəyişməlisən".
Şərq və Azərbaycanın ən
böyük mütəfəkkir şairi də təkid edir
ki, bizim axtardığımız "yar", əslində
bizim özümüzü tanımaq yolunda tapa bildiyimiz, əldə
edə bildiyimiz məna güzgüsüdür. Orada özümüzə baxır, tanıya, duya
bilirik. Eyni zamanda biz də qarşı tərəf
üçün güzgüyə çevrilməli, onun həqiqətlərini
ona əks etdirməliyik. Yəni, biz bir
pulun iki tərəfi deyil, iki güzgünün
qarşı-qarşıya gəlməsi kimi sonsuz və qiymətsiz
bir dəyərlərin şahidinə çevrilməliyik.
Həyatımızda bunu yaşaya və yaşada bilmiriksə,
demək ki, Mövlanə demiş:
"Sirrini gər güzgün etmirsə əyan,
Bil ki, tozdur surəti sirri nihan."
Yəni, "güzgün həqiqətləri
əks etdirmirsə, əmin ol ki, güzgün, yəni sənin
gizli surətinin üzü və keyfiyyəti tozludur." Birinci gərək daxilimizdəki
güzgünü dərdü qubardan, yəni toz-torpaqdan təmizləyək.
Klassik irfan bu toz-torpağı müəyyən riyazət və
cismə vurulan ziyanlarla əldə etməyə
çalışırdı. Məsələn,
bildiyimiz kimi, sufiliyin min bir tərifi var ki, hər biri
ayrı-ayrılıqda öz müridlərini məqsədə
aparmağa çalışır. Kimisə
arifliyi yun paltar geyinib dərvişlik etməkdə, kimisə
qidadan imtina etməkdə, kimisə saçını dibdən
kəsdirib qələndər olmaqda, kimisə evdən
bayıra çıxmadan gecə-gündüz ibadət etməkdə
və s. görürdü. Bu yolların hər
biri saliki müəyyən yerlərə aparıb,
çatdıra bilsə də, tam fərdi və şəxsi
xarakter daşıdı və toplum bir şəkildə
yaşayan insanların, yəni ictimaiyyətin heç bir dərdini
dərman etmədi. "Post irfan" məzhəb və ya təriqət
deyil, sadəcə insanlara öyrədir ki, ictimaiyyətdə
həm özü, həm də qarşı-qarşıya gəldiyi
hər bir insanın xoşbəxtliyi yolunda güzgüyə
çevrilə bilsin. Biz nə qədər
fərd olsaq da, nə qədər tək, vahid və məhdud
olsaq da, daxilimizdə daşıdığımız "təbiətin
mütləq şüuru" bizim ümumiləşməyimizə,
yəni fərd qala-qala toplumun güzgüsünə
çevrilməyə şərait yaradır. "İsmi əzəm" ya "bismillah əlrəhmani
əlrəhim"də deyilən "əlrəhman"
sözünün izahında dediyimiz "ümumi rəhmanlıq"dan
istifadə edə bilmək də məhz bu zaman başlaya
bilir. Yəni biz fərd olaraq ümumiləşə və
ümumiləşdirə bildiksə, yəni
"küll"ü təmsil və əks edə bilən
biri ola bildiksə, Allahın təbiətə
yaydığı bütün kəmiyyət və ya keyfiyyət
xarakterli nemətlərindən istifadə edə biləcəyik. Məsələnin
daha da rahat dərk edilməsi üçün bəzi
xırda məsələlərə toxunmağı vacib hesab
edirəm.
İrfan tarixinə, xüsusilə də
İslam dinindən bu tərəfə cərəyan edən bəzi
proseslərə nəzər salsaq, görərik ki, irfani
düşüncə müxtəlif dönəmlərdə
müxtəlif hakimiyyət ya təriqətlər tərəfindən
müsadirə edilərək ondan öz ideoloji və
maraqlarının yayılması və qorunması yolunda
sui-istifadə ediblər. İrfan fərdi və şəxsi olduğu qədər
də ictimai bir hadisədir. Ona görə
də bəzi dini və ya məzhəbi hakimiyyətlər
irfanın bu tərəfindən sui-istifadə edib, hər
zaman kamilliyə meyilli olan fərd və ictimaiyyətlərin
yeridiyi yolun sonunda "qara dəliyə" çevriliblər.
Bu "qara dəliyin" sonu və mahiyyəti
görünmür, hiss və izah olunmur deyə, insanlar həmin
"qara dəliyin" köləsi, ibadətçisi və
onun yer üzündəki nümayəndəsinin itaətkarına
çevrilirlər. Nəticə etibarilə də inkişaf və
xoşbəxtlikdən uzaq, Allahın əsl mahiyyətini
anlamayan, rəhman və rəhimliyin nə olduğunu bilməyən,
nə öz, nə də birgə yaşadığı
insanların haqqı və həqiqətinə agah olmayan
toplum yaranır.
Allah adsızların adıdır. Hakimiyyətlər isə
onun bu keyfiyyətindən sui-istifadə edərək ona ad
qoşur, öz xeyirləri naminə müsadirə edirlər.
Varlığı bütün kainata yayılan,
özünü nişanə və nemətləri ilə
tanıdan o müqəddəs zat, bir neçə ad və
ünvanın daxilində məhsur (məhbus) olunur.
Mövlanə deyir:
Dər bəharan zado mərgəş dər
dey əst,
Pəşşe key danəd ke in bağ əz
key əst"?
"Baharda doğulur və
qışın birinci ayında da ölür. Ağcaqanad hardan bilsin ki, bu
bağ nə vaxtdandır ki, var"?
İnsanların həyatları boyu təcrübə
və öyrəndikləri, eyni zamanda ömürlərinin məhdudluğu
onlara kainat barəsində bütöv bir həqiqətin dərkinə
imkan vermir. Əslində bizim həqiqətimiz
doğulduğumuz gündən başlayaraq
öldüyümüz günə qədər bildiyimiz,
öyrəndiklərimiz həqiqətlərdir. Bəs necə olur ki, bizdən öncə və
sonra baş verib və verəcək hadisələr barəsində
bu qədər detallı iddialar edə bilirik? İddialarımızın doğru olduğuna dair
bir sübutumuz varmı? Bir divarın
ortasına asılmış bir qapını təsəvvür
edin ki, o divarlarla birlikdə bütöv bir otağı
formalaşdıra bilir, otağa mahiyyət və məna
bağışlayırlar. Materialları və
həyat fəlsəfələri tam fərqli olan bu divar və
qapı, bir məqsədə köklənsələr də,
eyni tale, əhəmiyyət və mahiyyət
daşımırlar. Bəlkə heç
birinin digərindən xəbəri belə yoxdur. Ancaq məsələ burasındadır ki, əgər
bir gün o qapı dil açsa və ondan qapının nə
olduğuna, otağın nə olduğuna dair sual soruşsaq,
o bizim cavabımzı verə biləcəkmi? Qapı, divar və ya otaq olmaq tamamilə
ayrı-ayrı bir hadisələrdir. Onların birləşməsindən
otaq, otaqların birləşməsindən ev
yaransa da, öz dünyalarında hansısa bir vəhdətə
xidmət etsələr də, bu təkcə onların vəhdətə
olan meylinin göstəricisi deyil, bəlkə daxili keyfiyyət
və istedadlarının nəticəsidir. Məsələn,
daşda divar olmaq, ağacda qapı olmaq istedadı var. O ev isə onların istedadının məhsuludur.
Yəni bu ki, biz Əttari Nüyşaburunun
"Simurq" əfsanəsi, yəni otuz müxtəlif
toyuğun bir araya gəlib vəhdətə
çatmasını bura qədər bizə yanlış məna
ediblər. Vəhdət əslində
heç də müxtəlif toyuqların birləşməsindən
əmələ gəlmir. Kimya və fizika
elmləri, hətta sosiologiya elmi bizə öyrətdi ki,
bir-biri ilə birləşməyən bir çox maddə və
mədəniyyətlər var ki, onları birləşdirmək
mümkün deyil. Demək ki, vəhdət dediyimiz əsl,
eynicinsli, eyni ruhlu, eyni taleli və eyni doğum və
ölüm mahiyyətini daşıyanlar arasında məna ola bilər. Ağcaqanadın
insanla vəhdəti insanla insan arasındakı vəhdətə
deyil, insanla təbiət arasındakı vəhdətə
xidmət edir. Ancaq heç birinin vəhdəti
digərinə aid edilə bilməz. Biz vəhdəti
öz güzgülərimizdə axtarmağa başlamalı və
daha sonra istedadımızın yardımı ilə
bütöv bir xoşbəxt mənzərəni
yaratmalıyıq. İmam Məhəmməd Qəzzalinin:
"Mən Allahı vəhdət dili ilə vəsf edirəm"
sözü belə ikilik və ziddiyyətə
düçardır. Ona görə ki, "mən"
və "Allah" sözləri biri-birinin ziddiyyətindədirlər.
Mən olan yerdə Allah və Allah olan yerdə mən ola bilməz."
Mövlanə deyir:
Zin vəsiyyət kərd mara Mostəfa,
Bəhs kəm cuid dər zate xoda.
Anke dər zatəş təkəffor kərd
nist,
Dər həqiqət an nəzər dər
zat nist.
"Məhəmməd peyğəmbər
Allahın zatı barəsində axtarış və
mübahisə etməməyə
çağırırdı. Ona görə ki, zat və
bu kimi şeylərə ehtiyacı olmayan, zatı dərkimizin
dairəsində yerləşməyən bir şeyin
zatını axtarmaq, onun haqqında düşünmək
yanlışdır".
Mövlanənin məqsədi budur ki:
Abe dərya ra əgər nətvan
keşid,
Həm be qədre teşnegi bayəd
çeşid.
Yəni, "dənizin suyunun
hamısını özününküləşdirə, dərk
edə və duya bilməsən də öz susuzluğun qədər
dada və duya bilərsən". Biz
özümüzə "mən" olmaq haqqını
tanıyaraq "O"nun axtarışındayıq, bu isə
qapının ev axtarışında
olması kimi bir şeydir. Biz evin qapısıyıq, nə
divarı, nə pəncərəsi, nə də özü
deyilik, ola da bilmərik.
Axtarışlarımızı həqiqi və məcaz
imkanlarımızın əsasında formalaşdırmalı
və bacarsaq imkanlarımızın çərçivəsini genişləndirməliyik. Bu isə müasir dövrdə bir mənalı
olaraq insanları fərdlikdən uzaq olmaqla yanaşı, daha
da ictimailəşdirməyə, ümumi xoşbəxtliyə
nail olmağa aparır ki, onu "post insan"ın nümunəsi
kimi də göstərmək olar. Müasir
irfan, yəni fərdi və ümumi arzuların fərdi və
ümumi imkanlara bölünə bilməsi. "Post
irfan"ın yaratdığı "post insan" qətiyyən
bədbəxt və tənha ola bilməz.
Olsa da, bu onun imkansızlıqdan deyil, öz seçimi sayəsində
mümkün ola bilər. "Post
irfan"ın yaratdığı "Post cəmiyyət"
isə fərdlərin "şüuri-küll"ü, yəni
ümumictimai (istər psixoloji, istər də maddi)
rifahıdır.
Unutmayaq ki, müasir dövrdə insan
azadlığı və rifahını təmin edən sahə,
nə məzhəb nə təsəvvüf və nə də
klassik irfan oldu. Əslində bu elm idi ki, teyyül ərz, laməkan
və lazəmanlıq kimi irfani iddia və arzuları
texnologiya vasitəsi ilə reallığa çevirdi. Demək ki, müasir ariflər yazının əvvəlində
apardığım bölgüyə əsasən irfanı məzhəblə
deyil, elm ilə paralel görə bilməlidirlər. Müasir insanın isə hər şeydən
öncə öz istedadının kəşf və fərdi-ictimai
vəhdəti yolunda istifadə etməlidir. İrfan ədəbiyyatçıların dediyi kimi
eşq, insanı xoşbəxt etmirsə, o irfan ya eşq
deyil, iblis və köləlik yoludur. Müqəddəs
Quran və peyğəmbərimizin, habelə Nizami, Mövlanə
kimi mütəfəkkir ariflərimizin də dediyi kimi,
insanın ən böyük ibadəti Allahın nemətlərindən
istifadə, şükr etməli, digərlərinin də
istifadəsini təmin etməlidir. Əslində
iman və küfrün ayrılma nöqtəsi də elə
bu nöqtədir. Özü və ictimaiyyətin
rifahı və xoşbəxtliyi yolunda mərifət və
imkanlara sahib olan, çalışan şəxs imanlı və
bu əsllərə riayət etməyən şəxs kafirdir.
Sədi Şirazi deyir:
Əbro bado məho xorşido fəlkə
dər karənd
Ta to nani be kəf ari və be ğəflət
nəxori.
"Bulud, yel, Ay, günəş və fələk
bütün günü çalışırlar ki, sən
bir tikə çörək qazanıb, onu qəflətlə
yeməyəsən". Yəni Sədinin təbiri ilə desək,
nə və necə yediyinin mahiyyətini anlayaraq yemək, yəni şahidlik və
təsdiq mərhələsinə çatmaq bəlkə də
bütün həyatın fəlsəfəsini ehtiva edir. Dini
təbirlə desək, müqəddəs Quran da
"Bismillah" ilə, yəni adı olmayan, zatı
zatımızda olmayan Allahın adı ilə başlayır,
"Sədəqallah", yəni şəhadət mərhələsinə
çatın və təsdiq edin ilə bitir. Halbuki, bir
çox rəvayətlərə görə nə
"bismillah", nə də "sədəqəllah"
Quranın surələrinin daxilində işlənsələr
də, ayrı-ayrılıqda Quran ayələri hesab edilmirlər.
İttihad, ittifaq və bu kimi sözlərin
vəhdət sözü tam fərqlidirlər. Əttari Neyşaburi deyir:
"Holul və ettehad anja məhal əst,
Ke dər vəhdət doi eyne zelal əst.
Holulo ettehad əz qeyr xizəd,
Vəli vəhdət həme əz xiş
xizəd."
"Hülul və ittifaq Allahın nəzdində
mümkün deyil. Ona görə ki, vəhdət məsələsində
iki qeyri-cinsin birləşməsi mümkün deyil. Hülul və ittifaq ayrı-ayrı varlıqlarda
baş verə bilər, amma vəhdəti yalnız özü
və öz zatı məna edə bilər. Əttar da təkid edir ki, bizim vəhdətə, yəni
"fənafillah"a çatmağımız mümkün
deyildir. Allahın zatı özünə məxsusdur və "O" zata qeyri bir
zat birləşə bilməz. Bizim, yəni
bütün varlıqların o cümlədən insanın
öz eynicinsləri ilə vəhdətə deyil, ittihad və
ittifaqa ehtiyacı var. Bir aşiq və məşuqu nəzərə
alın ki, birlikdə bir eşqi yarada və məna edə
bilirlər. Amma bu vəhdətlərində
ikilik, yəni iki "mən"in birləşməsi, iki surət
vardır. Hansı ki, biri naz və digəri
niyazın surətidir. Birində istək,
digərində isə müdafiə var. Demək ki, iki surətin
hər biri ayrı-ayrılıqda düşüncə və
təfəkkürə malikdirlər. Yəni
onların birləşməsi vəhdət deyil, ittihad ya
ittifaq kimi məna olunmalıdır. Mövlanə deyir:
Vər to qui cozv peyvəste qol əst,
Xar mixor, xar peyvəste qol əst.
"Əgər sən cüzv
küllün bir hissəsidir deyirsənsə, o zaman tikanı
də ye. Çünki, tikan də gülün bir hissəsidir".
"Post irfan" salik və insanlara
öyrədir ki, başqa varlıqlarla
qarşılaşdıqda surət kimi deyil, güzgü kimi
olsunlar. Hansı ki, surət deyil, amma daxilindəki surət
vasitəsilə bir çox həqiqətlərə nail olmaq
mümkündür. Hansı həqiqətlər ki, insanı
fərddən başlayaraq ictimai xoşbəxtliyə qədər
yüksəltmək qabiliyyətinə sahibdir.
Sayman Aruz
Ədəbiyyat qəzeti.-
2017.-30 sentyabr.- S.8.