Sovet hakimiyyəti yaranana qədər Azərbaycandakı
reklamın səviyyəsi Fransadan yüksək idi
Müsahibimiz
Reklam şirkətlər qrupunun rəhbəri Əliheydər
Qasımovdur
ART müsahibə
- Əliheydər müəllim,
sizcə, irfan, Şərqin mütəvaze siması,
gördüyü işi gizlin tutma, imzadan imtina edərək
vahidə xidmət kimi təməl dəyərlər Şərq
ölkələrində, o cümlədən Azərbaycanda reklam,
tanıtım, təbliğat məsələlərinə mənfi
təsir göstərir?
- Mən düşünmürəm bu şərqlilikdən irəli gələn bir məqamdır. Reklam bir az konkret məsələdir, bəyan etməkdir, bir kommunikasiya növüdür.Şərqdə meydanlarda carçılar olub, car çəkiblər, bəyan ediblər.
Həm də Şərqdə ticarət qədim ənənədir. Ticarət olan yerdə onun təbliğatını, yəni reklam da zəruri olur. Ticarətin düsturu reklam üzərindədir. Kitab da, qəzet də, şeir də məhsuldur və bunların belə reklama ehtiyacı var.Bizim reklam sahəsində inkişafımıza şərqliliyimizdən daha çox SSRİ amili mənfi təsir göstərib.
- SSRİ reklamı sevmirdimi?
- Sovet qapalı ölkə
idi. Burada
reklam anlayışı demək olar ki, yox idi. Yəni
konkret, detal olaraq məhsulların reklamından ümumiyyətlə
söhbət gedə bilməzdi. Ehtiyac belə
yox idi. Bizim təbliğat sahəsindəki
bayağı davranışlarımız Sovetin təsirindən
yaranıb. Sovet hakimiyyəti yaranana qədər
Azərbaycandakı reklamın səviyyəsi o dönəmin
Fransasındakı reklam sahəsinin göstəricilərindən
aşağı olmayıb. Hansı ki, bu
gün Fransa dünyanın ən inkişaf etmiş ölkələrindəndir.
- Bu SSRİ-dən əvvəl Rusiyanın da analoji sahəsinin
zəif inkişaf etmiş olması deməkdir?
- Birbaşa. Çünki
Sovet İttifaqının bütün ənənələri
nə Azərbaycanın, nə Şərqin, nə də
birbaşa Qərbin qənaətləri deyil, Rusiyanın
mentalitetinə uyğun idi.
Mən bir faktı deyim; 1812-ci il müharibəsində Napoleonun qoşunu
Rusiya ərazisinə daxil olanda qəribə bir mənzərə
ilə qarşılaşıb. Demək, o zaman fransız
qoşunlarının əsgərləri maaş
alırmış və onlar hansısa ölkədə
müharibə aparsalar, özlərilə ərzaq
götürmür, sivil qaydada həmin ölkənin
bazarından, yeməkxanasından öz pulları ilə yemək
alırlarmış. Qayda bu imiş.
Napoleonun əsgərləri
Rusiyada yerli əhalidən soruşur ki, burada yeməkxana,
dükan haradadı? Əhali deyibmiş ki, "nə dükan?".
XIX əsrin əvvəllərində
hələ Rusiyada dükan yox imiş. O da qaldı həmin
dükanda satılan hansısa məhsulun reklamı. Tarix
üçün bu heç nədir, cəmi 200 il...
Bazar yerini soruşanda isə, əhali
məlumat verib ki, burda yalnız ildə iki dəfə
"Yarmarka"lar olur, məhsulları dəyişirlər.
Görün ki, Fransa
Moskvanı tutmağa gəlmişdi, həmin Moskvanı ki,
paytaxtdır və o zaman bu şəhərdə vəziyyət
belə olub.
İldə cəmi iki dəfə
"Yarmarka" keçirən bir ölkədə yüzcə
il sonra qurduğu bir imperiyada hansı
açıqlıqdan, təbliğatdan söhbət gedə
bilər?
Fransız əsgərləri
ciblərində qızılları, pulları ola-ola Rusiyada o
zaman acından ölürlərmiş.
Ona görə də, yenə
deyirəm, bizim reklam sahəmizdəki problemlər şərqliliyimizdən
deyil, SSRİ-nin ənənələrindəndir. Şərqdə
əksinə, ticari açıq-saçıqlıq olub, ticarət
şərqli üçün halal ayılıb. Bizim peyğəmbərlərimiz belə tacir olub.
Biz 20 il əvvəl
SSRİ-nin dediyim bu neqativ təsirini daha aydın
görürdüksə, bu gün az görürük, amma təsir
hələ də qalmaqdadır.
- Bu gün analoji
sahədə daha çox hansı problemlər
görünür?
- Bu gün reklamdan daha artıq
marketinq problemlərimiz qabarıq diqqət çəkir. Pis, yaxşı reklam anlayışı
formalaşıb. Amma reklamdan hansı məqamda,
necə istifadə etmək lazımdır, bu məqamda ciddi
problemlərimiz var. Məsələn, yaxın günlərdə
bizə bir müraciət olmuşdu. Bazara
daxil olmaq istəyən bir məhsul var idi, bu məhsulun reklam
çarxı çəkilmişdi. Onu da
deyim ki, çarx da normal idi. Televiziyalarda
nümayiş də edilmişdi. Ancaq onun
nümayişini nə biz görmüşük, nə də
o məhsulu bazarda satacaq tərəf.
Demək bu məhsul
üçün reklam çarxı çəkilməli
deyildi. Bu məhsulun reklamı üçün digər vasitələrdən
istifadə olunmalı idi. Bu artıq
peşəkarlığın olmamasından irəli gəlir.
Digər bir problem kommunikasiya ilə
bağlıdır. Məsələn, əvvəllər
dövlət televiziyasında məhsul reklam etmək daha asan
idi. İndi artıq bu problemə
çevrilib. Reklamda kommunikasiya məsələsi
sistemli şəkildə təşkil olunmalıdır. Bu fərdlərin probleminə çevrilməli
deyil.
Əsas problem olan məsələ
isə demək olar ki, həllini tapmaqdadır, artıq biz qəbul
etmişik ki, Azərbaycan bazar iqtisadiyyatına, kapitalist
münasibətlərə uyğun formalaşmış bir
ölkədir.
- Təbliğat,
reklam məsələsi göründüyü kimi, konkret sahə
deyil. Yəqin ki, bu məsələyə birmənalı qiymət
vermək də düzgün olmaz.
- Təbii ki. Təbliğat
deyiləndə təkcə məhsul reklamı nəzərdə
tutulmalı deyil. Təbliğata
ideyanın, məhsulun, dövlətin, siyasətin, təhsilin
və digər nəsnələrin təbliğatı daxildir.
Məsələn, Azərbaycan məfhumunun təbliğatı
var... Türkiyə dövlətinin təbliğatı
ilə məşğul olan ayrıca bir qurum var. Bu təbliğata
külli miqdarda pul ayrılır və Türkiyə
dünyada təbliğ edilir.
Bizdə Azərbaycanın
xaricdə təbliğatı ilə məşğul olan
konkret qurum yoxdur. Diaspor fəaliyyəti öz yerində,
amma bu işi görəcək xüsusi qurum hələ ki,
yoxdur. Misal üçün, Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi Azərbaycan haqqında bir materialın
"Euronews" kanalında yayımlanmasını təşkil
edir. Bu nazirliyin turist cəlb etmək və
nazirliyin öz fəaliyyətinə daxil olan bir
addımdır. Bu nazirliyin marağına,
fəaliyyətinə hesablanıb. Ümumiyyətlə,
qeyd elədiyim qurum MDB ölkələrinin demək olar ki,
heç birində yoxdur. Heç belə
bir anlayış formalaşmayıb bu ölkələrdə.
Bəzən millət vəkilləri
deyirlər ki, "getdik, filan ölkədə Azərbaycan
haqqında həqiqətləri dedik, gəldik". Soruşmaq
lazımdır, kimə dediniz, hansı həqiqətləri
dediniz, necə dediniz, bu onlara lazım idimi, onlar bundan təsirləndimi,
addımınız effekt verdimi?
Belə məsələlər
sistemli və peşəkar səviyyədə
qurulmalıdır.
Məsələn, 2006-cı
ildə ABŞ-da Azərbaycan adını çəkəndə
sadə adamlar üzümüzə baxırdı. Tanımırdılar
ölkəmizi. Biz onlara ölkəmizin
coğrafiyasını belə tanıtmalı olurduq:
"Rusiya və İranın arasında..."
Ondan sonra ölkəmizin
yerini bilirdilər. Bunun obyektiv səbəbi də var ki, biz
cavan ölkəyik. 26 illik müstəqliiyimiz
var. Dediyim problem də artıq il-ildən həllini
tapmaqdadı.
- Əliheydər
müəllim, təxminən 50 il əvvəl
Nazim Hikmət Bakıdakı çıxışında biz azərbaycanlılara
xitabən deyirdi: "Zatən, sizin diliniz dünyanın ən
gözəl dillərindəndir. Bu dildə nə
oxusan, şeir kimi səslənir". Qısa bir zaman
keçdi, Türkiyə söz oyunları, sloqanlar vasitəsilə
təbliğat, reklam sahəsində dünya liderinə
çevrilməkdədir. Bizdə reklam sahəsinə sırf
kreativlik, yaradıcılıq yönündən nəzər
salsaq, hansı problemləri görünür?
- Kreativlik yönündən baxsaq, bu
xətt bizdə elə də yüksək səviyyədə
deyil. Nəyə görə? Çünki hələ də bizim bəzi sənət
adamları var ki, - özüm incəsənət sahəsindən
gəldiyim üçün bu adamları yaxşı
tanıyıram - onlar reklam çarxlarında çəkilməyi
ayıb bilirlər. Onları qınamaq da
olmur. Onlar bu tərbiyəni görüblər.
Görünür, bunlara yaxşı bir ssenari də
təklif olunmayıb.
Mən kreativlik məsələsinə
daha çox reklam videoçarxları üzərində
baxıram. Çünki yaradıcılığın daha
çox diqqət çəkən tərəfi burda
nümayiş olunur. Küçə, qəzet,
jurnal reklamında əsasən söz rol oynayır. Vizual tərəfdən isə reklam çarxları
daha çox effektivdir. Bu problem bir çox
ölkələrdə var.
O ki qaldı Türkiyədəki
reklam çarxlarının diqqətçəkən
olmasına, burada məsələ bir az fərqlidir.
Məsələn, Türkiyədə məşhur
"Yeşilçam" filmləri çəkilirdi, keyfiyyəti
olduqca aşağı olan bu filmlər haqqında rusca məşhur
bir deyim də var idi. Təxminən bu mənaya gəlirdi:
"Bir var hind kinosu, bir var pis kino. Bir də var,
türk kinosu". Yəni pisdən də
aşağı kino. Bu deyim 70-ci illərdə
populyar olub. Həmin dönəmdə Sovet
kinosu şedevrlər yaradırdı. Hətta
Azərbaycanda da o dönəmdə yüksək səviyyəli
filmlər çəkilirdi. İndi baxın
türk filmlərinə. Zəif deyə
bilərsinizmi?
- Xeyr. Kann Film Festivalının qalibi olan film çəkdilər.
- Bəli. İndi
türklərin çəkdiyi seriallar ildə 2 milyard dollara
yaxın pul qazandırır. Təxminən 10 il əvvəl isə bu seriallar 9-10 min dollar
qazandırırdı. Baxın, Türkiyədə
bu inkişaf peşəkar reklam çarxlarının çəkilişi
ilə başladı. Artıq
sifarişçilər filmlərə də tələbkar
yanaşdılar. Rejissordan, ssenaristdən, aktyordan daha
peşəkar, kreativ iş istədilər. Onlar
da məcburiyyət qarşısında peşəkarlaşmağa
başladı. Reklam çarxlarından
kliplərə keçdilər, kliplərdən
qısametrajlı filmlərə, daha sonra seriallara. Bu gün dünya səviyyəli filmlər çəkirlər.
Artıq "Oskar"a namizəd filmləri var.
- Reklamın
inkişafı üçün konkret müddəa kimi nəyi
vurğulaya bilərsiz?
- Nümunə deyim, bizdə rejissorluğu, aktyorluğu bitirmiş yaradıcı uşaqlar var. Onların qarşısına tələb qoyulmalıdır. Tələb olmadığı halda onlardan uğur ummaq bir az düzgün deyil. Sualınıza cavab olaraq deyim ki, reklamın inkişafı üçün ilk səbəb tələbdir. Ciddi, peşəkar sifarişçilər olmalıdır. Onların tələbkarlığı reklam sahəsinə təsir edən ən ciddi amillərdəndir. İkinci şərt isə bazarda açıq və sağlam rəqabətdir. Mən bazar deyəndə təkcə ticarəti nəzərdə tutmuram. Ümumiyyətlə, hər sahədə sağlam rəqabət uğurun rəhnidir.
Söhbətləşdi:
Sərdar AMİN
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.-30 sentyabr.- S.3.