Mən o filmə ürəyimi qoymuşdum...
O, ilk dəfə kamerasını
çiyninə alıb film çəkmək qərarına gələndə
ən yaralı insanların toplaşdığı məkana
üz tutdu. Çadır şəhərciyinə... Tarı sinəsinə sıxıb ağlamaqdan
özünü güclə saxlayan oğlanın,
uşaqlığını, gəlinciklərini həyatın
amansız caynaqlarına qurban verib anası yaşda
qadınlarla un almaq növbəsinə dayanan qızın,
darağı çıxmış əlləri ilə
komasının divarına palçıq yaxan qarının
gözləri ilə boylandı kino dünyasına. Bu boylanma
həm də onun öz qaçqın taleyindən irəli gəlirdi.
Həmin talenin davamında kinodan müvəqqəti
uzaqlıq, daha sonra gözlənilən gəliş və
uğurlar da vardı. Bu gün “Nar bağı” filmi həmin
uğurun ən bariz nümunəsi idi. "Dördüncü divar" layihəsinin
qonağı İlqar Nəcəfdir
-
"Kölgəsiz komalar", "Buta", "Teatral həyat"
və nəhayət, "Nar bağı" filmi... Kinoda sözünüzü deyə
bildinizmi? Və yaxud da deyə
bilirsinizmi?
- "Nar bağı"
filminə qədər ən çox ürəklə
yanaşdığım ekran işim "Teatral həyat"
olub. Söz
demək bir az ciddi mövzudur. Amma sizə deyim ki, "Nar bağı" filmi ilə
öz yolumu tapmağa çalışdım. Həm də daha cəsarətli oldum.
- İlk qısametrajlı filminiz isə "Kölgəsiz
komalar" olmuşdu. Bu
film qaçqınların həyatından, məişətindən
bəhs edir. Öz taleyinizin bu filmin ilk film
olması ilə bir bağlılığı vardı?
- Mən başqa sənət növlərindən
yox, məhz kinonu nəzərdə tutub deyə bilərəm
ki, burada maddi imkanlar məhdud olanda insan bir az
asan tərəfə can atır. Bu baxımdan
"Kölgəsiz komalar" sənədli filmi mənim
özümün imkanlarım çərçivəsində
lentə alınmış filmdir. Mövzuya
gəldikdə isə haqlısınız. Özüm də qaçqınlıq həyatı
yaşadığım üçün gedib onlarla birgə yaşamaq,
onların iztirablarını, emosiyalarını paylaşmaq
istəyirdim. Başqa mövzular da
vardı. Onları da seçə bilərdim.
Amma mən özüm qaçqınlıq
mövzusuna tərəf üz tutdum. İndi
qırx iki yaşımda o filmə baxanda təbii ki, müəyyən
nöqsanlar tuturam. Amma gənc yaşda
xeyli məhdudiyyətlər, sıxıntılar içərisində
çəkilən film üçün bəlkə də o
qüsurlar normal idi.
- Bəs
hal-hazırda Qarabağ müharibəsi və Azərbaycan
kinosu barədə nə düşünürsünüz?
- Bilirsinizmi, mənə belə gəlir
ki, müharibə mövzusu bir az intim
mövzudur. Hamı bu mövzuda çəkir
deyə mən də çəkim fikri ilə sənətə
yanaşsaq, bu təbii alınmayacaq. Bu cür
mövzulara bir az individual və həssas
yanaşmaq lazımdır. İnsan özü
istəməlidir, həmin mövzu onun öz içindən gəlməli,
yetişməli və onu narahat etməlidi ki, bu mövzuda
ürəklə işləyə bilsin. Yoxsa
sifarişçi istəyi ilə Qarabağ mövzusunda film
çəkmək lazım olsa, burada sənət
baxımından yaxşı film
alınıb-alınmayacağı bir az
sual altındadır.
Təbii ki, bir insan kimi
müharibə, insanların itirdikləri,
yaşadığı ağrı-acılar məni narahat edir. Amma rejissor
kimi bu fikir hələ mənim daxilimdə oturuşmayıb,
yetişməyib ki, oturub bu gün nəsə bu haqda ssenari
yazım.
- Belə fikir də
var ki, müharibə mövzusunun istər ədəbiyyatda,
istərsə də kinoda yaxşı islənməsi
üçün üzərindən otuz, qırx il zaman keçməlidir...
- Mən bu fikirlə tam razıyam.
Çünki özüm də müharibə gedən zaman,
müharibədən az sonra və uzun illər
ötəndən sonra çəkilən filmlərin
arasındakı böyük fərqi hiss etmişəm. Müharibənin ortasında çəkilən filmdə
emosional yanaşma olduğundan ordan sənət nümunəsi
gözləmirəm. Çünki ən
azından emosiyalar imkan vermir ki, nəsə edəsən.
Müharibənin üzərindən az vaxt
ötəndən sonra çəkilən filmdə də ola
bilsin nəsə etmək olar. Hərçənd ki, buna da bir
az şübhəm var. Ancaq bəlli bir
zamandan sonra illərin arxasından soyuq başla, müşahidələrlə,
ədəbi, tarixi araşdırmalarla yaxşı sənət
əsəri ortaya qoymaq olar.
- İlqar bəy, teatra münasibətiniz necədir?
- 1997-ci ildə biz universiteti bitirəndə
əslində biz diplom işi üçün film çəkməliydik.
Həmin dövrdə isə bu çox çətin
idi. Kamera yox, pul yox, universitet də
heç bir dəstək vermirdi. Bu
baxımdan belə qərara alındı ki, biz də teatr
rejissorları kimi diplom işi üçün tamaşa təhvil
verək. Çox maraqlıdır ki, o
zaman mən seçimimi Çexovun hekayələrindən
etdim. Demək ki, şüuraltında həmişə
Çexov nəsri, yaradıcılığı ön planda
olub. Tamaşanı təhvil verəndə
qəbulda Eldar Quliyev də, Cəmil Quliyev də iştirak
edirdilər. Sizə deyim ki, həmin
tamaşa çox uğurlu alındı. Hətta
Cəmil Quliyev qeyd etmişdi ki, universitet tarixində bir
neçə yaxşı tələbə işindən biri də
məhz mənim tamaşamdır.
O zaman məndə teatra müəyyən
bir həvəs yarandı. Ancaq sonralar teatrdan,
ümumiyyətlə, sənətdən uzaq düşdük.
Dolanışıq ardınca getdik. Teatra qarşı da tədricən soyuqluq yarandı.
Geri qayıdanda isə artıq kinoya
qayıtdım. Yəni demək istədiyim odur ki, teatr mənə mənən
o qədər də uzaq deyil. Bəlkə
də kino ilə bağlı imkansızlıq, məhdudiyyət
olsaydı, teatra gedərdim. Bir məsələni
de deyim. Mənim teatr rejissorlarına böyük hörmətim
var. Həm də teatr tamaşası hazırlamaq da o qədər
asan və sadə iş deyil. Bunun da öz qaydaları, incəlikləri
var. Amma şükürlər olsun, kino üçün maddi
imkanlarım olduğuna görə teatr məndə bir az ikinci plandadır. Yəni teatr
yaradıcılığı haqqında düşüncələr
heç yoxdur deyə bilmərəm... Bir də
görərsiniz ki, İlqar Nəcəf on ildir film çəkmir,
amma teatrda tamaşa hazırlayır.
- Bayaq Çexovdan söhbət açdınız. Ümumiyyətlə, ədəbiyyata, rus ədəbiyyatına,
Çexov yaradıcılığına münasibətiniz
maraqlıdır.
- Universitetdə oxuyanda bizə Qərb
ədəbiyyatından İbabə adlı müəllimə
dərs deyirdi. Mənim ədəbiyyata olan
bağlılığımı bəlkə də orta məktəb
müəllimlərimdən çox İbabə xanım
yaratdı. Biz hər il yay tətilinə
gedəndə o, bizə kitab siyahısı tərtib edirdi ki,
həmin kitabları oxuyaq. Özü də qəddarcasına
xeyli kitab adı yazırdı ki, ən azından fiziki cəhətdən
çətin olurdu.
Amma bütün kitabları
tapıb oxuyurdum. Rus ədəbiyyatına gəldikdə isə,
onu deyə bilərəm ki, rus ədəbiyyatına
yaxından bələdəm. Rus ədəbiyyatında
mən sözün əsl mənasında Bunindən,
Dostoyevskidən, Çexovdan, bir də Tolstoydan zövq
almışam. Uşaqlığımı,
kənd həyatımı, yeniyetməlik illərimi rus nəsrində
tapmışam. Sanki mənim
yaşadıqlarımı, gördüklərimi birisi mənə
çox gözəl formada danışıb, nəql edib.
Çexovun özəlliyi isə ondadır ki,
kiçik adamların faciəsini çox gözəl formada təsvir
edir. Hər yazıçı bunu
bacarmır. Bu baxımdan ola bilər
ki, bundan sonra hələ bir neçə filmimdə yenə də
Çexov yaradıcılığına müraciət edim.
- Tez-tez xarici
ölkələrdə olursunuz. Sizinlə
müsahibənin vaxtını təyin edəndə də
Hollandiyada festivalda idiniz. Elə
götürək Hollandiyanı. Ordan Azərbaycan
sizə necə görsənir?
- Hollandiyadan Azərbaycana
baxış bir az radikal
baxışdır. Mən öz ölkəmə, millətimə
qarşı o qədər qəddar ola bilmərəm
(gülür).
Amma sirr deyil ki, elə bir
dövr oldu ki, mədəniyyətimizdə, ədəbiyyatımızda
müəyyən deqradasiya getdi. İnsanlar sənətdən,
teatrdan, kitabdan uzaqlaşdılar. Bunun səbəblərini
mən demək istəmirəm. İndi də həmin
proses davam edir. Amma şükür Allaha ki, elə
kəskin formada deyil. Ölkədən uzaqlaşanda, kənara
çıxanda bütün bu mənfilikləri, aşınmanı
daha aydın şəkildə görürsən. Adam istər-istəməz
fikirləşir ki, axı otuz-qırx il
bundan əvvəl bu ölkədə ciddi musiqiçilər,
rejissorlar, yazıçılar olub. Bəs indi nə
baş verir? Təbii ki, səbəblər
o qədər gizlin, yeddi qapı arxasında deyil.
Hollandiya ilə Azərbaycanı
müqayisə etmək istəmirəm. Yaxşı tərəfləri
də var, pis tərəfləri də. Son
festivalda Hollandiyada mənim filmimi dörd dəfə göstərdilər.
Mən nümayişin dördündən ikisində
məcburən iştirak etdim. Adətən
iştirak etmirəm. Amma filmin sonunda
tamaşaçı ilə sual-cavab olacağından
iştirak etməli oldum.
"Buta" filmi çəkiləndən
ta bu günə kimi bir çox ölkələrdə,
festivallarda olmuşam. Kinoya çox həssas, ciddi yanaşan
tamaşaçılarla rastlaşmışam. Adətən təkcə mənim filmim yox ümumiyyətlə,
başqa filmin titrləri görsənən kimi
tamaşaçılar zalı tərk ediblər. Amma Hollandiyada filmin titrinin sonuncu nöqtəsi
görünənədək bir nəfər qalxıb salonu tərk
etmədi. Əvvəl elə bildim bu təsadüfdür.
İkinci nümayişdə də bunu görəndə
sadəcə olaraq onların tamaşaçı mədəniyyətinə
valeh oldum. Yəni, həmin salonda ərazi
baxımından bizdən bir dəfə kiçik olan
Hollandiyanın modelini gördüm. İndi gəlin
qayıdaq bizim ölkəyə və
tamaşaçılarımıza...
Nizami kinoteatrında
tamaşaçılar müəllif filmlərinə gəlmirlər. Bu
azmış kimi, hələ nümayişləri səhər
seanslarına da salırlar. Axşam
seanslarında isə gedib əyləşib həmin mühitdə
Azərbaycan reallığını və
tamaşaçısını açıq-aydın görəcəksiniz.
Fərq budur.
Amma mən qəti şəkildə
ümidsiz deyiləm. Əminəm ki, Azərbaycan
teatrının, kinosunun itirdiyi tamaşaçılar yenə
geri qayıdacaq. Ən azından bir genetika
var. Üzeyir Hacıbəyli, Qara Qarayev, Fikrət Əmirov da
bu xalqın içərisindən çıxıb. Ona görə də ümidsiz deyiləm.
- "Nar bağı" uğurlu ekran işi oldu. Sizin üçün də xeyli əhəmiyyət
kəsb edir. Sizcə, "Nar bağı"nın uğuru nədə oldu?
- Hər hansısa filmin çəkilişi
bitəndən sonra filan kadrı belə çəkərdim,
burda mizanı belə qurardım kimi fikirlərin yaranması
normaldır. Bu baxımdan indi "Buta" filminə
baxanda orada özünü tapa bilməyən, xaotik əhvalda
olan rejissor işi ilə rastlaşıram. Baxmayaraq ki, mən o filmə ürəyimi
qoymuşdum. Və gələn reaksiyalar da
yaxşı oldu. Amma "Nar
bağı"nda artıq hansı janrda çəkəcəyimi,
fikirlərimi tamaşaçıya necə ötürəcəyimi,
yəni belə deyək, də öz yolumu tapdım. Burda təbii ki, yaradıcı tandemdən də
çox şey asılı idi. İlk
olaraq film-ssenari özüm tək işlədim. Sonra Asif Rüstəmov qoşuldu. Ondan sonra isə hollandiyalı Roelof Jan Minneboonun da
ssenariyə əlavələri oldu. Roelofun
Qərbdən baxışı bizim üçün çox
vacib idi. Yəni bu tandem çox uğurlu
alındı. Və mən onu da
özüm üçün müəyyənləşdirdim
ki, ssenari bir adamın işi deyil. Dörd adam
çox ola bilər. Amma elə ssenari bir adamla, üç adam arasında həll oluna biləcək məsələdir.
İkinci tandem operatorla rejissor idi. Ayxan Salar çox yaradıcı adamdır. Onunla biz ssenariyə baxarkən Ayxan filmə texniki tərəflə
yanaşı, həm də yaradıcı yanaşırdı.
O, mənim nə demək istədiyimi, tamaşaçıya nə
çatdırmaq istədiyimi hiss etdi. Bu
baxımdan ikinci tandem də uğurlu idi. Növbəti
üçüncü tandem isə aktyorlarla bağlı oldu.
Ad çəkmək istəmirəm. Amma ssenarini
yazarkən bir aktyoru Qabil obrazına uyğun gələcəyini
düşünüb yazmışdım. Lakin proses elə
davam etdi ki, mən həmin aktyoru yox, başqa aktyoru filmə
çəkməli oldum. Əslində elə
fikrimdəki aktyor idi. Sadəcə, bir az
dəyişmiş formada. Sonra kastinq
aktyorların seçimi oldu. Ən son
seçim uşaq rolunda oldu. Mən son ana qədər
götür-qoy etdim ki, bu uşaq idimi mənim istədiyim...
- O, idi?
- Məncə, yox. Seçimdə
üç yüz, dörd yüz uşaq iştirak etdi.
Həsən sadəcə o uşaqların
içərisində ən uyğun gələni oldu. Sizə bir söz deyim ki, uşaq çəkimi
rejissor üçün sözün əsl mənasında
zülmdür.
Amma yenə də deyirəm,
bu filmdə əsl tandem vardı. Aktyor heyətinin
uğurlu seçimi bizim filmi daha da cəsarətli çəkməyimizə
kömək etdi.
- Müsahibələrinizin
birində çox az film izlədiyinizi qeyd
edirsiniz. İndi söhbət əsnasında da məlum olur
ki, ədəbiyyata bağlılığınız daha
güclüdür...
- Özümü ədəbiyyatsız təsəvvür edə bilmirəm. Hətta ədəbiyyatsız yaşaya bilmərəm. Çox güman ki, bir neçə ildən sonra başqa rejissorlardan fərqli olaraq düz yolda olduğuma daha da əmin olacam. Yəni öz üzərimdə işləməyi, daha yaxşı ssenarilər yazmağı kinolarla deyil, ədəbiyyatla, mütaliə ilə əldə edirəm. Bir kitabı bitirən kimi dərhal o birinə keçirəm. Arada fasilə olmasına belə imkan vermirəm. Məncə, mənim yolum düz yoldur. Və yenə də öz fikrimi deyirəm ki, çox filmə baxmaq düzgün deyil. Baxanlar göz qarşısındadır (gülür).
- İndi hansı müəllifin əsərini
oxuyursunuz?
- Orxan Pamukun bütün
romanlarını oxumuşam. Son olaraq indi "Qar"
romanını oxuyuram. Bu gecə İstanbula gedəcəm.
İmkan olsa, gedib "Məsumiyyət muzeyinə"
də baş çəkəcəm. Hər
halda romandan sonra o muzeyi görmək daha maraqlı olar. Bununla da mən Orxan Pamuku çözmüş
oluram. Pamuk böyük
yazıçıdır.
- Ən çox hansı əsərini sevirsiniz?
- "Mənim adım
qırmızıdır" romanı mənim
üçün birinci sıradadır. O, romanı oxuduğum zaman
çox emosional, həssas olmuşdum.
- Çoxdan
oxumusunuz?
- Hardasa bir il olar.
- Yeri gəlmişkən,
"Nar bağı" filmindəki qadında "Mənim
adım qırmızı" romanının Şəkurəsindən
nələrsə var...
- Bəli. Ola bilər.
Hərçənd ki, Qaranın Qabilə
heç bir bənzərliyi yoxdur. Amma
qadın barəsində müşahidəniz tamamilə
doğrudur.
- Rejissor İlqar
Nəcəf üçün aktyor kimdir?
- Ola bilər ki, bir film çəkərsən
həmin filmdə sənin aktyorların təbiət olsun.
Daş, qaya, ot və s. Digər tərəfdən
isə düşünürsən ki, əgər aktyor varsa, nəyə
lazımdır daş, qaya, çəmən? Onların da
öz yeri var. Deməli aktyorlara həmişə ehtiyac var.
Ən azından insan kimi...
Bir ara qocaman
rejissorların hamısı deyirdi ki, aktyor yoxdur. Kimi çəkək? Qurban
İsmayılovu, İlahə Həsənovanı, Səmimi Fərhadı
və adını çəkmədiyim onlarla aktyoru çəkə
bilərlər. Əlbəttə, istedadsız
aktyorlar da var. Amma aktyora yanaşmadan da çox şey
asılıdır. Akyorla gərək
qardaş olasan. Onunla
qarşı-qarşıya dayananda o emosiyaları, hissləri,
səmimiyyəti alıb-verməyi, ötürməyi bacarmaq
lazımdır.
Bəzən elə olur ki, elə
cilalanmamış aktyora, lap elə adi adamların içərisindən
seçilmiş adamlara ehtiyac olur. Onlarla iş prosesi uzun
çəksə də, ortaya rejissorun istədiyi ifa
çıxır.
Aktyor var ki, istedadı və
imkanları böyükdür. Onun üçün də
sağda və solda qırmızı xətlər müəyyənləşdirməlisən.
Amma həmin qırmızı xəttin içərisində
aktyora öz istedadını istifadə etmək
üçün də
şərait yaradırsan. Baxırsan
ki, aktyor səni qane edir. Amma elə aktyor
da var ki, onunla hər detal üzərində işləməli
olursan. Bu da müəyyən vaxt istəyir.
Əsəbi gərginlik yaradır. Amma bu da olmalıdır. Çünki
sənə o cür tipaj lazımdır.
Yəni aktyorlarla işləməkdə
mənim üçün heç bir problem olmadı. "Nar bağı"
filmində də mənim kiçik komandam vardı. Hansı
ki, Əli İsa Cabbarov, Asif Rüstəmov, Ayxan Salar
yanımdaydılar. Mən aktyorlarla işləyəndə Asif monitordan
baxırdı. Asif aktyorlarla işləyəndə
mən monitordan baxırdım.
Böyük yox, kiçik
bir komandam vardı. Çünki böyük komanda həmişə
rejissorun düşməninə çevrilir.
- Hal-hazırda
yeni film hazırlıqları varmı?
- Təbii ki, var. Mövzunu demək istəmirəm.
Ola bilsin ki, üçüncü tammetrajlı
filmimi başqa ölkədə çəkim. Mənəvi hicrət etmək istəyirəm.
Hələ ki, ilkin istəyim belədir. Sonrası necə olacaq bilmirəm. Ola bilər ki, burda da çəkim. Amma daha çox xarici ölkələrin birini
seçmək istərdim. Həm xoşməramlı,
həm də təcrübə baxımından nələr
qazana biləcəyimi müəyyənləşdirmək istəyirəm.
Söhbətləşdi:
Samirə Əşrəf
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2017.- 30 sentyabr.-S.26-27.