Tanrını sorğulamaq
cəsarəti
Esse
"Eh, yenə də Ay işığı, yenə... yenə də o Aylı - ulduzlu gecə yadıma gəlir "- deyə ürəyindən keçirdi. Görəsən, Ay Nərminə nə təhər bir təsir göstərib ki, o, yenidən göy üzünü tamaşaya qoyuldu. Bu səfər yerdən minlərlə arşın uzaqlıqda olan Ay Nərminin dənizi gözlərində çimirdi sanki. Nərminin gözlərindən beyninə, ruhuna, qəlbinə axan Ay işığı oradan da onun keçmişini - ötən günlərini təzələyirdi. Gecə onun varlığında ötən günlərlə indiki an arasında, gözləriylə Ay arasındakı ayrılıq kimi, özgəlik kimi bəlkə də o minlərlə arşın kimi uçurum yaradırdı. Yəqin ona görə də Nərmin Aya baxanda gah sevinir, gah da kədərlənirdi... Ay öz işığını Nərminin üstünə ələyirdi. O, elə dərin yuxuya getmişdi ki, adama elə gəlirdi bir daha oyanmayacaq. Şəhriyarın sonuncu əməli Nərminin ümdilərini öldürmüşdü. Mən onun çarpayısına yaxınlaşdım. Uzun, gur saçları yataqla biriydi. Əlimi saçlarına apardım, ancaq tez də geri çəkdim. Adam belə bir gözəlliyə əl vurmaz. Onu bu mühitdən, "ağ mayadır e, ağ maya" deyən məhlədəki kişilərin şorgöz baxışlarından, Şəhriyar kimi oğuldan, hər şeydən və hər kəsdən xilas etmək istəyirdim. Ancaq əlimdən təkcə Nərminin həyat hekayəsini yazmaq gəlir. Bir də gecələri gizlincə gəlib onun yuxudakı halını seyr etmək".
On doqquz yaşımda
yazdığım romandan
bir hissədir.
İki fərqli zaman
paralel şəkildə
əks olunurdu. Doxsanıncı illərin
gənci narkotik istifadəçisi Nəsibin
və 2009-da yaşayan
Nərmin adlı orta yaşlı dul bir qadının
faciəsi. Romanın adı "Günah
Ay işğındadır". Əsərin
ilk oxucusu tənqidçi
Akif Hüseynli oldu. Forma oyunlarını
bəyənməsə də,
yazı tərzimin ümidverici olduğunu dedi. Akif müəllimdən bu sözləri eşitmək məni yaman sevindirmişdi. Mətni özüm bəyənməmişdim.
Çünki romanın
beş fərqli
əlyazması varıydı.
Hər dəfə yazdıqca daha yaxşısını
istəyirdim. Həddən artıq vasvasılıq məni bədii mətnlər yazmaqdan uzaqlaşdırdı. Kim bilir,
bəlkə də nə vaxtsa...
İlk və
son roman təcrübəm hardan
düşdü yadıma? Həsən Əli
Toptaşın "Hədər"
romanını oxuyanda.
Romanın qəhrəmanı Ziya hərbi xidməti Urfada sərhəd bölgəsində
keçir. Hərbi həyatın
çətinlikləri romanda
şeiriyyətli, duyğulu
bir dillə təsvir edilir. Hərbi xidmət və romantik bir üslub?
Toptaşın bütün əsərlərini
oxuyan biri kimi deyə bilərəm ki, ən faciəvi, ən dramatik səhnələr belə
romantik bir ovqatla yaradılır.
O, türk ədəbiyyatının
Kafkası, həyatı
romantizə edən
modernist bir postmodernist adlandırlır.
Ziya çətin
keçən hərbi
xidmətdən sonra ağır mənəvi-psixoloji
sınaqlara çəkilir. Hamilə arvadı
gözləri qarşısında
terroristlər tərəfindən
öldürülür. Yaşadığı sarsıntıdan sonra bir müddət
özünə gəlmir.
Tənhalıq onu təngə
gətirir. Əlini hər
şeydən üzən
Ziya kənddə yaşayan dostu Kənanın yanına gedir. Dostuna sığınır. Kənan təsadüfi bir davada bıçaqlanaraq öldürülür. Ziya bu ölümə də şahid olur. Kənanın evində hədər
gedən ömrü davam etdirir. Bir ümid var
içində: "Bəlkə
həyat mənim üzümə də güldü." Həyatdan çox
şey istəmir.
Dinclik və sakitlik. Toptaş faciələrə öyrənməyin,
alışmağın harmoniya
və disharmoniyasını
canlandırır. İnsanın hər vəziyyətə
və itkiyə zamanla alışmasının
temperamenti baş gicəlləndirir. Axı necə
olur ki, bu qədər faciədən sonra yaşaya bilir.
Kənd sakinləri Ziyanın üstünə şər
atır. Onu əxlaqsızlıqda ittiham edirlər. Bir neçə dəfə Ziyanı öldürmək
istəyirlər. Alınmır. Nəhayətdə bir qrup kənd əhli onun yaşadığı
evə hücum edirlər. Bu dəfə öldürməkdə
qətidirlər. Ziya meşəyə
qaçır. Əlacsız bir vəziyyətdədir.
Onu öldürmək istəyənlərə
yaxalanacağı məqamda
Həsən Əli Toptaş öz qəhrəmanına kömək
əli uzadır.
Onu ölümdən xilas edir:
"Taxta qapı
cırıldadı. Çöldən içəri girər-girməz
səndələdi və
məni qucaqladı.
Birlikdə qapını bağlayıb
ağır addımlarla
içəriyə sarı
yeridik. Çöldən hələ də
sağa-sola qaçışan
adamların səsi gəlirdi. Məni axtarırlar dedi, cansız bis
səslə. Sakit bir tonda bilirəm
dedim ona. Başını qaldırıb gözlərimin
içinə baxdı
qəfildən. Yanımda olduğuna,
mənə arxalandığına
və söhbət etdiyinə inanmırdı
sanki. Gəl, pəncərədən baxaq,
dedim. Bayırdan görərlər bizi deyə mızıldadı. Görməzlər,
dedim. Bu pəncərələrdən
çölü görmək
olur, ancaq içəri görsənmir.
- Deşilmiş yuxu kimi yəqin ki.
- Heç nə
demədim".
Qəhrəmanına kömək edən müəllif romanı başa vurur. Çünki boş yerə yaşanmış, hədər
olmuş bir ömrü xilas etmək deyil bu. Sentimental,
romantik reaksiya heç deyil. Oxucunu reallıqdan, həqiqətdən
ayırmaq çabasıdır.
Baş verən hadisələrin bir sənət əsəri olduğu xatırladılır. Bertolt Brextin
teatra tətbiq etdiyi yenilik kimi. Brext tamaşadakı hadisələri,
səhnənin dizayn və tərtibatını
ən real, həyat dolu dekorasiyalarla işləyirdi. Tamaşaçını kino sənətindən, hətta həyatın özündən də gerçək bir atmosferə salırdı.
Reallığı ən qatı
hisslərlə yaşayan
tamaşaçıya qəflətən
kulisdə baş verən hadisələr göstərilirdi. Toptaş Brextin
romantikasını roman sənətinə
tətbiq edir. Brext saxta mozaika
və dekorların parçalanmasını, miflərin
dağıdılmasını, sənətin yalan dünyasındakı reallığın
gücünü əbədiləşdirdi.
İmitasiya və süni
bəzəklərlə sənət
arasındakı sərhədin
sonsuzluğu ortaya çıxdı. Roman sənəti də daima həyat barədə yeni söz deməyə səy göstərir.
Həm də həyatın özündən
daha real və təsirli bir üslub və formatda. Axı "sənət təbiətin
bir təqlidi deyil, əksinə onun gözəl bir əlavəsidir, onun sərhədlərini aşmaq
üçün metafizik
hadisədir".
Həsən Əli Toptaş "Hədər" romanı
ilə həqiqətin
adiləşməsini kəşf
edir. Həqiqət tündləşdikcə gerçəklik gücünü
itirir. Hər şey adiləşir.
Ən faciəvi hadisələr belə. Hədər olmuş, boş
yerə yaşanmış
bir ömür də.
"Hədər" romanı on doqquz yaşıma apardı məni. On doqquz gəncliyin
heç bir yaş dövrünə bənzəmir. Həddən
artıq duyğusal və həssas olur adam.
Hələ şiddətli
dərəcədə mütaliə
xəstəsidirsə... Qəhrəmanım Nərminə yardım əli uzatmaq hissi varlığımı
bürümüşdü. Orxan Pamukun "Məsumiyyət muzeyi",
Milan Kunderanın "Ölümsüzlük"
romanlarında əsərin
süjetinə daxil olması kimi. Mən də Nərminin saçını sığallamaqla
ekzistensial təcrübə
yaşamışdım. "Hədər" romanı da, "Günah Ay işığındadır"
təcrübəsi də
Tanrının yazdığı
qismətlə insanların
törətdiyi əməlləri
sorğulayır. Hədər
gedən, boş yerə yaşanılan ömürlərə kim və nə baisdir? Qismətmi?
İnsanlarmı? Hərçənd ki, daha çox insan əməlləri dünyanın
nizam və harmoniyasını pozur.
Ədəbiyyat Tanrını belə
sorğulamaq cəsarəti
göstərir. Ömürlərin hədər olmasına etiraz edir. Axı belə bir taleyi
Ziya özü seçməmişdi. Sənətin təqdimatı din, fəlsəfə
və elmdən effektli təsir bağışlayır. Ekzistensial suallar
çoxdu. Və həmişə
Tanrıya və həyata veriləcək.
Sənət isə daima
harmoniya və estetikanı yaşamaq və yaşatmağa davam edir.Yoxsa necə yaşayardıq.
Nədən təsəlli alardıq.
Tanrıyla necə dil tapardıq? Tanrıyla, həyatla və
hər şeylə ünsiyyət vasitəsi olan sənətin yalan gerçəkliyi ilə.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
7 aprel.- S.15.